Connect with us

Eveniment

Marți, nici un refugiat ucrainean nu mai era cazat în Botoșani

Publicat

Publicitate

Cetățenii ucraineni care intră în România prin Punctele de Trecere a Frontierei Rădăuți Prut și Stânca beneficiază de apă, alimente, asistență medicală și pot obține informații legate de problemele cu care se confruntă. 

În ultimele 24 ore, prin Punctele de Trecere a Frontierei Rădăuți Prut și Stânca au intrat în țară 52 persoane și 30 vehicule.

La ora 08.00,  nici un cetățean ucrainean nu mai era cazat în spatiile de cazare temporară puse la dispoziție de către autoritățile din Botoșani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (353)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU  PEDAGOG ( VI )

 

După o evidențiere a activismului eminescian în domeniul școlii din  articolul „Instrucție și educație” și din raportul asupra manualului lui Creangă, Toma Chiricuță se oprește și la raportul de inspecție pe care poetul l-a făcut la Școala de Fete nr. 1 din Roman, directoare fiind  doamna Z. Livescu.  În acest raport, Eminescu folosește, la un moment dat, construcția „metoda mecanică și moartă a învățământului”, care ne relevă un Eminescu didactician: „D-na Z. Livescu (recte Lewicki), după cum spune, e absolventă a Școalei Centrale din Iași și a depus până acum două concursuri.  D-sa e de doisprezece ani institutoare și prin uz lung și-a apropiat metoda mecanică și moartă a învățământului și în această direcție nici nu este lipsită de oarecare succes, pe care însă cu trei eleve nu l-am putut constata cu siguranță. D-sa aparține unei generații scolastice bine determinate, bogate în cuvinte și sterpe de idei.  Prin urmare întrebuințarea de cuvinte neuzitate sau al căror înțeles nu-l cunoaște pe deplin, înlocuiește la D-sa, ca și la multe altele, extrema sărăcie de cugetări.”

Raportul pune în evidență un Eminescu foarte critic privind predarea în școala condusă de doamna Livescu, susținând teoria sa privind dezavantajele metodelor mecanice: 1. „În privința gramaticei (care s-a predat după Stilescu) copilele știu numai  numele definițiunii, nu au însă cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”; 2. „Scrierea e în toată școala neglijată”; 3. „Caligrafia, o noțiune cunoscută numai teoreticește”; 4. „Gramatica există ca un fel de schematism de cuvinte, a căror întrebuințare reală îi lipsește copiilor”; 5. În istoria Românilor cronologia nu se știe exact și intuițiunea vremilor trecute li e dată elevelor (din nefericire chiar după cărțile didactice) cu puncte de vedere foarte moderne”; 6. „În geografie memorarea e la locul ei, elevele stau bine, căci recitarea de numiri e partea tare a școalei”.  Finalul raportului este edificator cu privire la ideile pedagogice ale lui Eminescu: „Rugându-vă să considerați că învățământul mecanic este cel general în școalele noastre, de vreme ce lipsa de cunoștințe pedagogice e asemenea generală, sunt de părere că într-o dezvoltare normală a învățământului pedagogic o asemenea directoare nici ar fi cu putință și nici ar trebui suferită”.  Toma Chiricuță  a studiat un alt raport al lui Eminescu, realizat în urma unei inspecții la Școala de Fete din Vaslui unde directoarea Sion aplica aceleași metode  mecanice.  Nu același lucru a spus-o despre Școala de Băieți din Vaslui (condusă de domnul Hrisoscoleu) sau despre ”Pensionatul Normal de Domnișoare” al doamnei Humpel, unde a descoperit că se aplica metoda intuitivă.  Eminescu dezvoltă avantajele acestei metode în articolul „Metoda intuitivă în educație”, pe care o consideră „metoda cea mai priincioasă, după care să se dea școlarilor învățătura cuvenită”: „Cu toții știm astăzi ce înseamnă  metoda intuitivă, însă la noi sunt foarte puțini, care s-o știe aplica bine și încă mai puține sunt școlile în care această metodă a devenit familiară și folositoare într-adevăr”.

Publicitate

Revenind la articolul „Cultură și educație”, Toma Chiricuță constată că Eminescu face o distincție clară între „instrucție” și „educație”: „În urma vorbei multe, a regulamentelor și pararegulamentelor, avem două direcții în practică și amândouă greșite, anume sau un respect extrem, în fond însă fals, sau o familiaritate peste margini. Efectul direcției dintâi este fățărnicia, efectul celei din urmă lipsa de caracter și nesupunerea”.

 Pornind de la aceste considerente ale lui Eminescu, concluzionează Toma Chiricuță: „Rezultă din acestea că Eminescu înțelege prin educație ceea ce înțelegea Herbart prin „Zucht” și „Umgang”, sau ceea ce am definit noi: Disciplină și Contact Acestea formează caracterul, prin ele se impresionează inima, cu ele se dirijează voința și se clădește personalitatea”.   Eminescu vrea să spună că personalitatea unui elev se clădește  prin contactul cu personalitatea educatorului. Gândirea pedagogică a lui Eminescu  se rezumă la: 1) „prin fapte și măsuri pedagogice, nu prin cuvinte moralizatoare”; 2) „educația prin acțiune și nu prin simple vorbe”; 3.) „învățământ prin intuiție, educație prin acțiune”; 4) „o școală care disciplinează prin fapte, nu prin simple vorbe”.  Toma Chiricuță mai vede un alt aspect evident: Eminescu  contribuie  și la istoria pedagogiei românești. (VA URMA)

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO Tradiție, emoție și mândrie locală: Micii meșteșugari din Vorona, premiați de Sfinții Constantin și Elena. „Ați dovedit respect față de tradițiile noastre populare”

Publicat

Publicitate

Miercuri, într-o zi cu profundă încărcătură spirituală, de sărbătoarea Sfinților Împărați Constantin și Elena, comuna Vorona a trăit un moment deosebit de emoționant. În inima comunității, pe esplanada Centrului de Informare Turistică, copiii Voronei, cei mai talentați, cei mai migăloși, cei care duc mai departe o artă veche de veacuri, au fost în centrul unei sărbători care a adunat în jurul lor profesori, părinți, oficialități și iubitori ai tradiției.

Evenimentul a marcat finalul Atelierului de Încondeiat Ouă Pascale, desfășurat pe parcursul a două luni și devenit deja un veritabil simbol al comunei Vorona. Organizat de Primărie, în parteneriat cu Parohia Vorona Centru, Liceul Tehnologic Vorona, Centrul de Informare Turistică și Căminul Cultural, atelierul a fost coordonat cu pasiune și răbdare de meșterul popular Elena Alexa, păstrătoare a unei arte delicate și profund românești.

Sub cerul de primăvară și în miros de flori înflorite, copiii, îmbrăcați în costume tradiționale cusute cu suflet, au primit recunoașterea, pe rând pe scenă, în aplauzele celor prezenți. Fiecare a primit o diplomă, însă dincolo de hârtia oficială, fiecare copil a primit și recunoașterea unei comunități întregi, mândră de rădăcinile și continuitatea sa.

Cei care au impresionat prin măiestrie au fost răsplătiți și cu premii în bani, iar ouăle încondeiate, unele cu adevărat impresionante prin detalii, simboluri și cromatică, au fost expuse spre admirația tuturor. Emoția părinților, zâmbetele copiilor, aplauzele și privirile calde ale bunicilor au umplut spațiul de o bucurie greu de spus în cuvinte.

Primarul Sergiu Marian Dascălu, gazda evenimentului, a vorbit cu mândrie despre potențialul artistic al tinerilor și despre importanța păstrării și promovării tradițiilor locale. „Astfel de momente ne reamintesc cine suntem, ce valori avem și ce comori ascundem în sufletele copiilor noștri”, a spus edilul.

„Cu toții meritați pentru efortul pe care l-ați depus și pentru achizițiile pe care le-ați dobândit. Felicitări organizatorilor: Primăriei, liceului, parohiei, căminului cultural, centrului de informare turistică”, a spus părintele Andrei Anușca înainte de a anunța premiul cel mare.

Publicitate

Pentru efortul de promovare și conservare a tradițiilor din zona Moldovei, primarul Sergiu Dascălu a acordat diplomă de excelență părintelui Andrei Anușca. De asemeni, edilul comunei recompensat munca cadrelor didactice care s-au implicat în acest proiect de suflet, printre cei care au primit diplomă de escenț fiind directorul Liceului Vorona, prof. Ligia Marica și consilierului educativ Daniela Ciobanu, de la aceași unitate de învățământ.

„Suntem astăzi la capătul acestui atelier de încondeiere. După câteva săptămâni, unii ați participat destul de conștiincioși, la fiecare atelier și prin acest lucru ați dovedit respect față de tradițiile noastre populare. Ouăle încondeiate nu reprezintă azi doar simple obiecte decorative, ci sunt simboluri ale identității noastre naționale, fiind expuse în marele muzee sau târguri populare. Ați dovedit prin tot ceea ce ați făcut că vreți să duceți mai departe această artă, care reprezintă o punte între trecut și viitor, între tradiție și spiritualitate, între creativitate și meșteșug. Felicitări tutror copiilor pentru premiile obținute, mulțumiri Primăriei Vorona, Centrului de Informare Turistică, Parohiei din centrul comunei. Sperăm la anul să avem mai mulți participanți și mai implicați”, a spus directorul Ligia Marica.

Ramona Pancu, reprezentantul Centrului de Informare Turistică Vorona, a primit de asemenea diplomă de excelență. Nu în ultimul rând, toți cei implicați în acest proiect și-au arătat recunoștința față de meșterul popular Elena Alexa, cheia succesului acestui proiect. Voroneanca păstrătoare de tradiții a primit distincția cu smerenie și emoție.

Oul încondeiat în Vorona a devenit un adevărat brand local prezentat la nivel național, într-o gală a comunelor, unde Vorona a fost desemnată pentru a cincea oară consecutiv sat cultural al României. La Vorona, tradiția nu este doar trecut, este viitorul dus mai departe de mâini mici, dar pricepute, care învață să încondeieze nu doar ouă, ci și iubirea de neam, răbdarea, liniștea și frumusețea lucrului bine făcut.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Atelierele de creație „Simbol și meșteșug în încondeierea ouălor”, la Botoșani

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani, Secția de Artă Plastică – Etnografie – Științele Naturii, în colaborare cu Liceul Tehnologic Bucecea, organizează atelierele de creație intitulate ‘Simbol și meșteșug în încondeierea ouălor’.

Aflat la a șaptea ediție, proiectul valorifică încondeierea ouălor, practicată în lumea satelor în perioada cuprinsă între Învierea Domnului și Înălțare. Urmărind atât dezvoltarea abilităților artistice ale participanților, cât și transmiterea noțiunilor teoretice referitoare la simbolistica decorului și la tehnica de lucru, atelierele se vor derula cu ajutorul unui grup de elevi de la Liceul Tehnologic Bucecea, pricepuți în arta închistririi ouălor, grup coordonat de prof. Maria Ursulean.

Activitatea va avea loc în data de 22 mai 2025, începând cu orele 12.00, la Muzeul de Etnografie Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu, nr. 50.

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din localitatea Avrămeni a fost cuprinsă de flăcări, în această după-amiază

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Avrămeni a fost cuprinsă de flăcări, în această după-amiază. Bunurile din mai multe camere, dar și o parte din acoperiș, au luat foc din cauza unui scurtcircuit. Nu au fost persoane rănite, însă pagubele sunt însemnate.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Stației Săveni, cu două autospeciale de stingere, un echipaj aparținând Serviciului Județean de Ambulanță, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Avrămeni. Aceștia au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la întreaga construcție, dar și la alte clădiri din gospodărie. Au ars bunurile din trei camere și un hol, dar și acoperișul casei pe o suprafață de aproximativ 60 de metri pătrați.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

Publicitate

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending