Connect with us

Eveniment

ITM Botoșani: Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă

Publicat

Publicitate

Având în vedere obiectivele specifice ale Inspecției Muncii, în perioada 31.03.-12.12.2025 se va desfășura Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă de către angajatorii care desfășoară activități în domeniile:

„construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil” cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43.

Campania națională va cuprinde patru etape:

-prima etapă se va desfășura în luna aprilie 2025 prin mediatizarea, informarea, privind           modul de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă din domeniul construcțiilor și organizarea de dezbateri în cadrul ITM-urilor cu principalii dezvoltatori din județe cu activitate în acest domeniu.

-a doua etapa se va desfășura în lunile mai – noiembrie 2025 constând în verificarea modului de implementare a măsurilor necesare pentru respectarea prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, la angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor, prin acțiuni de control la angajatori. Verificarea măsurilor dispuse se va realiza pe toată durata de desfășurare a campaniei, funcție de termenele dispuse cu ocazia controalelor.

-a treia etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivel local și a rapoartelor privind verificarea măsurilor.

Publicitate

-a patra etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivelul Inspecției Muncii și întocmirea raportului final al campaniei.

 

OBIECTIVELE CAMPANIEI

În domeniul relațiilor de muncă:

-Identificarea și combaterea muncii nedeclarate și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor;

-Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor;

-Determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele depistate fără forme legale de angajare, de a le înregistra în aplicația REVISAL și de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia societatea are sediul social;

-Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;

-Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor, a prevederilor legale menționate;

-Eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă:

 

-Creșterea gradului de implicare a angajatorilor și a lucrătorilor din domeniul construcțiilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, cu precădere în prevenirea riscului de cădere de la înălțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații;

-Asigurarea de echipamente individuale și colective de protecție. Respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor;

-Implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat;

-Intensificarea acțiunilor de control la șantierele temporare sau mobile din zona de competență teritorială, la care se execută lucrări de excavați și construcția de structuri rutiere. Aceste lucrări pot fi identificate pe baza declarațiilor prealabile transmise către Inspectoratele Teritoriale de Muncă așa cum prevede art. 47 din H.G. 300/2005 și a constatărilor efectuate de inspectorii de muncă în teren;

 

Informăm pe această cale antreprenorii și lucrătorii acestora asupra obligativității respectării în șantiere a prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă în legătură cu:

-Încheierea contractelor individuale de muncă cel târziu în ziua anterioară începerii activității – art.10-art 16 și 16^1 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor HG nr. 905/20217 și a HG nr 295/2025, după caz, privind transmiterea în REVISAL/REGES ONLINE a datelor privind încheierea, modificarea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă;

-Obligativitatea păstrării la locul de muncă a unui exemplar al contractului individual de muncă – art 16 (2) din Codul Muncii;

-Evidența exactă și reală a orelor lucrate de fiecare salariat cu precizarea orei de început și a celei de sfârșit a programului de lucru – art. 119 din Codul Muncii;

-Respectarea regimului de muncă a tinerilor sub 18 ani – art. 13 din Codul Muncii;

-Respectarea timpului de lucru și repaus zilnic, conform normei de muncă prevăzute în contractul individual de muncă și/sau în concordanță cu prevederile contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate – art. 111-116 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind contractul individual de muncă cu timp parțial – art. 103 – art. 107 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive și/sau acordarea sporului de repaus săptămânal, după caz – art. 137-138 din Codul Muncii;

-Respectarea  prevederilor legale privind munca suplimentară – art. 120 – 124 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind acordarea zilelor de concediu precum și a zilelor de sărbători legale – art. 144- 153 și art. 139 -143 din Codul Muncii;

-Respectarea prevederilor legale privind garantarea și asigurarea în plată a salariului minim brut pe țară în domeniul construcțiilor – art. LXIX din OUG nr. 156/30.12.2024;

-Obligativitatea respectării prevederilor privind cerințele minime de securitate si sănătate pentru șantierele temporare sau mobile din H.G. 300/2006 referitoare la:

-Existența planului de securitate și sănătate al șantierului în conformitate cu prevederile articolelor 10-19 și art. 54 lit. b) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie redactat încă din faza de elaborare a proiectului, prezentat înainte de deschiderea șantierului și trebuie ținut la zi pe toată durata efectuării lucrărilor. Pe măsură ce sunt elaborate, planurile proprii de securitate și sănătate ale antreprenorilor și subantreprenorilor, acestea trebuie să fie integrate în planul de securitate și sănătate al șantierului. Planul propriu de securitate și sănătate trebuie să fie consultat și avizat de către coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, medicul de medicina muncii și membrii comitetului de securitate și sănătate (acolo unde e cazul) sau de către reprezentanții lucrătorilor, cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănatatii lucratorilor.

-Desemnarea coordonatorului de securitate așa cum prevăd articolele 4-9 și art. 53 din H.G. 300/2006. Desemnarea coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata elaborării proiectului lucrării trebuie să se facă înainte de începerea fazei de elaborare a proiectului lucrării. Coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării trebuie să aiba competența necesară exercitării funcției.

-Existența registrului de coordonare completat tinut la zi conform prevederilor articolelor 37-40 și art. 54 (litera f) din H.G. 300/2006.

-Existența dosarului de intervenții ulterioare întocmit în conformitate cu prevederile art. 41 și art. 54 (litera c) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie transmis coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, pe bază de proces-verbal care se atașează la dosar.

În acest context, Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a organizat o întâlnire cu angajatorii care desfășoară activități în domeniile „construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil” cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43, la sediul Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani , având loc o întâlnire cu tema „Informarea și conștientizarea angajatorilor din domeniul construcțiilor cu privire la respectarea prevederilor legale referitoare la încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și la cerințele minime de securitate și sănătate în muncă”.

Au avut loc dezbateri care au vizat cele mai importante și de interes teme din sfera domeniilor de activitate ale celor 25 angajatori participanți.

Au fost discuții pe marginea modificărilor legislative din domeniile Relațiilor de muncă (Legea nr.53/2003, Legea nr.202/2002, Legea nr.367/2022, HG NR.295/2025) și Securitate și sănătate în muncă.

Dialogul constructiv dintre părțile participante a fost susținut din partea ITM Botoșani de către d-na Daniela Petronela Lozneanu- Inspector-șef, d-na Alina Pahone – Inspector-șef adjunct Relații de Muncă, d-l Dan Moldovanu – Inspector-șef adjunct Securitate și Sănătate în Muncă. Din partea Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani a participat d-na Doina Barbacaru- Director și d-na Dana Stoica – inspector de specialitate care au prezentat ofertele de cursuri în domeniul securității și sănătății în muncă, resurse umane, precum și workshop-uri privind platforma REGES ONLINE.

 

Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă și-au arătat disponibilitatea de a oferi sprijin angajatorilor pentru aplicarea corectă a prevederilor legale și pentru soluționarea cât mai rapidă a solicitărilor venite din partea acestora. În acest sens, în perioada următoare se va organiza o nouă întâlnire cu angajatorii, unde aceștia vor avea posibilitatea de a-și prezenta problemele cu care se confruntă în aplicarea legislației muncii.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Senatorul PSD Doina Federovici cere ambulanțe noi pentru Botoșani

Publicat

Publicitate

Atunci când sănătatea este în joc, fiecare minut contează. Pentru cei aflați în situații critice, ambulanțele poate face diferența. Din acest motiv, starea tehnică a ambulanțelor și prezența lor în timp util pe teren este o chestiune de siguranță publică și de respect față de viața botoșănenilor.

În acest context, senatorul PSD Doina Federovici a adresat, de la tribuna Senatului, o întrebare oficială șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, secretarul de stat Raed Arafat. Solicitarea vizează informații concrete privind repartizarea și livrarea noilor ambulanțe către Serviciul Județean de Ambulanță Botoșani și unitatea SMURD din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” Botoșani.

„Când este vorba despre sănătate, timpul nu are răbdare. Tocmai din acest motiv, modernizarea flotei de ambulanțe este o urgență națională și nu suportă amânări sau prioritizări. În lipsa dotării SAJ și SMURD cu ambulanțe moderne, riscul de a pierde vieți omenești crește semnificativ”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

În luna februarie, senatorul a transmis o primă întrebare pe această temă, iar răspunsul Ministerului Afacerilor Interne indica începutul livrărilor la nivel național în luna mai, cu un calendar de distribuție ce urma să fie stabilit ulterior. Totuși, deși ne aflăm la finalul lunii iunie, județul Botoșani nu a fost încă informat oficial cu privire la graficul propriu de dotare.

„Nu cerem privilegii, ci garantarea unui drept fundamental: acela ca botoșănenii să beneficieze de servicii de urgență rapide și eficiente. Din acest motiv, solicit Ministerului Afacerilor Interne să asigure un proces transparent și echitabil în alocarea ambulanțelor. Județul Botoșani are nevoie urgentă de aceste resurse. Este vorba despre sănătatea botoșănenilor și despre capacitatea noastră de a răspunde eficient în orice situație de urgență”, a adăugat senatorul social-democrat.

La finalul anului 2024, Guvernul României a adoptat Hotărârea nr. 1.560, prin care a fost aprobată achiziția centralizată a 470 de ambulanțe tip B 4×4 și 121 de ambulanțe tip C, în baza unor acorduri-cadru, cu livrări planificate pe parcursul anilor 2025 și 2026.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Sfânta Liturghie în cadrul Cercului Pastoral-Misionar „Sfântul Ioan Iacob” în biserica Parohiei „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Horodiștea

Publicat

Publicitate

Într-o atmosferă de rugăciune, comuniune și profundă trăire duhovnicească, biserica Parohiei „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Horodiștea a devenit astăzi locul în care inimile și gândurile preoților și credincioșilor s-au unit în jurul luminii credinței. A fost o zi aparte, marcată de întâlnirea Cercului Pastoral-Misionar „Sfântul Ioan Iacob”, care a adus împreună slujitori ai altarului și suflete dornice de întărire spirituală.

Dimineața a început cu Sfânta Liturghie, slujită în sobor de preoți, în sunetul clopotelor care au chemat satul la rugăciune. În liniștea sfântă a bisericii, s-a simțit mai mult ca oricând că Hristos este în mijlocul celor adunați. Credincioșii au primit cu evlavie binecuvântarea slujitorilor și au rostit rugăciuni pentru familiile lor, pentru pace, pentru credință.

Punctul central al întâlnirii a fost cuvântul susținut de părintele Jelip Cristian, de la Parohia Rediu, care a abordat o temă de o actualitate și profunzime tulburătoare: „Modalități de aplicare a sfaturilor duhovnicești în viața creștinului de astăzi”. Cu glas cald și inimă deschisă, părintele a vorbit despre lupta nevăzută a sufletului într-o lume în care valorile par tot mai fragile. A subliniat cât de vitală este rugăciunea în familie, educația religioasă a copiilor și legătura vie cu părintele duhovnic – stâlp de lumină în confuziile vieții cotidiene.

„Credinciosul de azi nu este mai puțin capabil de sfințenie decât cel din trecut. El are nevoie doar de curaj, de sinceritate și de un început mic, dar statornic: un „Doamne, miluiește-mă!” rostit din inimă”, a spus părintele, cu emoție.

În partea a doua a întâlnirii, preoții prezenți au discutat deschis, frățește, despre provocările pastorale din parohii și au propus inițiative menite să reaprindă flacăra vieții duhovnicești în comunitățile lor: seri de rugăciune, cercuri catehetice, sprijin concret pentru familiile tinere și activități dedicate copiilor și bătrânilor singuri.

Încheierea evenimentului nu a fost un final, ci mai degrabă un nou început. Un început al unei lucrări mai vii, mai sincere, mai aproape de inima omului. Cu lumina blândă a serii strecurându-se prin vitraliile bisericii, oamenii au plecat acasă cu sufletul mai curat, cu gândul la Dumnezeu și cu nădejdea că, oricât de întunecat ar părea drumul vieții, nu suntem niciodată singuri.

Publicitate

În Horodiștea, într-o zi de sfârșit de iunie, Cerul s-a apropiat de oameni. Iar oamenii au simțit.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Peste 40 de amenzi aplicate în cadrul unei acțiuni organizată pentru prevenirea indisciplinei pietonilor și biciclișt

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Biroului Rutier au acționat pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere care au drept cauze generatoare indisciplina pietonilor sau a bicicliștilor, din municipiul Botoșani.

Activitățile au fost desfășurate în intervalul orar 15:00-19:00, pe artere rutiere, atât din municipiul Botoșani, cât și din zonele rurale aflate în competența Biroului Rutier, pentru reducerea riscului rutier și impunerea unui climat de siguranță rutieră.
Astfel, în cadrul activităților desfășurate au fost legitimate peste 60 de persoane și controlate 50 de vehicule, dintre care 13 bicicliști.
În urma neregulilor constatate au fost aplicate 41 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 14.000 de lei, atât pentru abateri ale conducătorilor auto, cât și ale pietonilor și bicicliștilor.

Citeste mai mult

Economie

Sporurile pentru condiții vătămătoare ale bugetarilor, PLAFONATE. Ordonanța a fost aprobată

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat luni Ordonanța de Urgență care plafonează sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare al angajaților din sectorul public. Proiectul stabilește un maxim de 300 lei brut pe lună pentru acest spor și scurtează durata așa‑numitului „concediu special”. În ministere și alte instituții au fost deja anunțate proteste, iar textul final al ordonanței nu a fost încă publicat, scrie alba24.ro.

Actul normativ – Ordonanța de Urgență privind stabilirea unor măsuri pentru personalul plătit din fonduri publice – a fost adoptat în ședința de guvern de luni. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a confirmat aprobarea la conferința de presă susținută după ședință.

Pe ordinea de zi s‑au aflat două ordonanțe: cea referitoare la personalul bugetar și un proiect care abrogă articolul 3 alin. (2) din OUG 74/2013 privind reorganizarea ANAF și modificarea unor acte normative.

Ordonanța dedicată personalului plătit din fonduri publice fusese discutată în primă lectură vinerea trecută. Luni, Consiliul Economic și Social a emis un aviz favorabil din partea patronatelor, nefavorabil din partea sindicatelor, iar societatea civilă a susținut documentul cu observații, a anunțat președintele CES, Stelică Fudulea.

Potrivit variantei publicate anterior pe site‑ul Ministerului Muncii, sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare urmează să fie limitat la cel mult 300 lei brut pe lună pentru toate categoriile de salariați din sectorul public. De asemenea, de la data intrării în vigoare a ordonanței, angajații din administrația publică, regiile autonome cu specific deosebit și instituțiile bugetare care lucrează în condiții grele, periculoase sau vătămătoare vor beneficia anual de între una și trei zile lucrătoare de concediu suplimentar.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending