Connect with us

Cultura

La mulți ani, maestre! Despre „Tango în Braille”. Semnat: Redacția Botoșani24.ro și poetul Vasile Iftime

Publicat

Publicitate

Profesorul și poetul Gabriel Alexe împlinește astăzi o frumoasă vârstă, ocazie cu care Redacția Botoșani24.ro și scriitorul Vasile Iftime îi transmit și pe această cale un sincer „La mulți ani! 

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

După lectura prefeței scrise de Gellu Dorian la cartea „Tango în Braille” de Gabriel Alexe, având intenția de a nota și eu câteva idei, efectiv, m-am simțit dezarmat: Gellu Dorian a reușit să radiografieze poetul și texul poetului, fixându-l acolo unde îi este locul, într-un spațiu al eroticului ermetic, al ludicului naiv, al romanțiosului iluzoriu, al clarviziunii de dincolo de simțuri, dar mai ales al unicității. Drept pentru care, am luat din nou cartea lui Gabriel Alexe, am lăsat prefața unde îi este locul și am intrat, poate pentru a suta oară, în poezie sa. A suta, pentru că de cel puțin de 99 de ori ne-a citit el textele. Iar când citește, poetul – e lucru știut –  te introduce în text și nu-ți mai vine să ieși de acolo unde e cald și bine.

În cartea sa, Gabriel Alexe reflectă erosul în toată complexitatea sa psihanalitică, freudiană: erosul carnal, erosul ludic, romanțios, naturalist, profan, sacru, mitologic, dumnezeiesc, demonic, erosul cosmic. Mai pe scurt, în poezia sa, totul este dragoste, iar dragostea, se manifestă și se exprimă în fel și chip: naiv de tandru, excesiv de tandru, carnal de tandru, exploziv de tandru. Tot ce se întâmplă și tot ce se consumă în poezia lui Gabriel Alexe emană aroma tandreților  conjugale, într-un ton modulat, cu inflexiuni diverse, amintind de Cântarea cântărilor, de Grațiile Epitalamurilor, de romanțele lui Macedonski. De altfel, suavitatea este caracteristica principală a acestei poezii, care atenuează carnalul, acolo unde este devorant. Citez: violată în somn de un lotus în floare….te mușc de buric ca un șarpe… te sfâșii cu limba mea de pumnal și exemplele pot continua.

Gabriel Alexe face recurs la toată anatomia corpului Evei, doar al Evei (Adam fiind întregul): ochi, obraji, sâni, coapse, pulpe, pubis, fese, fund, dar mai ales sâni. În carte, am descoperit vreo 50 de perechi și nu am numărat până la capăt. Corpul Evei, întreg sau pe segmente, este redat în toată splendoarea, strălucirea și în toată lumina de care este în stare poetul  și pictorul. Pentru că el scrie ca și cum ar picta.

Dacă Gabriel Alexe ar fi fost pictor, și nu poet, ar fi avut până și tavanul tapetat cu nuduri, nuduri, cu pantofi cu toc, obligatoriu cu pantofi cu toc, care mângâie bordurile, iar astăzi am fi asistat la cel mai roz vernisaj din istoria omenirii.

Publicitate

Poeziile lui Gabriel Alexe sunt pasteluri în mișcare, iar pentru a contura atmosfera, pentru a amplifica contrastul sau pentru a omogeniza tonurile, poetul te introduce în text cromatic și din când în când te fixează într-un cadru natural, intim, plăcut. Astfel, locul, spațiul, în care urmează să se desfășoare acțiunea, contextualitatea, este de asemenea ludică și plăcută, iar acțiunea –  căci ea este miezul, preludiul, decojirea, desfacerea, explozia, extazul, sau mai direct spus, actul sexual – este  ritual mistic, este curgere în sus și în jos, pe orizontal și vertical, de la plus la minus infinit… De altfel, această obsesie a contrastului, a paradoxului, a limitelor dau traiect poeziei lui Gabriel Alexe:

ochii tăi de sub cer ochii mei de sub apă

trupul pe orizontală – singurătatea perpendiculară

un plus si un minus infinit dau întotdeauna minus pijama.

Citind și ascultând poezia lui Gabriel Alexe, m-am întrebat și l-am întrebat cât în poezia sa este dragoste și cât este eretism. Dragostea – o spune Sf. Apostol Pavel – miroase a Dumnezeu,  (iertată să-mi fie rezumarea textului). Despre câtă dumnezeire și cât eretism există în această carte se poate scrie cel puțin un eseu: Mâna mea de trei ori te sărută, pe gură, pe coapse, pe pulpă. Firesc, poetul a invocat sau cel puțin a gândit Sf. Treime, dar ce ne facem cu coapsele, cu pulpele în acest simbol religios? Sau: Ca olarul circumsolar modelez trupul, de la facerea lumii… linia sânilor inspiră linia buzelor.  Nu umerii, nu capul, nu picioarele, și apoi încheie – cum altfel? –  imitându-l pe Iisus: ridică-te.

Poate că unii ar spune, după lecturarea acestor paragrafe, că e blasfemie. Blasfemie este însă atunci când negi, nu atunci când te întrebi, când întorci spatele, când cauți să vezi și cu buricele degetelor,  atunci când te crezi sus, foarte sus, și nu atunci când trudești cu smerenie să te ridic. Iată un mod de maximă smerenie și nevoință în poezia poetului:

pseudopsalm

Pescarul s-a întors la țărm cu barca goală

Nici urmă de peste

Nici urmă de pești flămânzi

La malul mării viața încă nu s-a răcit

În spume

În cer se ridică cine coboară din cer

În pământ se coboară cine se coboară în pământ

Numai țărâna urcă prin sevă până în măr

Nisipul rece sărută glezna fierbinte

Și ochiul lăcrimează

Lacrimile de jos sfințesc lacrimile de sus 

Pășind pe lacrimi am înțeles mersul pe ape 

De ce pseudopsalm poete, când acest text este o rugăciune de maximă smerenie și de pur adevăr?

Constructivismul și deconstructivismul stau la baza scrierii textelor luii Gabriel Alexe ca formă, ca schelet și – aș putea spune – uneori ca praf, ca pulbere, ca desfacere. Poetul gândește și scrie textul elaborat, povestea are toate ingredientele, captează. Dar uneori, când nu te aștepți, cu intenție, pur și simplu își dinamitează construcția cu o ironie, cu o poantă, cu sarcasm, parcă râzând de noi, parcă râzând de el, parcă luându-se peste picior, parcă concluzionând: „hai că prea o luați în serios, nu vedeți că este vorba de joacă?”.

 Asul tău în mâneca mea, toate la locul lor 

Nu văd cocotierul de razele soarelui 

Să-mi cumperi breloc la fermoar sub formă de inimioară 

Și coada cometei se umflă fatală

Poetul poate scrie plecând de la o definiție sau plecând de la un micropoem, îmbrăcând apoi elegant textul și, respectiv, poate spulbera intenționat mesajul, inducând starea de confuzie, de ambiguu, de incert, printr-un singur vers. Această ușurință de a construi și de a deconstrui vine și din faptul că Gabriel Alexe este un expert, un maestru al micropoemului și a definiției ca poem. Poetul Gabriel Alexe pare un împătimit al jocului de puzzle poetic, dați-i ca experiment un text liric și veți vedea cum îl construiește altfel, neschimbând mesajul și, de cele mai multe ori, făcându-l mai percutant, mai încifrat și mai expresiv.

Iată câteva definiții care îi aparțin:

Marea paravanul lui dumnezeu

Umbra este o apă curgătoare

Râul este chipul umed al pietrei

La cer se ridică cine coboară din cer

Lacrimile de jos sfințesc lacrimile de sus

Obsesiile maestrului în alcătuirea textului sunt multiple, iar una dintre cele mai importante este nevoia de paradox, de fantastic, de suprarealism. Fără aceste trăsături poemele de dragoste ar fi ca fără aripi, fără gravitație, ar fi statice, ar fi fotografii. Paradoxul dă blazon și unicitate textului poetic:

ceasul aruncă licurici în aer

în oglindă fața și spatele deodată

o monedă căzută pe ambele fețe

agăț pipa de fum și fumul de tavan

și eu mut marea cu găletușa în golul tău

Se poate scrie și despre alte trăsături ale poeziei lui Gabriel Alexe: despre naturalismul dus până la creația divină, despre expresionismul absolutist, despre simbolismul geometric, despre romantismul astral, despre parnasianismul mitologic.

Aș încheia aceste note de lectură, oprindu-mă la două poeme din carte. În Poemul transpoziții, deși, titlul trimite mai degrabă la o infinitate de stări statice, în text, poetul ne explică cum o fată, care se învârte pe un scaun cu șurub, descoperă plusul și minusul infinit. Ba mai mult, în virtutea mișcărilor circulare de rototranslație, îl prinde și pe sărmanul privitor (pardon, poet), care, deși își începe textul, direct, ironic, la mișto – am cunoscut o fată salon care se rotea pe scaunul unui birou –, până la urmă,  este prins și el în vârtejul infinitului. Și pentru că plus infinitul trebuie totuși să fie bine definit, imediat, în poemul următor, poetul descrie un preludiu natural și tandru, prin aprinderea în lanț a bețelor de chibrit, urmată de saltul mortal al ultimului foc.  Și totuși poezia nu-i decât imaginație. Poetul pare că spune: „Nu vă aventurați în haos, eu pur și simplu stau pe marginea patului și îmi imaginez chibrituri arzând. Eu scriu povești, nu livrez stări confuze, povești ce uneori sună bine, rimate, alteori căutați voi sunetele rimelor interioare, puneți voi punctuația, descoperiți voi curgerea. Eu scriu despre cum iubesc sau despre cum vreau să fiu iubit”.

iubește-mă ca pe un câine al pescarului

iubește-mă ca pe o broscuță care șlefuiește pietre până se transformă în perle

 iubește-mă ca pe un extraterestru

iubește-mă oricum dar iubește-mă

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ambulanță distrusă de un șofer din Botoșani

Publicat

Publicitate

O autospecială a Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Bistrița-Năsăud, care transporta un pacient, a fost implicată în noaptea de vineri spre sâmbătă într-un accident pe DN 17, pe raza localității Șieu-Sfântu, a informat managerul instituției, Annabella Muzsi.

Accidentul s-a produs în jurul orei 02:00, iar în urma lui atât membrii echipajului, cât și celălalt conducător auto implicat au fost răniți.Potrivit lui Muzsi, ambulanța avea semnalele de avertizare în funcțiune.

‘Ambulanța era în misiune, cu semnale de avertizare în funcțiune, derulând transferul unui pacient din CPU Beclean la UPU Bistrița. Din accident a rezultat rănirea asistentei șef de echipaj, care prezintă un politraumatism, fiind preluată de echipajul de terapie intensivă SMURD. Ambulanțierul și șoferul celuilalt autovehicul prezintă multiple contuzii, fără risc vital’, a transmis managerul SAJ Bistrița-Năsăud.

Annabella Muzsi a precizat că pacientul transportat de ambulanță nu prezenta leziuni rezultate din accidentul rutier.

Toate persoanele implicate în accident au fost transportate cu echipaje SAJ și SMURD la spitalul din Bistrița.

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Bistrița-Năsăud, șoferul mașinii care a lovit ambulanța este din județul Botoșani.

Publicitate

Niciunul dintre cei doi conducători auto implicați nu consumase alcool.

‘La locul evenimentului polițiștii au constatat că un autoturism care se deplasa pe direcția Bistrița înspre Dej, condus de un bărbat de 58 de ani din județul Botoșani, a intrat în coliziune cu o ambulanță care se deplasa din sens opus, condusă de un bărbat de 42 de ani din Mititei. În urma impactului, șoferul de 42 de ani și un pasager din același autovehicul, o femeie de 46 de ani din Chiuza, au fost răniți, necesitând acordarea de îngrijiri medicale de specialitate la spital. Cei doi conducători auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative’, a transmis IPJ sâmbătă.

Polițiștii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal, urmând să fie stabilite cauza și circumstanțele producerii evenimentului rutier. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Seminariștii din Dorohoi au luat aurul la concursul dedicat elevilor de gimnaziu și liceu, „Cu viața mea apăr viața”

Publicat

Publicitate

Peste 40 de elevi au participat, astăzi, la concursul cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apăr viaţa”, organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

Probele s-au desfășurat pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv Botoșani și au reunit la start nouă echipaje de la școli și licee din Botoșani, Dorohoi, Dumbrăvița, Dersca și Ipotești.

Concursul a avut ca scop cunoaşterea şi aprecierea factorilor de risc ce pot genera situaţii de urgenţă sau dezastre, a modului de acţiune în cazul iminenţei producerii unei situaţii de urgenţă, precum și formarea spiritului de solidaritate şi implicarea în acţiunile de prevenire şi de intervenţie în astfel de cazuri.

Concurenții au avut de susținut trei probe: una teoretică şi două practice. La proba teoretică, elevii au completat un chestionar cu întrebări din domeniul protecţiei civile. Probele practice au constat în transportarea unei persoane accidentate pe targă pe o distanță de 50 m și deplasarea cu masca pe figură într-un raion cu obstacole, contracronometru.

La final, clasamentul se prezintă astfel:

Categoria gimnaziu:

Publicitate

Locul I – Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Dumbrăvița

Locul II – Școala Gimnazială „Spiru Haret” Dorohoi

Locul III – Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Dersca

La categoria liceu:

Locul I – Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Iacob” Dorohoi

Locul II – Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani

Locul III – Liceul cu Program Sportiv Botoșani

Competiția s-a încheiat cu o festivitate de premiere, la care a participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școalar Județean Botoșani, profesor Bogdan Gheorghe Suruciuc.

Câștigătorii au primit diplome, medalii și cupe.

Adresăm felicitări tuturor elevilor care au participat și instituțiilor de învățământ din care aceștia au făcut parte: Școala Gimnazială „Spiru Haret” Dorohoi, Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Dumbrăvița, Școala Gimnazială nr. 10 Botoșani, Școala „Mihai Eminescu” Ipotești, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”‘ Dersca, Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Iacob” Dorohoi, Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul „Regina Maria” Dorohoi și Liceul Tehnologic „Gheorghe Asachi” Botoșani.

Competiția a fost organizată cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Botoșani, a Filialei Județene a Societății Naționale de Cruce Roșie Botoșani și Liceului cu Program Sportiv Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Orașul Săveni și mai multe comune din județ rămân fără apă

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, începând cu data de 31 mai 2025, ora 18:00, se vor înregistra inițial scăderi semnificative de presiune, urmate de sistarea totală a furnizării apei potabile, pentru o perioadă estimată de 48h.

Această situație este determinată de lucrările efectuate de Administrația Națională Apele Române -Exploatarea Complexă Stânca Costești, care intervine asupra prizei de captare a apei, în urma unor  disfuncționalități apărute ca efect al creșterii  accentuate a debitului cursului de apă și a condițiilor meteorologice nefavorabile. În urma acestor fenomene, priza a fost înfundată cu resturi vegetale, aluviuni și alte materiale, ceea ce face imposibilă asigurarea volumului de apă brută pentru tratare și distribuție.

Astfel, apa potabilă va fi furnizată cu presiune redusă, apoi sistată, către consumatorii din orașul Ștefănești, orașul Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești,  Drăgușeni, Hănești,  Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

De asemenea, facem mențiunea că umplerea și reechilibrarea sistemului sunt operațiuni ce trebuie să se facă lent și treptat, pentru evitarea producerii unor eventuale avarii și corelat cu configurația terenului în zonele de distribuție, informăm consumatorii că reluarea furnizării apei va fi resimțită diferențiat de către aceștia.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Părintele Andrei Anușca a fost hirotesit iconom stavrofor de PS Nichifor. Sfânta Liturghie arhierească la Biserica Vovidenia

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, Biserica Vovidenia din Botoșani a răsunat de glasurile a sute de copii și tineri, adunați pentru a participa la Sfânta Liturghie arhierească, moment de înălțare sufletească și comuniune profundă. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul întâlnirii anuale a tinerilor din protopopiat, aducând împreună suflete curate, preoți slujitori și ierarhul locului, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul.

Dincolo de solemnitatea slujbei, s-a petrecut o clipă cu adânc ecou duhovnicesc. Părintele Andrei Anușcă, păstorul iubitor al credincioșilor din Parohia Vorona Centru, a fost hirotesit iconom stavrofor. Cu epitrahilul purtat cu demnitate și cu crucea stavroforă așezată la piept, părintele Andrei a primit o recunoaștere nu doar din partea ierarhiei bisericești, ci și din partea lui Dumnezeu, prin dragostea și aprecierea credincioșilor. Această distincție, vizibilă în fața altarului, este pecetea unei lucrări tăcute, dar roditoare, în mijlocul tinerilor, pe care i-a condus cu blândețe și înțelepciune spre Hristos.

Cu sensibilitatea specifică, Preasfințitul Nichifor a binecuvântat-o și pe preoteasa Ramona, cea care îl sprijină tainic și statornic pe părintele Andrei, precum și pe cei patru copii ai lor, o familie cu adevărat pilduitoare, icoană vie a dragostei curate și a slujirii în unitate.

La finalul Sfintei Liturghii, ierarhul a rostit un cuvânt de învățătură care a mișcat inimile tuturor:

„Îl simțim pe Hristos atunci când ne iubim unii pe alții, atunci când suntem încredințați că Dumnezeu lucrează în viața noastră, atunci când răspundem chemării Lui și împlinim voia Lui și ne împlinim rostul pe pământ. De aceea această întâlnire de astăzi ne cheamă să înnoim în noi această înțelegere, să luminăm în noi această putere de a fi cu Domnul, de a-I sluji și de a-L cunoaște, mai ales”, a spus PS Nichifor.
Aceste cuvinte, rostite cu blândețe, au fost primite emoție de cei implicați. Tinerii prezenți au trăit nu doar un eveniment organizat, ci o adevărată experiență de har și întărire în credință.

Ca semn al prețuirii și legăturii neîntrerupte cu poporul dreptcredincios, PS Nichifor a primit în dar o sfântă cruce de binecuvântare. Cu acest simbol a binecuvântat pentru prima dată adunarea de credincioși, într-un gest ce a pecetluit o zi de neuitat. O zi în care Dumnezeu a fost simțit aproape, viu, prezent în iubirea dintre oameni și în curăția inimilor celor mici.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending