Connect with us

Actualitate

Modificări la Codul Rutier: Precizările Poliției cu privire la situațiile în care se retrage permisul și se face dosar penal

Publicat

Publicitate

Reprezentanții Poliției Române aduc o serie de precizări după ce în spațiul public au apărut informații legate de înăsprirea prevederilor din lege. Precizările vin în contextul în care șoferii care refuză testarea de către polițiști cu etilotestul sau drugtestul vor rămâne fără permisul de conducere până la primirea rezultatelor mostrelor biologice, scrie alba24.ro.

Modificări la Codul Rutier: Precizările Poliției
Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că ,,O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate, aducem următoarele clarificări:

Anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile publice.

De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile proiectului de act normativ.

Refuzul testării, retragerea permisului

Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice.

Publicitate

Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative (retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice;

b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;

c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;

d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus.

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal.

Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ.

Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalți.

Astfel, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor.

Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal.

Modificări la Codul Rutier: Precizări cu privire la aparatele drugtest folosite de Poliția Română

Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române, acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene, precum și în Statele Unite ale Americii.

Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehicolelor.

Așadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția acestor medicamente.

Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise.

Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise.

Măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.

Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat.

Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj.

De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită.

Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliției Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a  probelor și emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.

Așadar, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor, au fost luate în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.

Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid.

Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.

Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța, Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative.

La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc.

Totodată, în spațiul public, a fost intens mediatizată o petiție, în care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest.

Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice.

Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, așa cum sunt numite în spațiul public.

Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului.

15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe.

În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, menționăm că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

Obiectivul reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule.

Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv.

De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic.

Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav.

De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice.

Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale  – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară legii.

În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale, prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită – respectarea legii fiind aplicată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Istoria românilor şi a României va fi disciplină de sine stătătoare în școală. Anunțul ministrului Daniel David

Publicat

Publicitate

„Istoria românilor şi a României” va fi disciplină de sine stătătoare, a anunţat ministrul Educaţiei şi Cercetării Daniel David, după întâlnirea pe care a avut-o joi cu reprezentanţii Academiei Române şi ai facultăţilor de istorie din universităţile ţării, relatează mediafax.ro.

„După clarificarea păstrării limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui, alături de specialiştii de top ai domeniului, la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor şi a României” (numele va fi definitivat de Academia Română) ca disciplină de sine stătătoare, aşa cum mi-am exprimat interesul încă de la începutul dezbaterilor publice”, a declarat Daniel David.

El spune că, în urma discuţiilor şi întâlnirilor de lucru cu reprezentanţii Academiei Române şi ai facultăţilor de istorie din universităţile ţării, a acceptat „Memoriul serios şi responsabil al acestora”.

Astfel, s-a convenit că modelul actual de predare a istoriei în liceu trebuie îmbunătăţit şi regândit şi că «Istoria românilor/României» va deveni disciplină distinctă în trunchiul comun.

„Vom lucra colaborativ la programă pentru a avea un conţinut mai aerisit şi mai atractiv, inclusiv cu elemente distincte de consolidare, remediale şi relevanţă pentru viaţă a competenţelor dobândite; vom colabora pentru a asigura în cadrul universităţilor pregătirea profesorilor în a dobândi metode moderne de educaţie, iar universităţile se vor implica mai direct şi în formarea continuă a cadrelor didactice din preuniversitar; vom discuta şi alte aspecte ale Memoriului după etapa de diagnostic şi evaluare a sistemului de educaţie şi cercetare pe care am anunţat-o pentru luna mai (2025)”, a mai spus ministrul.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Operatorul de apă de la Botoșani, sancționat cu 4.400 de lei pentru neintervenția la podurile de gheață formate pe carosabil

Publicat

Publicitate

În urma unor inspecții desfășurate pe 13 februarie 2025, polițiștii locali din Botoșani au identificat mai multe zone critice în care scurgerile de lichide au dus la formarea unor poduri de gheață, punând în pericol siguranța traficului pietonal și rutier.

Cele mai afectate sectoare au fost strada Pacea nr. 65 și Aleea Constantin Iordăchescu nr. 20, unde stratul de gheață s-a extins pe carosabil, crescând semnificativ riscul de accidente.

În urma acestor constatări, operatorul local de apă și canal a fost sancționat cu o amendă de 4.400 de lei, conform prevederilor H.C.L. nr. 255/2021, pentru că nu a intervenit în timp util cu material antiderapant.

Poliția Locală Botoșani reamintește tuturor operatorilor responsabili cu întreținerea infrastructurii rutiere că este obligatoriu să prevină astfel de situații, mai ales în perioadele cu temperaturi scăzute, pentru a evita accidentele și pentru a asigura condiții optime de trafic.

Autoritățile avertizează că vor continua monitorizarea atentă a acestor aspecte și vor sancționa orice neglijență care poate pune în pericol siguranța cetățenilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

SPRIJIN financiar de 800 de lei pentru PENSIONARII cu venituri mici. Se acordă în două tranșe egale

Publicat

Publicitate

Guvernul a decis să acorde un sprijin financiar în valoare de 800 de lei pensionarilor cu venituri mici, în contextul măsurilor de protecție socială destinate persoanelor vulnerabile. Ajutorul va fi distribuit în două tranșe egale, prima fiind programată pentru luna aprilie, iar cea de-a doua urmând să fie acordată la sfârșitul anului.

Cine beneficiază de acest sprijin?

Potrivit surselor guvernamentale, de acest ajutor vor beneficia aproximativ 2,5 milioane de pensionari ale căror pensii nu depășesc suma de 2.574 de lei – echivalentul salariului minim net pe economie. Această măsură are scopul de a sprijini categoriile vulnerabile, în special în contextul creșterii costurilor de trai și al inflației care a afectat puterea de cumpărare a pensionarilor.

Bugetul alocat și procedura de implementare

Pentru finanțarea acestui program, Guvernul a alocat aproximativ 2 miliarde de lei, sumă care se regăsește în bugetul de stat pentru anul 2025. Implementarea efectivă a măsurii va fi realizată de Ministerul Muncii, care urmează să elaboreze actul normativ necesar.

După finalizarea documentului, acesta va fi supus procesului de transparență decizională, urmând să fie analizat și avizat de ministerele de resort. După aprobarea sa în Guvern, autoritățile vor demara procedurile birocratice necesare astfel încât plățile să fie realizate fără întârzieri.

Când vor intra banii în conturile pensionarilor?

Conform informațiilor disponibile, prima tranșă de 400 de lei ar urma să fie acordată în luna aprilie, în timp ce cea de-a doua tranșă, tot de 400 de lei, va fi distribuită până la sfârșitul anului 2025. Sumele vor fi virate direct în conturile beneficiarilor sau vor fi distribuite prin poștă, în funcție de modalitatea obișnuită de primire a pensiei.

Măsuri suplimentare pentru protecția pensionarilor

Această măsură vine în completarea altor programe sociale implementate în ultimii ani pentru sprijinirea pensionarilor cu venituri reduse. În plus, Guvernul analizează posibilitatea unor noi scheme de ajutor pentru categoriile vulnerabile, având în vedere evoluția economică și impactul asupra puterii de cumpărare.

Publicitate

Ce urmează?

Ministerul Muncii va finaliza în perioada următoare actul normativ necesar implementării măsurii, iar pensionarii sunt sfătuiți să urmărească informațiile oficiale pentru detalii suplimentare privind calendarul exact al plăților și modalitățile de acordare a sprijinului financiar.

Citeste mai mult

Eveniment

Poliția Locală Botoșani a aplicat amenzi de 8.000 de lei pentru lucrări de construcții fără autorizație

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din cadrul Compartimentului Disciplina în Construcții au anunțat că au efectuat 35 de controale în municipiul Botoșani, vizând lucrările de construcții executate fără respectarea normelor legale.

În urma verificărilor, au fost aplicate două sancțiuni contravenționale în valoare totală de 8.000 de lei, pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcții.

Potrivit legislației în vigoare, începerea oricărei lucrări de construire sau desființare este permisă doar în baza unei autorizații, iar sancțiunile aplicate nu pot fi reduse la jumătate.

Poliția Locală reamintește că atât beneficiarii, cât și constructorii pot fi trași la răspundere în cazul nerespectării reglementărilor în domeniu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending