Un document de la Ministerul Dezvoltăriii stabilește regulile pentru realizarea, amenajarea și omologarea acestor trasee de cicloturism. De asemenea, sunt stabilite amenzi de mii de lei pentru cei care împiedică accesul sau circulația bicicletelor pe aceste trasee.Autoritățile din țara noastră vor să amenajeze 3.000 de kilometri de noi piste de biciclete,informează alba24.ro. Un proiect de hotărâre în acest sens a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, luni, 28 februarie.
Documentul stabilește regulile pentru realizarea, amenajarea și omologarea acestor trasee de cicloturism. De asemenea, sunt stabilite amenzi de mii de lei pentru cei care împiedică accesul sau circulația bicicletelor pe aceste trasee.
Potrivit notei de fundamentare, elaborarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism reprezintă una dintre reformele asumate de România prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR). Documentul reglementează rolul și atribuțiile Centrului Național de Coordonare Velo (CNCV) ce va fi înființat în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism și atingerea următoarelor jaloane din cadrul Componentei 11 a PNRR:
studiu privind distribuția teritorială a traseelor cicloturistice la nivel național pe baza unor cruterii-cheie (de exemplu, reducerea congestiei traficului, promovarea ecoturismului), identificând actorii relevanți și integrând inițiativele existente de consolidare a patrimoniului natural și cultural;
dezvoltarea platformei naționale eVelo și a unei aplicații digitale pentru telefoane inteligente în vederea furnizării de informații tematice despre cicloturism.
„Crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism va permite României să participe și să contribuie la reconfigurarea rețelei europene de trasee EuroVelo și a diverselor trasee cicloturistice internaționale, alocarea de fonduri pentru micromobilitate, dezvoltarea ecoturismului în zonele aferente și va preveni implementarea unor proiecte de amenajare de trasee neomogene, fără continuitate care să conducă la descurajarea utilizării bicicletei ca mijloc de transport alternativ.
Având în vedere inițiativele autorităților administrației publice locale de a amenaja trasee cicloturistice, aprobarea cadrului normativ va încuraja finanțarea unor astfel de proiecte la nivel național și va contribui la creșterea absorbției de fonduri destinate dezvoltării infrastructurii cicloturistice și a cicloturismului, și astfel beneficiile directe și indirecte, economice și sociale pe care le aduce dezvoltarea acestei ramuri a turismului”, se precizează în nota de fundamentare.
Ce reprezintă un traseu cicloturistic
Potrivit proiectului, traseul cicloturistic este acel tip de traseu turistic pe care se efectuează deplasarea cu bicicleta, semnalizat specific și omologat pentru cicloturism și care pune în valoare patrimoniul natural și antropic. Acesta poate fi pe șosea sau în afara șoselei, pe drumuri publice sau private și poate traversa atât zone intravilane, cât și extravilane ale unităților administrativ-teritoriale.
Traseele cicloturistice vor fi clasificate astfel:
după criteriul nivelului teritorial, în trei ranguri: naționale, regionale și locale;
după criteriul nivelului de dificultate, în trei grade: lejer, mediu și dificil.
după criteriul formei, în două tipuri: liniar și circuit.
Traseele cicloturistice se stabilesc pe piste pentru biciclete și alte drumuri publice pe care circulația este interzisă autovehiculelor, pe drumuri publice cu trafic redus, pe drumuri de utilitate privată deschise circulației velo de către administratorii acestora, pe căi de comunicație cu regim de viteză redusă în interiorul localităților, pe drumuri forestiere sau agricole, pe poteci și pe eventuale alte tipuri de căi de comunicație deschise circulației bicicletelor. Traseele cicloturistice vor evita drumurile publice cu trafic intens.
Stabilirea traseelor cicloturistice va respecta principiul continuității. Traseele care se dezvoltă ulterior, de rang egal sau inferior celui existent trebuie să fie conectate cu acesta dacă traseul inițial este pe o rază de 50 de km, în cazul traseelor de rang național și regional sau pe o rază de 20 km, în cazul traseelor de rang local.
Omologarea traseelor de cicloturism se face de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin Centrul Național de Coordonare Velo, prescurtat CNCV.
Contravenții și sancțiuni
Potrivit proiectului de hotărâre, constituie contravenții următoarele fapte:
Emiterea de avize și aprobări pentru realizarea unor trasee cicloturistice, pentru lucrări de marcare și alte amenajări ale acestora, ori modificarea itinerariului, precum și pentru lucrări de întreținere a marcajelor și amenajărilor specifice, fără respectarea cerințelor legale privind caracteristicile căilor de comunicație utilizate ca trasee cicloturistice, modul de marcare ori condițiile și procedurile de avizare și aprobare a documentațiilor și lucrărilor în domeniu;
Executarea de lucrări de marcare și întreținere a marcajelor cicloturistice fără autorizație sau cu nerespectarea autorizației și a normelor specifice de proiectare și executare de lucrări de marcaje cicloturistice și a celorlalte reglementări legale în vigoare;
Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a accesului și circulației cicloturiștilor pe trasee cicloturistice;
Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a activităților de marcare a traseelor cicloturistice avizate și aprobate, de întreținere și monitorizare a stării marcajelor și a altor amenajări pe trasee cicloturistice.
Contravențiile înfăptuite de persoane fizice se sancționează astfel:
cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, faptele prevăzute la lit. a), b);
cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei, faptele prevăzute la lit. c), d);
Amenzile se aplică persoanelor juridice în cuantum dublu față de amenzile prevăzute pentru persoane fizice. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către ofițerii și agenții Poliției Române și ai Poliției de Frontieră Române, ofițerii și subofițerii Jandarmeriei Române, precum și de către polițiștii locali.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News