Connect with us

Eveniment

Miturile despre munca la stat și diferența față de cea la privat. Dezbatere virală

Publicat

Publicitate

Posturile de bugetar sunt cele mai vânate la noi în țară. Mulți români sunt convinși că munca la stat este mai puțin solicitantă decât cea din privat, iar beneficiile mai numeroase, inclusiv mai mult timp liber și o siguranță sporită a locului de muncă, relatează ADEVĂRUL

În România, o slujbă la stat, este un vis pentru mulți români. De altfel, sunt destui corporatiști care caută posturi de bugetar, mai ales după vârsta de 40 de ani. Deși salariile se pot dovedi mai mici decât la marile companii, comfortul vieții de bugetar se dovedește a fost mai prețios, spun mulți români pe rețelele sociale. În special este vorba despre numărul mare de zile libere și cumva siguranța mai mare a job-ului. În plus, în societatea românească persistă ideea că în domeniul bugetar munca este mai lejeră și stresul mai mic decât la privat, mai ales în corporații.

Pe platformele de rețele sociale, părerile sunt însă împărțite. Unii români spun că nu există viață de bugetar și că de fapt sunt mai multe dezavantaje decât beneficii, în timp ce alții ar face orice numai să ajungă să lucreze la stat, doborâți de stresul din privat.

„După ce a plecat de la corporație poate să doarmă liniștită nopțile”

Discuția a pornit pe platforma de socializare Reddit. Un internaut a cerut părerea celorlalți privind o schimbare radicală de serviciu. Mai precis, acesta își dorește, ca mulți alți români, să obțină o slujbă la stat. „Am depus dosarul pentru un concurs la stat, dupa 13 ani de corporații, am zis sa îmi incerc norocul. Mai este cineva care a făcut miscarea asta?”, întreabă utilizatorul Reddit.

Răspunsurile nu s-au lăsat așteptate. Părerile sunt însă împărțite. Unii internauți spun că viața de bugetar este vis față de munca de corporatist și îl îndeamnă pe utilizator să nu mai stea pe gânduri. „O fostă colegă a plecat de curând la stat. Este aproape de pensionare. A zis ca în sfârșit acum, după ce a plecat de la corporație poate să doarmă nopțile, că e mai liniștită”, se arată într-un răspuns.

Publicitate

„Mama a făcut asta. Are mai puțin de muncă și salariul mai mare, vinerea program scurt. Îi pare rău că a stat atât în firme, că de-abia la 50 a făcut mișcarea”, spune un altul. Sunt totodată mulți români care spun că munca la multinaționale, corporații și în general în privat te poate secătui de puteri. Tocmai de aceea un post de bugetar este un adevărat scop în carieră. „Munca la corporație mă seacă de puteri și începe să-mi piară și ultimul dram de speranță că voi putea vreodată să mă culc noaptea fără să-mi doresc să nu mă mai trezesc niciodată”, mărturisește, pe același subiect, un alt utilizator Reddit. „I did it. Concurs, intrat la stat pe un post de executie din corporate. Pentru mine personal s-a meritat. Salariul a scazut considerabil, stresul si bătaie de cap mi se par în limitele normale, nu se compară cu ce era prin multinațional.”, își descrie experiența un alt român.

„Să nu faci greșeala asta, să lucrezi la stat”

De cealaltă parte sunt utilizatorii care spun că munca la stat este stresantă din cauza birocrației, fără posibilități reale de avansare dacă nu te pui bine cu șefii și nu ești foarte docil. În plus, unii utilizatori spun că munca la stat este plictisitoare și prost plătită față de companiile importante din zona privată. „Am fost bugetar o scurtă perioadă. Mi s-a părut oribil, foarte mult de muncă, niciodată programul nu era de 8 ore, niciodată nu erau fonduri să lucrezi cum trebuie și trebuia să mai aduc și eu lucruri, atmosferă de stres 90% din timp, salariul foarte mic, sporuri pauză. Când am ajuns în privat mă simțeam ca în rai”, recomandă un utilizator.

„Dacă este vorba de administrație numai este de ceva vreme o pâine de mâncat, nu-ți recomand, mult de lucru, birocrație maximă, plus mult „susu pusu” la șefi, că tu doar execuți”, completează un alt internaut.

Sunt și cei care spun că sistemul de stat este sufocat de pile și în condițiile acestea un specialist s-ar simți destul de stingher. „Cunosc un caz ce a plecat la o unitate teritorială după 5 ani de corporație, si singurul avantaj este experiența de lucru dobândită în timp. Salariul este la fel, totul în jur este pe pile și relații, condiții mizere de lucru, citez “m-am întors în 2005” și efectiv dacă nu pupi nu poți să te dezvolți…din ultima discuție, a spus că speră să mai reziste un an și apoi se reorientează ori spre mediul corporatist ori să devină antreprenor”, relatează un alt utilizator Reddit.

Niciun bugetar nu seamănă cu altul

Alți utilizatori cu experiență în domeniul bugetar spun că există multe mituri în legătură cu munca la stat. În primul rând niciun bugetar nu seamănă cu altul. Sunt diferite categorii. Dacă în unele domenii munca este mai lejeră, în alte ramuri se muncește mult și responsabilitatea este foarte mare. Salariile sunt la fel, așa că, spun o parte a internauților, contează foarte mult orașul în care lucrezi la stat și cât de scumpă este viața în acel loc. Dacă pentru un angajat din administrație la Vaslui sau Botoșani, de exemplu, salariul se poate dovedi decent, chiar bun, pentru un angajat, pe același post, de la București, Cluj sau Iași leafa se poate dovedi problematică, neîndestulătoare. La care se adaugă chiriile și cheltuielile cu transportul de la locul de muncă până acasă.

„Depinde, la central e mult mai mult de muncă și de obicei deficit de personal iar salariul nu e adaptat la piața din privat din localitatea unde ai activitatea (salariul la Vaslui e identic cu cel de la Cluj sau București). La instituțiile locale sau teritoriale e mai lejer față de ministere sau alte entități mai mari dar e și mult mai politizat și mai plin de pile. Nu există o „viată de bugetar”, sunt 1.300.000 de oameni în sistemul bugetar, cei ce lucrează la autorizații la Bucuresti au o viață total diferită față de cei de la casa de pensii din Tulcea”, precizează un utilizator. În plus, totul depinde de aspirațiile celui care dorește să se angajeze.

„Una dintre probele de la concurs este, deci, să ai pile”

O parte a celor care au răspuns postării inițiale spun că ai nevoie de pile pentru a obține un post la buget. Indiferent de cât de bine pregătit ești. Unii și-au împărtășit experiențele și spun că au pierdut vremea degeaba învățând pentru concurs fiindcă toate locurile erau ocupate de pilele cuiva. „Este posibil sa ajungi sa lucrezi la stat fără sa ai pile? Toate încercările mele de a lucra la stat au eșuat pentru ca mereu ma nimeream la concurs cu cineva care era pila cuiva și avea întâietate. Zile de concediu irosite și nopți nedormite învățând pentru concurs… degeaba”, se confesează un internaut. Alții au răspuns spunând că un concurs este la noroc. Dacă postul este important și foarte căutat, pilele sunt prioritare, dacă nu, atunci norocul este de partea celui care reușește să obțină notă mare la concurs.

Citește și: Câte salarii compensatorii cer bugetarii concediaţi: „Sunt lucruri normale, de bun simţ”
„Problema e că daca e o persoană cu pile în față și e doar un post diponibil poți să fii cel mai pregătit că tot nu o să iei postul. E cu hit & miss. Așa a prins și o prietenă concurs la stat și erau 2 locuri disponibile și vreo 9 candidati. Cele 2 erau pe pile asa că a învățat deageaba câteva săptămâni și s-a pregătit chiar intens cu toate mizeriile ce s-au cerut pentru postul ăla, inclusiv articole și Constituția României. Dacă e un post fără cerere și nu e nimeni cu pile, da poți intra altfel vorba lui Iohannis – GHINION”, adaugă un alt utilizator.

„Una din probele de la concurs este, deci, să ai pile. Te pregătești și pentru această probă din concurs. Tu ești ursu, să-nceapă concursu!”, concluzionează un altul. Și aici părerile sunt împărțite. Există și utilizatori care spun că de fapt sunt mulți care nu se duc bine pregătiți la aceste concursuri și că dacă materia din bibliografie este învățată din scoarță-n scoarță este imposibil să nu obții postul, chiar dacă sunt și pile.

„Se intră și fără pile. Nu mai scoateți scuze pentru fail-ul vostru. Că se folosesc și pile? Logic. Dar prinzi post și fără”, explică un utilizator. „Sfatul meu dacă ai depus dosarul este următorul. Ia și învață legislația din bibliografia de concurs ca pe Tatăl Nostru. Dacă ești bazat pe cunoștințe nu are ce să îți facă decât cine știe ce mama pilei să fie. Eu când am participat la concurs, mai era încă o tipă înscrisă care era de fapt „pila” și care pe bază că e pilă nu a învățat nimic. Și nu a intrat”, conchide o internaută de pe Reddit.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CFR Călători avertizează asupra subfinanțării din 2025, care riscă să afecteze transportul public

Publicat

Publicitate

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

‘Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania’, se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.

CFR Călători intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, a coopta toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.

‘Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decat o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentuată aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative’, se scrie în comunicatul societății.

CFR Călători susține că modificările legislative în zona facilităților de transport acordate în învățământul superior au condus la reducerea veniturilor obținute din facilitățile de călătorie acordate acestei categorii sociale.

În concluzie, arată CFR Călători, este imperativ necesar ca valoarea compensației totale anuale cât și a compensației unitare aferente serviciului public în anul 2025 sa nu aibă valori sub nivelul anului 2024.

Publicitate

‘Avem convingerea că se vor găsi, in cel mai scurt timp posibil, căile de depășire a acestei situații astfel încât serviciul public să cunoască o îmbunătățire vizibilă și nicidecum o înrăutățire, cu atât mai mult cu cât in exploatarea comercială se regăsesc deja primele unitățile de material rulant modernizate/achiziționate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență’, se precizează în punctul de vedere al CFR Călători.

Guvernul a aprobat, pe 22 mai, prin hotărâre, bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători ‘C.F.R. Călători’ – S.A, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

În bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025 al CFR Călători sunt prevăzute investiții de peste 790 milioane lei, în creștere cu circa 52% față de cele preliminate la sfârșitul anului 2024. ‘Societatea estimează venituri totale în valoare de peste 3,7 miliarde lei și cheltuieli totale în valoare de peste 3,6 miliarde lei, iar rezultatul brut programat pentru anul 2025 în valoare de 15 milioane lei’, preciza atunci Guvernul.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Absolvenții din 2025 interesați de piața muncii pot beneficia de primă de inserție sau indemnizație de șomaj. Iată cum

Publicat

Publicitate

Absolvenții din 2025 pot opta pentru primă de inserție sau indemnizație de șomaj. Află cum poți beneficia de aceste drepturi. Prima de inserție este prevăzută de art.731  din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, scrie alba24.ro.

În temeiul art.731 din lege, absolvenţii instituţiilor de învăţământ şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, care, în termen de 60 de zile de la absolvire, se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o primă de inserţie egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă în vigoare la data încadrării.

În 2025 ajunge la 1.980 de lei.

  • Important: de stimulent de inserție pot beneficia mai multe categorii. Detalii AICI.

Prima de inserţie se acordă în două tranşe, astfel:

a) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, la data angajării;

b) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, după expirarea perioadei de 12 luni de la angajare

Publicitate

Prima de inserţie se acordă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

– La data absolvirii studiilor absolventul nu are raport de muncă sau de serviciu

– Absolventul este înregistrat în evidenţele agenţiei în termen de 60 zile de la absolvire

– Încadrarea în muncă a absolventului este în termen de 60 zile de la data absolvirii, ulterior înregistrării la agenţie

– Nu a mai fost angajat după data absolvirii studiilor la un alt angajator

– Angajarea este cu normă întreagă, conform prevederilor legale şi pe o perioadă mai mare de 12 luni

– Absolventul se încadrează la angajator cu care nu a fost în raport de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani

– Absolventul se încadrează  la angajatori care nu au obligaţia, potrivit legii, de a-l angaja.

Primă de inserție sau indemnizație de șomaj pentru absolvenții din 2025

Absolvenții pot opta pentru șomaj. ANOFM anunță că absolvenții instituțiilor de învățământ beneficiază de indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc următoarele condiții:

a) sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;

b) sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;

Pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, absolvenții prevăzuți la lit.a) trebuie să se înregistreze, în termen de 60 de zile de la data absolvirii, în evidențele AJOFM sau a unui furnizor acreditat, pentru căutarea unui loc de muncă.

â

Actele necesare înregistrării în evidenţele AJOFM:

  • actul de identitate
  • actele de studii și de calificare în original
  • curriculum vitae, întocmit conform modelului comun aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1021/2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae
  • declarație pe proprie răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, că persoana nu are restricţii medicale care o împiedică să presteze muncă sau că are eventuale restricţii medicale care o împiedică să presteze o anumită muncă, conform modelului prevăzut în Anexa nr. 11 din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă cu nr. 286/17.02.2020 privind modificarea şi completarea Procedurii de primire şi de soluţionare a cererilor de loc de muncă sau indemnizaţie de şomaj, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă nr. 85/2002.
     

Citeste mai mult

Eveniment

Eliminarea pensiilor speciale pentru corupți: Propunere legislativă pentru stoparea privilegiilor acordate condamnaților

Publicat

Publicitate

USR propune eliminarea pensiilor speciale pentru corupți: Proiect de lege în Parlament pentru tăierea privilegiilor condamnaților definitiv. Un deputat USR a depus în Parlament un nou proiect legislativ care urmărește eliminarea pensiilor speciale pentru persoanele condamnate definitiv pentru fapte de corupție, scrie scrie alba24.ro.

Inițiativa este descrisă ca un gest de „bun-simț și justiție publică”, menit să restabilească încrederea în instituțiile statului.

Ce prevede propunerea legislativă
Potrivit proiectului de lege:

Orice persoană condamnată definitiv pentru fapte de corupție își va pierde automat dreptul la pensia specială.
Decizia de pierdere a pensiei va fi menționată expres de judecător în sentința definitivă.
Dacă sentința este anulată ulterior, persoana va fi repusă automat în drepturi.
Guvernul va transmite anual Parlamentului un raport privind toate sentințele definitive care au dus la pierderea pensiilor speciale.

Măsura nu se aplică retroactiv, respectând astfel principiile constituționale și jurisprudența Curții Constituționale a României, care a interzis tăierea retroactivă a pensiilor speciale.

Toate categoriile vizate, inclusiv magistrații

Publicitate

Inițiativa se deosebește de alte proiecte similare prin aria largă de aplicare:

Se aplică tuturor beneficiarilor de pensii speciale: parlamentari, magistrați, militari, polițiști, diplomați, foști angajați SRI etc.

Vizează atât faptele de corupție din Codul Penal, cât și cele din legi speciale precum Legea 78/2000.

„Scopul acestui demers este de a transmite un semnal clar că privilegiile speciale nu pot fi păstrate de cei care au trădat încrederea statului și a societății”, a declarat inițiatorul proiectului de lege, deputatul Ștefan Tanasă.

Pușcăriași cu pensii speciale

Tema pensiei speciale pentru condamnații penal este una sensibilă și de mare interes public. În trecut, mai multe persoane aflate în închisoare pentru corupție au continuat să beneficieze de pensii de serviciu, unele chiar de peste 10.000 lei lunar.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Municipiul Dorohoi rămâne în continuare fără apă. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani revine cu informații suplimentare privind sistarea furnizării apei potabile și informează consumatorii că, din cauza imposibilității de a asigura un debit suficient pentru alimentarea întregului sistem, va fi necesară întreruperea furnizării apei potabile începând din seara de 14 iunie 2025 și în municipiul Dorohoi, pentru o perioadă estimată de 24 ore.

Această măsură este necesară pentru refacerea stocurilor din rezervoarele de înmagazinare și stabilizarea presiunii în sistemul de alimentare. Inițial s-a încercat menținerea alimentării municipiului Dorohoi, însă consumul ridicat și rezervele insuficiente au impus extinderea întreruperii.

Estimăm că, după cele 24 de ore necesare refacerii stocurilor și echilibrării sistemului, vom putea relua alimentarea cu apă în condiții optime de siguranță pentru întreaga zonă supusă restricțiilor.

Rămân afectate în continuare localitățile: Dealu Mare, Broscăuți, Corlăteni, Șendriceni, cărora li se adaugă temporar și municipiul Dorohoi.

„Ne cerem scuze pentru diconfortul creat și mulțumim pentru răbdare și înțelegere”, a transmis conducerea operatorului de apă botoșănean.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending