Connect with us

Eveniment

Ministerul Dezvoltării a propus amenajarea a peste 3.000 de kilometri de trasee pentru biciclete în România

Publicat

Publicitate

Un document de la Ministerul Dezvoltăriii stabilește regulile pentru realizarea, amenajarea și omologarea acestor trasee de cicloturism. De asemenea, sunt stabilite amenzi de mii de lei pentru cei care împiedică accesul sau circulația bicicletelor pe aceste trasee.Autoritățile din țara noastră vor să amenajeze 3.000 de kilometri de noi piste de biciclete,informează alba24.ro. Un proiect de hotărâre în acest sens a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, luni, 28 februarie.

Documentul stabilește regulile pentru realizarea, amenajarea și omologarea acestor trasee de cicloturism. De asemenea, sunt stabilite amenzi de mii de lei pentru cei care împiedică accesul sau circulația bicicletelor pe aceste trasee.

Potrivit notei de fundamentare, elaborarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea  şi omologarea traseelor de cicloturism reprezintă una dintre reformele asumate de România prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR). Documentul reglementează rolul și atribuțiile Centrului Național de Coordonare Velo (CNCV) ce va fi înființat în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism și atingerea următoarelor jaloane din cadrul Componentei 11 a PNRR:

studiu privind distribuția teritorială a traseelor cicloturistice la nivel național pe baza unor cruterii-cheie (de exemplu, reducerea congestiei traficului, promovarea ecoturismului), identificând actorii relevanți și integrând inițiativele existente de consolidare a patrimoniului natural și cultural;
dezvoltarea platformei naționale eVelo și a unei aplicații digitale pentru telefoane inteligente în vederea furnizării de informații tematice despre cicloturism.
„Crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism va permite României să participe și să contribuie la reconfigurarea rețelei europene de trasee EuroVelo și a diverselor trasee cicloturistice internaționale, alocarea de fonduri pentru micromobilitate, dezvoltarea ecoturismului în zonele aferente și va preveni implementarea unor proiecte de amenajare de trasee neomogene, fără continuitate care să conducă la descurajarea utilizării bicicletei ca mijloc de transport alternativ.

Având în vedere inițiativele autorităților administrației publice locale de a amenaja trasee cicloturistice, aprobarea cadrului normativ va încuraja finanțarea unor astfel de proiecte la nivel național și va contribui la creșterea absorbției de fonduri destinate dezvoltării infrastructurii cicloturistice și a cicloturismului, și  astfel beneficiile directe și indirecte, economice și sociale pe care le aduce dezvoltarea acestei ramuri a turismului”, se precizează în nota de fundamentare.

Ce reprezintă un traseu cicloturistic
Potrivit proiectului, traseul cicloturistic este acel tip de traseu turistic pe care se efectuează deplasarea cu bicicleta, semnalizat specific și omologat pentru cicloturism și care pune în valoare patrimoniul natural și antropic. Acesta poate fi pe șosea sau în afara șoselei, pe drumuri publice sau private și poate traversa atât zone intravilane, cât și extravilane ale unităților administrativ-teritoriale.

Publicitate

Traseele cicloturistice vor fi clasificate astfel:

după criteriul nivelului teritorial, în trei ranguri: naționale, regionale și locale;
după criteriul nivelului de dificultate, în trei grade: lejer, mediu și dificil.
după criteriul formei, în două tipuri: liniar și circuit.
Traseele cicloturistice se stabilesc pe piste pentru biciclete și alte drumuri publice pe care circulația este interzisă autovehiculelor, pe drumuri publice cu trafic redus, pe drumuri de utilitate privată deschise circulației velo de către administratorii acestora, pe căi de comunicație cu regim de viteză redusă în interiorul localităților, pe drumuri forestiere sau agricole, pe poteci și pe eventuale alte tipuri de căi de comunicație deschise circulației bicicletelor. Traseele cicloturistice vor evita drumurile publice cu trafic intens.

Stabilirea traseelor cicloturistice va respecta principiul continuității. Traseele care se dezvoltă ulterior, de rang egal sau inferior celui existent trebuie să fie conectate cu acesta dacă traseul inițial este pe o rază de 50 de km, în cazul traseelor de rang național și regional sau pe o rază de 20 km, în cazul traseelor de rang local.

Omologarea traseelor de cicloturism se face de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin Centrul Național de Coordonare Velo, prescurtat CNCV.

Contravenții și sancțiuni
Potrivit proiectului de hotărâre, constituie contravenții următoarele fapte:

Emiterea de avize și aprobări pentru realizarea unor trasee cicloturistice, pentru lucrări de marcare și alte amenajări ale acestora, ori modificarea itinerariului, precum și pentru lucrări de întreținere a marcajelor și amenajărilor specifice, fără respectarea cerințelor legale privind caracteristicile căilor de comunicație utilizate ca trasee cicloturistice, modul de marcare ori condițiile și procedurile de avizare și aprobare a documentațiilor și lucrărilor în domeniu;
Executarea de lucrări de marcare și întreținere a marcajelor cicloturistice fără autorizație sau cu nerespectarea autorizației și a normelor specifice de proiectare și executare de lucrări de marcaje cicloturistice și a celorlalte reglementări legale în vigoare;
Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a accesului și circulației cicloturiștilor pe trasee cicloturistice;
Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a activităților de marcare a traseelor cicloturistice avizate și aprobate, de întreținere și monitorizare a stării marcajelor și a altor amenajări pe trasee cicloturistice.
Contravențiile înfăptuite de persoane fizice se sancționează astfel:

cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, faptele prevăzute la lit. a), b);
cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei, faptele prevăzute la lit. c), d);
Amenzile se aplică persoanelor juridice în cuantum dublu față de amenzile prevăzute pentru persoane fizice. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către ofițerii și agenții Poliției Române și ai Poliției de Frontieră Române, ofițerii și subofițerii Jandarmeriei Române, precum și de către polițiștii locali.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Razie de amploare seara trecută în municipiul Botoșani: Peste 500 de persoane legitimate, 65 de sancțiuni și 13 permise reținute

Publicat

Publicitate

Peste 500 de persoane au fost legitimate și zeci de șoferi testați cu aparatul etilotest și drugtest, în urma unei ample razii desfășurate în noaptea de 14 spre 15 iunie, în municipiul Botoșani. Acțiunea a fost organizată de Poliția Botoșani, cu efective mărite și sprijinul mai multor structuri din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean și al Jandarmeriei, fiind vizată menținerea ordinii publice și prevenirea faptelor antisociale.

Acțiunea a fost coordonată de Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani și a cuprins polițiști din ordine publică, investigații criminale, criminalitate economică, acțiuni speciale și rutieră, sprijiniți de jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean, dar și de polițiști din cadrul Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate.

Operațiunea a început în zona Centrului Vechi, considerată un punct nevralgic în materie de ordine publică, și a continuat pe raza întregului oraș, vizând în special barurile, localurile frecventate noaptea, dar și zonele cu săli de jocuri și pariuri sportive.

În cadrul raziei, au fost verificate 11 societăți comerciale, iar peste 500 de persoane au fost legitimate. De asemenea, au fost controlate 232 de vehicule, toate verificate inclusiv prin aplicația eDAC, iar 86 de șoferi au fost testați cu aparatul etilotest și drugtest.

Au fost aplicate în total 65 de sancțiuni contravenționale, însumând peste 40.000 de lei. Dintre acestea, 40 de amenzi au vizat abateri la regimul rutier, iar 16 au fost aplicate pentru încălcarea normelor de conviețuire socială. Totodată, două sancțiuni, în valoare totală de 35.000 de lei, au fost aplicate unor societăți comerciale care nu respectau obligația legală de utilizare a caselor de marcat electronice.

Ca măsuri complementare, forțele de ordine au reținut 13 permise de conducere și 8 certificate de înmatriculare.

Publicitate

Unul dintre cele mai relevante cazuri din timpul acțiunii a fost identificat în jurul orei 19:30, pe Șoseaua Iașului. Un autoturism condus de un tânăr de 35 de ani, din județul Iași, a fost oprit într-un filtru al poliției. Din cauza comportamentului suspect al șoferului, polițiștii au decis testarea acestuia cu aparatul drugtest, rezultatul fiind pozitiv. Bărbatul a fost condus imediat la spital, unde i-au fost recoltate probe biologice, în vederea stabilirii cu exactitate a substanțelor consumate.

Autoritățile transmit că astfel de acțiuni vor fi intensificate, în special în weekenduri, pentru combaterea infracționalității și reducerea riscurilor din trafic, cu accent pe consumul de alcool și droguri în rândul conducătorilor auto.

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Citeste mai mult

Eveniment

Doi botoșăneni urmăriți internațional, aduși în țară pentru executarea unor pedepse cu închisoarea

Publicat

Publicitate

Doi bărbați din județul Botoșani, urmăriți internațional, au fost aduși în țară de polițiștii români la finele acestei săptămâni, în cursul zilei de vineri, 13 iunie 2025. Aceștia aveau emise pe numele lor mandate de executare a pedepsei cu închisoarea, emise de instanțele din Botoșani și Dorohoi, pentru fapte grave, comise în trecut.

Unul dintre aceștia, un bărbat în vârstă de 58 de ani, din municipiul Botoșani, era urmărit internațional pentru contrabandă. El a fost localizat în Cehia și adus în țară de autoritățile române, în baza unui mandat emis de Judecătoria Dorohoi. Bărbatul are de executat o pedeapsă de 3 ani și 4 luni de închisoare.

Cel de-al doilea, un botoșănean de 31 de ani, era urmărit pentru comiterea de infracțiuni la regimul rutier. A fost identificat și reținut în Olanda, iar ulterior extrădat în România. Judecătoria Botoșani a emis pe numele său un mandat de executare a unei pedepse privative de libertate de 2 ani.

Ambii au fost escortați în unități de detenție, unde vor începe executarea pedepselor. Acțiunea face parte dintr-o operațiune coordonată de Inspectoratul General al Poliției Române, în cadrul căreia zece persoane urmărite internațional au fost aduse în România într-o singură zi, din mai multe state europene, precum Italia, Germania, Olanda, Marea Britanie, Suedia, Elveția și Cehia.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Lăsatul secului pentru Postul Sfinților Petru și Pavel. Sfântul Proroc Amos

Publicat

Publicitate

Postul închinat sărbătorii Sfinților Apostoli Petru și Pavel începe anul acesta pe 16 iunie. Lăsatul secului se face de regula in Duminica Tuturor Sfinților, adică in prima duminica după Rusalii. Aceasta duminica nu are o data fixa. Ea se sărbătorește in funcție de data Sfintelor Pasti și de Rusalii. Anul acesta, Lăsata secului pentru Postul Sfinților Petru și Pavel are loc pe 15 iunie.

Postul Sfinților Apostoli nu este aspru, sâmbătă și duminica se poate manca peste. In zilele de luni, miercuri și vineri se mănâncă legume pregătite fără untdelemn, iar marți și joi se poate consuma untdelemn și vin. In cazul in care avem parte de o sărbătoare mai mare, in zilele de miercuri și vineri avem dezlegare la untdelemn și vin, iar in zilele de luni, marți și joi, avem dezlegare la peste.

Sfântul Proroc Amos s-a născut în satul Tecoa de lângă Betleem și a trăit în secolul al VIII lea i.Hr. A păzit turmele de porci ale unui om bogat din Ierusalim, până la alegerea să că proroc.

Începutul prorocirii lui a fost pe vremea împăratului Iudeei Ozia, cel din Ierusalim, și în vremea împăratului lui Israel Ieroboam, cel din Samaria. Amos l-a certat pe regele Ozia și pe preoțîi lui păgâni pentru închinarea la idoli și a întors poporul de la închinarea la vieții de aur.

Îi vestește lui Amaziah, căpetenia preoților păgâni, că asirienii îi vor ucide fiii și pe regele lui Israel, profeți care s-au și întâmplat.

A fost lovit cu toiagul în frunte de fiul preotului idolesc. Își va da duhul în satul Tecoa.

Publicitate

Facem precizarea că Sfântul proroc Amos nu este tatăl lui Isaia. Amos, tatăl lui Isaia, a fost din semintia împăraților Iudeii, s-a născut și a petrecut în Ierusalim, pe când prorocul Amos a fost de neam sărac, din cetateaTecoa. Mai mult, tatăl lui Isaia nu se numără printre proroci și nici nu a primit moarte de mucenic.

Troparul Sfântului Prooroc Amos

A proorocului Tău Amos pomenire, Doamne, prăznuind, printr-însul Te rugăm, mântuieşte sufletele noastre.

Condacul Sfântului Prooroc Amos

Curăţindu-ţi prin Duhul inima cea strălucitoare de lumină, Mărite Proorocule Amos, ai primit de sus harul proorociei şi la margini cu mare glas ai strigat: Acesta este Dumnezeul nostru şi nu se va adăuga altul către Dânsul.

Tot astăzi, facem pomenirea:

– Sfântului Mucenic Dula;

– Soborului Preasfintei Stăpânei noastre Născătoare de Dumnezeu de la Maranachiu;

– Sfântului Mucenic Narsi;

– Sfântului Fortunat;

– Sfântului Apostol Ahaic;

– Sfântului Apostol Ștefan;

– Sfântului Mucenic Isihie;

– Cuviosului Ortisie;

– Sfintei MuceniȚe Gravs.

Citeste mai mult

Eveniment

CFR Călători avertizează asupra subfinanțării din 2025, care riscă să afecteze transportul public

Publicat

Publicitate

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

‘Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania’, se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.

CFR Călători intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, a coopta toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.

‘Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decat o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentuată aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative’, se scrie în comunicatul societății.

CFR Călători susține că modificările legislative în zona facilităților de transport acordate în învățământul superior au condus la reducerea veniturilor obținute din facilitățile de călătorie acordate acestei categorii sociale.

În concluzie, arată CFR Călători, este imperativ necesar ca valoarea compensației totale anuale cât și a compensației unitare aferente serviciului public în anul 2025 sa nu aibă valori sub nivelul anului 2024.

Publicitate

‘Avem convingerea că se vor găsi, in cel mai scurt timp posibil, căile de depășire a acestei situații astfel încât serviciul public să cunoască o îmbunătățire vizibilă și nicidecum o înrăutățire, cu atât mai mult cu cât in exploatarea comercială se regăsesc deja primele unitățile de material rulant modernizate/achiziționate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență’, se precizează în punctul de vedere al CFR Călători.

Guvernul a aprobat, pe 22 mai, prin hotărâre, bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători ‘C.F.R. Călători’ – S.A, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

În bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025 al CFR Călători sunt prevăzute investiții de peste 790 milioane lei, în creștere cu circa 52% față de cele preliminate la sfârșitul anului 2024. ‘Societatea estimează venituri totale în valoare de peste 3,7 miliarde lei și cheltuieli totale în valoare de peste 3,6 miliarde lei, iar rezultatul brut programat pentru anul 2025 în valoare de 15 milioane lei’, preciza atunci Guvernul.

AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending