Connect with us

Cultura

Memorialul Ipotești: Atelierele FILIT au ajuns la ediția a zecea

Publicat

Publicitate

În anul 2024, prin proiectul cultural Atelierele FILIT pentru traducători, organizat de Muzeul Național al Literaturii Române Iași și Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu, 15 traducători din limba română într-o limbă străină vor fi susținuți în dezvoltarea competențelor profesionale. 

Atelierele FILIT pentru traducători vor fi găzduite de Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu în perioada 1-8 septembrie 2024. Întâlnirile includ mese rotunde consacrate traducerii literare și prelegeri cu invitați din mediul cultural și academic. O sesiune de lucru va fi aplicată pe traducerea poeziei eminescieme „Melancolie”.

Traducătorii vor beneficia de cazare, decontul transportului pe teritoriul României şi o sumă forfetară asigurată de MNLR Iași (primii 10 clasați) și de Memorialul Ipoteşti (următorii 5 clasați). De asemenea, pentru a încuraja colaborarea între traducători şi scriitori, autorilor români interesaţi să se deplaseze la Ipotești li se asigură cazarea, în limita locurilor disponibile. Participanţii vor fi cazaţi la popasul turistic „Floare Albastră”, construit în apropierea casei memoriale „Mihai Eminescu” şi a bisericuţei familiei Eminovici de la Ipotești, jud. Botoșani.

Termenul de predare a traducerilor realizate (fragmentul propus dintr-un autor român și un text din creația eminesciană) în cadrul proiectului cultural Atelierele FILIT pentru traducători este 20 octombrie 2024. Beneficiarii rezidenței au obligația să acorde Muzeului Naţional al Literaturii Române Iaşi şi Memorialului Ipoteşti drept neexclusiv de publicare pentru textele traduse (textele de proză/dramaturgie vor avea min. 18.000 de semne cu spații, iar textele poetice, min. 9.000 de semne). De asemenea, în momentul publicării traducerii, aceştia trebuie să menţioneze faptul că textul a fost tradus cu sprijinul Atelierelor FILIT pentru traducători, desfăşurate la Ipoteşti. O atenţie sporită va fi acordată proiectelor legate de scriitorii din reţeaua muzeelor literare ieşene, respectiv de Memorialul Ipoteşti.

Perioada de înscriere este 2-21 iulie 2024. Înscrierile se pot face la adresa atelierelefilit@gmail.com. Evaluarea dosarelor se va realiza în perioada 22-25 iulie 2024, iar rezultatele vor fi comunicate în data de 26 iulie 2024.

Dosarul de înscriere trebuie să cuprindă următoarea documentaţie în limba română:

Publicitate
  • formular de înscriere completat, disponibil aici;
  • prezentarea pe scurt a proiectului de traducere (maximum 2.000 de semne) și expunerea motivelor de a participa la Atelierele FILIT pentru traducători;
  • CV cu accent pe activitatea de traducere .

Proiectul cultural Atelierele FILIT pentru traducători a fost dezvoltat în cadrul Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași – FILIT pentru a susține infrastructura culturală și a crea un cadru de întâlnire profesională între traducători. Anul acesta, atelierele fac parte dintre activitățile desfășurate în cadrul programului UNESCO „Iași. City of Literature”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Municipalitatea de la Botoșani anunță finanțări nerambursabile fără contribuție proprie pentru panouri fotovoltaice. Cine poate beneficia

Publicat

Publicitate

Municipalitatea de la Botoșani a anunțat astăzi că persoanele vulnerabile din România pot beneficia acum de finanțare nerambursabilă pentru instalarea panourilor fotovoltaice și a sistemelor de stocare a energiei, fără a fi necesară o contribuție financiară proprie.

Programul guvernamental, lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), oferă sprijin gospodăriilor defavorizate și celor cu venituri mici.

Prin acest program, beneficiarii eligibili pot solicita panouri fotovoltaice cu o capacitate de 3 kW dar și acumulatori cu o capacitate de 5 kW.

Valoarea maximă a sprijinului este de 10.000 de euro.

Cine poate aplica?

Pentru a beneficia de acest program, solicitanții trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

Publicitate
  • Să fie pensionari cu venituri mici sau persoane cu dizabilități;
  • Venitul lunar al solicitantului să nu depășească 2.200 de lei;
  • Să dețină cel puțin 50% din proprietatea imobilului în care se va instala sistemul.

De asemenea, persoanele eligibile trebuie să figureze pe lista publicată de minister, disponibilă la Direcția de Asistență Socială (DAS). 

Documente necesare:

  • Copie a actului de identitate;
  • În cazul proprietății comune, copia actului de identitate a coproprietarilor și declarația privind acordul acestora.

DAS va asigura sprijin în obținerea documentelor suplimentare necesare și în întocmirea dosarelor de subvenție.

 Termenul de depunere a dosarelor

Documentele necesare trebuie depuse până la data de 17 februarie 2025 la sediul Direcției de Asistență Socială.

 Informații suplimentare

Municipalitatea de la Botoșani a transmis că pentru mai multe detalii, persoanele interesate pot apela numerele de telefon 0231 583 230, int. 14 și 22, de luni până vineri, în intervalul orar 8:30 – 15:30.

Citeste mai mult

Eveniment

Poșta Română nu are nevoie de reorganizare, ci doar de o optimizare de personal

Publicat

Publicitate

Poșta Română nu are nevoie de reorganizare, ci doar de o optimizare de personal, a declarat, marți, directorul general al companiei, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, menționând că procesul ar putea viza 15-20% din personalul administrativ.

‘Planurile de reorganizare de-a lungul anilor au fost aprobate în Consiliul de Administrație. De data aceasta nu mai este nevoie de reorganizare a companiei, e nevoie doar de optimizare de personal. Cu alte cuvinte, se va face o evaluare a numărului necesar de personal pe fiecare structură în parte, după care vom trece la departajarea salariaților și concedieri dacă nu acceptă alte posturi în cadrul companiei. Vă spun asta pentru că în trecut, într-adevăr, compania a necesitat reorganizare profundă, schimbare de organigramă, schimbare de rof-uri, de fluxuri interne. Adică au fost chestii serioase. Din fericire, după toți anii aceștia, pur și simplu putem evalua de cine are nevoie compania și de cine n-are nevoie compania. Vedeți, legea în România e foarte proastă, pentru că toată lumea, ca să justifice o reorganizare, o concediere, își schimbă organigrama. De multe ori organigramă e bună și nu trebuie să o schimbi ca să-ți reduci numărul de personal’, a spus Valentin Ștefan.

El a vorbit despre modul în care se realizează evaluarea personalului la Poșta Română și a afirmat că la început de an angajații sunt rugați să scrie un raport a activitate.

‘Cei care dau cu copy-paste din fișa postului și le trec cu liniuță – am responsabilitate de a organiza conferință de presă, realizat 100% -. Știu din start că acea persoană nu și-a făcut treaba pentru că cel mai comod lucru este să copiezi din fișa postului și să scrie o chestie extrem de vagă, cum ar fi ‘mi-am dus la îndeplinire atribuțiile din fișa postului’, dar rezultatele concrete sunt dincolo de fișa postului. Am organizat 16 conferințe de presă, am dat 50 de comunicate de presă. Asta înseamnă ca cineva să justifice salariul de-a lungul timpului. Deci le avem, le strângem în fiecare an, le analizăm, facem o propunere, intrăm în restructurare fără să schimbăm, să dăm peste cap compania….Avem o estimare acum. Cifra finală va fi stabilită când se termină această evaluare, care a trebui să fie într-o săptămână, două maxim, dar tindem către 15-20% din numărul de persoane al administrației centrale’, a declarat Valentin Ștefan.

Pe de altă parte, el a spus că restructurarea nu vizează poștașii și că se dorește o întărire a prezenței companiei în țară.

‘Întărim prezența Poștei în țară. Am redus cu 4000 de persoane numărul de salariați din cadrul Poștei Române și vă spun că numărul de salariați pe teren operațional, care duc corespondență în mod constant, fie că vorbim de poștași sau de curieri, nu a scăzut. E același sau dacă a scăzut, a scăzut nesemnificativ. Nu ne atingem, din contră, întărim prezența noastră în țară. Vrem să avem mai mulți sau o prezență mai puternică o perioadă mai lungă de timp pe care salariații s-o petreacă pe teren. În niciun caz nu ne gândim la reducerea numărului de poștași în Poșta Română. Avem 10.000 acum, intenționăm să păstrăm aceeași cifră. E un lucru pe care îl puteți monitoriza și dumneavoastră de-a lungul anilor’, a spus Valentin Ștefan.

Publicitate

Referitor la prezența fizică a clădirilor companiei, el a precizat că acestea se închid peste tot în lume, ca trend global.

‘Nu facem excepție, e doar o chestiune de timp. Fie le ținem cât mai multe acum și peste 2 ani, 5 ani, 10 ani intrăm în calup și le închidem forțat, fie le optimizăm din timp astfel încât să nu ținem toată această rețea care nu aduce niciun beneficiu companiei. Mai mult, vă pot da exemple de ghișee poștale, deci nu oficii poștale, ci ghișee poștale care au un salariat care ne costă undeva la 8.000 lei în fiecare lună și acea locație are venituri de câteva sute de lei lunar. Deci pentru câteva sute de lei lunar noi cheltuim 8.000 lei. Acolo sigur trebuie să intervenim că nu putem să mergem în pierdere în mod constant’, a explicat Valentin Ștefan.

Potrivit unui comunicat al companiei, în 2024 veniturile Poștei Române au înregistrat o creștere accelerată, cea mai mare din istoria recentă a companiei. Astfel, Poșta Română a înregistrat o creștere estimată de peste 9% a cifrei de afaceri față de anul anterior, atingând 1,78 miliarde de lei, care echivalează cu o creștere de 150 de milioane de lei sau aproximativ 30 de milioane de euro.

În același timp, creșterea cheltuielilor companiei a încetinit, reflectând o majorare accentuată pentru venituri de 9% și doar 6,6% pentru cheltuieli.

Segmentul de curierat a marcat un punct de cotitură, înregistrând o creștere de 7,3% a veniturilor, după mai mulți ani de declin.

Compania a revizuit și strategia tarifară, negociind contracte dinamice și renunțând la cele neprofitabile. Această abordare a dus la o creștere a volumelor de trimiteri de corespondență cu 43,4% în 2024 și la câștigarea a 274 de proceduri de achiziție, în valoare totală de 521 milioane de lei.

Poșta Română și-a asumat în urmă cu câțiva ani și o transformare a resursei umane, într-un mod transparent, modern, dar și sustenabil, corelat cu nevoile și cerințele actuale ale pieței. Astfel, numărul total de angajați s-a redus cu 19% din 2021, ajungând de la 24.824 la 20.929 în decembrie 2024. Numărul salariaților din Administrația centrală s-a redus de la aproximativ 1.200 în iunie 2021 (4,8% din numărul total de salariați), la aproximativ 350 în decembrie 2024 (1,7% din total salariați), reducând cheltuielile cu salariații din TESA cu până la 100 milioane lei până în prezent. Această reducere a permis creșteri salariale semnificative, inclusiv o creștere a venitului mediu brut pe salariat cu peste 1.900 de lei, reprezentând o majorare de 52% față de iunie 2021, precizează sursa citată.

În paralel, Poșta Română a modernizat și procesul de recrutare, introducând o platformă dedicată și organizând concursuri centralizate pentru toate posturile. Această schimbare a asigurat transparență și echitate, generând peste 1.000 de aplicanți pe săptămână pentru posturile vacante. Programul de internship a continuat cu succes, contribuind la pregătirea noii generații de colegi.

În 2024, Poșta Română a alocat peste 60 de milioane de lei pentru achiziția de echipamente moderne de sortare, incluzând prima bandă de sortare instalată în ultimii 50 de ani. Alte trei echipamente sunt deja operaționale în hub-urile din Oradea, Timișoara și Galați. Modernizarea infrastructurii logistice a fost completată de renovarea oficiilor poștale, inclusiv cel din Calea Giulești, București, în cadrul unei investiții de 20 de milioane de lei.

De asemenea, în 2024, Poșta Română a atras venituri suplimentare prin facilitarea închirierii spațiilor companiei. Portalul imobiliar https://imobiliare.posta-romana.ro. promovează 459 de proprietăți, împărțite pe categorii: spații comerciale, birouri, apartamente și terenuri, iar veniturile generate au crescut cu 48%, până la aproape 16 milioane de lei. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Curba din Flămânzi, care bate recordul la accidente, a băgat autoritățile în ședință

Publicat

Publicitate

În urma multiplelor accidente rutiere produse pe anumite porțiuni din drumul D.N. 28B, prefectul Dan Nechifor a decis convocarea unei ședințe de urgență cu șefii instituțiilor care asigură siguranța circulației.

La întâlnire au participat comisar-șef Costîn Tudor, șef al Inspectoratului de Poliție Județean, Teodor Orhei, șeful Poliției Rutiere, Dan Pădurariu din partea Autorității Rutiere Române (ARR) și Liviu Mihalache de la Secția Drumuri Naționale. Discuțiile au vizat cauzele care au dus la aceste incidente, punând accent pe infrastructura rutieră, semnalizarea deficitară și comportamentul participanților la trafic.

Au fost propuse mai multe măsuri pentru reducerea riscurilor în zonă, printre care reabilitarea carosabilului, îmbunătățirea semnalizării rutiere și intensificarea controalelor în trafic pentru prevenirea vitezei excesive și a altor abateri. În același timp, s-a discutat despre necesitatea unei mai bune colaborări între instituțiile implicate pentru implementarea rapidă a soluțiilor identificate.

Prefectul Dan Nechifor va monitoriza îndeaproape progresul măsurilor stabilite, asigurându-se că acestea vor avea un impact pozitiv asupra siguranței rutiere.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: O BIBLIE în care se aflau 13.000 de lei nu a fost atinsă de flăcări, deși bucătăria în care era s-a făcut scrum, la Suceava

Publicat

Publicitate

Minune după ce locuinţă din Suceava a ars din temelii. O biblie în care proprietarul a ascuns 13.000 de lei a fost descoperită intactă printre obiectele arse, deşi încăperea a fost mistuiră în totalitate, scrie observatornews.ro.

Incendiul s-a petrecut duminică seara într-o gospodărie din comuna suceveană Preutești. Poliția din Fălticeni a fost sesizată cu privire la faptul că pe raza satului Preutești, se manifestă un incendiu la o casă de locuit, relatează Monitorul de Suceava.

La fața locului s-au deplasat polițiști și pompieri. În urma incendiului a ars o anexă a locuinței – cu destinație de bucătărie. Sursa probabilă a incendiului a fost un scurt circuit provenit de la o ladă frigorifică.

Care ar fi fost cauza incendiului

Potrivit autorităţilor, proprietara gospodăriei, o femeie de 69 de ani, a băgat în priză o ladă frigorifică care nu a mai fost folosită de câteva săptămâni şi care se afla în bucătăria improvizată. După câteva ore, a auzit un zgomot puternic dinspre anexă. Când a mers să vadă ce se întâmplă, a observat că bucătăria a fost cuprinsă de flăcări, şi a cerut ajutorul unei vecine pentru a suna la 112.

La fața locului s-au deplasat mai multe autospeciale de pompieri, care au procedat la lichidarea focului în totalitate. Anexa unde se afla bucătăria a ars în totalitate după incendiu, împreună cu acoperişul şi mai multe aparate electrocanisce. Prejudiciul estimat de pompieri este de 10.000 de lei.

Publicitate

Pompierii au avut parte de un şoc după ce au descoperit o biblie intactă în care proprietara depozitase 13.000 de lei, care a fost neatinsă de flăcări. Localnicii vorbesc acum de o minune care s-ar fi petrecut în casa femeii din Preuteşti.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending