Connect with us

Actualitate

Mai multe porții de lapte și produse lactate, la grădiniță și la școală pentru copii! A fost majorat BUGETUL

Publicat

Publicitate

Crește cu aproape 29% în anul școlar 2023-2024 pentru bugetul pentru derularea Programului pentru şcoli al României, prin care copiii primesc, la grădiniță și la școală, lapte, fructe și produse de panificație, relatează alba24.ro. De asemenea, numărul porțiilor de lapte crește de la două la trei pe zi și al celor de produse lactate, de la una la două pe zi.

Proiectul este aprobat de Guvern în ședința din 3 august.

Programul pentru şcoli al României prevede:

  • a) acordarea gratuită pentru preşcolarii din grădiniţele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/ acreditate şi particulare acreditate şi pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial de stat şi particular, precum și pentru preșcolarii și elevii incluși în învățământul special, de fructe şi legume proaspete, lapte şi produse lactate şi de produse de panificaţie în limita unei valori zilnice/ preşcolar/ elev. Limita valorică zilnică cuprinde preţul integral de achiziţie a produselor, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cheltuielile de transport, distribuţie şi depozitare a acestora, după caz.
  • b) finanţarea măsurilor educative care însoţesc distribuţia fructelor, legumelor, laptelui şi produselor lactate.

Limita valorică zilnică/preşcolar/elev este după cum urmează:

  • a) 0,70 lei pentru porţia de fructe şi legume
  • b) 1,11 lei pentru porţia de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf
  • c) 0,65 lei pentru porţia de produse de panificaţie.

Valorile au crescut, în contextul scumpirilor din ultima perioadă.

Ce produse primesc preșcolarii și elevii

Pe parcursul săptămânii, unui preşcolar/elev i se acordă gratuit 2 porţii de fructe şi/sau legume, 3 porţii de lapte, 2 porţii de produse lactate şi 5 porţii de produse de panificaţie, cu încadrarea în sumele allocate cu aceste destinaţii.

Publicitate

Elementul de noutate pentru anul școlar 2023-2024 îl reprezintă faptul că pe parcursul săptămânii se acordă gratuit 3 porții de lapte și 2 porții de produse lactate față de anii școlari anteriori când se distribuiau 2 porții de lapte și o porție de produs lactat, potrivit documentației prezentate la guvern.

Se pot distribui: mere, pere, struguri de masă, prune, morcovi, păstârnac, ţelină de rădăcină, sfeclă roşie, ardei graşi şi castraveţi, în porţii de cel puţin 100 grame pentru fructe şi cel puţin 200 grame de legume, inclusiv legume sub formă de amestec.

Porţia de lapte şi produse lactate cuprinde:

  • lapte de consum fără adaos de lapte praf: lapte pasteurizat sau UHT, fără adaos de zahăr sau alţi îndulcitori, fără adaos de cacao
  • produse lactate fermentate fără adaos de lapte praf : iaurt, lapte acru, lapte covăsit, chefir, sana şi alte sortimente de lapte fermentate sau acrite, fără adaos de zahăr sau alţi îndulcitori, fără adaos de fructe, fără adaos de cacao.

Porţia de lapte distribuită are 200 ml, iar porţia de produse lactate distribuită are 125 grame, ambele cu un conţinut de minimum 3,2% proteine şi de minimum 1,8% grăsime. Porţia de produse lactate conţine cel puţin 90% din greutate lapte tratat termic.

Porţia de produse de panificaţie are 80 de grame, indiferent de tipul produsului distribuit.

Produsele de panificaţie – corn, baton, covrigi simpli sau biscuiţi uscaţi – trebuie preparate din făină integrală, fără adaosuri de zahăr, îndulcitori sau alţi aditivi alimentari, cu posibilitatea de a adăuga amestecuri de seminţe (floarea-soarelui, dovleac, susan, in şi/sau mac).

Autoritățile contractante asigură realizarea diversității produselor lapte și produse lactate

Porţia de fructe şi/sau legume va fi însoţită de o porţie de biscuiţi şi/sau covrigi uscaţi, iar porţile de lapte şi produse lactate vor fi însoţite de corn şi/sau baton.

Excepții

Prin excepţie pentru asigurarea diversității, porţia de fructe şi/sau legume şi porţia de lapte şi produse lactate, poate fi distribuită una fără cealaltă dacă, la data începerii distribuirii, procedura de atribuire a acordului-cadru pentru unul din cele două produse:

  • a) nu a fost finalizată;
  • b) a fost finalizată, dar nu s-a încheiat acordul-cadru; sau
  • c) nu a fost iniţiată, din motive obiective, independente de voinţa autorităţii contractante.

Prin excepţie, porţia de fructe şi/sau legume, precum şi porţia de lapte şi produse lactate pot fi distribuite şi fără porţia de biscuiţi şi/sau covrigi uscaţi, respectiv corn şi/sau baton, dacă, la data începerii distribuirii, procedura de atribuire a acordului-cadru pentru produsele de panificaţie:

  • a) nu a fost finalizată
  • b) a fost finalizată, dar nu s-a încheiat acordul-cadru; sau
  • c) nu a fost iniţiată, din motive obiective, independente de voinţa autorităţii contractante.

În situaţia în care unităţile de învăţământ nu dispun de condiţiile de depozitare adecvate, porţia/porțiile de produse lactate se pot înlocui cu o porţii de lapte.

Copiii cu intoleranţă la gluten/lactoză şi/sau la orice alt ingredient şi/sau compus şi/sau la orice produs distribuit vor beneficia de produse adecvate situaţiei lor.

Condiții pentru acordarea produselor

În scopul cheltuirii raţionale a bugetului programului, dreptul de a primi produsele acordate gratuit, pe perioada cursurilor, conform structurii anului şcolar îl au numai preşcolarii şi elevii prezenţi la cursuri.

Pentru a corecta deficienţele actualelor programe şi a clarifica noţiunea de „elev prezent la cursuri”, în programul pentru şcoli al României, prin preşcolar/elev prezent la cursuri se înţelege preşcolarul/elevul care a frecventat cel puţin o oră de curs în ziua de distribuţie.

Pentru săptămâna «Şcoala altfel» şi «Săptămâna verde», preşcolarii/elevii prezenţi care efectuează excursii sau tabere pot consuma o porţie de produs în ziua/zilele respective, dar ajutorul financiar al Uniunii Europene nu se va solicita pentru cantităţile aferente.

Măsurile educative

Măsurile educative care se pot realiza în cadrul anului şcolar şi care însoţesc distribuţia fructelor, legumelor, laptelor şi produselor lactate sunt următoarele:

  • a) organizarea de vizite la ferme pomicole/legumicole sau la ferme de producere a laptelui şi/sau la unităţi de condiţionare, ambalare, depozitare şi procesare a fructelor şi legumelor şi/sau la unităţi de procesare a laptelui, la sediul grupurilor şi/sau organizaţiilor de producători de fructe şi legume şi/sau la sediul cooperativelor de producători de fructe, legume şi lapte,la staţiuni de cercetare pomicolă, legumicolă sau de creştere a bovinelor, la laboratoare de profil, la zilele recoltei, expoziţii, târguri sau alte evenimente şi/sau activităţi similare;
  • b) organizarea de concursuri tematice legate de consumul de fructe şi legume, lapte şi produse lactate, inclusiv degustarea de fructe şi/sau legume proaspete şi/sau alte produse lactate care nu se distribuie şi/sau miere, cu acordarea de premii, precum şi organizarea de activităţi de grădinărit la nivelul şcolii;
  • c) organizarea de zile tematice dedicate consumului de fructe şi legume şi de lapte şi produse lactate sau de activităţi educative practice, organizarea de alte activităţi extracurriculare şi extraşcolare sau abordarea de teme specifice în cadrul curriculumului naţional, inclusiv curriculumului la decizia şcolii, respectiv în cadrul disciplinei opţionale Educaţie pentru sănătate.
  • d) utilizarea de materiale didactice/educative care să prezinte preşcolarilor şi elevilor informaţii adaptate vârstei despre obiceiuri alimentare sănătoase, agricultură, lanţuri de aprovizionare şi produse locale, producţia ecologică, producţia sustenabilă şi combaterea risipei alimentare.

Aceste măsuri se pot desfăşura independent sau integrat, oricare dintre ele putând include sesiuni de degustare de fructe şi/sau legume proaspete şi/sau alte produse lactate care nu se distribuie

Condiții pentru autoriățile locale

Autoritățile competente respectiv consiliul județean și/ sau local optează, în funcţie de preferinţe şi buget, pentru măsurile educative pe care le vor implementa pe perioada cursurilor anului şcolar 2023-2029 şi vor pune în aplicare în mod obligatoriu cel puţin o măsură educativă care însoţeşte distribuţia de fructe şi legume şi cel puţin o măsură educativă care însoţeşte distribuţia de lapte şi produse lactate, beneficiind de asistenţă de specialitate din partea inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, a direcţiilor de sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti şi din partea direcţiilor judeţene pentru agricultură/a muncipiului Bucureşti, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.

Consiliile judeţene şi/sau locale au obligaţia informării Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu privire la măsurile educative realizate pentru care nu solicită rambursarea cheltuielilor efectuate, în special cu privire la desfăşurarea orei de educaţie pentru sănătate ca materie opţională.

Bugetul programului pentru anul școlar 2023-2024

Potrivit documentației, pentru anul şcolar 2023-2024, ajutorul financiar FEGA al României este de 6.178.236 euro – acordarea gratuită de fructe şi legume şi derularea măsurilor educative aferente şi de 11.303.390 euro pentru acordarea gratuită de lapte şi produse lactate şi derularea măsurilor educative aferente.

Pentru anul şcolar 2023-2024 se alocă suma de 742.617 mii lei.

Suma se utilizează după cum urmează:

  • 94.783 mii lei pentru acordarea gratuită de fructe şi legume şi 37.612 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente
  • 361.135 mii lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum şi produse lactate fără adaos de lapte praf şi 37.612 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente
  • 211.475 mii lei pentru acordarea gratuită de produse de panificaţie, exclusiv din bugetul naţional.

Comparativ, pentru anul școlar 2022-2023 suma totală a fost de 578.258 mii lei. Creșterea fața de anul școlar 2022-2023 este de 164.359 mii lei (circa 28,5 %).

Bugetul s-a întocmit pe baza numărului total al beneficiarilor programului – 1.880.615 preşcolari din grădiniţele de stat autorizate/acreditate şi particulare acreditate cu program normal de 4 ore şi elevi din învăţământul primar şi gimnazial de stat și privat autorizat/acreditat, a limitei valorii zilnice/preşcolar/elev actualizată, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Modificări la reevaluarea permisului auto pentru persoanele cu handicap. Abuzuri semnalate și ce schimbări anunță ANPDPD

Publicat

Publicitate

În primele luni ale anului 2025, mii de persoane cu dizabilități au fost chemate la reevaluare, după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 5/2025. Pentru mulți, notificarea a venit cu teamă și confuzie: îmi pierd gradul de handicap? mi se taie indemnizația? îmi ia cineva permisul auto?Ordonanța a introdus posibilitatea reevaluării atunci când există suspiciuni justificate că situația medicală din certificat nu mai corespunde realității sau ridică incompatibilități, explică alba24.ro.

La Școala de Boli Rare pentru Jurnaliști, Monica Solomie, director în cadrul ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a explicat public ce a urmărit ordonanța, unde s-a greșit în aplicare și ce modificări se pregătesc, pentru a evita abuzurile semnalate.

Reevaluarea introdusă prin OUG 5/2025 a pornit de la o problemă reală, dar aplicarea defectuoasă a generat abuzuri, teamă și pierderi temporare de drepturi. ANPDPD recunoaște aceste derapaje și promite corecții legislative, pentru ca persoanele cu dizabilități să nu mai fie tratate ca suspecți, ci ca beneficiari ai unui sistem care ar trebui să îi protejeze.

Pentru cei afectați, informația corectă rămâne cea mai importantă formă de apărare.

Ce a vrut, de fapt, OUG 5/2025

Potrivit explicațiilor ANPDPD, OUG 5/2025 nu a avut ca scop sancționarea persoanelor cu dizabilități, ci clarificarea unor situații apărute în timp, în special cazuri în care existau două documente valabile simultan:

  • certificat de încadrare în grad de handicap pentru o afecțiune gravă,
  • permis de conducere auto, obținut legal, dar neactualizat după apariția dizabilității.
  • Important: Reevaluarea vizează încadrarea în grad de handicap, nu dreptul de a conduce.

Ce NU face comisia de handicap

Unul dintre cele mai importante mesaje transmise de reprezentanta ANPDPD este acesta:

Publicitate
  • Comisiile de evaluare NU decid dacă o persoană mai are voie să conducă.
  • Compatibilitatea cu statutul de șofer ține de evaluarea medicală specifică pentru permis, realizată în rețeaua autorizată de Poliția Rutieră.
  • Comisia de handicap verifică doar dacă încadrarea în grad este corectă, raportat la situația medicală actuală.
  • Confuzia dintre cele două proceduri a generat multe dintre problemele semnalate.

Ce abuzuri și aplicări greșite au fost raportate

La nivel național, ONG-urile și pacienții au semnalat situații grave, recunoscute și de ANPDPD:

  • chemări „la grămadă” la reevaluare, ale tuturor persoanelor cu certificat de handicap care figurau cu permis auto, indiferent dacă permisul
  • era expirat, nefolosit sau valabil doar pentru mașini adaptate;
  • suspendarea automată a indemnizației pe perioada reevaluării, deși procedura nu era finalizată;
  • cazuri în care comisii locale au depășit atribuțiile, făcând mențiuni privind incompatibilitatea cu statutul de șofer;
  • persoane nedeplasabile chemate la sediu, fără alternative reale de evaluare.

ANPDPD a admis că a existat o lipsă de comunicare și interpretări eronate la nivelul unor DGASPC-uri și comisii județene.

Ce spune ANPDPD: „Nu asta a fost intenția”

Monica Solomie a precizat clar că:

  • ordonanța nu urmărește retragerea drepturilor în masă;
  • multe cazuri au apărut din aplicarea defectuoasă a textului legal, nu din conținutul lui;
  • ANPDPD a transmis circulare și instrucțiuni către direcțiile județene pentru a limita abuzurile.

De asemenea, autoritatea a recunoscut că întreruperea beneficiilor pe perioada reevaluării a creat situații inumane, mai ales în cazuri grave sau paliative.

Ce schimbări se pregătesc

Un element-cheie anunțat public la eveniment:

Se lucrează la modificarea ordonanței, astfel încât:

  • beneficiile să nu mai fie suspendate pe perioada reevaluării;
  • întreruperea indemnizației să se facă doar dacă, la final, se constată neîncadrarea în grad de handicap;
  • procedura să fie mai scurtă și mai clară, cu evaluare medicală accelerată și evaluarea nevoilor făcută separat.
  • ANPDPD a subliniat că nu se dorește repetarea situației din 2025, când mii de persoane au fost puse pe drumuri inutil.

Cum se face reevaluarea, în practică

  • Primești notificare de la DGASPC.
  • Te prezinți la Serviciul de Evaluare Complexă, nu direct la comisie.
  • Se analizează documentele medicale + situația actuală.
  • Dosarul ajunge la Comisia de Evaluare, care decide menținerea, modificarea sau neîncadrarea.
  • Procedura durează, în medie, până la 60 de zile (termen recunoscut oficial).
  • Pentru persoanele nedeplasabile, ANPDPD spune că evaluarea la domiciliu trebuie aplicată, acolo unde situația o impune.

Ce trebuie să facă persoanele chemate la reevaluare

  • Nu ignora notificarea – lipsa prezentării poate duce la suspendarea drepturilor.
  • Cere clarificări scrise, dacă motivul reevaluării nu este explicit.
  • Pregătește documente medicale actualizate, relevante pentru afecțiunea din certificat.
  • Dacă ești nedeplasabil, solicită evaluare la domiciliu.
  • Nu renunța automat la permis: reevaluarea handicapului ≠ anularea permisului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: ,, Școala altfel” petrecută alături de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

O nouă zi de „școală altfel”, petrecută alături de pompieri

 

Programul „Școala altfel” continuă, în această săptămână, în mai multe instituții de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața.

Astăzi, în activitățile de informare și educare preventivă, care s-au derulat la Școala Gimnazială nr. 1 Cândești și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului, au fost angrenați peste 300 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar.

Pornind de la exemple concrete, pompierii le-au vorbit copiilor despre comportamente aparent inofensive, dar care pot implica riscuri majore, oferindu-le totodată recomandări pentru a fi în siguranță. Printre acestea se numără:

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;

– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.

Totodată, elevilor le-a fost explicat modul corect de comportare în situația în care o persoană are nevoie de ajutor medical, precum și în cazul producerii unui incendiu, fiind implicați și în exerciții practice de evacuare.

Activitățile au avut ca scop familiarizarea copiilor cu pașii corecți de urmat în cazul izbucnirii unui incendiu: anunțarea imediată a unui adult, păstrarea calmului, părăsirea clădirii sub supravegherea cadrelor didactice, urmarea căilor de evacuare marcate, fără a se întoarce după bunuri personale, viața având prioritate.

Odată ajunși în curtea școlii, elevii s-au deplasat către locurile de adunare stabilite, unde cadrele didactice au efectuat prezența.

Evacuarea s-a desfășurat în mod organizat, demonstrând că elevii și cadrele didactice cunosc și pot aplica procedurile necesare pentru a acționa eficient în situații de urgență.

Activitățile de informare și educare preventivă au fost organizate în baza Protocolului de colaborare încheiat între ISU Botoșani și unitățile de învățământ implicate.

Informații suplimentare privind modul de comportare în situații de urgență pot fi accesate pe portalul fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, disponibilă gratuit în Google Play Store și App Store.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Gest de solidaritate pentru preșcolarii din grupa „Fluturașii”, Todireni, datorită Asociației „Nectarie și prietenii”

Publicat

Publicitate

Un moment emoționant a fost trăit de preșcolarii din grupa mixtă „Fluturașii”, a Liceului Tehnologic Todireni, care au beneficiat de o acțiune caritabilă organizată cu sprijinul Asociației „Nectarie și prietenii”. Copiii au primit ghetuțe și dulciuri, daruri strânse prin implicarea comunității și oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea profesorului pentru învățământ preșcolar  Elena Liliana Brașoveanu, care a facilitat desfășurarea acestei inițiative menite să aducă sprijin și zâmbete celor mici. Distribuirea darurilor a fost posibilă și datorită implicării  Florentinei Melinte și Alexandrei Gîtman, care au contribuit la buna organizare a evenimentului.

Pentru copii, întâlnirea cu „Moș Crăciun” a fost un moment deosebit emoționant, iar entuziasmul debordant se reflectă în fotografiile trimise redacției

Reprezentanții școlii adresează mulțumiri Asociației „Nectarie și prietenii” pentru sprijinul oferit și pentru implicarea constantă în acțiuni cu impact social, care aduc bucurie în viețile copiilor din Todireni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Permis doar pe telefon: Cetățean prins la volan fără drept de conducere, la Frontiera Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca efectuează cercetări în privința unui cetățean R. Moldova, care a fost depistat conducând un autovehicul, deşi nu avea acest drept.

 

În data de 16 decembrie a.c., în jurul orei 01.40, un echipaj format din polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca-ITPF Iași a oprit pentru control în localitatea Stânca un autoturism înmatriculat în R. Moldova, condus de un bărbat, în vârstă de 25 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, bărbatul a declarat că nu are asupra sa permisul de conducere, însă a prezentat o fotografie pe telefon cu un permis de conducere similar celor emise de autoritățile din R. Moldova, cu datele sale de identificare și fotografia sa.

În urma verificărilor efectuate în bazele de date specifice, colegii noștri au constatat că bărbatul nu figurează ca fiind posesor al unui permis valabil.

În cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care nu posedă permis de conducere, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending