Connect with us
Publicitate

Eveniment

Modificări propuse pentru profesia de ghid de turism. Obligații, atestare, organizare a activității

Publicat

Publicitate

Demersul se aliniază recomandărilor Comisiei Europene. Cu toate acestea, în cazul vizitării unor obiective turistice autohtone, se dorește introducerea obligativități de a fi contractați ghizi de turism atestați în România, arată ministerul, într-un comunicat.

Normele privind atestarea și utilizarea ghizilor de turism s-au aflat în dezbatere publică, la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), fiind pregătit un proiect de hotărâre de Guvern în acest sens. Se dorește actualizarea legislației, astfel încât să se alinieze recomandărilor europene.

”Proiectul de act normativ (…) conține trei piloni importanți: redefinirea ghidului de turism, delimitarea sferei de activitate și de exercitare a acestei profesii, precum și stabilirea criteriilor şi condiţiilor pentru eliberarea ecusonului. Printre rezultatele pe care le dorim de la această inițiativă, menționez protejarea resursei umane din domeniu, dar și potențarea creșterii calității serviciilor din turism”, a declarat Darius Vodă, secretar general MAT.

Publicitate

Proiectul de act normativ își propune să reglementeze, printre altele, condițiile privind exercitarea profesiei de ghid de turism pe teritoriul României, temporară sau ocazională, a cetățenilor UE/SEE/Confederației Elvețiene.

În baza unei declarații transmise către MAT, însoțită de documente care dovedesc calificarea profesională, aceștia ar putea primi, fără costuri, un ecuson, valabil pentru o perioadă de maximum un an.

Conform propunerilor venite în cadrul ședinței publice de luni, categoriile de ghizi de turism ar putea fi redefinite astfel:

Publicitate
  • ghid de turism intern (calificare)
  • ghid de turism internațional (perfecționare)
  • ghid de turism specializat (specializare).

Ce prevede proiectul

  • Operatorii economici și orice alte persoane juridice legal constituite, care desfășoară activități de turism, au obligaţia să utilizeze ghizi de turism calificaţi corespunzător specificului activităţilor desfăşurate pentru toate acțiunile turistice organizate, atât în România, cât și în străinătate.
  • Ghidul de turism este: persoana calificată și/sau specializată care însoțește turiști/vizitatori individuali sau în grup, români sau străini, atât în țară cât și în străinătate, furnizând servicii organizatorice și informative referitoare la patrimoniul natural și antropic (material și imaterial) al destinațiilor vizitate, şi care asigură desfăşurarea în cele mai bune condiţii a programului turistic.
  • Profesia de ghid de turism poate fi exercitată de cetăţenii români, cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene și de alți cetăţeni străini care au drept de muncă valabil pe teritoriul României, în vârstă de cel puţin 18 ani împliniţi.

Condiție: program de formare profesională

Cetăţenii români pot exercita profesia de ghid de turism dacă posedă un ecuson de ghid de turism eliberat de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului:

  • în baza certificatului de calificare obţinut în urma absolvirii unui program de formare profesională de tip calificare organizat de un furnizor de formare profesională autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților
  • în baza certificatului de competențe profesionale pentru profesia/calificarea ghid de turism eliberat de un centru de evaluare și certificare de competențe profesionale autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților, cu condiția ca acesta să aibă toate competențele din standardul ocupațional în vigoare.

Reguli pentru cetățenii străini

Cetățenii UE/SEE/Confederației Elvețiene pot exercita profesia de ghid de turism în România:

  • temporar sau ocazional în baza notificării transmisă autorității publice centrale responsabilă în domeniul turismului, însoțită de documentele care dovedesc calificări profesionale obținute la instituţii autorizate din statele de provenienţă, sau în baza documentelor care atestă experienţa profesională, emise de statele de proveniență. Se va emite un ecuson pentru prestare temporară/ocazională a profesiei de ghid de turism valabil pe o perioadă de maximum un an.
  • pe perioada stabilirii acestora în România, cu condiția obținerii ecusonului de ghid de turism, în baza recunoașterii calificărilor profesionale și/sau a experienței profesionale obținute într-un stat membru UE/SEE/Confederației Elvețiane, completat/echivalat cu un certificat de competențe profesionale pentru profesia/calificarea ghid de turism eliberat în România de un centru de evaluare și certificare de competențe profesionale autorizat de autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul formării profesionale a adulților, cu condiția ca acesta să aibă toate competențele din standardul ocupațional în vigoare, precum și a deținerii unui atestat/certificat/diploma privind cunoașterea limbii române, cel puțin nivel mediu.

Cetățenii din alte state decât cele menționate pot exercita profesia de ghid de turism în România dacă posedă ecuson de ghid de turism eliberat de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, în baza documentelor doveditoare ale calificărilor profesionale obţinute în România, a deținerii unui atestat/certificat/diploma privind cunoașterea limbii române, cel puțin nivel mediu, și a dreptului de muncă pe teritoriul României, pe durata valabilității acestuia.

Publicitate

Cetățenii străini și cei care însoțesc grupurile de turiști/vizitatori străini pe teritoriul României vor utiliza obligatoriu ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, pentru serviciile informative referitoare la patrimoniul natural și antropic, material și imaterial, al destinațiilor vizitate.

Operatorii economici care utilizează pe teritoriul României ghizi străini, însoțitori ai grupurilor de turiști din alte țări, au obligația de a contracta ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului.

Ecuson de ghid

Activitatea de ghid de turism poate fi exercitată de persoane fizice deținătoare de ecuson de ghid de turism în următoarele condiții:

Publicitate
  • pe cont propriu ca persoane fizice autorizate legal constituite
  • prin intermediul operatorilor economici și a altor persoane juridice legal constituite, cu activitate de turism, în baza unei forme legale de colaborare sau de muncă, după caz.

Ghizii de turism, atât români cât și cei străini, au obligația să poarte la vedere ecusonul de ghid pe toată perioada însoțirii grupului.

Contravenții și amenzi

Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu sunt comise în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:

  • exercitarea profesiei de ghid de turism de către persoane care nu dețin ecuson valabil și/sau calificarea/specializare profesională care nu corespunde activității turistice desfăşurate – amendă de la 5000 lei la 10000 lei
  • utilizarea de către operatorii economici și/sau alte persoane juridice legal constituite, care desfășoară și organizează activități de turism a unor ghizi de turism care nu deţin ecusonul corespunzător activității turistice desfăşurate – amendă de la 5000 lei la 10000 lei
  • exercitarea profesiei de ghid de turism de către ghizii străini, însoțitori ai grupurilor de turiști provenind din afara României, fără a utiliza ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală din domeniul turismului – cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei
  • utilizarea de către operatorii economici pe teritoriul României a ghizilor străini, însoțitori ai grupurilor de turiști din alte țări, fără a contracta ghizi de turism atestați de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului – cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei
  • încălcarea prevederilor art.10 alin. (2), referitoare la respectarea obligațiilor ghizilor de turism – amendă de la 1000 lei la 2000 lei

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul cu atribuţii de control din cadrul autorității publice centrale responsabilă în domeniul turismului şi al autorităţii administraţiei publice locale în aria sa de competență.

Personalul cu atribuții de control poate dispune retragerea ecusonului de ghid pentru încălcarea de mai mult de 3 ori într-un an a obligațiilor stabilite la art. 10 alin. (2).

Ecusoanele de ghid de turism au o valabilitate de 10 ani de la data emiterii. Autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului va întocmi și publica pe site-ul propriu lista ghizilor autorizați în vederea informării turiștilor sau a altor persoane interesate.

Ghizii de turism care au obținut atestatul și ecusonul înainte de data de 31 decembrie 2013 au obligația ca, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, să depună documentația pentru eliberarea unui nou ecuson de ghid de turism.

Atestatele și ecusoanele obţinute de ghizii de turism după data de 1 ianuarie 2014 rămân valabile, cu condiția actualizării acestora în termen de 10 ani de la data emiterii, respectiv a ultimei actualizări.

Obligațiile ghidului de turism

Activitatea ghidului de turism pe teritoriul României se face cu respectarea unui cod de conduită bazat pe următoarele reguli fundamentale: onestitate, integritate, calitate și respect.

Obligațiile tehnice și logistice ale ghidului de turism sunt următoarele:

  • să poarte ecusonul de ghid de turism în timpul desfăşurării activităţii, pe care să-l prezinte la cererea persoanelor împuternicite să-i controleze activitatea;
  • să cunoască temeinic, din punct de vedere tehnic, traseele de vizitat;
  • să cunoască tehnicile de orientare în teren și pe hartă;
  • să se informeze în prealabil și să evalueze, în măsura posibilităților, toate aspectele specifice legate de documentația necesară și condițiile specifice ale destinației și ale traseului de parcurs (condiții meteo, condiții generale de călătorie, aspecte ale securității, aspecte ale siguranței sanitare, documentație necesară, condiții pentru călătoria minorilor, asigurări de călătorie, măsuri legate de respectul comunităților locale);
  • să se informeze în prealabil și să evalueze, în măsura posibilităților, toate aspectele specifice legate de acțiunea turistică și de participanții la aceasta (nivelul de pregătire și nevoile turiștilor, structura, în cazul grupurilor de turiști, traseul şi activităţile acțiunii turistice, mijloacele de transport utilizate, prestatorii şi colaboratorii, etc.);
  • în cazul în care acțiunea este comandată printr-o agenție de turism, să gestioneze relația de colaborare cu agenția de turism și toate aspectelor tehnice derivate din aceasta: preluarea dosarului acțiunii, predarea raportului de ghid, a feedback-urilor turiștilor și a deconturilor la termen și acolo unde este cazul; să propună îmbunătățiri ale programelor turistice, în cadrul raportului de ghid, în funcţie de sugestiile turiștilor și/sau de observațiile personale;
  • să gestioneze traseul, pentru fiecare activitate în parte, din punctul de vedere al timpului și al duratelor necesare: prezentarea în avans la locurile de plecare/întâlnire, durate de vizitare, durate ale pauzelor pentru masă, necesități, timp liber, odihnă, durate ale discursului de ghid, corespondența cu programele de vizitare ale obiectivelor turistice și ale altor entități de interes pentru turiști, etc.
  • să se informeze în prealabil asupra partenerilor și furnizorilor de servicii de pe parcursul turului și să gestioneze relațiile funcționale cu aceștia în timpul călătoriei, asigurându-se că serviciile de: transport, cazare, masă, activitate de ghid specializat, etc. sunt rezervate în conformitate de programul turistic;
  • să respecte programul turistic comandat și achitat, inclusiv a duratei acestuia, cu respectarea măsurilor de siguranță și fără să se depășescă cerințele programului care ar putea genera suprasolicitări fizice sau psihice;
  • să direcționeze și să gestioneze cursul evenimentelor pe parcursul acțiunii turistice desfășurate;
  • să gestioneze corect cheltuielile (taxe la diverse obiective turistice) și mijloacele de plată încredințate;
  • să evalueze acțiunea turistică desfășurată;
  • să comunice în luarea deciziilor cu organizatorul acțiunii turistice, cu însoțitorul grupului, cu asistența turistică sau cu alte entități direct implicate în acțiunea turistică, luând în considerare faptul că întreaga responsabilitate a serviciilor prestate de terți pe parcursul programului achiziționat de către turiști, o are agenția de turism care a comercializat aceste servicii;
  • să ofere sprijin colegilor ghizi de turism, atunci când aceștia se găsesc în situații dificile, în limita posibilităților și fără a neglija activitatea proprie;
  • să sesizeze orice neregularități întâlnite pe parcursul acțiunii turistice și care ar putea contraveni legislației în vigoare la destinație (ghizi neatestați, neconformitatea normelor de clasificare, sfidarea regulilor impuse de lege sau sfidarea normelor și regulilor locale, etc.);
  • să informeze cu privire la regulile de conduită turistică, să acționeze verbal în cazul nerespectării acestora sau să acționeze în scris informând organele competente cu privire la nerespectarea acestora de către turiști sau de către colaboratorii implicați în desfășurarea acțiunii turistice;
  • să comunice, în mod cât mai operativ, organizatorului și/sau turiștilor direcți, a situaţiilor în care, din motive de sănătate sau din alte cauze deosebite, este nevoit să renunțe la activitatea contractată și/sau să-şi întrerupă activitatea, contribuind, pe cât posibil la stabilirea modalității de preluare a acţiunii de către alt ghid şi/sau de continuare, în bune condiţii, a derulării programului turistic;
  •  să aibă o ținută decentă și un aspect îngrijit, în conformitate de tipologia activității de ghid de turism, cu specializarea sa și cu exigențele profesiei;
  • în cazul în care intervin atribuții suplimentare pentru ghidul de turism, acestea sunt prezentate din timp acestuia și vor fi stabilite și acceptate de comun accord cu organizatorul acțiunilor turistice și în conformitate cu legislația în vigoare.

Obligațiile referitoare la informarea turiștilor

  • să informeze asupra programului exact al acțiunii turistice, obiectivele care urmează a fi vizitate, locurile destinate pentru cazare și masă, obligațiile care revin participanților și programul zilnic, insistând asupra regulilor ce urmează a fi respectate și asupra urmărilor care decurg din nerespectarea acestora;
  • să informeze în mod profesionist, competent, corect și nepărtinitor asupra destinațiilor și asupra comunităților vizitate;
  • să prezinte obiectivele de interes turistic într-un mod documentat și atractiv;
  • să ofere informații suplimentare dacă acestea sunt solicitate de către turiști pe parcursul acțiunii turistice;
  • să stăpânească cunoștințe dintr-o largă paletă informativă și pe multiple planuri, în funcție de tipologia activității și/sau de specializarea ghidului de turism;
  • să motiveze permanent turiștii, prin informații atractive și relevante, precum și prin activitățile organizatorice, cu scopul menținerii unui nivel ridicat al atenției, implicării și participării turiștilor pe durata acțiunii turistice;
  • să traducă și să interpreteze, în scopul depășirii barierei lingvistice, atunci când acest lucru este necesar;
  • să recomande posibile prestaţii suplimentare de care turiștii ar putea beneficia precum și potențiale excursii opționale, evenimente ori alte activități de interes, însă de comun acord și în scris (cu clauze clare, la vedere și transparente), atunci când acțiunea turistică este contractată cu o agenție de turism;
  • să cunoască și să respecte regulile și legile de conservare a valorilor de patrimoniu natural și antropic (material și imaterial), și să facă apel la atenție și grijă față de obiectivele vizitate;
  • să evite discuțiile care prejudiciază imaginea României.

Obligațiile referitoare la organizarea turiștilor

  • să asigure bunul mers al acțiunii turistice de la întâmpinarea turistului și până la încheierea programului și a însoțirii turiștilor;
  • să se concentreze pe buna gestionare a activității pe parcursul acțiunii turistice achitate de către turiști (cazare, masă, odihnă, agrement, activitate de ghid local, etc.);
  • să informeze turistul asupra detaliilor tehnice ale traseului (durată, dificultate, opriri, pauze, etc.);
  • să călăuzească, să îndrume și să orienteze turiștii pe parcursul acțiunii turistice;
  • să informeze turistul asupra ținutei și/sau a echipamentului specifice necesar, atunci când și acolo unde condițiile locale impun acest lucru, în scopul parcurgerii traseului în condiții de siguranță și respect pentru comunitățile locale și pentru obiectivele vizitate;
  • să mențină o atmosferă plăcută pe parcursul activității turistice cu scopul de a crea o legatură între turiști și comunitățile vizitate;
  • să integreze turiștii și să apeleze la aspectul participativ al acestora la acțiunea turistică colectivă;
  • să informeze turiștii asupra responsabilităților lor directe în ceea ce privește aspectele legate de siguranța fizica și a obiectelor personale (furt, pierdere, accidente, daune diverse produse de turist etc);
  • să verifice periodic prezența tuturor participanților la tur;
  • să monitorizeze participarea la activitatea turistică și gradul de mulțumire a turiștilor,  în vederea adaptării și chiar modificării acesteia în raport cu nevoile turiștilor, însă în limitele prestabilite ale programului turistic achiziționat;
  • să informeze turiștii, la începerea călătoriei și acolo unde situația o cere, asupra tuturor aspectelor tehnice specifice legate de documentația necesară și de condițiile specifice ale destinației (condiții meteo, aspecte ale securității, documentație necesară, condiții pentru călătoria minorilor, asigurări de călătorie, date de contact ale ghidului, unităților de cazare, etc.);
  • să acționeze neconflictual, cu amabilitate și cu răbdare în toate contextele organizatorice și informative, în vederea construirii încrederii reciproce și a reușitei acțiunii turistice.

Obligațiile referitoare la gestionarea problemelor, reclamațiilor și a situațiilor dificile

  • să prevină posibilele probleme și situații neplăcute prin pregătirea tehnică a traseului și prin informarea corectă și la timp a turiștilor și a partenerilor implicați;
  • să soluționeze  operativ problemele și să gestioneze conflictele pe parcursul acțiunii turistice, inclusiv prin înștiințarea organelor competente (poliție locală, jandarmerie) în cazul în care ghidul de turism nu poate gestiona situația/conflictul creat/turistul/turiștii sau terțe părți care afectează bunul mers sau integritatea acțiunii turistice și/sau a ghidului și a turiștilor acestuia;
  • să își ofere concursul în vederea informării turistului asupra căilor de urmat în vederea soluționării problemelor legate de situații precum: pierderea documentelor de identitate, a valorilor personale ale turistului.
  • să soluționeze operativ și ferm reclamațiile care se referă la activitatea proprie, repectiv să comunice operativ și ferm înspre soluționare către furnizorii de servicii a reclamațiilor derivate din alte probleme, independente de activitatea ghidului de turism.

sursa: turism.gov.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Botoșani: Sute de mii de euro aruncați pe un centru pentru sinistrați într-o zonă fără calamități. „E frumos tare, dar gol”

Publicat

Publicitate

Autoritățile locale din Cândești au ridicat, cu 700.000 de euro, un centru pentru sinistrați în caz de calamități naturale, care zace nefolosit de doi ani. Clădirea urma să adăpostească potențiali sinistrați într-o zonă unde s-au înregistrat inundații o singură dată în trei decenii, scrie ADEVĂRUL.

Comuna Cândești se află pe malul stâng al Siretului, la granița cu județul Suceava și la aproximativ 50 de kilometri de municipiul Botoșani. Este o zonă frumoasă care a făcut cândva parte din Bucovina Habsburgică renumită mai ales pentru bisericile din lemn și peisajele absolut superbe din lunca Siretului. Comuna a ajuns însă faimoasă și pentru investițiile absolut halucinante ale autorităților locale.

Cel mai elocvent exemplu este o clădire uriașă construită acum doi ani din fonduri europene, situată chiar la intrarea în comună. Este vorba despre un centru pentru situații de urgență destinat cazării și întreținerii sinistraților în urma catastrofelor naturale, mai precis despre inundații, singurele care au pus vreodată probleme în județul Botoșani. Acest centru stă însă din 2022 cu lacătul pe ușă fiindcă nu sunt sinistrați pe care că-i găzduiască.

Publicitate

Centru pentru sute de sinistrați în comuna fără calamități
Centrul de la Cândești se află într-o clădire impunătoare, nou-nouță, cu parter și etaj. Are numeroase dormitoare, putând găzdui în jur de 150 de persoane, sinistrați rămași fără locuințe în urma unei posibile catastrofe naturale. Dormitoarele sunt comune și sunt dotate cu duș. La parter există o sală de mese, o zonă pentru conferințe și întruniri de urgență în caz de calamități, dar și o cantină destinată hrănirii eventualilor sinistrați. Există inclusiv spații pentru cabinete medicale și spații de depozitare pentru intervenția la calamități, dezvăluie ADEVĂRUL.

În plus, curtea centrului a fost proiectată în așa fel încât să poată găzdui, în corturi, alte aproximativ 300 de persoane.

Întreaga structură a fost conectată la utilități și inaugurată cu mare fast, inclusiv în prezența unui parlamentar, în anul 2022.

Publicitate

Pentru localnici această uriașă clădire, poate cea mai mare din toată comuna, este însă un mare mister fiindcă pur și simplu nu-i întețeleg utilitatea în condițiile în care. în ultimii 30 de ani, la Cândești au fost inundații doar o singură dată, de altfel, singurele calamități naturale care s-ar putea produce în această zonă.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Apostol și Evanghelist Marcu

Publicat

Publicitate

Cuvântul lui Dumnezeu, Cuvântul din Scripturi a fost descoperit și transmis prin Sfinții autori ai cărților din Noul Testament. Întâia evanghelie scrisă a fost cea după Sfântul Evanghelist Marcu, o evanghelie a pătimirilor dar și a Bunei vestiri. Sfântul Evanghelist Marcu a fost unul dintre cei șaptezeci de apostoli, născut la Ierusalim, casa mamei sale fiind în apropierea grădinii Ghetsimani.

Tradiția Bisericii noastre l-a identificat ca fiind tânărul ce a fugit în noaptea trădării lui Iuda lăsându-și hainele în mâinile celor ce-l capturaseră. După slăvita înălțare, casa mamei sale a devenit locul tainic unde comunitatea apostolilor și a celor ce îi însoțeau se întâlneau pentru rugăciune și frângerea pâinii. Apropiat al ambilor apostoli Petru și Pavel, i-a însoțit pe ambii în diferite etape ale misiunii lor. După ce a mers împreună cu Petru la Roma, a mers în Egipt unde a întemeiat primele comunități creștine.

La fel cum Sfântul Andrei este Apostolul românilor, Sfântul Evanghelist Marcu este apostolul Africii. La fel, Tradiția Bisericii Alexandrine mărturisește faptul că, pe lângă bisericile născute în urma bunei sale vestiri, Marcu a fondat în Alexandria și o școală teologică ce a dat unii dintre cei mai mari teologi din istoria creștinismului. De asemenea există și o Sfântă Liturghie ce îi este atribuită. Sfântul Evanghelist Marcu a fost cel care a redactat întâia Evanghelie. Toți ceilalți evangheliști i-au cunoscut lucrarea. De la Sfântul Irineu al Lyonului aflăm că „după trecerea lor (a sfinților Petru și Pavel), Marcu, ucenicul și tâlcuitorul lui Petru, ne-a lăsat în scris ceea ce a predicat Petru.”

Publicitate

De asemenea Clement Alexandrinul confirmă acest lucru scriind că „Marcu a scris Evanghelia din lucrurile predicate de către Petru.” Sfânta sa Evanghelie a fost foarte răspândită și bine primită de comunitățile creștine încă de la început. Modul foarte viu în care descrie evenimentele din viața Mântuitorului, detaliile precise oferite, observațiile atente asupra reacțiilor mulțimii, nu puteau veni decât de la un martori oculari. Accentul Sfintei sale Evanghelii cade îndeosebi pe pătimiri. Aproape o treime din Evanghelia sa este dedicată acestei perioade din viața Mântuitorului.

Sfântul Marcu a suferit moarte martirică, iar sfintele sale moaște au stat în Africa până în anul 820, când au fost translate în Veneția în Biserica ce îi poartă numele. Sfântul Marcu, un autor luminat de Duhul Sfânt ne-a lăsat marele său dar de a avea o mărturie detaliată din acele timpuri sfinte în care a trăit și suferit pe pământ Mântuitorul Hristos.

Publicitate
Citeste mai mult

Actualitate

FOTO: O nouă pictură stradală în Parcul Primăriei din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

În Parcul Primăriei Municipiului Botoșani se găsește de astăzi o nouă pictură stradală, realizată în cadrul proiectului ,,Orașul nostru în straie de sărbătoare”, pregătit de Centrul Creatiei Botosani în parteneriat cu Școala Gimnazială ,,Elena Rareș” și în colaborare cu Liceul de Artă ,,Ștefan Luchian” Botoșani.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (241)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Publicitate

Citesc „Ramuri” nr. 11 din 2017.  Gabriel Dimisianu vorbeşte despre „crizism”, simptomul care anticipa viitorul proletcultist. Gheorghe Grigurcu explică îndemnul socratic „gnosi te avton”, care „poate duce, pe de-o parte, la argumentarea cunoscutului, pe de alta, la argumentarea necunoscutului din fiinţă. Balansul său, odată cu înaintarea în vârstă, tot mai în favoarea ultimului termen”. Nicolae Prelipceanu  descrie  tinerii de azi punându-i sub valoarea semantică a conceptului de „absenteism”: „…nişte absenteişti, aşa cum îi vezi şi prin cafenele, câte trei patru, fiecare cu telefonul lui, aşezaţi la aceeaşi masă, dar hoinărind cine ştie pe unde cu telefoanele, într-o indiferenţă inconştientă faţă de cei care par a fi împreună. Absenteism de la viaţa lor, de la lumea din jur, de la orice. Sunt, ei înşişi, nişte produse ale tehnologiei, nişte roboţei, drăguţi nu-i vorbă, fetele cu plete bălaie ca iubitele lui Eminescu, dar cu nasu-n aparat”. Gabriel Coşoveanu face o  radiografie a „insului de cultură medie”: „…se cramponează de clasici, pentru el ierarhiile sunt îngheţate, mitologizate, Eminescu e om deplin, „Mioriţa” e sublimă, Enescu şi Brâncuşi sunt ambasadorii noştri cei mai credibili etc. Dacă îi pui în faşă un poet mai nou, cam fără rimă şi ritm, vreun nouăzecist sau douămiist, reacţionează compătimitor: „Dacă şi asta mai  e poezie…”.  Citind studiul lui Jan – Werner Muller,  Mihai Ghiţulescu ne  introduce în semnificaţiile termenului  „populism” (1. „populiştii nu trebuie priviţi ca unii care se opun a priori ideii de reprezentare”; 2. „nu trebuie neapărat asociaţi cu o anumită orientare ideologică, ori cu politicile iresponsabile ori cu politicile iresponsabile”; 3. „nu trebuie asociaţi cu o anumită clasă”; 4. „nu trebuie să li se prezume o anumită situaţie socio economică (precară); 5. „e o umbră permanentă a politicii reprezentative”” 6. „vine cu o viziune moralistă asupra lumii” etc.), în timp ce Nicolae Panea  caracterizează în stilul său „postmodernitatea”: „Fie că este un pasaj haotic ce anunţă un prezent care nu are nume, după cum spune Umberto Eco, fie că este o deformare perversă a modernităţii, ca formă de accelerare social-economică provocată de mondializarea evidentă care ne marchează substanţial. Controversată, perioada cunoaşte nu doar o instabilitate taxonomică (postmodernitate, hypermodernitate, supramodernitate) ci şi una cronologică. Bordoni consideră că epoca este deja într-o fază descrescătoare, Eco aprecia, acum câţiva ani, că perioada doar şi-a coagulat semnele distinctive (hiperconsumismul, hiperindividualismul, lichidizarea constantelor axiologice tradiţionale), deci ar fi oricum într-o fază iniţială”;

 

 Radu Jorgensen (Radu Georgescu), în „Orizont” nr. 11 din 2017, într-un interviu acordat lui Cristian Pătrăşconiu,  explică de ce e o dogmă „politically correct” (corectitudinea politică, PC): 1. „nu lasă loc nici măcar de o punere în discuţie”; 2. „este  la un pas să înlocuiască legislaţia cu propriile ei reguli”; 3. „nu e vorba despre un sistem paralel cu cel legal, ci e la un pas să-l substituie pe acesta cu conţinutul acestei dogme”; 4. „e o boală ajunsă la maturitate”; 5. „a dus la formarea unui grup de „noi dorim să fim dogmatici”;  6. „are un evantai de sensuri aşa de ramificat încât pentru cei care lucrează cu oamenii – de genul profesorilor – e foarte uşor să comită o greşeală”; 7. „a sădit multă ură şi a altoit o teribilă cultură a suspiciunii”; 8. „elementarul bun-simţ este înlocuit de reguli şi norme de comportament de tip „nu călcaţi pe iarbă, chiar dacă sunteţi în iarbă până la brâu”; 9. „rescrie istoria trunchiat şi puternic ideologiza(n)t”; 10. „modifică istoria, o deformează, o adaptează la interesele lor. Şi o folosesc ca unealtă”; 11. „aripa istoricilor PC seamănă uneori chiar şi cu cea stalinistă” etc.;

Publicitate

Continui să citesc „Ramuri” nr. 11 din 2017. Nicolae Panea prezintă individual hypermodern preluând un citat din Nicole Aubert: “…centrat pe satisfacerea imediată a dorinţelor şi intolerant faţă de frustrări, el urmăreşte totuşi, într-o formă de depăşire de sine, o căutare a Absolutului, mereu actuală. Asaltat de solicitări şi de cerinţe de adaptare permanent, ceea ce îi provoacă o stare cronică de stress, grăbit de timp şi înconjurat de urgenţe, deszvoltând comportamente compulsive şi trepidante cu scopul de a-şi satisfice dorinţele cât mai rapid şi de a stoarce fiecare secundă de maximum de intensitate, el poate să,cadă totodată într-un exces de inexistenţă atunci când societatea îi retrage sprijinul care i-ar permite să fie un individ în adevăratul sens al termenului”. Aura Dogaru reluând un citat din Marta Petreu cu privire la bolile lui Emil Cioran: “Febră, febră continua, slăbiciune extremă, furnicături în nervi, furnicături în picioare, dureri de cap, de gât, de urechi, urechi înfundate, nas înfundat, senzaţie de idioţie, meteodependenţă, ceaţă pe creier, neatenţie, oboseală, apăsare pe creier, eclipse de memorie, prostraţie, dureri de peste tot, pierdere în greutate, intoleranţă la frig, rheumatism, nevrită, răceală, gripă, catar tubar, sinuzită, rinită cronică, gutunar, amigdalită, traheită, depresie, neurastenie,  angoasă, nervozitate, emotivitate, insomnia, gastrită, hipertensiune arterial, acid uric în sânge, miopie… Nu, nu am terminat de înşirat nici simptomele, nici bolile care l-au asaltat pe Cioran”. Gabriel Nedelea prezintă punctele de vedere ale lui Lucian Boia cu referire la idea că “România este ţară de frontieră a Europei”:    1. “spatial românesc reprezintă – pentru Occident – primul cerc al alterităţii: sufficient de apropiat pentru a pune, prin contrast, într-o lumină şi mai puternică configuraţiile curioase şi comportamentele neliniştitoare”; 2. “România este, în acelaşi timp, balcanică, răsăriteană şi central-europeană, fără să apartţină pe deplin nici uneia dintre aceste diviziuni, de altfel destul de artificiale”; 3. “România consist tocmai în extraordinara combinaţie de infuzii etnice şi culturale venind din toate direcţiile”; 4. “cu greu s-ar mai putea găsi în Europa un amestec atât de variat, o sinteză alcătuită din atâtea culori diferite”; 5. “Latini, dar ortodocşi, tentaţi de Occident, dar nu mai puţin ataşaţi de propriul lor specific, românii aduc civilizaţiei europene o notă distinctă şi se prezintă ca o trăsătură de unire între Est şi Vest”; 6. “România este un bastion avansat în faţa imensului spaţiu oriental, devenit fluid şi neliniştitor în urma dezmembrării Uniunii Sovietice şi efervescenţei care a cuprins lumea islamică”; 7. “România e trecută, în bună parte, după aproximativ două secole de încercări (fracturate de communism), în emisfera vestică”.

 

Reţin “Discursul culorilor”, excepţionalul poem  al lui Milovan Stefanovski: “Toate culorile la început sunt / precum un mesaj tăcut / precum un cuvânt pictat! // Mai întâi se amestecă în vis / dintr-odată ele vor izbucni / să facă mai repede portretul: / negru – pentru noapte / galben – pentru soare / verde – pentru apă! //  Apoi vor dispersa întreaga realitate / vor exploda instantaneu / să facă mai dificilă pictograma: / alb – pentru Tatăl / albastru –  pentru Fiul / roşu – pentru Sfântul Duh! // Toate culorile sunt în sfârşit: / precum un cuvânt pictat / precum un mesaj tăcut!” (vezi “Ramuri” nr. 11 din 2017);

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending