Connect with us

Eveniment

ITM Botoșani: Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă

Publicat

Publicitate

Având în vedere obiectivele specifice ale Inspecției Muncii, în perioada 31.03.-12.12.2025 se va desfășura Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă de către angajatorii care desfășoară activități în domeniile:

„construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil” cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43.

Campania națională va cuprinde patru etape:

-prima etapă se va desfășura în luna aprilie 2025 prin mediatizarea, informarea, privind           modul de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă din domeniul construcțiilor și organizarea de dezbateri în cadrul ITM-urilor cu principalii dezvoltatori din județe cu activitate în acest domeniu.

-a doua etapa se va desfășura în lunile mai – noiembrie 2025 constând în verificarea modului de implementare a măsurilor necesare pentru respectarea prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, la angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor, prin acțiuni de control la angajatori. Verificarea măsurilor dispuse se va realiza pe toată durata de desfășurare a campaniei, funcție de termenele dispuse cu ocazia controalelor.

-a treia etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivel local și a rapoartelor privind verificarea măsurilor.

Publicitate

-a patra etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivelul Inspecției Muncii și întocmirea raportului final al campaniei.

 

OBIECTIVELE CAMPANIEI

În domeniul relațiilor de muncă:

-Identificarea și combaterea muncii nedeclarate și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor;

-Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor;

-Determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele depistate fără forme legale de angajare, de a le înregistra în aplicația REVISAL și de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia societatea are sediul social;

-Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;

-Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor, a prevederilor legale menționate;

-Eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă:

 

-Creșterea gradului de implicare a angajatorilor și a lucrătorilor din domeniul construcțiilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, cu precădere în prevenirea riscului de cădere de la înălțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații;

-Asigurarea de echipamente individuale și colective de protecție. Respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor;

-Implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat;

-Intensificarea acțiunilor de control la șantierele temporare sau mobile din zona de competență teritorială, la care se execută lucrări de excavați și construcția de structuri rutiere. Aceste lucrări pot fi identificate pe baza declarațiilor prealabile transmise către Inspectoratele Teritoriale de Muncă așa cum prevede art. 47 din H.G. 300/2005 și a constatărilor efectuate de inspectorii de muncă în teren;

 

Informăm pe această cale antreprenorii și lucrătorii acestora asupra obligativității respectării în șantiere a prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă în legătură cu:

-Încheierea contractelor individuale de muncă cel târziu în ziua anterioară începerii activității – art.10-art 16 și 16^1 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor HG nr. 905/20217 și a HG nr 295/2025, după caz, privind transmiterea în REVISAL/REGES ONLINE a datelor privind încheierea, modificarea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă;

-Obligativitatea păstrării la locul de muncă a unui exemplar al contractului individual de muncă – art 16 (2) din Codul Muncii;

-Evidența exactă și reală a orelor lucrate de fiecare salariat cu precizarea orei de început și a celei de sfârșit a programului de lucru – art. 119 din Codul Muncii;

-Respectarea regimului de muncă a tinerilor sub 18 ani – art. 13 din Codul Muncii;

-Respectarea timpului de lucru și repaus zilnic, conform normei de muncă prevăzute în contractul individual de muncă și/sau în concordanță cu prevederile contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate – art. 111-116 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind contractul individual de muncă cu timp parțial – art. 103 – art. 107 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive și/sau acordarea sporului de repaus săptămânal, după caz – art. 137-138 din Codul Muncii;

-Respectarea  prevederilor legale privind munca suplimentară – art. 120 – 124 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind acordarea zilelor de concediu precum și a zilelor de sărbători legale – art. 144- 153 și art. 139 -143 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind garantarea și asigurarea în plată a salariului minim brut pe țară în domeniul construcțiilor – art. LXIX din OUG nr. 156/30.12.2024;

-Obligativitatea respectării prevederilor privind cerințele minime de securitate si sănătate pentru șantierele temporare sau mobile din H.G. 300/2006 referitoare la:

-Existența planului de securitate și sănătate al șantierului în conformitate cu prevederile articolelor 10-19 și art. 54 lit. b) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie redactat încă din faza de elaborare a proiectului, prezentat înainte de deschiderea șantierului și trebuie ținut la zi pe toată durata efectuării lucrărilor. Pe măsură ce sunt elaborate, planurile proprii de securitate și sănătate ale antreprenorilor și subantreprenorilor, acestea trebuie să fie integrate în planul de securitate și sănătate al șantierului. Planul propriu de securitate și sănătate trebuie să fie consultat și avizat de către coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, medicul de medicina muncii și membrii comitetului de securitate și sănătate (acolo unde e cazul) sau de către reprezentanții lucrătorilor, cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănatatii lucratorilor.

-Desemnarea coordonatorului de securitate așa cum prevăd articolele 4-9 și art. 53 din H.G. 300/2006. Desemnarea coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata elaborării proiectului lucrării trebuie să se facă înainte de începerea fazei de elaborare a proiectului lucrării. Coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării trebuie să aiba competența necesară exercitării funcției.

-Existența registrului de coordonare completat tinut la zi conform prevederilor articolelor 37-40 și art. 54 (litera f) din H.G. 300/2006.

-Existența dosarului de intervenții ulterioare întocmit în conformitate cu prevederile art. 41 și art. 54 (litera c) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie transmis coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, pe bază de proces-verbal care se atașează la dosar.

În acest context, Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a organizat o întâlnire cu angajatorii care desfășoară activități în domeniile „construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil” cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43, la sediul Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani , având loc o întâlnire cu tema „Informarea și conștientizarea angajatorilor din domeniul construcțiilor cu privire la respectarea prevederilor legale referitoare la încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și la cerințele minime de securitate și sănătate în muncă”.

Au avut loc dezbateri care au vizat cele mai importante și de interes teme din sfera domeniilor de activitate ale celor 25 angajatori participanți.

Au fost discuții pe marginea modificărilor legislative din domeniile Relațiilor de muncă (Legea nr.53/2003, Legea nr.202/2002, Legea nr.367/2022, HG NR.295/2025) și Securitate și sănătate în muncă.

Dialogul constructiv dintre părțile participante a fost susținut din partea ITM Botoșani de către d-na Daniela Petronela Lozneanu- Inspector-șef, d-na Alina Pahone – Inspector-șef adjunct Relații de Muncă, d-l Dan Moldovanu – Inspector-șef adjunct Securitate și Sănătate în Muncă. Din partea Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani a participat d-na Doina Barbacaru- Director și d-na Dana Stoica – inspector de specialitate care au prezentat ofertele de cursuri în domeniul securității și sănătății în muncă, resurse umane, precum și workshop-uri privind platforma REGES ONLINE.

 

Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă și-au arătat disponibilitatea de a oferi sprijin angajatorilor pentru aplicarea corectă a prevederilor legale și pentru soluționarea cât mai rapidă a solicitărilor venite din partea acestora. În acest sens, în perioada următoare se va organiza o nouă întâlnire cu angajatorii, unde aceștia vor avea posibilitatea de a-și prezenta problemele cu care se confruntă în aplicarea legislației muncii.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

O nouă creșă în Botoșani: Lucrările din zona fostului Obor, aproape de final. Investiție de 11,8 milioane lei prin PNRR

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se pregătește să deschidă o nouă creșă modernă, în zona fostului Obor, investiția fiind realizată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15 – Educație. Lucrările se apropie de final, iar unitatea urmează să fie predată spre folosință în perioada următoare.

Noua creșă va avea o capacitate de 40 de locuri, fiind prevăzute patru dormitoare, camere de joacă, spații verzi și locuri de joacă exterioare. Proiectul are o valoare totală de 11,8 milioane lei și a fost gândit pentru a răspunde cererii crescânde din partea părinților botoșăneni, care reclamau de mai mulți ani lipsa locurilor disponibile pentru antepreșcolari.

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a subliniat că aceasta este a doua creșă construită recent, după finalizarea celei din cartierul ANL Cișmea, care este deja pregătită să își primească primii copii. „Am spus mereu că Botoșaniul are nevoie de mai multe locuri pentru copiii botoșănenilor. Astăzi suntem foarte aproape de a oferi comunității nu una, ci două creșe moderne și bine dotate”, a explicat edilul pe pagina sa de socializare.

În prezent, municipiul dispune de o singură creșă funcțională, insuficientă pentru a acoperi numărul mare de solicitări venite din partea părinților, dar adminsitrația publică locală speră că noile obiective, construite prin fonduri europene, vor contribui semnificativ la creșterea accesului copiilor la servicii educaționale timpurii în condiții moderne și sigure.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 18 septembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 18 septembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 18 septembrie 2025:

Loto 6 din 49: 5, 8, 4, 14, 42, 39

Loto 5 din 40: 3, 13, 20, 33, 12, 5

Noroc: 5 4 6 0 3 8 2

Noroc Plus: 6 2 5 9 3 8

Publicitate

Super Noroc: 2 2 7 8 5 9

Joker: 22, 38, 32, 24, 5 + 13

 

Citeste mai mult

Bucecea

Parohia Sfântul Nicolae din Călinești reface Casa Praznicală. Credincioșii sunt chemați să sprijine lucrările

Publicat

Publicitate

Parohia „Sfântul Nicolae” din Călinești a demarat în această săptămână lucrările la Casa Praznicală, un proiect așteptat de comunitate și desfășurat cu binecuvântarea și sub ocrotirea sfântului ocrotitor al bisericii.

Preotul paroh Ciprian a adresat un apel către enoriași și către fiii satului, îndemnându-i să sprijine, fiecare după putere, continuarea lucrărilor. Printre etapele prevăzute se numără aplicarea de var și glet, montarea de gresie în sala de mese, amenajarea bucătăriei cu chiuvetă, aragaz și mobilier necesar.

„Cu ajutorul lui Dumnezeu și sub ocrotirea Sfântului Nicolae am început lucrările la Casa Praznicală. Vă rugăm să fiți alături de noi în acest demers important pentru comunitatea noastră”, a transmis preotul Ciprian.

Cei care doresc să contribuie o pot face atât la biserica parohiei, cât și prin donații în contul bancar deschis pe numele Parohiei „Sf. Nicolae” Călinești, IBAN: RO59RNCB0042012608040001.

Un apel pentru sprijinirea lucrărilor a fost făcut și de primarul orașului Bucecea, Angel Gheorghiu, care a încurajat comunitatea să se implice activ în finalizarea acestui obiectiv important pentru viața parohială.

Casa Praznicală urmează să devină un spațiu esențial pentru organizarea de evenimente religioase, sociale și comunitare, consolidând rolul bisericii în viața credincioșilor din Călinești.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Începe Rabla Auto 2025: A fost anunțată data pentru înscrierile persoanelor fizice în program. Condiții de participare

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu anunță lansarea sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice începând cu data de 30 septembrie 2025, ora 10:00. Sesiunea va rămâne deschisă până la data de 25 noiembrie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului alocat, relatează alba24.ro.

Rabla Auto 2025. Buget

Suma alocată sesiunii de înscriere este 200.000.000 lei, din care:

  • 80.000.000 lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid;
  • 120.000.000 lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Rabla Auto 2025. Condiții și valoare ecotichet

Programul Rabla Auto 2025 oferă persoanelor fizice posibilitatea de a accesa finanțare nerambursabilă pentru casarea autovehiculelor vechi, poluante, și achiziționarea de autovehicule noi, mai puțin poluante și mai eficiente energetic.

Programul oferă o procedură simplificată și acces rapid la finanțare, solicitanții înscriindu-se direct în aplicația informatică disponibilă pe site-ul AFM, www.afm.ro.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Publicitate

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program.

Vezi integral: Ghid_finantare_rabla_autovehicule_2025

Rabla Auto 2025: ce autovehicule pot fi cumpărate prin program

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează maximum 145 g CO_2/km în sistem WLTP
  • care generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează mai puţin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid
  • prin excepţie, autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care:
    • este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv
    • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO
    • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.

AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Rabla Auto 2025: condiții persoane fizice

Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • are domiciliul/reşedinţa în România
  • are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare
  • nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă
  • se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului
  • se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat

Rabla Auto 2025: acte necesare

Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată
  • actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • document suplimentar care să ateste domiciliul solicitantului, în situaţia în care acesta are carte de identitate electronică. Acest document poate fi, după caz: un certificat de atestare a domiciliului, emis de direcţia de evidenţă a persoanelor, un act notarial sau contractual, cum ar fi un contract de utilităţi, un extras de carte funciară ori un contract de închiriere
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending