Connect with us

Eveniment

Medicii de familie: problemele sistemului informatic pun în pericol activitatea cabinetelor medicale. Explicațiile CNAS

Publicat

Publicitate

Medicii de familie susțin că problemele sistemului informatic, utilizat în activitatea cabinetelor, pun în pericol activitatea medicală.

Disfuncționalitatea Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) ne afectează pe toți, spun medicii care cer Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) să ia măsuri urgente.

Nemulțumirile și solicitările au fost prezentate de Societatea Națională de Medicină Familiei prin intermediul unui comunicat de presă.

„Societatea Națională de Medicină Familiei este solidară cu pacienții şi cu medicii practicieni în această perioadă dificilă cauzată de disfuncționalitățile Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI).

Reamintim că programul SIUI aparține în exclusivitate Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, ca de altfel și mentenanța acestuia.

De o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncţional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional”, scrie în comunicatul organizației.

Publicitate

Medicii de familie mai spun că pacienții sunt nevoiți să aștepte și că activitatea cabinetelor este grav afectată.

„Imposibilitatea interogării categoriei de asigurat afectează în mod direct accesul pacienților la servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate în primul rând din cauza creșterii timpilor de așteptare.

În mod asemănător, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat prejudiciază pacienții de drepturile lor firești ca asigurați ai sistemului public de sănătate.

Aceste disfuncţii majore în verificarea categoriei de asigurat şi în eliberarea tuturor documentelor medicale din cadrul consultaţiilor predispun medicii la erori ce le vor fi imputate ulterior chiar de către CNAS, deși responsabilitatea nefuncționării SIUI nu le aparține.

În același sens, imposibilitatea de a valida serviciile efectuate și de a raporta activitatea lunii anterioare va afecta funcționarea cabinetelor de medicină a familiei”, mai scrie în documentul semnat de Societatea Națională de Medicină Familiei.

Medicii cer CNAS să remedieze cu celeritate platforma informatică și să introducă formularele electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie.

Explicațiile CNAS

Sistemul informatic din sănătate este subdimensionat, construit la nivelul anului 2008, precizează Casa Naţională de Asigurări de Sănătate referitor la sincopele apărute de câteva zile.

Din analiza internă efectuată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reiese că există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) în accesarea aplicaţiei de interogare a calităţii de asigurat, mai ales pe platforma informatica publică.

Începând cu data de 6 martie 2023, conducerea CNAS a cerut dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță, remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la aceste disfuncţionalităţi.

Până la remedierea situației, CNAS roagă furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicațiile proprii şi nu în platforma informatică publică.

„SIUI este de mulți ani un sistem informatic subdimensionat, construit la nivelul anului 2008. Creșterea exponențială a volumului de date medicale procesate, mai ales în prima parte a lunii când furnizorii de servicii medicale transmit raportările lunare, sunt cauze care conduc la disfuncționalități ale sistemului, așa cum se întâmplă și în aceste zile.

CNAS a făcut toate demersurile necesare pentru accesarea finanțării europene necesare pentru redimensionarea sistemului și îmbunătățirea funcţionării aplicațiilor sale.

Până la implementarea proiectelor de redimensionare și retehnologizare a întregii platforme informatice, sistemul de stocare și prelucrare a datelor va fi lărgit astfel încât să putem îmbunătăți timpii de operare la nivelul utilizatorilor finali.

Conform prevederilor legale, recomandăm furnizorilor de servicii medicale ca, până la remedierea disfuncționalităților, să înregistreze serviciile prestate în modul off-line”, transmite Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

sursa: mediafax.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Posibilitatea reluării turului doi al alegerilor prezidențiale, spune președintele Curții Constituționale, (CCR) Marian Enache

Publicat

Publicitate

Președintele Curții Constituționale, (CCR) Marian Enache, a exclus posibilitatea reluării turului doi al alegerilor prezidențiale. Acesta a spus că cererile de revizuire a hotărârii din decembrie sunt în afara cadrului procesual, scrie alba24.ro.

Într-un interviu, acordat publicației Juridice.ro acesta a explicat că deciziile CCR sunt definitive și nu pot fi modificate prin erată.

Referitor la probele care au dus la anularea alegerilor, Enache a subliniat că CCR nu administrează probe în mod direct, ci verifică legalitatea procesului electoral pe baza informațiilor furnizate de instituțiile competente.

De asemenea, el a comentat declarațiile vicepreședintelui SUA, J.D. Vance, despre anularea alegerilor din România, interpretându-le ca un mesaj general despre necesitatea consolidării democrației în Europa. Enache a reafirmat importanța corectitudinii și transparenței alegerilor și a subliniat necesitatea unui dialog deschis pentru prevenirea manipulării proceselor electorale.

Hotărârile CCR sunt definitive

‘Hotărârile Curții Constituționale sunt definitive și general obligatorii și, astfel cum am arătat mai înainte, ‘cererile de revizuire’ a acestora sunt formulate în afara unui cadru procesual și, în consecință, în baza acestora, nu pot fi constituite dosare jurisdicționale. Regimul lor juridic este similar petițiilor și ele au fost soluționate în acest cadru juridic’, spune Enache.

Publicitate

În context, Marian Enache a fost întrebat dacă se poate da o erată pentru reluarea turului al doilea al alegerilor prezidențiale.

Exclus o erată. Ce vizează o erată

‘Exclus. Erata vizează doar îndreptarea unei erori materiale din cuprinsul unei hotărâri și nicidecum schimbarea sau modificarea soluției pronunțate de o autoritate jurisdicțională. A susține posibilitatea unei asemenea erate constituie o eroare grosieră și o intoxicare a alegătorilor’, explică Enache.

În legătură cu subiectul probelor în baza cărora au fost anulate alegerile, Enache spune că CCR nu verifică dovezile depuse de autoritățile statului sau de cei care depun contestații, ci se asigură că procesul electoral s-a realizat în parametrii legali și constituționali.

‘Nu este vorba despre o activitate de administrare de probe în sensul dreptului comun în care Curtea Constituțională să audieze sau să asculte persoane, ci de o verificare a corectitudinii desfășurării diverselor segmente ale procedurii de alegere a Președintelui României de către autoritățile și instituțiile publice cu competențe în asigurarea corectitudinii desfășurării procesului electiv.

Ce verifică CCR

Ca atare, Curtea Constituțională valorifică rezultatele demersurilor realizate de instituțiile statului cu competențe în domeniul furnizării concluziilor cu privire la încălcările regulilor procesului electiv.

Cu alte cuvinte, Curtea nu verifică direct și nemijlocit dovezile depuse de contestator, ci dispune ca autoritățile statului să îi transmită informațiile necesare pentru a se asigura că procesul electoral s-a realizat în parametrii legali și constituționali. În funcție de înscrisurile existente la instituțiile statului, Curtea va proceda la evaluarea lor și, în consecință, va infirma sau va confirma rezultatele alegerilor’, precizează Enache.

Un alt subiect abordat în interviu se referă la declarațiile vicepreședintelui SUA, J.D. Vance, potrivit cărora alegerile din România au fost anulate ‘pe baza suspiciunilor fragile ale unei agenții de informații și la presiunea enormă din partea vecinilor săi continentali’.

Ce spune despre J.D. Vance și discursul său

Marian Enache consideră că mesajul lui J.D. Vance este adresat întregii societăți europene.

‘Parafrazez din discursul vicepreședintelui SUA. Acesta spune, în esență, că anularea procesului electoral a fost consecința existenței unei societăți democratice slabe și nu spune că, în pronunțarea unei asemenea decizii, Curtea Constituțională a României și-ar fi încălcat competențele sale. Eu percep acest mesaj ca fiind unul transmis pentru întreaga societate europeană, în care se constată că democrația și statul de drept trebuie fortificate pentru apărarea cetățenilor și a valorilor fundamentale împărtășite la nivel internațional”, a arătat el.

În acest context, mai spune președintele CCR, ”corectitudinea și transparența alegerilor sunt valori centrale ale democrației votului, la care trebuie să concure statul, cetățenii alegători, precum și candidații”.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O lebădă de vară a căzut victimă uneltelor de pescuit abandonate pe Iazul Icuseni, din Botoșani. Medicii de la Trio.vet au încercat să o salveze

Publicat

Publicitate
O lebădă de vară care a ales să cuibărescă pe Iazul Icuseni, din județul Botoșani, a fost ulterior victima uneltelor de pescuit abandonate sau pierdute. A fost găsită de un paznic de vânătoare, care a anunțat Garda de Mediu Botoșani.
Exemplarul de lebadă a fost preluat de comisarii de mediu și încredințat în custodie provizorie cabinetului veterinar Trio.vet până la atingerea stării fiziologice normale.
Starea de sănătate a lebedei a fost evaluată: traumatism esofagian cu hemoragie masivă, slăbiciune a organismului legată de o denutriție importantă (casexie).
Prognosticul este rezervat.
Următoarele zile sunt decisive pentru acest exemplar de lebădă.Mulțumim personalului din cadrul cabinetului veterinar Trio.vet pentru profesionalismul și generozitatea de care dau dovadă, și totodată, salvatorului care ne-a anunțat.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Apel urgent pentru donare de sânge! Orice ajutor contează

Publicat

Publicitate
Anunțul a fost făcut de Parohia Sfântul Ioan Botezătorul pe pagina de socializare. O femeie de 78 de ani, internată pe Secția Cardiologie a Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani, are nevoie de o intervenție chirurgicală de urgență, iar rudele cer ajutorul oamenilor cu suflet bun. 
„Se caută donatori pentru Timofte Floarea, 78 de ani, Salonul 7, Secția Cardiologie a **Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani.
Orice ajutor contează!
Vă rugăm să distribuiți acest mesaj.”, este textul apelului lanat pe Facebook.

Citeste mai mult

Economie

ANAF a actualizat formularele 101 privind impozitul pe profit. Care sunt noutățile pentru contribuabili

Publicat

Publicitate

ANAF a actualizat formularele 101 privind impozitul pe profit. Noile formulare au fost publicate în Monitorul Oficial, prin Ordinul 206/2025. Prin acest document sunt aprobate modelul, conținutul și instrucțiunile de completare a formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”, relatează alba24.ro.

Declarația privind impozitul pe profit se completează și se depune anual de către plătitorii de impozit pe profit, în funcție de caz:

  •  până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul
  • până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor (agricultură, asociații)
  • până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat

Declarația consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal se completează și se depune de către persoana juridică responsabilă pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor/până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat.

Cele două declarații au fost actualizate pentru a cuprinde modificările fiscal din 2024.

Formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”

Potrivit instrucțiunilor de completare:

  • declarația se depune inclusiv în situația în care înregistrează numai venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile.
  • persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul mai multor sedii permanente în România, sediul permanent desemnat în România calculează, declară și plătește impozitul pe profit, pe baza veniturilor și cheltuielilor înregistrate de toate sediile permanente care aparțin aceleiași persoane juridice străine
  • declarația se depune și de persoanele juridice rezidente întrun stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, cu care este încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații, respectiv rezidente într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, care optează pentru regularizarea impozitului plătit în România
  • persoanele juridice care, în cursul anului fiscal, se dizolvă cu lichidare, potrivit legii, au obligația să depună declarația anuală de impozit pe profit și să plătească impozitul până la data depunerii situațiilor financiare
  • persoanele juridice care, în cursul anului fiscal, se dizolvă fără lichidare au obligația să depună declarația anuală de impozit pe profit și să plătească impozitul până la închiderea perioadei impozabile
  • declarația se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil.
  • declarația nu poate fi depusă și nu poate fi corectată după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepțiile legale
  • declarația privind impozitul pe profit se completează cu ajutorul programului de asistență și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță
  • se completează și de membrii grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit

Formularul 101. Ce s-a schimbat

Una dintre modificări se referă la stabilirea impozitului pe profit datorat de către contribuabilii care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro, la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, în situația în care impozitul pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit startupcafe.ro.

Publicitate

Alte modificări:

  • se recuperează pierderea fiscală anuală stabilită prin declaraţia de impozit pe profit, în limita a 70% inclusiv, din profiturile impozabile realizate în următorii 5 ani consecutivi, începând cu anul 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz;
  • nu se mai aplică regulile privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private, precum și a costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul pe profit.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending