Connect with us
Publicitate

Eveniment

Iodura de potasiu, mod de administrare în caz de pericol. Campanie de informare

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății precizează că, în momentul de față, nu există niciun pericol care să facă necesară administrarea acestor pastile, informează alba24.ro. La începutul acestei săptămâni, Guvernul României și Ministerul Sănătății demarează campania de informare a populației referitoare la modul de administrare și de păstrare a comprimatelor de iodură de potasiu.

Campania de informare publică, distribuția și dezvoltarea deprinderilor preventive în rândul populației sunt în responsabilitatea Ministerului Sănătății.

Comprimatele vor fi distribuite din a doua jumătate a lunii aprilie
În perioada imediat următoare, Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate vor stabili procedura legală pentru distribuirea pastilelor de iodură de potasiu pentru populația cu vârsta între 0 și 40 de ani. Distribuirea comprimatelor va începe în a doua jumătate a lunii aprilie.

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a anunțat anterior modul de administrare al pastilelor de iodură de potasiu.

 
Administrarea de comprimate, doar la indicația autorităților

În urmă cu două săptămâni, întreaga cantitate a ajuns deja la direcțiile de sănătate publică și la Ministerul Sănătății se caută acum cea mai bună cale de distribuire încât ele să ajungă la toate persoanele eligibile din România, a spus Alexandru Rafila într-o conferință de presă.

Publicitate

„Administrarea de comprimate sau pastile de iodură de potasiu trebuie făcută în cazul unei urgențe doar la indicația autorităților. Nu trebuie luate în niciun caz înainte în mod preventiv și doar dacă există un astfel de anunț public că aceste pastile ar trebui luate, dacă există în proximitatea României un incident nuclear, iar acest incident se soldează și cu creșterea nivelului de radiații în România și există iod radioactive în cadrul acestei radiații, altfel nu trebuie luate.

Dozajele: se administrează în funcție de fiecare grupă de vârstă. La copiii nou-născuți până la vârsta de o lună, 1/4 de comprimat, jumătate de comprimat la copiii cu vârsta de până la 3 ani. Între 3 și 12 ani – un comprimat, la copiii peste 12 ani și adulți – două comprimate. La fel femeile gravide sau cele care alăptează”, a spus Rafila.

Timp optim, cel mult 8 ore de la anunțul autorităților

Publicitate

Ministrul spune că la adulții peste 40 de ani nu se recomandă această profilaxie, cu excepția cazurilor în care expunerea tiroidei la iod radioactiv prin inhalare este extrem de mare și s-a întâmplat prin expunere directă, adică dacă adultul este exact în zona care se petrece incidentul nuclear.

„Tratamentul se administrează în timpul optim de maxim 8 ore de la anunțul autorităților, iar posibilitatea administrării nu trebuie să depășească 24 de ore, pentru că atunci este inutilă și n-are rost să administreze o cantitate suplimentară de iod. Administrarea se face în doză unică. Aceste produse se păstrează ambalat, în ambalajul original.

O cutie completă are 20 de comprimate și fiecare va primi câteva comprimate, dar ambalate în blister. Nu sunt pastile individuale. Trebuie păstrat la întuneric și la temperaturi de maxim 25 de grade Celsius. Nu se lasă la îndemâna copiilor. Ca orice fel de alt medicament, el nu trebuie aruncat ca deșeu menajer ar trebui dus la farmacie pentru neutralizarea”, a mai spus ministrul Sănătății, potrivit Mediafax.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Campanie de informare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime

Publicat

Publicitate

Perioada în care se desfășoară această campanie este 11.10.2024-31.12.2024.

Motivarea campaniei

Potrivit dispozițiilor Codului muncii și Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate.

Acest document aduce informații necesare despre perioada de activitate a salariatului, în cadrul angajatorului și cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

Având în vedere numărul mare de sesizări prin care sunt semnalate dificultăți întâmpinate cu privire la obținerea adeverințelor referitoare la activitatea realizată în baza unui contract de muncă, este necesară desfășurarea la nivel național a unei campanii de informare și conștientizare cu privire la eliberarea acestora.

 

Publicitate

Obiectivul campaniei

Informarea persoanelor fizice care au sau au avut calitatea de salariat cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime și informarea și conștientizarea angajatorilor și a altor deținători de arhivă,  cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.

 

Publicitate

Grupul–țintă al acestei campanii sunt angajatorii, administratorii judiciari/lichidatorii judiciari, salariații/foștii salariați.

 

Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în  funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retributia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.

Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.

Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator. 

În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

 

inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

 

  1. Angajatoriiau obligația de a elibera adeverințe de vechime, astfel:

 

–  la încetarea activităţii salariatului, fără a fi  necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;

la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de data solicitării formulate în scris.

<LLNK820003334955100001>

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

  1. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființațiau obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.

Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.

  1. În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

 

Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.

 

Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.

 

Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.   

 

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

 

Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.

 

Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.

 

Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

 

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivelor Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul amână impozitarea caselor și apartamentelor după noul mod de calcul

Publicat

Publicitate

Guvernul amână măsura de impozitare a caselor și apartamentelor după noul mod de calcul. Este vorba despre aplicarea prevederilor OG 16/2022 privind reforma impozitării imobilelor, deja prorogată pentru 1 ianuarie 2025, scrie alba24.ro. Noul termen propus este 1 ianuarie 2026. Motivul invocat este complexitatea reformei, necesitatea de finalizare a sistemului informatic și unele măsuri administrative.

Propunerea este inclusă într-un proiect pus în consultare publică de către Ministerul Finanțelor.

Potrivit documentului, Jalonul 237 PNRR prevede ”dezvoltarea unui sistem informatic și implementarea unor modele specifice pentru impozitarea proprietății imobiliare într-o manieră coordonată și strategică”. Prin OG 16/2022 s-a propus un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile rezidențiale/nerezidențiale. Acesta ține cont de valorile cuprinse în studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România.

Termenul de aplicare a fost amânat inițial pentru 1 ianuarie 2025. Acum se mai amână cu un an.

Impozitarea proprietăților la valoarea de piață ar avea ca efect creșterea impozitelor mai ales în orașele mari, unde prețurile imobiliare sunt mai ridicate.

Guvernul amână impozitarea imobilelor la valoarea de piață. Ce prevede proiectul

Proiectul Ministerului Finanțelor prevede că:

Publicitate

”Se propune prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2022 referitoare la modificarea Titlul IX -Impozite și taxe locale din Codul fiscal, de la data de 1 ianuarie 2025 la data de 1 ianuarie 2026”.

De asemenea, ”având în vedere necesitatea unei implementări în mod coordonat a măsurilor de reformă din PNRR referitoare la impozitarea proprietății imobiliare, se propune înființarea unei structuri în cadrul Ministerului Finanțelor, care să fie responsabilă de implementarea reformei impozitului pe proprietate”.

Experții Fondului Monetar Internațional și Băncii Mondiale au evidențiat că reforma cuprinzătoare a impozitului pe proprietate este complexă și cuprinde activități din mai multe discipline ce trebuie coordinate la nivel central. Au propus înființarea unei structuri de specialitate în cadrul Ministerului Finanțelor, responsabilă pentru implementarea reformei impozitării proprietății.

Publicitate

Structura de specialitate are, în principal, atribuţii privind:

  • gestionarea unei baze de date naționale cuprinzătoare cu proprietățile imobiliare
  • colaborarea cu unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu alte entități în ceea ce privește datele și informațiile despre proprietăți
  • realizarea și implementarea unor modele specifice privind impozitarea proprietății imobiliare
  • coordonarea metodologică a organelor fiscale locale în ceea ce privește procedurile specifice derulate în cadrul activității de administrare privind impozitarea proprietății imobiliare
  • elaborarea formularisticii specifice activității de administrare a creanțelor fiscale aferente impozitării proprietății imobiliare.

Mai multe posturi la minister, pentru reforma impozitării clădirilor

Se va suplimenta numărul de posturi la Ministerul Finanțelor pentru aplicarea atribuţiilor suplimentare privind angajamentele asumate prin PNRR.

Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pune la dispoziția Ministerului Finanțelor accesul și resursele necesare pentru conectarea la sistemele informatice și platformele hardware și software pe care le gestionează. Acestea includ, dar nu se limitează la:

  • Sistemul integrat de cadastru și carte funciară
  • Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale
  • Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spațială (sectoare cadastrale).

Citeste mai mult

Eveniment

Sfaturi de la polițiștii din Botoșani pentru a evita să deveniți victime ale furturilor din buzunare și genţi

Publicat

Publicitate

Specificul furturilor din buzunare constă în faptul că locul de acţiune este un spaţiu restrâns, de regulă favorizat de aglomeraţie. În general, se fură în mijloacele de transport în comun și în zona pieţelor, la anumite ore, atunci când oamenii merg spre serviciu sau spre casă și sunt grăbiţi, hoţii profitând de neatenţia acestora.

 

Pentru a evita să deveniţi victime ale infracţiunii de furt din buzunare, genţi, este recomandat să ţineţi cont de sfaturile cu caracter preventiv oferite.

 

În mijloacele de transport în comun:

  • când aşteptaţi autobuzul sau alt mijloc de transport în comun în staţii aglomerate, daţi dovadă de vigilenţă şi atenţie faţă de conduita persoanelor de lângă dumneavoastră;
  • evitaţi să citiţi în mijloacele de transport în comun deoarece atenţia vă este diminuată şi puteţi deveni cu uşurinţă victimele hoţilor de buzunare;
  • dacă în aglomeraţie vă simţiţi înconjuraţi de persoane dubioase căutaţi să vă schimbaţi locul;
  • poziţionaţi poşeta/geanta în faţa dumneavoastră, iar dacă e posibil, între corp şi un element fix in autovehicul;
  • dacă vă aşezaţi pe scaun, ţineţi bagajele în braţe, în nici un caz spre exterior ori spre vecinul de scaun;
  • când poziţia unui călător vă impune să vă îndepărtaţi de bagaje, sau să vă schimbaţi poziţia, evitaţi-l;
  • nu purtaţi portofelul, banii ori telefonul mobil în buzunarul de la spatele pantalonilor; acesta este vulnerabil la urcarea şi coborârea din mijloacele da transport în comun;
  • nu purtaţi bani sau valori în buzunarele laterale ale hainelor, paltoanelor sau gecilor, acestea fiind locurile cele mai vulnerabile şi cel mai des vizitate de către hoţi;
  • dacă transportaţi sume mari de bani, evitaţi deplasarea cu mijloacele de transport în comun; apelaţi la o cunoştinţă cu autoturism, sau luaţi un taxi, de preferat de la o companie cunoscută, de notorietate, unde vă veţi aşeza pe locurile din spate;

 

Publicitate

La cumpărături :

  • evitaţi aglomeraţiile din pieţe, bazar, autogări, magazine,etc.
  • portmoneul nu se aşează niciodată deasupra cumpărăturilor, la vedere, iar geanta nu se ţine în coş;
  • feriţi-vă de priviri indiscrete când scoateţi banii;
  • când staţi la rând, pentru a cumpăra ceva, nu vă înghesuiţi şi nu permiteţi să fiţi înghesuit;
  • daca stați la o coadă priviti cu atenție celelalte persoane; daca simțiți că asupra dumneavoastră se face presiune la coada in magazine sau ca cineva s-a instalat in fata dumneavoastra si v-a acoperit vederea, verificati imediat geanta si locul unde tineti portofelul;
  • acordati o mai mare atenție poșetei decat plaselor de cumparaturi; siguranta posetei sa fie o grija permanentă pentru dumneavoastră; când faceți diferite plăți sau cumpăraturi nu scoateți tot teancul de bani, ci numai suma care trebuie;
  • tineți geanta in față, protejând-o cu mana;
  • mare atenţie la persoanele care se înghesuie numai la raioanele unde este aglomeraţie şi rar cer să examineze un lucru;
  • nu vă lăsaţi atraşi în locuri dosnice pentru a cumpăra ceva de ocazie, oricât de avantajos vi s-ar părea;
  • nu păstraţi banii în buzunarele exterioare ale vestimentaţiei;
  • nu ţineţi banii, actele personale şi cheile în acelaşi loc;
  • nu vă lăudaţi în public că deţineţi asupra dumneavoastră sume mari de bani;
  • urmăriţi cu atenţie persoanele care transportă, ca din întâmplare, obiecte de îmbrăcaminte sau plase goale pe mână; un hoţ se foloseşte de astfel de obiecte când „operează”, ca să-şi ascundă mâna de privirile străine;
  • aveti grija la folosirea cardurilor, la extragerea de numerar din bancomate; exista riscul sa fiti urmarit si sa va fie sustrasă suma de bani;

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Beat criță, așa a condus un șofer din municipiul Botoșani. Polițiștii i-au găsit 1,15 mg/l alcool pur în aerul expirat

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani – Biroul Rutier au oprit pentru control, pe Calea Națională, un autoturism condus de un bărbat de 55 de ani, din municipiul Botoșani, care avea o deplasare sinuoasă.

 

Acesta a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind 1,15 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, conducătorul auto a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending