Connect with us

Actualitate

Microîntreprinderi 2023: Noutăţi la impozitul pe venituri și alte modificări importante. Precizările oficiale ale ANAF

Publicat

Publicitate

Anul 2023 aduce o serie de schimbări importante pentru microîntreprinderi. Este vorba în primul rând despre noutăţi la impozitul pe venituri, dar și despre alte modificări importante, relatează alba24.ro. Precizările oficiale ale ANAF, mai jos.

Plafonul veniturilor pentru plata impozitului de 1% (cel de 3% a fost eliminat) în 2023 este de 500.000 euro, pentru microîntreprinderile nou înființate.

Pentru cele mai vechi, care în 2022 s-au încadrat la venituri sub 1 milion de euro, vor rămâne și în 2023 la același regim până la atingerea pragului de 500.000 euro, după care vor trece la impozit pe profit.

În ceea ce privește capitalul social, o persoană poate deține mai mult de 25% din capitalul social al unei microîntreprinderi în cel mult 3 societăți.

În caz contrar, dacă o persoană deține mai mult de 25% în mai mult de 3 societăți, trebuie să decidă care dintre ele trec la plata impozitului pe profit.

Condiția de microîntrepindere mai presupune cel puțin un salariat cu normă întreagă.

Publicitate

Practic, nu vor mai exista microîntreprinderi fără salariat.

Acesta poate să fie ori cu contract de muncă pe 8 ore, sau mai mulți angajați pot cumula contracte parțiale care să însumeze 8 ore.

De asemenea, este permis un contract de mandat a cărui sumă să fie echivalentă cu salariul minim (de exemplu un administrator).

Una dintre prevederi este interpretabilă, potrivit HotNews: suspendarea contractului de muncă poate genera ieșirea din condiția de microîntreprindere și, ca atare, este nevoie de atenție la concediile medicale și la alte suspendări ale contractului că pot duce la pierderea statutul de microîntreprindere.

Microîntreprinderi 2023: precizările oficiale ale ANAF
ANAF a adus o serie de precizări legate de noutățile anului 2023 în ceea ce privește regimul microîntreprinderilor.

Începând cu 1 ianuarie 2023, microîntreprinderea, este o persoană juridică română care îndeplinește cumulativ următoarele condiții, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 500.000 euro (a scăzut de la 1.000.000 euro). Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;
nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.
a realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management, în proporție de peste 80% din veniturile totale;
are cel puțin un salariat, cu excepția societății nou-înființate;
are asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol.
Plata impositului pentru firmele din HoReCA în 2023
Se dă posibilitatea firmelor care desfășoară activități în domeniile HoReCa să opteze începând cu 1 ianuarie 2023 pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.

Sunt vizate persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN:

5510 — «Hoteluri și alte facilități de cazare similare», 5520 — «Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată»,

5530 — «Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere», 5590 — «Alte servicii de cazare», 5610 — «Restaurante»,

5621 — «Activități de alimentație (catering) pentru evenimente»,

5629 — «Alte servicii de alimentație n.c.a.»,

5630 — «Baruri și alte activități de servire a băuturilor» pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor , fără să poată ieși din acest sistem în cursul anului.

Cine este exclus
Sunt excluse din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor următoarele:

persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul bancar;
persoana juridică română care desfășoară activități în domeniile asigurărilor și reasigurărilor, al pieței de capital, inclusiv cea care desfășoară activități de intermediere în aceste domenii;
persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc;
persoana juridică română care desfășoară activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale.
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii;
Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii;
Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii;
entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică.
Alte prevederi importante
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor devine opțional.

Persoanele juridice române pot opta să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor începând cu anul fiscal următor celui în care îndeplinesc condițiile de microîntreprindere și dacă nu au mai fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.

Microîntreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit în cursul anului fiscal, opțiunea putând fi exercitată începând cu anul fiscal următor, cu excepțiile situațiilor în care societatea trebuie să iasă din sistem ca urmare a neîndeplinirii condițiilor (ex: depășirea limitei de venituri).

O persoană juridică română care este nou-înființată poate opta să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă condițiile privind deținerea capitalului social și deținerile asociaților sunt îndeplinite la data înregistrării în registrul comerțului, iar cea privind încadrarea cel puțin a unui salariat, în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanei juridice respective.

Cota unica de impozitare a microîntreprinderilor va fi de 1%. (înainte era cota de 1% pentru persoanele juridice cu cel puțin un salariat și 3% pentru cele fără salariați).

Baza legală: OG 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale publicat în Monitorul Oficial al României partea I nr. 716/15.07. 2022.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Primăria Lunca modernizează plata taxelor: Impozitele locale pot fi achitate online, prin Ghișeul.ro

Publicat

Publicitate

Locuitorii comunei Lunca, județul Botoșani, au, începând de astăzi, 26 mai, posibilitatea de a-și plăti taxele și impozitele locale direct din fața calculatorului sau de pe telefon.

Primarul Ovidiu-Constantin Maxim a anunțat că administrația locală a integrat comuna în platforma națională Ghișeul.ro, oferind astfel cetățenilor o metodă rapidă și eficientă de plată online, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul Primăriei.

„Este un pas important spre digitalizarea administrației locale și spre creșterea calității serviciilor oferite contribuabililor. Ne dorim să venim în sprijinul oamenilor, mai ales al celor care locuiesc în alte orașe sau în străinătate și nu pot ajunge fizic la ghișee”, a transmis edilul comunei.

Pentru a efectua plăți prin Ghișeul.ro, contribuabilii trebuie să dețină un cont pe platformă și un card bancar activ. Accesul este securizat, iar procedura este simplă și intuitivă.

Primăria Lunca se alătură astfel numeroaselor unități administrativ-teritoriale din județul Botoșani care au făcut trecerea către servicii publice digitale, facilitând astfel relația dintre instituție și cetățeni.

„Este un serviciu care reduce timpul pierdut la cozi și contribuie la eficiența administrativă. Invit toți cetățenii comunei să profite de această opțiune”, a mai adăugat primarul Ovidiu-Constantin Maxim.

Publicitate

Implementarea acestui sistem face parte dintr-un program mai amplu de modernizare administrativă, menit să aducă Primăria Lunca mai aproape de standardele europene de servicii publice.

Citeste mai mult

Administratie

Lucrările la stația de epurare de la Manolești, aproape de final. Valeriu Iftime PROMITE rezolvarea disconfortului olfactiv până la 15 iunie

Publicat

Publicitate

Locuitorii din zona Manolești, de la marginea municipiului Botoșani, ar putea scăpa în curând de disconfortul provocat de mirosurile greu de suportat provenite de la stația de epurare.

Președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, a anunțat astăzi că lucrările la acest obiectiv, aflate în prezent la un stadiu de aproximativ 80%, vor fi finalizate până cel târziu pe 15 iunie.

„Foarte mulți botoșăneni mi-au semnalat problema mirosului persistent din zona stației de epurare de la Manolești. În urmă cu aproape două luni am fost la fața locului și am constatat că sunt necesare intervenții urgente”, a transmis Iftime într-un mesaj public.

Președintele CJ a precizat că, între timp, Administrația Bazinală de Apă Prut-Bârlad a efectuat lucrări de decolmatare a râului din proximitate, în timp ce echipele tehnice continuă lucrările la stația de epurare propriu-zisă. Deși termenul inițial de finalizare a fost depășit, autoritățile își asumă întârzierea și dau asigurări că prioritatea este eliminarea rapidă a cauzei disconfortului resimțit de locuitori.

„Consiliul Județean face tot posibilul pentru ca această lucrare să fie dusă la bun sfârșit. Înțelegem supărarea oamenilor și apelăm la răbdarea și încrederea lor. Vom pune capăt disconfortului cât mai curând”, a subliniat Iftime.

Finalizarea acestei investiții este esențială pentru calitatea vieții din zonă, iar autoritățile județene promit că vor comunica transparent stadiul lucrărilor în perioada următoare.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Deconturi pentru investițiile masive prin „Anghel Saligny” de la Botoșani: Zeci de proiecte de infrastructură primesc finanțare

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani beneficiază de o infuzie semnificativă de fonduri guvernamentale pentru modernizarea infrastructurii locale, în urma unei noi tranșe de plăți efectuate astăzi de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).

Astfel, o parte importantă din suma totală de 1,7 miliarde de lei, virată astăzi de minister pentru decontarea a 852 de obiective de la nivel național, ajunge și în Botoșani.

Ministerul condus de Cseke Attila a precizat că proiectele finanțate în cadrul Programului Național de Investiții „Anghel Saligny” vizează modernizarea drumurilor, extinderea rețelelor de apă și canalizare, dar și construirea de sisteme centralizate de alimentare cu apă și epurare a apelor uzate.

Printre localitățile botoșănene care vor beneficia de aceste fonduri se numără municipiul Dorohoi, care primește sprijin pentru extinderea rețelelor de apă, comuna Știubieni – pentru modernizarea drumurilor comunale, și comuna Leorda – pentru refacerea podețelor de acces.

Proiecte importante sunt finanțate și în comunele Vorona, Ibănești, Stăuceni, Frumușica, Răchiți, Rădăuți-Prut, Mileanca, Hilișeu-Horia, Corni, Dobârceni, Prăjeni, Coșula, Vlăsinești, Viișoara, Dersca, Vârfu Câmpului și Curtești. De asemenea, este inclusă și modernizarea drumului județean DJ 294B, pe tronsonul Ștefănești–Murguța–Dobârceni.

Investițiile vizează atât infrastructura rutieră, cât și asigurarea unor condiții de trai decente prin rețele moderne de apă și canalizare. În unele cazuri, proiectele includ construirea de stații de epurare, precum în comuna Hilișeu-Horia.

Publicitate

Ministrul Dezvoltării a subliniat că aceste decontări vin în sprijinul autorităților locale, pentru a evita blocajele în derularea lucrărilor: „Achităm în continuare facturile depuse de autoritățile locale pentru lucrările efectuate, astfel încât obiectivele de investiții să nu înregistreze întârzieri în execuție. Continuăm dezvoltarea localităților din România.”

Prin această nouă tranșă de plăți, județul Botoșani mai face un pas important către modernizarea infrastructurii esențiale, iar comunitățile locale vor resimți direct beneficiile acestor investiții în anii următori.

Citeste mai mult

Administratie

Zonele cu risc de inundații din Botoșani: Verificări în teren ale prefectului și șefului ISU. Măsuri dispuse

Publicat

Publicitate

În contextul avertizărilor hidro-meteorologice, prefectul județului, Dan Nechifor, împreună cu șeful Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoșani, colonel Dan Decebal Muraru, au efectuat, în această după-amiază, o serie de verificări în teren, în zonele cu risc de inundații.

Au fost vizate, în special, râurile aflate sub incidența codului portocaliu, fiind evaluate nivelul apei, starea infrastructurii de apărare împotriva inundațiilor, gradul de pregătire și capacitatea de intervenție al autorităților locale. Scopul acestor acțiuni este prevenirea unor situații de urgență, precum și verificarea măsurilor operative luate de Comitetele Locale pentru Situații de Urgență.

În cătunul Horoghiuca, comuna Coșula, podețul care trece peste râul cu același nume a fost distrus de viitură. Acesta a fost înlocuit cu unul improvizat, pentru a facilita accesul către cele cinci locuințe. Ca urmare a eroziunii malului, noul podeț ar putea ceda în orice moment.

Din acest motiv, președintele Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Botoșani a dispus evacuarea temporara a trei persoane, doi adulți și un copil. Aceștia vor locui la rude până când vă trece pericolul.

La Șupitca, trei case erau în pericol de a fi inundate de apele revărsate ale pârâului Lupului. Cu ajutorul unui buldoexcavator, ce aparține Primăriei comunei Coșula, s-a intervenit pentru a face un canal de scurgere a apei.

În municipiul Botoșani, pompierii militari au acționat cu o motopompă pentru evacuarea apei dintr-o gospodărie.

Publicitate

În același timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi au intervenit pentru tăierea unui arbore care putea să cadă oricând peste trecătorii sau autoturismele care circulau pe strada A.I. Cuza.

„Am verificat măsurile luate în zonele cele mai expuse. Am solicitat autorităților locale mobilizare maximă și comunicare permanentă cu cetățenii. Ne dorim să prevenim orice pericol înainte de a fi nevoie de intervenție”, a declarat prefectul județului, Dan Nechifor.

Președintele Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Botoșani a dispus operaționalizat Centrul Operaţional Județean de Coordonare și Conduceți a Intervenției.

Populația este rugată să respecte recomandările autorităților și să urmărească informațiile oficiale transmise prin canalele de comunicare ale ISU Botoșani și ale autorităților locale.

Echipajele ISU Botoșani rămân mobilizate 24 din 24 de ore, cu tehnică de intervenție pregătită pentru acțiuni de evacuare, salvare sau sprijin logistic, acolo unde va fi necesar.

Instituția Prefectului și ISU Botoșani monitorizează permanent situația și asigură populația că toate măsurile sunt luate pentru protejarea vieților și bunurilor cetățenilor.

Recomandări pentru populație din partea ISU Botoșani:

Evitați deplasările în zonele afectate de codul portocaliu, mai ales în apropierea râurilor sau a cursurilor de apă cu debit crescut.

Nu traversați râurile prin vaduri sau poduri improvizate.

Îndepărtați din curți sau grădini obiectele care pot fi luate de apă și curățați șanțurile și rigolele pentru a permite scurgerea apei.

Pregătiți un bagaj de urgență, care să conțină: acte de identitate, apă, alimente neperisabile, lanternă, medicamente de bază și obiecte de primă necesitate.

Urmăriți informările oficiale transmise de autorități prin canalele ISU, radio, TV și rețele sociale.

Respectați indicațiile pompierilor, jandarmilor și ale autorităților locale, în cazul unei evacuări preventive.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending