Connect with us

Cultura

La mulți ani, maestre! Despre „Tango în Braille”. Semnat: Redacția Botoșani24.ro și poetul Vasile Iftime

Publicat

Publicitate

Profesorul și poetul Gabriel Alexe împlinește astăzi o frumoasă vârstă, ocazie cu care Redacția Botoșani24.ro și scriitorul Vasile Iftime îi transmit și pe această cale un sincer „La mulți ani! 

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

După lectura prefeței scrise de Gellu Dorian la cartea „Tango în Braille” de Gabriel Alexe, având intenția de a nota și eu câteva idei, efectiv, m-am simțit dezarmat: Gellu Dorian a reușit să radiografieze poetul și texul poetului, fixându-l acolo unde îi este locul, într-un spațiu al eroticului ermetic, al ludicului naiv, al romanțiosului iluzoriu, al clarviziunii de dincolo de simțuri, dar mai ales al unicității. Drept pentru care, am luat din nou cartea lui Gabriel Alexe, am lăsat prefața unde îi este locul și am intrat, poate pentru a suta oară, în poezie sa. A suta, pentru că de cel puțin de 99 de ori ne-a citit el textele. Iar când citește, poetul – e lucru știut –  te introduce în text și nu-ți mai vine să ieși de acolo unde e cald și bine.

În cartea sa, Gabriel Alexe reflectă erosul în toată complexitatea sa psihanalitică, freudiană: erosul carnal, erosul ludic, romanțios, naturalist, profan, sacru, mitologic, dumnezeiesc, demonic, erosul cosmic. Mai pe scurt, în poezia sa, totul este dragoste, iar dragostea, se manifestă și se exprimă în fel și chip: naiv de tandru, excesiv de tandru, carnal de tandru, exploziv de tandru. Tot ce se întâmplă și tot ce se consumă în poezia lui Gabriel Alexe emană aroma tandreților  conjugale, într-un ton modulat, cu inflexiuni diverse, amintind de Cântarea cântărilor, de Grațiile Epitalamurilor, de romanțele lui Macedonski. De altfel, suavitatea este caracteristica principală a acestei poezii, care atenuează carnalul, acolo unde este devorant. Citez: violată în somn de un lotus în floare….te mușc de buric ca un șarpe… te sfâșii cu limba mea de pumnal și exemplele pot continua.

Gabriel Alexe face recurs la toată anatomia corpului Evei, doar al Evei (Adam fiind întregul): ochi, obraji, sâni, coapse, pulpe, pubis, fese, fund, dar mai ales sâni. În carte, am descoperit vreo 50 de perechi și nu am numărat până la capăt. Corpul Evei, întreg sau pe segmente, este redat în toată splendoarea, strălucirea și în toată lumina de care este în stare poetul  și pictorul. Pentru că el scrie ca și cum ar picta.

Dacă Gabriel Alexe ar fi fost pictor, și nu poet, ar fi avut până și tavanul tapetat cu nuduri, nuduri, cu pantofi cu toc, obligatoriu cu pantofi cu toc, care mângâie bordurile, iar astăzi am fi asistat la cel mai roz vernisaj din istoria omenirii.

Publicitate

Poeziile lui Gabriel Alexe sunt pasteluri în mișcare, iar pentru a contura atmosfera, pentru a amplifica contrastul sau pentru a omogeniza tonurile, poetul te introduce în text cromatic și din când în când te fixează într-un cadru natural, intim, plăcut. Astfel, locul, spațiul, în care urmează să se desfășoare acțiunea, contextualitatea, este de asemenea ludică și plăcută, iar acțiunea –  căci ea este miezul, preludiul, decojirea, desfacerea, explozia, extazul, sau mai direct spus, actul sexual – este  ritual mistic, este curgere în sus și în jos, pe orizontal și vertical, de la plus la minus infinit… De altfel, această obsesie a contrastului, a paradoxului, a limitelor dau traiect poeziei lui Gabriel Alexe:

ochii tăi de sub cer ochii mei de sub apă

trupul pe orizontală – singurătatea perpendiculară

un plus si un minus infinit dau întotdeauna minus pijama.

Citind și ascultând poezia lui Gabriel Alexe, m-am întrebat și l-am întrebat cât în poezia sa este dragoste și cât este eretism. Dragostea – o spune Sf. Apostol Pavel – miroase a Dumnezeu,  (iertată să-mi fie rezumarea textului). Despre câtă dumnezeire și cât eretism există în această carte se poate scrie cel puțin un eseu: Mâna mea de trei ori te sărută, pe gură, pe coapse, pe pulpă. Firesc, poetul a invocat sau cel puțin a gândit Sf. Treime, dar ce ne facem cu coapsele, cu pulpele în acest simbol religios? Sau: Ca olarul circumsolar modelez trupul, de la facerea lumii… linia sânilor inspiră linia buzelor.  Nu umerii, nu capul, nu picioarele, și apoi încheie – cum altfel? –  imitându-l pe Iisus: ridică-te.

Poate că unii ar spune, după lecturarea acestor paragrafe, că e blasfemie. Blasfemie este însă atunci când negi, nu atunci când te întrebi, când întorci spatele, când cauți să vezi și cu buricele degetelor,  atunci când te crezi sus, foarte sus, și nu atunci când trudești cu smerenie să te ridic. Iată un mod de maximă smerenie și nevoință în poezia poetului:

pseudopsalm

Pescarul s-a întors la țărm cu barca goală

Nici urmă de peste

Nici urmă de pești flămânzi

La malul mării viața încă nu s-a răcit

În spume

În cer se ridică cine coboară din cer

În pământ se coboară cine se coboară în pământ

Numai țărâna urcă prin sevă până în măr

Nisipul rece sărută glezna fierbinte

Și ochiul lăcrimează

Lacrimile de jos sfințesc lacrimile de sus 

Pășind pe lacrimi am înțeles mersul pe ape 

De ce pseudopsalm poete, când acest text este o rugăciune de maximă smerenie și de pur adevăr?

Constructivismul și deconstructivismul stau la baza scrierii textelor luii Gabriel Alexe ca formă, ca schelet și – aș putea spune – uneori ca praf, ca pulbere, ca desfacere. Poetul gândește și scrie textul elaborat, povestea are toate ingredientele, captează. Dar uneori, când nu te aștepți, cu intenție, pur și simplu își dinamitează construcția cu o ironie, cu o poantă, cu sarcasm, parcă râzând de noi, parcă râzând de el, parcă luându-se peste picior, parcă concluzionând: „hai că prea o luați în serios, nu vedeți că este vorba de joacă?”.

 Asul tău în mâneca mea, toate la locul lor 

Nu văd cocotierul de razele soarelui 

Să-mi cumperi breloc la fermoar sub formă de inimioară 

Și coada cometei se umflă fatală

Poetul poate scrie plecând de la o definiție sau plecând de la un micropoem, îmbrăcând apoi elegant textul și, respectiv, poate spulbera intenționat mesajul, inducând starea de confuzie, de ambiguu, de incert, printr-un singur vers. Această ușurință de a construi și de a deconstrui vine și din faptul că Gabriel Alexe este un expert, un maestru al micropoemului și a definiției ca poem. Poetul Gabriel Alexe pare un împătimit al jocului de puzzle poetic, dați-i ca experiment un text liric și veți vedea cum îl construiește altfel, neschimbând mesajul și, de cele mai multe ori, făcându-l mai percutant, mai încifrat și mai expresiv.

Iată câteva definiții care îi aparțin:

Marea paravanul lui dumnezeu

Umbra este o apă curgătoare

Râul este chipul umed al pietrei

La cer se ridică cine coboară din cer

Lacrimile de jos sfințesc lacrimile de sus

Obsesiile maestrului în alcătuirea textului sunt multiple, iar una dintre cele mai importante este nevoia de paradox, de fantastic, de suprarealism. Fără aceste trăsături poemele de dragoste ar fi ca fără aripi, fără gravitație, ar fi statice, ar fi fotografii. Paradoxul dă blazon și unicitate textului poetic:

ceasul aruncă licurici în aer

în oglindă fața și spatele deodată

o monedă căzută pe ambele fețe

agăț pipa de fum și fumul de tavan

și eu mut marea cu găletușa în golul tău

Se poate scrie și despre alte trăsături ale poeziei lui Gabriel Alexe: despre naturalismul dus până la creația divină, despre expresionismul absolutist, despre simbolismul geometric, despre romantismul astral, despre parnasianismul mitologic.

Aș încheia aceste note de lectură, oprindu-mă la două poeme din carte. În Poemul transpoziții, deși, titlul trimite mai degrabă la o infinitate de stări statice, în text, poetul ne explică cum o fată, care se învârte pe un scaun cu șurub, descoperă plusul și minusul infinit. Ba mai mult, în virtutea mișcărilor circulare de rototranslație, îl prinde și pe sărmanul privitor (pardon, poet), care, deși își începe textul, direct, ironic, la mișto – am cunoscut o fată salon care se rotea pe scaunul unui birou –, până la urmă,  este prins și el în vârtejul infinitului. Și pentru că plus infinitul trebuie totuși să fie bine definit, imediat, în poemul următor, poetul descrie un preludiu natural și tandru, prin aprinderea în lanț a bețelor de chibrit, urmată de saltul mortal al ultimului foc.  Și totuși poezia nu-i decât imaginație. Poetul pare că spune: „Nu vă aventurați în haos, eu pur și simplu stau pe marginea patului și îmi imaginez chibrituri arzând. Eu scriu povești, nu livrez stări confuze, povești ce uneori sună bine, rimate, alteori căutați voi sunetele rimelor interioare, puneți voi punctuația, descoperiți voi curgerea. Eu scriu despre cum iubesc sau despre cum vreau să fiu iubit”.

iubește-mă ca pe un câine al pescarului

iubește-mă ca pe o broscuță care șlefuiește pietre până se transformă în perle

 iubește-mă ca pe un extraterestru

iubește-mă oricum dar iubește-mă

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Pavel Mărturisitorul, Patriarhul Constantinopolului

Publicat

Publicitate

Sfântul Ierarh Pavel, marele mărturisitor al lui Hristos Iisus, s-a născut în Tesalonic şi a fost notar şi scriitor al Sfântului Alexandru, patriarhul Constantinopolului. De asemenea, a fost şi diacon al Marii Biserici, trăind pe vremea lui Constanţiu (337-361), fiul lui Constantin cel Mare. Creştinii l-au pus pe Pavel patriarh în Constantinopol după trecerea la Domnul a arhiepiscopului Alexandru. A păstorit Biserica lui Hristos cu multă râvnă, în pace şi în buna-rânduială a dreptei credinţe.

Întorcându-se împăratul arian Constanţiu din Antiohia, l-a scos din scaun pe Sfântul Ierarh Pavel şi l-a pus în locul său pe arianul Eusebiu al Nicomidiei. Deci, plecând sfântul la Roma, s-a întâlnit acolo cu marele Atanasie, care era şi el scos din scaun de acelaşi împărat, şi cu încă alţi doi episcopi din Răsărit. Constant, fratele lui Constanţiu, care era împărat în Apus, precum şi papa Iuliu al Romei au trimis scrisori lui Constanţiu în care cereau reabilitarea celor doi iluştri ierarhi. În urma scrisorilor, atât Pavel, cât şi Atanasie şi-au recăpătat scaunele lor.

Însă, după o vreme, au fost din nou alungaţi, din cauza uneltirilor ereticilor. Atunci, Constant a scris o scrisoare fratelui său, prin care îl ameninţa cu război dacă nu-i va reaşeza pe cei doi ierarhi în treapta de arhiepiscopi ai cetăţilor din care fuseseră alungaţi. Pentru scurt timp Sfântul Ierarh Pavel şi-a recăpătat scaunul său, însă a fost surghiunit în Armenia, la Cucuz, împăratul aducând de data aceasta în locul său pe ereticul Macedonie. Acest lucru i-a revoltat pe creştinii drept- măritori.

Sfântul Pavel, ajungând în Armenia, a fost încuiat chiar în casa în care locuia, fiind părăsit cu totul, nedându-i-se nici mâncare şi nici apă. Deci, după şase zile, arienii văzând că este încă în viaţă l-au sugrumat cu însuşi omoforul său. Şi aşa şi-a dat Sfântul Ierarh Pavel Mărturisitorul sufletul în mâinile Domnului.

Citeste mai mult

Eveniment

Cele două surori dispărute din Botoșani au fost găsite în municipiul Iași

Publicat

Publicitate

Cele două minore din județul Botoșani, date dispărute în cursul zilei de miercuri, 5 noiembrie 2025, au fost găsite tefere în municipiul Iași. Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, fetele au fost identificate de polițiști în cursul zilei de miercuri și se află în prezent în custodia autorităților.

„Cele două surori au fost identificate pe raza municipiului Iași. În acest moment, se află în custodia polițiștilor. Urmează să fie stabilite împrejurările în care au părăsit domiciliul, iar în funcție de rezultatele verificărilor vor fi dispuse măsurile legale”, au precizat reprezentanții IPJ Botoșani.

Una dintre minore, Armasaru Daria Mirabela, în vârstă de 17 ani, fusese dată dispărută după ce, în dimineața zilei de 5 noiembrie, a plecat împreună cu sora ei spre școală, dar nu a mai ajuns la cursuri și nici la domiciliu.

Autoritățile au demarat imediat procedurile de căutare, fiind mobilizate echipe de polițiști și jandarmi, iar informațiile primite de la cetățeni au contribuit la localizarea minorilor.

Citeste mai mult

Actualitate

Rabla Auto 2025: Persoanele fizice se pot înscrie în program, de joi, 6 noiembrie. Valoarea ecotichetelor

Publicat

Publicitate

Rabla Auto 2025: persoanele fizice se pot înscrie în program, de joi, 6 noiembrie. Este vorba despre o nouă sesiune, organizată prin redistribuirea fondurilor neconsumate pentru mașini electrice.

Înscrierile se pot face până în 15 decembrie sau până la epuizarea fondurilor. Pot fi obținute ecotichete pentru mașini cu motoare termice, hibride, dar și electrice.

„Reamintim că începând de mâine, 6 noiembrie 2025, ora 10:00, și până la 15 decembrie 2025, ora 23:59 (sau până la epuizarea fondurilor disponibile), persoanele fizice se pot înscrie în aplicația informatică în cadrul Programului Rabla Auto 2025”, a anunțat miercuri Administrația Fondului pentru Mediu.

În contextul cererii ridicate pentru achiziția de autovehicule noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), motociclete și autovehicule cu sistem de propulsie hibrid, AFM a decis redirecționarea a 45 de milioane de lei către această categorie de autovehicule, prin diminuarea bugetului alocat autovehiculelor electrice.

De asemenea, rămâne disponibilă înscrierea pentru achiziționarea autovehiculelor electrice, în limita noului buget disponibil.

Rabla Auto 2025: buget și valoarea ecotichetelor

Publicitate

Programul Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice are un buget total de 200 de milioane de lei.

Fondurile destinate autovehiculelor noi cu combustie internă, motocicletelor și celor cu sistem de propulsie hibrid s-au epuizat în data de 30 septembrie 2025, în doar 13 minute de la lansare.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul hibrid
  • 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Citeste mai mult

Eveniment

Lovitură pentru afacerea păcănelelor: Tinerii sub 21 de ani, excluși din sălile de jocuri

Publicat

Publicitate

Lege anti-păcănele: Tinerii cu vârsta sub 21 de ani vor avea interdicţie să participe la jocuri de noroc, iar în mediul online va fi interzisă difuzarea reclamelor la această industrie, în intervalul orar 06:00 – 24:00, informează alba24.ro

Interdicțiile sunt cuprinse în două proiecte de lege depuse de parlamentarele Raluca Turcan (PNL) şi Diana Stoica (USR), transmite Digi24.

„Ştim deja că păcănelele distrug vieţi şi distrug familii. Cel mai recent studiu realizat în România ne arată încă o dată magnitudinea dramei naţionale pe care o trăim – 1 din 4 adolescenţi a jucat la aceste aparate ale morţii înainte de vârsta majoratului, iar debutul în jocurile de noroc are loc foarte devreme, înainte de vârsta de 14 ani.

Ştiinţa a demonstrat că până în jurul vârstei de 21 de ani creierul copiilor nu este încă dezvoltat, în special zona responsabilă de controlul impulsurilor şi luarea deciziilor. Iar dependenţa te face să îţi pierzi controlul şi raţiunea.

Asta înseamnă că ei sunt şi mai vulnerabili decât adulţii în faţa acestei dependenţe. Şi asta ne obligă pe noi, ca legiuitori, să luăm toate măsurile necesare pentru a-i proteja”, a precizat deputata USR Diana Stoica, la Parlament, potrivit Digi24.

De asemenea, deputata liberală Raluca Turcan a menţionat că majorarea vârstei minime pentru participarea la jocuri de noroc de la 18 la 21 de ani reprezintă o „schimbare simplă, dar cu efecte profunde”.

Publicitate

„În intervalul 18 – 21 de ani, tinerii sunt la începutul vieţii adulte, abia încep studiile universitare, intră pe piaţa muncii, se confruntă pentru prima dată cu responsabilităţi şi decizii financiare proprii.

n faţa mecanismelor de marketing extrem de persuasive ale industriei jocurilor de noroc, aceşti tineri devin o ţintă uşoară.

Prin ridicarea pragului de vârstă, îi protejăm într-o etapă vulnerabilă, oferindu-le timp să se maturizeze emoţional şi financiar.

Ţări precum Portugalia, Grecia sau Republica Moldova au aplicat deja această măsură, constatând o scădere semnificativă a cazurilor de îndatorare timpurie şi a debutului dependenţelor de jocuri de noroc”, a afirmat Turcan.

Ea a mai spus că al doilea proiect de lege „reglementează mult mai strict publicitatea la jocurile de noroc, adaptând-o la realitatea digitală a generaţiei actuale”.

„Concret, se interzice difuzarea de reclame la jocuri de noroc în mediul online între orele 06:00 şi 24:00, adică exact în intervalul în care copiii şi tinerii sunt activi pe reţele sociale şi platforme digitale.

În plus, proiectul interzice implicarea influencerilor, sportivilor şi personalităţilor publice în campaniile de promovare ale industriei de gambling.

De ce? Pentru că, în mod evident, tinerii nu reacţionează la spoturi clasice, ci la modelele pe care le urmăresc zilnic pe internet.

În momentul în care o figură populară recomandă sau «normalizează» pariurile, mesajul transmis este unul toxic: că jocurile de noroc sunt un comportament acceptabil, cool, chiar profitabil.

Legea extinde, astfel, actuala interdicţie existentă doar în spaţiul audiovizual, valabilă până la ora 23:00, şi o duce acolo unde copiii sunt cu adevărat prezenţi: în mediul online”, a adăugat Turcan.

Proiectul introduce şi obligaţia operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc de a afişa mesaje clare de avertizare, în mediul digital şi fizic, privind riscurile dependenţei, inspirate după modelele din domeniul tutunului şi alcoolului.

Cele două proiecte modifică în acest sens Ordonanţa de urgenţă 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc.

Lege anti-păcănele: Care este problema cu jocurile de noroc

Jocurile de noroc reprezintă o problemă tot mai serioasă în rândul tinerilor, mai ales în contextul în care accesul la platformele online este extrem de facil. De la pariuri sportive până la jocuri de tip cazinou, tentația câștigurilor rapide devine tot mai puternică, iar efectele asupra tinerilor pot fi profunde și de durată.

Una dintre cele mai mari probleme este faptul că jocurile de noroc creează dependență. Tinerii, aflați într-o etapă a vieții în care caută experiențe noi și trăiri intense, pot fi ușor atrași de senzația de adrenalină pe care o oferă riscul. Ceea ce începe ca o simplă distracție sau curiozitate se poate transforma rapid într-un comportament compulsiv, în care dorința de a câștiga depășește orice limită rațională.

Efectele nu se opresc la nivel psihologic. Dependența de jocuri de noroc poate avea consecințe financiare grave – tinerii ajung să cheltuiască bani destinați studiilor, întreținerii sau chiar resurselor familiei. De aici, se nasc tensiuni, minciuni și conflicte cu cei apropiați. În multe cazuri, pierderile materiale duc la sentimente de vinovăție, rușine și chiar depresie.

Pe termen lung, jocurile de noroc pot afecta și dezvoltarea personală și profesională. Un tânăr prins în capcana dependenței își pierde concentrarea, motivația și interesul pentru școală sau carieră. În loc să investească în educație sau activități care aduc beneficii reale, el caută iluzia unui câștig rapid, care se dovedește aproape întotdeauna pierzător.

De asemenea, expunerea constantă la reclame agresive și influența mediului online amplifică riscul. Platformele de jocuri de noroc sunt concepute să fie atractive, oferind bonusuri și „recompense” false, care dau impresia că succesul este la un pas distanță. În realitate, sistemul este gândit astfel încât „casa” să câștige întotdeauna.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending