Connect with us

Eveniment

Mașinile produse în UE nu te vor mai lăsa să depășești viteza legală. Sistemele de limitare a vitezei au devenit obligatorii

Publicat

Publicitate

Toate mașinile care ies din fabricile din UE, din această vară, au implementate o serie de măsuri anti accidente. Cea mai importantă măsură este cea a limitatorului de viteză, scrie alba24.ro.

Este vorba despre senzori de limitare a vitezei, dotări de care vor dispune toate mașinile produse în această vară. Măsura a intrat în vigoare de la 1 iulie. 

Senzorii de limitare a vitezei nu vor reduce propriu zis viteza mașinii, ci îl vor atenționa pe șofer.

Vor fi mai multe metode prin care autoturismul ne va anunța că am depășit limita legală de viteză. De pildă, o pictogramă în bordul mașinii care ne vă arăta că mergem prea rapid pentru zona în care ne alfăm.

O altă avertizare ar putea fi sub forma unei vibrații în pedala autoturismului sau chiar în volan. De asemenea, în cazul în care producătorul auto dorește acest lucru, un alt sistem ar putea fi un sunet de alarmă.

De evidențiat este faptul că mecanismul de frânare nu va fi activat automat, pentru a nu interfera cu șoferul.

Publicitate

Tehnologii anti-accident montate pe mașinile produse în UE

Concret, toate vehiculele noi ar trebui să fie echipate cu 30 de tehnologii de salvare a vieții umane.

Printre acestea, vorbim despre:

  • asistență inteligentă de viteză, care semnalează șoferului că a depășit limita de viteză,
  • alerta privind somnolența și atenția,
  • avertizare de distragere a atenției pentru a stimula șoferul să fie atent la situația de trafic,
  • un semnal luminos pentru a semnala șoferilor din spate că mașina frânează brusc,
  • sistemul de detectare a obiectelor și oamenilor din spatele vehiculului cu ajutorul unei camere,
  • sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor,
  • sistemul de monitorizare a nivelului alcoolului,
  • aparatul de înregistrare a evenimentelor, care ar înregistra date relevante imediat înainte, în timpul și imediat după un accident rutier.

Autoturismele și vehiculele ușoare ar urma să fie dotate cu sisteme de avertizare de frânare de urgență (deja obligatorii la camioane) și sisteme de avertizare la ieșirea din benzile de circulație.

Camioanelor și autobuzelor li s-ar cere să includă sisteme de vizibilitate directă.

Acestea le-ar permite șoferilor să vadă utilizatorii vulnerabili ai drumului, precum și sisteme ce ar detecta prezența bicicliștilor sau pietonilor în imediata vecinătate.

Reguli generale de siguranță

Măsurile care introduc elemente de siguranță, aflate deja în vigoare, pentru a asista șoferul includ:

Pentru toate vehiculele rutiere (adică autoturisme, camionete, camioane și autobuze):

  • asistență inteligentă la viteză, detectarea mersului înapoi cu ajutorul unei camere sau al unor senzori,
  • avertizare de atenție în caz de somnolență sau de distragere a atenției șoferului,
  • înregistratoare de date ale evenimentelor, precum și un semnal de oprire de urgență;

Pentru autoturisme și camionete:

  • Caracteristici suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii de rulare și frânarea automată;

Pentru autobuze și camioane:

  • tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor unghiuri moarte,
  • avertismente pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau bicicliști și sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.

Normele se vor aplica tuturor vehiculelor noi începând cu 7 iulie 2024.

Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a acoperi diferite tipuri de vehicule rutiere până în 2029.

Eroarea umană, principala cauză a accidentelor din UE

Elementele obligatorii de siguranță ar reduce drastic numărul de decese rutiere, estiemează Comisa Europeană, deoarece 95% dintre accidente se produc din cauza unor erori umane.

Parlamentul Europan a aprobat o serie de reguli noi care ar îmbunătăți siguranța rutieră și ar reduce numărul accidentelor.

Normele legislative cer prezența anumitor tehnologii de siguranță în mașinile noi.

Drumurile din UE sunt cele mai sigure din întreaga lume, cu o medie de 49 de decese rutiere la un milion de locuitori, față de 174 de decese la un milion de locuitori la nivel global.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

După aproape 50 de ani, LEPRA a fost depistată din nou în România. Toate la femei din Asia, angajate ca maseuze la un SPA

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a confirmat astăzi un caz de lepră (boala Hansen) la Cluj-Napoca. Alte trei cazuri sunt în curs de evaluare clinică și microbiologică, relatează cluj24.ro.

Toate cele patru persoane sunt femei, originare din Asia, angajate ca maseuze la un salon SPA din oraș. Autoritățile sanitare au luat măsuri de urgență pentru limitarea oricărui risc. Ultimul caz de lepră în România s-a înregistrat în 1981.

Cazuri confirmate și investigații în curs

Două paciente, cu vârstele de 21 și 25 de ani, originare din Indonezia, s-au prezentat la Spitalul Județean Cluj pe 26 noiembrie 2025. Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății investigațiile făcute au inclus biopsie de țesut cutanat, cu microscopie pozitivă pentru BAAR; test genetic GeneXpert MTB/Rif ULTRA, care a exclus tuberculoza si au fost luate probe histopatologice și frotiuri Ziehl-Neelsen, în lucru, orientate spre Mycobacterium leprae.

Pe baza datelor microbiologice, unul dintre cazuri a fost confirmat joi, 11 decembrie, iar celelalte trei sunt monitorizate clinic și epidemiologic. A fost început tratamentul specific pentru lepră, care reduce riscul de transmitere până la dispariție, au mai transmis reprezentanții MS.

Activitatea salonului a fost suspendată

De asemenea, DSP Cluj și Inspecția Sanitară de Stat au dispus dezinfecția cu ozon în toate spațiile utilizate, verificarea vestiarelor și a spațiilor de depozitare, intensificarea igienizării cu biocide avizate, programarea angajaților la control medical în Medicina Muncii și extinderea anchetei epidemiologice.

Activitatea salonului a fost suspendată până la finalizarea anchetei. Autoritățile colaborează cu OMS și ECDC pentru validarea protocoalelor de diagnostic și tratament și pentru sprijin în monitorizarea epidemiologică.

Publicitate

Clarificări medicale: riscul pentru populație rămâne scăzut

Ministerul Sănătății subliniază că lepra are evoluție lentă și contagiozitate redusă, fiind transmisă doar prin expunere prelungită. Boala nu se transmite prin:

  • strângere de mâini;
  • îmbrățișări;
  • călătorii în mijloace de transport în comun;
  • proximitate scurtă;
  • folosirea spațiilor comune.

Ultimul caz de lepră din România a fost diagnosticat în 1981, iar în Europa cazurile sunt sporadice, în special la persoane din zone endemice din Asia, Africa sau America Latină.

Citeste mai mult

Eveniment

România va instala 400 de camere inteligente cu radar prin sistemul e-SIGUR, pentru monitorizarea traficului și rovinietei

Publicat

Publicitate

CNAIR a transmis către ANAP documentația necesară pentru implementarea sistemului e-SIGUR, proiect care prevede montarea a 400 de camere video inteligente, dotate cu radar, pe drumurile naționale și autostrăzi. Noile echipamente vor monitoriza viteza, vor recunoaște automat plăcuțele de înmatriculare și vor verifica în timp real deținerea rovinietei.

Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat că după validarea documentației va fi lansată licitația publică pentru achiziția camerelor, a serviciilor de proiectare și a lucrărilor de instalare. Proiectul are o durată de implementare de 22 de luni și este finanțat din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021–2027.

Sistemul integrat e-SIGUR va permite procesarea automată a abaterilor de la conduita rutieră și, în etapele viitoare, va putea alerta rapid echipajele de urgență în caz de incidente. De asemenea, va oferi analize complexe ale traficului și va putea verifica electronic deținerea inspecției tehnice periodice și a poliței RCA.

Potrivit lui Cristian Pistol, obiectivul principal nu este sancționarea, ci prevenirea comportamentelor agresive și reducerea numărului de accidente. „Pentru reducerea numărului de accidente, pe lângă o infrastructură nouă, este nevoie și de impunerea disciplinei în traficul rutier, inclusiv cu ajutorul tehnologiei”, a declarat directorul CNAIR.

Prin implementarea e-SIGUR, România se aliniază Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră, care urmărește diminuarea drastică a numărului de victime pe șosele.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat din Dobârceni trimis în judecată pentru tentativă de omor. Și-a bătut tatăl cu parul până l-a băgat în spital

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a anunțat astăzi că a dispus trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a unui bărbat de 37 de ani din comuna Dobârceni, cercetat pentru violență în familie sub forma tentativei la omor.

Anchetatorii au stabilit că, în noaptea de 24 octombrie 2025, în intervalul 01:50 – 02:05, inculpatul, aflat la domiciliul tatălui său, pe fondul unei relații tensionate, l-ar fi agresat pe acesta cu o bucată de lemn, dar și cu pumnii și picioarele, lovindu-l în zona capului și peste corp.

Victima a suferit traumatisme craniene și toracice care au necesitat 20–25 de zile de îngrijiri medicale.

Dosarul a fost înaintat instanței, procurorii subliniind că etapa trimiterii în judecată marchează finalizarea anchetei penale, fără a înlătura principiul prezumției de nevinovăție, garantat de legislația în vigoare.

Citeste mai mult

Educație

Centrul Militar Județean Botoșani, alături de elevii din Săveni, Roma, Durnești și Ștefănești. Ce trebuie să faci dacă vrei o cariera militară

Publicat

Publicitate

Reprezentanții Biroului informare-recrutare din cadrul Centrului Militar Județean Botoșani au ajuns joi, 11 decembrie 2025, în mijlocul elevilor din patru unități de învățământ pentru a le vorbi despre oportunitățile unei cariere în sistemul militar.

Întâlnirile au avut loc la Școala Gimnazială Nr. 1 Santa Mare, Școala Gimnazială Nr. 1 Românești, Școala Gimnazială Nr. 1 Durnești și Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești.

Tinerii au aflat direct de la specialiști care sunt pașii pe care îi pot urma dacă își doresc să studieze în liceele militare, școlile postliceale ale MApN sau instituțiile universitare de profil. Elevii s-au arătat interesați de disciplinele studiate, de rigorile admiterii, dar și de valorile care definesc profesia militară: disciplină, responsabilitate, devotament și spirit de echipă.

Discuțiile au fost dinamice, iar întrebările formulate de elevi au arătat un interes real pentru un viitor în domeniul apărării. Reprezentanții CMJ Botoșani au transmis că rămân deschiși să ofere consiliere și informații tuturor tinerilor care iau în calcul uniforma militară ca opțiune profesională.

„Mulțumim conducerilor școlilor, profesorilor și elevilor pentru modul în care ne-au primit și pentru deschiderea arătată”, au transmis organizatorii, subliniind importanța dialogului constant dintre armată și comunitate.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending