Connect with us

Actualitate

Mașinile diesel, eliminate de la finanțare prin programul „Rabla”. Ce alte modificări mai pregătește ministerul

Publicat

Publicitate

Mașinile diesel vor fi eliminate de la finanțare prin programul ”Rabla”, din acest an. Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Mircea Fechet. În ceea ce privește ecotichetul la ”Rabla Plus”, sunt discuții pentru majorarea valorii acestuia, scrie alba24.ro.

”Programul Rabla împlinește 20 de ani, vrem să-l simplificăm. Deja l-am creionat pentru perioada 2025-2030. Ne propunem ca programul Rabla să fie din ce în ce mai verde. Nu o să finanțăm diesel”, a declarat Fechet, pentru gândul.ro

Ministrul a spus că a avut în acest sens discuții cu producătorii și importatorii de autovehicule.

Mașinile diesel, eliminate din programul ”Rabla”. Ce spun producătorii

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul ”Rabla”.

”Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an și jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul’, a declarat, în comunicatul citat, Dan Vardie, președintele APIA, potrivit Agerpres.

Alte modificări la programul ”Rabla”

În acest context, Asociația de profil susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul ”Rabla”:

Publicitate
  • excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025
  • excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026
  • excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027
  • excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028
  • excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029
  • eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.

De asemenea, APIA este pentru creșterea plafonului maxim al valorii autoturismelor eligibile, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.

‘(…) APIA atrage atenția asupra termenului de 3 ani propus pentru menținerea în proprietate a unui autoturism achiziționat prin Programul Rabla, considerând că această perioadă este excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, un termen de 1 an ar fi mai adecvat, permițând o mai mare flexibilitate pentru consumatori și contribuind la creșterea ratei de punere în circulație a autoturismelor electrice pe străzile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieței și ar încuraja înnoirea mai rapidă a parcului auto’, subliniază asociația.

”Rabla Plus” – majorarea ecotichetului

APIA susține majorarea subvenției acordate prin Programul ”Rabla Plus” la un nivel de 8.500 de euro în 2025, respectiv de 7.500 de euro în 2026.

”Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (…) Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet’, susțin reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile.

Potrivit sursei citate, România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%).

În schimb, alte state-membre au raportat rezultate pozitive semnificative: Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, Ungaria de 47,7% și Malta, de 90,5%.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

RAR: Mașinile utilizate pot fi vândute doar după ce s-a primit cartea de identitate a vehiculului

Publicat

Publicitate

Registrul Auto Român (RAR) a demarat o acțiune de informare și control la nivel național, având ca obiect verificarea modului în care operatorii economici care pun la dispoziție pe piață vehicule utilizate (second hand) respectă prevederile Ordonanței de Urgență privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului (CIV) și certificarea autenticității vehiculelor rutiere.

Potrivit unui comunicat al RAR, remis marți AGERPRES, în ultima perioadă, instituția a înregistrat destul de multe sesizări referitoare la comercializarea de vehicule utilizate pentru care nu s-a emis CIV. Fiind o acțiune proactivă tematică, se vor face verificări la toți operatorii economici care pun la dispoziție vehicule utilizate. Concret, se verifică dacă persoanele juridice care pun în vânzare vehicule utilizate oferă cumpărătorilor CIV, așa cum prevede legea.

Astfel, în conformitate cu art. 10 alin. (5) din OG 78/2000, ‘la înstrăinarea vehiculului rutier ultimul proprietar al acestuia are obligația de a transmite dobânditorului cartea de identitate a vehiculului.’

RAR subliniază că scopul acestor controale este asigurarea respectării legislației în vigoare și protejarea consumatorilor care achiziționează respectivele vehicule, anterior înmatriculate sau înregistrate în alte state. Prin această campanie de informare și control, RAR urmărește de asemenea creșterea transparenței pe piața vehiculelor utilizate, informarea corectă a consumatorilor și întărirea disciplinei comerciale în domeniu.

Prin aceste acțiuni, RAR urmărește să prevină unele situații precum cele în care cumpărătorului i se vinde un vehicul fără CIV, cu promisiunea că va putea obține ulterior acest document de la RAR. Totuși, în cazul în care vehiculul prezintă modificări față de configurația omologată, neconformități tehnice și/sau lipsesc documentele necesare pentru eliberarea CIV, vânzătorul se exclude de la orice răspundere, plasând întreaga responsabilitate asupra cumpărătorului, acesta aflându-se astfel într-o situație defavorabilă, fiind nevoit să suporte costuri suplimentare pentru readucerea vehiculului la conformitate sau chiar imposibilitatea utilizării acestuia.

‘Atunci când cumperi un vehicul utilizat, nu îți asuma și riscurile din istoricul lui! Achiziționează mașina doar după ce vânzătorul a obținut cartea de identitate a vehiculului – CIV de la Registrul Auto Român RA. Cel care înstrăinează vehiculul are această obligație legală, iar noul proprietar are dreptul să primească CIV de la cel căruia îi oferă banii. În caz contrar, comerciantul încalcă legea, iar cumpărătorul riscă să achiziționeze un vehicul pe care nu îl va putea înmatricula sau înregistra sau care îi va aduce cheltuieli neprevăzute’, atenționează reprezentanții RAR. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Amplă acțiune a polițiștilor la Dorohoi. Au fost legitimate peste 50 de persoane și controlate 48 de autovehicule

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi împreună cu cei din cadrul Secțiilor de Poliție Rurală nr. 5 Mihăileni, nr. 6 Pomârla, nr. 4 Dorohoi și cu sprijinul jandarmilor au desfăşurat, luni, activităţi pentru menținerea ordinii și liniștii publice și prevenirea infracțiunilor stradale pe raza municipiului Dorohoi și zonelor limitrofe.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost legitimate peste 50 de persoane și controlate 48 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 21 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 5.000 de lei.

 

Cele mai multe dintre sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea regimului circulației rutiere pe drumurile publice.

 

Publicitate

Totodată, au fost reținute cinci certificate de înmatriculare și un permis de conducere.

Citeste mai mult

Eveniment

Haiduc de la Galați, scos din trafic de polițiști la Cristești. Nu avea permis, mașina nu avea inspecția tehnică periodică efectuată și nici asigurare

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au oprit pentru control, pe drumul județean D.J. 207, în comuna Cristești, un autoturism condus de un bărbat, de 39 de ani, din județul Galați.

 

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule. Mai mult decât atât, bărbatul nu deținea asupra sa documentele prevăzute de lege, iar autoturismul pe care îl conducea nu avea inspecția tehnică periodică efectuată și nici nu era asigurat.

 

Față de conducătorul auto a fost dispusă măsura sancționării contravenționale cu amendă în valoare totală de peste 4.000 de lei. Totodată, a fost întocmit dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

FOTO: arhivă, rol ilustrativ

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 27 de ani, din Bălușeni, arestat preventiv pentru că a încălcat regulile controlului judiciar

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigații Criminale – Biroul Supravegheri Judiciare au propus înlocuirea măsurii preventive a controlului judiciar cu cea a arestului preventiv, în cazul unui tânăr de 27 de ani, din comuna Bălușeni, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de violență în familie.

 

Din verificările efectuate de polițiști, a reieșit faptul că acesta ar fi încălcat cu rea credință obligațiile impuse prin măsura controlului judiciar, respectiv ar fi luat legătura cu persoana vătămată, deși îi era interzis acest lucru.

 

Tânărul a fost depistat în localitatea de domiciliu, fiind reținut și apoi escortat către Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending