Connect with us

Actualitate

Modificări la Codul Rutier: Precizările Poliției cu privire la situațiile în care se retrage permisul și se face dosar penal

Publicat

Publicitate

Reprezentanții Poliției Române aduc o serie de precizări după ce în spațiul public au apărut informații legate de înăsprirea prevederilor din lege. Precizările vin în contextul în care șoferii care refuză testarea de către polițiști cu etilotestul sau drugtestul vor rămâne fără permisul de conducere până la primirea rezultatelor mostrelor biologice, scrie alba24.ro.

Modificări la Codul Rutier: Precizările Poliției
Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că ,,O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate, aducem următoarele clarificări:

Anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile publice.

De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile proiectului de act normativ.

Refuzul testării, retragerea permisului

Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice.

Publicitate

Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative (retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice;

b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;

c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;

d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus.

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal.

Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ.

Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalți.

Astfel, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor.

Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal.

Modificări la Codul Rutier: Precizări cu privire la aparatele drugtest folosite de Poliția Română

Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române, acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene, precum și în Statele Unite ale Americii.

Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehicolelor.

Așadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția acestor medicamente.

Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise.

Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise.

Măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.

Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat.

Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj.

De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită.

Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliției Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a  probelor și emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.

Așadar, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor, au fost luate în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.

Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid.

Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.

Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța, Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative.

La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc.

Totodată, în spațiul public, a fost intens mediatizată o petiție, în care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest.

Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice.

Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, așa cum sunt numite în spațiul public.

Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului.

15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe.

În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, menționăm că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

Obiectivul reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule.

Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv.

De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic.

Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav.

De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice.

Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale  – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară legii.

În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale, prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită – respectarea legii fiind aplicată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Senat: Descurajarea consumului de droguri, prin introducerea unor sancțiuni progresive – adoptare tacită

Publicat

Publicitate

Senatul a adoptat tacit, luni, o propunere legislativă a S.O.S. România care vizează reducerea consumului de droguri în rândul minorilor și al tinerilor prin aplicarea unor sancțiuni progresive și măsuri de reabilitare obligatorii.

Nota de adoptare tacită a propunerii legislative, pentru care termenul de dezbatere și vot s-a împlinit pe 27 iunie, a fost prezentată de președintele Senatului, Mircea Abrudean, care a condus ședința de luni a plenului.

Prin propunerea legislativă se urmărește descurajarea consumului de droguri prin introducerea unor sancțiuni progresive, astfel:

(1) Prima abatere – Consumatorul va fi obligat să participe la un program de consiliere și dezintoxicare pe o perioadă de minimum 3 luni. În caz de refuz, acesta va fi sancționat cu amendă penală de 1.000 de lei.
(2) A doua abatere – Consumatorul va fi sancționat cu amendă penală de 2.000 de lei și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 6 luni.
(3) A treia abatere – Consumatorul va fi sancționat cu amendă penală de 3.000 de lei și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 12 luni.
(4) A patra abatere – Consumatorul va fi condamnat la 1 lună de închisoare cu executare și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 6 luni post-detenție.
(5) A cincea abatere -Consumatorul va fi condamnat la 2 luni de închisoare cu executare și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 6 luni post-detenție.
(6) Pentru fiecare abatere ulterioară, pedeapsa cu închisoarea crește progresiv cu 1 lună, până la un maxim de 1 an de închisoare cu executare și va fi supus unui program de monitorizare electronică timp de 12 luni post-detenție.

‘Modelul propus de sancțiuni este inspirat din legislația unor state care au reușit să reducă semnificativ consumul de droguri. Prin creșterea graduală a amenzilor și pedepselor privative de libertate, consumatorii sunt motivați să renunțe la acest obicei înainte de a ajunge în situații critice. În același timp, sancțiunile pemit o intervenție etapizată, evitând aplicarea unor pedepse disproporționate din prima abatere’, se arată în expunerea de motive.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Locuințe moderne și eficiente energetic în curs de execuție în zona fostului Obor

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani continuă implementarea unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de locuințe din ultimii ani: construirea a 64 de apartamente nZEB (Near Zero Energy Building), dedicate tinerilor și specialiștilor din municipiu. Proiectul, în valoare de 29 de milioane de lei, este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are ca obiectiv creșterea calității locuirii urbane prin soluții moderne și sustenabile.

Stadiul lucrărilor la finalul lunii iunie 2025:

* La primul bloc, construcția a ajuns la etajul 3, iar în prezent se lucrează intensiv la acoperiș;
* La al doilea bloc, lucrările sunt în desfășurare la nivelul fundației, aceasta fiind în curs de execuție.
Elemente cheie ale proiectului:
* Construcții cu consum energetic aproape zero, în conformitate cu standardul nZEB Plus, având performanțe energetice superioare celor impuse de reglementările actuale;
* Montarea de panouri solare, care vor produce energie din surse regenerabile;
* Instalarea a 8 stații de încărcare pentru vehicule electrice, în sprijinul mobilității verzi;
* Amenajarea unui loc de joacă pentru copii, integrat în ansamblul rezidențial, pentru un mediu sigur și prietenos dedicat familiilor.
Durata estimată de execuție a proiectului este de 18 luni.
În imediata vecinătate a acestor imobile, Primăria Municipiului Botoșani va construi și o creșă modernă, cu o capacitate de 40 de locuri, contribuind astfel la extinderea infrastructurii educaționale pentru copiii antepreșcolari.
Primăria Municipiului Botoșani investește constant în viitorul comunității, dezvoltând proiecte cu impact real asupra calității vieții și asigurând un oraș modern, eficient energetic și adaptat nevoilor actuale ale cetățenilor.

Citeste mai mult

Administratie

Localitatea săracă din județul Botoșani care poate deveni pion principal în reconstrucția Ucrainei

Publicat

Publicitate

Darabani, cel mai nordic oraș din România, ar putea deveni port terestru și un punct cheie în reconstrucția Ucrainei de după război. Autoritățile locale fac demersuri, inclusiv în relația cu Ucraina, pentru deschiderea unui nou punct vamal cu țara vecină, dar și realizarea unui hub economic la graniță, scrie ADEVĂRUL

Discuțiile privind reconstrucția Ucrainei includ și viitorul zonelor de frontieră care au șansa de a se transforma în adevărate hub-uri economice în apropierea țării vecine. Deja se fac planuri pentru tranformarea unor localități de graniță românești în adevărat hub-uri pentru redresarea economică a țării vecine cu beneficii de ambele părți. Cel mai bun exemplu este orașul Darabani, cea mai nordică localitatea urbană din România, situată pe teritoriul județului Botoșani, chiar lângă zona de frontieră cu Ucraina. Autoritățile județene din Botoșani au început demersurile pentru transformarea orașului, care s-a zbătut decenii la rând în sărăcie și izolare, într-un port pe uscat care să deservească procesului de reconstrucție a Ucrainei.

De la sărăcie și anonimat la mare port de frontieră

Darabani se află în apropierea malurilor Prutului, la frontiera cu Ucraina. A fost ridicat la rangul de oraș abia în anul 1968. După 1990, Darabaniul s-a zbătut într-o sărăcie cruntă, fără locuri de muncă, izolat în nordul țării și fără perspective reale, mai ales pentru tineri. A început să se dezvolte acum aproximativ 10 ani, cu ajutorul fondurilor europene, guvernamentale, dar și al unei asociații care l-a transformat în centru cultural. Autoritățile județene, și nu numai, au planuri mari în oraș, mai ales în contextul discuțiilor privind reconstrucția Ucrainei.

În intervalul 11-12 iunie, a avut loc, la Sighetul Marmației, o întâlnire între autorități județene, reprezenanți ai Agenției pentru Dezvoltare Regională, dar și alte oficialități, finalizată cu semnarea protocolului de cooperare pentru sprijinirea reconstrucției și dezvoltării Ucrainei. Reprezentanții Consiliului Județean Botoșani spun că vor fi alocate fonduri pentru zona de graniță.

„Vor fi cu siguranță fonduri pentru zona asta de graniță care ne privesc pe noi. Și eu insist foarte tare cu zona asta de la Darabani”, spune Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani. Acesta mărturisește că a făcut deja demersuri și poartă discuții pentru realizarea unui port pe uscat la Darabani, o investiție uriașă care va transforma orășelul nord-moldav într-un pol al dezvoltării la granița de nord a României.

Publicitate

„Îmi doresc acest port pe uscat la Darabani. Eu cred că zona aceasta o putem lega de Ucraina și putem să creăm aici un pol foarte important pentru stabiliza niște companii în vederea reconstrucției țării vecine”, adaugă Iftime. Concret, ar urma sǎ fie o zonă liberă în care să apară furnizori de materiale, o zonă de tranzit și schimb comercial dinspre România către Ucraina. „O zonă liberă în care potențialii furnizi de materiale fac livrări de-o parte și de alta”, spune șeful Consiliului Județean Botoșani.

O nouă vamă, căi ferate și utilități

Reprezentanții Consiliului Județean Botoșani spun că realizarea portului pe uscat de la Darabani presupune o investiție consistentă, cu asigurarea de utilități, infrastructură rutieră și feroviară modernă, dar și un nou punct vamal. „Noi la Botoșani avem nevoie de un punct de vamă serios prin care să se poată trece atât rutier cât și feroviar. Dacă legăm aceea zonă cu infrastructura necesară și asigurăm toate utilitățile vă garantez că într-un deceniu lucrurile se vor schimba mult”, susține președintele Consiliului Județean Botoșani. În acest sens, Valeriu Iftime a purtat discuții cu reprezentanții români și ucraineni.

„Am vorbit cu cei de la Ministerul Transporturilor, cu guvernatorul de la Cernăuți şi vrem să facem o întâlnire în perioada următoare, în zona Darabani, pe tema asta a graniței și a conectivității între România și Ucraina”, conchide Iftime. Autoritățile spun că un port pe uscat la Darabani ar aduce o dezvoltare fără precedent în zona de nord a Moldovei, transformând-o dintr-o Cenușărească într-o adevărată regină a dezvoltării la frontieră. Conceptul de port pe uscat poate fi întâlnit în mai mult țări ale Uniunii Europene, dar și în Statele Unite ale Americii. Portul pe uscat este ca o platformă de tranzit comercial, dar și cu posibilități industriale, prin linii de servicii, depozitare sau chiar prelucrare.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Administratie

Curentul se scumpește considerabil de la 1 iulie. Prețurile la energia electrică vor fi stabilite din nou pe piața liberă

Publicat

Publicitate

Curentul se scumpește considerabil de la 1 iulie. Schema de plafonare a prețurilor la energie electrică se încheie luni, după aproape patru ani și jumătate, prețurile urmând a fi stabilite din nou pe piața liberă.

Potrivit ofertelor transmise clienților, curentul se scumpește de la 1 iulie. Noile prețuri ajung până în jurul valorii de 1,5 lei/kWh, ceea ce înseamnă că, în cazul celor cu consum până în 100 KWh, factura s-ar putea dubla.

Începând de marți nu se vor mai aplica prețurile plafonate, de 0,68 lei/kWh, 0,80 lei/kWh și 1,3 lei/kWh, în funcție de consum, consumatorii urmând să plătească prețurile la energia electrică din contractul încheiat cu furnizorul.

Astfel, curentul se scumpește începând de la 1 iulie pentru fiecare consumator – fie casnic, fie non-casnic – după ce consumul va fi facturat la prețul de piață concurențială din contractul pe care îl are semnat cu furnizorul actual.

Consumatorii au însă posibilitatea de a-și schimba furnizorul, online, atunci când găsesc o ofertă mai bună.

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) recomandă consumatorilor să verifice comparatorul de prețuri (AICI), pentru a-și alege oferta pe are o consideră a fi cea mai avantajoasă.

Publicitate

Vouchere de 50 de lei lunar pentru consumatorii vulnerabili
Pentru consumatorii vulnerabili, Guvernul a aprobat în ședința de la finele săptămânii trecute acordarea unui ajutor lunar în valoare de 50 de lei, sub forma unui tichet electronic, pentru plata facturilor la energie electrică.

Această măsură de protecție socială se aplică în perioada  1 iulie 2025 – 31 martie 2026.

Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei. Peste 2,1 milioane de gospodării din întreaga țară vor putea accesa acest sprijin.

Ajutorul se acordă sub forma unui tichet electronic, care poate fi folosit exclusiv pentru plata facturilor la energia electrică, prin intermediul Poștei Române, fără comisioane sau costuri suplimentare aplicate beneficiarilor.

Cererea se poate depune online, prin aplicația EPIDS gestionată și pusă la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Pentru cei care nu au acces la internet, autoritățile locale și oficiile poștale vor oferi sprijin la completarea solicitării.

Citește și Din iulie, vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent. Cine poate primi tichete de energie și cum se acordă

ANRE recomandă verificarea ofertelor din piață și schimbarea furnizorului în cazul în care găsesc o ofertă mai bună
„Începând cu 1 iulie 2025, se încheie schema de plafonare a prețurilor la energie electrică. Ce trebuie să facem? Să alegem informat. După aproape 4 ani și jumătate de sprijin guvernamental, prețurile la energie electrică vor fi din nou stabilite pe piața liberă.

Pentru a evita o creștere bruscă a facturii, încurajez toți consumatorii să: verifice ofertele din piață folosind comparatorul de prețuri ANRE: https://posf.ro/comparator?comparatorType=electric; să își schimbe furnizorul, rapid și gratuit, direct online, în doar 24 de ore, atunci când găsesc o ofertă mai bună”, a scris președintele ANRE, George-Sergiu Niculescu pe pagina sa de Facebook.

De altfel, ANRE a lansat și o campanie națională de informare publică, destinată consumatorilor de energie electrică, în contextul în care, la data de 1 iulie 2025, va înceta schema de plafonare-compensare aplicabilă prețurilor din sectorul energetic.

„Materialele au fost concepute pentru a ajunge la publicuri variate – de la consumatorul activ din mediul urban, familiarizat cu piața concurențială, până la consumatorul vulnerabil sau ezitant, care are nevoie de informație clară și încredere în proces. Primul spot video are un ton informativ și liniștitor, cu accent pe siguranța procesului de alegere și pe dreptul legal de a schimba furnizorul.

 

 

Al doilea spot este mai dinamic, adresându-se consumatorilor mai familiarizați cu piața și care caută control și predictibilitate.

Ambele promovează comparatorul oficial de oferte ANRE și transmit mesajul esențial: ai dreptul să alegi, fără costuri, rapid și informat”, conform comunicatului.

 

 

Totodată, președintele autorității a cerut tuturor furnizorilor să trimită notificări clare privind noile prețuri, anunțând sancțiuni în cazul celor care nu fac acest lucru.

Ad
Niculescu a mai subliniat că unii furnizori au început să vină cu oferte mai bune și că mii de portări de contracte au loc zilnic.

„Unii furnizori au început să vină cu oferte mai bune pentru a-și păstra clienții. Mii de portări de contracte de furnizare de energie electrică au loc în fiecare zi. Mesajul meu către furnizori este simplu Nu vă luptați doar pentru a vă menține portofoliul – veniți cu oferte atractive și pentru clienții altor furnizori”, a mai transmis Niculescu pe rețeaua de socializare.

Pentru prosumatori, dacă există un contract în vigoare, rămâne valabil, cu aceeași clauze

Potrivit informațiilor publicate pe site-ul ANRE, în cazul prosumatorilor, dacă aceștia au un contract în vigoare cu un furnizor de energie electrică, acesta rămâne valabil cu aceleași clauze. În ceea ce privește prețul, dacă contractul are termen de expirare după data de 1 iulie, ar trebui să se aplice prevederile și prețul din contract, până la expirarea acestuia, atunci când se va transmite o nouă ofertă.

„Schema de plafonare a prețurilor la energie electrică s-a încheiat, dar drepturile prosumatorilor nu s-au modificat. Dacă aveți o putere instalată de până la 200 kW aveți dreptul la compensare cantitativă direct în factură, iar dacă ați produs mai multă energie decât ați consumat, puteți utiliza cantitatea de energie pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data facturării.

Practic, dacă energia electrică produsă în calitate de prosumator este egală cu energia electrică consumată de dumneavoastră, atunci nu ar trebui să fiți impactat de finalizarea schemei de plafonare-compensare. În cazul în care, balanța indică un auto-consum mai mare decât producția, atunci pentru diferență veți plăti prețul final pe care îl regăsiți în contractul de furnizare.

În cazul în care energia electrică produsă de dumneavoastră este cantitativ mai mare decât cea consumată în intervalul de facturare (de obicei lunar), prețul pe care îl veți primi pentru această energie ar trebui să fie egal cu prețul energiei electrice active din contractul de furnizare”, explică reprezentanții ANRE.

Pentru prosumatorii cu putere instalată de peste 200 kW și până în 400 kW, furnizorii sunt obligați să achiziționeze energia electrică produsă și livrată la un preț egal cu prețul mediu ponderat înregistrat în Piața pentru Ziua Următoare în luna în care a fost produsă energia respectivă.

ANRE precizează însă că această calitate de prosumator presupune același furnizor și, în cazul în care doresc să schimbe contractul, atunci trebuie să analizată cu mare atenție balanța de energie electrică livrată versus energia electrică consumată, pentru a vedea dacă, per total, într-un an, există deficit sau surplus de energie electrică, și astfel să stabilească ce este mai convenabil pentru ei.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending