Connect with us

Eveniment

Lângă noi: Alertă de HOLERĂ la Suceava. Oamenii sunt sfătuiți să bea apă din surse sigure. Ce este și cum se transmite

Publicat

Publicitate

Direcția de Sănătate Publică (DSP) Suceava a transmis o atenționare pentru populație și toate unitățile medicale din județ, după ce în Republica Moldova a fost depistat în probe de apă microbul care produce holera.

Holeră reprezintă o boală infecțioasa epidemică acută și  se caracterizează prin diaree apoasă, pierdere extremă de lichide și electroliți și deshidratare severă. Această boală poate fi fatală. Este cauzată de bacteria Vibrio cholerae (V. cholerae). În ciuda faptului că este ușor de tratat, holeră se estimează că afectează între trei și cinci milioane de persoane în fiecare an și provoacă peste 100.000 de decese la nivel mondial.

DSP Suceava a sporit atenția la triajul epidemiologic în taberele de refugiați, verifică riguros respectarea regulilor igienico-sanitare din aceste tabere și a atenționat rețeaua medicală din teritoriu să anunțe imediat DSP despre orice caz de suspiciune.

În astfel de cazuri se vor recolta probe biologice de la cazurile suspecte, pentru investigații de laborator, scrie monitorulsv.ro.

Pentru populație, DSP recomandă consumarea apei de băut numai din surse controlate (autorizate), respectarea riguroasă a regulilor de igienă privind spălarea mâinilor, precum și a regulilor privind igiena alimentelor înainte de consum, utilizând apa din surse controlate.

Se recomandă evitarea scăldatului în bălți/lacuri a căror apa este necontrolată.

Publicitate

Vibrionul de holeră a fost depistat în probe de apă pe plaja de la Vadul lui Vodă, de pe malul Nistrului. Anunțul a fost făcut de șeful Direcției Sănătate de la Chișinău, Boris Gîlca.

Și la Botoșani autoritățile sunt în alertă.

Despre holeră se știe în primul rând că din cauza deshidratării severe, ratele de mortalitate sunt ridicate atunci când nu este tratată, in special la copii si sugari. Moartea poate surveni la adulții infectați în cateva ore. Cei care se vindeca dezvolta o imunitate pe termen lung impotriva bacteriei Vibrio cholerae.

Holera, in prezent, este rara deoarece exista sisteme sanitare bine dezvoltate si conditii de viata. Cu toate acestea, se recomanda celor care calatoresc in Asia, Africa si in anumite parti ale Americii Latine se se protejeze impotriva holerei, avand in prealabil facute vaccinarile adecvate si sa consume numai apa fiarta sau din sticle sigilate, respectand regulile de igiena.

Semne și simptome

Numai 1 din 20 de infecții cu holeră este severă, iar un procent ridicat de persoane infectate nu prezintă simptome. Simptomele vor apărea după 12 ore, până la 5 zile de la expunere, iar acestea pot varia de la o simptomatologie ușoară la una severă.

Simptomele holerei includ:

  • Volum mare de scaune diareice numite și „scaune de apă de orez”, deoarece semăna cu apă care a fost folosită pentru a spală orezul;
  • Vărsături;
  • Crampe musculare.

O persoană cu holeră poate pierde rapid fluide, până la 20 de litri pe zi, astfel încât poate să apară o deshidratare severă.

Semnele deshidratarii:

– pliu leneș cutanat;

– ochi înfundați în orbită;

– gură uscată;

– scăderea secretiei sudoripare;

– tahicardie;

– hipotensiune;

– vertij;

– pierdere rapidă în greutate;

– șoc.

Șocul poate duce la prăbușirea sistemului circulator. Este o afecțiune ce pune viață pacientului în pericol și reprezintă o urgență medicală. Copiii au, de obicei, aceleași simptome că adulții. De asemenea, copiii pot prezența și următoarele simptome:

  • Somnolență severă;
  • Febra;
  • Convulsii;
  • Comă.

Cauze

Cholerae poate pătrunde în organism prin cavitatea bucală, prin intermediul alimentelor sau a apei contaminate cu deșeuri umane din cauza condițiilor de igienă precară.

Această bacterie poate pătrunde în organim, de asemenea, prin intermediul fructelor de mare crude sau insuficient preparate termic, în special crustaceele, cum ar fi stridiile sau crabii.

Fructele și legumele nespălate înainte de consumare, irigate de surse de apă contaminate, reprezintă o altă sursă obișnuită de infecție.

Diagnostic

Un medic poate suspectă infecția cu V. cholerae dacă un pacient are diaree apoasă, vărsături și deshidratare severă, mai ales dacă a călătorit recent sau dacă a consumat recent crustacee.

O proba de scaun va fi trimisă la laborator pentru testare însă, dacă este suspectată holeră, pacientul trebuie să înceapă tratamentul înainte de venirea rezultatelor.

Tratament

În mod normal, holeră duce la moarte prin intermediul deshidratarii severe, de aceea, cel mai important tratament este rehidratarea pacientului oral sau intravenos. Hidratarea orală se realizează prin consumarea unor cantități mari de apă cu săruri. Cazurile de deshidratare severă necesită înlocuirea hidratarii orale cu cea intravenoasă.

Un adult ce cântărește 70 de kilograme va avea nevoie de cel puțîn 7 litri de fluide intravenoase.

Antibioticele pot scurtă durata bolii, dar specialiștii nu recomandă utilizarea în masă a antibioticelor pentru holeră, din cauza riscului tot mai mare de rezistență bacteriană.

Medicamentele antidiareice nu sunt utilizate deoarece împiedică eliminarea bacteriei din corp. Cu o îngrijire și un tratament adecvat, rată mortalității ar trebui să fie de aproximativ 1%.

Profilaxie

Holeră este adesea răspândită prin alimente și din cauza unei igiene deficitare. Unele măsuri simple pot reduce riscul de contractare a holerei. Când se călătorește în zone în care boală este endemică, este important:

– să se consume numai fructe foarte bine spălate;

– să se evite salatele, peștele crud și legumele nefierte;

– se se asigure că mâncarea este bine preparată termic;

– se se asigure că apă este îmbuteliată sau fiartă înainte de consum;

– călătorii ar trebui să se informeze cu privire la holeră înainte de a vizită o țară în care această boală este răspândită.

Oamenii trebuie să solicite imediat asistență medicală dacă suferă de simptome precum crampe, vărsături și diaree în timp ce se află într-o comunitate în care există boală.

Vaccinul antiholeric

În prezent, există trei vaccinuri antiholera recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Toate trei necesită două doze pentru a oferi protecție completă.

Factori de risc

Persoanele cele mai expuse riscului de a consumă alimente sau apă infectată cu V. cholerae sunt:

  • Persoanele care lucrează în domeniul asistenței medicale și tratează pacienții cu holeră;
  • Cadrele medicale care se află în focarele de holeră;
  • Persoanele care călătoresc în zone endemice și nu respectă regulile de igienă.

Epidemiile cu răspândire largă a holerei se produc adesea din cauza aprovizionării cu apă contaminată cu deșeuri umane și din cauza furnizorilor de alimente pe stradă.

Următoarele persoane sunt, de asemenea, mai expuse unei reacții severe la V. cholerae decât altele:

  • Persoanele cu aclorhidrie, o afecțiune ce elimina acidul clorhidric din stomac;
  • Persoanele cu grupa saguina 0;
  • Persoanele care suferă de afecțiuni cronice;
  • Persoanele fără acces la servicii medicale.

Măsurile eficiente de igienă pot contribui la reducerea riscului de infectare cu V. cholerae. Sistemele de canalizare moderne și tratarea apei au eliminat efectiv holeră în majoritatea țărilor.

Este totuși o problema în țările din Asia, America Latină, Africa, India și Orientul Mijlociu. Țările afectate de război, sărăcie sau catastrofe naturale prezintă cel mai mare risc pentru apariția unei epidemii de holeră din cauza faptului că aceste condiții tind să forțeze oamenii să locuiască în zone aglomerate, fără o igienă adecvată.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ninsorile opresc lucrările pe Transalpina: Redeschiderea drumului, amânată din cauza vremii

Publicat

Publicitate

Transalpina rămâne temporar închisă, după ce ninsorile recente au determinat autoritățile să suspende lucrările de redeschidere a unuia dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din România – DN 67C.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova a anunțat luni că operațiunile de curățare și reabilitare au fost întrerupte din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile din zonă.

Lucrările pentru redeschiderea circulației între Rânca și Obârșia Lotrului, suspendate din cauza condițiilor meteo

Stratul de zăpadă proaspăt depus între Rânca și Obârșia Lotrului face imposibilă continuarea în condiții de siguranță a lucrărilor pentru redeschiderea circulației rutiere pe DN 67C – Transalpina, între Rânca și Obârșia Lotrului.

„Lucrările de punere în siguranță în vederea redeschiderii circulației rutiere se suspendă până când condițiile meteo permit efectuarea lucrărilor în siguranță”, a transmis DRDP Craiova luni, într-o postare pe Facebook.

 

Transalpina, cunoscută și sub denumirea de Drumul Național 67C sau „Drumul Regelui”, este cel mai înalt drum rutier din România, atingând altitudinea maximă de 2.145 metri în Pasul Urdele.

Publicitate

În fiecare an, redeschiderea acestui drum montan reprezintă o provocare pentru drumari, fiind direct dependentă de condițiile meteorologice din zonă.

Citeste mai mult

Educație

„Nu e corect să evaluăm doar la două materii!”. Ce planuri are ministrul Educației pentru admiterea în liceu

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.

Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie.

Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități’, a declarat Daniel David, potrivit Agerpres.

Admiterea la liceu: metodologie de ocupare a locurilor

El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.

„Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…)

Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe.

El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară”, a explicat ministrul Educației.

Publicitate

Tot ca ”principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.

”Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect”, a transmis ministrul Educației.

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Nicușor Dan spune că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare

Publicat

Publicitate

Președintele ales, Nicușor Dan, a afirmat că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare, în condițiile în care Curtea Constituțională urmează să valideze joi rezultatul alegerilor prezidențiale.

‘Dacă nu se întâmplă nimic extraordinar, o să fie o ședință a Curții Constituționale joi, la amiază, în care se validează alegerile și jurământul se depune în fața Parlamentului, foarte probabil, luni, la amiază’, a declarat Nicușor Dan, luni, pentru B1 Tv.

El a spus că ar putea efectua prima vizită externă la Bruxelles. ‘Chișinău, Bruxelles sau Washington. Probabil că Bruxelles’, a menționat Nicușor Dan.

Președintele ales i-a indicat pe Valentin Naumescu, Corneliu Bjola, Iulian Fota drept posibili consilieri în domeniul politicii externe.

‘Am lucrat cu niște oameni care m-au ajutat pe viziunea pe politică externă. În măsura în care dumnealor vor dori să se implice, cu mare plăcere. (…) Domnul Naumescu, domnul Bjola, domnul Fota’, a explicat el.

Nicușor Dan a reiterat că unul dintre obiectivele sale va fi clarificarea responsabilităților pentru modul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024.

Publicitate

‘Ce s-a întâmplat la alegerile din noiembrie a fost un eșec și, ca președinte, vreau să lămurim cât de repede și cât mai temeinic chestiunea asta, pentru că nu e normal ca după șase luni, din noiembrie, să știm doar că avem un om de afaceri care a dat un milion de euro către niște influenceri. Cam acesta este rezultatul. Ca președinte voi încerca să clarific responsabilitățile pe ce s-a întâmplat în alegerile din noiembrie’, a transmis Nicușor Dan. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Diferiți, dar egali”: Mobilitate de învățare pentru profesori la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești

Publicat

Publicitate

În perioada 12 -16 mai 2025, la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”, o mobilitate de învățare pentru profesorii din cele patru școli partenere: Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești – ROMÂNIA; OU „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – BULGARIA; OOU Petar Pop Arsov – MACEDONIA DE NORD și Canakkale Provincial National Education Directorate – TURCIA.

În cele cinci zile petrecute în România, școlile partenere din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali” au participat la numeroase activități și workshop-uri în vederea dezvoltării unor competențe civice, sociale, a unor abilități de cooperare, de integrare, de învățare a obiceiurilor și tradițiilor celorlalți. Astfel, cei zece profesori prezenți la unitatea de învățământ din România au descoperit tradițiile populare românești, au participat la activități ce au presupus incluziunea, diversitatea culturală și multiculturalism, toate fiind realizate cu scopul de a fi aplicate în școlile partenere pentru a atinge obiectivul combaterii abandonului școlar, a prevenirii eșecului școlar și pentru a elimina barierele sociale, etnice și de orice altă formă de discriminare.

Programul mobilității a cuprins următoarele activități:

  1. Ziua 1: deschiderea mobilității (la care au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc, inspector – prof. Sandu Liliana Cristina și primarul comunei Albești – Cristian Câmpanu); vizitarea Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești; participarea la workshop-ul pe tema incluziunii „Include-mă în viața ta!”; vizitarea Primăriei Albești și participarea la o masă rotundă pe tema educației și a sistemului de învățământ din școlile partenere în proiect.
  2. Ziua 2: Plantarea copacului prieteniei – simbolul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”; participarea la workshop-ul realizat în parteneriat cu părinții (vizitarea afacerilor locale ale părinților); participarea la workshop-ul pe tema diversității culturale „Încondeierea ouălor. Tradiție de zeci de ani” la Muzeul de Etnografie din Trușești.
  3. Ziua 3: Vizitarea orașului Iași. Descoperirea unor obiective turistice și culturale reprezentative pentru zona Moldovei: Palatul Culturii; Biserica Sfinții Trei Ierarhi; Biserica Sf. Nicolae Domnesc; Teatrul „Vasile Alecsandri”; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – Sala Pașilor Pierduți.
  4. Ziua 4: Pe urmele lui Mihai Eminescu: activități culturale care au presupus vizitarea Bisericii Uspenia (unde a fost botezat poetul); vizitarea Casei Memoriale „Mihai Eminescu” din Ipotești; vizitarea Muzeului din Ipotești și drumeție spre „lacul cu nuferi”; cina tradițională.
  5. Ziua 5: participarea la workshop-ul „Uniți prin diversitate!” – realizarea unei capsule a timpului în care fiecare țară parteneră a transmis un mesaj care va rămâne pentru eternitate; ceremonia de decernare a certificatelor; încheierea mobilității.
  6. Proiectul Erasmus + „Diferiți, dar egali”, un proiect de Educație școlară, KA2, parteneriate la scară mică, nr. ref. 2023-2-RO01-KA210-SCH-000177472, a fost implementat în școlile partenere încă din mai 2024, având ca obiective: creșterea gradului de participare a elevilor la activitatea școlară din instituțiile partenere; dezvoltarea comportamentului responsabil al comunităților școlare în raport cu egalitatea de șanse; cultivarea unei relații mai bune între părinți și școli prin inițierea unui număr sporit de activități comune școală-familie-comunitate: activități de consiliere parentală, programe educaționale dezvoltate în școlile partenere și scăderea discriminării elevilor vulnerabili din școlile partenere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending