Connect with us

Economie

Legea prin care PFA-urile puteau deveni SRL-uri, declarată neconstituţională de CCR

Publicat

Publicitate

Curtea Constituţională a României (CCR) a declarat neconstituțională modificarea legislativă prin care persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau transforma în societăţi cu răspundere limitată (SRL) sau altfel de societăţi comerciale, scrie alba24.ro.

În cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, CCR a admis joi o obiecţie de neconstituţionalitate ridicată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a constatat că este neconstituţională, în ansamblul său, Legea pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, scrie agerpres.ro.

Legea a fost adoptată în Parlament în luna octombrie şi prevedea introducerea art. 33 (1) în OUG 44/2008, cu următorul cuprins:

„(1) Prin excepţie de la prevederile art.21, 27 şi 33, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale pot opta, după minimum un an de funcţionare, pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute la art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă depun la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială îşi va avea sediul societatea următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare obţinut conform prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) actul constitutiv al societăţii şi dovada efectuării vărsămintelor în temeiul actului constitutiv, cu excepţia societăţilor cu răspundere limitată;
c) dovada sediului social;
d) certificatul de atestare fiscală;
e) codul de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.
(2) Societatea înfiinţată potrivit alin.(1) îşi menţine codul de identificare fiscală şi codul de înregistrare în scopuri de TVA.

(3) În termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea documentelor, autorităţile competente vor elibera certificatul de înmatriculare al noii societăţi”.

Publicitate

Prin această modificare legislativă persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau reorganiza, prin transformare, în una dintre entităţile reglementate de art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, respectiv: societate în nume colectiv, societate în comandită simplă, societate pe acţiuni, societate în comandită pe acţiuni, societate cu răspundere limitată.

În esenţă, CCR a reţinut că intenţia legiuitorului de a reglementa un drept de opţiune al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale şi al celor familiale pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute de Legea societăţilor nr.31/1990 nu este însoţită de reglementarea în concret a unei proceduri legale care să permită realizarea efectivă a acestei modificări, având în vedere regimul juridic diferit al societăţilor reglementat prin Legea nr.31/1990.

Curtea a constatat că simpla exercitare a unui drept de opţiune recunoscut la nivel legal unor entităţi fără personalitate juridică, chiar însoţită de depunerea unor înscrisuri, nu este suficientă şi nu poate conduce în mod automat şi integral la asimilarea regimului juridic al entităţilor economice fără personalitate juridică, reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, cu regimul juridic al societăţilor cu personalitate juridică, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici nu determină aplicarea corespunzătoare a procedurii prevăzute de Legea nr.31/1990 în cazul schimbării formei societăţilor.

Curtea a mai reţinut că, în condiţiile în care nu se stabilesc în mod expres şi neechivoc procedura de transformare, condiţiile de fond şi formă necesare pentru a opera transformarea unei entităţi fără personalitate juridică în societate, legea criticată creează, sub unele aspecte, premisele unei aplicări neunitare a normelor legale instituite, iar în unele cazuri duce la imposibilitatea aplicării efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis şi incomplet de redactare a normelor acesteia, de natură a contraveni dispoziţiilor constituţionale referitoare la principiul legalităţii, în componenta sa referitoare la calitatea legii.

sursa: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Muniție distrusă prin explozie controlată în poligonul militar Copălău

Publicat

Publicitate

Astăzi, în poligonul militar Copălău au fost distruse, prin explozie controlată, 901 muniții și elemente de muniție. Este vorba de o grenadă de mână defensivă, un proiectil exploziv trasor cal. 76,2 mm, un proiectil perforant trasor calibru 57 mm, un proiectil exploziv cal. 105 mm, un proiectil exploziv cal. 152 mm, 892 cartușe infanterie cal. 7,92 mm și patru carcase proiectil.

Operațiunea a fost executată de echipa de pirotehnicieni a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani.

Muniția a fost descoperită, în ultima perioadă, pe raza localităților Viforeni, Mășcăteni, Băiceni, Rădăuți Prut și Ungureni.

Pe timpul misiunii de distrugere, pentru prevenirea unor incidente, un echipaj de jandarmi s-a asigurat ca nu sunt persoane în zonă, iar un echipaj SMURD a supravegheat întreaga activitate.

Informare preventivă

Muniția neexplodată este foarte periculoasă și de aceea oamenii trebuie să știe ce să facă atunci când găsesc obiecte metalice ce seamănă cu proiectile, grenade, bombe, cartușe sau altele asemănătoare.

Publicitate

În primul rând, nu trebuie să le atingă sau să le lovească, indiferent dacă sunt parțial îngropate în pământ sau se află la suprafață. Nu trebuie să le ridice pentru că nu au de unde să știe în ce stadiu se află acestea. Dacă nu sunt siguri ce fel de obiecte sunt, nu trebuie să le taie și nici să le folosească pentru improvizarea unor unelte sau ornamente.

Din curiozitate, unii oameni ar putea fi tentați să demonteze focoasele sau alte elemente componente, iar acest lucru este interzis pentru că o astfel de acțiune poate provoca explozii.

Tot ce trebuie să facă cetățenii este să apeleze numărul de urgență 112 dacă descoperă obiecte metalice cilindrice sau de altă formă ce prezintă suspiciunea că ar fi elemente de muniţie neexplodată.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Stâlp doborât de vânt peste o mașină, la Orășeni Deal

Publicat

Publicitate

Stâlp doborât de vânt peste un autoturism, la Orășeni Deal

 

În urmă cu puțin, pompierii au fost solicitați să intervină pe DJ 208 C, în localitatea Orășeni Deal, unde un stâlp de telefonie a fost doborât de vânt și a căzut peste o autoutilitară. În momentul producerii evenimentului, autovehiculul se deplasa pe direcția Botoșani -Vorona. Din fericire, nu au fost persoane rănite.

 

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de descarcerare, una de stingere, o ambulanță SMURD, o ambulanță SAJ, dar și un echipaj de poliție. Aceștia au constatat faptul că un stâlp de telefonie era căzut pe remorca autoutilitarei. Pompierii au acționat pentru degajarea acestuia. Conducătorul autoutilitarei, în vârstă de 38 de ani, a fost evaluat de echipajele medicale, dar nu a avut nevoie ajutor din partea acestora.

 

Publicitate

Pentru prevenirea unor situații nedorite în timpul unei furtuni, ISU Botoșani recomandă cetățenilor:

 

▪️să evite deplasările pe durata avertizării meteorologice;

 

▪️să întrerupă orice activitate desfășurată în aer liber și să se adăpostească în imobile sau spaţii închise, care să le asigure protecţia, în situația manifestării vântului puternic;

 

▪️să încuie uşile casei şi să protejează ferestrele pentru a nu fi sparte de vânturi puternice, de curenţii de apă sau de obiectele duse de curenţii de apă.

 

▪️să fie prudenți atunci când se află pe stradă și să evite deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

 

– să nu treacă prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

 

– să parcheze autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

 

– să îndepărteze copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

 

– să nu atingă firele căzute la pământ;

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

 

https://fiipregatit.ro/ghiduri/inundatii-despre-8-9#despre-33

 

https://fiipregatit.ro/ghiduri/furtuna-despre-8-6#siguranta-in-caz-de-furtuna-23

o

Citeste mai mult

Eveniment

ANAF: 30 iunie, termen limită de depunere a Formularului 397 privind Uber, Bolt și alte platforme de ridesharing

Publicat

Publicitate

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reamintește 30 iunie este termen limită de raportare pentru Formularul 397, „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”.

Acesta este reglementat prin OPANAF nr. 382/2025.

Primul termen de raportare a „Declarației informative privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală” este 30 iunie 2025.

Toate informațiile din declarațiile primite vor fi analizate în mod integrat în vederea efectuării de analize de risc și selectării pentru controlul antifraudă a acelor contribuabili la care riscul fiscal evaluat este semnificativ.

Reamintim operatorilor de transport alternativ obligația de a respecta legislația fiscală, inclusiv cea care vizează utilizarea forței de muncă, respectiv de a declara și plăti la bugetul general consolidat al statului creanțele fiscale corespunzătoare activității desfășurate”, transmite ANAF.

Sunt vizate activitățile Uber, Bolt și ale altor platforme de ridesharing.

Publicitate

ANAF: Direcția Antifraudă face verificări

Potrivit sursei citate, Direcția generală antifraudă fiscală continuă acțiunile de control în domeniul ride-sharing, având ca obiectiv prevenirea și combaterea evaziunii fiscale care se manifestă în acest domeniu specific.

În prima parte a anului 2025, ca urmare a acțiunilor de control antifraudă efectuate la contribuabili care au desfășurat activitate de transport alternativ de persoane, au fost constatate creanțe fiscale suplimentare în sumă totală de 151,28 milioane de lei și au fost aplicate sancțiuni contravenționale de 4,6 milioane de lei.

Mai multe informații aici: https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20250627111122_656_com_f pot397.pdf

Citeste mai mult

Eveniment

Reglementarea educației la domiciliu în „condiții excepționale” este neconstituțională

Publicat

Publicitate

Consiliul Național al Elevilor (CNE) „își exprimă dezacordul față de o parte dintre reformele propuse în raportul QX” prezentat de ministrul Educației pe 19 mai, potrivit unui comunicat de presă. CNE califică propunerea privind educația hibridă în mediul rural drept „complet ruptă de realitate” și avertizând că reglementarea educației la domiciliu în „condiții excepționale” este neconstituțională și riscă să adâncească inechitățile și fragmentarea sistemului de învățământ, precizează site-ul edupedu.ro.

CNE consideră că o parte dintre reformele propuse de ministrul Educației în raportul QX sunt „nefezabile și neconstituționale”.

Ideea implementării unui model de educație hibridă în zonele rurale, ca soluție pentru lipsa cadrelor didactice calificate, este deconectată de realitatea din teren, afirmă reprezentanții consiliului:

„Școli cu grupuri sanitare neconforme, lipsa conexiunii la internet, absența laboratoarelor și echipamentelor digitale, precum și inexistența unui sistem eficient de transport școlar sunt probleme structurale majore ce nu pot fi trecute cu vederea (…) Fără investiții consistente în infrastructura educațională și digitală, asemenea propuneri nu pot depăși stadiul unor exerciții teoretice, complet rupte de realitățile din mediul rural”.

Totodată, Consiliul critică reluarea discuției privind legalizarea educației la domiciliu (homeschooling) în cazuri speciale, precum copiii cu dizabilități sau cei aflați în mobilitate internațională și consideră că „lipsa unui cadru de monitorizare clar, lipsa standardelor de evaluare și a unui mecanism de verificare a progresului educațional pot transforma homeschooling-ul într-un teren fertil pentru abandon educațional mascat, educație precară sau îndoctrinare”, se mai arată în documentul amintit.

Informații de context

Publicitate

Raportul de diagnoză QX a fost anunțat de ministrul Educației în urmă cu cinci luni, de la începutul mandatului său după sărbătorile de iarnă 2024. Acesta a fost prezentat pe 19 mai, în ziua imediat următoare celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale 2025. Raportul poate fi consultat aici

Raportul se numește „QX” pentru că țintește să propună un sistem de educație-cercetare, prin care, prin problematizări adecvate (Questions), țara să poată să confrunte necunoscutele (X) viitorului, potrivit ministerului.

Ce propuneri de schimbări curriculare sunt menționate în Raportul QX:

„Învățământul obligatoriu trebuie pregătit printr-o reorganizare a educației antepreșcolare, cu un curriculum modern, asociat cu resursa umană și infrastructura de calitate. De obicei, educația antepreșcolară și educația preșcolară sunt tratate psihoeducațional și administrativ ca parte a educației timpurii (așa cum este cazul și în standardele/reperele aprobate în țară 2024). În esență, curriculumul educației timpurii trebuia să constituie prerechizitele pentru competențele de bază și cele cheie, care urmează să fie aprofundate și dezvoltate apoi în următoarele cicluri de învățământ.

Cred însă, accentuând (1) componenta psihologică – ex. stadiul senzorio-motor (orientativ 0-2 ani) vs. stadiul preoperațional în dezvoltarea piagetiană clasică (orientativ 2-6 ani) – și (2) noua structură administrativă – educația preșcolară devine parte din învățământul obligatoriu – că, păstrându-se principiile și umbrela educației timpurii, educația preșcolară trebuie tot mai mult gândită prin similaritate și raportare la educația primară, pe care o pregătește psihoeducațional și administrativ. Raportul OECD 2025, din luna mai, va detalia astfel de reforme necesare la nivelul educației timpurii.

Ultima reformă curriculară la nivelul învățământului primar a fost în anul 2013, aici fiind necesare verificări și actualizări, unde este cazul.

Ultima reformă curriculară la nivelul învățământului gimnazial a fost în anul 2017, de aceea, și aici trebuie să se facă verificări și reactualizări, unde este cazul.

La nivelul învățământului liceal, există o întârziere de peste două decenii, de aceea reforma aici trebuie să devină o prioritate; planurile cadru au fost deja puse în dezbatere publică, așadar, următoarele etape – programe/manuale/formarea profesorilor – pot fi implementate, astfel încât anul școlar 2026/2027 să înceapă cu o nouă paradigmă curriculară la nivel de liceu.

În fine, trebuie formulate dezvoltările curriculare pentru educația timpurie și pentru învățământul postliceal.”

Metode de predare-învățare „dublate de noi dezvoltări tehnologice” și IA

Tot la capitolul „Reformă curriculară” sunt menționate și nevoia de utilizarea unor metode „moderne” de predare-învățare „dublate de noi dezvoltări tehnologice”. Iar raportul QX menționează că ar putea fi generalizate, „dacă se vor dovedi eficiente și sigure”, și proiecte de utilizare a IA:

• „Cadrele didactice trebuie pregătite, astfel încât să utilizeze metode moderne de predare-învățare cât mai personalizată, activate și dublate de noi dezvoltări tehnologice, care se dovedesc eficiente și sigure pentru copii (vezi și OECD, 2019; UNESCO, 2023).”

• „Am demarat deja în 2025 o serie de proiecte pilot pentru utilizarea inteligenței artificiale în procesul educațional, iar dacă se vor dovedi eficiente și sigure, vor fi generalizate, alături de metodele mai tradiționale de educație.”

Problema schimbărilor curriculare a fost atinsă de ministrul Daniel David și în conferința sa de presă de luni, 19 mai, când a vorbit pe larg despre schimbările prioritare așteptate la nivel de planuri-cadru la nivel de liceu, dar și despre nevoia generală de a „preda mai puțin, dar mai relevant”.

Citiți articolul întreg aici: edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending