Connect with us

Eveniment

La 31 martie România intră în Air Schengen. Ce schimbări apar şi ce trebuie să ştiţi dacă mergeți la rude în Europa

Publicat

Publicitate

Începând cu data de 31 martie vor fi ridicate controalele de frontieră pentru cetăţenii statelor Schengen, controalele la frontierele aeriene şi maritime se elimină, iar persoanele se vor putea deplasa către sau dinspre alte state membre Schengen fără a fi supuse controalelor de frontieră, transmite Poliţia de Frontieră, relatează mediafax.ro.

În contextul adoptării Ordonanţei de Urgenţă nr. 25 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor şi al frontierei, începând cu 31 martie anul curent, cetăţenii care călătoresc în statele din spaţiul Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră. Concret, nu se vor mai opri la filtrele de control ale Poliţiei de Frontieră pentru a le fi verificate documentele de călătorie, aceştia urmând să meargă direct către porţile de îmbarcare. În sarcina pasagerilor nu va fi nicio obligaţie suplimentară.

Însă, poliţiştii de frontieră vor fi în continuare prezenţi în incinta aeroporturilor şi vor efectua acţiuni poliţieneşti punctuale şi inopinate pentru a verifica identitatea şi situaţia legală a persoanelor, dar şi pentru a preveni şi combate posibile fapte ilegale.

Acţiunile poliţieneşti se vor efectua în baza unei analize de risc sau a unei suspiciuni rezonabile. Într-un astfel de caz, poliţistul va putea face demersuri pentru a stabili identitatea persoanei şi verificări în bazele de date operative. Poliţiştii vor avea în dotare dispozitive mobile de control cu care vor efectua aceste verificări.

În situaţia în care suspiciunile nu se confirmă, persoana îşi poate continua călătoria. Dacă acestea se confirmă, persoanei i se va întrerupe călătoria şi se vor aplica măsuri legale.

Persoanele urmărite general sau internaţional vor fi reţinute şi predate autorităţilor competente, iar celor care se constată că au comis infracţiuni – deţin substanţe interzise, documente false sau falsificate, sunt migranţi ilegali – li se vor întocmi actele premergătoare cercetării penale.

Publicitate

În ceea ce priveşte cetăţenii români minori, ca şi în cazul adulţilor, aceştia nu vor mai efectua controlul de frontieră şi vor merge de asemenea direct către poarta de îmbarcare. Aceştia NU vor avea nevoie de niciun aviz suplimentar, putând să călătorească în spaţiul Schengen cu aceleaşi documente ca şi până în prezent.

În acest context reamintim pe scurt, care sunt documentele necesare la ieşirea din ţară în cazul cetăţenilor români minori, în funcţie de situaţie:

Dacă minorul călătoreşte însoţit doar de un părinte sau de o terţă persoană sunt necesare:

  • Document de călătorie valabil
  • Acordul celuilalt părinte dacă călătoreşte însoţit doar de unul dintre părinţi
  • Acordul ambilor părinţi când călătoreşte însoţit de altă persoană decât părintele
  • Doar documentul de călătorie dacă se deplasează la domiciliu/reşedinţă şi face dovada în acest sens
  • Doar acordul unuia dintre părinţi când se deplasează la studii/concursuri/tratament medical şi face dovada scopului declarat al călătoriei
  • Dacă minorul are peste 16 ani şi călătoreşte neînsoţit va avea nevoie de:

►Document de călătorie valabil
►Acord din partea ambilor părinţi
►Doar document de călătorie dacă face dovada domiciliului/reşedinţei în ţara în care călătoreşte
►Pentru a verifica dacă cetăţenii români minori şi însoţitorii acestora sunt în posesia documentelor amintite, poliţiştii de frontieră pot efectua verificări punctuale în incinta aeroportului. Dacă se constată că aceştia nu sunt în posesia lor, nu li se va permite ieşirea din ţară.

Însoţitorii minorilor, alţii decât părinţii sau reprezentantul legal, nu mai sunt obligaţi să prezinte certificatul de cazier judiciar în format fizic, acesta este consultat electronic de către poliţistul de frontieră. Însă, dacă poliţistul de frontieră constată că însoţitorul minorului a săvârşit anumite infracţiuni prevăzute de lege, acestuia nu i se va permite ieşirea din ţară cu minorul.

Este vorba despre următoarele infracţiuni: omor; infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale; infracţiuni privitoare la traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile; lipsire de libertate în mod ilegal; infracţiuni privind traficul de droguri sau precursori; trafic de ţesuturi sau organe umane; infracţiuni de terorism.

Pentru deplasările către state non-Schengen, atât pentru adulţi cât şi pentru minorii români, condiţiile de călătorie rămân neschimbate, iar verificarea documentelor se va face la filtrele de control ale Poliţiei de Frontieră.

Poliţia de Frontieră Română este pregătită pentru integrarea în Spaţiul Schengen pe cale aeriană şi maritimă începând cu data de 31 martie. Pe lângă regândirea dispozitivului şi a măsurilor de ordin organizatoric, care au ca scop protecţia cetăţenilor, în special a cetăţenilor români minori, au fost dispuse măsuri şi pentru facilitarea tranzitului frontierei de către cetăţenii care călătoresc în statele non-Schengen.

Una dintre măsuri a constat în relocarea porţilor automate de control. Ele reprezintă o soluţie modernă cu ajutorul căreia se poate procesa un număr mare de cetăţeni europeni care se deplasează către state din afara spaţiului Schengen într-un interval scurt de timp.

Acestea sunt de un real ajutor, având în vedere fluxul mare de călători de pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Numai anul trecut acesta a fost tranzitat de aproximativ 15 milioane de persoane, cu o medie de 43.000 de persoane pe zi în sezonul estival.

Acestea sunt modificările din Ordonanţa de Urgenţă care vizează activitatea Poliţiei de Frontieră şi modalitatea în care poliţiştii de frontieră le vor pune în practică după data de 31 martie.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Polițistul Alex Rățoi, rănit grav în timpul serviciului, împlinește 25 de ani. Lupta lui continuă la o clinică din Târgu Mureș. Putem să dăm o mână de ajutor

Publicat

Publicitate

“Hai la sediu, Alex!”

Colegul nostru, Alexandru Rațoi, a împlinit 25 de ani. Ar fi trebuit să fie o zi plină de bucurie alături de familie și colegi, dar viața i-a pus în față o provocare grea. În urmă cu un an, un accident rutier petrecut în timpul serviciului, l-a adus în fața unei lupte pe care o duce zi de zi – lupta pentru a redeveni tânărul plin de viață cu care eram obișnuiți.

Alex este acum internat într-o clinică de recuperare din Târgu Mureș, unde face progrese, dar mai are nevoie de timp și de sprijin. Din păcate, costurile sunt mari, iar familia lui face eforturi uriașe pentru a-i asigura tratamentele necesare.

Mama lui, cea care este zilnic lângă el, își pune toată speranța în faptul că Alex va învinge și va reveni alături de noi.

Polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani îi sunt alături, contribuind fiecare cum poate pentru a-l sprijini.

Cu ocazia zilei lui de naștere, colegii săi, care i-au fost mereu alături la serviciu, i-au făcut o surpriză și l-au vizitat la clinică.

Publicitate

Ei sunt cei care erau de serviciu cu Alex în seara accidentului. Cu 20 de minute înainte de a ieși din tură, amândoi i-au spus: “Hai la sediu, Alex!” Competitiv și ambițios din fire, Alex le-a răspuns că vrea să mai muncească puțin. După câteva minute, au fost sunați să intervină la un accident rutier – victima era Alexandru.

De atunci și până în prezent, colegii săi au fost un sprijin real și necondiționat pentru el și familia sa.

Lupta lui Alex continuă, iar noi suntem alături de el și așteptăm ziua în care va reveni acasă, printre colegi!

Cei care doresc să-l sprijine pe Alex pot face o donație în contul mamei sale, Rațoi Cătălina:
RO25 BRDE 070S V476 9063 0700

Citeste mai mult

Economie

ANOFM: 117 programe de formare profesională, în martie, la nivel național

Publicat

Publicitate

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) va organiza, în luna martie, 117 programe de formare profesională pentru 1.719 de persoane care beneficiază, conform legii, de servicii de formare profesională gratuite, informează instituția într-un comunicat transmis luni AGERPRES.

Programele de formare profesională cu cele mai multe locuri disponibile vizează calificări precum: agent de securitate – 162 de persoane; referent resurse umane – 142 de persoane; lucrător comercial – 140 de persoane; ajutor bucătar – 84 de persoane; operator introducere, validare și prelucrare date – 84 de persoane; ospătar (chelner) – 84 de persoane; cofetar – 70 de persoane; instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze – 70 de persoane; competențe de comunicare în limba română – 56 de persoane; inspector în domeniul securității și sănătății în muncă – 56 de persoane.

Județele în care, în luna martie 2025, se vor organiza cele mai multe cursuri, cu număr mare de participanți, sunt: Brașov (pentru 126 de persoane), Dâmbovița (pentru 98 de persoane) și Municipiul București (pentru 98 de persoane). AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

IȘJ Botoșani: Lista posturilor/ catedrelor vacante/rezervate complete și incomplete pentru anul școlar 2025-2026

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a publicat astăzi, pe pagina web și la sediul instituției, Lista posturilor/ catedrelor vacante/rezervate complete și incomplete pentru anul școlar 2025-2026.

https://isjbotosani.ro/categorie/mobilitate-personal-didactic-2025-2026/lista-posturi-vacante-rezervate-mobilitate-personal-didactic-2025-2026

„Pentru anul școlar viitor, la nivelul județului Botoșani, au fost publicate 1920 de posturi/catedre vacante/rezervate: 185 pentru angajare pe perioadă nedeterminată și 1735 pentru angajare pe perioadă determinată. Din cele 1735, 320 de posturi sunt complete, iar 1415 sunt incomplete. ” a declarat domnul profesor Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Trușești: Trei persoane, printre care și un copil de 1 an, au avut nevoie de îngrijiri medicale

Publicat

Publicitate

Trei persoane, printre care și un copil de 1 an, au avut nevoie de îngrijiri medicale în urma unui accident rutier produs pe DN 29 D, în localitatea Trușești, în urmă cu puțin timp. În eveniment a fost implicat un singur autoturism, în care erau cinci persoane.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și două ambulanțe SAJ. Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate. Trei persoane au fost preluate de echipajele medicale și transportate la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor, fiind deconectate bornele bateriei.

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Publicitate

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending