Localizarea noastră ca și județ, din punct de vedere geografic, are părți pozitive, în sensul că, în Botoșani autenticitatea locurilor din mediul rural, mai ales, și a tradițiilor sunt păstrate ca odinioară, dar sunt și părți negative, întrucât suntem marginalizați de capitală și de marile orașe prin distanța rutieră existentă, care din păcate nu se află în cele mai bune condiții.
Așadar, în condițiile date, fără autostrăzi care să asigure un drum continuu de la Botoșani până la București este un coșmar pentru fiecare botoșănean, întrucât știm cu toții cât de anevoiasă este acea călătorie, și mai ales pentru un conducător auto.
De aceea, eu, în calitate de candidat pentru președinția Consiliului Județean Botoșani am convingerea că o soluție pentru noi, cei din nordul țării, ar fi modernizarea infrastructurii feroviare, deoarece ar reprezenta un acces facil spre toate regiunile din România.
Deși, toate activitățile ce țin de infrastructura feroviară sunt administrate de Compania Națională de Căi Ferate SA, societate care este în subordinea Ministerului Transportului și Infrastructurii, autoritățile județene pot face însă demersuri către autoritățile centrale pentru dezvoltarea acestei infrastructuri. Nu este o procedură prea comodă pentru un președinte de Consiliu Județean, dar pentru binele cetățenilor care l-au ales, merită efortul și insistența de a merge periodic la București în susținerea acestei cauze. Mai pe românește, de a sta pe la ușile Ministerului și a expune situația și necesitatea urgentării pentru modernizarea infrastructurii feroviare.
Trebuie luat în consideraţie faptul că transportul feroviar reprezintă o problemă de interes national, nu doar în regiunea de nord a țării. Investițiile în modernizarea infrastructurii feroviare ar îmbunătăți în primul rând transportul de călători, dar și cel al mărfurilor, având scopul descongestionării traficului rutier de pe șosea, care este din ce în ce mai aglomerat și mai riscant pentru toți cetățenii care circulă pe străzile botoșănene și nu numai.
Dezvoltarea infrastructurii feroviare include în primul rând ansamblul acţiunilor de întreţinere, reparaţii şi reînnoiri necesare pentru reabilitarea infrastructurii existente şi menţinerea acesteia la parametrii de performanţă necesari pentru susţinerea unui transport feroviar competitiv la nivel naţional. Dragi botoșăneni, dacă cei care ne conduc de 34 de ani, ar fi fost cu adevărat în slujba cetățeanului și nu pentru interesele lor personale, sunt de părere că până acum chiar și cu viteza melcului s-ar fi realizat câte puțin și în sectorul infrastructurii feroviare care se află într-o situație deplorabilă. De aceea, consider că avem nevoie să dezvoltăm acest sector al infrastructurii care ne-ar aduce doar beneficii, mai ales pentru noi, botoșănenii.
Publicitate
În cazul transportului de pasageri, spaţiul teoretic de creştere vizează atât transportul public interurban, efectuat în prezent cu autobuze şi autocare, precum şi de posibilitatea atragerii unor călătorii care se efectuează în prezent cu mijloace de transport individuale. În cazul transporturilor de mărfuri, cel mai semnificativ spaţiu teoretic de creştere este dat de piaţa expediţiilor de mici dimensiuni care se transportă în prezent aproape exclusiv cu mijloace rutiere.
Calea ferată poate redeveni un jucător semnificativ pe această piaţă, cu condiţia reabilitării transportului intermodal şi a transportului în vagoane izolate. Transportul feroviar a înregistrat o lungă perioadă de declin după anul 1990, care a condus la dezechilibrarea semnificativă a sistemului naţional de transport.
Este știut faptul că reţeaua de infrastructură din România este într-o stare necorespunzătoare, iar mentenanţa şi reînnoirea acesteia sunt insuficiente. Sectorul se confruntă cu o cerere mare de servicii din partea publicului, dar concentrarea majoritară a acestor cereri spre transportul rutier a condus la suprasolicitarea acestei reţele. Infrastructura rutieră nu deţine o capacitate relevantă pentru a oferi servicii satisfăcătoare, iar infrastructura feroviară nu poate contribui eficient la descongestionarea reţelei rutiere datorită stării tehnice necorespunzătoare care limitează sever competitivitatea serviciilor de transport feroviar.
Concluzionând, județul Botoșani pentru a exista pe harta județelor dezvoltate are nevoie de o infrastructură modernă, atât rutieră cât și feroviară.
ing. Eusebiu- Laurențiu Cilibiu
Candidat la președinția Consiliului Județean Botoșani
(Comandat de Alianța pentru Unirea Românilor, Cod Mandatar Financiar 21240330)
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Ctitoria părintelui Patriarh Teoctist Arăpașu, Biserica cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” din satul Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, a îmbrăcat luni veșmânt de sărbătoare, în cinstea ocrotitoarei acestui sfânt lăcaș. Biserica a fost împodobită cu trandafiri albi și crizanteme, dar de departe cele mai frumoase flori au fost enoriașii, care au venit în număr mare pentru a primi binecuvântare divină în ziua hramului.
Sărbătoarea a început duminică seară, cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată în sobor. Din soborul de preoți a făcut parte și părintele Nicolae Cărăușu, de la biserica din Stăuceni care a ținut și cuvântul de învățătură. Slujba a fost înfrumusețată de un grup de tineri la strană, care a oferit răspunsurile liturgice. Printre enoriași s-a rugat cu evlavie și primarul comunei Stăuceni, fiu al satului Victoria, un apărător al credinței strămoșești în zonă, dar și păstrător al tradițiilor lăsate de înaintași.
„ Acum, acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor…” a răsunat în lăcașul de cult închinat Maicii Domnului, din glasurile preoților și a enoriașilor prezenți la popasul duhovnicesc de sâmbătă seară.
La finalul slujbei, prin rugăciunea Litiei, au fost binecuvântate pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public de către părintele Nicolae Cărăușu care a pus la sufletul credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură electrizant.
Sărbătoarea a continuat luni, 8 septembrie, de la ora 7:30, cu slujba Utreniei și Acatistul Nașterii Maicii Domnului. Apoi, începând cu orele 9:00 s-a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, în sobor de preoți, urmată de parastasul pentru ctitorii bisericii și pentru toți cei adormiți.
La sfârșitul Sfintei Liturghii s-au citit rugăciunile de binecuvântare pentru copiii care au început un nou an școlar.
Enoriașii au ținut să o omagieze la final și pe prezbitera Ana-Maria Azamfirei, care prin blândețea sa, vocea blândă și spiritul de sacrificiu a reușit să atragă simpatia copilașilor care vin cu drag la slujbele bisericii și participă numeroși la activitățile organizate în pridvorul sfântului lăcaș.
Publicitate
„Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi cu al Său Har și cu a Sa iubire de oameni! Amin”, a spus părintele Bogdan Azamfirei, parohul comunității din Victoria.
Planurile Guvernului de a majora TVA în sectorul HoReCa, de la 1 ianuarie 2026, ar putea distruge definitiv competitivitatea industriei și ar penaliza direct populația, avertizează Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).
În acest context, organizația solicită Executivului să renunțe la scenariul de majorare a TVA și să deschidă un dialog real cu industria, pentru găsirea unor soluții care să susțină dezvoltarea, nu să blocheze supraviețuirea unui sector vital pentru economia națională.
”O eventuală creștere a TVA nu va lovi doar restaurantele, hotelurile și cafenelele, ci va fi suportată direct de consumatori. Prețurile la mese festive, nunți, botezuri, onomastici sau simple ieșiri cu prietenii, vor crește inevitabil”, se arată într-un comunicat al organizației transmis, miercuri, AGERPRES.
În plus, patronatele din turism subliniază faptul că măsura de majorare a TVA pune România în dezavantaj direct pe piața europeană.
”Ne batem pe o piață globală. Cu acces tot mai facil la transport și platforme ca Airbnb, turiștii aleg, oricum, destinații externe. Dacă prețurile noastre cresc prin TVA, România va rămâne fără clienți. Doar cei ‘˜captivi’ în țară vor mai apela la servicii locale. Restul vor pleca. Spirala e periculoasă: TVA mai mare, costuri fixe tot mai ridicate (energie, salarii, chirii) și producători locali de alimente tot mai necompetitivi. Nu poți gestiona un TVA ridicat, într-o economie deschisă. E nevoie de un teren de joc egal în Europa, dar Guvernul face exact invers”, susține președintele FPIOR, Valentin Șoneriu.
La rândul său, vicepreședintele FPIOR, Corina Macri, a punctat: ”Respectarea regulilor fiscale este obligatorie, dar trebuie însoțită de educație și sprijin, nu de măsuri populiste care seamănă neîncredere între clienți și antreprenori”.
Publicitate
Pe același subiect, Ruxandra Stoica, vicepreședinte în cadrul aceleași organizații, atenționează asupra faptului că ”dacă nu putem dezvolta turismul intern, iar TVA-ul va fi majorat, consumul va scădea și mai tare”, iar situația va însemna ”ultimul cui în coșciugul industriei”.
”Industria turismului din România este puternic afectată în aceste luni, în primul rând de reducerea la jumătate a valorii tichetelor pe vacanță, ceea ce, din păcate, a determinat ca sute de mii de români și de familii ale acestora să nu mai poată pleca în vacanță în România. Scenariul anunțat ca posibil de către președintele României, acela de majorare a TVA în HoReCa, posibil la cota de 21%, ar fi o lovitură dramatică, pentru că ar majora foarte mult tarifele pentru nopțile de cazare, pentru o masă-restaurant, pentru o cafea și o gustare într-o cafenea și, desigur, ar reduce drastic consumul românilor în locațiile de ospitalitate din România, veniturile antreprenorilor și volumul de taxe și impozite pe care aceștia le plătesc la stat”, este de părere Corina Martin, secretar general al FPIOR.
Președintele HoReCa Botoșani, Răzvan Baltă, a transmis, totodată: ”Nicușor Dan a scris pe un bilețel, în direct, că nu va majora TVA. Cuvântul lui este zero. Oamenii de afaceri au nevoie de predictibilitate, nu de amânări copilărești”.
Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România este cea mai mare organizație națională și reprezentativă din domeniu, ce reunește peste o mie de companii naționale și reprezintă 24 de județe ale țării plus Municipiul București, 29 de patronate și peste 26.000 de angajați. AGERPRES
Dubla campioană olimpică Simona Radiș a declarat, miercuri, la Complexul Sportiv Național ‘Elisabeta Lipă’ din Snagov, că ea și colegii din lotul României vor da totul la Campionatele Mondiale de la Shanghai (21-28 septembrie) pentru a obține rezultate așteptate de toată lumea.
Federația Română de Canotaj are un nou partener strategic, iar colaborarea a fost lansată în cadrul unui eveniment la care au luat parte personalități importante din lumea sportului. Prezentă la acest eveniment, campioana olimpică Simona Radiș a vorbit despre Campionatele Mondiale, care vor avea loc în această lună, la Shanghai.
Parteneriat nou pentru Federația Română de Canotaj
Federația Română de Canotaj a încheiat un parteneriat cu OPTIblu, o companie importantă din domeniul opticii medicale. Acesta a fost lansat în cadrul unui eveniment la care au participat oficiali ai Federației, dar și mai mulți sportivi importanți, printre care campionii olimpici Simona Radiș, Andrei Cornea sau Marian Enache.
„Canotajul este un sport al disciplinei, al coordonării și al spiritului de echipă. Ne bucură să regăsim aceleași valori în filosofia OPTIblu. Împreună putem construi proiecte care să susțină sportivii români și să inspire publicul să adopte un stil de viață activ și sănătos”, a declarat Elisabeta Lipă, președintele FRC. Noul partener al Federației va pune la dispoziția sportivilor și a echipei tehnice o selecție de ochelari de soare sportivi, adaptați nevoilor lor specifice. În plus, sportivii vor beneficia anual de servicii complete de optică medicală.
Simona Radiș, încrezătoare înainte de Campionatele Mondiale de la Shanghai
Prezentă la evenimentul în cadrul căruia a fost lansată această colaborare, Simona Radiș a prefațat Campionatele Mondiale de la Shanghai, care se vor disputa în perioada 21-28 septembrie. „Abia așteptăm să concurăm la Mondiale și să reușim cât mai multe rezultate frumoase. Suntem în ultima etapă de încărcare.
Într-adevăr, Mondialele se apropie, dar suntem entuziasmați. A fost un an lung pentru noi, și îl încheiem târziu, dar suntem pregătiți și bine antrenați. Așteptăm cu nerăbdare și sunt sigură că rezultatele la Campionatele Mondiale vor fi frumoase”, a afirmat sportiva, conform Agerpres.
Duminică, satul Dacia din comuna Nicșeni, județul Botoșani, a devenit loc de pelerinaj și bucurie pentru zeci de credincioși veniți din mai multe localități. În curtea Bisericii „Pogorârea Duhului Sfânt”, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, înconjurat de părintele protopop Petru Fercal, de părintele paroh Mihai Urieșu și de un sobor de preoți și diaconi, a oficiat slujba de sfințire a altarului de vară și a troiței ridicate prin osteneala și dragostea comunității.
Întâmpinarea arhiereului, în duh de sărbătoare
Evenimentul a început cu un moment de emoție. Micuța Sofia, fiica părintelui Mihai Urieșu și a prezbiterei Ana-Maria l-a întâmpinat pe ierarh cu un colac tradițional și sare, semn al ospitalității românești. Cele mai mici enoriașe, aflate abia la vârsta clasei pregătitoare, au oferit episcopului două buchete superbe de flori, gest care i-a înduioșat pe cei prezenți.
„Astăzi, satul nostru mic a arătat că este mare în credință. Prezența Preasfințitului Nichifor ne-a întărit și ne-a adus mai aproape de Dumnezeu”, au mărturisit credincioșii.
Amintirea unei minuni la sfințirea bisericii
Sărbătoarea de acum a readus în inimile localnicilor și emoția trăită în 2006, când biserica din Dacia a fost sfințită de către IPS Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. Profesorul de religie Ioan Dudău, inițiatorul ctitoririi locașului de cult, își amintește cu lacrimi în ochi acea zi:
Publicitate
„O rupere de nori a cuprins satul și părea că totul se va nărui. Preafericitul Daniel, pe atunci mitropolitul Moldovei, a reușit să ajungă cu greu, într-o mașină de teren. Dar în clipa în care a pășit pe culmea dealului unde se află biserica, ploaia s-a oprit, un cerc de lumină a apărut pe cer și seninul nu mai amintea nimic din furtuna de dinainte. A fost un semn de la Dumnezeu că jertfa noastră a fost primită.”
Profesorul Ioan Dudău a contribuit personal cu o sumă importantă și a mers din biserică în biserică pentru a mobiliza oameni să devină ctitori. „Marea parte a lucrărilor s-a făcut însă cu banul văduvei, cu jertfa celor simpli, care au dat din puținul lor. Aceasta este adevărata temelie a bisericii din Dacia”, adaugă el.
O comunitate adunată ca într-un mănunchi de flori duhovnicești
Astăzi, părintele Mihai Urieșu continuă această lucrare duhovnicească, reușind să strângă în jurul său, „ca într-un mănunchi de flori”, inimile credincioșilor. Slujbele pătrunzătoare și dragostea părintelui pentru enoriași fac ca viața satului să se țină vie prin credință, chiar dacă localitatea are doar 30 de familii ortodoxe. Jertfa sa a fost încununată de PS Nichifor, duminică, când a fost hirotesit iconom, iar preoteasa Ana Maria a primit distincție de vrednicie, fiind copleșită de emoție.
Scurt istoric
Satul Dacia face parte din comuna Nicșeni și este situat la o distanță de 5 km de centrul comunei și la 23 km de municipiul Botoșani.
Accesul în sat se face pe un drum prin Nicșeni, iar spre Botoșani în afară de acest drum se poate ajunge prin Costești. Satul are un număr de 41 de case, dintre care doar 30 sunt locuite de credincioși ortodocși.
Localitatea se învecinează a sud cu satul Mănăstireni care face parte din comuna Unțeni, la vest cu satul Costești care face parte din comuna Răchiți, la nord cu satul Nicșeni, iar la est cu satul Dorobanți care face parte din comuna Nicșeni.
În sat există o școală cu clasele I-IV și o grădiniță cu program normal. Satul a fost electrificat după 1990 pentru că până atunci fusese propus pentru desființare. Locuitorii se ocupă cu agricultura și creșterea animalelor, în special a oilor, fiind renumiți prin număr mare de oi, a mieilor și a pielicelelor de calitate.
Satul a fost înființat după al doilea război mondial și nu a avut biserică niciodată. Se presupune că s-ar fi început cândva ridicarea unei bisericuțe, dar lucrarea nu a mai fost dusă până la capăt. Abia după 1990 când IPS Mitropolit Daniel a luat hotărârea ca nici un sat din Mitropolia Moldovei să nu fie fără biserică, s-a început zidirea unei biserici și în satul Dacia. Așa că datorită acestui program inițiat de IPS. Mitropolit Daniel, în iulie 1999 s-a sfințit locul și s-a pus piatra de temelie pentru ridicarea bisericii de către PS. Calinic Botoșăneanul. Lucrările au durat până în 2006, iar în data de 26 august 2006, biserica a fost sfințită de către IPS. Mitropolit Daniel, actualul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.
De la înființarea satului preoții care au slujit la Parohia Nicșeni au suplinit și satul Dacia.
Lucrările pentru construcția bisericii au fost coordonate de Pr. Dumitru Adăscăliței de la Parohia Nicșeni.