Connect with us
Publicitate

Eveniment

Mai bine de 50% dintre testele pozitive la consum de droguri la șoferi din Botoșani au fost INFIRMATE de analizele de laborator

Publicat

Publicitate

Consiliul Superior de Medicină Legală a făcut publice ratele de confirmare în cadrul instituțiilor medico-legale a rezultatelor testelor rapide privind consumul de substanțe psihoactive efectuate la șoferii din România, în județul Botoșani acesta fiind în anul 2023 de 47 la sută.

Astfel, potrivit datelor oferite de CSML, în anul 2022 în județul Botoșani au fost analizate în sistemul toxicologic medico-legal un număr de 22 de probe, cu o rată de confirmare de 77 la sută, în timp ce în anul 2023 au fost efectuate analize pentru 32 probe cu rată de confirmare de 47 la sută.

CSML a subliniat că testarea în trafic trebuie să îndeplinească cerințe cum ar fi obținerea rapidă a rezultatelor, ușurința în utilizare și fiabilitatea, însă aceste criterii pot fi atinse doar prin teste orientative sau prezumtive. Rezultatele pozitive ale testelor rapide ar putea necesita confirmare prin tehnici mai sensibile și specifice folosite în laboratoarele de toxicologie medico-legală.

Publicitate

Au fost evidențiate erorile asociate cu recoltarea în trafic, cum ar fi timpul scurs de la consum, modificarea pH-ului probei biologice și influența stimulării mecanice a secreției salivare. CSML a subliniat și existența substanțelor care pot provoca reacții fals pozitive, dar care nu sunt incluse pe lista substanțelor interzise.

În contextul afirmațiilor din presă despre presupusele manipulări ale rezultatelor în instituțiile medico-legale, CSML a prezentat o statistică intermediară pentru cazurile analizate în 2022 și 2023, evidențiind variabilitatea semnificativă a rezultatelor între județe și scăderea semnificativă a ratei de confirmare în 2023. De asemenea, s-au menționat eforturile depuse pentru achiziționarea de echipamente ultraperformante și necesitatea finanțării adecvate a instituțiilor medico-legale.

CSML a respins acuzațiile referitoare la presupusele manipulări ale rezultatelor și a subliniat că personalul specializat depune eforturi considerabile pentru a asigura analize cu o valoare probatorie maximă în justiție. S-a afirmat că testele de confirmare realizate în instituțiile medico-legale au o sensibilitate extrem de ridicată și detectează cazurile de consum cu o probabilitate aproape de 100%.

Publicitate

În concluzie, CSML a promis să publice rezultatele detaliate ale studiului și și-a exprimat disponibilitatea de a colabora cu părțile interesate pentru optimizarea testării șoferilor prin elaborarea de metodologii, cursuri de pregătire sau propuneri legislative.

Iată integral comunicatul Consiliului Superior de Medicină Legală (CSML):

Răspunsul CSML cu privire la cauzele rezultatelor negative oferite de sistemul toxicologic medico-legal, comparativ cu rata de pozitivitate la testarea de către organele de poliție, pentru testele efectuate în vederea stabilirii unei intoxicații acute cu substanțe psihoactive la șoferi:

Publicitate

Ca răspuns la recentele articole apărute în presă, referitoare la cauzele rezultatelor negative oferite de sistemul toxicologic medico-legal (comparativ cu rata de teste pozitivitate la testarea de către organele de poliție) pentru testele efectuate în vederea stabilirii unei intoxicații acute cu substanțe psihoactive la șoferi, Consiliul superior de medicină legală,  în urma consultării cu reprezentanți ai Poliției Române, dorește să facă următoarele precizări:

  1. testarea șoferilor în trafic trebuie să îndeplinească o serie de deziderate, precum să ofere rezultate rapide, imediat disponibile, prin metode ușor de utilizat de personal nespecializat și cu rata decentă de siguranță a rezultatelor. Aceste deziderate pot fi obținute, însă, doar prin efectuarea unor teste de orientare sau prezumtive. În practica națională și internațională, există multe cazuri în care rezultatele pozitive ale testelor rapide nu sunt confirmate atunci când ele sunt analizate cu o tehnică mai sensibilă și mai specifică, cum este cea utilizată de către laboratoarele de toxicologie din cadrul sistemului medico – legal. Pentru o mai bună exemplificare, reamintim – fiind de dată recentă în memoria colectivă și practica medicală – că și testările rapide făcute pe durata pandemiei pentru identificarea SARS-COV2 (care se bazau pe același principiu de detectare imuno-enzimatic) au arătat o rată de sensibilitate și specificitate de circa 80%, inclusiv recomandările OMS și ale MS – prin protocoalele naționale implementate – menționând necesitatea confirmării/infirmării unui astfel de rezultat prin teste de performanță/certitudine (RT-PCR);
  2. erorile raportate în studiile din literatura internațională de specialitate sunt mai mari atunci când recoltarea în trafic se face în lipsa unui protocol înalt standardizat (precum cel din cazul unor studii de cercetare medicală), erorile testelor rapide pe salivă putând crește și funcție de:
    • timpul scurs de la consum: fie prea scurt, situație în care încă nu se excretă substanța în salivă, fie prea lung (drogul este sub limita cut-off a testului);
    • modificarea de pH a probei biologice, care  poate modifica rata de excreție sau inhiba activitatea enzimatică a glucozo-6 fosfat dehidrogenazei, care se regăsește în testele de tip EMIT;
    • stimularea mecanică a secreției salivare, care scade rata de excreție salivară a drogurilor;
    • flora bacteriană, care modifică concentrațiile unor substanțe prezente în salivă;
    • condițiile de testare (temperatură inadecvată, expunere inadecvată la surse de lumină, infraroșii, ultraviolete, etc), care pot modifica activitatea enzimatică pe care se bazează unele teste;
    • utilizarea unor substanțe care modifică rata de secreție salivară (antidepresive triciclice, antagoniști de receptori adrenergici);
    • prezența în salivă a unor contaminanți, adulteranți sau excipienți ai dozei de stradă a drogului consumat sau din alimentația obșnuită, conservanți alimentari, produse pentru cosmetică sau igienă orală etc.
    • existența a numeroase substanțe care nu sunt incluse pe lista de substanțe interzise, dar care pot da reacții fals pozitive precum:
      • reacții fals pozitive la amfetamine: medicamente pentru diabet, antiemetice, antibiotice, antialergice;
      • cannabinoizi: antiinflamatorii, antivirale;
      • barbiturice: antiinflamatorii;
      • opiacee: antitusive (multe medicamente utilizate pentru răceală și gripă conținând codeină, care pozitivează testele rapide), antibiotice, antialergice, antiepileptice, vasodilatatoare. Toate aceste reacții fals pozitive sunt pot fi infirmate prin analiza toxicologică medico-legală pe probe de sânge.
  3. Trebuie de asemenea menționat că sensibilitatea și specificitatea variază mult și funcție de performanța echipamentului utilizat pentru testarea rapidă în trafic.
  4. Examinările toxicologice efectuate în cadrul instituțiilor medico-legale sunt de confirmare, ceea ce înseamnă că ele au rolul de a identifica, cu certitudine, substanțele psihoactive consumate de șoferi, dar totodată și cataboliții lor.
  5. testele rapide utilizate în cadrul Poliției Române sunt teste rapide de screening sau de orientare și nu sunt teste de diagnostic sau de certitudine, așa cum sunt analizele efectuate în cadrul INML sau IML, iar în cazul unui rezultat pozitiv, în mod obligatoriu acesta trebuie confirmat și prin alte metode de investigație. În acest sens, pentru mărirea acurateței și selectivității metodei de testare în trafic de către Poliția Rutieră, au fost achiziționate ultimele generații de echipamente Dräger, utilizate totodată și de către majoritatea polițiilor din alte state, astfel încât să fie redusă, atât cât permit aceste metode, rata de testare fals pozitivă sau fals negativă. Aceste echipamente urmează să le înlocuiască în următoarea perioadă pe cele vechi încă existente la nivel național, omogenizând astfel diferențele observate în diverse regiuni ale țării din punct de vedere al variațiilor de cazuri confirmate sau infirmate de către laboratoarele de medicină legală. Mai mult, personalul care efectuează testarea este instruit, iar procesul de testare în sine este procedurat și respectat cu strictețe, inclusiv consemnarea consumului de către subiect a unor substanțe neinterzise, medicamente sau alimente, declarate de către producătorul echipamentului ca fiind posibil interferente asupra rezultatului, ceea ce se consemnează în procesul verbal întocmit în acest sens. Evident, persoana care urmează a fi supusă testării are posibilitatea optării pentru efectuarea acestui test orientativ la fața locului sau de a fi condus direct la o unitate medicală autorizată pentru recoltarea probelor biologice care vor face obiectul analizelor de laborator într-o unitate medico-legală;
  6. Testele de confirmare realizate în cadrul instituțiilor medico-legale au scopul de a minimiza numărul de cazuri fals pozitive (deci de a elimina riscul ca o persoană care NU a consumat să fie fals considerată un consumator). Având în vedere sensibilitate extremă a testelor de confirmare care sunt realizate în cadrul instituțiilor medico-legale care este asociată cu o rată de rezultate fals negative extrem de redusă (spre 0%), este extrem de improbabil ca un consum de substanțe psihoactive să nu fie detectat. Prin urmare, testele de confirmare realizate în cadrul instituțiilor medico-legale detectează, cu o probabilitate foarte aproape 100%, cazurile de consum și exclud, cu o probabilitate foarte apropiată de 100%, reacțiile fals pozitive, permitind si determinări cantitative si discriminative incluzind nu numai categoria de substanta, ci insasi substanta particulara, respectiv metabolitii acesteia, diferențiind o substanță interzisă de alte substanțe, care au o formulă chimică asemănătoare, dar care nu sunt interzise
  7. instituțiile medico-legale se confruntă cu probleme deosebite de logistică determinate de creșterea exponențială a numărului de solicitări de efectuare a testelor pentru substanțe psihoactive și de apariție a unor noi substanțe psihoactive, a căror determinare necesită echipamente de înaltă performanță, extrem de costisitoare. Aceste probleme de logistică sunt cauzate primar de lipsa cronică de finanțare a acestei activități (în particular) dar și a sistemului medico-legal (în general), lipsă de finanțare care este în bună măsură generată chiar de refuzul repetat al Ministerului Afacerilor Interne de a aproba mărirea tarifelor medico-legale (care sunt la același nivel din 2006, deci de aproape 20 de ani), în condițiile unei creșteri extrem de mari a costurilor cu reactivi, materiale și echipamente;
  8. cu toate acestea, în cadrul instituțiilor medico-legale, personalul de specialitate face eforturi supraomenești să minimizeze timpii de așteptare și totodată să asigure analize care să aibă valoare probatorie maximă în justiție, fără însă a putea trece peste timpii și procedurile extrem de stricte de administrare, prelucrare și interpretare a acestor probe fapt ce, coroborat cu cele menționate la punctul anterior, duc la apariția unor întârzieri în prelucrarea probelor;
  9. În ultimii ani, sistemul medico-legal a solicitat, în mod repetat, achiziționarea de echipamente ultraperformante, care să permită realizarea mai rapidă a acestor testări și care să identifice și substanțe psihoactive de generație nouă, solicitări cărora nu li s-a răspuns pozitiv până în momentul de față.
  10. Având în vedere afirmațiile din presă, conform cărora “După analiza cifrelor, reprezentanții poliției spun că au observat și un fenomen ciudat legat de testele fals pozitive. Ei susțin că au motive să creadă că unii șoferi drogați sunt ajutați de medicii legiști să scape” (https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/record-negativ-la-numarul-de-soferi-prinsi-drogati-la-volan-in-2023-politia-crede-ca-unii-dintre-ei-sunt-ajutati-sa-scape.html), afirmații care au fost atribuite tendențios și fals Poliției Române, dorim să prezentăm o statistică intermediară, realizată pe cazurile analizate pe anii 2022 și 2023, din care se poate constata rata de reacții fals pozitive

    Analizând datele din tabel, reies următoarele aspecte pe care le considerăm relevante:
  • În județele arondate fiecărui institut medico-legal există o variabilitate extrem de mare a rezultatelor funcție de județul unde a fost realizată testarea în trafic. Acest aspect confirmă existența unor deficite semnificative care apar până la momentul luării în lucru a probelor la instituția medico-legală unde se efectuează examenul toxicologic, DEOARECE tehnica de lucru, aparatura și personalul care realizează testările sunt același;
  • Rata de confirmare a scăzut semnificativ între 2022 și 2023 (cu precizarea că datele de pe 2023 nu sunt complete, statistica fiind realizată înainte de încheierea anului curent). Cu toate acestea, există județe unde rata de confirmare a crescut semnificativ în 2023 (vezi de exemplu Bacău de la 42 la 85 %, Gorj de la 48 la 88%), ceea ce din nou sugerează existența unor probleme legate mai degrabă de detecția rapidă (în trafic), transportul sau depozitarea probelor până la nivelul institutelor medico-legale, probleme care în respectivele județe au fost corectate.
  • Scăderi și creșteri mari procentuale au fost constatate în general în județele cu un număr mic de testări. Odată ce numărul de testări crește, rezultatele tind să se apropie de media institutului respectiv.
  • În general, rate mai mici de rezultate fals pozitive sunt obținute în cadrul județelor unde există institute medico-legale, dar și a județelor în care există orașe mari, ca poli regionali de dezvoltare.
  1. Analizând ratele de pozitivitate funcție de grupele de substanțe psihoactive (rezultate centralizate de la 4 institute medico-legale)  au fost obținute următoarele rezultate:
Substanță Rată pozitivitate 2022 Rată pozitivitate 2023
OPIACEE 64 63
METADONA 90 45
AMFETAMINA 29 17
METAMFETAMINA 67 40
CANABINOIZI 94 84
COCAINA 83 71
BENZODIAZEPINE 22 17
ALTELE (total) ketamina, antidepresive triciclice 62 55
  • din tabelul de mai sus reiese că pentru anumite substanțe, precum cannabinoizii sau cocaina, cazurile fals pozitive sunt relative rare. Pentru altele, precum benzodiazepine sau amfetamină, procentul numărului de rezultate fals pozitive pe  teste rapide din salivă este extrem de mare. La metadonă a crescut mult numărul de cazuri fals pozitive în 2023, dar trebuie menționat că numărul de cazuri detectate este redus;
  1. menționăm de asemenea faptul că în cadrul laboratoarelor medico-legale probele biologice sunt conservate până la termenul legal (existând și probe martor), acestea putând fi oricând reanalizate pentru a înlatura orice dubiu. De asemenea, în memoria aparatelor de laborator / de detecție instrumentală se stochează rezultatele determinărilor  – nu numai la nivel de confirmare / infirmare / cantitativ, dar și curbele de calibrare / de detecție și comparare cu librăriile de date tipice, astfel că rezultatele toxicologice pot fi oricând reevaluate/reinterpretate în cadrul altui laborator de toxicologie medico-legală.

În concluzie

Ca urmare a interesului public deosebit referitor la modul în care se realizează testările toxicologice în cadrul institutelor medico-legale, cu precădere a faptului că acestea infirmă, în urma analizelor probelor de sânge și urină unele testări rapide efectuate în trafic, precum și a existenței în mass-media a unor articole care au sugerat existența unor manipulări a acestor rezultate în cadrul instituțiilor medico-legale, Consiliul superior de medicină legală, în colaborare cu reprezentanți ai Poliției Române, au realizat o evaluare primară a datelor referitoare la rezultatele analizelor toxicologice din anii 2022-2023 realizate în cazul șoferilor la care în trafic a fost detectat un rezultat rapid pozitiv la droguri, constatând următoarele:

  1. Rezultatele obținute în cadrul laboratoarelor de toxicologie medico-legală din cadrul institutelor medico-legale au o variabilitate extrem de mare de la județ la județ și de la an la an;
  2. Motivele principale ale apariției acestei variabilități sunt reprezentate de modalitatea de testare în trafic (cel mai probabil tipul de aparat utilizat în testare, cu mențiunea că reprezentanții Poliției Române au confirmat faptul că în momentul de față există proceduri de achiziție care au drept scop înlocuirea aparatelor care au avut rate mari de rezultate fals pozitive) dar și modelele de consum mult diferite în județe, procentul de cazuri fals pozitive fiind mult influențat de tipul de substanță la care testul rapid a ieșit pozitiv.

Consiliul superior de medicină legală va publica rezultatele detaliate ale acestui studiu pe site-ul oficial (www.csml.ro), inclusiv statistici pe fiecare județ. De asemenea, Consiliul își manifestă disponibilitatea de a lucra oricând cu părțile interesate în vederea optimizării activității de testare a șoferilor prin elaborarea de metodologii, cursuri de pregătire sau propuneri legislative.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Sondaj INSCOP: Surpriză în topul partidelor la alegerile parlamentare. Ce formațiune ocupă locul 2

Publicat

Publicitate

Un sondaj realizat de INSCOP la nivel național, în perioada 7-12 noiembrie, la comanda cotidianului Libertatea, indică faptul că PSD conduce în clasamentul intenției de vot pentru alegerile parlamentare, urmat de AUR.

„Pe data de 1 Decembrie se vor organiza alegeri parlamentare. Dvs cu ce partide ați vota dintre următoarele?”, a fost întrebarea din sondajul Libertatea.

Raportat la cei care declară că vin sigur la vot:

Publicitate
  • 30.7% PSD,
  • 21.2% AUR,
  • 15.4% PNL,
  • 12.8% USR,
  • 5.3% SOS România
  • UDMR 4.7%, REPER 3.1%,
  • Partidul Drept 1%, PER 0.8%, FD 1.3% și Partidul SENS 1.1%.

0.6% dintre respondenți spun că ar vota un independent, iar 2% alt partid.

Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Efective sporite de jandarmi pentru evenimentele de la sfârșitul acestei săptămâni pentru a preîntâmpina incidente nedorite

Publicat

Publicitate

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a suplimentat efectivele angrenate în misiuni de ordine publică la finalul săptămânii, pentru ca manifestările publice cu caracter sportiv și cultural-artistic să se desfășoare în condiții de siguranță pentru participanți.

Vineri, începând cu ora 17.00, jandarmii vor avea în atenție evenimentul aniversar ARTA 56, organizat la Sala de sport Obor din orașul Darabani, unde este așteptat un număr mare de spectatori.

Sâmbătă, efectivele de jandarmerie vor asigura ordinea și siguranța publică pe Stadionul municipal Dorohoi, la meciul de fotbal de Liga a III-a dintre echipele Gloria Ultra – A.C.S. F.C. Bacău.

Publicitate

În ultima zi a săptămânii, de la ora 12.00, jandarmii vor fi alături de spectatori și vor acționa pentru respectarea fair-play-ului sportiv la meciul de fotbal dintre echipele A.C.S. Rapid Plopenii Mari – A.F.C. Cristalul Dorohoi, din faza judeteană a Cupei României, disputat la Complexul Sportiv Săveni.

În cadrul acestor misiuni, jandarmii vor coopera cu efective de poliție și pompieri, care vor acționa potrivit competențelor instituționale în vederea preîntâmpinării unor incidente nedorite.

Misiunile jandarmilor pentru siguranța cetățenilor, executate independent sau în cooperare cu polițiștii botoșăneni, vor continua zilnic pentru prevenirea și combaterea infracțiunilor, contravențiilor și a consumului de substanțe cu efect psihoactiv, precum și pentru intervenția la apelurile făcute la numărul unic de urgență 112.
Recomandăm participanților la manifestările publice să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc și bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct, atunci când situația o impune.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Alexandra Huțu, candidat PSD Senat: „Avem cele mai multe programe pentru susținerea familiilor și copiilor, dintre toate partidele”

Publicat

Publicitate

Parlamentarul social-democrat botoșănean Alexandra Huțu a prezentat o parte din programele dedicate familiilor cu copii pe care PSD le-a pregătit pentru următorii 4 ani.

 

Investiția în copii reprezintă cea mai importantă investiție, pentru că investim în viitor. De aceea, misiunea noastră este să asigurăm pentru toți copiii din România o viață cât mai bună și mai prosperă, respectându-le drepturile și șansele de a crește și de a se dezvolta într-o societate a drepturilor, libertăților și egalităților de șanse. În programul de guvernare am prevăzut atât măsuri fiscale de reducere a impozitelor pentru familiile cu venituri mici, cu mai mulți copii sau cu un singur părinte, cât și asigurarea de investiții pentru renovarea locuințelor din mediul rural, dar și măsuri de spijin pentru femeile care devin mame”, a declarat Alexandra Huțu.

Publicitate

 

Programele inițiate de miniștrii social-democrați care vor fi continuate de PSD dacă va intra la guvernare de anul viitor, sunt cele pentru susținerea cuplurilor cu probleme de fertilitate, sprijin financiar de 10.000 de lei la nașterea copilului pentru mamele cu vârsta între 20-30 de ani care au un venit și programul prin care familiile cu cel puțin 3 copii și cele monoparentale cu venituri reduse vor beneficia de gratuitate pentru copii la transport public, în tabere, acces la activități culturale și sportive și consiliere psihologică.

 

Publicitate

Măsurile fiscale prevăzute se referă la: reducerea contribuției pentru sănătate la salariile membrilor familiilor cu copii, finanțarea cursurilor de recalificare pentru părintele singur cu venituri mici, care dorește să-și schimbe domeniul profesional, prin oferirea de vouchere pentru servicii „before și after-school” și vouchere cu valoarea de 1.500 de lei per copil, pentru consultații și tratamente stomatologice sau pentru cheltuielile legate de educație.

 

Programul Utilități în interiorul locuințelor din mediul rural propus de PSD constă în finanțări cu fonduri europene acordate de stat pentru izolarea termică a locuințelor individuale, montarea ferestrelor cu geam termopan, precum și instalarea sistemelor fotovoltaice de încălzire și producere de energie pentru reducerea costurilor cu energia pentru familiile cu venituri mici.

Publicitate

 

Statul român este obligat să implementeze politici de încurajare a natalităţii şi de susţinere a mamelor și a familiilor. Datele ultimului Recensământ al Populaţiei au arătat o scădere de 1,1 milioane de locuitori faţă de recensământul din 2011, iar motivele care stau în spatele acestei scăderi sunt natalitatea în scădere continuă, migraţia şi deficitul demografic. Având în vedere toate acestea, este necesar să se pună accent pe o promovare permanentă a politicilor de creștere a natalităţii şi de scădere a migrației – ca factori ce țin de strategia națională de dezvoltare a țării noastre”, a subliniat candidata PSD Botoșani pentru Senat.

 

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=122192194124217251&id=61556517540983&rdid=ZrxlqBxHYqCfBv07

 

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

Activitatea notarială electronică: Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la notar, în anumite situații

Publicat

Publicitate

Activitatea notarială electronică. Guvernul a aprobat, joi, un proiect de lege privind activitatea notarială electronică. Prin intermediul unei platforme denumită Top-not, notarii vor putea legaliza documente și în variantă digitală care să aibă aceeași valoare ca și documentele pe hârtie, scrie alba24.ro

În plus, în anumite situații nu va mai fi nevoie de prezența fizică a cetățenilor la cabinetele notariale. Noile măsuri ar urma să fie aplicate din anul 2026. 

Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.

Publicitate

„Toate actele şi procedurile notariale electronice vor fi integrate într-o singură platformă IT, denumită Top-not, gestionată de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România”, a scris ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, pe Facebook.

„Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la un birou notarial în situaţia în care actele şi procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi îndeplinite fără prezenţă fizică”, a explicat ministrul Justiției, Alina Gorghiu.

Potrivit acesteia, printre beneficiile proiectului se află şi sume economisite pentru cei care apelează la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a înscrisurilor, precum şi degrevarea sarcinilor şi înlăturarea muncii manuale a notarilor publici şi a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale.

Publicitate

Proiectul de lege aduce multiple beneficii pentru profesia de notar public, prin modernizarea și eficientizarea activității acestei profesii, și pentru mediul de afaceri național și internațional, permițând accesul simplificat și rapid la serviciile notariale, eliminând obstacolele distanței fizice și oferind o modalitate sigură de stocare și administrare a documentelor notariale. Actele și documentațiile întocmite în formă electronică vor fi administrate în condiții de securitate, păstrând confidențialitatea și integritatea informațiilor, cu respectarea secretului profesional.

Activitatea notarială electronică. Ce reprezintă actul notarial în formă electronică

Potrivit proiectului, actul notarial în formă electronică, purtând semnătura electronică calificată a notarului public, precum și sigiliul electronic calificat al Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, aplicat de platforma Top-not, va fi de autoritate publică și va produce aceleași efecte juridice ca același act notarial întocmit pe suport hârtie.

Notarii publici care optează pentru îndeplinirea actelor și procedurilor notariale în formă electronică vor avea obligația să solicite Uniunii, în prealabil, autorizația pentru desfășurarea activității în această modalitate, precum și accesul la platforma Top-not și la programul informatic unic privind registrele biroului notarial.

Publicitate

Pentru îndeplinirea unui act sau a unei proceduri notariale în formă electronică, părțile vor sesiza notarul public printr-o cerere semnată cu semnătură electronică calificată.

Actele sau procedurile notariale vor putea fi îndeplinite în formă electronică numai la sediul profesional al notarului public, dacă părțile sunt prezente fizic și semnează actul cu semnătură electronică calificată.

La cererea părților, poate fi întocmit în formă electronică orice act notarial prevăzut de lege, cu respectarea normelor de competență teritorială.

Ce proceduri notariale se vor putea îndeplini în formă electronică

Potrivit proiectului aprobat de Guvern, notarul public va putea îndeplini în formă electronică, fără prezența fizică a solicitantului, următoarele acte și proceduri notariale:

  • consultații juridice scrise cu caracter notarial;
  • primirea și păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială;
  • darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică;
  • legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică.

De asemenea, va putea fi îndeplinită în formă electronică, fără prezența fizică a solicitantului, și încheierea de îndreptare a erorilor materiale și, după caz, de completare a omisiunilor vădite privind anumite acte și proceduri notariale, respectiv darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică și legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică.

Activitatea notarială electronică: Operațiuni prin mijloace electronice, în procedura succesorală

În procedura succesorală notarială vor putea fi îndeplinite, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererii privind deschiderea procedurii, însoțită de certificatul de deces în formă electronică;
  • transmiterea cererii de amânare și comunicarea noului termen stabilit;
  • transmiterea cererilor de repunere pe rol a unui dosar succesoral;
  • transmiterea cererilor privind suspendarea procedurii succesorale;
  • transmiterea cererilor de inventariere a bunurilor ce au aparținut defunctului și a celor pentru punerea de sigilii;
  • transmiterea cererilor privind îndreptarea sau completarea actelor care prezintă erori materiale sau omisiuni vădite;
  • transmiterea către notarul public a altor cereri, însoțite, după caz, de documentația aferentă, în vederea îndeplinirii acestei proceduri.

În procedura autentificării înscrisurilor, vor putea fi îndeplinite, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererii de îndeplinire a procedurii;
  • verificările și comunicările în/către registrele publice, după caz;
  • transmiterea documentelor necesare în formă electronică;
  • transmiterea cererilor privind îndreptarea sau completarea actelor care prezintă erori materiale sau omisiuni vădite;
  • transmiterea către Oficiul Național al Registrului Comerțului a actelor privind societățile;
  • transmiterea de către notarul public a altor cereri, însoțite, după caz, de documentația aferentă, în vederea îndeplinirii acestei proceduri.

Încheierile privind îndreptarea erorilor materiale sau completarea omisiunilor vădite dintr-un act notarial întocmit pe suport hârtie nu pot fi întocmite în formă electronică.

În exercitarea activității notariale, pot fi îndeplinite de către notarul public, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererilor adresate instituțiilor și autorităților publice;
  • comunicarea cererilor și a oricăror alte documente pentru efectuarea operațiunilor de publicitate imobiliară;
  • solicitarea înregistrării fiscale a contribuabililor, la cererea acestora, ca urmare a îndeplinirii unor acte și proceduri notariale care necesită această operațiune;
  • îndeplinirea formalităților, la solicitarea părții, în vederea exercitării dreptului de preempțiune, în cazurile prevăzute de lege;
  • obținerea oricăror înscrisuri, certificate, avize și autorizații necesare întocmirii actelor și procedurilor notariale.

Eliberarea duplicatelor de pe înscrisurile notariale în altă formă decât cea în care au fost întocmite

La cererea oricăreia dintre părți, a succesorilor acestora, a reprezentantului legal sau convențional, precum și a oricărei persoane care justifică un drept sau un interes legitim, notarul public va putea elibera un duplicat în formă electronică al unui act notarial original pe suport hârtie aflat în arhiva sa, denumit E-duplicat. În cazul în care calitatea de notar public a încetat, iar arhiva acestuia este preluată de către Camera Notarilor Publici, E-duplicatul se eliberează de către un alt notar public desemnat de Președintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data întocmirii acestui act.

La cererea oricăreia dintre persoanele menționate anterior, notarul public care a întocmit actul poate elibera un duplicat pe suport hârtie al unui act notarial original în formă electronică, aflat în arhiva Top-not, denumit A-duplicat. În cazul în care notarul public nu mai este în funcție, iar arhiva acestuia este preluată de către Camera Notarilor Publici, A-duplicatul se eliberează de către un alt notar public desemnat de Președintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data întocmirii acestui act.

În textul duplicatului se reproduc cuvânt cu cuvânt atât cuprinsul înscrisului original, cât şi cel al încheierii prin care s-a încuviințat întocmirea acestuia. În locul semnăturii originale se menționează numele de familie şi prenumele fiecărui semnatar.

Duplicatul va avea aceeași forță probantă ca înscrisul original.

Pe prima pagină a duplicatului eliberat se va face mențiunea E-duplicat sau A-duplicat, după caz.

Emiterea copiei legalizate de pe înscrisuri într-o altă formă decât cea în care acestea au fost întocmite

Notarul public va elibera copii legalizate în formă electronică numai de pe înscrisurile originale pe suport hârtie prezentate de părți.

Se vor putea legaliza copii electronice atât de pe un înscris original pe suport hârtie în întregime, cât şi de pe părţi determinate ale acestuia, după confruntarea copiei electronice cu originalul. Copia electronică în extras cuprinde și elementele esențiale ale înscrisului şi nu poate denatura înţelesul şi conținutul înscrisului.

Notarul public va elibera copii legalizate pe suport hârtie ale actelor originale în formă electronică, după confruntarea copiei pe suport hârtie cu originalul în formă electronică.

Se vor putea legaliza copii pe suport hârtie numai de pe un înscris original în formă electronică în întregime.

Potrivit proiectului, legea va intra în vigoare în termen de 1 an și 6 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending