Connect with us

Eveniment

Măsuri după cazurile de profesori agresați. Ministerul pregătește reguli de aplicat pentru situațiile de violență în școli

Publicat

Publicitate

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, spune că va fi realizată o procedură de management al cazurilor de violenţă în şcoli, astfel încât fiecare om din şcoală să ştie cum să reacţioneze.

Sunt discuţii cu Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Interne pentru modificări legislative privind modul în care va răspunde familia în astfel de situaţii, dar şi pentru o procedură de identificare şi confiscare a obiectelor interzise introduse în şcoli.

Termenul de finalizare a procedurii este două săptămâni.

„Vizavi de discuţia pe care au ridicat-o cadrele didactice – şi pe bună dreptate – în urma cazurilor de săptămâna trecută, foarte vizibile în presă, dar ştim cu toţii că nu doar din cauza a ceea ce s-a întâmplat săptămâna trecută, este o chestiune pe care trebuie să o adresăm la nivel de cauze, şi anume violenţă în mediul şcolar.

Suntem cu toţii afectaţi de aceste evenimente. Cred că este o reacţie emoţională absolut explicabilă şi ea trebuie să genereze soluţii, dar soluţiile vin atunci când ne putem apleca, nu sub imperiul emoţiei de moment, ci atunci când găsim cea mai bună variantă în contextul legislativ, nu numai al educaţiei, ci şi în alte tipuri de contexte legislative, de exemplu când ne uităm la Codul civil sau Codul penal”, a afirmat Deca la Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor.

Ce va include procedura

Ea a amintit de discuții între ministere pe subiectul violenței în școli.

Publicitate

„Îmi aduc aminte că în luna noiembrie sau decembrie am avut mai multe cazuri de violenţă şcolare, de data aceasta între elevi. În acel moment, am iniţiat discuţii cu Ministerul Familiei, care are în subordine Autoritatea pentru Protecţia Copilului, şi cu Ministerul Afacerilor Interne, care are în subordine Direcţia de siguranţă şcolară”, a adăugat Deca.

Ministrul Educaţiei a precizat şi că se lucrează şi va fi finalizată în două săptămâni, cel mai probabil, o procedură de management al cazurilor de violenţă în şcoli.

„Înseamnă că fiecare instituţie – şcoală, direcţie de siguranţă şcolară, DGASPC – are propriile proceduri în cazurile în care informaţii privind violenţa în şcoli ajung la ele.

Procedurile acestea trebuie adunate şi trebuie ca fiecare om din şcoală să ştie cum să reacţioneze, dacă un profesor întâlneşte o situaţie de violenţă unde merge, ce trebuie să aştepte ca feedback.

Vă dau un exemplu: DGASPC, atunci când este avertizată pentru cazuri grave, alocă un manager de caz, deschide o anchetă, face un raport cu specialişti, raport care include o secţiune de recomandări. Aceste recomandări trebuie să ajungă înapoi la unitatea şcolară.

Unitatea şcolară trebuie să dea feedback-ul către DGASPC, ce s-a pus în practică sau nu, pentru că, ştim cu toţii, mulţi dintre specialiştii necesari pentru a ataca la cauză problema violenţei în şcoală se află în alte instituţii”, a explicat Ligia Deca.

„Școlile reflectă atmosfera din societate”

Ea a menţionat că este „o răspundere colectivă”, ca societate, pentru că „şcolile reflectă atmosfera din societate”.

„Sigur că şcolile trebuie să schimbe atmosfera din societate prin procesul educaţional, dar trebuie să fim conştienţi de acest fapt”, a spus Deca.

Ministrul Educaţiei a arătat că a purtat discuţii cu Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Interne pentru a vedea ce modificări legislative trebuie făcute în privinţa „modului în care poate răspunde familia, din punct de vedere al amenzilor sau al acţiunilor pe care familia ar trebui să le ia în cazuri de violenţă”.

„De asemenea, cu MAI purtăm discuţii privind procedura de identificare şi confiscare a obiectelor interzise introduse în şcoli. Acolo este clar că percheziţia, în lege, nu poate fi realizată decât de către personal abilitat: Poliţie, Jandarmerie. Trebuie să vedem cum procedăm în şcoală pentru că nu poate un cadru didactic sau directorul şcolii să se substituie personalului abilitat în acest sens şi nici nu cred că este recomandat. Cred că în altă parte poate contribui cadrul didactic pentru prevenirea violenţei”, a mai arătat Deca.

Propunerile din noile legi ale Educației

Ligia Deca a menţionat propunerile prevăzute în noile legi ale educaţiei pe această temă.

„Propunem camere resursă, care pot fi utilizate deja pentru acel proces de reflecţie şi liniştire al elevilor, dar şi în cazul în care, mă rog, sunt alte tipuri de persoane din şcoală care generează astfel de incidente. Propunem, de asemenea, extinderea atribuţiilor Centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, incluzând dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea de intervenţii în situaţii de violenţă şcolară, plus medierea conflictelor şi consilierea atât a beneficiarilor direcţi, preşcolari, elevi în situaţii de violenţă şcolară”, a evidenţiat ministrul.

Ea a mai afirmat că Ministerul Educaţiei a avut în dezbatere publică Strategia Naţională pentru educaţie parentală, care va fi adoptată în termen de şase luni.

Deca a subliniat că este esenţială implicarea familiei în acest proces, pe care, acum, din păcate, şcoala îl gestionează preponderent.

„Întărim răspunderea contravenţională a elevilor prin trimiterile la Codul civil şi la Codul penal.

De asemenea, la sugestia federaţiilor sindicale, introducem amenzi pentru părinţii sau tutorii care refuză să semneze contractul educaţional, contract educaţional care trebuie să includă şi drepturile şi obligaţiile elevilor în unităţile de învăţământ şi, sigur, şi ale familiei prin extensie.

De asemenea, propunem elaborarea Planului Naţional pentru siguranţa în învăţământul preuniversitar, care trebuie să includă, inclusiv, standarde de siguranţă, care nu sunt numai de infrastructură constructivă, sunt standarde şi în ceea ce priveşte, de exemplu, supravegherea video, că tot s-a discutat despre ea, în ce condiţii, cum şi cine poate accesa aceste înregistrări tocmai pentru a putea clarifica eventualele sesizări”, a mai spus ministrul.

Cazuri recente de violență în școli

Cazurile recente de violență în școli la care se face referire s-au petrecut la București și Brebu. La Colegiul Național “Ion Creangă” din București, o profesoară de japoneză a fost rănită cu un cuțit în zona gâtului de un elev de 16 ani, în timpul orei.

La școala gimnazială din Brebu, mai mulți elevi de 13 ani au batjcorit o profesoară în timpul orei.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ce simbolizează ouăle roșii și de ce se vopsesc în Joia Mare

Publicat

Publicitate

Joia Mare este o zi importantă din Săptămâna Patimilor, în care se comemorează evenimente semnificative din viața lui Iisus Hristos, înainte de răstignirea sa. Această zi este cunoscută și sub numele de Joia Patimilor și are o semnificație profund religioasă în tradiția ortodoxă, fiind marcată prin diverse obiceiuri și ritualuri.

Semnificația religioasă

Conform Evangheliei, în Joia Mare, Iisus Hristos a spălat picioarele ucenicilor săi pentru a le arăta smerenia și iubirea de slujire, demonstrând astfel că cei mari trebuie să fie umili și să slujească celor mici. Acest gest este simbolic pentru iubirea și slujirea unii altora, un act de smerenie și de dăruire.

Tot în această zi, Iisus a instituit Euharistia, cunoscută ca Cina cea de Taină, când a împărțit pâinea și vinul ca simbol al trupului și sângelui său, prefigurând astfel sacrificiul său pe cruce. Acesta este un moment de mare importanță în creștinism, deoarece Sfintele Taine ale Euharistiei sunt continuate de Biserica Ortodoxă și de celelalte confesiuni creștine.

În Joia Mare, se remarcă și momentul trădării lui Iuda Iscarioteanul, care, din dorința de a-l vinde pe Iisus, s-a înțeles cu preoții să-l predea pentru 30 de arginți. Aceasta este o parte esențială a patimilor lui Hristos.

Obiceiuri și tradiții

Publicitate

Vopsirea ouălor: În tradiția ortodoxă, în Joia Mare, gospodinele vopsesc ouă roșii. Ouăle simbolizează viața, iar vopsirea lor în roșu reprezintă sângele lui Hristos vărsat pe cruce. Acesta este un obicei vechi, legat de celebrarea Învierii.

Spovedania și împărtășania: Mulți credincioși merg la biserică pentru a se spovedi și a se împărtăși, pregătindu-se astfel pentru marea sărbătoare a Paștelui.

Slujbe speciale: În biserici, se oficiază slujbe speciale în Joia Mare, iar în unele locații se țin Prohodul Domnului, care se cântă în memoria jertfei lui Iisus. În unele tradiții, se face Udatul în biserică, un obicei în care preoții stropesc cu apă sfințită credincioșii, simbolizând curățirea de păcate.

Ce simbolizează ouăle roșii și de ce se vopsesc în Joia Mare

Ouăle roșii simbolizează viața, renașterea și sacrificiul, având o semnificație puternică în tradițiile religioase, în special în contextul Paștelui Ortodox. Culoarea roșie este asociată cu sângele lui Iisus Hristos, care a fost răstignit pentru mântuirea oamenilor. Astfel, ouăle roșii reprezintă jertfa Mântuitorului, dar și învierea Sa, fiind un simbol al Învierii și al înnoirii vieții.

În tradiția ortodoxă, ouăle se vopsesc în Joia Mare, o zi semnificativă din Săptămâna Patimilor. Aceasta este ziua în care Iisus a spălat picioarele ucenicilor, un act de smerenie, și este, de asemenea, ziua în care are loc pregătirea pentru sărbătoarea Învierii. Vopsirea ouălor în această zi reprezintă un ritual de pregătire pentru Paște, simbolizând curățirea și sfințirea, dar și începerea unui nou ciclu de viață spirituală.

Se spune că ouăle vopsite în Joia Mare sunt considerate mai puternice, fiind binecuvântate și încărcate cu o energie spirituală specială. De asemenea, în multe tradiții, ouăle roșii sunt folosite în jocuri și obiceiuri populare, precum ciocnirea ouălor, care simbolizează lupta dintre viață și moarte, dar și între bine și rău.

Citeste mai mult

Eveniment

Sfânta și Marea Joi: DENIA celor douăsprezece Evanghelii

Publicat

Publicitate

La Cina cea de Taină din joia mare, Domnul Iisus Hristos a întemeiat cea mai mare dintre Tainele creştineşti: Taina Împărtăşaniei. El a săvârşit un lucru neobişnuit de tainic şi de sfânt: a luat pâinea, a binecuvântat-o, şi-a înălţat privirile către cer, a lăudat pe Dumnezeu, a frânt pâinea şi a dat-o ucenicilor Săi spunând uluitoarele, cu totul neobişnuitele cuvinte pe care le auzim la fiecare Sfântă Liturghie: „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu, care se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor”.

După aceea, Domnul Iisus Hristos a binecuvântat potirul cu vin şi, dându-l ucenicilor, a grăit: „Beţi dintru acesta toţi: acesta este Sângele Meu, al Legii celei Noi, care pentru voi şi pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor. Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea” (Matei 26, 28). Noi facem asta spre pomenirea Lui la fiecare Sfântă Liturghie prin Taina Euharistiei. Mai înainte, El spusese: „Eu sunt Pâinea vieţii… Eu sunt Pâinea cea vie, Care S-a pogorât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta viu va fi în veci – iar pâinea pe care Eu o voi da pentru viaţa lumii este trupul Meu… Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi” (Ioan 6, 48-51, 53-56).

Aceste cuvinte au fost atât de şocante când oamenii le-au auzit pentru prima dată încât mulţi, chiar dintre ucenicii Lui, L-au părăsit, neputând înţelege cum avea El să le dea de mâncat Trupul Său şi de băut Sângele Său, cum putea să îşi dea numele de „Pâinea Cerească”. Dar cei doisprezece apostoli, pe care Domnul Iisus Hristos i-a întrebat: „Nu vreţi şi voi să Mă părăsiţi?”, i-au răspuns prin gura Sfântului Apostol Petru: „Doamne, unde să mergem? Doar Tu ai cuvintele vieţii veşnice” (Ioan 6, 67-68). Apostolii au primit, au făcut loc în inimile lor pentru cuvintele tainice ale Domnului, au crezut în faptul că Domnul Iisus Hristos este Pâinea vieţii, care s-a pogorât din cer – iar la Cina cea de Taină, când El le-a dat Trupul şi Sângele Său sub chipul pâinii şi al vinului, şi-au amintit cu adâncă credinţă de ceea ce le spusese Hristos.

Şi noi, creştinii, suntem datori să primim în inimile noastre aceste mari şi sfinte cuvinte ale lui Hristos, suntem datori să ne amintim ce ne-a spus Hristos în minunatul Său cuvânt despre viţa de vie: „Eu sunt Viţa cea adevărată şi Tatăl Meu este lucrătorul. Eu sunt Viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel ce rămâne întru Mine şi Eu întru el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteţi face nimic” (Ioan 15, 1-6). Dacă noi suntem mlădiţe ale Viţei lui Hristos, înseamnă că ne hrănim cu seva acestei Viţe, aşa cum viţa de vie obişnuită se hrăneşte cu seva pe care o primeşte de la rădăcinile sale. Nu putem trăi fără hrana tainică primită de la Viţa Hristos, ale cărei mlădiţe El ne-a învrednicit să fim. El ne-a învrednicit să fim.

Suntem datori să credem din toată inima în faptul că, împărtăşindu-ne cu Trupul şi Sângele lui Hristos sub chipul pâinii şi al vinului, cu adevărat mâncăm Trupul lui Hristos şi bem Sângele Lui. Şi nimeni dintre noi să nu se îndoiască văzând că pâinea rămâne pâine şi vinul rămâne vin şi că ele au gust de pâine şi de vin. Să nu se îndoiască nimeni de faptul că nu sunt pâine simplă şi vin simplu, ci adevăratul Trup şi adevăratul Sânge al lui Hristos.

În Taina Euharistiei, la Liturghie, se săvârşeşte cu adevărat neasemuita minune a prefacerii pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele lui Hristos. Episcopii şi preoţii care săvârşesc cu mare evlavie Taina Euharistiei, simt limpede că se petrece o Taină foarte mare, simt cum Se pogoară Duhul Sfânt asupra pâinii şi a vinului. Să ne apropiem și noi de marea Taină a Împărtăşaniei cu frică, cutremur, cu credinţă adâncă în faptul că sub chipul pâinii şi al vinului ne împărtăşim cu Trupul şi cu Sângele lui Hristos, că se împlinesc asupra noastră cuvintele lui Hristos: „Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu întru Mine rămâne şi Eu întru el”. Amin.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Coțușca! Acoperișul unei case a fost cuprins de flăcări. Nu au fost persoane rănite, dar pagubele sunt însemnate

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit, ieri după-amiază, într-o gospodărie din localitatea Puțureni, comuna Coțușca. Acoperișul casei a fost cuprins de flăcări. Nu au fost persoane rănite, dar pagubele sunt însemnate.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Coțușca, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Coțușca, cu trei autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD. Aceștia au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la întreaga construcție. Cauza probabilă de producere a incendiului a fost scurtcircuitul.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

Publicitate

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Cei mai talentați elevi din țară au fost premiați în cadrul Olimpiadei Naționale de Informatică, pentru elevii claselor V-VIII, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

Miercuri, 16 aprilie 2025, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani a fost gazda unei festivități impresionante, prilejuită de premierea celor mai talentați elevi din țară, în cadrul Olimpiadei Naționale de Informatică, pentru elevii claselor V-VIII. Evenimentul a reunit participanți, profesori, organizatori și invitați speciali, marcând o celebrare a excelenței și a performanței în domeniul informaticii.

Într-o atmosferă de apreciere și entuziasm, elevii care au demonstrat abilități remarcabile în rezolvarea problemelor algoritmice și de programare au fost recompensați pentru munca și dedicarea lor. Pe parcursul competiției, aceștia au trecut prin probe solicitante, punându-și la încercare logica, creativitatea și capacitatea de a găsi soluții inovatoare. Rezultatele obținute reflectă nu doar talentul lor individual, ci și sprijinul neprețuit al profesorilor care i-au îndrumat.

Pe lângă premiile acordate pentru clasamentul final, festivitatea a inclus momente speciale dedicate recunoașterii efortului depus de toți participanții. Diplomele de excelență, medaliile și premiile speciale oferite au subliniat importanța dezvoltării competențelor digitale și a susținerii elevilor pasionați de informatică în vederea construirii unei cariere de succes.

„Elevii care au concurat la această olimpiadă sunt dovada vie că viitorul tehnologic al României este în mâini sigure. Prin muncă, pasiune și determinare, ei au demonstrat că informatica este nu doar o știință, ci și o artă a logicii și creativității. Suntem mândri să-i premiem astăzi și să le recunoaștem meritele!

Felicitări și elevului nostru din cl. a V-a, Boariu Filip, de la Școala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Dorohoi, pregătit de domnul profesor Birta Andrei, pentru Medalia de bronz câștigată astăzi!” a declarat Bogdan Gheorghe Suruciuc, inspector școlar general.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending