Connect with us

Actualitate

Memorialul Ipotești participă la Salonul Internațional de Carte Alma Mater Librorum

Publicat

Publicitate

Biblioteca Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava anunță organizarea, în parteneriat cu Centrul de Reușită Universitară și Alianța Franceză din Suceava, sub egida Ministerului Educației, în perioada 12-13 mai 2022, a celei de-a VIII-a ediții a Salonului Internațional de Carte Alma Mater Librorum. Evenimentul se va desfășura în format hibrid, bucurându-se de o participare largă din Canada, Coasta de Fildeș, Franța, Senegal, România, Republica Moldova, Ucraina, după cum anunță organizatorii. La eveniment vor participa 25 de edituri academice, case editoriale de prestigiu, grupuri editoriale recunoscute, librării cunoscute marelui public.

Ediția din anul acesta a Salonului Internațional de Carte Alma Mater Librorum are tema Cartea – sursă de înțelepciune, destindere și combatere a dezinformării, iar invitatul de onoare este Editura Universității Naționale „Yuriy Fedkovych” din Cernăuți – Ucraina.

Conform organizatorilor, evenimentele salonului sunt structurate pe trei axe de dezbatere:

Axa 1:  Biblioteca şi cercetarea – realităţi şi perspective  – Moderatori: prof. univ. dr. hab. Elena Prus, Director al Institutului de Cercetări Filologice și  Interculturale ULIM; asistent univ. dr. Ioan Fărmuș; lector univ. dr. Gina Puică; bibliotecar  Liliana Ciobanu; bibliotecar  Ramona Ţabrea;

Axa 2: Managementul resurselor infodocumentare – tradiţional şi contemporan – Moderator:  bibliotecar Antoneta Mihailescu;

Axa 3: Lectura – stimulator al potenţialului creativ – Moderatori: lector univ. dr. Marius Cucu; bibliotecar Ramona Ţabrea.

Publicitate

În cadrul Salonului sunt anunţate peste 30 de lansări şi prezentări de carte şi reviste, numeroase întâlniri cu autori, editori, cu personalităţi ale culturii româneşti şi străine, cu tineri creatori de literatură română.

Memorialul Ipotești participă la edițiile Salonului de carte de la Suceava începând cu ediția a IV-a, când a fost invitatul de onoare al salonului.  La ediția din acest an, Memorialul va fi prezent cu un stand, unde vor fi expuse cele mai noi apariții editoriale din Colecția Ipotești.

Joi, 12 mai 2022, la ora 12.15, va avea loc prezentarea Revistei de Studii Românești GLOSE / An III, nr. 1-2 (5-6), 2021, editată de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”.

Evenimentele se vor desfășura în Holul Central Corp A al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Refacerea bisericii și clopotniței din Negreni prinde contur. Un vis ridicat din credință, donații și munca oamenilor din Știubieni

Publicat

Publicitate

Un vis care părea, pentru multă vreme, doar o dorință rostită în șoaptă a început să capete formă la Negreni, în comuna Știubieni. Și biserica, dar și clopotnița bisericii „Sfântul Ilie Tesviteanul” se ridică pas cu pas, ca o mărturie vie a credinței, a solidarității și a muncii făcute din inimă.

Lucrările avansează vizibil, iar zilele trecute a fost montată și tabla, un moment important care schimbă radical imaginea lăcașului de cult. Exteriorul bisericii este acum mai luminos, mai primitor, iar clopotnița emană siguranță, stabilitate și binecuvântare pentru întreaga comunitate.

„Ce sentiment minunat trăim atunci când vedem că un vis începe să devină realitate”, spun oamenii din parohie. Prin mila Domnului și cu sprijinul oamenilor de bună-credință, există speranța ca lucrările la clopotniță să fie finalizate după Sfintele Sărbători, aducând un nou plus de frumusețe și demnitate bisericii din sat.

Primarul comunei Știubieni, Pavel Ștefanache, subliniază efortul comun depus în ultimele luni: „Se lucrează din luna iulie 2025, prin grija părintelui Dan Muraru, un om cu suflet mare. La final, biserica va fi sfințită, după ce s-a refăcut instalația electrică, s-a realizat izolația cu polistiren și s-a montat un acoperiș nou de tablă. Acum a fost ridicată și clopotnița”.

Potrivit edilului, termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este iunie 2026, astfel încât pe 5 iulie să poată avea loc sfințirea bisericii de la Negreni. „Au ajutat toți oamenii și o să iasă o splendoare de biserică”, spune primarul.

Un sprijin deosebit pentru părintele paroh Dan Muraru a venit și din partea sponsorului Mihai Bâtinaru, care a donat inclusiv piatra pentru soclul bisericii, alături de mulți alți oameni care au răspuns chemării părintelui. Toate lucrările au fost realizate exclusiv din donații, din jertfa și bunătatea celor care au înțeles că biserica este inima satului.

Publicitate

Parohia transmite mulțumiri tuturor celor care au sprijinit acest proiect – prin rugăciune, prin osteneală sau prin contribuții materiale – și îi îndeamnă pe credincioși ca, în această perioadă de sărbătoare, să se aplece cu inimă smerită nu doar spre cele lumești, ci și spre cele duhovnicești.

Cei care doresc să ajute în continuare pot lua legătura cu preotul paroh Dan Muraru sau pot contribui direct în contul parohiei. Orice sprijin, oricât de mic, apropie comunitatea de împlinirea acestui vis comun.

Citeste mai mult

Administratie

Încă 50 de kilometri din Autostrada Moldovei ar putea fi daţi în trafic înainte de Revelion

Publicat

Publicitate

Încă 50 de kilometri din Autostrada Moldovei (A7) ar putea fi dați în trafic înainte de Revelion, între Focșani și Adjud, a anunțat, marți, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook.

‘UMB forțează finalul de an: încă 50 de km pe Autostrada Moldovei înainte de Revelion! Este o cursă contracronometru pe șantierul dintre Focșani și Adjud. Constructorul român (UMB) trage tare, profitând de fiecare moment prielnic, pentru a deschide circulația până la sfârșitul anului. Aștept rezultatele testelor de calitate, iar dacă acestea vor fi conforme voi putea să programez recepția lucrărilor în perioada 23 – 24 decembrie. Dacă totul corespunde standardelor de calitate și siguranță, românii vor primi un cadou binemeritat de sărbători. Odată cu acest lot, adăugăm încă 50 de km Autostrăzii Moldovei’, a notat Pistol.

Șeful CNAIR a subliniat că, în aceste condiții, de la finalul acestui an, se va circula continuu pe aproximativ 250 kilometri, direct de la București până la Adjud.

‘Eforturile constante din 2025, atât ale antreprenorilor, cât și ale colegilor din CNAIR, au făcut ca anul acesta să adăugăm 146 km la rețeaua de drumuri de mare viteză a României. Anul viitor trebuie să finalizăm A7, de la Ploiești la Pașcani. Moldova are o mare nevoie de dezvoltare, iar mobilitatea rapidă și sigură este cheia care va debloca potențialul economic al regiunii’, a transmis el. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Modificări la reevaluarea permisului auto pentru persoanele cu handicap. Abuzuri semnalate și ce schimbări anunță ANPDPD

Publicat

Publicitate

În primele luni ale anului 2025, mii de persoane cu dizabilități au fost chemate la reevaluare, după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 5/2025. Pentru mulți, notificarea a venit cu teamă și confuzie: îmi pierd gradul de handicap? mi se taie indemnizația? îmi ia cineva permisul auto?Ordonanța a introdus posibilitatea reevaluării atunci când există suspiciuni justificate că situația medicală din certificat nu mai corespunde realității sau ridică incompatibilități, explică alba24.ro.

La Școala de Boli Rare pentru Jurnaliști, Monica Solomie, director în cadrul ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a explicat public ce a urmărit ordonanța, unde s-a greșit în aplicare și ce modificări se pregătesc, pentru a evita abuzurile semnalate.

Reevaluarea introdusă prin OUG 5/2025 a pornit de la o problemă reală, dar aplicarea defectuoasă a generat abuzuri, teamă și pierderi temporare de drepturi. ANPDPD recunoaște aceste derapaje și promite corecții legislative, pentru ca persoanele cu dizabilități să nu mai fie tratate ca suspecți, ci ca beneficiari ai unui sistem care ar trebui să îi protejeze.

Pentru cei afectați, informația corectă rămâne cea mai importantă formă de apărare.

Ce a vrut, de fapt, OUG 5/2025

Potrivit explicațiilor ANPDPD, OUG 5/2025 nu a avut ca scop sancționarea persoanelor cu dizabilități, ci clarificarea unor situații apărute în timp, în special cazuri în care existau două documente valabile simultan:

  • certificat de încadrare în grad de handicap pentru o afecțiune gravă,
  • permis de conducere auto, obținut legal, dar neactualizat după apariția dizabilității.
  • Important: Reevaluarea vizează încadrarea în grad de handicap, nu dreptul de a conduce.

Ce NU face comisia de handicap

Unul dintre cele mai importante mesaje transmise de reprezentanta ANPDPD este acesta:

Publicitate
  • Comisiile de evaluare NU decid dacă o persoană mai are voie să conducă.
  • Compatibilitatea cu statutul de șofer ține de evaluarea medicală specifică pentru permis, realizată în rețeaua autorizată de Poliția Rutieră.
  • Comisia de handicap verifică doar dacă încadrarea în grad este corectă, raportat la situația medicală actuală.
  • Confuzia dintre cele două proceduri a generat multe dintre problemele semnalate.

Ce abuzuri și aplicări greșite au fost raportate

La nivel național, ONG-urile și pacienții au semnalat situații grave, recunoscute și de ANPDPD:

  • chemări „la grămadă” la reevaluare, ale tuturor persoanelor cu certificat de handicap care figurau cu permis auto, indiferent dacă permisul
  • era expirat, nefolosit sau valabil doar pentru mașini adaptate;
  • suspendarea automată a indemnizației pe perioada reevaluării, deși procedura nu era finalizată;
  • cazuri în care comisii locale au depășit atribuțiile, făcând mențiuni privind incompatibilitatea cu statutul de șofer;
  • persoane nedeplasabile chemate la sediu, fără alternative reale de evaluare.

ANPDPD a admis că a existat o lipsă de comunicare și interpretări eronate la nivelul unor DGASPC-uri și comisii județene.

Ce spune ANPDPD: „Nu asta a fost intenția”

Monica Solomie a precizat clar că:

  • ordonanța nu urmărește retragerea drepturilor în masă;
  • multe cazuri au apărut din aplicarea defectuoasă a textului legal, nu din conținutul lui;
  • ANPDPD a transmis circulare și instrucțiuni către direcțiile județene pentru a limita abuzurile.

De asemenea, autoritatea a recunoscut că întreruperea beneficiilor pe perioada reevaluării a creat situații inumane, mai ales în cazuri grave sau paliative.

Ce schimbări se pregătesc

Un element-cheie anunțat public la eveniment:

Se lucrează la modificarea ordonanței, astfel încât:

  • beneficiile să nu mai fie suspendate pe perioada reevaluării;
  • întreruperea indemnizației să se facă doar dacă, la final, se constată neîncadrarea în grad de handicap;
  • procedura să fie mai scurtă și mai clară, cu evaluare medicală accelerată și evaluarea nevoilor făcută separat.
  • ANPDPD a subliniat că nu se dorește repetarea situației din 2025, când mii de persoane au fost puse pe drumuri inutil.

Cum se face reevaluarea, în practică

  • Primești notificare de la DGASPC.
  • Te prezinți la Serviciul de Evaluare Complexă, nu direct la comisie.
  • Se analizează documentele medicale + situația actuală.
  • Dosarul ajunge la Comisia de Evaluare, care decide menținerea, modificarea sau neîncadrarea.
  • Procedura durează, în medie, până la 60 de zile (termen recunoscut oficial).
  • Pentru persoanele nedeplasabile, ANPDPD spune că evaluarea la domiciliu trebuie aplicată, acolo unde situația o impune.

Ce trebuie să facă persoanele chemate la reevaluare

  • Nu ignora notificarea – lipsa prezentării poate duce la suspendarea drepturilor.
  • Cere clarificări scrise, dacă motivul reevaluării nu este explicit.
  • Pregătește documente medicale actualizate, relevante pentru afecțiunea din certificat.
  • Dacă ești nedeplasabil, solicită evaluare la domiciliu.
  • Nu renunța automat la permis: reevaluarea handicapului ≠ anularea permisului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: ,, Școala altfel” petrecută alături de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

O nouă zi de „școală altfel”, petrecută alături de pompieri

 

Programul „Școala altfel” continuă, în această săptămână, în mai multe instituții de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața.

Astăzi, în activitățile de informare și educare preventivă, care s-au derulat la Școala Gimnazială nr. 1 Cândești și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului, au fost angrenați peste 300 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar.

Pornind de la exemple concrete, pompierii le-au vorbit copiilor despre comportamente aparent inofensive, dar care pot implica riscuri majore, oferindu-le totodată recomandări pentru a fi în siguranță. Printre acestea se numără:

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;

– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.

Totodată, elevilor le-a fost explicat modul corect de comportare în situația în care o persoană are nevoie de ajutor medical, precum și în cazul producerii unui incendiu, fiind implicați și în exerciții practice de evacuare.

Activitățile au avut ca scop familiarizarea copiilor cu pașii corecți de urmat în cazul izbucnirii unui incendiu: anunțarea imediată a unui adult, păstrarea calmului, părăsirea clădirii sub supravegherea cadrelor didactice, urmarea căilor de evacuare marcate, fără a se întoarce după bunuri personale, viața având prioritate.

Odată ajunși în curtea școlii, elevii s-au deplasat către locurile de adunare stabilite, unde cadrele didactice au efectuat prezența.

Evacuarea s-a desfășurat în mod organizat, demonstrând că elevii și cadrele didactice cunosc și pot aplica procedurile necesare pentru a acționa eficient în situații de urgență.

Activitățile de informare și educare preventivă au fost organizate în baza Protocolului de colaborare încheiat între ISU Botoșani și unitățile de învățământ implicate.

Informații suplimentare privind modul de comportare în situații de urgență pot fi accesate pe portalul fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, disponibilă gratuit în Google Play Store și App Store.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending