Medicii de familie susțin că problemele sistemului informatic, utilizat în activitatea cabinetelor, pun în pericol activitatea medicală.
Disfuncționalitatea Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) ne afectează pe toți, spun medicii care cer Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) să ia măsuri urgente.
Nemulțumirile și solicitările au fost prezentate de Societatea Națională de Medicină Familiei prin intermediul unui comunicat de presă.
„Societatea Națională de Medicină Familiei este solidară cu pacienții şi cu medicii practicieni în această perioadă dificilă cauzată de disfuncționalitățile Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI).
Reamintim că programul SIUI aparține în exclusivitate Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, ca de altfel și mentenanța acestuia.
De o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncţional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional”, scrie în comunicatul organizației.
Medicii de familie mai spun că pacienții sunt nevoiți să aștepte și că activitatea cabinetelor este grav afectată.
„Imposibilitatea interogării categoriei de asigurat afectează în mod direct accesul pacienților la servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate în primul rând din cauza creșterii timpilor de așteptare.
În mod asemănător, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat prejudiciază pacienții de drepturile lor firești ca asigurați ai sistemului public de sănătate.
Aceste disfuncţii majore în verificarea categoriei de asigurat şi în eliberarea tuturor documentelor medicale din cadrul consultaţiilor predispun medicii la erori ce le vor fi imputate ulterior chiar de către CNAS, deși responsabilitatea nefuncționării SIUI nu le aparține.
În același sens, imposibilitatea de a valida serviciile efectuate și de a raporta activitatea lunii anterioare va afecta funcționarea cabinetelor de medicină a familiei”, mai scrie în documentul semnat de Societatea Națională de Medicină Familiei.
Medicii cer CNAS să remedieze cu celeritate platforma informatică și să introducă formularele electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie.
Explicațiile CNAS
Sistemul informatic din sănătate este subdimensionat, construit la nivelul anului 2008, precizează Casa Naţională de Asigurări de Sănătate referitor la sincopele apărute de câteva zile.
Din analiza internă efectuată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reiese că există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) în accesarea aplicaţiei de interogare a calităţii de asigurat, mai ales pe platforma informatica publică.
Începând cu data de 6 martie 2023, conducerea CNAS a cerut dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță, remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la aceste disfuncţionalităţi.
Până la remedierea situației, CNAS roagă furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicațiile proprii şi nu în platforma informatică publică.
„SIUI este de mulți ani un sistem informatic subdimensionat, construit la nivelul anului 2008. Creșterea exponențială a volumului de date medicale procesate, mai ales în prima parte a lunii când furnizorii de servicii medicale transmit raportările lunare, sunt cauze care conduc la disfuncționalități ale sistemului, așa cum se întâmplă și în aceste zile.
CNAS a făcut toate demersurile necesare pentru accesarea finanțării europene necesare pentru redimensionarea sistemului și îmbunătățirea funcţionării aplicațiilor sale.
Până la implementarea proiectelor de redimensionare și retehnologizare a întregii platforme informatice, sistemul de stocare și prelucrare a datelor va fi lărgit astfel încât să putem îmbunătăți timpii de operare la nivelul utilizatorilor finali.
Conform prevederilor legale, recomandăm furnizorilor de servicii medicale ca, până la remedierea disfuncționalităților, să înregistreze serviciile prestate în modul off-line”, transmite Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
sursa: mediafax.ro