Connect with us

Eveniment

ITM Botoșani: Egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi

Publicat

Publicitate

Prin egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în relaţiile de muncă se înţelege accesul nediscriminatoriu la:

– alegerea ori exercitarea liberă a unei profesii sau activităţi;

– angajare în toate posturile sau locurile de muncă vacante şi la toate nivelurile ierarhiei

profesionale;

– venituri egale pentru muncă de valoare egală;

– informare şi consiliere profesională;

Publicitate

– promovare;

– condiţii de încadrare în muncă şi de muncă ce respectă normele de sănătate şi securitate în

muncă;

– beneficii, altele decât cele de natură salarială;

– organizaţii patronale, sindicale şi organisme profesionale;

– prestaţii şi servicii sociale.

Pentru prevenirea şi eliminarea oricăror comportamente, definite drept discriminare bazată pe criteriul de sex, angajatorul are următoarele obligaţii:

– să asigure egalitatea de şanse şi de tratament între angajaţi, femei şi bărbaţi, în cadrul relaţiilor

de muncă de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispoziţii pentru interzicerea discriminărilor

bazate pe criteriul de sex în regulamentele de organizare şi funcţionare şi în regulamentele

interne ale unităţilor;

– să prevadă în regulamentele interne ale unităţilor sancţiuni disciplinare, în condiţiile prevăzute

de lege, pentru angajaţii care încalcă demnitatea personală a altor angajaţi prin crearea de

medii degradante, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensatoare, prin acţiuni de

discriminare;

– să îi informeze permanent pe angajaţi, inclusiv prin afişare în locuri vizibile, asupra drepturilor

pe care aceştia le au în ceea ce priveşte respectarea egalităţii de şanse şi de tratament între

femei şi bărbaţi în relaţiile de muncă;

– să informeze imediat după ce a fost sesizat autorităţile publice abilitate cu aplicarea şi

controlul respectării legislaţiei privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.

Este interzisă discriminarea prin utilizarea de către angajator a unor practici care  

  dezavantajează persoanele de un anumit sex, în legătură cu relaţiile de muncă, referitoare

  la:

– anunţarea, organizarea concursurilor sau examenelor şi selecţia candidaţilor pentru ocuparea

posturilor vacante din sectorul public sau privat;

– încheierea, suspendarea, modificarea şi/sau încetarea raportului juridic de muncă ori de

serviciu;

– stabilirea sau modificarea atribuţiilor din fişa postului;

– stabilirea remuneraţiei;

– beneficii, altele decât cele de natură salarială, precum şi la securitate socială;

– informare şi consiliere profesională, programe de iniţiere, calificare, perfecţionare, specializare

şi recalificare profesională;

– evaluarea performanţelor profesionale individuale;

– promovarea profesională;

– aplicarea măsurilor disciplinare;

– dreptul de aderare la sindicat şi accesul la facilităţile acordate de acesta;

– orice alte condiţii de prestare a muncii, potrivit legislaţiei în vigoare.

 

Maternitatea nu poate constitui un motiv de discriminare.

Orice tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei legat de sarcină sau de concediul de maternitate constituie discriminare în sensul prezentei legi.

Orice tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei sau unui bărbat, privind concediul pentru creşterea copiilor sau concediul paternal, constituie discriminare în sensul prezentei legi.

 

Concedierea nu poate fi dispusă pe durata în care:

– o salariata este gravidă sau se află în concediu de maternitate;

– o salariata/salariatul se află în concediul pentru creşterea copiilor în vârstă de până la 2 ani,

respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilităţi;

– o salariatul se află în concediu paternal.

Constituie discriminare bazată pe criteriul de sex orice comportament nedorit, definit drept hărţuire sau hărţuire sexuală, având ca scop sau efect de a crea la locul de muncă o atmosferă de intimidare, de ostilitate sau de descurajare pentru persoana afectată.

Constituie discriminare şi este interzisă modificarea unilaterală de către angajator a relaţiilor sau a condiţiilor de muncă, inclusiv concedierea persoanei angajate care a înaintat o sesizare ori o reclamaţie la nivelul unităţii sau care a depus o plângere, la instanţele judecătoreşti competente, în vederea aplicării prezentelor reglementări şi după ce sentinţa judecătorească a rămas definitivă, cu excepţia unor motive întemeiate şi fără legătură cu cauza.                       

 

Importanța adoptării de către angajatori a unor măsuri interne pentru adaptarea salariaților la activitatea prestată în cadru organizațional, inclusiv pentru salariații care au prestat activitate în regim de telemuncă și revin fizic la locul de muncă organizat de către angajator

 

Salariații care revin la locul de muncă după încetarea concediului de maternitate, a concediului pentru creșterea copiilor în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități, a concediului paternal sau a concediului de îngrijitor, conform prevederilor art. 10 alin. (8) și alin. (9) din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și tratament între femei și bărbați, republicată, au următoarele drepturi:

  • De a se întoarce la ultimul loc de muncă ori la un loc ori la un loc de muncă echivalent, având

condiții echivalente ;

–  De a beneficia de orice îmbunătățire a condițiilor de muncă la care ar fi avut dreptul în timpul

absenței ;

  • La un program de reintegrare profesională, a cărui durată este prevăzută în regulamentul intern de organizare și funcționare, cu o durată de cel puțin 5 zile lucrătoare.

 

Nerespectarea prevederilor articolului mai sus menționat atrage răspunderea contravențională și se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei, iar constatarea și sancționarea contravențiilor se face de către Inspecția Muncii, prin inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă .

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Burse școlare 2025: Plățile pentru luna mai se fac în iunie, diferențiat pe categorii

Publicat

Publicitate

Elevii vor primi bursele școlare aferente lunii mai în cursul lunii iunie, cel mai probabil în jurul datei de 20 iunie, conform metodologiei citate de Edupedu.ro. Plățile se efectuează diferențiat, în funcție de categoria bursei, scrie alba24.ro.

Valoarea burselor în anul școlar 2024–2025:

  • Bursa de excelență – 700 lei (tip II) sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 lei (tip I)

  • Bursa de merit – 450 lei/lună

  • Bursa de reziliență – 300 lei/lună

  • Bursa socială – 300 lei/lună

  • Bursa tehnologică – 300 lei/lună

    Publicitate
  • Pentru mamele minore – 700 lei/lună

Primele trei tipuri de burse (merit, reziliență și tehnologică) se calculează în funcție de cuantumul minim stabilit, zilele lucrătoare și cele de vacanță din luna respectivă. Bursa socială are o valoare fixă, neinfluențată de structura lunii.

Calendarul plăților:

  • În iunie, elevii primesc bursele pentru luna mai

  • În iulie, vor fi virate bursele aferente lunii iunie

Elevii care susțin Evaluarea Națională sau Examenul de Bacalaureat vor beneficia de burse inclusiv pentru zilele în care participă la examene, până la afișarea rezultatelor.

Posibilitatea suplimentării burselor:

Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot decide majorarea cuantumului burselor în funcție de:

  • Fondurile alocate de autoritățile publice locale

  • Alte venituri obținute în conformitate cu legislația în vigoare

Citeste mai mult

Eveniment

Cum arată noul orar al elevilor de liceu, după specializare. Planuri-Cadru 2025

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru învățământul liceal de zi, care stabilesc numărul de ore alocat fiecărei discipline, în funcție de profil și specializare, scrie alba24.roMinisterul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru liceu. Acestea includ detalii despre numărul de ore pe discipline, pentru fiecare profil și specializare, la învățământul liceal de zi.

Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi se aplică progresiv, începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026−2027.

În anul școlar 2025-2026, pentru învățământul liceal și cel profesional se mențin în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.

”Proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în școlile pilot.

Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.

Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naționale (februarie-martie 2025)”, a anunțat ministrul Daniel David, într-un comunicat.

Noile planuri-cadru pentru liceu. Discipline

Potrivit comunicatului transmis de minister, principalele idei cuprinse în Ordinele de ministru pentru planurile-cadru din învățământul liceal:

Publicitate
  • gramatica, istoria și geografia se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal / crește numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională
  • disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (opționale)
  • educația antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare

Noile planuri-cadru pentru liceu. Competențe cheie

Cele opt (8) competențe cheie sunt:

  • (1) competențe de limbă/comunicare (alfabetizare)
  • (2) competențe multilingvistice
  • (3) competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică)
  • (4) competențe digitale
  • (5) competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm)
  • (6) competențe civice
  • (7) competențe antreprenoriale
  • (8) competențe de expresie și sensibilitate culturală

Noile planuri cadru pentru liceu. Detalii

La nivelul filierei teoretice, nu s-au tăiat ore. În cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, transmite ministrul.

Filiera teoretică

Profilul real, specializarea matematică-informatică

  • Profilarea specializării: Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul real, specializarea științe ale naturii

  • Profilarea specializării: Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul umanist, specializarea științe sociale

  • Profilarea specializării: Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul umanist, specializarea filologie

  • Profilarea specializării: Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii.

AICI, noile planuri-cadru pentru liceu.

Noile planuri-cadru de liceu. Variantă propusă pentru pilotare

”Pe lângă varianta standard, am propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze.

Variantele propuse pentru pilotare trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de bacalaureat. Constrângerile sunt determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează.

Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va stimula calitatea educației prin comisiile de experți care vor oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru și vor aviza varianta finală a acestora”, mai precizează minstrul David.

Vezi PO_program_pilotare

Vezi PO_program_pilotare_ANEXA1

Pași după adoptarea planurilor-cadru

Odată adoptate planurile-cadru, vor urma apoi:

  • Elaborarea programelor. Conținuturi relevante și aerisite, după modele europene, vor fi create de echipe mixte de specialiști din mediul preuniversitar și universitar, pentru a se asigura continuitate între cele două cicluri.
  • Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competențelor; (2) activități remediale și (3) extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană.
  • Acest demers va fi însoțit de standarde de evaluare și notare, pentru a face comparabile evaluările între unități școlare și profesori, precum și pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educaționale.
  • Noile manuale. Acestea vor fi gândite prin relație cu programele propuse și după modele europene, combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activități interactive online/gaming/inteligență artificială etc.), în funcție de specificul disciplinei și practicile europene.
  • Formarea profesorilor. Profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular, mai transmite ministerul.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Lunca! Trei persoane au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Lunca. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare și două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă.

Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate, ambele mașini fiind în afara părții carosabile.

Trei persoane au fost rănite. Acestea au fost preluate de echipajele SMURD și transportate la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Pompierii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Ministerul Educației lansează cel mai amplu proiect pentru cariera elevilor

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv ‘Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)’.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră (COC) din învățământul primar, gimnazial și liceal, prin alinierea acestora la bunele practici europene și la tendințele pieței muncii actuale și viitoare.

Proiectul are o durată de implementare de 48 de luni, începând cu data de 1 iulie, și beneficiază de o finanțare totală eligibilă în valoare de 128.777.992,45 lei (echivalentul a 25.755.598,49 euro).

‘Consolidarea serviciilor de consiliere și orientare în carieră, pentru a trece dincolo de forme fără fond, este un angajament fundamental al Ministerului Educației și Cercetării față de sistemul de educație din țară. Acest proiect deblochează demersuri angajate de mai mult timp prin legislație, dar adesea amânate ca urmare a unor probleme economico-financiare, cu impact pozitiv asupra formării de resursă umană calificată, dotărilor cu materiale de specialitate, creării unor resurse naționale complexe și accesibile online și, nu în ultimul rând, asupra politicilor în domeniu. În final, câștigătorii vor fi școala și copiii’, a afirmat ministrul interimar al Educației, Daniel David, citat în comunicat.

Proiectul ConsEDU își propune formarea a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători, prin programe specializate, precum și dotarea a 2.500 de unități de învățământ cu kituri de testare și instrumente de consiliere.

Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite la nivelul unităților de învățământ și al structurilor specializate (CJRAE/CMBRAE), furnizarea de servicii de informare, consiliere, coaching individual, evaluare vocațională și orientare pentru elevi și familiile acestora sunt alte obiective ale proiectului.

Publicitate

De asemenea, se urmăresc dezvoltarea unei platforme naționale IT dedicate consilierii și orientării în carieră, care va integra resurse educaționale digitale, instrumente de evaluare psihoaptitudinală, module de consiliere online, baze de date și rapoarte personalizate și pilotarea modelului integrat whole school approach prin activități de mentorat desfășurate cu elevi din clasele a VIII-a și a XII-a.

Alte obiective sunt elaborarea cadrului național actualizat privind standardele de calitate pentru activitatea de consiliere, profilul profesional al consilierului școlar și codul etic aferent și derularea unui program acreditat de formare profesională continuă pentru specialiștii în consiliere și orientare.

Proiectul este finanțat în cadrul Programului Educație și Ocupare, Prioritatea P07 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic, Obiectiv specific ESO4.5, Acțiunea 7.e.2 – Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii.

Ministerul Educației și Cercetării implementează proiectul în parteneriat cu Universitatea din București, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională – CMBRAE, Casa Corpului Didactic București și Inspectoratul Școlar Județean Iași.

Proiectul se va desfășura la nivel național, în toate cele opt regiuni de dezvoltare ale țării, adresându-se direct elevilor din învățământul preuniversitar, cadrelor didactice, consilierilor școlari și familiilor. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending