Connect with us

Actualitate

Mașină solară cu 3 roți, construită de o echipă a UTCN. Va parcurge 3.200 de km la un concurs în Australia

Publicat

Publicitate

O echipă de studenți și profesori de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN) construiește o mașină solară cu 3 roți care va parcurge, în premieră, 3.200 de km la un concurs în Australia alimentată doar cu energia primită de la Soare.

Vehiculul solar are propulsie electrică, este unul ultraușor, având o caroserie din fibră de carbon, și cântărește în jur de 200 de kg.

Alimentarea se face pe bază de panouri fotovoltaice care ocupă aproape 5 mp din suprafața mașinii.

”Vom participa la competiția World Solar Challenge în Australia, care începe în 22 octombrie și durează 7 zile. Piloții sunt 6 studenți care se vor schimba o dată la fiecare 2 ore.

O echipă de studenți și profesori de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN) construiește o mașină solară cu 3 roți care va parcurge, în premieră, 3.200 de km la un concurs în Australia alimentată doar cu energia primită de la Soare.

Vehiculul solar are propulsie electrică, este unul ultraușor, având o caroserie din fibră de carbon, și cântărește în jur de 200 de kg.

Publicitate

Alimentarea se face pe bază de panouri fotovoltaice care ocupă aproape 5 mp din suprafața mașinii.

”Vom participa la competiția World Solar Challenge în Australia, care începe în 22 octombrie și durează 7 zile. Piloții sunt 6 studenți care se vor schimba o dată la fiecare 2 ore.

Viteza maximă a mașinii este în jur de 80-90 de km pe oră, dar la competiție vehiculul se va deplasa cu o viteză medie de 65 de km pe oră, ținând cont că va trebui parcursă o distanță de 3.200 de km, între Darwin și Adelaide”, a spus conf. univ. Ștefam Breban, coordonator al echipei UTCN.

solar 3

Participare în premieră pentru România

Prof. univ Călin Neamțu, de asemenea coordonator al echipei, a declarat la rândul său că această competiție din Australia este cea mai importantă din lume a vehiculelor solare, care are loc în condiții dificile în deșert, la temperaturi ridicate.

”Participarea noastră este o premieră pentru România, suntem prima echipă care a construit un vehicul solar și participă la concursul din Australia.

Mașina se va conduce pe autostrăzi câte 8 ore pe zi și se va campa unde vom ajunge la finalul fiecărei zile. Anul trecut am fost prezenți la o competiție de 24 de ore în Europa, dar acum e altceva. Obiectivul nostru este să terminăm cursa și încercăm să câștigăm un loc pentru cea mai bună echipă de debut”, a spus Neamțu.

De remarcat este că piesele componentae ale caroseriei din fibră de carbon ale mașinii, dar și unele de mici dimeniuni, au fost realizate chiar la UTCN, cu ajutorul unui utilaj modern, numit autoclavă, care nu se mai găsește în nicio universitate din România.

”Aici avem posibilitatea să presăm fibrele de carbon”, a explicat și prof. univ. Paul Bere.

solar 4

Ce spun studenții

Una dintre studentele din echipă, Daiana, s-a ocupat în cadrul proiectului de partea de proiectare a cupolei mașinii, ventilație, suporturi pentru faruri și colantarea vehiculului.

”Stau până seara târziu să pregătim mașina. Îmi plac mașinile, de aceea am venit la această facultate”, a spus Daiana.

Proiectarea mașinii solare a început în octombrie 2022, iar de atunci au fost realizate mai multe versiuni.

”Suntem în momentul construcției, iar următoarea provocare este plecarea în Australia. Eu am lucrat în medie peste 12 ore pe zi la acest proiect”, a spus Gabriel Eric, absolvent al UTCN,  care este în primul an la master.

solar 1

Unul dintre cei 6 piloți ai mașinii, Raimond, a explicat că un aspect important de care trebuie ținut cont în concurs este riscul pentru șoferi, în condițiile în care mașina solară nu are airbag-uri, iar sistemele de siguranță sunt reduse.

”Avem doar o centură în șase puncte care ne asigură un anumit sistem de siguranță și rollbar-ul care ne protejează capul. Am pilotat și mașina de anul trecut, iar față de o mașină clasică aceasta este mult mai rudimentară, fiind mai apropiată de o bicicletă la condus, dar ne-am descurcat deși condițiile de șofat nu sunt simple”, a explicat Raimond, absolvent la UTCN, masterand.

Un alt pilot al mașinii, Sebastian, student în anul 3, a afirmat că cei care se vor ocupa de condusul mașinii solare vor încerca să se ajute unii pe alții pentru a se reuși atingerea obiectivului, și anume încheierea cursei.

Echipa UTCN ar mai avea nevoie de un sprijin financiar pentru transportul mașinii solare pe calea aerului până în Australia, astfel că cei care doresc să ofere o mână de ajutor o pot face prin încheierea unui contract de sponsorizare cu universitatea.

La competiția World Solar Challenge sunt înscrise 66 de echipe din întreaga lume.

Sursa: cluj24.ro

soalr 6

soalr 7

 

 

 

Ssolar 8

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 3 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 3 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 3 martie 2025:

Loto 6/49: 38, 16, 26, 29, 28, 30

Loto 5/40: 5, 2, 3, 6, 35, 20

Joker: 33, 3, 41, 38, 37 + 19

Noroc: 8 7 9 9 7 0 3

Publicitate

Noroc Plus: 2 0 3 6 7 2

Super Noroc: 0 5 5 1 9 9

Citeste mai mult

Eveniment

Dacă plecați la drum: Noi radare FIXE pe „Drumul Morții” E85. Sistemul e-SIGUR a devenit operațional în alte trei județe

Publicat

Publicitate

Șoferii care circulă pe E85, unul dintre cele mai periculoase drumuri din România, trebuie să fie atenți: sistemul de supraveghere rutieră e-SIGUR, bazat pe radare fixe, a devenit funcțional în județele Neamț, Vrancea și Suceava.

Primele sancțiuni pentru depășirea vitezei au fost deja emise automat, iar Poliția Rutieră identifică rapid șoferii prin baza de date.

Acest sistem modern este deja activ pe autostrăzile A1 București – Pitești și A2 București – Constanța, iar extinderea sa pe E85 vine ca o măsură de siguranță rutieră pentru reducerea accidentelor grave.

Radarele fixe pot detecta automat șoferii care depășesc limita de viteză, iar camerele de supraveghere furnizează imagini clare, permițând verificarea respectării centurii de siguranță și a altor reguli de circulație. Amenzile sunt trimise direct la domiciliu, fără a fi nevoie de intervenția unui echipaj de poliție.

Ce poate face sistemul e-SIGUR?

  • Monitorizare și control – Detectează automat depășirea vitezei, nerespectarea semaforului sau circulația cu numere de înmatriculare suspendate.
  • Identificare a vehiculelor căutate – Recunoaște mașini implicate în infracțiuni sau care trebuie confiscate.
  • Creșterea siguranței – Ajută la fluidizarea traficului și reducerea riscurilor rutiere.
  • Protecția infrastructurii – Identifică factorii care pot deteriora drumurile.
  • Combaterea fraudei – Depistează vehicule care circulă fără achitarea taxelor de drum.

Prin implementarea acestui sistem național de monitorizare a traficului, autoritățile urmăresc creșterea siguranței pe drumurile publice și prevenirea accidentelor cauzate de viteza excesivă.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Calendarul înscrierilor la creșă și grădiniță pentru 2025-2026, APROBAT de Ministerul Educației. Când se pot depune cererile

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a stabilit calendarul oficial pentru înscrierile în învățământul antepreșcolar și preșcolar în anul școlar 2025-2026. Reînscrierile vor începe pe 19 mai, iar înscrierile noi se vor desfășura începând cu 26 mai. Conform reglementărilor ministeriale, în grupele antepreșcolare (creșe) pot fi înscriși copiii cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani, în funcție de locurile disponibile rămase după finalizarea etapelor de reînscriere, relatează alba24.ro.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinții pot trece trei opțiuni, în ordinea preferințelor. Cererea se depune la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune.

Grupa mare și grupa mijlocie fac parte din învățământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniță se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădinițe a copiilor de 4 și 5 ani.

Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor la înscrierea copiilor în unități de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Înscrieri la creșă și grădiniță 2025 – calendar

Etapa de reînscrieri

19-23 mai: sunt reînscriși, pentru anul școlar următor, copiii care frecventează unitatea de învățământ în anul școlar curent, ca urmare a exprimării acestei opțiuni printr-o cerere scrisă

Publicitate

Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță. Reînscrierea se face în limita locurilor disponibile și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru

23 mai: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere, după finalizarea etapei de reînscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa I de înscrieri

26 mai – 13 iunie: înscrieri în baza celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri

26-30 mai; depunerea cererilor

2-4 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

6-10 iunie: procesare cereri faza doua – a doua opțiune

11-12 iunie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

13 iunie: afișarea rezultatului și numărului locurilor libere rămase după prima etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa a II-a de înscrieri

16 iunie 7 iulie: înscrierea copiilor pe locurile libere rămase în urma primei etape, pe baza celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere, astfel:

16-20 iunie: depunere cereri

24-26 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

30 iunie – 2 iulie: procesare cereri faza a doua – a doua opțiune

3-4 iulie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

7 iulie: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025. Etapa de ajustări

18-28 august: înscrierea pe locurile libere în baa solicitărilor părinților depuse la ISJ a copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape.

Pot fi înscriși, în această etapă:

  • copiii nerepartizați în cele două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani
  • copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși, ca urmare a avizul negativ CJRAE
  • copiii de peste 2 ani ai căror părinți solicită înscrierea în grupa mică de la grădiniță

29 august: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după ajustări

Citeste mai mult

Eveniment

Proiect energetic de AMPLOARE pentru Botoșani, BLOCAT în faza de semnare a contractului. Ministrul Energiei luat la întrebări

Publicat

Publicitate

Unul dintre cele mai importante proiecte energetice pentru județul Botoșani, Linia Electrică Aeriană (LEA) de 400 KV Suceava – Bălți, care urmează să traverseze sudul județului, se află într-un blocaj administrativ, deși licitația pentru construcție a fost finalizată încă din decembrie 2024.

Cu o valoare de 160 de milioane de lei, fără TVA, proiectul a atras oferte din partea unei asocieri de firme românești și a unei companii din Turcia, însă până în prezent nu s-a semnat contractul de execuție a lucrărilor.

În acest context, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, senatorul PSD Doina Elena Federovici, a solicitat clarificări din partea Secretariatului General al Guvernului și a Ministerului Energiei. Printre întrebările esențiale adresate se numără: când va fi semnat contractul, dacă proiectul va include o stație de injecție a energiei pe teritoriul județului – infrastructură care nu apare în documentația tehnică actuală – și dacă investiția va beneficia de fonduri europene.

Importanța acestui proiect este crucială pentru dezvoltarea județului Botoșani, având în vedere necesitatea unei infrastructuri energetice moderne și eficiente. Fără investiții majore în acest sector, regiunea riscă să rămână în urmă din punct de vedere al conectivității și al sustenabilității economice.

În prezent, comunitatea locală și factorii decizionali așteaptă un răspuns concret din partea autorităților centrale, astfel încât acest proiect să fie implementat fără întârzieri suplimentare.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending