Connect with us

Eveniment

Ministerul Dezvoltării a propus amenajarea a peste 3.000 de kilometri de trasee pentru biciclete în România

Publicat

Publicitate

Un document de la Ministerul Dezvoltăriii stabilește regulile pentru realizarea, amenajarea și omologarea acestor trasee de cicloturism. De asemenea, sunt stabilite amenzi de mii de lei pentru cei care împiedică accesul sau circulația bicicletelor pe aceste trasee.Autoritățile din țara noastră vor să amenajeze 3.000 de kilometri de noi piste de biciclete,informează alba24.ro. Un proiect de hotărâre în acest sens a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, luni, 28 februarie.

Documentul stabilește regulile pentru realizarea, amenajarea și omologarea acestor trasee de cicloturism. De asemenea, sunt stabilite amenzi de mii de lei pentru cei care împiedică accesul sau circulația bicicletelor pe aceste trasee.

Potrivit notei de fundamentare, elaborarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea  şi omologarea traseelor de cicloturism reprezintă una dintre reformele asumate de România prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR). Documentul reglementează rolul și atribuțiile Centrului Național de Coordonare Velo (CNCV) ce va fi înființat în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism și atingerea următoarelor jaloane din cadrul Componentei 11 a PNRR:

studiu privind distribuția teritorială a traseelor cicloturistice la nivel național pe baza unor cruterii-cheie (de exemplu, reducerea congestiei traficului, promovarea ecoturismului), identificând actorii relevanți și integrând inițiativele existente de consolidare a patrimoniului natural și cultural;
dezvoltarea platformei naționale eVelo și a unei aplicații digitale pentru telefoane inteligente în vederea furnizării de informații tematice despre cicloturism.
„Crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism va permite României să participe și să contribuie la reconfigurarea rețelei europene de trasee EuroVelo și a diverselor trasee cicloturistice internaționale, alocarea de fonduri pentru micromobilitate, dezvoltarea ecoturismului în zonele aferente și va preveni implementarea unor proiecte de amenajare de trasee neomogene, fără continuitate care să conducă la descurajarea utilizării bicicletei ca mijloc de transport alternativ.

Având în vedere inițiativele autorităților administrației publice locale de a amenaja trasee cicloturistice, aprobarea cadrului normativ va încuraja finanțarea unor astfel de proiecte la nivel național și va contribui la creșterea absorbției de fonduri destinate dezvoltării infrastructurii cicloturistice și a cicloturismului, și  astfel beneficiile directe și indirecte, economice și sociale pe care le aduce dezvoltarea acestei ramuri a turismului”, se precizează în nota de fundamentare.

Ce reprezintă un traseu cicloturistic
Potrivit proiectului, traseul cicloturistic este acel tip de traseu turistic pe care se efectuează deplasarea cu bicicleta, semnalizat specific și omologat pentru cicloturism și care pune în valoare patrimoniul natural și antropic. Acesta poate fi pe șosea sau în afara șoselei, pe drumuri publice sau private și poate traversa atât zone intravilane, cât și extravilane ale unităților administrativ-teritoriale.

Publicitate

Traseele cicloturistice vor fi clasificate astfel:

după criteriul nivelului teritorial, în trei ranguri: naționale, regionale și locale;
după criteriul nivelului de dificultate, în trei grade: lejer, mediu și dificil.
după criteriul formei, în două tipuri: liniar și circuit.
Traseele cicloturistice se stabilesc pe piste pentru biciclete și alte drumuri publice pe care circulația este interzisă autovehiculelor, pe drumuri publice cu trafic redus, pe drumuri de utilitate privată deschise circulației velo de către administratorii acestora, pe căi de comunicație cu regim de viteză redusă în interiorul localităților, pe drumuri forestiere sau agricole, pe poteci și pe eventuale alte tipuri de căi de comunicație deschise circulației bicicletelor. Traseele cicloturistice vor evita drumurile publice cu trafic intens.

Stabilirea traseelor cicloturistice va respecta principiul continuității. Traseele care se dezvoltă ulterior, de rang egal sau inferior celui existent trebuie să fie conectate cu acesta dacă traseul inițial este pe o rază de 50 de km, în cazul traseelor de rang național și regional sau pe o rază de 20 km, în cazul traseelor de rang local.

Omologarea traseelor de cicloturism se face de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin Centrul Național de Coordonare Velo, prescurtat CNCV.

Contravenții și sancțiuni
Potrivit proiectului de hotărâre, constituie contravenții următoarele fapte:

Emiterea de avize și aprobări pentru realizarea unor trasee cicloturistice, pentru lucrări de marcare și alte amenajări ale acestora, ori modificarea itinerariului, precum și pentru lucrări de întreținere a marcajelor și amenajărilor specifice, fără respectarea cerințelor legale privind caracteristicile căilor de comunicație utilizate ca trasee cicloturistice, modul de marcare ori condițiile și procedurile de avizare și aprobare a documentațiilor și lucrărilor în domeniu;
Executarea de lucrări de marcare și întreținere a marcajelor cicloturistice fără autorizație sau cu nerespectarea autorizației și a normelor specifice de proiectare și executare de lucrări de marcaje cicloturistice și a celorlalte reglementări legale în vigoare;
Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a accesului și circulației cicloturiștilor pe trasee cicloturistice;
Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a activităților de marcare a traseelor cicloturistice avizate și aprobate, de întreținere și monitorizare a stării marcajelor și a altor amenajări pe trasee cicloturistice.
Contravențiile înfăptuite de persoane fizice se sancționează astfel:

cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, faptele prevăzute la lit. a), b);
cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei, faptele prevăzute la lit. c), d);
Amenzile se aplică persoanelor juridice în cuantum dublu față de amenzile prevăzute pentru persoane fizice. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către ofițerii și agenții Poliției Române și ai Poliției de Frontieră Române, ofițerii și subofițerii Jandarmeriei Române, precum și de către polițiștii locali.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Avertizare de vreme severă la Botoșani. Cod Galben de vânt cu viteze cuprinse între 50 și 60 km/h

Publicat

Publicitate

Începând din această seară, de la ora 21:00, și până mâine dimineață, la ora 06:00, județul Botoșani se va afla sub incidența unui Cod Galben de vânt, a transmis astăzi ISU Botoșani.

Potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, rafalele vor atinge viteze cuprinse între 50 și 60 km/h, fiind posibile intensificări temporare mai puternice în zonele deschise.

Autoritățile recomandă populației să fie atentă la obiectele care pot fi dislocate de vânt și să evite deplasările în apropierea copacilor sau a stâlpilor de electricitate, pentru a preveni eventuale accidente.

Pentru a preveni situațiile de urgență, ISU Botoșani recomandă cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔️ fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;
✔️ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate;

✔️ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;
✔️ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;
✔️ nu atingeți firele căzute la pământ.

Publicitate

În situații de urgență, care vă pun în pericol viață sau bunurile, sunați imediat la 1️⃣1️⃣2️⃣!

Citeste mai mult

Eveniment

Contrabandiști surprinși la miezul nopții pe malul Prutului, la Botoșani: Focuri de armă și captură de peste 125.000 lei

Publicat

Publicitate

Noapte de acțiune pentru polițiștii de frontieră botoșăneni. În zona localității Dămideni, oamenii legii au confiscat țigări de contrabandă în valoare de peste 125.000 de lei, după ce au surprins mai multe persoane care transportau colete voluminoase dinspre râul Prut spre interiorul țării.

Incidentul s-a petrecut în noaptea de 9 august, în jurul orei 00:10. Patrula Sectorului Poliției de Frontieră Românești a observat grupul suspect, însă, la vederea echipajului, indivizii au abandonat marfa și s-au ascuns în vegetația deasă.

Polițiștii au efectuat somații legale, însă nimeni nu s-a predat. Pentru oprirea lor, au fost trase șapte focuri de armă în plan vertical, conform procedurilor, fără a rezulta victime sau pagube.

La verificarea coletelor abandonate, au fost găsite 10.000 de pachete de țigarete (200.000 de țigări) cu timbru fiscal al Republicii Moldova. Întreaga cantitate, evaluată la peste 125.000 de lei, a fost confiscată, iar ancheta este în desfășurare sub acuzația de contrabandă.

Citeste mai mult

Eveniment

Bolojan face praf și visul suporterilor de la Botoșani. Proiectul de 32 de milioane de euro, îngropat pentru ani de zile

Publicat

Publicitate

Planul construirii unui nou stadion modern la Botoșani a fost spulberat de deciziile de austeritate luate de guvernul condus de Ilie Bolojan. Complexul sportiv, estimat la 32 de milioane de euro, rămâne doar pe hârtie, după ce finanțarea a fost practic blocată.

Valeriu Iftime, patronul FC Botoșani și președinte ales al Consiliului Județean, a anunțat sec, citat de sport.ro: lucrările nu vor începe mai devreme de 4-5 ani. În urmă cu trei ani, același Iftime promitea un stadion acoperit de 10.000 de locuri, cu spații comerciale, muzeu, bibliotecă și zone de recreere pentru copii. Acum, obiectivul se mută în viitorul îndepărtat.

„La situația financiară actuală, nu avem nicio șansă să construim anul acesta sau la anul. Dacă suntem realiști, vorbim de un stadion nou abia peste patru-cinci ani. Avem un proiect comun cu primăria, am adus gazonul la standarde bune cu o firmă din Focșani, refacem vestiarele… dar spectatorii vor rămâne cu aceleași condiții modeste, mai ales pe ploaie sau frig”, a declarat Iftime pentru sport.ro.

Obiectivul lui Iftime pentru Leo Grozavu

Pe plan sportiv, FC Botoșani se află pe locul 7 după patru etape: victorie clară cu Unirea Slobozia (4-0), remize cu Farul (1-1) și Dinamo (0-0), plus înfrângere la Giulești (1-2), unde Baroan a reușit dubla Rapidului, iar Ongenda a marcat dintr-o lovitură liberă.

Iftime crede că lotul este echilibrat, cu jucători experimentați și tineri talentați, și își dorește calificarea în play-off. Totuși, admite că este o misiune complicată și recunoaște că a obosit să lupte an de an pentru evitarea retrogradării:

Publicitate

„Dacă te mulțumești cu locurile 13 în jos, în Liga 1 este sinucidere economică. Bugetul minim pentru o echipă ca a noastră este de 4 milioane de euro pe sezon. Nu mai vreau să mă zbat la retrogradare an de an”, a spus acesta.

Citeste mai mult

Economie

Banca Națională a României: Inflația va crește în trimestrul III al anului

Publicat

Publicitate

Banca Națională a României (BNR) estimează că rata anuală a inflației va înregistra o creștere semnificativă în trimestrul al III-lea din 2025, ca urmare a expirării schemei de plafonare a prețurilor la energie și a majorării cotelor de TVA și a accizelor, relatează Mediafax.

Rata anuală a inflației a înregistrat o creștere și în luna iunie 2025, urcând la 5,66 la sută, de la 5,45 la sută în mai, în condițiile continuării scumpirii alimentelor și combustibililor, care a devansat ca impact scăderea prețurilor energiei electrice și gazelor naturale.

Pe ansamblul trimestrului II 2025, rata anuală a inflației s-a mărit astfel mai mult decât s-a anticipat, de la nivelul de 4,86 la sută atins în martie, sub influența scumpirii alimentelor, îndeosebi a fructelor – inclusiv pe fondul condițiilor meteorologice nefavorabile pe plan regional -, în timp ce noua creștere de dinamică consemnată în acest interval de prețurile energiei a fost mai mult decât contrabalansată de evoluția de sens opus de pe segmentul produselor din tutun.

La rândul ei, rata anuală a inflației CORE2 ajustat și-a întrerupt din nou trendul descendent în trimestrul II 2025, mărindu-se la 5,7 la sută în iunie, de la 5,2 la sută în martie.

Care sunt cauzele

Ascensiunea a decurs din majorarea cotațiilor unor mărfuri agroalimentare și din transferarea treptată asupra unor prețuri de consum a costurilor salariale ridicate, precum și din creșterea așteptărilor inflaționiste pe termen scurt și a cursului de schimb leu/euro, a căror acțiune a fost în mică măsură atenuată de efecte de bază dezinflaționiste și de tendința descendentă a dinamicii prețurilor importurilor.

Rata anuală a inflației calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC – indicator al inflației pentru statele membre UE) a crescut în iunie 2025 la 5,8 la sută, de la 5,1 la sută în martie 2025. Rata medie anuală a inflației IPC s‑a situat la 5,1 la sută în iunie, nivel similar celui din martie 2025, iar rata medie anuală a inflației calculată pe baza IAPC a scăzut la 5,3 la sută în iunie, de la 5,4 la sută în martie 2025.

Publicitate

Economia stagnează

Noile date statistice reconfirmă stagnarea activității economice în trimestrul I 2025, după creșterea cu 0,5 la sută în precedentele trei luni, precum și scăderea dinamicii anuale a acesteia la 0,3 la sută, de la 0,5 la sută în trimestrul IV 2024.

„Potrivit prognozei din Raport, rata anuală a inflației va consemna un amplu salt în trimestrul III 2025, sub impactul tranzitoriu al expirării schemei de plafonare a prețului la energia electrică și al majorării începând cu 1 august a cotelor de TVA și a accizelor, iar în următoarele trei trimestre se va reduce relativ lent și pe o traiectorie fluctuantă considerabil mai ridicată decât cea din proiecția precedentă.

Va scădea peste un an

Ea va cunoaște însă o corecție descendentă abruptă în trimestrul III 2026, odată cu epuizarea impactului inflaționist direct al celor două șocuri pe partea ofertei, și va descrește apoi gradual, reintrând și coborând tot mai mult în interiorul intervalului țintei spre finele orizontului proiecției, pe fondul intensificării presiunilor dezinflaționiste ale deficitului de cerere agregată, anticipat să crească mult mai pronunțat decât în proiecția precedentă, în contextul pachetelor de măsuri fiscal-bugetare corective implementate începând cu luna august 2025.
Incertitudini rămân totuși asociate măsurilor ce vor fi probabil adoptate în perspectivă în scopul continuării consolidării bugetare în conformitate cu Planul bugetar-structural pe termen mediu convenit cu CE și cu procedura de deficit excesiv.

Incertitudini și riscuri

Incertitudini și riscuri însemnate la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației, continuă să provină din mediul extern, în condițiile războiului din Ucraina și ale situației din Orientul Mijlociu, dar mai cu seamă în contextul tensiunilor comerciale globale – de natură să afecteze mersul economiei mondiale și al comerțului internațional -, precum și pe fondul efectelor potențial generate de acordul comercial convenit între SUA și UE”, mai arată BNR.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending