Noul ministru al Educației, Daniel David, anunță că prioritățile pentru învățământul preuniversitar privesc și cadrele didactice, nu doar elevii, relatează agerpres.ro.
Schimbări dramatice nu vor fi în prima parte a mandatului, urmând ca ministerul să se concentreze pe dotarea școlilor și crearea unui mediu cât mai atractiv pentru elevi, dar și combaterea abandonului școlar. În ceea ce privește cardrele didactice, ministrul spune că salarizarea acestora este o prioritate pentru el și vor fi introduși și indicatorii de performanță.
Daniel David, ministrul Educației: Lucrăm la noul curriculum pentru liceu. Manualele vor fi regândite
Daniel David a declarat pentru Agerpres că a început să facă o diagnoză ”foarte atentă” a întregului domeniu și că va menține lucrurile care funcționează bine. Practic, ”arhitectura”, spune el va fi eficntietizată, nu schimbată din temelii.
”Lucrăm la noul curriculum pentru liceu, vom avea metode de formare a profesorilor astfel încât să ne asigurăm că folosesc metode atractive care-i implică pe elevi. Manualele vor fi regândite și ele. În paranteză, am și spus că eu voi ști că un manual este bun atunci când un copil care este la a doua lecție citește înainte patru lecții, fiindcă este foarte curios despre ce citește acolo, îi place ce vede.
Și în același timp, cu siguranță, vom continua dotarea școlilor pentru a schimba acest mediu educațional, mediul de învățare. Și vom continua cu programul ‘Masa caldă’ cel puțin la nivelul anului trecut și cu siguranță ori de câte ori voi avea resurse sau se va pune problema ridicării unor blocaje care au apărut prin această ordonanță, resursele vor fi de mine orientate preponderent și cu prioritate spre a asigura ‘Masa caldă’ la cât mai mulți copii, sau ‘Masa sănătoasă’”, a spus Daniel David.
”De multe ori abandonul școlar este legat și de mediul educațional”
Daniel David spune că va continua proiectul de dotare a școlilor cu materiale didactice și de dotare a unor laboratoare pe componenta digitală.
”Contează foarte mult contextul în care se învață. De multe ori abandonul școlar este legat și de mediul educațional. Dacă mediul arată rău, este fără dotări, nu te stimulează, nu te încurajează să înveți, sigur, alături de alți factori, acest lucru contribuie și la abandonul școlar. Știu că ministerul are aceste proiecte deja începute. Dacă mă gândesc la dotările școlilor, cu îmbunătățirea infrastructurii, dotări cu materiale didactice, ținta este ca aproximativ 5.000 și ceva de școli să beneficieze de acest demers.
Când i-am întrebat pe colegii mei din minister, care deja implementează proiectul, i-am întrebat cam ce procent dintre școli acoperim, mi-au spus că peste 80%, ceea ce este un lucru bun și în condițiile în care foarte multe din aceste școli vin din mediul rural sau dacă vin din zona urbană, vin din zona urbană mai defavorizată, ceea ce este iarăși un lucru bun”, a precizat ministrul Educației.
”Unii profesori folosesc metode plicticoase de predare”
Adandonul școlar, care este un fenomen ”dramatic” în învățământul preuniversitar, ține și de curriculum, spune Daniel David.
”De foarte multe ori nu ai conținuturi, nu ai manuale atractive, sunt probleme care țin și de metoda de predare folosită de profesori. Unii profesori folosesc metode efectiv plicticoase de predare, care nu implică elevii în actul educațional, dimpotrivă, îi stimulează să fugă, ca să spun așa”, a declarat David, care spune că aceștia sunt factorii care se adaugă celor sociali și care duc la abandon.
Profesorii vor avea un salariu de bază decent
Noul ministru al Educației a vorbit și despre veniturile cadrelor didactice din învățământul preuniversitar care sunt afectați și ei în acest moment de Ordonanța ”trenuleț”.
Acesta s-a arătat convins că profesorii nu vor fi foarte afectați, având în vedere că prim-ministrul știe că are de onorat niște promisiuni pentru Educație și, ”atunci când condițiile economico-financiare vor permite va fi prioritate pentru el”.
Daniel David spune că în acest moment, România trece prin niște condițiile economico-financiare mai complicate, dar acestea vor arăta mai bine.
”Prima etapă, pentru mine, este să asigurăm buna desfășurare a activităților de zi cu zi în sistem… În zona preuniversitară sunt aspecte cheie pe care le țintim. Primul a fost cerut și de către premier explicit – și anume să gândim indicatori de performanță în asociere cu salariile, se spune în spațiul public, dar eu spun în legătură cu veniturile pe care le au cei din zona preuniversitară, fiindcă eu cred că, așa cum se întâmplă cu toți din sistemul public, salariul de bază trebuie să fie ceva decent, iar peste salariul de bază discutăm prin indicatori de performanță, bonusuri, premii ș.a.m.d., o creștere a veniturilor.
Și de asemenea, tot în zona preuniversitară, vom lansa în dezbatere publică și națională planurile-cadru pentru liceu, care au rămas de mult timp neactualizate. Și astea sunt câteva aspecte cheie pe care le țintesc în domeniul educației și cercetării, care țin, după cum vedeți, oarecum de aspecte mai generale, de arhitectură, pe care, dacă le facem bine, eficientizăm activitatea de zi cu zi”, a mai declarat Daniel David pentru Agerpres.