Connect with us

Actualitate

Lege care ar rezolva o mare problemă pentru românii din Diaspora. Carte de identitate românească, domiciliu în străinătate

Publicat

Publicitate

Lege care ar rezolva o mare problemă pentru românii din Diaspora: Deputatul USR Iulian Lorincz a anunţat, marţi, că depune la Parlament o iniţiativă legislativă care prevede că românii care şi-au stabilit domiciliul în străinătate vor putea solicita cărţi de identitate cu menţionarea ţării de domiciliu. În prezent, un român stabilit în străinătate care solicită un paşaport CRDS, adică practic îşi declară domiciliul permanent în străinătate, nu mai are dreptul la act de identitate.

Ceea ce se întâmplă în acel moment este un moment deosebit de grav, pentru că ceea ce face statul român este să creeze două categorii de români, una cu mai puţine drepturi.

Acel român se confruntă cu diferite situaţii în relaţia cu instituţiile statului român, nu mai poate deschide un cont bancar, nu îşi mai poate face un credit la bancă, nu mai poate să semneze un act notarial.

Practic, pentru statul român nu există pentru că nu are act de identitate. Are doar un document de călătorie”, a afirmat Iulian Lorincz, citat de Agerpres.

El a precizat că un cetăţean român stabilit în Franţa a dat în judecată Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor (DGEP) pentru refuzul de a-i elibera o carte de identitate, iar CJUE a stabilit că legislaţia românească încalcă dreptul la liberă circulaţie şi şedere, creând o diferenţă de tratament între cetăţenii români cu domiciliul în România şi cei cu domiciliul în străinătate.

Ulterior, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a obligat DGEP să-i emită reclamantului o carte de identitate, ceea ce s-a şi întâmplat: documentul emis conţine menţiunea „fără domiciliu în România”.

Publicitate

Lege care ar rezolva o mare problemă pentru românii din Diaspora. Propunerea USR
„Ceea ce propunem noi cu această iniţiativă legislativă este să corelăm rubrica de domiciliu din paşaportul CRDS cu cea din actul de identitate, adică să apară Spania, Italia, Germania, unde şi-a declarat acea persoană domiciliul.

Practic, vorbim de peste un milion de români care au solicitat paşapoarte CRDS şi care sunt afectaţi de această lacună legislativă.

Ce se poate întâmpla? Ca peste un milion de români să vină să dea în judecată statul român şi să rezolve această problemă sau o rezolvăm noi la nivel legislativ?

Inclusiv Ministerul Afacerilor Interne ne-a răspuns şi ne-au spus că într-adevăr trebuie să găsim soluţii.

Uite că există o soluţie, există o decizie a Curţii de Justiţie a UE, există o decizie definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie care obligă statul român să emită acte de identitate pentru persoanele care îşi declară domiciliul străinătate”, a spus deputatul USR.

El a adăugat că această modificare a legislaţiei va avea şi alte implicaţii majore.

„În momentul în care ai o bază de date actualizată, o să-ţi dai seama că nu ai atâţia cetăţeni în diferite judeţe şi atunci inclusiv bugetarea bazată pe numărul de locuitori în diferite judeţe sau inclusiv reprezentarea în Parlament, putem vedea situaţia dramatică pe care o ştim deja de subreprezentare a Diasporei în Parlament, se va vedea în momentul în care se întâmplă acest lucru”, a mai spus deputatul USR.

Potrivit unui comunicat al USR, iniţiativa legislativă, semnată de parlamentarii USR de Diaspora Iulian Lorincz şi Cătălin Bochileanu, completează OUG 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, introducând pentru cetăţenii români care doresc să îşi stabilească sau şi-au stabilit domiciliul în străinătate posibilitatea de a solicita eliberarea unor cărţi de identitate cu menţionarea ţării de domiciliu.

Solicitarea va putea fi făcută atât la consulate, cât şi la orice serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor din ţară.

„USR a făcut mai multe demersuri, în ultimii ani, pentru a facilita românilor din Diaspora accesul la acte de identitate.

Din păcate, toate propunerile legislative depuse în acest sens au fost blocate de PSD şi PNL, partide care nu sunt interesate de drepturile românilor care au plecat în străinătate în căutarea unui trai decent”, a mai precizat sursa citată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Un bărbat de 62 de ani, din Hulub, a suferit arsuri după un incident cumplit

Publicat

Publicitate

Un bărbat, în vârstă de 62 de ani, din localitatea Hulub, are nevoie de îngrijiri medicale după ce a suferit arsuri pe corp. S-a întâmplat în urmă cu puțin timp, pe un câmp de la marginea satului. Din cauza unei afecțiuni cronice, acesta a căzut lângă focul aprins chiar de el. Alarma a fost dată de un trecător, care a observat flăcările și s-a apropiat să vadă ce se întâmplă.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești și Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD, o ambulanță SAJ, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Dângeni. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Aceștia au constatat faptul că bărbatul prezenta arsuri pe mai bine de jumătate din suprafața corpului, fiind conștient. Acesta a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate, de către echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD.

Pompierii au stins incendiul, care a cuprins vegetația uscată de pe aproximativ 50 de metri pătrați.

Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot devenin și mai periculoase dacă se manifestă aproape de locuințe, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Publicitate

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descprcată gratuit din APP Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 34 de ani din Botoșani, dus cu escortă la Penitenciarul Botoșani. A fost condamnat pentru deținere de droguri de mare risc

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani au identificat, miercuri, un tânăr, de 34 de ani, pe numele căruia era emis de către Judecătoria Botoșani,  un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat la un an de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de deținere de droguri de mare risc, în vederea consumului propriu, fără drept.

 

Tânărul a fost escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 32 de ani, din Dorohoi, arestat preventiv pentru mai multe infracțiuni 

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au emis ordonanță de reținere, pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 32 de ani, din municipiul Dorohoi, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de furt în scop de folosință, conducere fără permis, conducere sub influența alcoolului.

 

În urma probatoriului administrat a reieșit faptul că acesta, la data de 5 februarie 2025, în jurul orei 14:00, în timp ce se afla împreună cu un alt tânăr, ar fi profitat de neatenția sa și i-ar fi sustras autoturismul, fără acord, pe care, ulterior, l-a condus pe o stradă din oraș, provocând un accident cu pagube materiale.

 

Tânărul a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,61 mg/l alcool pur în aerul expirat. De asemenena, acesta avea exercitarea dreptului de a conduce autovehicule suspendat, din luna ianuarie 2025 pentru conducere fără permis.

 

Publicitate

Mai mult decât atât, rezultatul testării pentru a stabili existența în organism a unor substanțe interzise a fost pozitiv.

 

La data de 6 februarie 2025, instanța de judecată a dispus arestarea preventivă a tânărului pentru 30 zile, acesta fiind introdus în Centrul de Reține și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Citeste mai mult

Educație

Titularizare și Definitivat 2025. Cum se organizează examenele pe specializări. Detalii pentru candidați

Publicat

Publicitate

Titularizare și Definitivat 2025. Centralizatorul cu disciplinele pentru examene a fost publicat în Monitorul Oficial, informează alba24.roSe pot înscrie absolvenți ai învățământului liceal pedagogic, postliceal și superior ale căror specializări sunt cuprinse în document.

Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 7.887 din 23 decembrie 2024, potrivit edupedu.ro.

”Absolvenții învățământului superior tehnic, silvic, economic sau agricol care au finalizat cu diplomă de licență/master specializări/programe de studii universitare cuprinse în Centralizator și pentru discipline din învățământul preuniversitar din ariile curriculare matematică și științe sau om și societate au dreptul de

  • a ocupa posturi didactice/catedre vacante/rezervate în învățământul preuniversitar constituite din aceste discipline în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar sau prin concurs
  • a susține examenul național de definitivare în învățământ la aceste discipline.

Candidații ale căror specializări nu se regăsesc în Centralizator primesc acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, la concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar sau la examenul național de definitivare în învățământ dacă specializarea înscrisă pe diploma de studii a candidatului/ programul de studii universitare finalizat de candidat poate fi asimilată uneia dintre specializările/asimilat unuia dintre programele de studii universitare incluse în acest Centralizator.

În aceste situații acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, la concursurile de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar sau la examenul național de definitivare în învățământ se acordă cu aprobarea Ministerului Educației, prin direcțiile de specialitate”, se arată în ordin.

Titularizare 2025

Proba scrisă va fi organizată în 15 iulie 2025. Candidații se pot înscrie în perioada 5-16 mai 2025. Pentru cei care se înscriu exclusiv online, perioada este 5-12 mai 2025.

Publicitate

Titularizare 2025: calendarul concursului

  • 15-16 aprilie 2025: depunerea și înregistrarea, la secretariatele unităților de învățământ, a cererilor personalului didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată
  • pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026
  • până în 29 aprilie:
    • înregistrarea, analizarea şi soluţionarea cererilor de concediu fără plată în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ
    • aprobarea în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB a listei posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată
  • 24; 25 şi 28 aprilie 2025 – reactualizarea dosarelor personale, la inspectoratele şcolare, a cadrelor didactice care au primit acordul de principiu privind prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026
  • până în 30 aprilie 2025: reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
  • 5-16 mai 2025: emiterea şi comunicarea deciziilor de repartizare

Înscrieri

  • 5-16 mai 2025: înregistrarea dosarelor de înscriere ale candidaților, inclusiv pentru absolvenții promoției 2025 – la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere
  • 5-12 mai 2025: în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online
  • 6-12 mai 2025: validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original
  • 16-21 mai 2025: transmiterea de către candidaţi, inclusiv de către absolvenții promoției 2025, la inspectoratul şcolar/centrul de înscriere la concurs, a declarațiilor privind veridicitatea datelor de înscriere sau a cererilor de corectare a datelor de înscriere, după caz, conform procedurilor stabilite la nivelul ISJ/ISMB
  • 8-10 iulie: validarea înscrierii pentru absolvenții promoției 2025/absolvenţii 2025 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic/candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației

În perioada 5-16 mai 2025, respectiv în perioada 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online, pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

Titularizare 2025: termen pentru afișarea listei candidaților înscriși

  • 23 mai 2025: afișarea, pe pagina web a inspectoratelor şcolare, a:
    • listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
    • listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice
    • listei unităţilor de învăţământ în care se organizează probele scrise (centrelor de concurs pentru proba scrisă)
    • comunicarea centrelor de concurs direcţiei de resort din cadrul Ministerul Educaţiei

În perioada 23 mai-27 iunie 2025, candidaţii pot solicita, dacă este cazul, inspectoratelor şcolare/centrelor de înscriere la concurs corectarea datelor de înscriere la concurs.

Titularizare 2025: Probele practice/orale și inspecțiile la clasă

  • 30 mai – 27 iunie 2025: organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe.

În perioada 30 mai-27 iunie 2025 pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 30 mai – 13 iunie 2025.

  • 4 iulie 2025: afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
  • 11 iulie 2025: afişarea datelor de înscriere reactualizate ale candidaţilor

Titularizare 2025: Proba scrisă și rezultate

  • 15 iulie 2025: desfășurarea probei scrise
  • 22 iulie 2025: comunicarea rezultatelor iniţiale
  • 22-23 iulie 2025: înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
  • 24-29 iulie 2025: soluţionarea contestațiilor
  • 30 iulie 2025: comunicarea rezultatelor finale
  • 31 iulie – 1 august: repartizarea candidaţilor

Definitivat 2025

Proba scrisă va fi organizată în 8 iulie 2025.

Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar. Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.

Pentru a promova examenul, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  • efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puțin un an
  • calificativul pentru anul școlar în curs „Bine” sau „Foarte bine”
  • media aritmetică a notelor obținute la inspecțiile la clasă și la evaluarea portofoliului profesional – minimum 8 (dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending