Connect with us

Eveniment

ITM Botoșani: Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă

Publicat

Publicitate

Având în vedere obiectivele specifice ale Inspecției Muncii, în perioada 31.03.-12.12.2025 se va desfășura Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă de către angajatorii care desfășoară activități în domeniile:

„construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil” cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43.

Campania națională va cuprinde patru etape:

-prima etapă se va desfășura în luna aprilie 2025 prin mediatizarea, informarea, privind           modul de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă din domeniul construcțiilor și organizarea de dezbateri în cadrul ITM-urilor cu principalii dezvoltatori din județe cu activitate în acest domeniu.

-a doua etapa se va desfășura în lunile mai – noiembrie 2025 constând în verificarea modului de implementare a măsurilor necesare pentru respectarea prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, la angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor, prin acțiuni de control la angajatori. Verificarea măsurilor dispuse se va realiza pe toată durata de desfășurare a campaniei, funcție de termenele dispuse cu ocazia controalelor.

-a treia etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivel local și a rapoartelor privind verificarea măsurilor.

Publicitate

-a patra etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivelul Inspecției Muncii și întocmirea raportului final al campaniei.

 

OBIECTIVELE CAMPANIEI

În domeniul relațiilor de muncă:

-Identificarea și combaterea muncii nedeclarate și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor;

-Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor;

-Determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele depistate fără forme legale de angajare, de a le înregistra în aplicația REVISAL și de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia societatea are sediul social;

-Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;

-Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor, a prevederilor legale menționate;

-Eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă:

 

-Creșterea gradului de implicare a angajatorilor și a lucrătorilor din domeniul construcțiilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, cu precădere în prevenirea riscului de cădere de la înălțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații;

-Asigurarea de echipamente individuale și colective de protecție. Respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor;

-Implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat;

-Intensificarea acțiunilor de control la șantierele temporare sau mobile din zona de competență teritorială, la care se execută lucrări de excavați și construcția de structuri rutiere. Aceste lucrări pot fi identificate pe baza declarațiilor prealabile transmise către Inspectoratele Teritoriale de Muncă așa cum prevede art. 47 din H.G. 300/2005 și a constatărilor efectuate de inspectorii de muncă în teren;

 

Informăm pe această cale antreprenorii și lucrătorii acestora asupra obligativității respectării în șantiere a prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă în legătură cu:

-Încheierea contractelor individuale de muncă cel târziu în ziua anterioară începerii activității – art.10-art 16 și 16^1 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor HG nr. 905/20217 și a HG nr 295/2025, după caz, privind transmiterea în REVISAL/REGES ONLINE a datelor privind încheierea, modificarea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă;

-Obligativitatea păstrării la locul de muncă a unui exemplar al contractului individual de muncă – art 16 (2) din Codul Muncii;

-Evidența exactă și reală a orelor lucrate de fiecare salariat cu precizarea orei de început și a celei de sfârșit a programului de lucru – art. 119 din Codul Muncii;

-Respectarea regimului de muncă a tinerilor sub 18 ani – art. 13 din Codul Muncii;

-Respectarea timpului de lucru și repaus zilnic, conform normei de muncă prevăzute în contractul individual de muncă și/sau în concordanță cu prevederile contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate – art. 111-116 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind contractul individual de muncă cu timp parțial – art. 103 – art. 107 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive și/sau acordarea sporului de repaus săptămânal, după caz – art. 137-138 din Codul Muncii;

-Respectarea  prevederilor legale privind munca suplimentară – art. 120 – 124 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind acordarea zilelor de concediu precum și a zilelor de sărbători legale – art. 144- 153 și art. 139 -143 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind garantarea și asigurarea în plată a salariului minim brut pe țară în domeniul construcțiilor – art. LXIX din OUG nr. 156/30.12.2024;

-Obligativitatea respectării prevederilor privind cerințele minime de securitate si sănătate pentru șantierele temporare sau mobile din H.G. 300/2006 referitoare la:

-Existența planului de securitate și sănătate al șantierului în conformitate cu prevederile articolelor 10-19 și art. 54 lit. b) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie redactat încă din faza de elaborare a proiectului, prezentat înainte de deschiderea șantierului și trebuie ținut la zi pe toată durata efectuării lucrărilor. Pe măsură ce sunt elaborate, planurile proprii de securitate și sănătate ale antreprenorilor și subantreprenorilor, acestea trebuie să fie integrate în planul de securitate și sănătate al șantierului. Planul propriu de securitate și sănătate trebuie să fie consultat și avizat de către coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, medicul de medicina muncii și membrii comitetului de securitate și sănătate (acolo unde e cazul) sau de către reprezentanții lucrătorilor, cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănatatii lucratorilor.

-Desemnarea coordonatorului de securitate așa cum prevăd articolele 4-9 și art. 53 din H.G. 300/2006. Desemnarea coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata elaborării proiectului lucrării trebuie să se facă înainte de începerea fazei de elaborare a proiectului lucrării. Coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării trebuie să aiba competența necesară exercitării funcției.

-Existența registrului de coordonare completat tinut la zi conform prevederilor articolelor 37-40 și art. 54 (litera f) din H.G. 300/2006.

-Existența dosarului de intervenții ulterioare întocmit în conformitate cu prevederile art. 41 și art. 54 (litera c) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie transmis coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, pe bază de proces-verbal care se atașează la dosar.

În acest context, Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a organizat o întâlnire cu angajatorii care desfășoară activități în domeniile „construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil” cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43, la sediul Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani , având loc o întâlnire cu tema „Informarea și conștientizarea angajatorilor din domeniul construcțiilor cu privire la respectarea prevederilor legale referitoare la încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și la cerințele minime de securitate și sănătate în muncă”.

Au avut loc dezbateri care au vizat cele mai importante și de interes teme din sfera domeniilor de activitate ale celor 25 angajatori participanți.

Au fost discuții pe marginea modificărilor legislative din domeniile Relațiilor de muncă (Legea nr.53/2003, Legea nr.202/2002, Legea nr.367/2022, HG NR.295/2025) și Securitate și sănătate în muncă.

Dialogul constructiv dintre părțile participante a fost susținut din partea ITM Botoșani de către d-na Daniela Petronela Lozneanu- Inspector-șef, d-na Alina Pahone – Inspector-șef adjunct Relații de Muncă, d-l Dan Moldovanu – Inspector-șef adjunct Securitate și Sănătate în Muncă. Din partea Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani a participat d-na Doina Barbacaru- Director și d-na Dana Stoica – inspector de specialitate care au prezentat ofertele de cursuri în domeniul securității și sănătății în muncă, resurse umane, precum și workshop-uri privind platforma REGES ONLINE.

 

Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă și-au arătat disponibilitatea de a oferi sprijin angajatorilor pentru aplicarea corectă a prevederilor legale și pentru soluționarea cât mai rapidă a solicitărilor venite din partea acestora. În acest sens, în perioada următoare se va organiza o nouă întâlnire cu angajatorii, unde aceștia vor avea posibilitatea de a-și prezenta problemele cu care se confruntă în aplicarea legislației muncii.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

De astăzi APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

Publicat

Publicitate

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) eliberează adeverințe, începând de marți, fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare, informează Agerpres.ro.

Adeverințele sunt eliberate în baza convențiilor încheiate de APIA cu instituții bancare și nebancare și cu fondurile de garantare în domeniul agricol.

Aceste convenții se adresează fermierilor care intenționează să acceseze credite în vederea finanțării activităților curente, de la instituțiile bancare și nebancare care au încheiat convenții cu APIA.

Astfel, potrivit convențiilor, la solicitarea scrisă a fermierului, APIA eliberează o adeverință care atestă depunerea de către beneficiar, în Campania 2025, a Cererii de plată și prin care se confirmă numărul de animale pentru intervențiile în sectorul zootehnic indicate mai sus. Adeverința se eliberează conform procedurilor aprobate și transmise spre aplicare Centrelor Județene APIA.

Valoarea finanțării va fi de până la 90% din valoarea calculată prin înmulțirea cuantumului unitar minim planificat conform Planului Național Strategic PS 2023-2027, pentru anul de cerere 2025, cu numărul de animale confirmate prin adeverință pentru fiecare intervenție în sectorul zootehnic, gestionat de APIA și menționate în convenție.

Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN – SA (FGCR) și Fondul Național de Garantare a Creditului pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii IFN – SA (FNGCIMM) garantează creditele acordate de bănci fermierilor.

Publicitate

Potrivit Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 50/2017 de modificare a Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 703/2013 pentru aprobarea condițiilor în care se vor încheia convențiile dintre instituțiile financiar-bancare și nebancare și APIA, în vederea finanțării de către acestea a activităților curente ale beneficiarilor plăților în baza adeverințelor eliberate, dobânda aferentă acordării creditelor va fi de RON-ROBOR 6M + maximum 2%.

În ce privește comisioanele practicate de instituțiile finanțatoare, APIA atrage atenția fermierilor care doresc să acceseze credite pentru finanțarea capitalului de lucru în vederea desfășurării activităților curente, să analizeze cu atenție sporită soluțiile de finanțare propuse de instituțiile financiar-bancare și nebancare în ceea ce privește costul acestora, astfel încât să aleagă modalitățile de finanțare care răspund cel mai bine necesităților proprii.

Citeste mai mult

Eveniment

Patru minori au fost sancționați pentru scăldat în fântână arteziană și comportament indecent în Parcul Vârnav din Botoșani

Publicat

Publicitate

Patru adolescenți, cu vârste între 10 și 13 ani, au fost surprinși de camerele de supraveghere ale Poliției Locale Botoșani în timp ce se scăldau în fântâna arteziană din Parcul Vârnav.

Incidentul a avut loc duminică, 21 iulie, în jurul orei 15:20, și a fost semnalat de dispeceratul Poliției Locale, care a observat totodată că minorii aveau un comportament indecent, manifestând gesturi obscene în spațiul public.

O patrulă a fost trimisă imediat la fața locului, iar faptele sesizate s-au confirmat. Cei patru au fost legitimați, iar polițiștii locali le-au atras atenția cu privire la comportamentul inadecvat, avertizându-i cu privire la consecințele legale.

Conform HCL nr. 44/2025, este interzis scăldatul sau spălatul în fântâni arteziene, cișmele sau lacuri din parcurile publice. Fapta se sancționează cu amendă de la 1.000 la 2.500 de lei.

În acest caz, adolescenții au fost avertizați și au primit indicații ferme de a manifesta pe viitor un comportament civilizat.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Universitatea Suceava anunță a doua rundă de înscrieri. În prima rundă a sesiunii de admitere 3300 de candidați și-au exprimat intenția de a studia la această universitate

Publicat

Publicitate

La finalul primei runde a sesiunii de admitere iulie 2025, peste 3300 de candidați au ales să își construiască viitorul alături de Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV), anunță instituția academică suceveană.

Potrivit sursei citate, această cifră demonstrează faptul că, prin dezvoltarea constantă a ofertei educaționale și ajustarea acesteia la nevoile societății, Alma Mater Sucevensis reprezintă un pol de atracție pentru numeroși tineri, incluzându-i aici pe candidații din străinătate și pe românii de pretutindeni.

USV a remarcat că un interes deosebit a fost manifestat, printre altele, pentru programele de studiu propuse de Facultatea de Drept și Științe Administrative, Facultatea de Medicină și Științe Biologice și Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației.

În conformitate cu calendarul sesiunii de admitere din vara acestui an, în zilele de 25 și 28 iulie, USV va organiza cea de-a doua rundă de înscrieri. În această rundă sunt disponibile peste 2000 de locuri la licență și masterat, dintre care peste 800 sunt fără taxă. Înscrierile se pot face la sediul USV sau online, pe platforma dedicată admiterii.

Din locurile finanțate de la buget, candidații români de pretutindeni au disponibile peste 250 la licență și peste 100 la masterat, toate cu bursă. Pentru absolvenții de liceu din Republica Moldova care vor dori să studieze la Suceava, USV deschide, în zilele de 24-26 iulie, două centre de înscrieri: în Chișinău, la Liceul de Creativitate și Inventică „Prometeu-Prim”, Strada Nicolae Iorga nr. 2, și în Sîngerei, la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, Strada Independenței nr. 109.

De asemenea, în Ucraina, candidații din categoria români de pretutindeni vor putea să se înscrie la centrul organizat de USV, în data de 25 iulie, la Societatea pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina „Mihai Eminescu”, Piața Centrală nr.9, Cernăuți.

Afișarea rezultatelor înscrierilor din cadrul acestei runde se va face în data de 29 iulie. În aceeași zi, dar și în zilele de 30 iulie și 31 iulie, va avea loc înmatricularea candidaților declarați admiși.

Publicitate

Detalii și informații actualizate sunt disponibile la următoarea legătură: https://admitere.usv.ro/

Citeste mai mult

Eveniment

Statul interzice cumulul pensiei cu salariul. Bolojan: Cei pensionați ar trebui să elibereze locul

Publicat

Publicitate

Cumulul pensiei cu salariul la stat va fi interzis: Premierul Ilie Bolojan va propune interzicerea acestui lucru în sectorul public: „Este mai corect și moral ca cel care pleacă să fie un om care deja beneficiază de o pensie”, scrie alba24.ro.

Premierul Ilie Bolojan a anunțat luni, într-o declarație acordată postului B1 TV, că Guvernul analizează posibilitatea interzicerii cumulului pensiei cu salariul în sectorul public.

Interzicerea cumulului pensiei cu salariul la stat ar viza aproximativ 10.000 de persoane aflate în această situație, în contextul unui val anticipat de reduceri de personal în instituțiile de stat.

„Cred că, în condițiile în care, în anumite instituții, se vor face reduceri de personal – și acest lucru îl văd ca inevitabil în perioada următoare – ar fi cel puțin mai corect, din punct de vedere moral, ca cel care pleacă să fie un om care deja beneficiază de o pensie, ca urmare a pensionării anticipate, în locul unui tânăr care ar putea să rămână acolo”, a declarat Bolojan.

Premierul a subliniat că măsura se dorește a fi una echitabilă și responsabilă din punct de vedere social, urmând să fie supusă unei analize juridice riguroase pentru a respecta deciziile Curții Constituționale.

„Trebuie să ne asigurăm că astfel de măsuri rămân în picioare. Dacă le facem și apoi sunt anulate, pierdem credibilitatea”, a avertizat șeful Guvernului.

Publicitate

Bolojan a insistat că nu va face anunțuri de fațadă și că fiecare decizie va fi fundamentată și aplicată până la capăt.

În opinia sa, eliminarea cumulului pensie–salariu ar fi parte dintr-un pachet mai amplu de reforme destinate reducerii cheltuielilor bugetare, eliminării risipei și relansării economiei prin măsuri de bună guvernare, descentralizare și atragere de fonduri europene.

„Dacă vom menține acest ritm și stabilitatea politică, abia de anul viitor vor începe să se vadă efectele și vom putea vorbi despre ieșirea din perioada dificilă”, a adăugat premierul.

Declarațiile vin în contextul în care Guvernul este presat de necesitatea optimizării cheltuielilor publice și a implementării unor reforme structurale pentru redresarea economică.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending