Connect with us

Actualitate

Ministerul Educației anunță schimbări la 1 februarie pentru elevii din județele în care nu sunt asigurate servicii de transport

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a adus o serie de clarificări privind furnizarea transportului gratuit pentru elevi, în special în legătură cu cele 14 județe printre care și Botoșani, unde nu există servicii publice de transport rutier județean, relatează agerpres.ro.

Potrivit unui punct de vedere transmis de Ministerul Educaţiei, decontul transportului, conform prevederilor legale, se face în două modalităţi, şi anume: Acolo unde există serviciu public judeţean de transport, în cazul existenţei contractelor de delegare a gestiunii încheiate între consiliile judeţene şi operatorii de transport rutier, operatorii eliberează abonamente gratuite elevilor şi solicită ulterior decontul acestora inspectoratelor şcolare. În cazul în care nu există mijloace de transport public pe rutele de deplasare, elevilor li se acordă o sumă forfetară, stabilită prin hotărâre a CJ, cu avizul conform al ANRSC.

În judeţele în care au fost atribuite contracte de delegare a gestiunii au putut fi decontate serviciile prestate de operatorii de transport prin inspectoratele şcolare, din bugetul Ministerului Educaţiei.

”Aşa cum reiese, însă, din informaţiile transmise de Consiliile Judeţene Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, în 14 judeţe nu se asigură servicii publice de transport rutier judeţean. În consecinţă, în aceste situaţii vor fi acordate sume forfetare stabilite prin hotărâre a CJ, cu avizul conform al ANRSC”, menţionează reprezentanţii ministerului.

În vederea acordării sumelor forfetare, pentru judeţele unde nu se asigură servicii publice de transport rutier judeţean, ANRSC a propus modificarea şi completarea HG 810/2023, pentru stabilirea valorii unitare de lei/km aferentă sumei forfetare, având în vedere situaţia diferită dintre judeţe, astfel: în judeţele în care au fost atribuite contracte de delegare a gestiunii, ca medie a tarifelor medii lei/km/loc, inclusiv TVA, prevăzute în contractele atribuite; în judeţele care nu au finalizat nicio procedură de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii, la nivelul valorii unitare medii la nivel naţional lei/km, stabilită de către ANRSC, mai arată sursa citată.

Potrivit Ministerului Educaţiei, prin adoptarea HG nr. 1.337/2023 se reglementează posibilitatea efectuării plăţilor către transportatori şi/sau elevi, după caz, cât şi modalitatea de aprobare a valorii unitare lei/km.

Publicitate

Conform actului normativ, în cele 14 judeţe în care nu sunt asigurate servicii publice de transport rutier judeţean, începând cu data de 1 februarie 2024 elevii vor beneficia de sume forfetare, în baza valorilor aprobate prin hotărârea consiliului judeţean. De asemenea, pentru operatorii de transport care au asigurat transportul elevilor şi au înaintat facturi pentru decont inspectoratelor şcolare judeţene, de la începutul cursurilor şcolare şi până la data de 1 februarie 2024, inspectoratele şcolare vor plăti sumele către transportatori, la nivelul valorii medii lei/km la nivel naţional, comunicată de ANRSC şi aprobată de consiliul judeţean.

În cazul în care nu au beneficiat de transport gratuit, elevii vor primi sumele forfetare, după aprobarea valorii unitare lei/km de către consiliul judeţean, cu avizul conform al ANRSC.

”Consiliile Judeţene vor trebui să aprobe valorile unitare lei/km până la data de 1 februarie 2024. Pe măsură ce în cele 14 judeţe se vor încheia contracte, în baza acestora va fi posibilă plata către operatorii de transport. Până atunci, se vor asigura sumele forfetare elevilor”, precizează Ministerul Educaţiei.

Prin urmare, odată cu aprobarea acestui act normativ, este posibilă atât plata sumelor forfetare către elevi, care nu a putut fi efectuată în lipsa hotărârilor consiliilor judeţene, cu avizul conform al ANRSC, cât şi plata operatorilor de transport care au eliberat abonamente gratuite elevilor, de la începutul cursurilor şcolare şi până la data aprobării hotărârilor consiliilor judeţene, mai spune sursa citată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noul Cod Silvic a fost promulgat. Drumurile forestiere vor fi supravegheate video. Noi infracțiuni silvice

Publicat

Publicitate

Legea privind noul Cod Silvic a fost promulgată, vineri, 20 decembrie, de către președintele Klaus Iohannis. Potrivit documentului, drumurile forestiere vor fi monitorizate video și sunt stabilite sancțiuni penale, scrie alba24.ro.

Noul Cod Silvic a fost adoptat de Parlament în 17 decembrie.

Actul normativ reglementează regimul silvic, guvernanţa sectorului silvic, controlul aplicării şi respectarea regimului silvic, precum şi regimul sancţionator al acestuia. De asemenea, stabileşte cadrul legal pentru lupta digitalizată cu tăierile ilegale de pădure, potrivit Agerpres.

Drumurile forestiere vor fi supravegheate video, cu sisteme tehnice de monitorizare, care să ajute la descoperirea furturilor şi tăierilor ilegale.

Totodată, noul Cod Silvic reglementează sistemul de sancţiuni penale şi regimul măsurilor asiguratorii şi confiscarea materialelor lemnoase, a mijlocului de transport şi suspendarea accesului în sistemul informatic integrat pentru păduri, ca urmare a săvârşirii unor fapte care sunt încadrate ca infracţiuni.

Noul Cod Silvic. Cetățenii se vor putea plimba în orice pădure din țară

Potrivit actului normativ, se extinde suprafaţa unde sunt interzise tăierile la ras în parcurile naturale şi în toate ariile naturale protejate din România. De asemenea, se dă posibilitatea tuturor cetăţenilor de a se plimba pe jos sau cu bicicleta în orice pădure din ţară.

Publicitate

Documentul a fost elaborat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, iar din grupul de lucru care a scris acest proiect de lege au făcut parte cadre universitare de la Universitatea Transilvania din Braşov, Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava şi specialişti de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”.

Noul Cod Silvic. Alte prevederi

Sunt introduse noi infracţiuni silvice: falsificarea datelor informatice de natură silvică şi falsul în declaraţiile informatice vor fi pedepsite cu 1 până la 5 ani de închisoare.

Se înfiinţează:

  • Registrul Forestier Naţional pentru evidenţa exploataţiilor forestiere
    • vor fi incluşi toţi proprietarii de pădure din România, pentru facilitarea prin modalităţi informatice a avizărilor şi raportărilor între diferite entităţi publice şi monitorizarea implementării serviciilor silvice
  • Consiliul Naţional pentru Silvicultură
    • va avea rol de a urmări exercitarea în condiţii de etică profesională şi respectarea standardelor profesionale de către personalul silvic.

Se stabilesc clar obligaţiile şi drepturile proprietarilor de terenuri forestiere, diferenţa pentru proprietăţile forestiere de până la 10 ha şi proprietăţile forestiere de peste 10 ha.

Se introduce conceptul de „insule de îmbătrânireˮ, un mecanism prin care suprafeţele de pădure de minimum 0,1 ha, cu rol în menţinerea biodiversităţii, vor fi protejate de tăieri. De asemenea, se dublează suprafaţa minimă acoperită cu arbori, necesară pentru categoria de folosinţă pădure, de la 0.25 ha la 0.5 ha, potrivit Mediafax.

Se introduce termenul de „folosinţă agrosilvică”, ceea ce înseamnă că terenurile agricole vor putea fi mai uşor împădurite. În acelaşi timp, este reglementată acordarea de compensaţii financiare de la bugetul de stat pentru restricţiile impuse şi dezavantajele create prin conservarea biodiversităţii habitatelor forestiere. Prin proiect sunt definite interesele şi incompatibilităţile pentru personalul domeniului silvic.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Magia sărbătorilor a adus bucurie la Cinema Unirea Botoșani

Publicat

Publicitate

Astăzi, *Cinema Unirea* a fost gazda unui eveniment special dedicat celor mai prețioși locuitori ai orașului nostru – copiii. Într-un decor festiv și plin de căldură, sute de micuți au avut ocazia să se bucure de o experiență unică: vizionarea filmului de aventuri *„Max & Brigada Seniorilor”*, însoțită de gustări delicioase și multe zâmbete.

Acest eveniment, organizat cu sprijinul Primăriei Botoșani, al echipei de la Cinema Unirea, al voluntarilor și al sponsorilor generoși, a fost mai mult decât o simplă proiecție de film – a fost o oportunitate de a aduce spiritul sărbătorilor mai aproape de cei care, de multe ori, nu au parte de astfel de momente speciale.

*Primarul Cosmin Andrei* a fost prezent și a transmis un mesaj emoționant:
„Este minunat să vezi bucuria copiilor în astfel de momente. Zâmbetele și entuziasmul lor ne dau energia să continuăm să organizăm evenimente care aduc comunitatea mai aproape și oferă clipe de neuitat. Orașul nostru este mai frumos datorită lor.”

Pentru cei care nu au reușit să participe la evenimentul de astăzi, veștile bune continuă! *Mâine, 21 decembrie, de la ora 11:00, Cinema Unirea va difuza din nou filmul *„Max & Brigada Seniorilor”**, gratuit, oferind o nouă șansă tuturor micuților să se bucure de această aventură cinematografică.

Mulțumim echipei Cinema Unirea, voluntarilor și sponsorilor care au contribuit la succesul acestui eveniment. Împreună, am demonstrat că magia sărbătorilor este despre generozitate, iubire și comunitate.

*Despre Cinema Unirea*
Cinema Unirea este locul unde arta cinematografică întâlnește comunitatea, oferind filme de calitate și evenimente speciale pentru toți botoșănenii. Cu sprijinul Primăriei Botoșani, acest spațiu continuă să fie un punct de referință cultural în oraș.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Parada de datini și obiceiuri de la Botoșani, supravegheată de jandarmi

Publicat

Publicitate

Duminică, 22 decembrie, jandarmii botoșăneni, împreună cu efective de poliție, pompieri și poliție locală, vor adopta măsurile necesare în vederea desfășurării în condiții de siguranță a Festivalului de datini și obiceiuri de iarnă ,,Din străbuni, din oameni buni”, organizat în municipiul Botoșani de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani.
Având în vedere că, între orele 11.00 – 12.00, circulația autovehiculelor pe traseul Piața Revoluției – str. Cuza Vodă – str. Nicolae Iorga – str. Calea Națională – Direcția Muncii – str. Cuza Vodă – Piața Revoluției va fi restricționată progresiv de echipaje de poliție, pentru a permite deplasarea fără incidente a Paradei formațiilor, recomandăm participanților la trafic să aleagă alte trasee de deplasare, iar in cazul în care întâlnesc coloana aflată în mișcare, să manifeste înțelegere față de măsurile luate de autorități și să reducă viteza de deplasare până la limita evitării oricărui pericol.
După terminarea paradei, jandarmii vor acționa în zona scenei amplasate la intrarea în Piața Revoluției, pentru a preîntâmpina producerea unor fapte antisociale de natură penală și contravențională ce ar putea afecta siguranța participanților la spectacolul cultural-artistic ce se va desfășura până la ora 22.00.
Pe toată durata spectacolului, circulația rutieră va fi restricționată pe strada Cuza Vodă, între intersecțiile cu străzile Ștefan Luchian și Arhimandrit Marchian.
Pompierii vor fi prezenți cu o autospecială de stingere a incendiilor, fiind pregătiți să intervină imediat în cazul producerii unor situații de urgență, potrivit competențelor instituționale.
Tot pe 22 decembrie, jandarmii vor avea în atenție desfășurarea în condiții de siguranță a manifestărilor comemorative prilejuite de sărbătorirea ,,Zilei Victoriei Revoluției Române și a Libertății”, organizate la biserica Sfânta Cuvioasă Parascheva din municipiul Botoșani, la Mormântul Eroului Cpt.(post mortem) Mesler Petru Constantin din cimitirul comunei Hudești și la Cimitirul Eroilor din municipiul Dorohoi.
Recomandăm participanților să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct în cazul sesizării unor fapte antisociale.

Citeste mai mult

Eveniment

Procurorul general propune măsuri mai dure pentru a combate propaganda legionară și incitarea la violență

Publicat

Publicitate

Procurorul general propune înăsprirea legislației privind incriminarea persoanelor care promovează organizații fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, având în vedere creșterea radicalismului în spațiul public, scrie alba24.ro..

Potrivit acestuia, legislația privind sancționarea incitării la violenţă, ură și discriminare împotriva unor persoane trebuie schimbată în contextul în care discursul public a fost marcat în ultima vreme de astfel de manifestări.

 

Într-o postare pe pagina de Facebook a Ministrului Public, procurorul general Alex Florența a transmis că, în contextul creșterii manifestărilor caracterizate prin discurs instigator la violență, ură sau discriminare, Parchetul General face „demersurile necesare pentru tragerea la răspundere penală a tuturor celor care se fac vinovați de săvârșirea unor infracțiuni”.

„Parchetul General monitorizează semestrial situația dosarelor având ca obiect infracțiuni prevăzute de OUG nr.31/2002, precum și a infracțiunilor prin care se instigă la acte de violență, la ură sau discriminare, ocazie cu care s-au constatat mai multe aspecte.

În primul rând, numărul scăzut de sesizări vizând comiterea acestor infracțiuni, care să provină de la organele de poliție, alte instituții cu atribuții în combaterea discriminării sau persoane fizice ori juridice. Astfel, în intervalul 2018-2022 la nivelul întregului Minister Public s-a înregistrat o medie de 21 de astfel de sesizări pe an.
Urmare a constatării acestor aspecte, au fost luate măsuri în vederea dinamizării activității pe linia combaterii acestui fenomen, în cursul anului 2024 fiind demarate mai multe acțiuni având ca obiect infracțiuni prevăzute de OUG nr.31/2002, atât la nivelul Parchetului General, cât și la nivel național.

Publicitate

Ca regulă generală, Parchetul General nu are însă o competență proprie în investigarea acestor infracțiuni, care sunt date în competența de soluționare a parchetelor de pe lângă judecătorii”, a precizat procurorul general Alex Florența.

Potrivit acestuia, în situația particulară în care autori ai acestor infracțiuni au fost persoane cu o calitate specială, dintre cele care să atragă competența Parchetului General, procurorii s-au sesizat din oficiu și au demarat anchete, conform propriilor atribuții. Astfel, doar în cursul anului 2024 au fost constituite mai multe dosare penale în care se efectuează cercetări față de persoane având calitatea de parlamentar sau europarlamentar.

Se constată însă că există în continuare zone din țară în care unitățile de parchet nu au primit în cursul acestui an nicio sesizare sau maxim una în baza OUG 31/2002, care să provină de la o autoritate sau instituție cu atribuții în monitorizarea și combaterea comportamentelor incitatoare la ură sau discriminare, ca exemplu în zona de competență a PCA Bacău, Constanța, Galați, la Iași, Oradea sau Suceava, scrie alba24.ro.

„În al doilea de rând, în lumina evenimentelor recente și a manifestării tot mai exacerbate în mediul online a unor comportamente ilegale, constând în îndemnarea publicului la săvârșirea de infracțiuni sau incitarea la violenţă și discriminare împotriva unor persoane, se constată necesitatea urgentă de adaptare a legislației existente, pentru a corespunde realităților faptice și noilor forme de manifestare a acestor infracțiuni.

Din această perspectivă, Parchetul General a solicitat crearea unui grup de lucru, din care să facă parte reprezentanți ai instituțiilor din sistemul judiciar și MAI, cu scopul de a promova cât mai rapid mai multe modificări legislative, care să ofere organelor de urmărire penală instrumente actualizate și apte de a combate eficient fenomenul. Cu concursul direct al Ministerului Justiției, o primă întâlnire a acestui grup de lucru a avut loc în data de 18 decembrie”, a mai explicat procurorul general.

În cadrul acestui demers, Parchetul General a formulat mai multe propuneri de modificare a legislației incidente.

O primă problemă identificată o reprezintă faptul că anumite prevederi legale sunt de strictă interpretare și limitează drastic situațiile pentru care poate interveni tragerea la răspundere penală a celor care se fac vinovați de săvârșirea acestor infracțiuni.
Cu titlu de exemplu, OUG nr. 31/2002 incriminează fapta persoanei care promovează, în public, cultul persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid, contra umanității și de crime de război. Din această perspectivă, infracțiunea menționată are ca premisă existența unei hotărâri de condamnare prin care să se fi stabilit anterior vinovăția persoanelor al căror cult este în prezent promovat.

Or, aceste condiții prevăzute de norma de incriminare limitează semnificativ sfera persoanelor a căror apologie în discursul public poate întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni, de cele mai multe ori simplele referințe generale la personaje istorice care nu au suferit astfel de condamnări penale neîntrunind condițiile prevăzute de textul incriminator.

De aceea, Parchetul General propune amendarea textului de lege, prin incriminarea faptei de a promova, în public, cultul persoanelor care au făcut parte din conducerea unei organizații fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, independent de existența unei hotărâri de condamnare față de acea persoană, modificare care ar fi aptă să acopere toate situațiile de acest tip pe care le constatăm azi în mediul public.

De asemenea, conduite publice nocive, cu un conținut vădit jignitor sau defăimător, ori anumite acte de amenințare implicită, nu îmbracă în prezent forma ilicitului penal, neregăsindu-se între modalitățile alternative de săvârșirea ale unor infracțiuni precum ultrajul.
De aceea, Parchetul General propune anumite modificări legislative care să permită tragerea la răspundere penală inclusiv a acelor situații în care nu sunt proferate ameninţări exprese la adresa unei persoane, dar prin forma de manifestare, imaginile postate, recuzita folosită, ele reprezintă forme de amenințare implicită, dar cu un puternic efect intimidant.

Totodată, prevederea unor limite de pedeapsă reduse pentru aceste infracțiuni nu permite utilizarea unor metode speciale de cercetare, aspect apt să afecteze negativ demersul investigativ în astfel de cauze, și nici luarea unor măsuri preventive mai severe, în funcție de gravitatea faptei. Ca exemplu, infracțiunea de tulburare a ordinii și liniștii publice este sancționată cu o pedeapsă maximă de 2 ani sau amendă, iar infracțiuni ca instigarea publică sau incitarea la ură sau discriminare cu o pedeapsă maximă de 3 ani sau amendă. În mod similar, e cazul infracțiunilor prevăzute în OUG nr.31/2002.
De aceea, Parchetul General propune creșterea limitelor maxime de pedeapsă pentru aceste infracțiuni, demers care ar oferi organelor de urmărire penală posibilitatea utilizării unui spectru mai larg de metode de cercetare și ar avea, în același timp, un efect descurajant mult mai pronunțat.

Se constată totodată o deficiență majoră în faptul că anumite comportamente ilegale, cum este discursul instigator la ură, sunt sancționate deopotrivă atât ca și contravenţie, cât şi ca infracțiune.
Problematica care derivă din această situație o constituie riscul incidenței principiului ne bis in idem, astfel cum este interpretat în jurisprudența CEDO, în sensul că, odată aplicată o sancțiune contravențională, rămasă definitivă, aceasta are semnificația unei acuzații în materie penală, putând fi un impediment la punerea în mișcare a acțiunii penale și dispunerea unei soluții de condamnare pentru aceeași faptă ca și infracțiune.

Există astfel riscul ca în majoritatea situațiilor de acest tip dispozițiile penale să rămână fără aplicare, întrucât fapta care a determinat sancțiunea mai ușoară, respectiv contravenția, a fost soluționată anterior cauzei penale. Făptuitorul are interes să accelereze procedura administrativă și să tergiverseze procedura penală. Or, scopul contravenției nu poate fi exonerarea de răspundere penală pentru săvârșirea unei infracțiuni.

În acest sens, Parchetul General a propus o serie de modificări ale Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea formelor de discriminare. Acestea vizează situația când persoana împuternicită să aplice sancţiunea contravențională apreciază că fapta a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, constituie infracţiune, moment în care are obligația de a sesiza imediat organele de urmărire penală competente, fără a aplica sancțiunea contravențională.

Prescripţia aplicării sancţiunii contravenționale nu va curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în faţa de urmărire penală ori în faţa instanţei de judecată.

Nu în ultimul rând, încă din cursul lunii iulie a acestui an, la nivelul Parchetului General s-a constituit un Grupul de lucru pentru implementarea unei proceduri unitare de cooperare cu ANCOM, care să permită unităților de parchet transmiterea în timp real, printr-un canal de comunicare directă a tuturor solicitărilor de eliminare a conținutului ilegal din mediul online, precum și identificarea tuturor categoriilor de conținut ilegal care pot face obiectul unei astfel de măsuri.

„Parchetul General asigură pe această cale, pe toți cetățenii, că acțiunile pe linia combaterii violenței în mediul online și a tragerii la răspundere penală a persoanelor care incită la acte de violență sau la săvârșirea unor infracțiuni vor continua în perioada următoare, la nivelul unităților de parchet din întreaga țară fiind demarate mai multe anchete având acest obiect.

De asemenea, Parchetul General va asigura și pe viitor comunicarea la timp către spațiul public a tuturor demersurilor pe care le întreprinde în limita competențelor ce i-au fost atribuite”, a mai explicat procurorul general.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending