Connect with us

Eveniment

Lovitură pentru familii: Rudele întreținute nu mai sunt scutite de plata CASS, din august. Precizări ANAF

Publicat

Publicitate

Persoanele aflate în întreținerea unei persoane asigurate nu mai sunt exceptate de la plata CASS, de la 1 august. O serie de modificări cu privire la contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) au fost aduse prin Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, a anunțat, vineri, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), notează alba24.ro.

”Una dintre modificările legislative vizează eliminarea din categoria persoanelor exceptate de la plata CASS a persoanelor fizice aflate în întreținerea unei persoane asigurate, respectiv soțul, soția și părinții fără venituri proprii.

În contextul acestor modificări, începând cu data de 1 august 2025, persoanele fizice care realizează venituri din: salarii și asimilate salariilor, pensii, activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, alte surse etc. pentru care datorează CASS pot opta pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele aflate în întreținere, respectiv soțul, soția și părinții fără venituri proprii”, se arată într-un comunicat al ANAF, remis AGERPRES.

Astfel, CASS datorată de persoanele fizice se determină prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul, reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe țară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului în care se exercită opțiunea.

Opțiunea se exercită oricând în cursul anului, prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – formular 212, în care se evidențiază contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, precizează ANAF.

Conform instituției, Formularul 212 a fost aprobat prin Ordinul președintelui ANAF 1929/2025.

Publicitate

Persoanele fizice care optează pentru plata CASS pentru persoanele aflate în întreținere completează Capitolul II – Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025, Secțiunea 2 Date privind CASS datorată de către persoanele fizice pentru persoanele aflate în întreținere potrivit art. 182^1 din Codul fiscal.

Recomandăm completarea cu atenție a Capitolul II – Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025, din formularul 212 Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, întrucât opțiunea exercitată este definitivă și generează obligația de plată a CASS’, susțin reprezentanții ANAF.

Plata CASS datorată pentru fiecare persoană pentru care se exercită opțiunea se efectuează în două tranșe, după cum urmează:

  • 25% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, la data depunerii declarației prin care se exercită opțiunea;
  • 75% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opțiunea.

Potrivit Hotărârii Guvernului 1506/2024, începând cu 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, fără a include sporuri și alte adaosuri, este în suma de 4.050 lei lunar.

Ca urmare, pentru anul 2025, baza de calcul pentru stabilirea CASS este de 24.300 lei (6 x 4.050 lei), iar CASS datorată este de 2.430 lei.

Astfel, persoana care optează pentru plata CASS pentru persoanele aflate în întreținere datorează 2.430 lei pentru fiecare persoană pentru care a exercitat opțiunea.

Plata CASS datorată în sumă de 2.430 lei se va efectua în două tranșe, potrivit AGERPRES

Prima tranșă în sumă de 608 lei se efectuează la data depunerii formularului 212, iar a doua tranșă de 1.822 de lei se efectuează până la data de 25 mai 2026. Plata se poate face și integral, mai arată instituția.

”Declarația se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, astfel: prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv: prin intermediul serviciului ‘Spațiul privat virtual’ (SPV); pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată sau în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire. Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștă, după caz”, se mai spune în document.

Contribuabilii care nu dețin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităților fiscale, cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operațiuni: înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual; completarea Declarației Unice sau depunerea Declarației Unice.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistență pentru depunerea Declarației unice.

Contribuabilii își pot îndeplini obligațiile de plată prin următoarele modalități:

  • cu cardul bancar sau numerar la casieriile Trezoreriei Statului pe raza cărora aceștia își au domiciliul fiscal;
  • on-line, cu cardul, prin intermediul Spațiului Privat Virtual sau al platformei Ghiseul.ro; prin virament bancar sau cu mandat poștal, prin intermediul oficiilor poștale.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

OFICIAL Burse școlare 2025-2026. Regulile și criteriile de acordare au intrat în vigoare. Diriginții propun, comisia de burse cu

Publicat

Publicitate

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor, scrie EDUPEDU.

HG 732 Burse 2025 2026 EdupeduDescarcă fișier

În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Bursele sociale se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Publicitate

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

președinte — director/director adjunct;
membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
secretar — secretar-șef/secretar/informatician.
Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor.
În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Bursele sociale se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

președinte — director/director adjunct;
membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
secretar — secretar-șef/secretar/informatician.
Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor.

În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Bursele sociale se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

  • președinte — director/director adjunct;
  • membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
  • secretar — secretar-șef/secretar/informatician.

Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Articol în curs de actualizare

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșaniul intră pe harta badmintonului național: Prima ediție a Cupei „Daniel Hriscu”, un succes cu aproape 100 de participanți din toată țara

Publicat

Publicitate

Timp de trei zile, Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” din Botoșani este gazda unui eveniment sportiv de excepție: prima ediție a Cupei de Badminton „Daniel Hriscu”, un turneu organizat în memoria regretatului antrenor botoșănean care a format generații de sportivi și a promovat valorile fair-play-ului.

Competiția, care se desfășoară în perioada 5-7 septembrie, reunește aproape 100 de participanți din întreaga țară, de la sportivi amatori până la jucători cu experiență în competiții oficiale. Categoriile de concurs au inclus Open A, B, C și Kids U11, U13, cu probe individuale și de dublu: MS, WS, MD, WD, XD. Taxa de participare a fost de 120 RON pentru trei probe, cu mențiunea că fiecare jucător a avut dreptul să aleagă o singură categorie de dificultate.

Momentul culminant al turneului va fi ziua de duminică, 7 septembrie, când se dispută finalele. Atmosfera a fost încă de la primele partide de astăzi cu adevărat electrizantă, iar entuziasmul copiilor din Botoșani care au avut ocazia să joace „acasă”, în fața propriilor suporteri, a demonstrat că orașul are potențialul de a deveni un punct important pe harta badmintonului național.

„Astăzi este despre sport, despre sănătate, energie și bucuria de a fi activ la orice vârstă!  Badmintonul botoșănean adună oameni pasionați, prietenoși și dornici de mișcare. Alătură-te și tu competiției de badminton organizată în memoria marelui antrenor Daniel Hriscu la Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” și descoperă badmintonul – un sport care apropie generațiile!”, au transmis organizatorii.

Evenimentul este organizat de Asociația MOL-Sport Botoșani, cu sprijinul mai multor parteneri locali și naționali: CS Botoșani, Direcția Județeană pentru Sport, Primăria Municipiului Botoșani, AquaPark & Sports Cornișa, Vornskaya, ANVI, Decorio, Pico Lab și alții.

„Prin astfel de competiții, Botoșaniul face pași concreți spre a deveni gazdă a turneelor de campionat național. Este un început promițător, cu bătaie lungă. Ne dorim ca acest turneu să devină o tradiție, dar mai ales o rampă de lansare pentru tinerii sportivi din zonă”, a adăugat antrenorul Andrei Molie, unul dintre organizatorii competiției.

Publicitate

Cupa de Badminton „Daniel Hriscu” nu este doar o competiție sportivă, ci și un act de recunoștință față de un om care a însemnat enorm pentru sportul botoșănean. Emoția, spiritul de echipă și energia pozitivă a participanților transformă acest debut într-un eveniment memorabil.

Citeste mai mult

Eveniment

Se oprește apa pe mai multe străzi din Botoșani, pe 8 septembrie! Nova Apaserv anunță lucrări

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează utilizatorii că, urmare a investițiilor desfășurate în cadrul proiectului ,,Reabilitare și modernizare strada Popăuți, municipiul Botoșani, beneficiar Municipiul Botoșani, este necesară sistarea furnizării apei potabile pentru executarea lucrărilor de relocare hidranți de incendiu.

Astfel, în data de 08 septembrie 2025, în intervalul orar 0830 – 1600, va fi întreruptă furnizarea apei potabile pe următoarele străzi Popăuți, Panduri, Hatman Arbore (parțial), Stegari, Aleea Luizoaia, Aleea Dimitrie Cantemir, Aleea Ioan Missir și Aleea Grigore Ghica.

„Rugăm consumatorii afectați să-și constituie rezerve de apă necesare pentru consum și uz casnic pe durata întreruperii.

Vă mulțumim pentru înțelegere!”, a transmis conducerea Nova Apaserv Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Romario Benzar și-a reziliat contractul cu FC Botoșani

Publicat

Publicitate

Clubul de fotbal FC Botoșani a încetat, de comun acord, relațiile contractuale cu jucătorul Romario Benzar, a anunțat gruparea, vineri, pe pagina sa de Facebook.

Venit la FC Botoșani în vara anului 2023, fundașul dreapta născut pe 26 martie 1992 a strâns în cele trei sezoane în care a îmbrăcat tricoul ‘roș-alb-albastru’ 37 de partide, trecându-și în cont și 6 asisst-uri.

Fostul internațional și-a început cariera la FC Viitorul Constanța, după care a mai jucat la FCSB, Lecce, Perugia, Farul Constanța și UTA.

Benzar a adunat 19 selecții la echipa națională.

AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending