Connect with us

Eveniment

Mai multe localități din județul Botoșani se află sub COD GALBEN. Se așteaptă vijelii și grindină

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis o nouă atenționare Cod galben de vijelii și averse torențiale care vor acumula 20…30 l/mp, descărcări electrice, grindină. Sunt vizate localitățile: Ungureni, Albești, Trușești, Gorbănești, Hlipiceni, Vlăsinești, Todireni, Dângeni, Unțeni, Blândești, Hănești, Răușeni;

❗️Interval: 16.07.2024 orele 19:45- 20:45❗️

Înainte și pe timpul vijeliilor, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

✔ curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

✔ nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei;

✔ în măsura în care este posibil, dacă vântul bate cu putere, întrerupeți activitățile în aer liber și adăpostiți-vă în locuințe sau în spații care să vă asigure protecția; închideți ușile și ferestrele;

Publicitate

✔ fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

✔ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate.

Pe platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență FII PREGĂTIT pot fi consultate ghidurile special create pentru a afla cum vă puteți proteja în diverse situații de urgență, generate de fenomene meteo extreme.

FURTUNĂ: https://fiipregatit.ro/ghid/furtuna/

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Populația școlară a fost de aproape 3,5 milioane de elevi și studenți în anul școlar/universitar 2024-2025

Publicat

Publicitate

Populația școlară din sistemul național de educație a fost de aproape 3,5 milioane de mii elevi și studenți, în anul școlar/universitar 2024-2025, în creștere cu 19.100 comparativ cu anul școlar/universitar precedent, arată datele Institutului Național de Statistică.

Comparativ cu anul precedent, populația școlară a înregistrat cele mai semnificative creșteri în învățământul profesional (+3,9%) și învățământul superior (+4,4%).

Numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2023-2024 a fost de 502.400 elevi și studenți, în scădere cu 0,5% comparativ cu anul școlar/universitar precedent.

Conform datelor INS, în anul școlar/universitar 2024-2025, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământul primar și gimnazial (45,6%), iar circa o treime în învățământul liceal (17,3%) și în educația timpurie (15,8%). Învățământul postliceal a fost cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,3%).

Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, circa jumătate (50,1%) au fost elevi și studenți de sex feminin, iar aproape trei sferturi (73,3%) au studiat în mediul urban.

Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul profesional și respectiv învățământul superior sunt nivelurile
educaționale care au înregistrat cele mai importante creșteri ale populației școlare (+3.600 elevi, respectiv +24.000 studenți/cursanți).

Publicitate

Datele INS mai arată că învățământul primar și gimnazial, precum și cel postliceal, au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2024-2025 față de cel anterior (-8.200, respectiv -1.100).

Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (94,3%) în unitățile școlare publice.

Pe niveluri educaționale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscriși în unitățile din învățământul privat s-a regăsit în învățământul postliceal (41,3%).

Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procent (84,7%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.

În ceea ce privește învățământul superior, în anul universitar 2024-2025 au fost înscrișir 568.600 studenți, din care 55,4% au fost studente. Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învățământul superior au fost cele din grupa afaceri, administrație și drept (23,9% din totalul studenților), respectiv inginerie, prelucrare și construcții (19,9% din totalul studenților).

Unitățile/instituțiile de învățământ care au funcționat în anul școlar/universitar 2024-2025 au aparținut, în principal, nivelurilor de educație primar și gimnazial (55,5%), liceal (20,5%), respectiv antepreșcolar și preșcolar (19,3%).

În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2024-2025 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (585.500 persoane), respectiv București-Ilfov (543.500 persoane).

Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,0%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal din regiunile Centru și București-Ilfov (având ponderea de 1,6%, respectiv de 1,5%).

În învățământul superior, cea mai ridicată pondere a numărului de studenți înscriși față de totalul fiecărei regiuni a fost în București-Ilfov (33,3%).

De asemenea, în anul școlar/universitar 2024-2025, personalul didactic din cadrul sistemului educațional a însumat 251.900 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost 14 copii/elevi/studenți la un cadru didactic. Ponderea personalului didactic de sex feminin a fost majoritară, atât la nivelul întregului sistem educațional preuniversitar (83,0%), cât și defalcat pe nivelurile educaționale, astfel: antepreșcolar și preșcolar (99,7%), primar și gimnazial (82,2%), postliceal (74,6%), liceal (72,7%), respectiv profesional (67,1%).

Potrivit INS, în anul școlar/universitar 2023-2024 au absolvit 502.400 elevi și studenți aparținând nivelurilor educaționale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licență, master și doctorat, cursuri postuniversitare și programe postdoctorale de cercetare avansată). Preponderente au fost absolventele, în număr de 265.500, reprezentând 52,9%. Din totalul absolvenților, 83,8% au finalizat un nivel educațional în mediul urban, restul în mediul rural.

La sfârșitul anului școlar 2023-2024 au absolvit învățământul gimnazial 174.900 elevi, cei mai mulți dintre aceștia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (18,6%). Ponderea băieților (51,3%) o devansează pe cea a fetelor, cu 2,6 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenții de gimnaziu au reprezentat 60,4% din totalul absolvenților din acest nivel. În profil teritorial, regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenților din mediul rural (52,6% pentru fiecare în parte).

În învățământul liceal, la sfârșitul anului școlar 2023-2024 au absolvit 149.900 elevi, mai mult cu 4,5% comparativ cu anul școlar anterior.

Majoritatea absolvenților de liceu au urmat cursurile învățământului cu frecvență – program de zi (87,3%).

‘Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (52,2% din totalul absolvenților), 38,2% pe cele din filiera tehnologică, iar 9,6% au urmat cursurile liceelor din filiera vocațională’, se precizează în comunicatul INS.

În privința examenului de bacalaureat, statistica arată că s-au prezentat 136.600 absolvenți, din care 123.300 proveniți din promoția anului 2024 (90,3%). Au fost declarate reușite 108.500 persoane (79,4%), din care 103.600 persoane (84,1%) din promoția anului 2024.

În învățământul profesional au absolvit 20.300 elevi, din care 97,3% au urmat cursurile unităților de învățământ aparținând sectorului public, iar în învățământul postliceal au absolvit 30.200 elevi, din care 58,6% au urmat cursurile unităților de învățământ aparținând sectorului public.

În învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost 127.100 studenți. Studentele au reprezentat 59,0% din numărul totalul al absolvenților cu diplomă.

Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit cu preponderență din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (25,6%), inginerie, prelucrare și construcții (17,1%), respectiv sănătate și asistență socială (12,3%).

În ceea ce privește rata abandonului în anul școlar 2023/2024, aceasta a înregistrat următoarele valori: 0,9% în învățământul liceal și profesional, 1% în învățământul primar, respectiv 1,0% în învățământul gimnazial.

În anul 2022, resursele financiare necesare procesului de învățământ, alocate pentru funcționarea unităților/instituțiilor de învățământ cuprinse în sistemul național de educație au fost asigurate în cea mai mare măsură (94,2%) din fonduri publice (de la bugetul de stat și din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unităților/instituțiilor de învățământ, dar și din veniturile gospodăriilor.

Pe tipuri de cheltuieli ale instituțiilor publice și private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educație a fost deținută de cheltuielile curente (93,2%), diferența fiind reprezentată de cheltuielile de capital (6,8%). AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Tineri Laurieni în formare: mobilitate educațională Erasmus+ în Lituania

Publicat

Publicitate

Sfârșitul anului școlar a venit la Laurian cu două mobilități importante. În cadrul proiectului de acreditare Erasmus+, nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506, în perioada 05-09 mai 2025, nouă elevi şi doi profesori însoţitori de la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani au participat la o mobilitate de grup-elevi, la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija, din Kaunas, Lituania. Proiectul de Acreditare, Erasmus+, Educaţie şcolară, finanţat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, a avut un impact deosebit asupra elevilor noștri prin prisma dezvoltării unor atitudini pozitive față de apartenența la spațiul european și a unor abilități de comunicare într-o limbă de circulație internațională – limba engleză.

Elevii Colegiului Național „A.T. Laurian” din Botoșani, însoţiţi de profesoarele Anca-Luminița Dulgheru şi Lavinia-Elvina Ghineţ au participat activ la ore de lituaniană, engleză, economie, etică, biologie, informatică, muzică, alături de colegii lor din Kaunas, observând asemănările și deosebirile dintre cele două sisteme de învățământ. Totodată, grupe de elevi din ambele licee partenere au schimbat informații despre istoria celor două țări, despre limbă, cultură şi tradiții.

Latura digitală a educației a fost atinsă prin participarea elevilor atât la orele de IT din liceul gazdă, cât și prin vizitele de documentare de la Muzeul de Artă  și de la Muzeul Ciurlionis din Kaunas, muzee în care elevii au înțeles arta prin realitatea augmentată și prin proiecții 3D. Totodată, elevii au lucrat la paginile unei cărți virtuale a proiectului, pe platforma Book Creator.

O dovadă de educație interculturală și de comportament sustenabil față de mediu au fost activităţile de la Rumšiškės, unde elevii  au participat la un atelier tradițional de fabricare a pâinii. Astfel, au fost prezentate uneltele vechi, tradiționale, folosite pentru prepararea pâinii în casă, dar și obiceiurile legate de acest moment special pentru familia lituaninană tradițională. Elevii au fost încântați de întregul ritual, dar și de aroma pâinii calde, proaspăt scoase din cuptorul de lut.

În aceeaşi perioadă, Prof. Anca-Marcela Grădinaru a participat la un stagiu de observare, tot la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija din Kaunas; a fost o experiență profesională și umană valoroasă, având ocazia de a observa, analiza și reflecta asupra unor modele educaționale europene, centrate pe echilibru, deschidere, flexibilitate și eficiență.

Dimensiunea incluzivă a educației a fost una remarcabilă: școala-gazdă oferă sprijin personalizat elevilor cu dificultăți de învățare, susține diversitatea culturală și promovează empatia și implicarea civică. Comunicarea deschisă cu elevii, respectul reciproc și încurajarea participării sunt valori profund înrădăcinate în cultura școlii. Conceptul de „școală ancorată în comunitate” a fost reflectat în numeroase activități extracurriculare, în parteneriatele active cu muzee, biblioteci și instituții culturale, precum și în atenția acordată educației pentru dezvoltare durabilă și patrimoniu. Elevii sunt implicați în proiecte cu impact social care îi ajută să devină cetățeni activi și responsabili.

Publicitate

”Mobilitatea de grup-elevi şi stagiul de observare au oferit un exemplu de bună practică. Elevii s-au întors mai bogați spiritual și cultural, dornici să împărtășească comunității școlii din experiența lor europeană.”, a declarat Rodica Mighiu, coordonator și persoană de contact a proiectului.

Citeste mai mult

Educație

Expoziția de arte vizuale „Suprapuneri estetice – cămașa românească”

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 16-29 iunie 2025, în spațiul Colecției de Artă, expoziția de arte vizuale „Suprapuneri estetice – cămașa românească”.

Evenimentul, ajuns la a treia ediție, este organizat de Asociația Fioravante în colaborare cu Muzeul Județean Botoșani și partenerii. Expoziția reprezintă dovada spiritului creator care, plecând de la ia tradițională românească – parte esențială a costumului popular, de la elementele de artă populară, le prelucrează, în formă figurativă, stilizată sau abstractă, într-o manieră modernă, încărcată de armonie și echilibrată compozițional și cromatic, capabilă să sugereze o gamă variată de stări, emoții, trăiri, idei și concepții artistice.

Sunt expuse lucrări realizate în diverse tehnici – pictură în ulei pe pânză, acrylic pe pânză, grafică, mozaic și instalație – semnate de artiști din întreaga țară: Dănuț Aconstantinesei, Nicoleta Cristina Cărare, Margareta Catrinu, Cristian Bîrzoieș, Rodica Cojocariu, Ionela Cumpănașu, Genoveva Dolhescu, Daniela Andreea Hârjoi, Andreea Valentina Hogea, Ioana Gina Poleac, Mihaela Cristina Puciu, Nahum Sternberg, Adina Strugariu, Liviu Șoptelea, Margareta Toderică, Roua Ana Vasilescu.

Vernisajul va avea loc de Ziua Internațională a Iei, marți, 24 iunie 2025, ora 14.00, la Colecția de Artă Botoșani.

Curatorul evenimentului: Genoveva Dolhescu. Prezentare: Ana Elisabeta Coșereanu.

Program de vizitare: zilnic, 9.00 – 16.30.

Publicitate

Intrarea este gratuită.

Citeste mai mult

Educație

FOTO Erasmus+ : o săptămână de învățare și aventură culturală în Calais

Publicat

Publicitate

În perioada 5-9 mai 2025, un grup de 10 elevi și 2 profesori de la Colegiul Naţional ,,A. T. Laurian” din Botoșani  a participat la o mobilitate de grup-elevi, Erasmus+, Acreditare, Educaţie şcolară, la Lycée Général et Technologique « Pierre de Coubertin » din Calais, Franța. Această experiență educațională și culturală a avut ca scop principal dezvoltarea competențelor lingvistice în limba franceză, precum și îmbunătățirea competențelor interculturale, adaptate la noile tendințe globale.

Pe parcursul mobilităţii, elevii și profesorii au fost implicați în diverse activități educaționale și culturale, care au inclus ateliere de lucru, sesiuni de învățare interactivă și vizite culturale. Participanții (majori) si-au exprimat votul la secția amenajată din Calais pentru cetățenii români, pentru că sosirea în Franța a coincis cu ziua alegerilor prezidențiale din România. Elevii au participat activ la cursuri de  filozofie, economie, engleză, matematică, chimie, limba franceză. În afara cunoștințelor noi și descoperirea unor metode de predare uneori diferite de ale noastre, tinerii români au remarcat cu surprindere faptul că adolescenții din acest liceu foloseau foarte puțin telefoanele în timpul orelor de curs și deloc în timpul meselor la cantină, un obicei care a fost foarte apreciat.

De asemenea, au fost activ implicați în activitățile Asociației UnisCité pentru descoperirea istoriei, arhitecturii şi culturii locale. Au vizitat Ferme Urbaine, Acvariul Nausicaa și restaurantul Anima (La Cuisine Solidaire et territoriale)  unde au observat cu atenție acțiunile civice legate de protecția mediului înconjurător precum și preocuparea pentru integrarea personelor cu handicap sau probleme sociale.

Un moment special al fiecărei zile a fost sesiunea de împărtășire a experiențelor trăite, urmată de o degustare de produse specifice regiunii (Nordul Franței). Un alt aspect pozitiv observat a fost faptul că transportul public este gratuit în Calais, ceea ce încurajează cetățenii să folosească mai puțin mașina personală, contribuind astfel la reducerea poluării.

Feedback-ul primit de la elevi și profesori a fost extrem de pozitiv. Elevii au menționat că această experiență le-a deschis noi orizonturi și i-a ajutat să își îmbunătățească abilitățile lingvistice și interculturale. Profesorii au subliniat importanța unor astfel de programe în dezvoltarea personală și academică a elevilor. „Această mobilitate Erasmus+ a fost o experiență incredibilă pentru noi toți. Am învățat atât de multe lucruri noi și am avut ocazia să ne facem prieteni dintr-o altă țară. Suntem recunoscători pentru această oportunitate și așteptăm cu nerăbdare viitoarele proiecte”, a declarat unul dintre elevii participanți coordonați de profesoarele Gabriela Mangîr și Draia Ichim.

Mobilitatea Erasmus+ la Lycée Technologique Coubertin din Calais a fost o experiență de neuitat pentru toți participanții. Aceasta a oferit oportunități valoroase de învățare și dezvoltare personală, consolidând în același timp colaborarea internațională și prieteniile interculturale.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending