Connect with us

Eveniment

Inteligența Artificială, înger și demon. Ce spun specialiștii despre beneficiile, dar și despre precauțiile legate de AI

Publicat

Publicitate

Adrian Iftene, profesor universitar la Facultatea de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, spune că temerile societății în legătură cu inteligența artificială sunt nejustificate și că de fapt este un instrument extrem de util. Însă este descrisă drept „un cal nărăvaș”, relatează ADEVĂRUL

Utilizarea pe scară tot mai largă a inteligenței artificiale a stârnit largi controverse în societate. O parte a populației este îngrijorată de faptul că inteligența artificială va lua locul oamenilor, îi va lăsa fără locuri de muncă. Ba mai mult sunt și cei care cred în scenarii science fiction care arată că inteligența artificială va ajunge să ne controleze viețile și chiar să distrugă specia umană. Inclusiv în domeniul educațional există îngrijorări privind utilizarea excesivă a inteligenței artificiale de către elevi pentru a le rezolva automat temele dar și pentru a-i ajuta la teste.

Specialiștii în inteligență artificială spun că nu ar trebuie să ne îngrijorăm și că toate aceste scenarii sunt pur și simplu doar un rod al imaginației. Experții precizează că, de fapt, inteligența artificială este o unealtă în mâinile noastre și noi decidem dacă o folosim în interesul nostru sau nu.

„Inteligența artificială trebuie văzută ca un prieten”

Profesorul universitar doctor Adrian Iftene de la Facultate de Informatică a Universității Alexandru Ioan Cuza lucrează în zona inteligenței artificiale. Acesta spune că temerile legate de AI sunt nejustificate și că de fapt este un prieten al omului. Mai ales fiindcă o întâlnim, uneori fără să ne dăm seama, peste tot în jurul nostru. De exemplu, sistemul gps al autoturismului, roboții care ne fac curat prin casă, roboții inteligenți de bucătărie, inclusiv corectorul automat de text la telefon sau computer.

„Inteligența artificială trebuie văzută ca un prieten, ea ne poate ajuta foarte mult să eliminăm sarcinile repetitive. Gândiți-vă la roboții care ne ajută să facem curat în casă, roboții care ne ajută să facem pâine, nu ne apucăm să frământăm pâine. Astea sunt niște domenii în care am început să folosim inteligența artificială și avem încredere în ea. Sunt mult mai multe domenii, Cam în fiecare domeniu inteligența artificială poate fi folosită cu succes și eu sugerez să fie folosită cu cât mai multă încredere în anii următori”, spune profesorul doctor Adrian Iftene pentru „Adevărul”. Inteligența artificială este foarte utilă inclusiv pentru elevi și studenți.

Publicitate

„În momentul în care un elev, un student înțelege inteligența artificială și mai ales ce poate să facă cu inteligența artificială, este firesc cumva să fie interesați să construiască și ei soluții care să aibă în spate inteligența artificială. Este foarte multă matematică este și zona de procesare de text, de imagine, de video, zona roboticii, foarte interesante și atractive pentru copii. Își pot crea propriile jocuri, își pot crea proprii agenți inteligenți cu care să discute, să interacționeze, prin voce, prin text, sunt tool-uri de inteligență artificială nenumărate pe care ei le pot controla și le pot construi cum doresc ei. Cred că asta îi atrage foarte mult”, adaugă Adrian Iftene.

„Inteligența artificială este un ajutor pentru cei care au un anumit nivel de pregătire”

În viața de școlar sau de student inteligența artificială trebuie însă tratată cu atenție. Adică nu trebuie să facă temele sau să raționeze în locul elevului sau studentului, ci să fie utilizată pentru a elimina anumite activități inutile, repetitive. Să devină un suport, nu un organism artificial care gândește în locul școlarilor.

„Inteligența artificială este un ajutor pentru cei care au un anumit nivel de pregătire. Dacă nu ai acel nivel de pregătire, s-ar putea ca inteligența artificială să te încurce din cauză că nu înțelegi calitatea răspunsurilor pe care le primești. Nu-ți dai seama că un răspuns este greșit sau că nu este adecvat întrebării pe care ai pus-o (…) De aceea le recomand studenților, elevilor, să folosească inteligența articială când știu să rezolve o problemă, nu când nu știu să o rezolve. Inteligența artificială este foarte utilă”, precizează Iftene, de acestă dată la Radio România Iași, în cadrul unui interviu pentru „Stare educației”.

Profesorul universitar spune că nu recomandă utilizarea inteligenței artificiale la rezolvarea temelor. Tocmai pentru ca elevii să învețe să rezolve temele singuri, folosind inteligența artificială doar pentru a primi sugestii.

„La temele de la Matematică nu aș recomanda. La temele de la Limba Română, unde au de compus ceva, nu aș recomanda. Le-aș recomanda să o folosească la temele sau la proiectele unde ai nevoie de inventivitate (…) În astfel de situații le recomand elevilor să o folosească, pentru a primi idei, dar nu pentru a rezolva tema respectivă sau proiectul respectiv”, adaugă profesorul doctor Adrian Iftene pentru Radio România Iași.

„Inteligența artificială poate fi gândită ca un cal nărăvaș”

Adrian Iftene spune că depinde de noi cum folosim inteligența artificială, pentru a lucra în favoarea noastră. În primul rând trebuie să învățăm să o folosim și să o conducem în funcție de interesele noastre.

„Inteligența artificială poate fi gândită ca un cal nărăvaș. În momentul când ai un cal nărăvaș și nu știi să-l conduci, el te va arunca jos. Așa și inteligența artificială. Dacă nu știi să o folosești, să o exploatezi, va începe să halucineze și îți va da răspunsuri incorecte. Dar în momentul când știi cum să o conduci, știi cum să o folosești, știi cum să o strunești, ea te va ajuta foarte mult și va elimina foarte multe dintre activitățile tale zilnice pe care nu-ți place să le faci. Nu ne place să facem curat, să spălăm rufe, dar inteligența artificială este ascultătoare rezolvă toate aceste sarcini fără nicio obiecție și cu mare succes”, spune profesorul universitar pentru „Adevărul”. În plus, acesta adaugă faptul că nu trebuie lăsată gândirea critică pe baza inteligenței artificiale. Pentru că ea se va atrofia. La fel se întâmplă cu anumite simțuri dacă vom exagera cu utilizarea inteligenței virtuale.

profesor doctor Adrian Iftene FOTO Facultatea de Informatica Iasi (FOTO: Adevărul)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei

Publicat

Publicitate

Sfântul Dosoftei s-a născut în anul 1624 la Suceava. La botez a primit numele Dimitrie. Tânărul Dimitrie a învăţat carte de la cei mai renumiţi dascăli din Moldova şi la şcoala Frăţiei Ortodoxe de la Mănăstirea Adormirea Maicii Domnului din Liov. Dăruit de Dumnezeu cu o inteligenţă deosebită şi-a agonisit încă din anii copilăriei şi ai tinereţii multă ştiinţă de carte.

A studiat cu multă râvnă Sfintele Scripturi şi învăţăturile dumnezeieştilor Părinţi ai Bisericii şi a deprins cu mult drag meşteşugul tâlcuirii textelor sfinte în limba română, pentru că învăţase a vorbi şi a scrie în alte limbi ca să transmită tezaurul sfintei Ortodoxii: greacă, latină, slavonă bisericească, polonă şi ucraineană. Pe lângă învăţătura adunată cu migală de la mulţi dascăli, la şcoala mănăstirii Probota a deprins şi învăţătura cea duhovnicească: rugăciunea, ascultarea, smerenia şi nevoinţele ascetice. A primit îngerescul chip în această sfântă mănăstire la anul 1649, cu numele de monah Dosoftei. Iubitor de înţelepciune şi vrednic împlinitor al nevoinţelor călugăreşti, Cuviosul Dosoftei a sporit în dragoste şi rugăciune, devenind părinte duhovnicesc şi începător al obştii de la Probota.

A dezvoltat mult şcoala mănăstirii Probota şi a crescut mulţi ucenici luminaţi, aducând în obştea sa o adevărată înnoire duhovnicească. Datorită prestigiului său de cărturar şi virtuţilor care-i luminau chipul şi faptele, ieromonahul Dosoftei este chemat de Dumnezeu la slujirea arhierească. În anul 1658 este episcop de Huşi, după un an trece în scaunul episcopiei de la Roman, iar în 1671 este ales mitropolit al Moldovei. Blând şi smerit, înaltul ierarh uimea pe toţi prin înţelepciune şi bunătate. El a tipărit cărţi de slujbă şi de învăţătură în limba română. Luat ostatec împreună cu tezaurul Mitropoliei şi cu moaştele Sf. Ioan cel Nou, Mitropolitul Dosoftei a trăit ultimii ani ai vieţii sale pământeşti departe de ţară. Aici a continuat lucrarea sa cărturărească şi a păstrat mereu legătura cu ierarhii ortodocşi de la Moscova şi de la Kiev.

Păstor dreptcredincios şi jertfelnic, sfântul ierarh a îndurat cu demnitate asprimile şi lipsurile, purtând de grijă comunităţii ortodoxe care se afla în Polonia. Sfântul ierarh Dosoftei a refuzat trecerea la uniaţie şi a rămas ortodox până la trecerea sa la veşnicie, la 13 decembrie 1693. El a slujit cu dragoste Biserica Mântuitorului Hristos, cu smerenie şi fapte minunate, iar acum se roagă în ceruri pentru mântuirea sufletelor noastre. A fost canonizat de Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţa din 5-6 iulie 2005.

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Povești la gura sobei” – Magia iernii pentru cei mici, la Filiala nr. 2 Grivița a Bibliotecii Județene Botoșani

Publicat

Publicitate

Vineri, 12 decembrie 2025, de la ora 13:00, Filiala nr. 2 Grivița a Bibliotecii Județene „Mihai Eminescu” Botoșani a găzduit activitatea „Povești la gura sobei”, un eveniment dedicat celor mici, menit să îi introducă în atmosfera caldă, liniștită și plină de farmec a poveștilor de iarnă.

Protagoniștii întâlnirii au fost elevii Clasei I B – Step by Step, cunoscuți drept „Veverițele Curioase”, de la Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”. Copiii au fost însoțiți și coordonați de cadrele didactice Olguța-Cătălina Dughilă și Oana-Olivia Străchinariu, care le-au fost ghizi pe parcursul activităților.

În spațiul primitor al filialei, micii participanți au avut ocazia să descopere magia poveștilor prin lectură, interpretare și jocuri de imaginație. Activitatea a inclus momente de creație literară, în care copiii au compus scurte texte inspirate de frumusețea anotimpului rece, precum și ateliere tematice ce le-au stimulat îndemânarea și creativitatea.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Medic infecționist: Tratamentul leprei se face cu antibiotic și poate dura până la doi ani

Publicat

Publicitate

Managerul Spitalului de Boli Infecțioase ”Sf. Parascheva” Iași, medicul Florin Roșu, afirmă că tratamentul leprei se face printr-o asociere de antibiotice și poate dura până la doi ani, el punctând că, la câteva zile de la începerea administrării medicamentelor, bolnavul nu mai este contagios.

”Tratamentul constă în administrarea unei asocieri de antibiotice pentru o durată mai lungă de timp, de la câteva luni până la 2 ani. După câteva zile de la începerea tratamentului antibiotic, persoana nu mai este contagioasă”, a declarat vineri, pentru AGERPRES, medicul infecționist.

El a afirmat că diagnosticul de lepră confirmat la Cluj nu ridică probleme de sănătate publică întrucât transmiterea bolii este extrem de dificilă.

”Situația actuală nu este una cu risc pentru populație. Această boală infecțioasă, lepra sau boala Hansen, este una foarte rară, iar pentru a fi transmisă este nevoie ca o persoană sănătoasă să fie în contact cu una bolnavă pentru o perioadă de timp foarte mare. Infectarea se produce în momentul în care o persoană sănătoasă intră în contact cu leziunile cutanate sau cu picăturile Flugge eliminate prin tuse sau strănut ale unei persoane infectate”, a mai spus medicul.

Totodată, acesta a punctat că perioada de incubație la această boală este de câțiva ani.

”Manifestarea principală în lepră este reprezentată de apariția unor leziuni sub forma unor placarde sau noduli la nivelul tegumentului, în funcție de forma bolii – lepromatoasă sau tuberculoidă. Placardele sunt inițial reduse în dimensiuni și deschise la culoare, ca apoi ulterior, odată cu progresia bolii, acestea să se extindă progresiv și să producă leziuni mutilante, cu posibilitatea de apariție chiar și a leziunilor ulcerative. Pot apărea, de asemenea, senzații de parestezii la nivelul acestora. Perioada de incubație în această boală este foarte lungă, de câțiva ani”, a explicat dr. Roșu.

Publicitate

Medicul subliniază că, depistată la timp, lepra poate fi tratată încă de la primele simptome. Boala este vindecabilă, mai spune el, și le recomandă celor care prezintă leziuni tegumentare care persistă mai mult de 24 de ore să se prezinte la spital în vederea diagnosticului.

”Trebuie evitat contactul apropiat prelungit cu pacienții infectați care nu se află sub tratament”, a mai spus Florin Roșu. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Cătălin Silegeanu cere explicații privind achiziția microbuzelor școlare la suprapreț și solicită verificări în județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Senatorul Cătălin Silegeanu a adresat o interpelare ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslariu, prin care solicită explicații privind modul în care au fost cheltuite fondurile PNRR pentru achiziția microbuzelor școlare electrice, în contextul scandalului public legat de diferențele majore de preț practicate între județe, cerând verificări și pentru Botoșani.

În documentul transmis oficial, senatorul atrage atenția asupra faptului că, pentru același model de microbuz școlar, unele autorități județene au achitat aproximativ 99.000 de euro, în timp ce în alte județe costurile au depășit 260.000 de euro, discrepanțe deja semnalate în spațiul public.

„Ăștia nu se mai satură! Au furat bani până și de la copiii necăjiți din satele sărace și izolate. Microbuze școlare cumpărate la suprapreț, de parcă banii europeni din PNRR ar fi pușculița baronilor locali”, a declarat senatorul Cătălin Silegeanu, acuzând că fondurile destinate educației par să fi fost deturnate de la scopul lor real.

Parlamentarul arată că, în timp ce copiii din mediul rural sunt nevoiți să parcurgă kilometri întregi pentru a ajunge la școală, resursele financiare nu au fost utilizate eficient pentru achiziția unui număr cât mai mare de microbuze. „În loc ca banii să fie folosiți chibzuit, s-au umflat facturile ca să se îmbogățească unii, iar aceste mânării sunt prezentate cinic drept mari realizări pentru educație”, a mai afirmat senatorul.

Prin interpelarea adresată ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Cătălin Silegeanu solicită clarificări privind criteriile de stabilire a prețurilor, firmele care au câștigat contractele, controalele efectuate până în prezent și eventualele măsuri dispuse de minister. De asemenea, acesta cere explicit să se precizeze dacă suspiciunile de fraudă și neregulile semnalate la nivel național vizează și județul Botoșani.

„Am cerut explicații clare, documente și măsuri concrete. Este esențial să știm cine a câștigat contractele, de ce există aceste diferențe revoltătoare de preț și dacă astfel de situații se regăsesc și în județul Botoșani”, a transmis senatorul.

Publicitate

Totodată, parlamentarul a criticat reacția autorităților centrale, apreciind că sesizarea Parchetului European de către minister a venit tardiv. „Faptul că ministrul sesizează Parchetul European abia acum spune multe. Prea puțin și prea târziu”, a încheiat Cătălin Silegeanu.

Scandalul achizițiilor de microbuze școlare electrice finanțate prin PNRR a luat naștere după ce investigații jurnalistice au relevat diferențe de preț de până la trei ori pentru același tip de vehicul, precum și o concentrare a contractelor în câteva județe și la un număr restrâns de furnizori.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending