Connect with us

Eveniment

Modificări propuse pentru profesia de ghid de turism. Obligații, atestare, organizare a activității

Publicat

Publicitate

Demersul se aliniază recomandărilor Comisiei Europene. Cu toate acestea, în cazul vizitării unor obiective turistice autohtone, se dorește introducerea obligativități de a fi contractați ghizi de turism atestați în România, arată ministerul, într-un comunicat.

Normele privind atestarea și utilizarea ghizilor de turism s-au aflat în dezbatere publică, la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), fiind pregătit un proiect de hotărâre de Guvern în acest sens. Se dorește actualizarea legislației, astfel încât să se alinieze recomandărilor europene.

”Proiectul de act normativ (…) conține trei piloni importanți: redefinirea ghidului de turism, delimitarea sferei de activitate și de exercitare a acestei profesii, precum și stabilirea criteriilor şi condiţiilor pentru eliberarea ecusonului. Printre rezultatele pe care le dorim de la această inițiativă, menționez protejarea resursei umane din domeniu, dar și potențarea creșterii calității serviciilor din turism”, a declarat Darius Vodă, secretar general MAT.

Proiectul de act normativ își propune să reglementeze, printre altele, condițiile privind exercitarea profesiei de ghid de turism pe teritoriul României, temporară sau ocazională, a cetățenilor UE/SEE/Confederației Elvețiene.

În baza unei declarații transmise către MAT, însoțită de documente care dovedesc calificarea profesională, aceștia ar putea primi, fără costuri, un ecuson, valabil pentru o perioadă de maximum un an.

Conform propunerilor venite în cadrul ședinței publice de luni, categoriile de ghizi de turism ar putea fi redefinite astfel:

Publicitate
  • ghid de turism intern (calificare)
  • ghid de turism internațional (perfecționare)
  • ghid de turism specializat (specializare).

Ce prevede proiectul

  • Operatorii economici și orice alte persoane juridice legal constituite, care desfășoară activități de turism, au obligaţia să utilizeze ghizi de turism calificaţi corespunzător specificului activităţilor desfăşurate pentru toate acțiunile turistice organizate, atât în România, cât și în străinătate.
  • Ghidul de turism este: persoana calificată și/sau specializată care însoțește turiști/vizitatori individuali sau în grup, români sau străini, atât în țară cât și în străinătate, furnizând servicii organizatorice și informative referitoare la patrimoniul natural și antropic (material și imaterial) al destinațiilor vizitate, şi care asigură desfăşurarea în cele mai bune condiţii a programului turistic.
  • Profesia de ghid de turism poate fi exercitată de cetăţenii români, cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene și de alți cetăţeni străini care au drept de muncă valabil pe teritoriul României, în vârstă de cel puţin 18 ani împliniţi.

Condiție: program de formare profesională

Cetăţenii români pot exercita profesia de ghid de turism dacă posedă un ecuson de ghid de turism eliberat de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului:

  • în baza certificatului de calificare obţinut în urma absolvirii unui program de formare profesională de tip calificare organizat de un furnizor de formare profesională autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților
  • în baza certificatului de competențe profesionale pentru profesia/calificarea ghid de turism eliberat de un centru de evaluare și certificare de competențe profesionale autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților, cu condiția ca acesta să aibă toate competențele din standardul ocupațional în vigoare.

Reguli pentru cetățenii străini

Cetățenii UE/SEE/Confederației Elvețiene pot exercita profesia de ghid de turism în România:

  • temporar sau ocazional în baza notificării transmisă autorității publice centrale responsabilă în domeniul turismului, însoțită de documentele care dovedesc calificări profesionale obținute la instituţii autorizate din statele de provenienţă, sau în baza documentelor care atestă experienţa profesională, emise de statele de proveniență. Se va emite un ecuson pentru prestare temporară/ocazională a profesiei de ghid de turism valabil pe o perioadă de maximum un an.
  • pe perioada stabilirii acestora în România, cu condiția obținerii ecusonului de ghid de turism, în baza recunoașterii calificărilor profesionale și/sau a experienței profesionale obținute într-un stat membru UE/SEE/Confederației Elvețiane, completat/echivalat cu un certificat de competențe profesionale pentru profesia/calificarea ghid de turism eliberat în România de un centru de evaluare și certificare de competențe profesionale autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților, cu condiția ca acesta să aibă toate competențele din standardul ocupațional în vigoare, precum și a deținerii unui atestat/certificat/diploma privind cunoașterea limbii române, cel puțin nivel mediu.

Cetățenii din alte state decât cele menționate pot exercita profesia de ghid de turism în România dacă posedă ecuson de ghid de turism eliberat de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, în baza documentelor doveditoare ale calificărilor profesionale obţinute în România, a deținerii unui atestat/certificat/diploma privind cunoașterea limbii române, cel puțin nivel mediu, și a dreptului de muncă pe teritoriul României, pe durata valabilității acestuia.

Cetățenii străini și cei care însoțesc grupurile de turiști/vizitatori străini pe teritoriul României vor utiliza obligatoriu ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, pentru serviciile informative referitoare la patrimoniul natural și antropic, material și imaterial, al destinațiilor vizitate.

Operatorii economici care utilizează pe teritoriul României ghizi străini, însoțitori ai grupurilor de turiști din alte țări, au obligația de a contracta ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului.

Ecuson de ghid

Activitatea de ghid de turism poate fi exercitată de persoane fizice deținătoare de ecuson de ghid de turism în următoarele condiții:

  • pe cont propriu ca persoane fizice autorizate legal constituite
  • prin intermediul operatorilor economici și a altor persoane juridice legal constituite, cu activitate de turism, în baza unei forme legale de colaborare sau de muncă, după caz.

Ghizii de turism, atât români cât și cei străini, au obligația să poarte la vedere ecusonul de ghid pe toată perioada însoțirii grupului.

Contravenții și amenzi

Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu sunt comise în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:

  • exercitarea profesiei de ghid de turism de către persoane care nu dețin ecuson valabil și/sau calificarea/specializare profesională care nu corespunde activității turistice desfăşurate – amendă de la 5000 lei la 10000 lei
  • utilizarea de către operatorii economici și/sau alte persoane juridice legal constituite, care desfășoară și organizează activități de turism a unor ghizi de turism care nu deţin ecusonul corespunzător activității turistice desfăşurate – amendă de la 5000 lei la 10000 lei
  • exercitarea profesiei de ghid de turism de către ghizii străini, însoțitori ai grupurilor de turiști provenind din afara României, fără a utiliza ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală din domeniul turismului – cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei
  • utilizarea de către operatorii economici pe teritoriul României a ghizilor străini, însoțitori ai grupurilor de turiști din alte țări, fără a contracta ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului – cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei
  • încălcarea prevederilor art.10 alin. (2), referitoare la respectarea obligațiilor ghizilor de turism – amendă de la 1000 lei la 2000 lei

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul cu atribuţii de control din cadrul autorității publice centrale responsabilă în domeniul turismului şi al autorităţii administraţiei publice locale în aria sa de competență.

Personalul cu atribuții de control poate dispune retragerea ecusonului de ghid pentru încălcarea de mai mult de 3 ori într-un an a obligațiilor stabilite la art. 10 alin. (2).

Ecusoanele de ghid de turism au o valabilitate de 10 ani de la data emiterii. Autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului va întocmi și publica pe site-ul propriu lista ghizilor autorizați în vederea informării turiștilor sau a altor persoane interesate.

Ghizii de turism care au obținut atestatul și ecusonul înainte de data de 31 decembrie 2013 au obligația ca, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, să depună documentația pentru eliberarea unui nou ecuson de ghid de turism.

Atestatele și ecusoanele obţinute de ghizii de turism după data de 1 ianuarie 2014 rămân valabile, cu condiția actualizării acestora în termen de 10 ani de la data emiterii, respectiv a ultimei actualizări.

Obligațiile ghidului de turism

Activitatea ghidului de turism pe teritoriul României se face cu respectarea unui cod de conduită bazat pe următoarele reguli fundamentale: onestitate, integritate, calitate și respect.

Obligațiile tehnice și logistice ale ghidului de turism sunt următoarele:

  • să poarte ecusonul de ghid de turism în timpul desfăşurării activităţii, pe care să-l prezinte la cererea persoanelor împuternicite să-i controleze activitatea;
  • să cunoască temeinic, din punct de vedere tehnic, traseele de vizitat;
  • să cunoască tehnicile de orientare în teren și pe hartă;
  • să se informeze în prealabil și să evalueze, în măsura posibilităților, toate aspectele specifice legate de documentația necesară și condițiile specifice ale destinației și ale traseului de parcurs (condiții meteo, condiții generale de călătorie, aspecte ale securității, aspecte ale siguranței sanitare, documentație necesară, condiții pentru călătoria minorilor, asigurări de călătorie, măsuri legate de respectul comunităților locale);
  • să se informeze în prealabil și să evalueze, în măsura posibilităților, toate aspectele specifice legate de acțiunea turistică și de participanții la aceasta (nivelul de pregătire și nevoile turiștilor, structura, în cazul grupurilor de turiști, traseul şi activităţile acțiunii turistice, mijloacele de transport utilizate, prestatorii şi colaboratorii, etc.);
  • în cazul în care acțiunea este comandată printr-o agenție de turism, să gestioneze relația de colaborare cu agenția de turism și toate aspectelor tehnice derivate din aceasta: preluarea dosarului acțiunii, predarea raportului de ghid, a feedback-urilor turiștilor și a deconturilor la termen și acolo unde este cazul; să propună îmbunătățiri ale programelor turistice, în cadrul raportului de ghid, în funcţie de sugestiile turiștilor și/sau de observațiile personale;
  • să gestioneze traseul, pentru fiecare activitate în parte, din punctul de vedere al timpului și al duratelor necesare: prezentarea în avans la locurile de plecare/întâlnire, durate de vizitare, durate ale pauzelor pentru masă, necesități, timp liber, odihnă, durate ale discursului de ghid, corespondența cu programele de vizitare ale obiectivelor turistice și ale altor entități de interes pentru turiști, etc.
  • să se informeze în prealabil asupra partenerilor și furnizorilor de servicii de pe parcursul turului și să gestioneze relațiile funcționale cu aceștia în timpul călătoriei, asigurându-se că serviciile de: transport, cazare, masă, activitate de ghid specializat, etc. sunt rezervate în conformitate de programul turistic;
  • să respecte programul turistic comandat și achitat, inclusiv a duratei acestuia, cu respectarea măsurilor de siguranță și fără să se depășescă cerințele programului care ar putea genera suprasolicitări fizice sau psihice;
  • să direcționeze și să gestioneze cursul evenimentelor pe parcursul acțiunii turistice desfășurate;
  • să gestioneze corect cheltuielile (taxe la diverse obiective turistice) și mijloacele de plată încredințate;
  • să evalueze acțiunea turistică desfășurată;
  • să comunice în luarea deciziilor cu organizatorul acțiunii turistice, cu însoțitorul grupului, cu asistența turistică sau cu alte entități direct implicate în acțiunea turistică, luând în considerare faptul că întreaga responsabilitate a serviciilor prestate de terți pe parcursul programului achiziționat de către turiști, o are agenția de turism care a comercializat aceste servicii;
  • să ofere sprijin colegilor ghizi de turism, atunci când aceștia se găsesc în situații dificile, în limita posibilităților și fără a neglija activitatea proprie;
  • să sesizeze orice neregularități întâlnite pe parcursul acțiunii turistice și care ar putea contraveni legislației în vigoare la destinație (ghizi neatestați, neconformitatea normelor de clasificare, sfidarea regulilor impuse de lege sau sfidarea normelor și regulilor locale, etc.);
  • să informeze cu privire la regulile de conduită turistică, să acționeze verbal în cazul nerespectării acestora sau să acționeze în scris informând organele competente cu privire la nerespectarea acestora de către turiști sau de către colaboratorii implicați în desfășurarea acțiunii turistice;
  • să comunice, în mod cât mai operativ, organizatorului și/sau turiștilor direcți, a situaţiilor în care, din motive de sănătate sau din alte cauze deosebite, este nevoit să renunțe la activitatea contractată și/sau să-şi întrerupă activitatea, contribuind, pe cât posibil la stabilirea modalității de preluare a acţiunii de către alt ghid şi/sau de continuare, în bune condiţii, a derulării programului turistic;
  •  să aibă o ținută decentă și un aspect îngrijit, în conformitate de tipologia activității de ghid de turism, cu specializarea sa și cu exigențele profesiei;
  • în cazul în care intervin atribuții suplimentare pentru ghidul de turism, acestea sunt prezentate din timp acestuia și vor fi stabilite și acceptate de comun accord cu organizatorul acțiunilor turistice și în conformitate cu legislația în vigoare.

Obligațiile referitoare la informarea turiștilor

  • să informeze asupra programului exact al acțiunii turistice, obiectivele care urmează a fi vizitate, locurile destinate pentru cazare și masă, obligațiile care revin participanților și programul zilnic, insistând asupra regulilor ce urmează a fi respectate și asupra urmărilor care decurg din nerespectarea acestora;
  • să informeze în mod profesionist, competent, corect și nepărtinitor asupra destinațiilor și asupra comunităților vizitate;
  • să prezinte obiectivele de interes turistic într-un mod documentat și atractiv;
  • să ofere informații suplimentare dacă acestea sunt solicitate de către turiști pe parcursul acțiunii turistice;
  • să stăpânească cunoștințe dintr-o largă paletă informativă și pe multiple planuri, în funcție de tipologia activității și/sau de specializarea ghidului de turism;
  • să motiveze permanent turiștii, prin informații atractive și relevante, precum și prin activitățile organizatorice, cu scopul menținerii unui nivel ridicat al atenției, implicării și participării turiștilor pe durata acțiunii turistice;
  • să traducă și să interpreteze, în scopul depășirii barierei lingvistice, atunci când acest lucru este necesar;
  • să recomande posibile prestaţii suplimentare de care turiștii ar putea beneficia precum și potențiale excursii opționale, evenimente ori alte activități de interes, însă de comun acord și în scris (cu clauze clare, la vedere și transparente), atunci când acțiunea turistică este contractată cu o agenție de turism;
  • să cunoască și să respecte regulile și legile de conservare a valorilor de patrimoniu natural și antropic (material și imaterial), și să facă apel la atenție și grijă față de obiectivele vizitate;
  • să evite discuțiile care prejudiciază imaginea României.

Obligațiile referitoare la organizarea turiștilor

  • să asigure bunul mers al acțiunii turistice de la întâmpinarea turistului și până la încheierea programului și a însoțirii turiștilor;
  • să se concentreze pe buna gestionare a activității pe parcursul acțiunii turistice achitate de către turiști (cazare, masă, odihnă, agrement, activitate de ghid local, etc.);
  • să informeze turistul asupra detaliilor tehnice ale traseului (durată, dificultate, opriri, pauze, etc.);
  • să călăuzească, să îndrume și să orienteze turiștii pe parcursul acțiunii turistice;
  • să informeze turistul asupra ținutei și/sau a echipamentului specifice necesar, atunci când și acolo unde condițiile locale impun acest lucru, în scopul parcurgerii traseului în condiții de siguranță și respect pentru comunitățile locale și pentru obiectivele vizitate;
  • să mențină o atmosferă plăcută pe parcursul activității turistice cu scopul de a crea o legatură între turiști și comunitățile vizitate;
  • să integreze turiștii și să apeleze la aspectul participativ al acestora la acțiunea turistică colectivă;
  • să informeze turiștii asupra responsabilităților lor directe în ceea ce privește aspectele legate de siguranța fizica și a obiectelor personale (furt, pierdere, accidente, daune diverse produse de turist etc);
  • să verifice periodic prezența tuturor participanților la tur;
  • să monitorizeze participarea la activitatea turistică și gradul de mulțumire a turiștilor,  în vederea adaptării și chiar modificării acesteia în raport cu nevoile turiștilor, însă în limitele prestabilite ale programului turistic achiziționat;
  • să informeze turiștii, la începerea călătoriei și acolo unde situația o cere, asupra tuturor aspectelor tehnice specifice legate de documentația necesară și de condițiile specifice ale destinației (condiții meteo, aspecte ale securității, documentație necesară, condiții pentru călătoria minorilor, asigurări de călătorie, date de contact ale ghidului, unităților de cazare, etc.);
  • să acționeze neconflictual, cu amabilitate și cu răbdare în toate contextele organizatorice și informative, în vederea construirii încrederii reciproce și a reușitei acțiunii turistice.

Obligațiile referitoare la gestionarea problemelor, reclamațiilor și a situațiilor dificile

  • să prevină posibilele probleme și situații neplăcute prin pregătirea tehnică a traseului și prin informarea corectă și la timp a turiștilor și a partenerilor implicați;
  • să soluționeze  operativ problemele și să gestioneze conflictele pe parcursul acțiunii turistice, inclusiv prin înștiințarea organelor competente (poliție locală, jandarmerie) în cazul în care ghidul de turism nu poate gestiona situația/conflictul creat/turistul/turiștii sau terțe părți care afectează bunul mers sau integritatea acțiunii turistice și/sau a ghidului și a turiștilor acestuia;
  • să își ofere concursul în vederea informării turistului asupra căilor de urmat în vederea soluționării problemelor legate de situații precum: pierderea documentelor de identitate, a valorilor personale ale turistului.
  • să soluționeze operativ și ferm reclamațiile care se referă la activitatea proprie, repectiv să comunice operativ și ferm înspre soluționare către furnizorii de servicii a reclamațiilor derivate din alte probleme, independente de activitatea ghidului de turism.

sursa: turism.gov.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (309)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

  1. D. Zeletin, în „Ateneu” nr. 1 din 2006, face o paralelă între Sadoveanu şi Vasile Voiculescu. Continuăm să reţinem: 21. SADOVEANU: „totul este elevaţie” – VOICULESCU: „totul este transfigurare”; 22. „estetul din el rămâne estet” – VOICULESCU: „eticul din el e în veşnică întârziere în a deveni estet, dar în această întârziere îi stă excelenţa”; 23. SADOVEANU: „face din suav notă majoră” – VOICULESCU: „dă materiei suavitatea enigmei”; 24. SADOVEANU: „oficiază riturile în perspectivă, deci pe orizontală” – VOICULESCU: „oficiază riturile în adâncime, deci pe verticală”; 25. SADOVEANU: „e braţul lui Aristotel” – VOICULESCU: „e braţul lui Socrate”; 26. SADOVEANU: „arată adâncimea orizontalului dizolvat în depărtare” – VOICULESCU: „arată adâncimea verticalului stratificat”; 27. SADOVEANU: „poezia prozei sale se aşterne peste lume aşa cum este” – VOICULESCU: „poezia prozei sale urcă asemenea unui abur de răvăşire prin cuget a lumii”;

Ionuţ Iamandi, în „Dilema veche” nr. 782 din 2019,  face o prezentare a cărţii lui Alexandr Zinoviev, „Homo Sovieticus”: „Există în „Homo Sovieticus” parabola cuplului tânăr şi fericit care locuia cu bătrâna lor bunică. La un moment dat, tinerii au constatat că din cauza bunicii, care se încăpăţânează să trăiască, nu prea aveau cum să se dezvolte în apartamentul limitat. Cuplul a conceput atunci un plan de înfometare a colocatarului devenit indezirabil. Planul însă a eşuat. Clănţănind din ultimii dinţi rămaşi, bunica umbla după mâncare prin casă şi, în pofida „tratamentului”, părea chiar mai vioaie şi mai sănătoasă. Abia când un „înţelept” le-a spus s-o îndoape, bunica a murit. În logica binară a lui Zinoviev, Rusia, chiar şi cea sovietică, e tocmai această bunică, ce supravieţuieşte cu puţin. O omoară numai abundenţa occidentală, care-i perverteşte traiul simplu organic. Dar şi în acest scenariu, problema e că unii o ţin minte pe bunică de când era mai tânără şi mai expansivă”;

 

Simona Preda, în „Ramuri” nr.1 din 2019,  scrie despre cartea lui Jorge Luis Borges, „Tangoul. Patru conferinţe” (traducere din limba spaniolă de Andrei Ionescu, Iaşi, Editura „Polirom”, 2018).  Merită reţinute câteva referiri care privesc acest dans excepţional: 1. „Tangoul este legat indisolubil de Buenos Aires şi de trei personaje: cuţitarul, junele de familie bună şi femeia uşoară, iar anul apariţiei sale ca dans clandestin a fost 1880”; 2. „Tangoul s-a născut în cartierele mărginaşe, în casele de pierzanie de acolo şi iniţial a fost respins de către societate şi considerat un dans vulgar”; 3. „Să ne gândim că lumea ştie puţine lucruri despre această ţară, în afară de două cuvinte. Aceste cuvinte se referă la un om şi la o muzică. Muzica este tangoul, iar omul este gauchoul”; 4. „Anii de apogeu ai tangoului sunt 1910 – 1914”; 5. „primul război mondial va îneca tangoul, dar nu îl va suprima”; 6. „Tangoul ne dă tuturor un trecut imaginar, că ascultând tangoul simţim cu toţii cum, în chip magic, am murit în colţul străzii într-o încăierare”;

Publicitate

La pagina 21 a jurnalului său, „Întoarcerea din Iad” (ediţie îngrijită şi cuvânt înainte de Florentina Toniţă, Editura „Eikon”, Bucureşti, 2018), Camelia Răileanu scrie despre Horaţiu Ioan Laşcu: „Fratele L. îmi povesteşte de înmormântarea lui Horaţiu. Am aflat de moartea lui chiar înainte de operaţie, de la fratele D. dar nu ştiu de ce vestea înmormântării mă cutremură mai mult decât vestea morţii. Înainte de Paşti citeam în ziar despre singura lui carte, „Înălţarea”. Acum s-a înălţat de-adevăratelea. La 19 ani el scria deja dispoziţii finale. El a trăit propria sa legendă. Cred că s-a dus la moarte recitindu-şi „Înălţarea”, aşa cum eu m-am dus la operaţie cântând „Red River Valley”, un trist cântec de dragoste pe care trebuie să-l fi cântat fetele sudiste când le plecau iubiţii în timpul Războiului de Secesiune. Un poet, Grigore Vieru (parcă) spunea că durerea nu e de sânge. Durerea e de ţărână. Diferenţa dintre durerea lui Horaţiu şi durerea mea este diferenţa dintre durerea de ţărână şi durerea de sânge. Horaţiu a fost pentru mine o legendă din anii liceului. Legenda poetului tânăr care ratase reuşita din prima la facultate şi cochetase cu moartea. Eu am intrat în liceu când el l-a absolvit. Şi măcar de-am fi bătut palma, ca la ştafetă. Eu am intrat în facultate când el a absolvit-o. Horaţiu era doar un nume. Profesorii spuneau acel nume. (…) Cu cărarea lui dreaptă, cuminte, în părul şaten nu părea nici poet, nici viitor profesor”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Ramuri” nr. 1 din 2019, publică o cronică la cartea  lui Thierry Wolton intitulată „O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigaţie istorică – Cu pumnul de fier. Călăii” (Editura „Humanitas”, 2018). Reţinem: „E firească, desigur, întrebarea „Cine au fost călăii comunismului?” Iată, sintetic, în cuvintele Thierry Wolton: „Sunt toţi cei care făceau parte din nomenclatura comunistă. Fie conducătorii, fie membri de partid, fie poliţia politică. Cum i-am ordonat? Dacă ar fi să fac un fel de top, un fel de „hit parade” al călăilor din istorie, aş începe cu Lenin – pentru mine, el ocupă poziţia numărul unu şi mi se pare că este cel mai rău dintre toţi. Spun aceasta mai ales că restul călăilor comuniştzi nu au făcut altceva decât să cânte pe muzica pe care a făcut-o Lenin.  Pentru mine, aşadar, Lenin e călăul cel mai crunt din comunism şi după el nu vine  Stalin, aşa cum s-ar putea crede, ci Mao. Şi după Mao Tze Dung, Stalin şi kmerii roşii”;

 

Citeste mai mult

Administratie

Magia sărbătorilor a început la Botoșani cu Autobuzul lui Moș Crăciun

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani, în colaborare cu Eltrans, aduce bucuria Crăciunului în oraș prin lansarea Autobuzului lui Moș Crăciun! Decorat festiv și plin de veselie, autobuzul fermecat circulă pe traseele 101 și 102 în perioada 18, 19 și 20 decembrie, între orele 9:00 – 12:00 și 14:00 – 17:00.

Copiii au ocazia să se bucure de o atmosferă de poveste, cu muzică de sărbătoare, zâmbetele Crăciunițelor și, bineînțeles, de întâlnirea cu Moș Crăciun, care apare doar la anumite ore pentru a aduce și mai multă bucurie celor mici.

De asemenea, autobuzul are o cutie specială pentru scrisori, unde micuții pot lăsa dorințele lor pentru Moș Crăciun. În Ajun, trei dintre aceste scrisori vor fi selectate, iar autorii lor vor primi cadouri speciale din partea Moșului!
Participarea la această activitate este complet gratuită, iar toți copiii din Botoșani sunt invitați să urce în autobuz și să se lase purtați de magia sărbătorilor.

Pentru detalii suplimentare, contactați Eltrans.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Duminică, Festivalul de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Din străbuni, din oameni buni…”, ajuns anul acesta la a XLIX-a ediție

Publicat

Publicitate

Urmează unul dintre cele mai frumoase festivaluri din județul nostru și anume Festivalul de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Din străbuni, din oameni buni…”, ajuns anul acesta la a XLIX-a ediție. Botoșănenii sunt așteptați  duminică, 22 decembrie 2024, în centrul Municipiului Botoșani, pentru a ne bucura de frumusețea tradițiilor de iarnă botoșănene și moldovenești.

Întrucât va fi un eveniment de amploare prin prezența a 36 de formații de datini și obiceiuri de iarnă (30 din județ și 6 din județele vecine), aproximativ 1200 de participanți – traficul și accesibilitatea de deplasare în municipiu vor suferi modificări.

Astfel, în ziua festivalului, traficul pe strada Cuza Vodă va fi oprit de la ora 9:30 până la ora 22:00, iar în intervalul orar 11:00 – 12:00 traficul va fi restricționat pe traseul paradei formațiilor: Primăria Municipiului Botoșani – Str. Cuza Vodă – Casa Sindicatelor – Liceul „A.T. Laurian” – Podul de Piatră – Calea Naţională – Direcţia Muncii – Hotel Rapsodia – Str. Cuza Vodă. Rugăm înțelegere! Știm că suntem în perioada aglomerată dinaintea sărbătorii Crăciunului și deja traficul este aglomerat, astfel încât duminică, dacă puteți, evitați deplasarea cu automobilul personal prin centrul Municipiului Botoșani, pentru a preveni eventualele neplăceri.

Parada va fi însoțită și de două trăsuri cu cai, de aceea îndemnăm să nu vă apropiați de animale, pentru a nu se speria și reacționa agresiv.

De asemenea, avem rugămintea de a nu utiliza obiecte pirotehnice și de a nu consuma substanțe psihoactive sau alcoolice pe domeniul public.

Mulțumim Consiliului Județean Botoșani, Primăriei Municipiului Botoșani, Inspectoratului Județean de Jandarmi Botoșani, Inspectoratului Județean de Poliție Botoșani, Poliției Locale Botoșani, Poliției Rutiere Botoșani, Inspectoratului pentru Situații de Urgențe Botoșani pentru sprijinul pe care ni-l oferă în organizarea acestui grandios festival!

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

PROGRAMUL special de lucru în ceea ce privește activitatea de colectare a deșeurilor menajere, de pe teritoriul Comunei Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Primăria Comunei Mihai Eminescu, vă aduce la cunoștință faptul că în perioada Sărbătorilor de Iarnă, PROGRAMUL special de lucru în ceea ce privește activitatea de colectare a deșeurilor menajere, de pe teritoriul Comunei Mihai Eminescu, este următorul:

LOCALITĂȚI ZILE PROGRAM
Cătămărești-Deal (partea dreaptă a DN29B, Botoșani-Dorohoi) Miercuri, 25.12.2024 LIBER
Stâncești, Baisa, Hudum și Manolești Joi, 26.12.2024 Program normal
Ipotești și Cătămărești-Vale Vineri, 27.12.2024 Program normal
Cătămărești-Deal (partea dreaptă a DN29B, Botoșani-Dorohoi) Miercuri, 01.01.2025 LIBER
Stâncești, Baisa, Hudum și Manolești Joi, 02.01.2025 Program normal
Cervicești, Cucorăni și Cătămărești-Deal (partea stângă a DN29B, Botoșani-Dorohoi) Luni & Marți,
06 și 07.01.2025
Program normal

 

De asemenea, programul pe zile, de colectare a deșeurilor reciclabile și a deșeurilor menajere pentru anul 2025, este următorul:

IANUARIE

ZILE LOCALITĂȚI
17 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
27 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
28 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

FEBRUARIE

Publicitate
ZILE LOCALITĂȚI
14 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
24 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
25 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

MARTIE

ZILE LOCALITĂȚI
14 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
31 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
25 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

APRILIE

ZILE LOCALITĂȚI
18 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
28 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
29 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

MAI

ZILE LOCALITĂȚI
16 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
26 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
27 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

IUNIE

ZILE LOCALITĂȚI
13 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
30 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
24 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

IULIE

ZILE LOCALITĂȚI
18 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
28 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
29 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

AUGUST

ZILE LOCALITĂȚI
15 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
25 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
26 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

SEPTEMBRIE

ZILE LOCALITĂȚI
12 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
29 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
30 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

OCTOMBRIE

ZILE LOCALITĂȚI
17 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
27 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
28 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

 

NOIEMBRIE

ZILE LOCALITĂȚI
14 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
24 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
25 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

DECEMBRIE

ZILE LOCALITĂȚI
12 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
29 Cătămărești-Deal, Manolești, Baisa, Hudum
30 Stâncești, Cătămărești-Vale, Ipotești, Cucorăni, Cervicești

 

 

Colectarea deșeurilor menajere prin sistemul „din poartă în poartă” va începe în toate localitățile comunei din data de 13.01.2025, după cum urmează:

ZILE LOCALITĂȚI
Luni Cervicești și Cucorăni
Marți Cătămărești-Deal (partea stângă a DN29B, Botoșani-Dorohoi)
Miercuri Cătămărești-Deal (partea dreaptă a DN29B, Botoșani-Dorohoi)
Joi Stâncești, Baisa, Hudum și Manolești
Vineri Ipotești și Cătămărești-Vale

 

 

Amintim faptul că, este INTERZISĂ, aruncarea în pubelele pentru deșeurile menajere și reciclabile, a următoarelor tipuri de deșeuri:

  • Deșeuri voluminoase (mochete, covoare, piese de mobilier, plăpumi, saltele, etc.)
  • Deșeuri rezultate din demolări sau/și construcții (pământ din excavații, moloz, beton, echipamente sanitare, gresie, faianță, geam tras, tâmplărie, etc.)
  • Deșeuri vegetale sau/și biodegradabile (crengi, frunze, iarbă, flori, excrementele animalelor, animale moarte, etc.)

Primăria Comunei Mihai Eminescu, vă recomandă să solicitați sprijinul companiilor ce au depozit și își desfășoară activitatea pe raza comunei, pentru aruncarea deșeurile interzise a fi aruncate în pubelele pentru deșeurile menajere și reciclabile și enumerate mai sus.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending