Connect with us

Eveniment

Legile Educației, adoptate în Parlament. Votul final s-a dat la Senat. Principalele modificări

Publicat

Publicitate

Senatul a adoptat luni proiectele legii educației. Acestea vor ajunge la promulgare, pentru a intra în vigoare.

Proiectul legii învățământului preuniversitar a fost adoptat cu 82 de voturi pentru și 28 împotrivă, iar cel al legii învățământului superior cu 79 de voturi pentru și 28 împotrivă, potrivit edupedu.ro.

Senatul este cameră decizională în acest caz.

Principalele modificări din legislație

  • Admiterea la liceu: examen de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională
  • Religia, impusă ca disciplină opțională la Bacalaureat pentru elevii de la profilul uman, la proba specifică a profilului sau specializării
  • Banii pentru materialele profesorilor și posiblitatea de a primi o chirie de 400 de euro pe lună, amendamente eliminate din proiectul Legii învățământului preuniversitar
  • Obligația profesorilor de a promova diversitatea ca resursă de învățare, criticată de cultele religioase, a fost eliminată de deputații din Comisia de învățământ și înlocuită cu „respectarea diversității“
  • Profesorii care nu au locuință în localitatea unde au postul vor beneficia de decontarea transportului.
  • Condamnații penal și cadrele didactice sancționate nu pot fi membri în consiliul de administrație al școlii.
  • Telefonul mobil poate fi confiscat de la elevii din clasele primare și gimnaziu și predat părinților; pentru elevii de liceu, decizia privind interzicerea telefoanelor rămâne la dispoziția școlii.
  • Obligațiile și drepturile elevilor.
  • Exmatricularea elevilor, introdusă în legislație
  • Liceele pedagogice vor continua să formeze învățători

Amendamente aprobate

Proiectul legii învăţământului preuniversitar a fost dezbătut timp de patru zile în comisie.

Între amendamentele adoptate de comisie se numără cel potrivit căruia depăşirea cu peste doi elevi a efectivului maxim de copii dintr-o grupă sau clasă se poate face cu aprobarea Ministerului Educaţiei.

O altă modificare stipulează că, în şcolile izolate geografic sau în cele în care efectivele sunt mai mici decât cele prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar, se pot organiza clase simultane, dar clasa a VIII-a este separată, indiferent de numărul de elevi.

Publicitate

Un alt amendament adoptat de comisie prevede că decizia privind instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în şcoală se ia de către profesori, părinţi sau majoritatea elevilor majori.

Comisia a eliminat din proiect prevederea conform căreia în situaţii temeinic justificate, într-o unitate de învăţământ de masă se constituie grupe sau clase cu antepreşcolari, preşcolari sau elevi cu dizabilităţi şi/sau cu cerinţe educaţionale speciale (CES), precum şi articolul, din actul normativ adoptat de Camera Deputaţilor, care stipulează că înmatricularea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) într-o unitate de învăţământ de masă este permisă doar dacă aceasta dispune de resursă umană şi bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin şi itinerante.

Costul standard per antepreşcolar/preşcolar/elev se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră şi profil, prevede un alt amendament adoptat.

O altă modificare stipulează că „personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare poate fi menţinut, la cerere, anual, ca titular în funcţia didactică, şi peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta 70 de ani; cererea se soluţionează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unităţii de învăţământ, prin decizie motivată, care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii”.

Un alt amendament prevede că transferul beneficiarilor primari ai educaţiei în cadrul sistemului de învăţământ preuniversitar se realizează în baza unei metodologii aprobată prin ordin al ministrului Educaţiei.

„Pentru personalul din învăţământul preuniversitar formarea continuă include în mod obligatoriu şi periodic un curs de prim ajutor”, mai prevede o modificare.

Comisia a adăugat şi noi prevederi la capitolul drepturi şi obligaţii pentru personalul din învăţământul preuniversitar.

„Personalul din învăţământul preuniversitar beneficiază de asistenţă medicală gratuită pentru examinările medicale periodice prevăzute de legislaţia în vigoare, de vaccinare gratuită împotriva bolilor infecto-contagioase, precum şi de măsuri active de prevenire a îmbolnăvirilor profesionale. Lista bolilor este stabilită şi aprobată de Ministerul Sănătăţii prin ordin comun cu Ministerul Educaţiei. (…) Personalul didactic care şi-a pierdut capacitatea de muncă urmare a unei boli profesionale beneficiază de pensie de invaliditate în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. (…) În cazuri bine justificate conducerea unităţii de învăţământ poate întrerupe concediul legal”, prevăd unele dintre noile prevederi.

Comisia de învăţământ a Senatului a dat, joi, raport de admitere cu amendamente admise şi respinse proiectului legii învăţământului superior. Sâmbătă, senatorii au revenit asupra acestui proiect şi au efectuat mai multe modificări de formă. De asemenea, au eliminat alineatele 2 şi 3 ale articolului 15 introduse prin amendamente. Astfel, au fost eliminate prevederile potrivit cărora „instituţiile de învăţământ superior pot prelua singure sau prin asociere, după caz, fundaţii, asociaţii, unităţi de învăţământ preuniversitar, spitale, farmacii, unităţi medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, cabinete de specialitate, inclusiv stomatologice cu aprobarea Senatului universitar, conform prevederilor legale; instituţiile de învăţământ superior de stat pot prelua în condiţiile alineatului 2 doar entităţi de stat”, potrivit Agerpres.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Viza de flotant în 2025: acte necesare, taxe și valabilitate. Regula nouă valabilă pentru românii care nu locuiesc la adresa din buletin

Publicat

Publicitate

Începând cu anul 2025, viza de flotant devine un subiect de interes pentru românii care nu locuiesc la adresa din buletin și care își stabilesc reședința temporară într-o altă localitate. Aceasta presupune înscrierea adresei secundare în cartea de identitate, iar procedura de obținere nu este complicată, dar necesită respectarea anumitor reguli și acte specifice. Mai jos veți afla detalii despre acte necesare, taxe și valabilitatea vizei de flotant, relatează playtech.ro.

Actele necesare și procedura

Pentru a obține viza de flotant, solicitantul trebuie să se prezinte la Serviciul de Evidență a Populației din localitatea unde se află noua reședință.

În primul rând, este necesar să completeze o cerere pentru stabilirea reședinței, care poate fi depusă personal sau cu ajutorul unei persoane care vă ia în spațiu.

Dacă stați în chirie, trebuie să adăugați și un contract de închiriere, iar dacă locuiți la un prieten, acesta trebuie să semneze o declarație de primire în spațiu. Pentru solicitarea vizei, va trebui să prezentați cartea de identitate în original și o copie a acesteia.

În cazul în care persoana care vă găzduiește nu poate veni cu dvs. la Evidența Populației, aceasta va trebui să dea o declarație de primire în spațiu cu cel mult 90 de zile înainte de a depune cererea. Dacă documentul este redactat într-o limbă străină, va fi necesară și o traducere legalizată.

Publicitate

Taxele și valabilitatea vizei de flotant

Obținerea vizei de flotant presupune achitarea unei taxe, care se plătește la Poștă. După completarea formalităților, viza de flotant va fi valabilă timp de un an.

După acest interval, trebuie să o reînnoiți, iar procedura va fi similară celei inițiale. Este important de menționat că, dacă în timpul acestui an nu respectați regimul de flotant și nu locuiți efectiv la adresa respectivă, viza poate fi anulată de autorități.

Noi reglementări și obligațiile proprietarului

Începând cu 2025, au apărut noi reglementări stricte pentru persoanele care decid să își declare reședința la o adresă unde nu locuiesc permanent.

Poliția are responsabilitatea de a verifica dacă solicitantul locuiește într-adevăr la adresa respectivă, iar dacă acest lucru nu se confirmă, cererea poate fi respinsă. În plus, solicitantul va trebui să declare pe propria răspundere că locuiește la acea adresă mai mult de 15 zile pe lună.

De asemenea, există o limită a numărului de persoane care pot fi declarate la aceeași adresă, iar pentru proprietari există obligația de a anunța autoritățile în cazul în care găzduiesc pe cineva pentru mai mult de 30 de zile. În cazul în care contractul de închiriere este declarat fals, viza de flotant va fi anulată.

Viza de flotant devine astfel un aspect important pentru românii care locuiesc temporar într-o altă localitate, iar respectarea regulamentelor este esențială pentru evitarea unor posibile sancțiuni.

Citeste mai mult

Eveniment

Ziua internaţională a femeii, marcată în fiecare an la 8 martie

Publicat

Publicitate

Ziua internaţională a femeii, marcată în fiecare an la 8 martie, este sărbătorită în multe ţări din întreaga lume. Este o zi în care femeile sunt recunoscute pentru realizările lor fără a ţine cont de deosebiri, fie că sunt naţionale, etnice, lingvistice, culturale, economice sau politice, potrivit www.un.org.

Încă din primii ani, Ziua Internaţională a femeii a căpătat o nouă dimensiune globală pentru femeile din ţările dezvoltate şi în curs de dezvoltare deopotrivă. Mişcarea internaţională a femeilor în creştere, care a fost consolidată de patru conferinţe globale privind femeile ale Naţiunilor Unite, a contribuit la transformarea marcării acestei zile într-un punct de sprijin pentru drepturile femeilor şi participarea acestora la procesul politic şi economic, arată sursa citată.

În 2024, Ziua internaţională a femeii este sărbătorită sub tema „Investeşte în femei: accelerează progresul”.

Atingerea egalităţii de gen şi a bunăstării femeilor în toate aspectele vieţii este mai importantă ca niciodată dacă dorim să creăm economii prospere şi o planetă sănătoasă. Cu toate acestea, există o provocare cheie: deficitul alarmant de 360 de miliarde de dolari anual în măsurile de egalitate de gen până în 2030, potrivit www.un.org.

În 2023, Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU), sub tema „DigitALL: Inovaţie şi tehnologie pentru egalitatea de gen”, a celebrat femeile care susţin avansarea tehnologiei transformatoare şi a educaţiei digitale.

Tema Zilei internaţionale a femeii din 2022, „Gender equality today for a sustainable tomorrow”, a reprezentat un apel la acţiuni pentru schimbări climatice pentru femei, de către femei.

Publicitate

În 2021, la Forumul Generaţia Egalităţii a fost lansată Coaliţia pentru acţiunea feministă pentru justiţia climatică, care reuneşte guverne, companii din sectorul privat, sistemul ONU şi societatea civilă pentru asumarea unor angajamente concrete faţă de justiţia climatică. De Ziua internaţională a femeii, Coaliţia ajută la impulsionarea acţiunilor şi investiţiilor globale, cu accent pe finanţarea soluţiilor climatice echitabile de gen, creşterea leadershipului femeilor în economia verde, creşterea rezistenţei femeilor şi fetelor la impactul şi dezastrele climatice şi creşterea utilizării de date privind egalitatea de gen şi climă.

Tema zilei din 2021, „Women in leadership: Achieving an equal future in a COVID-19 world”, avea în vedere eforturile femeilor şi fetelor din întreaga lume în conturarea unui viitor mai sigur şi privind recuperarea în contextul pandemiei COVID-19.

„Achieving an equal future in a COVID-19 world” a fost aliniată cu tema prioritară a celei de-a 65-a sesiuni a Comisiei pentru Statutul Femeilor (Commission on the Status of Women) – „Women in public life, equal participation in decision making” – şi cu campania „Generation Equality”, care cerea dreptul femeilor la luarea deciziilor în toate domeniile vieţii, plata egală, împărţirea egală a sarcinilor neplătite şi a muncii casnice, sfârşitul tuturor formelor de violenţă împotriva femeilor şi fetelor şi serviciile de îngrijire a sănătăţii care să răspundă nevoilor lor.

* Prima Zi a femeii a fost marcată în Statele Unite, la 28 februarie 1909. Partidul Socialist din America a desemnat această zi în amintirea grevei din 1908 a muncitorilor din industria textilă din New York, potrivit www.un.org.

Înfiinţată la 24 octombrie 1945 pentru a promova cooperarea internaţională în urma distrugerilor celui de-Al Doilea Război Mondial, Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU) a consacrat încă de la începuturile sale egalitatea în drepturi a bărbaţilor şi femeilor în centrul raţiunii sale de a fi. Carta fondatoare a ONU subliniază că printre obiectivele sale se numără promovarea şi încurajarea „libertăţilor fundamentale pentru toţi, fără deosebire de rasă, sex, limbă sau religie”, arată sursa citată.

În 21 iunie 1946, a fost înfiinţată Comisia pentru Statutul Femeii (CSW), primul organism interguvernamental global dedicat exclusiv promovării egalităţii de gen şi împuternicirii femeilor. Comisia reuneşte statele membre, organizaţiile societăţii civile şi entităţile ONU pentru a evalua decalajele şi progresul anual. În cadrul Comisiei, statele membre convin asupra acţiunilor de accelerare a realizării drepturilor şi abilitării femeilor.

ONU începe să marcheze Ziua internaţională a femeii (8 martie) în timpul Anului internaţional al femeii, în 1975. Doi ani mai târziu, Adunarea Generală a ONU oficializează această zi.

Anul internaţional al femeii a coincis cu prima Conferinţă Mondială a ONU privind statutul femeilor, care a avut loc în Mexic, în perioada 19 iunie – 2 iulie 1975. Cu acest prilej, a fost adoptat Planul de Acţiune Mondial pentru promovarea femeii. Pentru implementarea obiectivelor planului de acţiune, Adunarea Generală a ONU a proclamat perioada 1976-1985 drept Deceniul Naţiunilor Unite pentru Femei: Egalitate, Dezvoltare şi Pace.

Punctul de plecare pentru o strategie pe termen lung privind drepturile femeii îl constituie Declaraţia de la Beijing şi Platforma de acţiune, o foaie de parcurs istorică, semnată de 189 de state, în cadrul Conferinţei mondiale a ONU privind femeile, organizată la Beijing în septembrie 1995.

În România, la 7 martie 2016, a intrat în vigoare Legea nr. 22/2016 pentru declararea zilei de 8 martie – Ziua femeii şi 19 noiembrie – Ziua bărbatului, cele două zile, Ziua femeii şi Ziua bărbatului, urmând să fie sărbătorite anual în zilele de 8 martie, respectiv, 19 noiembrie.

Potrivit documentului, autorităţile administraţiei publice locale pot organiza manifestări şi acţiuni publice dedicate sărbătoririi acestor zile. De asemenea, Societatea Română de Televiziune şi Societatea Română de Radiodifuziune pot include în programele lor emisiuni dedicate promovării drepturilor femeii sau, după caz, drepturilor bărbatului. (sursa: www.un.org) AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Teofilact Mărturisitorul, Episcopul Nicomidiei

Publicat

Publicitate

Sfântul Ierarh Teofilact Mărturisitorul, pe care Biserica îl prăznuieşte astăzi, a ales viaţa monahală după ce dreptmăritorul Tarasie a fost înălţat în scaunul de patriarh al Constantinopolului.

Mai târziu, Sfântul Tarasie a fost cel care l-a uns pe Sfântul Teofilact episcop în cetatea Nicomidiei. Plin de râvnă, Teofilact s-a arătat drept un binefăcător al celor aflaţi în dureri, necazuri şi nevoi şi un adevărat păstor al credincioşilor din Nicomidia. După moartea patriarhului Tarasie al Constantinopolului, la conducerea Imperiului Bizantin a venit împăratul iconoclast Leon.

Plin de curaj, Sfântul Teofilact i-a cerut împăratului să păstreze credinţa creştină neschimbată, inclusiv cinstirea sfintelor icoane. Văzând însă că împăratul nesocoteşte adevărul, i-a proorocit: “O, împărate, vei cădea cu cădere năprasnică şi mare, şi nu vei găsi pe nimeni care să te scape de ea!”. Iar din pricina acestor cuvinte, Sfântul Teofilact a fost scos cu nelegiuire din scaunul de episcop şi alungat în exil, unde a petrecut timp de treizeci de ani în cele mai mari lipsuri, necazuri şi umilinţe şi unde, în cele din urmă, şi-a dat sufletul în mâinile Lui Dumnezeu.

Moaştele Sfântul Ierarh Teofilact Mărturisitorul au fost aduse mai apoi în Nicomidia şi depuse în biserica zidită chiar de el, în vremea împărătesei Teodora şi a patriarhului Metodie.

Citeste mai mult

Economie

Noua regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie din 2 aprilie 2025: Ce este ETA, cât costă și cum se poate obține

Publicat

Publicitate

Noua regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie din 2 aprilie 2025: Ce este ETA, cât costă și cum se poate obține, scrie alba24.ro. Cetățenii români care călătoresc în Marea Britanie, trebuie să obțină o autorizație electronică de călătorie (ETA) și să plătească o taxă, începând cu 2 aprilie 2025. 

Până acum, călătorii puteau urca în avion și să facă controlul pașapoartelor doar la sosire, însă, de acum înainte, vor trebui să obțină o autorizație înainte de a pleca, pentru a putea zbura spre Regatul Unit.

Acest lucru se datorează introducerii, în două etape, a unui sistem numit ETA (Electronic Travel Authorisation – Autorizație Electronică de Călătorie).

Acesta va înregistra digital persoanele ce nu au nevoie de viză pentru a intra în Regatul Unit, potrivit economedia.ro.

Autorizația va fi necesară pentru fiecare călătorie în Marea Britanie, indiferent de scop (vizită, turism etc.), inclusiv pentru tranzitul prin teritoriul britanic, chiar și atunci când se află în aeroport.

Regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie. Ce este ETA

ETA este un nou permis de călătorie digital, obligatoriu pentru cetățenii țărilor care pot vizita Regatul Unit (Anglia, Țara Galilor, Scoția și Irlanda de Nord) fără viză pentru călătorii scurte. Printre aceștia se numără și cetățenii români.

Publicitate

Acesta va facilita călătoriile pentru românii care doresc să viziteze familia și prietenii în Regatul Unit, precum și pentru cei aproximativ 500.000 de români care vizitează anual Marea Britanie pentru agrement, afaceri sau studii, potrivit uk-eta.ro.

Cât costă ETA

ETA costă 10 lire sterline și poate fi solicitată prin aplicațiile oficiale pentru iPhone și Android sau direct online pe site-ul guvernului britanic.

Procesul durează aproximativ 20 de minute, iar decizia este luată de obicei în trei zile, deși poate dura mai mult.

Este important să aplicați prin canale oficiale pentru a evita taxe suplimentare.

Va trebui să încărcați o fotografie a pașaportului și să răspundeți la câteva întrebări. Deși obținerea unei ETA nu garantează intrarea în Marea Britanie, aceasta va fi valabilă timp de doi ani și permite multiple intrări.

Dacă vă schimbați pașaportul în această perioadă, va trebui să solicitați o nouă autorizație.

Cine trebuie să obțină ETA?

Toți cei care nu au nevoie de viză pentru a călători în Regatul Unit vor trebui să solicite o ETA.

Din data de 8 ianuarie 2025, acest sistem s-a aplicat și călătorilor non-europeni, inclusiv celor aproximativ șase milioane de vizitatori din SUA, Canada și Australia care ajung anual în Marea Britanie.

Statele care vor avea nevoie de ETA din 2 aprilie 2025

Potrivit Economedia, cetățenii din următoarele state vor trebui să obțină o ETA pentru a călători în Regatul Unit din 2 aprilie 2025:

  • Andorra
  • Austria
  • Belgia
  • Bulgaria
  • Croația
  • Cipru
  • Cechia
  • Danemarca
  • Elveția
  • Estonia
  • Finlanda
  • Franța
  • Germania
  • Grecia
  • Ungaria
  • Islanda
  • Italia
  • Letonia
  • Liechtenstein
  • Lituania
  • Luxemburg
  • Malta
  • Monaco
  • Norvegia
  • Polonia
  • Portugalia
  • România
  • San Marino
  • Slovacia
  • Slovenia
  • Spania
  • Suedia
  • Țările de Jos
  • Vatican

 

   

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending