Într-un context rutier tot mai complex, camerele video auto au devenit un accesoriu util pentru șoferi, contribuind semnificativ la corectitudinea în trafic. Fostul șef al Direcției Rutiere atrage atenția asupra provocărilor pe care le poate aduce implementarea acestui sistem în România, scrie ADEVĂRUL. Lucian Diniță, fost șef la Direcția Rutieră din Inspectoratul General al Poliției, a vorbit recent despre utilitatea camerelor video auto, un fenomen tot mai răspândit în România și bine cunoscut în țările din vestul Europei. Diniță subliniază că aceste camere, montate pe bordul mașinilor, au un rol important atât pentru șoferi, cât și pentru autorități. În opinia sa, camerele auto sunt o metodă modernă de probă, iar înregistrările pot fi folosite pentru a clarifica situațiile din trafic, fie că este vorba de propria conduită la volan sau de sesizarea comportamentului altor participanți la trafic.
„Este un obicei în vest. Ce fac ele de fapt? Îți probează ție, ca șofer, la un moment dat, că dacă încalci o regulă, poți să o și contești,” a explicat Diniță. Potrivit acestuia, camerele pot deveni un sprijin în trafic, oferind dovezi clare în cazul unor conflicte sau acuzații. „Pe de altă parte, poate să fie o probă pentru alții, mai ales că Ministerul Afacerilor Interne a lansat platforma pentru sesizarea neregulilor din trafic,” a adăugat fostul șef al Direcției Rutiere, referindu-se la recenta lansare a aplicației MAI, unde utilizatorii pot încărca imagini cu abateri în trafic.
Într-o lume a traficului tot mai aglomerată, Diniță consideră că aceste camere sunt esențiale: „În jungla din trafic, îți pot fi de folos la un anumit moment,” susține el, menționând că înregistrările pot constitui probe importante în situații de risc sau litigii.
Totuși, el atrage atenția asupra provocărilor de ordin procedural pe care implementarea acestui sistem le-ar putea aduce. „Interesant este cine va analiza aceste probe. Va fi o mare problemă,” a spus el, subliniind că structurile care vor analiza dovezile video trebuie să aibă experiență profesională solidă. „Trebuie să existe o structură cu profesioniști,” a accentuat Diniță, considerând că o astfel de inițiativă necesită personal calificat pentru a evalua probele și a lua măsuri corecte și bine fundamentate.
Diniță și-a exprimat și îngrijorarea față de posibilele complicații juridice pe care le-ar putea întâmpina șoferii atunci când trebuie să își demonstreze nevinovăția în instanță, bazându-se pe aceste înregistrări. „Să ajungi la stadiul la care să te duci într-o instanță și să trebuiască să îți probezi nevinovăția este deja prea mult pentru instanțe,” a declarat el. În opinia sa, înainte de implementarea unei astfel de măsuri, ar fi fost necesară o analiză mai profundă a modului în care platforma va funcționa și a procedurilor care vor fi urmate pentru a asigura corectitudinea și eficiența.
În final, Lucian Diniță a ridicat întrebarea dacă România este pregătită să implementeze un astfel de sistem la fel ca în țările vest-europene, cunoscute pentru standardele lor ridicate de civilizație rutieră: „Noi suntem pregătiți pentru așa ceva? Să ne gândim dacă putem să aplicăm ce se întâmplă în vest, aici. Oare se poate? E posibil? Dacă e posibil, vom trăi și vom vedea,” a concluzionat el, exprimând totodată o notă de scepticism, dar și speranța că traficul din România va putea beneficia de o reglementare mai strictă și de un control mai eficient al abaterilor.
Utilitatea camerelor auto pentru șoferi
Camerele video auto sunt dotate cu sisteme de prindere și se montează ușor pe parbriz sau bord, iar datele capturate sunt stocate fie pe carduri SD, fie în memorie internă sau chiar în Cloud. Înregistrările pot fi ulterior accesate și folosite ca dovezi în fața autorităților, ceea ce este esențial în situații precum accidentele rutiere, furturile sau actele de vandalism. Mai mult decât atât, camerele auto pot surprinde comportamente periculoase, cum ar fi agresivitatea în trafic, și pot fi folosite ca probe video pentru sancționarea șoferilor indisciplinați.
„Camerele de supraveghere montate în autovehicul își pot dovedi utilitatea în multiple situații. De exemplu, dacă un șofer surprinde un comportament agresiv, poate trimite imaginile către autorități folosind aplicația ESAR. Poliția analizează ulterior aceste imagini prin platforma M.A.I hub.mai.gov.ro și, dacă este cazul, aplică sancțiuni celor vinovați de încălcări ale normelor rutiere”, a declarat Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Poliției Române.
Poliția Română sfătuiește șoferii să folosească camere video auto, subliniind că acestea reprezintă un real ajutor în documentarea eventualelor incidente din trafic. „Orice eveniment surprins pe camerele de supraveghere auto poate fi transmis către poliție, contribuind la clarificarea circumstanțelor și aplicarea măsurilor necesare. Recomandăm utilizarea camerelor auto pentru a spori siguranța și disciplina în trafic”, a subliniat purtătorul de cuvânt al Poliției Române, mai precizează ADEVĂRUL.
Ce caracteristici sunt importante pentru o cameră auto
Pe piață există o gamă variată de camere auto, cu specificații diferite, dar câteva funcții esențiale fac diferența între o cameră eficientă și una obișnuită. În momentul achiziționării, șoferii trebui să aibă în vedere:
- Câmpul Vizual – O cameră de calitate ar trebui să surprindă o zonă extinsă a drumului, acoperind atât vehiculele din față, cât și eventualii pietoni de pe trotuar.
- Tehnologie HDR – Aceasta ajută la captarea unor imagini clare, indiferent de condițiile meteorologice, precum ploaia sau soarele puternic, ceea ce asigură o calitate superioară a înregistrărilor.
- Stabilizare de Imagine – Deoarece camera funcționează în timpul deplasării, stabilizatorul de imagine previne apariția unor imagini neclare din cauza vibrațiilor drumului.
- Rata Cadrelor pe Secundă (FPS) – O cameră cu o rată ridicată de cadre, de minim 30 FPS, asigură înregistrări fluide, fără cadre lipsă sau neclare.
- Rezistență la Condiții Extreme – Camerele trebuie să fie robuste și capabile să funcționeze la temperaturi variate, având în vedere expunerea constantă în mașină.
- Funcție de Play Back – Aceasta permite vizualizarea instantanee a imaginilor captate chiar pe ecranul camerei, o funcționalitate utilă pentru revizuirea rapidă a evenimentelor.
- Capacitate de Stocare Mare – Dispozitivul trebuie să permită stocarea unui volum mare de date, fie prin memorie internă, fie prin carduri SD cu capacitate variabilă.
- Conectivitate Wi-Fi – Unele camere permit conectarea cu un smartphone prin Wi-Fi, ceea ce permite vizualizarea sau descărcarea rapidă a clipurilor.
S-au aruncat în fața mașinii
Amintim că două incidente similare s-au petrecut în Năvodari, unde, în zile diferite, doi pietoni au sărit intenționat în fața mașinilor pentru a simula accidente rutiere. Primul caz, înregistrat pe 16 octombrie, surprinde un pieton care se aruncă brusc în fața unei mașini ce se afla pe trecerea de pietoni, încercând să mimeze un accident. Incidentul a avut loc pe strada Albinelor, iar polițiștii Serviciului de Siguranță Rutieră au fost notificați că un pieton ar fi fost lovit pe trecerea de pietoni.
„Din primele cercetări efectuate a rezultat că bărbatul de 37 de ani s-ar fi aruncat cu intenție în fața autoturismului.”, declară polițiștii.
Un al doilea incident similar a fost surprins într-un videoclip realizat de un martor, care arată cum un alt pieton s-a aruncat în fața unei mașini, încercând aceeași schemă de simulare a unui accident. Acest eveniment a avut loc pe 21 octombrie, pe strada Nuferilor, iar polițiștii au fost sesizați că un pieton ar fi fost lovit de un autoturism.
„Din primele cercetări efectuate a rezultat că bărbatul de 51 de ani s-ar fi aruncat cu intenție în fața autoturismului.”, concluzionează autoritățile.
Poliția din Constanța sfătuiește șoferii să fie vigilenți în fața unor astfel de situații și să instaleze camere de înregistrare video pe vehiculele lor. În cazul unor incidente similare, recomandarea este ca șoferii să informeze imediat autoritățile pentru a facilita investigațiile.
Sursă: ADEVĂRUL