Poșta Română nu are nevoie de reorganizare, ci doar de o optimizare de personal, a declarat, marți, directorul general al companiei, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, menționând că procesul ar putea viza 15-20% din personalul administrativ.
‘Planurile de reorganizare de-a lungul anilor au fost aprobate în Consiliul de Administrație. De data aceasta nu mai este nevoie de reorganizare a companiei, e nevoie doar de optimizare de personal. Cu alte cuvinte, se va face o evaluare a numărului necesar de personal pe fiecare structură în parte, după care vom trece la departajarea salariaților și concedieri dacă nu acceptă alte posturi în cadrul companiei. Vă spun asta pentru că în trecut, într-adevăr, compania a necesitat reorganizare profundă, schimbare de organigramă, schimbare de rof-uri, de fluxuri interne. Adică au fost chestii serioase. Din fericire, după toți anii aceștia, pur și simplu putem evalua de cine are nevoie compania și de cine n-are nevoie compania. Vedeți, legea în România e foarte proastă, pentru că toată lumea, ca să justifice o reorganizare, o concediere, își schimbă organigrama. De multe ori organigramă e bună și nu trebuie să o schimbi ca să-ți reduci numărul de personal’, a spus Valentin Ștefan.
El a vorbit despre modul în care se realizează evaluarea personalului la Poșta Română și a afirmat că la început de an angajații sunt rugați să scrie un raport a activitate.
‘Cei care dau cu copy-paste din fișa postului și le trec cu liniuță – am responsabilitate de a organiza conferință de presă, realizat 100% -. Știu din start că acea persoană nu și-a făcut treaba pentru că cel mai comod lucru este să copiezi din fișa postului și să scrie o chestie extrem de vagă, cum ar fi ‘mi-am dus la îndeplinire atribuțiile din fișa postului’, dar rezultatele concrete sunt dincolo de fișa postului. Am organizat 16 conferințe de presă, am dat 50 de comunicate de presă. Asta înseamnă ca cineva să justifice salariul de-a lungul timpului. Deci le avem, le strângem în fiecare an, le analizăm, facem o propunere, intrăm în restructurare fără să schimbăm, să dăm peste cap compania….Avem o estimare acum. Cifra finală va fi stabilită când se termină această evaluare, care a trebui să fie într-o săptămână, două maxim, dar tindem către 15-20% din numărul de persoane al administrației centrale’, a declarat Valentin Ștefan.
Pe de altă parte, el a spus că restructurarea nu vizează poștașii și că se dorește o întărire a prezenței companiei în țară.
‘Întărim prezența Poștei în țară. Am redus cu 4000 de persoane numărul de salariați din cadrul Poștei Române și vă spun că numărul de salariați pe teren operațional, care duc corespondență în mod constant, fie că vorbim de poștași sau de curieri, nu a scăzut. E același sau dacă a scăzut, a scăzut nesemnificativ. Nu ne atingem, din contră, întărim prezența noastră în țară. Vrem să avem mai mulți sau o prezență mai puternică o perioadă mai lungă de timp pe care salariații s-o petreacă pe teren. În niciun caz nu ne gândim la reducerea numărului de poștași în Poșta Română. Avem 10.000 acum, intenționăm să păstrăm aceeași cifră. E un lucru pe care îl puteți monitoriza și dumneavoastră de-a lungul anilor’, a spus Valentin Ștefan.
Referitor la prezența fizică a clădirilor companiei, el a precizat că acestea se închid peste tot în lume, ca trend global.
‘Nu facem excepție, e doar o chestiune de timp. Fie le ținem cât mai multe acum și peste 2 ani, 5 ani, 10 ani intrăm în calup și le închidem forțat, fie le optimizăm din timp astfel încât să nu ținem toată această rețea care nu aduce niciun beneficiu companiei. Mai mult, vă pot da exemple de ghișee poștale, deci nu oficii poștale, ci ghișee poștale care au un salariat care ne costă undeva la 8.000 lei în fiecare lună și acea locație are venituri de câteva sute de lei lunar. Deci pentru câteva sute de lei lunar noi cheltuim 8.000 lei. Acolo sigur trebuie să intervenim că nu putem să mergem în pierdere în mod constant’, a explicat Valentin Ștefan.
Potrivit unui comunicat al companiei, în 2024 veniturile Poștei Române au înregistrat o creștere accelerată, cea mai mare din istoria recentă a companiei. Astfel, Poșta Română a înregistrat o creștere estimată de peste 9% a cifrei de afaceri față de anul anterior, atingând 1,78 miliarde de lei, care echivalează cu o creștere de 150 de milioane de lei sau aproximativ 30 de milioane de euro.
În același timp, creșterea cheltuielilor companiei a încetinit, reflectând o majorare accentuată pentru venituri de 9% și doar 6,6% pentru cheltuieli.
Segmentul de curierat a marcat un punct de cotitură, înregistrând o creștere de 7,3% a veniturilor, după mai mulți ani de declin.
Compania a revizuit și strategia tarifară, negociind contracte dinamice și renunțând la cele neprofitabile. Această abordare a dus la o creștere a volumelor de trimiteri de corespondență cu 43,4% în 2024 și la câștigarea a 274 de proceduri de achiziție, în valoare totală de 521 milioane de lei.
Poșta Română și-a asumat în urmă cu câțiva ani și o transformare a resursei umane, într-un mod transparent, modern, dar și sustenabil, corelat cu nevoile și cerințele actuale ale pieței. Astfel, numărul total de angajați s-a redus cu 19% din 2021, ajungând de la 24.824 la 20.929 în decembrie 2024. Numărul salariaților din Administrația centrală s-a redus de la aproximativ 1.200 în iunie 2021 (4,8% din numărul total de salariați), la aproximativ 350 în decembrie 2024 (1,7% din total salariați), reducând cheltuielile cu salariații din TESA cu până la 100 milioane lei până în prezent. Această reducere a permis creșteri salariale semnificative, inclusiv o creștere a venitului mediu brut pe salariat cu peste 1.900 de lei, reprezentând o majorare de 52% față de iunie 2021, precizează sursa citată.
În paralel, Poșta Română a modernizat și procesul de recrutare, introducând o platformă dedicată și organizând concursuri centralizate pentru toate posturile. Această schimbare a asigurat transparență și echitate, generând peste 1.000 de aplicanți pe săptămână pentru posturile vacante. Programul de internship a continuat cu succes, contribuind la pregătirea noii generații de colegi.
În 2024, Poșta Română a alocat peste 60 de milioane de lei pentru achiziția de echipamente moderne de sortare, incluzând prima bandă de sortare instalată în ultimii 50 de ani. Alte trei echipamente sunt deja operaționale în hub-urile din Oradea, Timișoara și Galați. Modernizarea infrastructurii logistice a fost completată de renovarea oficiilor poștale, inclusiv cel din Calea Giulești, București, în cadrul unei investiții de 20 de milioane de lei.
De asemenea, în 2024, Poșta Română a atras venituri suplimentare prin facilitarea închirierii spațiilor companiei. Portalul imobiliar https://imobiliare.posta-romana.ro. promovează 459 de proprietăți, împărțite pe categorii: spații comerciale, birouri, apartamente și terenuri, iar veniturile generate au crescut cu 48%, până la aproape 16 milioane de lei. AGERPRES