Connect with us

Actualitate

Mașinile electrice și hibride au depășit cota de 20% din piața de autovehicule în România. TOP cele mai vândute modele

Publicat

Publicitate

Numărul autoturismelor noi înmatriculate în România, în primul semestru al acestui an, a crescut cu 23,2% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent.

Un salt spectaculos fiind consemnat de autoturismele ecologice, care au ajuns la o cotă de piaţă de 20,4%, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), prezentate, miercuri, într-o conferinţă de presă.

„APIA constată cu bucurie o evoluţie pozitivă a pieţei de maşini noi din România în prima jumătate a anului 2022, având o creştere semnificativă faţă de perioada similară a anului trecut. Organizaţia noastră a susţinut activitatea operatorilor din business-ul auto – importatori, dealeri, agenţi – în faţa autorităţilor, pentru a oferi clienţilor condiţii cât mai bune.

În ciuda multiplelor crize prin care trece industria auto la nivel global, APIA a reuşit să aibă un dialog constructiv cu ministerele şi agenţiile guvernamentale, care să ofere mai multă predictibilitate pentru consumator.

Programele Rabla – la care APIA a fost un partener important al Ministerului Mediului şi al AFM – Administraţia Fondului de Mediu sunt un bun exemplu în acest sens. APIA evoluează către o organizaţie a mobilităţii ce grupează actorii importanţi din toate domeniile implicate în acest fenomen naţional şi global”, a afirmat Dan Vardie, preşedintele APIA.

Top zece mărci vândute în România – autovehicule general

Conform statisticii, în perioada analizată, în piaţa naţională, topul primelor zece mărci, autoturisme şi autovehicule comerciale este:

Publicitate
  • Dacia (16.434 unităţi)
  • Ford (6.139 unităţi)
  • Toyota (5.050 unităţi)
  • Hyundai (4.630 unităţi)
  • Renault (4.550 unităţi)
  • Volkswagen (4.220 unităţi)
  • Skoda (3.962 unităţi)
  • Mercedes Benz (3.556 unităţi)
  • Peugeot (2.090 unităţi)
  • Kia (1.379 unităţi).

Creștere de 24,5% a vânzărilor autoturismelor pe benzină și de 122,7% ale celor electrificate

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în intervalul ianuarie – iunie 2022, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 24,5% faţă de perioada similară din 2021, până la o pondere de 65,1%, iar autoturismele echipate cu motoare diesel au consemnat o scădere de 26,4% şi deţin o cotă de 14,5% din total.

În acelaşi timp, înmatriculările de autoturisme „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au consemnat o creştere de 122,7%, realizând o cotă de piaţă de 20,4%.

Astfel, ca şi în anul 2021, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2022, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+411,7%) şi a celor plug-in hybrid (+119,3%).

Top cinci modele cele mai vândute de mașini electrice

Raportat la perioada de referinţă, la vârful clasamentului, primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt

  • Dacia Spring (2.385 de unităţi)
  • Tesla Model (3.279 unităţi) – creştere de 19 ori faţă de 2021
  • Hyundai Kona (233 unităţi, +356,9%)
  • Volkswagen e-UP! (209 unităţi, +39,3%)
  • Renault Zoe (135 de unităţi, +84,9%).

Top autoturisme Plug-in

  • Ford Kuga (208 unităţi; +252,5% de la an la an)
  • Mercedes Benz GLE (143 unităţi; +138,3%)
  • Hyundai Tucson (121 unităţi; +611,8%)
  • Renault Captur (119 unităţi; +11,2%)
  • Mercedes Benz GLC (115 unităţi;  +51,3%).

Top 3 autoturisme hibride

Clasamentul pentru autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe:

  • Toyota Corolla – 1.203 unităţi (+30,3% faţă de 2021)
  • Toyota C-HR – 987 unităţi (+14,2%)
  • Toyota RAV4 – 763 unităţi (+23,7%).

Pe segmentul vehiculelor comerciale uşoare şi minibus se consemnează o scădere de 14,2%, în primul semestrul al anului în curs faţă de intervalul similar din 2021, iar cele vehiculele grele şi autobuzele numărul înmatriculărilor s-a majorat cu 5,5%.

„Încă de la lansarea de către Comisia Europeană a programului „Fit for 55″, Asociaţia noastră a militat pentru o analiză detaliată şi o înţelegere profundă a schimbărilor majore cerute de acest program. Între timp, prin votul din Parlamentul Europei şi al Consiliului European, programul CE a devenit lege şi va fi aplicat pe întreg teritoriul UE. APIA îşi propune un dialog serios cu Guvernul României pentru a stabili de urgenţă cele mai bune măsuri şi etape necesare evoluţiilor implicate până în 2035, când vom avea vânzarea de automobile noi cu emisii zero. În acest sens, APIA a avansat deja o serie de iniţiative care să contribuie serios la evoluţia spre electromobilitate a pieţei româneşti. Noi credem că realizarea unui program/calendar naţional care să facă trecerea la electromobilitate într-un mod transparent, etapizat, ţinând cont de nevoile şi posibilităţile consumatorului de automobil, este fundamental pentru ţinta asumată pentru 2035”, a spus Vardie.

După primele şase luni ale anului 2022, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+218,8%), Clasa B (+0,2%), Clasa C (+19,3%), Clasa D (+13,4%), Clasa E (-16,4%), Clasa F (-3,0%), SUV (+25,3%), MPV (+168,2%) şi Clasa Sport (+28,9%), raportat la perioada similară din anul anterior.

Analiza evoluţiei autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4) relevă faptul că, după primele şase luni ale acestui an, acestea deţin o cotă de piaţă de 20,6%, corespunzătoare unui volum total de 11.953 de unităţi, în creştere cu 1,7% faţă de anul 2021, când se înregistrau 11.749 de unităţi.

Potrivit sursei citate, în funcţie de tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în iunie 2022 au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 56% din totalul achiziţiilor de autoturisme. La şase luni, persoanele juridice acoperă o pondere de 60%, iar diferenţa de 40% le revine persoanelor fizice.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Fenomen rar pe cerul României. Șase planete vor fi vizibile în același timp, imediat după apusul Soarelui

Publicat

Publicitate

Fenomen rar pe cerul României: Pe 25 ianuarie 2025, pasionații de astronomie vor avea ocazia să asiste la un fenomen rar: șase planete vor fi vizibile simultan pe cer imediat după apusul Soarelui, scrie alba24.ro.

Planetele Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn și Uranus se vor alinia într-un spectacol cosmic rar întâlnit.

Toate planetele din Sistemul Solar orbitează în jurul Soarelui pe un plan plat numit ecliptică.

Unele dintre planete au orbite ușor înclinate deasupra sau sub acest plan, dar toate sunt mai mult sau mai puțin la același nivel, notează Science Alert.

De data aceasta nu doar că se vor afla de aceeași parte a Soarelui (ceea ce nu e tocmai rar) dar vor fi și aliniate. Vorbim, așadar, despre o aliniere a planetelor.

Specialiștii recomandă pregătirea echipamentelor de observație în seara zilei de 25 ianuarie, când planetele vor apărea pe cer odată cu lăsarea întunericului.

Publicitate

Condițiile ideale pentru observare includ un cer senin, o locație ferită de poluare luminoasă și utilizarea unor binocluri sau telescoape pentru planetele mai puțin vizibile.

 

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul

Publicat

Publicitate

Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul, este cunoscut ca un înfocat apărător al dreptei credințe, pentru care i s-a tăiat limba și mâna dreaptă, de către eretici, pentru a nu mai putea scrie și vorbii. Este sărbătorit în calendarul ortodox la data de 21 ianuarie (ziua trecerii la cele veșnice), pe 13 august (ziua mutării sfintelor sale moaște) și pe 20 septembrie împreună cu Sfântul Martin Mărturisitorul.

Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul s-a născut la Constantinopol în anul 580, într-o familie de aristocrați romani și a avut parte de o educație aleasă. Rămas orfan la vârsta de 9 ani, a fost încredințat unei mănăstiri din Palestina. În anul 610 împăratul Heraclie (610-641) l-a chemat la curte, încredințându-i slujba de prim secretar. Dar după trei ani (614), Maxim a părăsit această demnitate și s-a călugărit în Mănăstirea Hrisopolis, care se găsește lângă Constantinopol, pe țărmul opus al strâmtorii Bosfor. Mai apoi pleacă la Cizic, fiind determinat de invazia persană de la anul 626 să se refugieze la Cartagina (în Africa de Nord). Începutul disputelor teologiceLa începutul anului 632 se găsea în Africa, împrietenit cu monahul Sofronie, viitorul patriarh al Ierusalimului. Acesta a pornit deja lupta împotriva noii erezii monotelite care începuse să facă mulți prozeliți.

Rătăcirea nouă, numită a monoteliților, adică a celor care mărturisesc o singură voință și o singură lucrare în Hristos, se ridica împotriva credinței celei drepte, care învață că Hristos Domnul, deși este o singură persoană, persoana lui Dumnezeu-Fiul, totuși are, după întrupare, două firi: cea dumnezeiască și cea omenească, iar pentru că sunt în El aceste două firi întregi, tot astfel sunt în El două voințe și două lucrări, deosebite pentru fiecare fire a Lui, pentru că numai punând la lucru în armonie cele două voințe și lucrări, a putut El săvârși mântuirea noastră, cum arată Scriptura. Iar rătăcirea aceasta, a monoteliților, era susținută de doi patriarhi: Chir din Alexandria și Serghie din Constantinopol, care se lăudau în fața împăraților că această nouă învățătură va câștiga de partea împărăției popoarele monofizite (o rătăcire mai veche, care învață că în Hristos este numai o singură fire) de la granița dinspre perși și arabi, și va întări, astfel, hotarele Imperiului.

Patriarhul Serghie I al Constantinopolului împreună cu împăratul Heraclie au încercat să se împace cu ereticii monofiziți pe baza unui compromis care, lăsând pe al doilea plan problema celor două firi din Hristos, obliga cele două grupări – ortodoxă și monofizită – să admită o singură lucrare în El. La 633 s-a încheiat pactul formal, în acest sens, între ortodocși și monofiziți. Monahul Sofronie a fost cel dintâi care a sesizat pericolul acestui compromis. Ajuns apoi Patriarh al Ierusalimului, a publicat o Epistolă Sinodală (643), în care face distincție clară între cele două lucrări în Hristos. În următorii patru ani a domnit o relativă liniște. Frământările au început cu putere abia în 638, când împăratul Heraclie a publicat așa-numita „Ecthesis”.

Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul devenind conducătorul luptei pentru dreapta credință. Între 642 – 645 el desfășoară în Africa o activitate intensă pentru întărirea episcopilor de acolo împotriva ereziei. În iulie 645 poartă în Cartagina o mare dispută cu Pyrrhus, fostul patriarh monotelit al Constantinopolului, în prezența a numeroși episcopi. Ia parte la mai multe Sinoade în Africa, convocate la îndemnul lui pentru osândirea monotelismului. La sfârșitul anului 646 se află la Roma, unde rămâne până la 649, determinându-l pe arhiepiscopul Martin al Romei să convoace Sinodul de la Lateran, prin care de asemenea se condamnă monotelismul. În anul 648 împăratul Constans al II-lea Pogonatul (641 – 668) a dat un nou decret (Typos-ul lui Constans al II-lea), prin care oprea sub grea pedeapsă de a se mai discuta dacă în Hristos este una sau sunt două lucrări și voințe.

Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul devine principalul apărător al Ortodoxiei împotriva ereziei monotelite în anul 649 pregătea sinodul de la Roma pentru condamnarea ereziei monotelite împreună cu Papa Martin I. În anul 653, Sfântul Maxim a fost arestat și adus la Constantinopol, unde, fiind condamnat, la 655 a fost exilat în Bizija, în Tracia. O nouă audiere în același an la Bizija are ca urmare trimiterea lui în Perberis. În anul 662, Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul a fost adus la Constantinopol pentru încă o audiere. Aici, în fața mulțimii, i s-a tăiat limba din rădăcină și mâna dreaptă, ca să nu mai poată comunica adevărul, nici cu graiul nici în scris.

Publicitate

Astfel, se adeveri din nou că fiecare părticică din dogmele Bisericii s-a impus prin sângele celor ce au fost gata să-și dea viața pentru mărturisirea ei, fiind o chestiune de viață, nu o simplă speculație teoretică. Sfântul Maxim Mărturisitorul a fost trimis apoi în exil în țara Lazilor, pe coasta răsăriteană a Mării Negre, unde, rămas simplu monah până la sfârșitul vieții, a trecut în același an la Domnul, în urma chinurilor suferite, la venerabila vârstă de 82 de ani. Monotelismul a fost condamnat la Sinodul al VI-lea Ecumenic de la Constantinopol din 680-681. După aceasta au fost posibile și aducerea moaștelor sfântului de la Lazica la Chrysopolis, unde a fost egumen, dar și stabilirea datei de 21 ianuarie pentru a-l cinsti, întrucât data de 13 august era foarte aproape de cea a praznicului Schimbării la Față.

Sfântul Maxim Mărturisitorul rămâne, astfel, unul dintre cei mai mari teologi răsăriteni. Prin înțelepciunea sa, prin lupta sa împotriva ereziilor hristologice, prin sfințenia vieții sale și mai ales prin operele sale teologice rămase ca odoare de preț în vistieria Bisericii, Maxim Mărturisitorul a rămas până în zilele noastre model de monah și de teolog, fiind cunoscut drept sfântul care a apărat învățătura despre Hristos.

Citeste mai mult

Eveniment

Numărul de accidente la trecerea la nivel, în scădere semnificativă, anul trecut

Publicat

Publicitate

Numărul de accidente la trecerea la nivel a scăzut semnificativ anul trecut față de 2023, la fel și cel al deceselor înregistrate din astfel de accidente, a declarat, luni, directorul general al Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR), Petru Bogdan.

‘Sunt extrem de multe loviri la trecerile la nivel. Din informațiile pe care le deținem în acest moment, nu rezultă că au fost cauze imputabile administratorului sau gestionarului de infrastructură. În cursul anului trecut, ASFR, ca o măsură preventivă, a inițiat un proiect de ordin în acest sens prin modificarea unei prevederi din Regulamentul 004, prevedere care se referă la obligativitatea mecanicilor de a transmite semnale de atenție până la depășirea axului trecerii la nivel. Nu știm în ce măsură a fost eficientă această prevedere, dar putem spune că numărul lovirilor a scăzut în anul 2024 față de 2023’, a spus el.

Astfel, în anul 2024, numărul de accidente la trecerea la nivel a fost de 115, în scădere de la 154, în 2023. De asemenea, numărul de decese înregistrate din aceste accidente a coborât anul trecut la 14, de la 18 în 2023.

‘Lovirile cele mai multe sunt la trecerile la nivel prevăzute cu indicatoare rutiere’, a precizat Petru Bogdan.

De asemenea, Mihai Roșca, reprezentant ASFR, a susținut că România nu ‘stă rău’ la capitolul siguranță pe calea ferată.

‘România nu stă rău la capitolul siguranță. Suntem pe primul loc la numărul de accidente doar pentru că în statistica Uniunii Europene sunt incluse accidentele la trecerile la nivel. Asta ne dă peste cap – indisciplina șoferilor de pe șosea. Dacă ei ar opri și s-ar asigura, numeri pe degete accidentele. Suntem la jumătatea clasamentului UE. Accidente pe calea ferată sunt raportate la numărul de tren/km, deci nu la kilometrii de rețea’, a transmis Roșca.

Publicitate

La începutul anului 2024, ASFR a promovat un proiect de OMTI, care a fost aprobat, vizând avertizarea sonoră timpurie a apropierii trenurilor de trecerile la nivel. De asemenea, a intensificat acțiunile de verificare, în cadrul supravegherii de siguranță feroviară, a funcționalității dispozitivelor de semnalizare instalate de administratorul de infrastructură la trecerile la nivel, precum și a asigurării vizibilității pentru conducătorii auto în proximitatea trecerilor la nivel.

ASFR a organizat luni o reuniune de consultare a factorilor implicați și a părților interesate din sistemul feroviar din România, pentru a oferi clarificări cu privire la procesul de asanare a legislației naționale în domeniul feroviar, la stadiul actual al acestui proces și cu privire la proiectul de ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii (OMTI) privind exploatarea și gestionarea traficului feroviar ce se află în consultare publică.

La reuniune au participat, pe lângă reprezentanții conducerilor MTI, ASFR, AGIFER, și reprezentanți ai operatorilor feroviari de marfă și de călători, ai administratorului infrastructurii feroviare publice CFR SA, ai federațiilor sindicale din calea ferată, precum și reprezentanți ai presei. AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

Când se încheie perioada înscriere la Festivalul Național de Muzică Ușoară Românească „Mărțișor dorohoian”

Publicat

Publicitate

Într-un timp relativ scurt, s-au înscris deja participanți din mai multe județe ale țării și din Republica Moldova la cel mai așteptat festival al primăverii „Mărțișor dorohoian”. Mai sunt două zile în care toți cei care doresc să se înscrie, mai pot s-o facă. Așadar, regulamentul Festivalului Național de Muzică Ușoară Românească „Mărțișor dorohoian” poate fi consultat pe site-ul Centrul Creatiei Botosani , unde sunt puse la dispoziție toate informațiile . 

Centrul Creației Botoșani, în parteneriat cu Primăria Municipiului Dorohoi, Consiliul Local Dorohoi și Centrul de Informare Turistică Dorohoi, au dat startul înscrierilor la cea de-a XLI-a ediție a Festivalului național de muzică ușoară românească „Mărțișor dorohoian”, în perioada 28 februarie – 1 martie 2025.

De la an la an, se fac eforturi pentru îmbunătățirea calității festivalului și pentru a atrage cât mai mulți tineri talentați să participe la acest festival atât de longeviv și de binecunoscut în întreaga țară.

Concurenții sunt așteptați să se înscrie la adresa de e-mail din regulamentul afișat pe site-ul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani: centrulcreatieibt.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending