Connect with us

Eveniment

Modificări propuse pentru profesia de ghid de turism. Obligații, atestare, organizare a activității

Publicat

Publicitate

Demersul se aliniază recomandărilor Comisiei Europene. Cu toate acestea, în cazul vizitării unor obiective turistice autohtone, se dorește introducerea obligativități de a fi contractați ghizi de turism atestați în România, arată ministerul, într-un comunicat.

Normele privind atestarea și utilizarea ghizilor de turism s-au aflat în dezbatere publică, la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), fiind pregătit un proiect de hotărâre de Guvern în acest sens. Se dorește actualizarea legislației, astfel încât să se alinieze recomandărilor europene.

”Proiectul de act normativ (…) conține trei piloni importanți: redefinirea ghidului de turism, delimitarea sferei de activitate și de exercitare a acestei profesii, precum și stabilirea criteriilor şi condiţiilor pentru eliberarea ecusonului. Printre rezultatele pe care le dorim de la această inițiativă, menționez protejarea resursei umane din domeniu, dar și potențarea creșterii calității serviciilor din turism”, a declarat Darius Vodă, secretar general MAT.

Proiectul de act normativ își propune să reglementeze, printre altele, condițiile privind exercitarea profesiei de ghid de turism pe teritoriul României, temporară sau ocazională, a cetățenilor UE/SEE/Confederației Elvețiene.

În baza unei declarații transmise către MAT, însoțită de documente care dovedesc calificarea profesională, aceștia ar putea primi, fără costuri, un ecuson, valabil pentru o perioadă de maximum un an.

Conform propunerilor venite în cadrul ședinței publice de luni, categoriile de ghizi de turism ar putea fi redefinite astfel:

Publicitate
  • ghid de turism intern (calificare)
  • ghid de turism internațional (perfecționare)
  • ghid de turism specializat (specializare).

Ce prevede proiectul

  • Operatorii economici și orice alte persoane juridice legal constituite, care desfășoară activități de turism, au obligaţia să utilizeze ghizi de turism calificaţi corespunzător specificului activităţilor desfăşurate pentru toate acțiunile turistice organizate, atât în România, cât și în străinătate.
  • Ghidul de turism este: persoana calificată și/sau specializată care însoțește turiști/vizitatori individuali sau în grup, români sau străini, atât în țară cât și în străinătate, furnizând servicii organizatorice și informative referitoare la patrimoniul natural și antropic (material și imaterial) al destinațiilor vizitate, şi care asigură desfăşurarea în cele mai bune condiţii a programului turistic.
  • Profesia de ghid de turism poate fi exercitată de cetăţenii români, cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene și de alți cetăţeni străini care au drept de muncă valabil pe teritoriul României, în vârstă de cel puţin 18 ani împliniţi.

Condiție: program de formare profesională

Cetăţenii români pot exercita profesia de ghid de turism dacă posedă un ecuson de ghid de turism eliberat de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului:

  • în baza certificatului de calificare obţinut în urma absolvirii unui program de formare profesională de tip calificare organizat de un furnizor de formare profesională autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților
  • în baza certificatului de competențe profesionale pentru profesia/calificarea ghid de turism eliberat de un centru de evaluare și certificare de competențe profesionale autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților, cu condiția ca acesta să aibă toate competențele din standardul ocupațional în vigoare.

Reguli pentru cetățenii străini

Cetățenii UE/SEE/Confederației Elvețiene pot exercita profesia de ghid de turism în România:

  • temporar sau ocazional în baza notificării transmisă autorității publice centrale responsabilă în domeniul turismului, însoțită de documentele care dovedesc calificări profesionale obținute la instituţii autorizate din statele de provenienţă, sau în baza documentelor care atestă experienţa profesională, emise de statele de proveniență. Se va emite un ecuson pentru prestare temporară/ocazională a profesiei de ghid de turism valabil pe o perioadă de maximum un an.
  • pe perioada stabilirii acestora în România, cu condiția obținerii ecusonului de ghid de turism, în baza recunoașterii calificărilor profesionale și/sau a experienței profesionale obținute într-un stat membru UE/SEE/Confederației Elvețiane, completat/echivalat cu un certificat de competențe profesionale pentru profesia/calificarea ghid de turism eliberat în România de un centru de evaluare și certificare de competențe profesionale autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților, cu condiția ca acesta să aibă toate competențele din standardul ocupațional în vigoare, precum și a deținerii unui atestat/certificat/diploma privind cunoașterea limbii române, cel puțin nivel mediu.

Cetățenii din alte state decât cele menționate pot exercita profesia de ghid de turism în România dacă posedă ecuson de ghid de turism eliberat de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, în baza documentelor doveditoare ale calificărilor profesionale obţinute în România, a deținerii unui atestat/certificat/diploma privind cunoașterea limbii române, cel puțin nivel mediu, și a dreptului de muncă pe teritoriul României, pe durata valabilității acestuia.

Cetățenii străini și cei care însoțesc grupurile de turiști/vizitatori străini pe teritoriul României vor utiliza obligatoriu ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, pentru serviciile informative referitoare la patrimoniul natural și antropic, material și imaterial, al destinațiilor vizitate.

Operatorii economici care utilizează pe teritoriul României ghizi străini, însoțitori ai grupurilor de turiști din alte țări, au obligația de a contracta ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului.

Ecuson de ghid

Activitatea de ghid de turism poate fi exercitată de persoane fizice deținătoare de ecuson de ghid de turism în următoarele condiții:

  • pe cont propriu ca persoane fizice autorizate legal constituite
  • prin intermediul operatorilor economici și a altor persoane juridice legal constituite, cu activitate de turism, în baza unei forme legale de colaborare sau de muncă, după caz.

Ghizii de turism, atât români cât și cei străini, au obligația să poarte la vedere ecusonul de ghid pe toată perioada însoțirii grupului.

Contravenții și amenzi

Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu sunt comise în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:

  • exercitarea profesiei de ghid de turism de către persoane care nu dețin ecuson valabil și/sau calificarea/specializare profesională care nu corespunde activității turistice desfăşurate – amendă de la 5000 lei la 10000 lei
  • utilizarea de către operatorii economici și/sau alte persoane juridice legal constituite, care desfășoară și organizează activități de turism a unor ghizi de turism care nu deţin ecusonul corespunzător activității turistice desfăşurate – amendă de la 5000 lei la 10000 lei
  • exercitarea profesiei de ghid de turism de către ghizii străini, însoțitori ai grupurilor de turiști provenind din afara României, fără a utiliza ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală din domeniul turismului – cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei
  • utilizarea de către operatorii economici pe teritoriul României a ghizilor străini, însoțitori ai grupurilor de turiști din alte țări, fără a contracta ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului – cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei
  • încălcarea prevederilor art.10 alin. (2), referitoare la respectarea obligațiilor ghizilor de turism – amendă de la 1000 lei la 2000 lei

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul cu atribuţii de control din cadrul autorității publice centrale responsabilă în domeniul turismului şi al autorităţii administraţiei publice locale în aria sa de competență.

Personalul cu atribuții de control poate dispune retragerea ecusonului de ghid pentru încălcarea de mai mult de 3 ori într-un an a obligațiilor stabilite la art. 10 alin. (2).

Ecusoanele de ghid de turism au o valabilitate de 10 ani de la data emiterii. Autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului va întocmi și publica pe site-ul propriu lista ghizilor autorizați în vederea informării turiștilor sau a altor persoane interesate.

Ghizii de turism care au obținut atestatul și ecusonul înainte de data de 31 decembrie 2013 au obligația ca, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, să depună documentația pentru eliberarea unui nou ecuson de ghid de turism.

Atestatele și ecusoanele obţinute de ghizii de turism după data de 1 ianuarie 2014 rămân valabile, cu condiția actualizării acestora în termen de 10 ani de la data emiterii, respectiv a ultimei actualizări.

Obligațiile ghidului de turism

Activitatea ghidului de turism pe teritoriul României se face cu respectarea unui cod de conduită bazat pe următoarele reguli fundamentale: onestitate, integritate, calitate și respect.

Obligațiile tehnice și logistice ale ghidului de turism sunt următoarele:

  • să poarte ecusonul de ghid de turism în timpul desfăşurării activităţii, pe care să-l prezinte la cererea persoanelor împuternicite să-i controleze activitatea;
  • să cunoască temeinic, din punct de vedere tehnic, traseele de vizitat;
  • să cunoască tehnicile de orientare în teren și pe hartă;
  • să se informeze în prealabil și să evalueze, în măsura posibilităților, toate aspectele specifice legate de documentația necesară și condițiile specifice ale destinației și ale traseului de parcurs (condiții meteo, condiții generale de călătorie, aspecte ale securității, aspecte ale siguranței sanitare, documentație necesară, condiții pentru călătoria minorilor, asigurări de călătorie, măsuri legate de respectul comunităților locale);
  • să se informeze în prealabil și să evalueze, în măsura posibilităților, toate aspectele specifice legate de acțiunea turistică și de participanții la aceasta (nivelul de pregătire și nevoile turiștilor, structura, în cazul grupurilor de turiști, traseul şi activităţile acțiunii turistice, mijloacele de transport utilizate, prestatorii şi colaboratorii, etc.);
  • în cazul în care acțiunea este comandată printr-o agenție de turism, să gestioneze relația de colaborare cu agenția de turism și toate aspectelor tehnice derivate din aceasta: preluarea dosarului acțiunii, predarea raportului de ghid, a feedback-urilor turiștilor și a deconturilor la termen și acolo unde este cazul; să propună îmbunătățiri ale programelor turistice, în cadrul raportului de ghid, în funcţie de sugestiile turiștilor și/sau de observațiile personale;
  • să gestioneze traseul, pentru fiecare activitate în parte, din punctul de vedere al timpului și al duratelor necesare: prezentarea în avans la locurile de plecare/întâlnire, durate de vizitare, durate ale pauzelor pentru masă, necesități, timp liber, odihnă, durate ale discursului de ghid, corespondența cu programele de vizitare ale obiectivelor turistice și ale altor entități de interes pentru turiști, etc.
  • să se informeze în prealabil asupra partenerilor și furnizorilor de servicii de pe parcursul turului și să gestioneze relațiile funcționale cu aceștia în timpul călătoriei, asigurându-se că serviciile de: transport, cazare, masă, activitate de ghid specializat, etc. sunt rezervate în conformitate de programul turistic;
  • să respecte programul turistic comandat și achitat, inclusiv a duratei acestuia, cu respectarea măsurilor de siguranță și fără să se depășescă cerințele programului care ar putea genera suprasolicitări fizice sau psihice;
  • să direcționeze și să gestioneze cursul evenimentelor pe parcursul acțiunii turistice desfășurate;
  • să gestioneze corect cheltuielile (taxe la diverse obiective turistice) și mijloacele de plată încredințate;
  • să evalueze acțiunea turistică desfășurată;
  • să comunice în luarea deciziilor cu organizatorul acțiunii turistice, cu însoțitorul grupului, cu asistența turistică sau cu alte entități direct implicate în acțiunea turistică, luând în considerare faptul că întreaga responsabilitate a serviciilor prestate de terți pe parcursul programului achiziționat de către turiști, o are agenția de turism care a comercializat aceste servicii;
  • să ofere sprijin colegilor ghizi de turism, atunci când aceștia se găsesc în situații dificile, în limita posibilităților și fără a neglija activitatea proprie;
  • să sesizeze orice neregularități întâlnite pe parcursul acțiunii turistice și care ar putea contraveni legislației în vigoare la destinație (ghizi neatestați, neconformitatea normelor de clasificare, sfidarea regulilor impuse de lege sau sfidarea normelor și regulilor locale, etc.);
  • să informeze cu privire la regulile de conduită turistică, să acționeze verbal în cazul nerespectării acestora sau să acționeze în scris informând organele competente cu privire la nerespectarea acestora de către turiști sau de către colaboratorii implicați în desfășurarea acțiunii turistice;
  • să comunice, în mod cât mai operativ, organizatorului și/sau turiștilor direcți, a situaţiilor în care, din motive de sănătate sau din alte cauze deosebite, este nevoit să renunțe la activitatea contractată și/sau să-şi întrerupă activitatea, contribuind, pe cât posibil la stabilirea modalității de preluare a acţiunii de către alt ghid şi/sau de continuare, în bune condiţii, a derulării programului turistic;
  •  să aibă o ținută decentă și un aspect îngrijit, în conformitate de tipologia activității de ghid de turism, cu specializarea sa și cu exigențele profesiei;
  • în cazul în care intervin atribuții suplimentare pentru ghidul de turism, acestea sunt prezentate din timp acestuia și vor fi stabilite și acceptate de comun accord cu organizatorul acțiunilor turistice și în conformitate cu legislația în vigoare.

Obligațiile referitoare la informarea turiștilor

  • să informeze asupra programului exact al acțiunii turistice, obiectivele care urmează a fi vizitate, locurile destinate pentru cazare și masă, obligațiile care revin participanților și programul zilnic, insistând asupra regulilor ce urmează a fi respectate și asupra urmărilor care decurg din nerespectarea acestora;
  • să informeze în mod profesionist, competent, corect și nepărtinitor asupra destinațiilor și asupra comunităților vizitate;
  • să prezinte obiectivele de interes turistic într-un mod documentat și atractiv;
  • să ofere informații suplimentare dacă acestea sunt solicitate de către turiști pe parcursul acțiunii turistice;
  • să stăpânească cunoștințe dintr-o largă paletă informativă și pe multiple planuri, în funcție de tipologia activității și/sau de specializarea ghidului de turism;
  • să motiveze permanent turiștii, prin informații atractive și relevante, precum și prin activitățile organizatorice, cu scopul menținerii unui nivel ridicat al atenției, implicării și participării turiștilor pe durata acțiunii turistice;
  • să traducă și să interpreteze, în scopul depășirii barierei lingvistice, atunci când acest lucru este necesar;
  • să recomande posibile prestaţii suplimentare de care turiștii ar putea beneficia precum și potențiale excursii opționale, evenimente ori alte activități de interes, însă de comun acord și în scris (cu clauze clare, la vedere și transparente), atunci când acțiunea turistică este contractată cu o agenție de turism;
  • să cunoască și să respecte regulile și legile de conservare a valorilor de patrimoniu natural și antropic (material și imaterial), și să facă apel la atenție și grijă față de obiectivele vizitate;
  • să evite discuțiile care prejudiciază imaginea României.

Obligațiile referitoare la organizarea turiștilor

  • să asigure bunul mers al acțiunii turistice de la întâmpinarea turistului și până la încheierea programului și a însoțirii turiștilor;
  • să se concentreze pe buna gestionare a activității pe parcursul acțiunii turistice achitate de către turiști (cazare, masă, odihnă, agrement, activitate de ghid local, etc.);
  • să informeze turistul asupra detaliilor tehnice ale traseului (durată, dificultate, opriri, pauze, etc.);
  • să călăuzească, să îndrume și să orienteze turiștii pe parcursul acțiunii turistice;
  • să informeze turistul asupra ținutei și/sau a echipamentului specifice necesar, atunci când și acolo unde condițiile locale impun acest lucru, în scopul parcurgerii traseului în condiții de siguranță și respect pentru comunitățile locale și pentru obiectivele vizitate;
  • să mențină o atmosferă plăcută pe parcursul activității turistice cu scopul de a crea o legatură între turiști și comunitățile vizitate;
  • să integreze turiștii și să apeleze la aspectul participativ al acestora la acțiunea turistică colectivă;
  • să informeze turiștii asupra responsabilităților lor directe în ceea ce privește aspectele legate de siguranța fizica și a obiectelor personale (furt, pierdere, accidente, daune diverse produse de turist etc);
  • să verifice periodic prezența tuturor participanților la tur;
  • să monitorizeze participarea la activitatea turistică și gradul de mulțumire a turiștilor,  în vederea adaptării și chiar modificării acesteia în raport cu nevoile turiștilor, însă în limitele prestabilite ale programului turistic achiziționat;
  • să informeze turiștii, la începerea călătoriei și acolo unde situația o cere, asupra tuturor aspectelor tehnice specifice legate de documentația necesară și de condițiile specifice ale destinației (condiții meteo, aspecte ale securității, documentație necesară, condiții pentru călătoria minorilor, asigurări de călătorie, date de contact ale ghidului, unităților de cazare, etc.);
  • să acționeze neconflictual, cu amabilitate și cu răbdare în toate contextele organizatorice și informative, în vederea construirii încrederii reciproce și a reușitei acțiunii turistice.

Obligațiile referitoare la gestionarea problemelor, reclamațiilor și a situațiilor dificile

  • să prevină posibilele probleme și situații neplăcute prin pregătirea tehnică a traseului și prin informarea corectă și la timp a turiștilor și a partenerilor implicați;
  • să soluționeze  operativ problemele și să gestioneze conflictele pe parcursul acțiunii turistice, inclusiv prin înștiințarea organelor competente (poliție locală, jandarmerie) în cazul în care ghidul de turism nu poate gestiona situația/conflictul creat/turistul/turiștii sau terțe părți care afectează bunul mers sau integritatea acțiunii turistice și/sau a ghidului și a turiștilor acestuia;
  • să își ofere concursul în vederea informării turistului asupra căilor de urmat în vederea soluționării problemelor legate de situații precum: pierderea documentelor de identitate, a valorilor personale ale turistului.
  • să soluționeze operativ și ferm reclamațiile care se referă la activitatea proprie, repectiv să comunice operativ și ferm înspre soluționare către furnizorii de servicii a reclamațiilor derivate din alte probleme, independente de activitatea ghidului de turism.

sursa: turism.gov.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Primăriile vor putea decide în viitor dacă în oraș sunt necesare jocuri de noroc. Se vrea descentralizarea ONJN

Publicat

Publicitate

Premierul României, Ilie Bolojan, a făcut vineri 11 iulie, o serie de declarații referitoare la viitoarele reforme administrative. Este vorba despre o serie de măsuri fiscale care vor fi parte din cel de al doilea pachet propus de Guvern, scrie alba24.ro

Una dintre temele importante ale pachetului de măsuri este reformarea administrației locale. Față de acest subiect Ilie Bolojan a vorbit despre reduceri de personal în administrația locală, dar și noi puteri pe care acestea trebuie să le primească.

Un subiect legat de reforma administrației locale este descentralizarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc. Mai exact, momentan, ONJN este singurul organism care poate oferi licențe pentru amplasarea unui local care are jocuri de noroc.

Din acest motiv, guvernul condus de Bolojan vrea descentralizarea ONJN. Asta ar însemna că pe viitor administrația locală va putea decide dacă va aproba apariția unui local de jocuri de noroc sau nu. Mai exact, aceștia vor putea decide dacă pe o stradă sunt necesare jocuri de noroc sau nu.

Administrația locală va putea hotârî dacă localurile cu jocuri de noroc să se afle doar pe o stradă spre exemplu, sau doar într-o zonă a orașului.

”Vom veni cu o prevedere care va descentraliza autorizarea jocurile de noroc: Primăria poate să autorizeze o zonă, o stradă sau un cartier sau Mamaia de exemplu în municipiul Constanța, unde pe baza unei taxe speciale primăria poate să stabilească intensitatea.

Primăriile vor hotărî dacă au nevoie de jocuri de noroc și câte. Astăzi, orașele noastre sunt invadate de aceste jocuri de noroc”, a declarat Ilie Bolojan.

Publicitate

Momentan acesta este doar o prevedere propusă de Ilie Bolojan.

Citeste mai mult

Eveniment

Poșta Română cumpără 36 de autoutilitare pentru serviciul de curierat

Publicat

Publicitate

Compania Națională ‘Poșta Română’ va cumpăra pentru serviciul de curierat 24 de camioane și 12 remorci pentru care va aloca peste 25 de milioane de lei, a anunțat vineri operatorul public poștal.

‘Compania Națională ‘Poșta Română’ își continuă strategia de modernizare printr-o nouă investiție semnificativă în flota auto, menită să crească eficiența serviciilor de curierat și să asigure un transport mai sigur și mai rapid. Această inițiativă reflectă angajamentul companiei față de adaptarea continuă la nevoile pieței și la ritmul accelerat al schimbărilor din sectorul logistic’, se arată într-un comunicat al companiei transmis AGERPRES.

Valoarea estimată a investiției este de 25,38 milioane de lei (fără TVA) și include: 24 de camioane cu o capacitate de 18-20 tone; 12 remorci de 18 tone.

Camioanele și remorcile vor fi achiziționate prin leasing financiar pe o perioadă de doi ani și vor beneficia de polițe CASCO valabile patru ani și asigurare RCA pentru primul an, precizează compania.

‘Această achiziție face parte dintr-un program amplu de transformare și modernizare a companiei, completând investițiile recente în echipamente IT, soluții de automatizare și dezvoltarea unor servicii moderne, aliniate cerințelor clienților și standardelor europene. Prin această inițiativă, Poșta Română își reconfirmă poziția de lider pe piața serviciilor poștale și de logistică din România, demonstrând o viziune pe termen lung orientată spre calitate, siguranță și eficiență operațională’, se mai arată în comunicat.

Anunțul este disponibil în SEAP, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor sau a cererilor de participare este 11 august, ora 15:00. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii au fost alături de participanții Programului de Tabere ARC 2025, desfășurat la Centrul de Agrement ,,,Codrii de Aramă” Agafton

Publicat

Publicitate

Vineri, după-amiază, cei aproximativ 130 de participanți la cea de-a doua serie a Programului de Tabere ARC 2025, desfăsurat la Centrul de Agrement ,,,Codrii de Aramă” Agafton, au primit vizita jandarmilor botoșăneni.

Programul de Tabere ARC, organizat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni este destinat elevilor, studenților și tinerilor români din afara granițelor țării și are ca scop dezvoltarea abilităților de comunicare în limba română, informarea tinerilor asupra istoriei românilor și aprofundarea cunoștințelor de cultură și civilizație românească.

Jandarmii le-au prezentat câteva aspecte din evoluția în timp a Jandarmeriei Române, de la înființarea acesteia pe 3 aprilie 1850 și până în prezent, misiunile executate și competențele legale ale jandarmilor, precum și măsurile de autoprotecție pe timpul participării la tabără, în vederea prevenirii producerii unor fapte antisociale.

Activitatea a continuat cu procedee de autoapărare executate de elevii jandarmi Daniel și Iustin, după care grupa conductori câini de serviciu a executat un exercițiu de disciplină canină și de intervenție pentru prinderea unui infractor care nu se supune somațiilor.

Activități similare se vor desfășura și ka următoarele patru serii ale Taberelor ARC 2025 de la Agafton, la care participă în total aproximativ780 de elevi și tineri români din Ucraina și Republica Moldova.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

VIDEO: Premierul României, Ilie Bolojan: În ce va consta al doilea set de măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare

Publicat

Publicitate

Premierul României, Ilie Bolojan, susține vineri, 11 iulie, o conferință de presă la Palatul Victoria. Mai exact, prim ministrul fac declarații legate de cel de al doilea pachet de măsuri fiscale, scrie alba24.ro. 

În urmă cu câteva zile, premierul României, a declarat că cel de al doilea pachet de măsuri fiscale vizează reforma pensiilor speciale, a companiilor de stat și combaterea evaziunii.

Ministrul a spus că acest pachet ar urma să ajungă pe mesele parlamentarilor până la sfârșitul lunii iulie.

 

Cele mai importante declarații

  • Avem nevoie de stabilitate politică, iar asta înseamnă noi pachete de măsuri.
  • Pachetele vor fi prezentate în următoarele două saptămâni.
  • Un pachet important ține de reforma societăților comerciale la care acționar este statul.
  • Vom asigura toată transparența companiilor de stat. Măsura va intra în vigoare de săptămâna viitoare. Unii s-au instalat pentru câțiva ani de zile pe baza unor indicatori de performanță care sunt formali din păcate, care nu înseamnă indicatori specifici care țin de industria respectivă, și dacă ți-ai făcut ședințele lunare și dacă bifezi câte ceva ai rezolvat o bună parte din indicatori. Indicatorii financiari sunt reduși în așa fel încât nu există indicatori care să arate clar că la o societate care este în pierdere există indicatori relevanți.
  • Vom modifica legislația, propunem scăderea numărului de membri în conducere și plafonarea indemnizațiilor.
  • Vom modifica legislația, cu un număr mai mic de membri în bordul de conducere și vom micșora salariile.
  • E nevoie să creștem eficiența acestor companii, iar indicatorii să fie cerți. Reducerea subvenției date de stat, îmbunătățirea serviciilor, profiturile suplimentare să revină statului.
  • E nevoia de închiderea societăților care acumulează pierderi mai mulți ani consecutivi.
  • Nu vom mai putea tolera astfel de situații în care câștigurile sunt net diferențiate față de performanță.
  • Modificarea legislației fiscale. Este vorba despre măsuri de încasare a taxelor. Trebuie să creștem gradul de încasare. Spre exemplu pentru a combate munca la negru trebuie controale serioase. Trebuie să finalizăm digitalizarea ANAF, din analize de risc se vede unde sunt problemele. Trebuie să modificăm legislația pe componenta de insvolvență, de creanțe. Trebuie să ne mărim capacitatea de a executa silit și confisca.
  • Limitarea mandatelor celor care conduc ANAF-ul.
  • A doua direcție importantă: Reducerea risipei din sistemul de sănătate.
  • O componentă importantă de cheltuieli sunt cele pe Sănătate. Nu mă refer la fondurile europene sau bugetele de investiții, mă refer la sumele care intră în sistem prin casa de sănătate.
  • În urmă cu 10 ani, 2014, 2015 ponderea cheltuielilor din veniturile curente ale statului erau 11%, acum au crescut la 14-16%. Asta înseamnă niște sume foarte mari. De exemplu, 2021 – 49 de miliarde, 2022- 54 miliarde, 2023 – 59 de miliarde, 2024-73 miliarde, 2025 – estimat 77 de miliarde.
  • La întâlnirea cu președintele CNAS am fost informat că avem nevoie de cel puțin 10 miliarde ca să putem termina acest an.
  • Dacă nu s-ar întâmpla nimic până la sfârșitul anului vom ajunge la 16%. Acest nivel se apropie de cel din pandemie din 2020, doar atunci am mai avut o așa creștere, în rest ne-am stabilizat undeva la 11%.
  • Se vede că în ultimii ani aceste cheltuieli pe componenta de sănătate sunt mult mai mari, cu cel puțin 10%, față de creșterea veniturilor. Nu este o direcție bună.
  • Un alt pachet important este reforma administrației publice. Tot pachetul trebuie pus în practica. Aici ne referim la impozitarea proprietății, dar și la alte măsuri care țin de administrația locală.
  • Este nevoie să creștem capacitatea administrativă. Trebuie să le creștem capacitatea de încasare a datoriilor.
  • O altă componentă este descentralizarea jocurilor de noroc. Mai exact este nevoie ca primăria din localitate să autorizeze intensitatea jocurilor de noroc. Au nevoie de jocuri de noroc, sau nu. Orașele noastre sunt invadate de jocuri de noroc.
  • Administrații locale mai eficiente. Trebuie să renormăm personalul. Mai exact să țină cont de numărul de locuitori. Normările trebuie făcute pe baze reale.
  • Trebuie să redimensionăm acest aparat (cel local).
  • Trebuie să evaluăm funcționarii, să existe o evaluare periodică a angajaților din sistemul public.
  • Pensionarea magistraților: Pensii speciale. Avem câteva realități care nu pot fi contestate. Avem o pensionare prea rapidă a magistraților. Se pensionează undeva la 48 de ani.
  • Dacă începi imediat după ce ai terminat facultatea, la 48 de ani te poți pensiona. Trebuie să creștem vârsta, nu știu, 30, 35 de ani de muncă. Să se facă nu foarte departe de vârsta standard de pensionare de 65 de ani.
  • A treia componentă: nivelul pensiei. Astăzi pensia este 80% din salariul brut, dar nu mai mult decât ultimul salariu. Un salariu brut înseamnă în general un salariu net +40-50%. Asta înseamnă că 80% din salariul brut este mai mare decât salariul net.

    Cred că o formulare corectă și cinstită – 80% din salariul net și nu mai e cazul să pui dar nu mai mult decât ultimul salariu. Este o prevedere bună, corectă și cinstită. Acestea vor fi elementele de bază după care vom discuta în perioada următoare ca să ajungem la o soluție ca după consultarea magistraților să venim cu o soluție corectă, Și sistemul de justiție trebuie să își câștige încrederea oamenilor.

    Trebuie și o nouă lege de salarizare, care să nu scadă veniturile, dar să nu mai avem atâtea sporuri. Să avem o salarizare clară, transparentă, predictibilă, au notat reporterii g4media.ro.

    Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending