Connect with us

Actualitate

Modernizarea infrastructurii feroviare, un acces facil spre toate regiunile țării pentru botoșăneni

Publicat

Publicitate

Localizarea noastră ca și județ, din punct de vedere geografic, are părți pozitive, în sensul că, în Botoșani autenticitatea locurilor din mediul rural, mai ales, și a tradițiilor sunt păstrate ca odinioară, dar sunt și părți negative, întrucât suntem marginalizați de capitală și de marile orașe prin distanța rutieră existentă, care din păcate  nu se află în cele mai bune condiții.

Așadar, în condițiile date, fără autostrăzi care să asigure  un drum  continuu de la Botoșani până la București este un coșmar pentru fiecare botoșănean, întrucât știm cu toții cât de anevoiasă este acea călătorie, și mai ales pentru un conducător auto.

De aceea, eu, în calitate de candidat pentru președinția Consiliului Județean Botoșani am convingerea că o soluție  pentru noi, cei din nordul țării, ar fi modernizarea infrastructurii feroviare, deoarece ar reprezenta un acces facil spre toate regiunile din România.

Deși, toate activitățile ce țin de infrastructura feroviară sunt administrate de Compania Națională de Căi Ferate SA, societate care este în subordinea Ministerului Transportului și Infrastructurii, autoritățile județene pot face însă demersuri către autoritățile centrale pentru dezvoltarea acestei infrastructuri. Nu este o procedură prea comodă  pentru un președinte de Consiliu Județean, dar pentru binele cetățenilor care l-au ales, merită efortul și insistența de a merge periodic la București în susținerea acestei cauze. Mai pe românește, de a sta pe la ușile Ministerului și a expune situația și necesitatea urgentării pentru modernizarea infrastructurii feroviare.

Trebuie luat în consideraţie faptul că transportul feroviar reprezintă o problemă de interes national, nu doar în regiunea de nord a țării. Investițiile în modernizarea infrastructurii feroviare ar îmbunătăți în primul rând transportul de călători, dar și cel al mărfurilor, având scopul descongestionării traficului rutier de pe șosea, care este din ce în ce mai aglomerat și mai riscant pentru toți cetățenii care circulă pe străzile botoșănene și nu numai.

Dezvoltarea infrastructurii feroviare include în primul rând ansamblul acţiunilor de întreţinere, reparaţii şi reînnoiri necesare pentru reabilitarea infrastructurii existente şi menţinerea acesteia la parametrii de performanţă necesari pentru susţinerea unui transport feroviar competitiv la nivel naţional. Dragi botoșăneni, dacă cei care ne conduc de 34 de ani, ar fi fost cu adevărat în slujba cetățeanului  și nu pentru interesele lor personale, sunt de părere că până acum chiar și cu viteza melcului s-ar fi realizat câte puțin și în sectorul infrastructurii feroviare care se află într-o situație deplorabilă. De aceea, consider că avem nevoie  să dezvoltăm acest sector al infrastructurii care ne-ar aduce doar beneficii, mai ales pentru noi, botoșănenii.

Publicitate

În cazul transportului de pasageri, spaţiul teoretic de creştere vizează atât transportul public interurban, efectuat în prezent cu autobuze şi autocare, precum şi de posibilitatea atragerii unor călătorii care se efectuează în prezent cu mijloace de transport individuale. În cazul transporturilor de mărfuri, cel mai semnificativ spaţiu teoretic de creştere este dat de piaţa expediţiilor de mici dimensiuni care se transportă în prezent aproape exclusiv cu mijloace rutiere.

Calea ferată poate redeveni un jucător semnificativ pe această piaţă, cu condiţia reabilitării transportului intermodal şi a transportului în vagoane izolate. Transportul feroviar a înregistrat o lungă perioadă de declin după anul 1990, care a condus la dezechilibrarea semnificativă a sistemului naţional de transport.

Este știut faptul că reţeaua de infrastructură din România este într-o stare necorespunzătoare, iar mentenanţa şi reînnoirea acesteia sunt insuficiente. Sectorul se confruntă cu o cerere mare de servicii din partea publicului, dar concentrarea majoritară a acestor cereri spre transportul rutier a condus la suprasolicitarea acestei reţele. Infrastructura rutieră nu deţine o capacitate relevantă pentru a oferi servicii satisfăcătoare, iar infrastructura feroviară nu poate contribui eficient la descongestionarea reţelei rutiere datorită stării tehnice necorespunzătoare care limitează sever competitivitatea serviciilor de transport feroviar.

Concluzionând, județul Botoșani pentru a exista pe harta județelor dezvoltate are nevoie de o infrastructură modernă, atât rutieră cât  și feroviară.

 

                                                                        ing. Eusebiu- Laurențiu Cilibiu      

                                                  Candidat la președinția Consiliului Județean Botoșani

 

(Comandat de Alianța pentru Unirea Românilor, Cod Mandatar Financiar 21240330)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Concediile medicale au scăzut cu aproape 30%. Câți bani s-au economisit la stat. Anunțul ministrului Sănătății

Publicat

Publicitate

A scăzut semnificativ numărul concediilor medicale. Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, spune că se înregistrează o scădere constantă a concediilor fără fundament medical, informează alba24.

”Dacă în perioada ianuarie–iunie 2025 se observă o scădere de doar 3% a numărului de concedii, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, începând cu luna iulie, când măsurile au fost ferme și fără echivoc, lucrurile s-au schimbat rapid”, a anunțat ministrului.

Potrivit sursei citate, ”se observă o scădere constantă a concediilor fără fundament medical, dar și o reducere de aproape 28% pentru lunile iulie–septembrie 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În perioada iulie–septembrie 2025, s-au acordat cu peste 200.000 de concedii medicale mai puține față de aceeași perioadă a anului trecut.

Sunt economisiți 310 milioane de lei din bugetul de concedii medicale, mai anunță Rogobete.

Potrivit ministrului, sunt ”bani care rămân acolo unde trebuie: pentru pacienți și pentru sistemul medical”.

Publicitate

Alexandru Rogobete susține că ”este o confirmare a faptului că fenomenul abuzurilor este în retragere”.

Acesta precizează că ”măsurile legislative adoptate în luna iulie, împreună cu controalele desfășurate în unitățile sanitare și cabinetele medicale unde se elibera un număr ridicat de concedii, au avut un efect direct”.

Citeste mai mult

Economie

ITM Botoșani a dat amenzi de peste 220.000 de lei într-o lună: Muncă la negru și lipsa măsurilor de protecție, printre nereguli

Publicat

Publicitate

În cursul lunii octombrie, în domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 84 controale. Au fost dispuse 122 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, au fost aplicate 20 sancţiuni contravenționale, din care 6 avertismente și 14 amenzi, în valoare de 173.000 lei.

In cadrul acestor controale efectuate, au fost depistate 8 persoane prestând muncă nedeclarată, 2 desfășurându-și activitatea fără întocmirea contractului individual de muncă, 4 având contracte individuale de muncă netransmise în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activității și 2 se aflau în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractului individual de muncă cu timp parțial, motiv pentru care s-au aplicat 4 amenzi în valoare totală de 140.000 lei.

Deficiențele constatate au vizat:

netransmiterea datelor în Registrul general de evidență a salariaților în termenele

  prevăzute în Hotărârea nr.295/2025 și în registrul zilierilor, conform Legii 52/2011;

– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii după contractul individual de muncă;

Publicitate

neplata orelor de muncă suplimentare;

lipsa evidenței timpului de muncă;

neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive;

– neeliberarea de către angajatori a documentelor aferente încetării activității de către

  salariat (decizie de încetare, adeverință privind activitatea prestată, extras Revisal).

 

Angajatorii sancționați contravențional au încălcat prevederi ale legislației muncii, referitoare la:

primirea la muncă a uneia sau a mai multor persoane fără încheierea unui contract

  individual de muncă;

– primirea la muncă a uneia sau a mai multor persoane fără transmiterea elementelor

  contractului individual de muncă în registrul general de evidență a salariaților cel târziu

  în ziua anterioară începerii activității;

primirea la muncă a unuia sau a mai multor salariaţi cu depăşirea duratei timpului de

  muncă stabilită în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial;

– neîndeplinirea obligației de a ține la locul de muncă unde salariatul își desfășoară

  activitatea evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea

  orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru, și de a supune controlului

  inspectorilor de muncă aceasta evidență, ori de câte ori se solicita acest lucru;

netransmiterea datelor în Registrul general de evidență a salariaților în termenele

  prevăzute în Hotărârea nr.295/2025 și în registrul zilierilor, conform Legii 52/2011;

– neîndeplinirea obligației angajatorului de a plăti salariul, la data stabilită în contractul

  individual de muncă, în contractul colectiv de muncă sau în regulamentul intern;

neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive.

De asemenea, în luna octombrie, Compartimentul Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă a eliberat 132 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 5 adeverințe eliberate în baza documentelor existente în arhiva ITM și un număr de 15 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.

Totodată, au fost preluate, la sediul inspectoratului de muncă, 56 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă, în cursul lunii octombrie, s-au desfăşurat următoarele activităţi:

– au fost efectuate controale la un număr de 57 agenţi economici, din care au fost

  sancționați 34, au fost constatate 48 neconformităţi şi au fost dispuse 54 de măsuri, fiind

  aplicate 7 amenzi în valoare de 54.000 lei și 41 avertismente;

– Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani i-au fost comunicate 5 evenimente de

  către angajatori;

– 4 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial de

  Muncă Botoșani;

– 2 evenimente au fost cercetate de ITM Botoșani și avizate de Inspecția Muncii;

au fost înregistrate 6 persoane accidentate în accidente de muncă, din care 4 decedate

  și 2 cu incapacitate temporară de muncă.

Cele mai des întâlnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:

– angajatorul nu a depus la ITM lista substanțelor chimice periculoase;

– angajatorul nu a transmis lucrătoarei gravide informarea cu concluziile Raportului de

  evaluare întocmit de medicul de medicina muncii și nu a luat măsuri pentru a informa

  semestrial salariatele asupra drepturilor pe care acestea le au conform OUG nr.96/2003;

– lipsă instruire în domeniul securitate și sănătate în muncă;

– nu au fost efectuate examenele medicale periodice la termenele impuse;

– angajatorul nu face dovada acordării echipamentului individual de protecție;

– lipsă instruire cu privire la modul corect de manipulare a maselor;

– lipsa evaluării riscurilor de accidentare și de îmbolnăvire profesională;

nu s-a consemnat în fișele de instruire individuală rezultatul verificării însușirii de către

  lucrători a prevederilor legislației în domeniul SSM;

– nu se păstrează la locul de muncă fișele individuale de instruire;

– lipsa planului de prevenire și protecție de securitate și sănătate în muncă;

– angajatorul nu a finalizat verificarea însușirii cunoștințelor pe bază de teste a

  lucrătorilor;

– angajatorul nu a finalizat măsurile pentru prevenirea accidentelor prin electrocutare;

– semnalizare de securitate și sănătate în muncă incompletă;

– fișele de aptitudini nu se regăsesc în fișele individuale de intruire;

– nu s-a elaborat programul de instruire-testare;

– nu s-au luat măsuri ca în zonele cu risc ridicat accesul să fie permis numai persoanelor

  autorizate;

– nu s-a transmis la ITM procesul verbal încheiat la întrunirea Comitetului de Securitate și

  Sănătate în Muncă;

– nu s-au luat măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor și

  evacuarea lucrătorilor;

– lucrătorii nu au avut acces la fișele cu date tehnice de securitate.

  Valoarea amenzilor aplicate de către ITM Botoşani, în luna octombrie, în domeniile de competență, este de 227.000 lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Pescuitul cu japca, prins în flagrant la Stânca-Costești

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani au desfășurat, o acțiune pe lacul de acumulare Stânca-Costești, în cooperare cu comisari ai Gărzii de Mediu și reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură.

 

În cadrul acțiunii, au fost legitimate peste 30 de persoane și verificați nouă pescari. Pentru neregulile constatate, au fost aplicate nouă sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 6.500 de lei.

Opt dintre acestea, în valoare de 5.000 de lei au fost aplicate pentru pescuitul la mai puțin de 500 de metri de baraj.

Totodată, au fost ridicate în vederea confiscării două unelte de pescuit în valoare de 1.000 de lei.

De asemenea, au fost constatate două infracțiuni.

Publicitate

 

Exemplu:

În zona „lacului de liniștire” a barajului, din localitatea Stânca, jud. Botoșani, polițiștii au depistat un bărbat, de 45 de ani, din aceeași localitate, care ar fi pescuit cu unelte interzise (cu japca, prin greblare).

La vederea polițiștilor, bărbatul a aruncat unealta în apă; aceasta a fost recuperată și identificată ca lansetă prevăzută cu mulinetă și ancoră cu trei ace și plumb, folosită la pescuit prin greblare.

S-a întocmit dosar penal pentru infracțiunea de „pescuitul cu japca, cu osia, cu sulița, țeapa sau cu alte unelte neautorizate, prin greblare sau harponare”.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor, alături de elevii botoșăneni în Săptămâna „Școala Altfel”

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au desfășurat activități informativ preventive cu elevii Școlii Gimnaziale nr. 7 din municipiul Botoșani.

 În cadrul programului educațional au fost purtate discuții despre legislația incidentă protecției animalelor cu scopul de a promova structura pentru protecția animalelor, dezvoltarea compasiunii față de animale, promovarea drepturilor și bunăstării animalelor.

 

Elevilor le-au fost distribuite fișe de lucru pentru a crea un mediu interactiv și pentru a facilita asimilarea informațiilor și pentru corelarea imaginii Poliției Române și a structurii pentru protecția animalelor cu o interacțiune productivă și plăcută.

 

Activitatea se încadrează în obiectivele privind activitățile de informare a populației cu privire la atribuțiile structurilor pentru protecția animalelor, obligațiile deținătorilor de animale, precum și consecințele rezultate în urma acțiunilor de cruzime și rele tratamente aplicate animalelor.

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending