Connect with us

Eveniment

Misiuni și acțiuni ale pompierilor pentru prevenirea și gestionarea efectelor generate de caniculă, în ultimele 24 de ore

Publicat

Publicitate

Referitor la situația efectelor produse în contextul valului persistent de căldură, în cele 3.482 de puncte de prim ajutor și hidratare operaționalizate la nivel național au fost asistate 1.423 persoane, 27 dintre acestea fiind transportate la unități spitalicești. În perioada de referință, au primit asistență medicală de urgență prespitalicească din partea echipajelor SAJ și SMURD 29 de persoane, din care 26 au fost transportate la spital.

Totodată, pompierii militari au acționat pentru localizarea și stingerea a 137 incendii de vegetație, ce au afectat o suprafață de 790 ha.

În ultimele 24h, Inspectoratele pentru Situații de Urgență au desfășurat 13 misiuni de transport privind distribuția de apă către zonele afectate, respectiv, 6 misiuni de transport apă menajeră, 6 misiuni de transport apă potabilă și 1 misiune de transport apă pentru animale, iar autoritățile publice locale au efectuat 63 de misiuni dintre care, 15 transporturi apă potabilă, 33 transporturi de apă menajeră, 15 transporturi de apă pentru animale.

Cu scopul de a conștientiza populația asupra riscurilor la care este expusă prin incendierea vegetației uscate de pe terenurile arabile și pajiștile permanente, respectiv a consecințelor negative asupra mediului înconjurător, în ultimele 24 de ore au fost realizate 871 acțiuni de informare preventivă desfășurate în teren, în care au fost diseminate 2.542 materiale informative.

Pentru diminuarea fenomenului de ardere a miriștilor de pe terenurile agricole și a vegetației uscate de pe pajiștile permanente, la nivel național, în mediul rural s-au desfășurat 517 misiuni de patrulare cu autospecialele din dotarea serviciilor profesioniste și voluntare pentru situații de urgență, ce au vizat transmiterea de mesaje pre-înregistrate în vederea conștientizării riscului generat de temperaturile extreme. Dintre acestea, 192 misiuni au fost desfășurate de către personalul ISU, 14 cu ajutorul autorităților locale, 311 de către SVSU.

Totodată, au fost executate 81 de controale/verificări de prevenire în scopul preîntâmpinării riscului de producere a incendiilor de miriști, turbării, litiere, păduri, stuf, tufăriş sau vegetaţie ierboasă, în urma cărora au fost aplicate 78 sancțiuni contravenționale, dintre care 63 avertismente și 15 amenzi, în cuantum de 22.000 lei.

Publicitate

‼️ Sfaturi Generale pentru populatie‼️

🔴evită deplasările, stai la umbră și evită expunerea la soare în intervalul 11:00-18:00
🔴 bea suficientă apă pentru a te hidrata corespunzător. Evită consumul bauturilor alcoolice!
🔴poartă pălării de soare, haine lejere de culori deschise
🔴consumă fructe și legume proaspete
🔴nu aprinde focul în zone cu vegetație uscată sau în zonele împădurite
🔴resturile de țigară pot genera incendii. NU le arunca oriunde!

**Info background**

Urmare a prevederilor Hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr. 31 din 20.07.2022 prin care se desemnează Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, ca structură responsabilă în vederea coordonării integrate, la nivel național, a măsurilor adoptate pentru prevenirea apariției situațiilor de urgență determinate de tipul de risc “temperaturi extreme cu riscul asociat, caniculă” precum și gestionarea situațiilor de urgență conexe, la nivelul Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției (CNCCI) s-a constituit în data de 21.07.2022, o celulă pentru monitorizarea efectelor tipului de risc -temperaturi extreme – risc asociat„caniculă”, cu personal dislocat din cadrul DSU, respectiv IGSU.

Astfel, la acest moment, în cadrul CNCCI, pe lângă celula de criză nou înființată, amintită anterior, se regăsește și un modul de lucru, însărcinat cu monitorizarea și coordonarea integrată a situației generate de afluxul de persoane refugiate/strămutate pe teritoriul național, înființat încă de la izbucnirea conflictului militar din Ucraina.

Reamintim faptul că printre atribuțiile celulei pentru monitorizarea efectelor tipului de risc -temperaturi extreme – risc asociat „caniculă”, se regăsesc:

🔴 monitorizarea tehnicii de intervenție disponibilă la nivel național destinată
interventiilor pentru stingerea incendiilor la vegetate uscată și fond forestier;

🔴monitorizarea situațiilor de urgență produse de temperaturile foarte ridicate la vegetație uscată și fond forestier;

🔴monitorizarea platformei EFFIS (Sistemul European de Informare privind Incendiile Forestiere);

🔴ținerea evidenței misiunilor cu caracter preventiv desfășurate de personalul
IGSU, în cooperare cu celelalte structuri subordonate MAI, MMAP si MADR;

🔴cooperează cu structurile de ordine și siguranță publică din MAI privind condițiile de desfășurare a traficului rutier, raportat la condițiile de vizibilitate generate de degajările mari de fum rezultat în urma incendiilor;

🔴asigurarea fluxului informațional cu autoritățile care asigură funcții de sprijin;

🔴asigurarea fluxului informațional cu centrele județene/mun. Bucuresti de coordonare și conducere a intervenției;

De asemenea, reamintim faptul că măsurile de sprijin pentru populație vor fi stabilitate în cadrul ședințelor Comitetelor Județene/municipiul București pentru Situații de Urgență iar atunci când implementarea acestora depășește posibilitatea autorităților locale/județene de a fi îndeplinite, se solicită sprijinul Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Titularizare 2025. Pe 4 iulie vor fi afișate rezultatele la probele practice/orale și la inspecțiile speciale la clasă

Publicat

Publicitate

Pe data de 4 iulie vor fi afișate rezultatele la probele practice/orale și la inspecțiile speciale la clasă, conform calendarului oficial pentru Titularizare 2025. În perioada 30 mai – 27 iunie au loc probele practice/orale și inspecțiile speciale la clasă, precum şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe.

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție, precizează site-ul edupedu.ro.

Potrivit metodologiei-cadru de mobilitate, concursul național de titularizare constă în probă practică sau inspecție specială la clasă în profilul postului didactic solicitat și probă scrisă, potrivit programelor specifice pentru concurs, aprobate prin ordin al ministrului educației.

Art. 64 – (4) Inspecţia specială la clasă în profilul postului se desfăşoară pe durata unei ore de curs şi se evaluează prin note de la 10 la 1, conform anexei nr. 5. Rezultatele la această probă se aduc la cunoştinţă candidaţilor în ziua susţinerii probei. Proba se înregistrează audio.

(5) Probele practice de profil, pentru posturile care sunt condiţionate pentru ocupare de proba practică, se desfăşoară conform anexelor nr. 4 şi 6-12 şi se evaluează prin note de la 10 la 1. Rezultatele la aceste probe se aduc la cunoştinţă candidaţilor în ziua susţinerii probelor.

Nota obţinută la proba practică în profilul postului sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului are o pondere de 25% în media de repartizare.”

Publicitate

Conform metodologiei, candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă sau la proba practică minimum nota 5 (cinci) nu pot participa la proba scrisă. Candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă în profilul postului sau la proba practică în profilul postului minimum nota 7 (şapte) nu pot ocupa posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată.

Calendarul pentru Titularizare 2025

9) Ocuparea prin concurs naţional a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar:

a) înregistrarea, analizarea şi soluţionarea cererilor de concediu fără plată în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ şi transmiterea situaţiei la inspectoratele şcolare; Până la 29 aprilie 2025

b) aprobarea în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB a listei posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, publicate în vederea ocupării prin concurs; Termen: 29 aprilie 2025

c) verificarea și publicarea listei finale reactualizate cu posturile didactice/catedrele vacante/rezervate pentru concurs; Termen: 30 aprilie 2025

d) înregistrarea, la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere, a dosarelor de înscriere ale candidaților la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, inclusiv pentru absolvenții promoției 2025; Perioada: 5-16 mai 2025;

Perioada: 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online

e) verificarea și avizarea dosarelor candidaților de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare și desfășurare a concursului; Perioada: 6-20 mai 2025

Perioada: 13-16 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online

f) validarea fişelor de înscriere ale candidaţilor:

• (i) validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original, conform graficului stabilit de comisia de organizare și desfășurare a concursului; neprezentarea la validare a absolvenţilor din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs; Perioada: 6-21 mai 2025;

• (ii) în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online:

o 1. afişarea pe pagina web a inspectoratelor şcolare a datelor de înscriere ale candidaţilor; Termen: 16 mai 2025

o 2. transmiterea de către candidaţi, inclusiv de către absolvenții promoției 2025, la inspectoratul şcolar/centrul de înscriere la concurs, a declarațiilor privind veridicitatea datelor de înscriere sau a cererilor de corectare a datelor de înscriere, după caz, conform procedurilor stabilite la nivelul ISJ/ISMB. Perioada: 16-21 mai 2025;

• (i) validarea înscrierii pentru absolvenții promoției 2025/absolvenţii 2025 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic/candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației prin care se recrutează, se selectează, se pregătește și se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate, în anul şcolar 2025-2026. Perioada: 8-10 iulie 2025;

Notă: (1) În perioada 5-16 mai 2025, respectiv în perioada 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online, pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

(2) În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2025 (studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 15 iulie 2025, până la ora 8.00. Absolvenţii promoţiei 2025 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.

g) afișarea, pe pagina web a inspectoratelor şcolare, a:

• (i) listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă;

• (ii) listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice;

• (iii) listei unităţilor de învăţământ în care se organizează probele scrise (centrelor de concurs pentru proba scrisă); (iv) comunicarea centrelor de concurs direcţiei de resort din cadrul Ministerul Educaţiei; Termen: 23 mai 2025

Notă: În perioada 23 mai-27 iunie 2025, candidaţii pot solicita, dacă este cazul, inspectoratelor şcolare/centrelor de înscriere la concurs corectarea datelor de înscriere la concurs.

h) organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe. Perioada: 30 mai-27 iunie 2025

Notă: (1) În perioada 30 mai-27 iunie 2025 pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

(2) Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 30 mai – 13 iunie 2025.

i) afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă; Termen: 4 iulie 2025

j) afişarea datelor de înscriere reactualizate ale candidaţilor; Termen: 11 iulie 2025

k) desfășurarea probei scrise; Termen: 15 iulie 2025

l) comunicarea rezultatelor iniţiale; Termen: 22 iulie 2025

m) înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor; Perioada: 22-23 iulie 2025

n) soluţionarea contestațiilor; Perioada: 24-29 iulie 2025

o) comunicarea rezultatelor finale; Termen: 30 iulie 2025

p) repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) din Metodologie; Perioada: 31 iulie-1 august 2025

Citeste mai mult

Eveniment

„Tabăra, un alt mod prin care Biserica iese în întâmpinarea copiilor”. Părintele Adrian Tarniţă, originar din Botoșani face bucuria copiilor

Publicat

Publicitate

Pentru unii copii, vara înseamnă doar o pauză mai lungă de la şcoală, petrecută în locul de unde nu au plecat vreodată, presărată cu aceleaşi activităţi de care nu sunt străini nici pe parcursul celorlalte zile ale vieţii lor: treburi casnice, responsabilităţi şi chiar greutăţi apăsătoare. Pentru aceşti copii, oameni cu suflet mare, care donează timp sau bani, transformă grijile şi singurătatea într-o lume guvernată de jocuri, voie bună şi încredere. Iniţiativele din Arhiepiscopia Iaşilor, precum „Tabăra din pridvorul satului” sau altele derulate la nivelul parohiilor de preoţi inimoşi, sunt mai mult decât tabere de recreere, sunt bucurie, educaţie şi credinţă, scrie ziarullumina.ro.

Cu ani în urmă, pe când terminase clasele primare, un copil pe cât de timid din judeţul Botoşani, pe atât de curios şi dornic să afle ce taine ascunde lumea dincolo de satul lui, primea o veste de la directorul şcolii care avea să-l marcheze profund: „Adrian, cinci copii, cei mai buni din şcoală, vor merge în tabără la Năvodari, iar tu eşti unul dintre ei”.

Adrian avea să fie copleşit de emoţia acestei întâmplări neaşteptate, a visului ce prindea contur şi devenea realitate. Aceeaşi emoţie o retrăieşte şi acum, la aproape 30 de ani distanţă, prin ochii fiecărui copil căruia i-a spus că, la sfârşitul lunii iunie, va merge în tabără la munte. O sută de copii vor avea parte de o săptămână în care, lipsiţi de alte apăsări, se vor bucura de copilărie: drumeţii, piscină, activităţi în aer liber, tiroliană, ateliere şi rugăciune.

„Părinţii mei nu aveau posibilităţi financiare să ne trimită în tabere, iar amintirea primei mele vacanţe la mare, pe când aveam 10 ani, a rămas vie. La fel ca aceşti copii, altceva în afară de biserică, şcoală şi tăpşanul de la marginea satului unde jucam fotbal nu văzusem. Pentru ei, şi cred că pentru mulţi alţi copii de prin satele României, vacanţă înseamnă că nu mai merg la şcoală, dar rămân în sat şi au grijă de animale, merg la treburile câmpului, îngrijesc prin gospodărie şi poate că seara joacă fotbal pe toloacă. Şi … cam atât. Vreau să trăiască şi ei din plin emoţia pe care am trăit-o eu, să simtă acea bucurie fără margini, să simtă pur şi simplu că cinci zile sunt doar copii, să nu se gândească la lipsuri, la neajunsuri sau neînţelegeri. Această tabără poate fi unica evadare a copiilor din lumea satului lor”, ne-a mărturisit părintele Adrian Tarniţă, parohul bisericii din satul ieşean Crucea (Lungani).

Proiecte de suflet

Oamenii de bine, adevăraţi îngeri tăcuţi, i-au înlesnit părintelui Adrian misiunea de a le oferi copiilor clipe de neuitat, care să contribuie la creşterea încrederii şi a speranţei.

Publicitate

„Vreau să creadă şi ei, aşa cum am crezut şi eu, că fiecare îşi poate depăşi condiţia dacă vrea şi dacă este ajutat de oameni care, din preaplinul sau prea puţinul lor, donează pentru ei. Şi, Slavă Domnului, sunt mulţi oameni care le întind acestor copii o mână de ajutor şi cărora le mulţumim încă o dată”, a subliniat pr. Tarniţă.

La Crucea, copiii vor avea parte şi de trei zile pline de veselie în curtea bisericii, datorită voluntarilor din cadrul „Taberei din pridvorul satului”, un proiect deosebit care anul acesta va ajunge la un număr de 13.000 de beneficiari din judeţele Iaşi, Botoşani şi Neamţ.

„Tabăra din pridvorul satului” şi „Tabăra din tinda bisericii” sunt iniţiative susţinute şi derulate de Departamentul tabere din cadrul Sectorului de misiune, statistică şi prognoză pastorală al Arhiepiscopiei Iaşilor, în 120 de localităţi. Acolo, timp de trei zile, „Biserica se face, la propriu, casă pentru copiii comunității”, după cum ne-a spus pr. Mihail Siminciuc: „«Tabăra din pridvorul satului» este un proiect de suflet care își propune să aducă bucurie şi educație, dar și un sentiment de comuniune în mijlocul copiilor de la sat. Este un mod prin care Biserica iese în întâmpinarea copiilor, oferindu-le un spațiu sigur, cald și formativ, un loc unde pot să crească frumos, alături de ceilalți copii, de voluntari și de preotul din sat”.

300 de voluntari implicaţi

Potrivit părintelui Mihail Siminciuc, coordonatorul proiectului „Tabăra din pridvorul satului”, în această vară, nu mai puţin de 300 de voluntari se vor afla în mijlocul copiilor de la sate şi le vor acorda atenţia pe care fiecare o merită.

„Pentru copiii din mediul rural, vacanța de vară poate însemna singurătate, lipsă de activitate și uneori chiar de grijă. Tabăra vine să răspundă acestor nevoi prin joc, rugăciune, ateliere creative, învățare prin joacă, prin atenția și dragostea oferite de voluntari și de preoții implicați. Un aspect esențial al acestui proiect este colaborarea frumoasă dintre preoți și voluntari – tineri, studenți, profesori, oameni cu inimi largi. În pridvorul bisericii, nu mai contează vârsta sau titlul, ci dăruirea”, a subliniat părintele Siminciuc. Şi, astfel, preotul paroh își deschide satul, biserica și inima, „devenind povestitor, părinte, prieten, chiar animator”, iar voluntarii aduc cu ei energia, creativitatea și bucuria jocului, împreună transformându-se într-o echipă „care poate face minuni, care în doar câteva zile pot schimba fața unei comunități”.

În acelaşi timp, această conlucrare arată că „Biserica este vie și că poate fi un spațiu de încredere și coeziune între generații”. „Am văzut copii care s-au apropiat de biserică după tabără, părinți care au venit din nou la slujbe, tineri care au înțeles că pot dărui timp și iubire cu folos. Tabăra nu e doar o amintire frumoasă de vară, ci o investiție în oameni, în sat, în viitor”, a subliniat părintele coordonator.

Prima tabără, prima întâlnire cu Biserica

Pentru mulți dintre participanţi, „Tabăra din pridvorul satului” nu este doar prima tabără la care participă, ci şi prima întâlnire cu Biserica sau locul unde îl redescoperă, în rugăciune, pe Dumnezeu, regăsesc încrederea în oameni. Fie că învață o rugăciune, pictează icoane, joacă șotron în curtea bisericii, se implică în activităţi, ateliere, fac totul împreună, ca într-o familie. De fapt, ajung să simtă că aparţin unei familii unde sunt ascultaţi, apreciaţi şi încurajaţi, în familia extinsă a Bisericii.

„Și pentru comunitate e un semnal că «uite că se poate!», că biserica nu e doar locul unde mergi când ai o problemă, ci poate fi un centru viu, cald, care adună, care inspiră, care zidește. Avem exemple de sate în care, după o tabără, s-au născut inițiative locale – cluburi de lectură, seri de rugăciune pentru tineri, sau implicare mai mare a părinților. Tabăra e doar scânteia, iar de multe ori scânteia aprinde un foc. Ne dorim ca aceste tabere să devină o tradiție vie în fiecare parohie. Nu e nevoie de mult: doar de o biserică deschisă, o mână de oameni dornici să slujească și un pic de curaj. Restul îl face Dumnezeu, prin noi toți”, concluzionează pr. Mihail.

Tabăra „Marea Vieţii”

Anul acesta, organizatorii „Taberei din pridvorul satului” îşi propun să dăruiască cărţi de poveşti în fiecare loc unde vor poposi vara aceasta. Astfel, cine doreşte să ofere „cărți deja citite” sau „cărţi noi” se pot alătura poveştii apelând numărul de telefon 0758.559.420 – Ioana Vlad.

Anul acesta, costul unei tabere pentru un copil este 10 euro, iar oamenii inimoşi pot oferi acest mic dar prin transfer bancar, datele de contact regăsindu-se pe pagina de Facebook a proiectului.

Un alt proiect deosebit din Arhiepiscopia Iaşilor este cel derulat de ani buni de părintele Dan Damaschin, „Marea Vieții”, prin care, anul acesta, 1.500 de copii cu rezultate foarte bune la învățătură vor petrece timp de o săptămână în „Tabăra Marea Vieții”.

„Începem în 23 iunie și continuăm până în 29 august, iar în 30-31 august încheiem cu Festivalul INIMO. Așadar, urmează 10 săptămâni de tabere, bucurii și fapte bune! Cu 120 de lei pe zi, anul acesta, dăruim o mare de fericire!”, a transmis părintele Damaschin.

Detalii despre conturile unde se pot face donaţii pentru a oferi copiilor sărmani o vacanţă de vis la mare se regăsesc pe paginile de Facebook a Asociaţiei „Glasul Vieţii” şi a părintelui Dan Damaschin.

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi de până la 25.000 de lei pentru comercianții care nu înlocuiesc produsele în termen de 30 de zile. Legea a trecut de Senat

Publicat

Publicitate

Comercianții care nu vor înlocui produsele vândute ce prezintă neconformități, în termenul prevăzut de lege, vor primi amenzi de până la 25.000 de lei, potrivit unei legi care a trecut de Senat, precizează site-ul alba24.ro.

O propunere legislativă pentru modificarea art. 18 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri a fost votată la Senat.

Proiectul a fost depus acum trei luni, însă a trecut miercuri de Senat. Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PNL, Ordonanţa de urgenţă nr. 140/2021 a fost adoptată pentru a stabili cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător şi consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor, măsurile corective în caz de neconformitate, modalităţile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum şi garanţiile comerciale în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor şi a bunei funcţionări a pieţei interne.

„Din păcate, legiuitorul a instituit o nouă obligaţie în sarcina vânzătorului – înlocuirea bunului neconform – însă nu a dispus şi sancţiunile aplicabile pentru abaterile de la prevederile art. 11 alin. (7), respectiv refuzul vânzătorului de a înlocui bunul neconform, în termenul stipulat de lege.

Absenţa sancțiunii determină în practică multiple refuzuri nejustificate din partea comercianţilor, chiar dacă, în termenul de 30 de zile, consumatorul solicită înlocuirea bunurilor neconforme”, au explicat inițiatorii, în expunerea de motive.

Potrivit parlamentarilor, proiectul propune modificarea art. 18 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă nr. 140/2021 şi includerea în categoria contravenţiilor sancţionate cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei a nerespectării prevederilor art. 11 alin. (7).

Publicitate

Prin Legea nr. 205/2023 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvemului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, Parlamentul României a completat articolul 11 „Măsurile corective în caz de neconformitate” cu umătoarea prevedere: „(7) Consumatorii beneficiază de înlocuirea bunurilor în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăşi 30 de zile calendaristice.”

Astfel, vânzătorii care refuză să înlocuiască bunurile neconforme, în termenul stipulat de lege, riscă amenzi între 5.000 și 25.000 de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Rata şomajului înregistrat în evidentele AJOFM Botoşani în luna mai 2025

Publicat

Publicitate

La sfârşitul lunii mai 2025, în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Botoşani (AJOFM Botoșani), erau înregistraţi 4.160 şomeri (din care 1.825 femei), rata şomajului fiind de 3,78% în scădere uşoară faţă de luna aprilie cu 0,22 pp.

Din totalul de 4.160 persoane înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani, 758 erau beneficiari de indemnizaţie de şomaj, iar 3.402 erau şomeri neindemnizaţi. în ceea ce priveşte mediul de rezidenţă 3.042 şomeri provin din mediul rural şi 1.118 sunt din mediul urban.

Grupa de vârstă Stoc la sfârşitul lunii

Total 4.160

< 25 ani 174

între 25-29 148

Publicitate

între 30-39 593

între 40-49 1.097

între 50-55 990

peste 55 de ani 1.158

Şomerii cu nivel de Instruire gimnazial au ponderea cea mai mare în totalul şomerilor înregistraţi în evidentele AJOFM Botoşani 45,79%, şomeri cu studii primare şi fără studii cu categorie 21,37% din totalul şomerilor înregistraţi, cei cu învăţământul liceal 12,68%, cei 12,88% cu studii profesionale, studii superioare sunt 2,40 % iar cei cu învăţământ postliceal 0,75% .

Structura şomerilor înregistraţi pe nivel de ocupabilitate, stabilitate prin profilare, se prezintă astfel: 270 persoane foarte greu ocupa bile, 2.830 greu ocupabile,1.034 mediu ocupa bile, iar 26 sunt persoane uşor ocupabile. încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţilor de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţe.

Mai multe informații aici: www.anofm.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending