Connect with us

Eveniment

Măsuri după cazurile de profesori agresați. Ministerul pregătește reguli de aplicat pentru situațiile de violență în școli

Publicat

Publicitate

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, spune că va fi realizată o procedură de management al cazurilor de violenţă în şcoli, astfel încât fiecare om din şcoală să ştie cum să reacţioneze.

Sunt discuţii cu Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Interne pentru modificări legislative privind modul în care va răspunde familia în astfel de situaţii, dar şi pentru o procedură de identificare şi confiscare a obiectelor interzise introduse în şcoli.

Termenul de finalizare a procedurii este două săptămâni.

„Vizavi de discuţia pe care au ridicat-o cadrele didactice – şi pe bună dreptate – în urma cazurilor de săptămâna trecută, foarte vizibile în presă, dar ştim cu toţii că nu doar din cauza a ceea ce s-a întâmplat săptămâna trecută, este o chestiune pe care trebuie să o adresăm la nivel de cauze, şi anume violenţă în mediul şcolar.

Suntem cu toţii afectaţi de aceste evenimente. Cred că este o reacţie emoţională absolut explicabilă şi ea trebuie să genereze soluţii, dar soluţiile vin atunci când ne putem apleca, nu sub imperiul emoţiei de moment, ci atunci când găsim cea mai bună variantă în contextul legislativ, nu numai al educaţiei, ci şi în alte tipuri de contexte legislative, de exemplu când ne uităm la Codul civil sau Codul penal”, a afirmat Deca la Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor.

Ce va include procedura

Ea a amintit de discuții între ministere pe subiectul violenței în școli.

Publicitate

„Îmi aduc aminte că în luna noiembrie sau decembrie am avut mai multe cazuri de violenţă şcolare, de data aceasta între elevi. În acel moment, am iniţiat discuţii cu Ministerul Familiei, care are în subordine Autoritatea pentru Protecţia Copilului, şi cu Ministerul Afacerilor Interne, care are în subordine Direcţia de siguranţă şcolară”, a adăugat Deca.

Ministrul Educaţiei a precizat şi că se lucrează şi va fi finalizată în două săptămâni, cel mai probabil, o procedură de management al cazurilor de violenţă în şcoli.

„Înseamnă că fiecare instituţie – şcoală, direcţie de siguranţă şcolară, DGASPC – are propriile proceduri în cazurile în care informaţii privind violenţa în şcoli ajung la ele.

Procedurile acestea trebuie adunate şi trebuie ca fiecare om din şcoală să ştie cum să reacţioneze, dacă un profesor întâlneşte o situaţie de violenţă unde merge, ce trebuie să aştepte ca feedback.

Vă dau un exemplu: DGASPC, atunci când este avertizată pentru cazuri grave, alocă un manager de caz, deschide o anchetă, face un raport cu specialişti, raport care include o secţiune de recomandări. Aceste recomandări trebuie să ajungă înapoi la unitatea şcolară.

Unitatea şcolară trebuie să dea feedback-ul către DGASPC, ce s-a pus în practică sau nu, pentru că, ştim cu toţii, mulţi dintre specialiştii necesari pentru a ataca la cauză problema violenţei în şcoală se află în alte instituţii”, a explicat Ligia Deca.

„Școlile reflectă atmosfera din societate”

Ea a menţionat că este „o răspundere colectivă”, ca societate, pentru că „şcolile reflectă atmosfera din societate”.

„Sigur că şcolile trebuie să schimbe atmosfera din societate prin procesul educaţional, dar trebuie să fim conştienţi de acest fapt”, a spus Deca.

Ministrul Educaţiei a arătat că a purtat discuţii cu Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Interne pentru a vedea ce modificări legislative trebuie făcute în privinţa „modului în care poate răspunde familia, din punct de vedere al amenzilor sau al acţiunilor pe care familia ar trebui să le ia în cazuri de violenţă”.

„De asemenea, cu MAI purtăm discuţii privind procedura de identificare şi confiscare a obiectelor interzise introduse în şcoli. Acolo este clar că percheziţia, în lege, nu poate fi realizată decât de către personal abilitat: Poliţie, Jandarmerie. Trebuie să vedem cum procedăm în şcoală pentru că nu poate un cadru didactic sau directorul şcolii să se substituie personalului abilitat în acest sens şi nici nu cred că este recomandat. Cred că în altă parte poate contribui cadrul didactic pentru prevenirea violenţei”, a mai arătat Deca.

Propunerile din noile legi ale Educației

Ligia Deca a menţionat propunerile prevăzute în noile legi ale educaţiei pe această temă.

„Propunem camere resursă, care pot fi utilizate deja pentru acel proces de reflecţie şi liniştire al elevilor, dar şi în cazul în care, mă rog, sunt alte tipuri de persoane din şcoală care generează astfel de incidente. Propunem, de asemenea, extinderea atribuţiilor Centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, incluzând dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea de intervenţii în situaţii de violenţă şcolară, plus medierea conflictelor şi consilierea atât a beneficiarilor direcţi, preşcolari, elevi în situaţii de violenţă şcolară”, a evidenţiat ministrul.

Ea a mai afirmat că Ministerul Educaţiei a avut în dezbatere publică Strategia Naţională pentru educaţie parentală, care va fi adoptată în termen de şase luni.

Deca a subliniat că este esenţială implicarea familiei în acest proces, pe care, acum, din păcate, şcoala îl gestionează preponderent.

„Întărim răspunderea contravenţională a elevilor prin trimiterile la Codul civil şi la Codul penal.

De asemenea, la sugestia federaţiilor sindicale, introducem amenzi pentru părinţii sau tutorii care refuză să semneze contractul educaţional, contract educaţional care trebuie să includă şi drepturile şi obligaţiile elevilor în unităţile de învăţământ şi, sigur, şi ale familiei prin extensie.

De asemenea, propunem elaborarea Planului Naţional pentru siguranţa în învăţământul preuniversitar, care trebuie să includă, inclusiv, standarde de siguranţă, care nu sunt numai de infrastructură constructivă, sunt standarde şi în ceea ce priveşte, de exemplu, supravegherea video, că tot s-a discutat despre ea, în ce condiţii, cum şi cine poate accesa aceste înregistrări tocmai pentru a putea clarifica eventualele sesizări”, a mai spus ministrul.

Cazuri recente de violență în școli

Cazurile recente de violență în școli la care se face referire s-au petrecut la București și Brebu. La Colegiul Național “Ion Creangă” din București, o profesoară de japoneză a fost rănită cu un cuțit în zona gâtului de un elev de 16 ani, în timpul orei.

La școala gimnazială din Brebu, mai mulți elevi de 13 ani au batjcorit o profesoară în timpul orei.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Botoșani: 1.800 de elevi vor învăța în clase cu învățământ simultan

Publicat

Publicitate

Aproape 1.800 de elevi din județul Botoșani vor învăța în anul școlar următor în clase în care se desfășoară învățământ simultan, a informat inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani, Bogdan Suruciuc.

Potrivit acestuia, deși numărul elevilor afectați de învățământul simultan este mare, este la jumătate în raport cu anul școlar 2024-2025, în care au fost aproape 3.400 de elevi care au învățat în aceeași clasă cu colegi de generație școlară diferită.

‘În anul școlar viitor rețeaua școlară a județului Botoșani va cunoaște un progres semnificativ prin reducerea considerabilă a numărului de clase în care se desfășoară învățământ simultan, de la 235 clase cu 3.397 de elevi, în anul școlar 2024-2025, la 123 clase și 1.797 de elevi în 2025-2026. Scăderea numărului de elevi care învață în regim simultan reprezintă o etapă esențială în direcția consolidării educației de calitate, astfel încât să fie asigurate condiții mai echilibrate și echitabile de învățare pentru fiecare elev, indiferent de mediul în care învață. Această reușită este rezultatul unei colaborări susținute și eficiente a Inspectoratului Școlar Județean Botoșani cu directorii unităților de învățământ și cu autoritățile locale, cărora le mulțumesc pe această cale’, a declarat, pentru AGERPRES, Bogdan Suruciuc.

Principalul motiv pentru care în școlile din Botoșani încă există învățământ simultan este lipsa unei infrastructuri de transport care să permită transferul elevilor către școlile mai mari. Șeful ISJ susține că, dacă numărul microbuzelor școlare va crește, acest tip de educație școlară va dispărea.

AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Șofer din Curtești, prins circulând fără permis în centrul municipiului Botoșani

Publicat

Publicitate

Un bărbat de 49 de ani, din comuna Curtești, a fost depistat de polițiști în timp ce conducea un autoturism, deși avea permisul de conducere suspendat. Incidentul s-a petrecut pe 2 august 2025, pe raza municipiului Botoșani, în cadrul unui control de rutină efectuat de polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 1 și cei ai Biroului de Ordine Publică.

Verificările efectuate la fața locului au scos la iveală faptul că bărbatul nu mai avea dreptul legal de a conduce, permisul său fiind suspendat din luna iunie a acestui an.

Pe numele conducătorului auto a fost deschis un dosar penal, acesta fiind cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere

Citeste mai mult

Eveniment

Razie de amploare la Darabani: Mai multe permise reținute și amenzi de peste 20.000 de lei

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani, împreună cu cei de la Secția de Poliție Rurală Darabani, au desfășurat pe 2 august 2025 o acțiune de amploare pentru prevenirea faptelor antisociale și asigurarea unui climat de ordine publică și siguranță rutieră. Vizate au fost atât zona urbană, cât și localitățile limitrofe.

În cadrul raziei, polițiștii au legitimat aproximativ 40 de persoane și au oprit pentru control 30 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 20.000 de lei.

De asemenea, au fost reținute 5 permise de conducere pentru abateri grave la regimul rutier.

Acțiunile de acest tip vor continua, spun reprezentanții IPJ Botoșani, fiind parte a unei strategii de prevenție menite să reducă riscurile în trafic și să descurajeze comportamentele ilegale.

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer de 31 de ani, prins la volan cu permisul suspendat, în Todireni

Publicat

Publicitate

Un tânăr de 31 de ani din comuna Hlipiceni a fost depistat de polițiști în timp ce conducea un autoturism, deși avea permisul suspendat. Incidentul s-a petrecut în dimineața zilei de 1 august 2025, pe raza localității Todireni, în urma unui control de rutină efectuat de echipajele Secției de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni.

În urma verificărilor, oamenii legii au descoperit că bărbatul nu mai avea dreptul de a conduce vehicule pe drumurile publice, permisul fiindu-i suspendat din luna mai, după ce comisese o abatere gravă la regimul rutier.

Pe numele acestuia a fost deschis un dosar penal, iar cercetările continuă sub acuzația de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending