Connect with us

Eveniment

Inteligența Artificială, înger și demon. Ce spun specialiștii despre beneficiile, dar și despre precauțiile legate de AI

Publicat

Publicitate

Adrian Iftene, profesor universitar la Facultatea de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, spune că temerile societății în legătură cu inteligența artificială sunt nejustificate și că de fapt este un instrument extrem de util. Însă este descrisă drept „un cal nărăvaș”, relatează ADEVĂRUL

Utilizarea pe scară tot mai largă a inteligenței artificiale a stârnit largi controverse în societate. O parte a populației este îngrijorată de faptul că inteligența artificială va lua locul oamenilor, îi va lăsa fără locuri de muncă. Ba mai mult sunt și cei care cred în scenarii science fiction care arată că inteligența artificială va ajunge să ne controleze viețile și chiar să distrugă specia umană. Inclusiv în domeniul educațional există îngrijorări privind utilizarea excesivă a inteligenței artificiale de către elevi pentru a le rezolva automat temele dar și pentru a-i ajuta la teste.

Specialiștii în inteligență artificială spun că nu ar trebuie să ne îngrijorăm și că toate aceste scenarii sunt pur și simplu doar un rod al imaginației. Experții precizează că, de fapt, inteligența artificială este o unealtă în mâinile noastre și noi decidem dacă o folosim în interesul nostru sau nu.

„Inteligența artificială trebuie văzută ca un prieten”

Profesorul universitar doctor Adrian Iftene de la Facultate de Informatică a Universității Alexandru Ioan Cuza lucrează în zona inteligenței artificiale. Acesta spune că temerile legate de AI sunt nejustificate și că de fapt este un prieten al omului. Mai ales fiindcă o întâlnim, uneori fără să ne dăm seama, peste tot în jurul nostru. De exemplu, sistemul gps al autoturismului, roboții care ne fac curat prin casă, roboții inteligenți de bucătărie, inclusiv corectorul automat de text la telefon sau computer.

„Inteligența artificială trebuie văzută ca un prieten, ea ne poate ajuta foarte mult să eliminăm sarcinile repetitive. Gândiți-vă la roboții care ne ajută să facem curat în casă, roboții care ne ajută să facem pâine, nu ne apucăm să frământăm pâine. Astea sunt niște domenii în care am început să folosim inteligența artificială și avem încredere în ea. Sunt mult mai multe domenii, Cam în fiecare domeniu inteligența artificială poate fi folosită cu succes și eu sugerez să fie folosită cu cât mai multă încredere în anii următori”, spune profesorul doctor Adrian Iftene pentru „Adevărul”. Inteligența artificială este foarte utilă inclusiv pentru elevi și studenți.

Publicitate

„În momentul în care un elev, un student înțelege inteligența artificială și mai ales ce poate să facă cu inteligența artificială, este firesc cumva să fie interesați să construiască și ei soluții care să aibă în spate inteligența artificială. Este foarte multă matematică este și zona de procesare de text, de imagine, de video, zona roboticii, foarte interesante și atractive pentru copii. Își pot crea propriile jocuri, își pot crea proprii agenți inteligenți cu care să discute, să interacționeze, prin voce, prin text, sunt tool-uri de inteligență artificială nenumărate pe care ei le pot controla și le pot construi cum doresc ei. Cred că asta îi atrage foarte mult”, adaugă Adrian Iftene.

„Inteligența artificială este un ajutor pentru cei care au un anumit nivel de pregătire”

În viața de școlar sau de student inteligența artificială trebuie însă tratată cu atenție. Adică nu trebuie să facă temele sau să raționeze în locul elevului sau studentului, ci să fie utilizată pentru a elimina anumite activități inutile, repetitive. Să devină un suport, nu un organism artificial care gândește în locul școlarilor.

„Inteligența artificială este un ajutor pentru cei care au un anumit nivel de pregătire. Dacă nu ai acel nivel de pregătire, s-ar putea ca inteligența artificială să te încurce din cauză că nu înțelegi calitatea răspunsurilor pe care le primești. Nu-ți dai seama că un răspuns este greșit sau că nu este adecvat întrebării pe care ai pus-o (…) De aceea le recomand studenților, elevilor, să folosească inteligența articială când știu să rezolve o problemă, nu când nu știu să o rezolve. Inteligența artificială este foarte utilă”, precizează Iftene, de acestă dată la Radio România Iași, în cadrul unui interviu pentru „Stare educației”.

Profesorul universitar spune că nu recomandă utilizarea inteligenței artificiale la rezolvarea temelor. Tocmai pentru ca elevii să învețe să rezolve temele singuri, folosind inteligența artificială doar pentru a primi sugestii.

„La temele de la Matematică nu aș recomanda. La temele de la Limba Română, unde au de compus ceva, nu aș recomanda. Le-aș recomanda să o folosească la temele sau la proiectele unde ai nevoie de inventivitate (…) În astfel de situații le recomand elevilor să o folosească, pentru a primi idei, dar nu pentru a rezolva tema respectivă sau proiectul respectiv”, adaugă profesorul doctor Adrian Iftene pentru Radio România Iași.

„Inteligența artificială poate fi gândită ca un cal nărăvaș”

Adrian Iftene spune că depinde de noi cum folosim inteligența artificială, pentru a lucra în favoarea noastră. În primul rând trebuie să învățăm să o folosim și să o conducem în funcție de interesele noastre.

„Inteligența artificială poate fi gândită ca un cal nărăvaș. În momentul când ai un cal nărăvaș și nu știi să-l conduci, el te va arunca jos. Așa și inteligența artificială. Dacă nu știi să o folosești, să o exploatezi, va începe să halucineze și îți va da răspunsuri incorecte. Dar în momentul când știi cum să o conduci, știi cum să o folosești, știi cum să o strunești, ea te va ajuta foarte mult și va elimina foarte multe dintre activitățile tale zilnice pe care nu-ți place să le faci. Nu ne place să facem curat, să spălăm rufe, dar inteligența artificială este ascultătoare rezolvă toate aceste sarcini fără nicio obiecție și cu mare succes”, spune profesorul universitar pentru „Adevărul”. În plus, acesta adaugă faptul că nu trebuie lăsată gândirea critică pe baza inteligenței artificiale. Pentru că ea se va atrofia. La fel se întâmplă cu anumite simțuri dacă vom exagera cu utilizarea inteligenței virtuale.

profesor doctor Adrian Iftene FOTO Facultatea de Informatica Iasi (FOTO: Adevărul)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Schimbări fiscale de la 1 ianuarie 2026: Impozit crescut pe dividende, reguli noi la microîntreprinderi și digitalizare extinsă

Publicat

Publicitate

Schimbări fiscale de la 1 ianuarie 2026: crește impozitul pe dividende, se introduc reguli noi pentru microîntreprinderi și va fi utilizată o digitalizare extinsă, scrie alba24.ro.

Începând cu 1 ianuarie 2026, vor intra în vigoare mai multe modificări fiscale deja adoptate prin lege, care vor avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri.

Noile prevederi vor influența modul în care firmele își planifică bugetele, gestionează fluxurile financiare și analizează profitabilitatea, potrivit MBS Lichidări Judiciare, într-o analiză transmisă Alba24.

Impozitul pe dividende crește la 16%

Dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026 vor fi impozitate cu o cotă de 16%, indiferent de anul în care a fost realizat profitul.

În schimb, dividendele distribuite până la 31 decembrie 2025 vor fi taxate cu cota actuală de 10%.

Pentru firme, acest lucru înseamnă că deciziile privind distribuirea profitului devin o prioritate de final de an, fiind necesară o analiză atentă a disponibilităților financiare, a impactului asupra cash-flow-ului și o planificare pe termen lung pentru menținerea stabilității financiare.

Plafonul pentru microîntreprinderi scade la 100.000 de euro

De la 1 ianuarie 2026, plafonul de încadrare în regimul microîntreprinderilor va fi redus la 100.000 de euro.

Publicitate

Firmele care depășesc acest prag vor trece la impozit pe profit, în cotă de 16%, chiar din trimestrul în care plafonul este depășit.

În acest context, planificarea veniturilor și monitorizarea cifrei de afaceri devin esențiale, iar pentru anumite domenii de activitate, trecerea la impozitul pe profit ar putea fi mai avantajoasă, în funcție de modelul de business.

Schimbări fiscale de la 1 ianuarie 2026: Digitalizarea fiscală devine obligatorie

În anul 2026 se va generaliza utilizarea sistemelor digitale fiscale.

RO e-Factura va deveni obligatorie pentru toate firmele, ceea ce presupune adaptări tehnice, proceduri interne clare și o organizare riguroasă a documentelor.

Totodată, raportarea SAF-T se va extinde treptat către contribuabilii mici și micro. Deși acest sistem contribuie la creșterea transparenței contabile, implementarea lui necesită soluții software adecvate și proceduri bine definite.

Capitalul social minim pentru SRL, în curs de adoptare finală

Parlamentul a adoptat o lege care prevede majorarea capitalului social minim pentru societățile cu răspundere limitată, între 500 și 5.000 de lei, în funcție de cifra de afaceri.

Aplicarea este prevăzută pentru anul 2026, cu un termen de conformare de doi ani. Actul normativ se află în prezent în procedura de control constituțional și promulgare.

Cresc taxele locale pe locuințe, terenuri și mașini, se majorează impozitul pe câștiguri din bursă și apare „taxa Temu”.

  • De reținut: O parte dintre măsurile din Pachetul Fiscal 2 vor fi aplicate de la 1 ianuarie 2026. Reamintim că pachetul amintit s-a transformat din punct de vedere legislativ în șase proiecte, pe mai multe domenii: fiscalitate, reforma companiilor de stat, reforma ANRE, ASF, ANCOM, reforma în sănătate, pensiile magistraților și reforma administrației locale.

Cum se pot pregăti firmele pentru 2026: Pentru o tranziție fiscală fără dificultăți, specialiștii recomandă o analiză detaliată a distribuirii dividendelor planificate, simulări privind regimul fiscal optim, evaluarea impactului digitalizării asupra activității contabile, verificarea bugetelor pentru 2026 și monitorizarea evoluțiilor legislative privind capitalul social.

Citeste mai mult

Cultura

Atelier handmade de confecționare ornamente de Crăciun, la Memorialul Ipotești  

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție din subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează marți, 16 decembrie 2025, începând cu ora 09.00, Atelierul Stele și Luceferi, atelier hand-made de confecționare decorațiuni de Crăciun.

Atelierul are ca punct central motivul stelei, motiv specific sărbătorilor de iarnă, simbol al luminii și al speranței, dar în același timp simbol des întâlnit în poezia eminesciană, reprezentând adesea idealul, frumosul și eternitatea.

 Atelierul este structurat în trei părți distincte, în care vor fi utilizate tehnici diferite. În prima parte, elevii vor picta decorațiuni stelate realizate din clay cu uscare la aer, iar cu acestea vor putea decora un brad în curtea Memorialului Ipotești. În cea de-a doua parte vor picta cu culori acrilice mini-tablouri, ajutându-se de tipare stelate, iar în cea de-a treia, vor utiliza tehnica string-art. Toate aceste activități vor avea o amprentă poetică, elevii având posibilitatea de a citi din poeziile lui Eminescu: Luceafărul, La steaua, Colinde, colinde!, Steaua vieții, etc.

La activitate participă elevii Școlii Gimnaziale ,,Elena Rareș’’ din Botoșani și elevii Școlii Primare Cumpărătura, Comuna Bosanci, județul Suceava.

Activitatea va avea loc în Mediatecă/ Sala de ateliere a Memorialului Ipotești și va fi coordonat de Magda Atănăsoie, muzeograf.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Vacanța de Crăciun 2025, cea mai lungă vacanță din anul școlar. Când va începe și câte zile libere vor avea elevii și profesorii

Publicat

Publicitate

Vacanța de Crăciun 2025, cea mai lungă vacanță din anul școlar. Elevii vor intra în vacanța de Crăciun sâmbătă, 20 decembrie 2025, imediat după încheierea celui de-al doilea modul de cursuri. Vacanța de iarnă se va încheia miercuri, 7 ianuarie 2026.

Este cea mai lungă vacanță din anul educațional 2025 – 2026, oferind 19 zile libere consecutive atât elevilor, cât și cadrelor didactice.

Reamintim că anul școlar 2025 – 2026 este organizat în cinci module de învățare, fiecare fiind urmat de o vacanță, însumând un total de 36 de săptămâni de cursuri.

Primul modul de învățare a fost în perioada 8 septembrie – 24 octombrie, iar în perioada 25 octombrie – 2 noiembrie a avut loc vacanța de toamnă. Modulul al doilea a început luni, 3 noiembrie 2025 și se va încheia vineri, 19 decembrie 2025.

Vacanța de Crăciun 2025, cea mai lungă vacanță din anul școlar

Elevii vor intra în vacanța de Crăciun sâmbătă, 20 decembrie 2025.

Perioada de odihnă se va încheia miercuri, 7 ianuarie 2026, oferind aproape trei săptămâni de pauză înainte de reluarea programului școlar. Vacanța acoperă și sărbătorile legale de Bobotează (6 ianuarie) și Sfântul Ioan Botezătorul (7 ianuarie), iar durata totală de 19 zile calendaristice o transformă în cea mai lungă pauză din anul școlar 2025 – 2026.

Publicitate

Cursurile celui de-al treilea modul vor începe joi, 8 ianuarie 2026 și se vor desfășura până până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene / al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ.

Vacanța de schi, în februarie 2026

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, inspectoratele școlare au stabilit ca săptămâna de vacanță, cunoscută și sub denumirea de „vacanță de schi” – sau vacanța mobilă, să fie cuprinsă între 9 februarie și 1 martie 2026.

Cum se împarte vacanța de schi în 2026, în funcție de județ:

  • În perioada 9 – 15 februarie 2026 vor avea vacanța de schi elevii din județele: Bistrița-Năsăud, Cluj și Timiș;
  • În perioada 16 – 22 februarie 2026 vor avea vacanța de schi elevii din județele: Bihor, Sălaj, Arad, Hunedoara, Caraș-Severin, Vâlcea, Gorj, Olt, Dolj, Mehedinți, Argeș, Brașov, Dâmbovița, Teleorman, Prahova, Ilfov, București, Buzău, Ialomița, Călărași, Tulcea, Iași;
  • În perioada 23 februarie – 1 martie 2026 vor fi în vacanța de schi elevii din județele: Alba, Satu Mare, Maramureș, Suceava, Botoșani, Sibiu, Mureș, Harghita, Covasna, Neamț, Bacău, Vrancea, Galați, Vaslui, Brăila, Constanța, Giurgiu.

Modulul 4 de cursuri va începe de joi, 8 ianuarie 2026 – până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.

Vacanța de primăvară sau vacanța de Paște va începe sâmbătă, 4 aprilie 2026 și va dura până marți, 14 aprilie 2026, scrie edupedu.ro.

Modul 5 de cursuri va începe pe 15 aprilie 2026 și va ține până vineri, 19 iunie 2026;

Vacanța de vară de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

Când termină școala în 2026 elevii din clasele a VIII-a și a XII-a / a XIII-a

Anul şcolar 2025 – 2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2025 – 2026 încep la data de 8 septembrie 2025, conform Art. 1.

Prin excepţie, se stabilesc următoarele:

  • Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 5 iunie 2026;
  • Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 12 iunie 2026;
  • Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor prevăzute la litera a) şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 26 iunie 2026;
  • Pentru clasele din învăţământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare.

sursa: edupedu.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Ajutor de stat pentru motorină 2026: Depuneri până la data de 22 decembrie 2025

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani primește până la data de 22 decembrie 2025 inclusiv, Cererile de acord pentru finanţare aferente schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură pentru anul 2026.

Acordul prealabil pentru finanţare prin rambursare este emis de Centrele Judeţene APIA până la data de 1 martie 2026.

Cererea de acord prealabil se depune însoţită de următoarele documente:

a) copie a documentelor de identitate și a documentelor de înregistrare;

b) adeverinţă eliberată de Primărie cu suprafețele agricole aflate în exploatare, inclusiv pentru spaţii protejate/cu efectivele de animale/păsări/familii de albine/ viermi de mătase, după caz;

c) adeverinţă eliberată de către Oficiul Național al Viei și al Produselor Vitivinicole pentru suprafețele cu vie, după caz;

Publicitate

d) situația suprafețelor și a structurii estimative a culturilor pentru care solicită ajutorul de stat și/sau producția de ciuperci estimată;

e) copia documentului care atestă înregistrarea/autorizarea sanitară veterinară pentru porci/ păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;

f) situația privind calculul efectivului rulat/mediu estimat anual, în funcție de specie, întocmită de beneficiar;

g) dovada că solicitantul nu figurează ca debitor la organizaţiile de îmbunătăţiri funciare şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare înscrise în Registrul naţional al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, precum şi la Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, furnizorul de apă şi de electricitate, după caz;

h) copie de pe contractul de irigaţii/furnizare a apei, după caz;

i) cantitățile de motorină pentru care se solicită ajutorul de stat sub formă de rambursare pentru sectorul îmbunătățiri funciare;

j) angajamentul solicitantului persoana fizică cu privire la autorizarea ca persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală, conform OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare.

Schema de ajutor de stat este reglementată prin HG nr. 1174/2014 și OMADR nr. 1727/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending