Connect with us

Cultura

La mulți ani, maestre! Despre „Tango în Braille”. Semnat: Redacția Botoșani24.ro și poetul Vasile Iftime

Publicat

Publicitate

Profesorul și poetul Gabriel Alexe împlinește astăzi o frumoasă vârstă, ocazie cu care Redacția Botoșani24.ro și scriitorul Vasile Iftime îi transmit și pe această cale un sincer „La mulți ani! 

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

După lectura prefeței scrise de Gellu Dorian la cartea „Tango în Braille” de Gabriel Alexe, având intenția de a nota și eu câteva idei, efectiv, m-am simțit dezarmat: Gellu Dorian a reușit să radiografieze poetul și texul poetului, fixându-l acolo unde îi este locul, într-un spațiu al eroticului ermetic, al ludicului naiv, al romanțiosului iluzoriu, al clarviziunii de dincolo de simțuri, dar mai ales al unicității. Drept pentru care, am luat din nou cartea lui Gabriel Alexe, am lăsat prefața unde îi este locul și am intrat, poate pentru a suta oară, în poezie sa. A suta, pentru că de cel puțin de 99 de ori ne-a citit el textele. Iar când citește, poetul – e lucru știut –  te introduce în text și nu-ți mai vine să ieși de acolo unde e cald și bine.

În cartea sa, Gabriel Alexe reflectă erosul în toată complexitatea sa psihanalitică, freudiană: erosul carnal, erosul ludic, romanțios, naturalist, profan, sacru, mitologic, dumnezeiesc, demonic, erosul cosmic. Mai pe scurt, în poezia sa, totul este dragoste, iar dragostea, se manifestă și se exprimă în fel și chip: naiv de tandru, excesiv de tandru, carnal de tandru, exploziv de tandru. Tot ce se întâmplă și tot ce se consumă în poezia lui Gabriel Alexe emană aroma tandreților  conjugale, într-un ton modulat, cu inflexiuni diverse, amintind de Cântarea cântărilor, de Grațiile Epitalamurilor, de romanțele lui Macedonski. De altfel, suavitatea este caracteristica principală a acestei poezii, care atenuează carnalul, acolo unde este devorant. Citez: violată în somn de un lotus în floare….te mușc de buric ca un șarpe… te sfâșii cu limba mea de pumnal și exemplele pot continua.

Gabriel Alexe face recurs la toată anatomia corpului Evei, doar al Evei (Adam fiind întregul): ochi, obraji, sâni, coapse, pulpe, pubis, fese, fund, dar mai ales sâni. În carte, am descoperit vreo 50 de perechi și nu am numărat până la capăt. Corpul Evei, întreg sau pe segmente, este redat în toată splendoarea, strălucirea și în toată lumina de care este în stare poetul  și pictorul. Pentru că el scrie ca și cum ar picta.

Dacă Gabriel Alexe ar fi fost pictor, și nu poet, ar fi avut până și tavanul tapetat cu nuduri, nuduri, cu pantofi cu toc, obligatoriu cu pantofi cu toc, care mângâie bordurile, iar astăzi am fi asistat la cel mai roz vernisaj din istoria omenirii.

Publicitate

Poeziile lui Gabriel Alexe sunt pasteluri în mișcare, iar pentru a contura atmosfera, pentru a amplifica contrastul sau pentru a omogeniza tonurile, poetul te introduce în text cromatic și din când în când te fixează într-un cadru natural, intim, plăcut. Astfel, locul, spațiul, în care urmează să se desfășoare acțiunea, contextualitatea, este de asemenea ludică și plăcută, iar acțiunea –  căci ea este miezul, preludiul, decojirea, desfacerea, explozia, extazul, sau mai direct spus, actul sexual – este  ritual mistic, este curgere în sus și în jos, pe orizontal și vertical, de la plus la minus infinit… De altfel, această obsesie a contrastului, a paradoxului, a limitelor dau traiect poeziei lui Gabriel Alexe:

ochii tăi de sub cer ochii mei de sub apă

trupul pe orizontală – singurătatea perpendiculară

un plus si un minus infinit dau întotdeauna minus pijama.

Citind și ascultând poezia lui Gabriel Alexe, m-am întrebat și l-am întrebat cât în poezia sa este dragoste și cât este eretism. Dragostea – o spune Sf. Apostol Pavel – miroase a Dumnezeu,  (iertată să-mi fie rezumarea textului). Despre câtă dumnezeire și cât eretism există în această carte se poate scrie cel puțin un eseu: Mâna mea de trei ori te sărută, pe gură, pe coapse, pe pulpă. Firesc, poetul a invocat sau cel puțin a gândit Sf. Treime, dar ce ne facem cu coapsele, cu pulpele în acest simbol religios? Sau: Ca olarul circumsolar modelez trupul, de la facerea lumii… linia sânilor inspiră linia buzelor.  Nu umerii, nu capul, nu picioarele, și apoi încheie – cum altfel? –  imitându-l pe Iisus: ridică-te.

Poate că unii ar spune, după lecturarea acestor paragrafe, că e blasfemie. Blasfemie este însă atunci când negi, nu atunci când te întrebi, când întorci spatele, când cauți să vezi și cu buricele degetelor,  atunci când te crezi sus, foarte sus, și nu atunci când trudești cu smerenie să te ridic. Iată un mod de maximă smerenie și nevoință în poezia poetului:

pseudopsalm

Pescarul s-a întors la țărm cu barca goală

Nici urmă de peste

Nici urmă de pești flămânzi

La malul mării viața încă nu s-a răcit

În spume

În cer se ridică cine coboară din cer

În pământ se coboară cine se coboară în pământ

Numai țărâna urcă prin sevă până în măr

Nisipul rece sărută glezna fierbinte

Și ochiul lăcrimează

Lacrimile de jos sfințesc lacrimile de sus 

Pășind pe lacrimi am înțeles mersul pe ape 

De ce pseudopsalm poete, când acest text este o rugăciune de maximă smerenie și de pur adevăr?

Constructivismul și deconstructivismul stau la baza scrierii textelor luii Gabriel Alexe ca formă, ca schelet și – aș putea spune – uneori ca praf, ca pulbere, ca desfacere. Poetul gândește și scrie textul elaborat, povestea are toate ingredientele, captează. Dar uneori, când nu te aștepți, cu intenție, pur și simplu își dinamitează construcția cu o ironie, cu o poantă, cu sarcasm, parcă râzând de noi, parcă râzând de el, parcă luându-se peste picior, parcă concluzionând: „hai că prea o luați în serios, nu vedeți că este vorba de joacă?”.

 Asul tău în mâneca mea, toate la locul lor 

Nu văd cocotierul de razele soarelui 

Să-mi cumperi breloc la fermoar sub formă de inimioară 

Și coada cometei se umflă fatală

Poetul poate scrie plecând de la o definiție sau plecând de la un micropoem, îmbrăcând apoi elegant textul și, respectiv, poate spulbera intenționat mesajul, inducând starea de confuzie, de ambiguu, de incert, printr-un singur vers. Această ușurință de a construi și de a deconstrui vine și din faptul că Gabriel Alexe este un expert, un maestru al micropoemului și a definiției ca poem. Poetul Gabriel Alexe pare un împătimit al jocului de puzzle poetic, dați-i ca experiment un text liric și veți vedea cum îl construiește altfel, neschimbând mesajul și, de cele mai multe ori, făcându-l mai percutant, mai încifrat și mai expresiv.

Iată câteva definiții care îi aparțin:

Marea paravanul lui dumnezeu

Umbra este o apă curgătoare

Râul este chipul umed al pietrei

La cer se ridică cine coboară din cer

Lacrimile de jos sfințesc lacrimile de sus

Obsesiile maestrului în alcătuirea textului sunt multiple, iar una dintre cele mai importante este nevoia de paradox, de fantastic, de suprarealism. Fără aceste trăsături poemele de dragoste ar fi ca fără aripi, fără gravitație, ar fi statice, ar fi fotografii. Paradoxul dă blazon și unicitate textului poetic:

ceasul aruncă licurici în aer

în oglindă fața și spatele deodată

o monedă căzută pe ambele fețe

agăț pipa de fum și fumul de tavan

și eu mut marea cu găletușa în golul tău

Se poate scrie și despre alte trăsături ale poeziei lui Gabriel Alexe: despre naturalismul dus până la creația divină, despre expresionismul absolutist, despre simbolismul geometric, despre romantismul astral, despre parnasianismul mitologic.

Aș încheia aceste note de lectură, oprindu-mă la două poeme din carte. În Poemul transpoziții, deși, titlul trimite mai degrabă la o infinitate de stări statice, în text, poetul ne explică cum o fată, care se învârte pe un scaun cu șurub, descoperă plusul și minusul infinit. Ba mai mult, în virtutea mișcărilor circulare de rototranslație, îl prinde și pe sărmanul privitor (pardon, poet), care, deși își începe textul, direct, ironic, la mișto – am cunoscut o fată salon care se rotea pe scaunul unui birou –, până la urmă,  este prins și el în vârtejul infinitului. Și pentru că plus infinitul trebuie totuși să fie bine definit, imediat, în poemul următor, poetul descrie un preludiu natural și tandru, prin aprinderea în lanț a bețelor de chibrit, urmată de saltul mortal al ultimului foc.  Și totuși poezia nu-i decât imaginație. Poetul pare că spune: „Nu vă aventurați în haos, eu pur și simplu stau pe marginea patului și îmi imaginez chibrituri arzând. Eu scriu povești, nu livrez stări confuze, povești ce uneori sună bine, rimate, alteori căutați voi sunetele rimelor interioare, puneți voi punctuația, descoperiți voi curgerea. Eu scriu despre cum iubesc sau despre cum vreau să fiu iubit”.

iubește-mă ca pe un câine al pescarului

iubește-mă ca pe o broscuță care șlefuiește pietre până se transformă în perle

 iubește-mă ca pe un extraterestru

iubește-mă oricum dar iubește-mă

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

DEZASTRU: Un sfert dintre TINERII români nu au un loc de muncă. Rata șomajului a urcat la 5,6% în februarie 2025

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Statistică (INS) a anunțat marți, 1 aprilie, că rata șomajului în România a ajuns în luna februarie 2025 la 5,6%, în creștere cu 0,1 puncte procentuale față de luna ianuarie. Tendința ascendentă este vizibilă și în comparație cu aceeași lună a anului trecut, când rata era de 5,3%.

Conform datelor oficiale, numărul total al șomerilor cu vârste între 15 și 74 de ani a fost estimat la 456.800 de persoane, față de 450.900 înregistrate în ianuarie și 436.300 în februarie 2024.

Distribuția pe sexe arată că șomajul afectează mai mult bărbații decât femeile. În timp ce rata șomajului în rândul bărbaților a fost de 5,7%, cea a femeilor s-a situat la 5,3%, diferența fiind de 0,4 puncte procentuale.

Cea mai gravă situație se înregistrează în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani, unde rata șomajului rămâne alarmant de ridicată, la 26,3%. Este același nivel înregistrat și în ultimul trimestru al anului 2024, ceea ce indică o problemă structurală pe piața muncii.

În cazul adulților cu vârste între 25 și 74 de ani, rata șomajului a fost estimată la 4,3% în februarie 2025, cu 4,4% pentru bărbați și 4,1% pentru femei. Totodată, această categorie reprezintă 72,5% din totalul șomerilor la nivel național.

Potrivit INS, doar într-o singură săptămână, aproximativ 6.000 de români și-au pierdut locurile de muncă, ceea ce confirmă o dinamică negativă pe piața forței de muncă.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bătaie cu sabie într-un cazinou din Botoșani: Trei bărbați trimiși în judecată pentru tentativă de omor

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani a anunțat astăzi trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a trei bărbați acuzați de comiterea unor fapte de o gravitate extremă, petrecute într-o sală de jocuri din centrul municipiului Botoșani.

Potrivit anchetatorilor, este vorba despre B.D., în vârstă de 23 de ani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunilor de tentativă la omor, tulburarea ordinii și liniștii publice, precum și portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase. Alături de el, au fost trimiși în judecată și M.C.S., de 19 ani, respectiv P.D., de 42 de ani, ambii acuzați de tentativă la omor și tulburarea ordinii și liniștii publice.

Faptele au avut loc în seara zilei de 9 martie 2025, în jurul orei 23:15, într-un cazinou situat în zona centrală a municipiului. Victima, I.D., se afla în incinta localului când a fost atacată de M.C.S. și P.D., care, ulterior, l-au alertat pe B.D. cu privire la prezența acesteia.

La scurt timp, B.D. a intrat în cazinou și l-a lovit pe I.D. cu o sabie în zona capului și a umerilor. Victima a suferit leziuni care au necesitat între 14 și 15 zile de îngrijiri medicale. Prin actele de violență comise, inculpații au provocat o stare de panică și au tulburat grav ordinea și liniștea publică.

Procurorii au transmis că această etapă a procesului penal marchează trimiterea dosarului în instanță și nu înfrânge în niciun fel principiul prezumției de nevinovăție, care le este garantat tuturor inculpaților până la pronunțarea unei hotărâri definitive.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani

Publicat

Publicitate

În perioada 29-3 martie 2025, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale în stațiile de călători, în trenurile care circulă pe raza județului, precum și pe arterele rutiere din proximitatea acestora.

 

Astfel,  au fost controlate 18 autovehicule și  fost desfășurate activități specifice în patru trenuri de călători și cinci stații CFR, prilej cu care au fost legitimate 27 de persoane.

 

În urma neregulilor constatate au fost aplicate 14 sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 6.000 de lei și a fost constatată o infracțiune.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Dorohoi, reținut de polițiștii de la Transporturi

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 23 de ani, din municipiul Dorohoi, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, ar fi condus  un autoturism, pe drumul public din municipiul Dorohoi, având exercitarea dreptului de a conduce suspendată de pe data de 22 martie a.c. Mai mult decât atât, fiind testat cu aparatul alcooltest, valoarea rezultată a fost de 0,26 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

Cercetările sunt continuate pentru săvârșirea infracțiunii de conducere fără permis.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending