Connect with us

Actualitate

Inspectorii de muncă ies în control la firmele de construcții. Motivul: prea multe accidente de muncă în acest domeniu

Publicat

Publicitate

Construcțiile constituie unul dintre sectoarele cu pondere importantă în economia națională. În baza analizei datelor statistice privind indicele de frecvență care indică numărul de accidentați care revin la 1000 de lucrători s-a constatat că acest sector de activitate are o pondere majoră în numărul total de accidentați în muncă.

Situația se datorează caracteristicilor muncii în acest domeniu de activitate, respectiv:

  • nivelul, în mare măsură, scăzut al pregătirii personalului;
  • caracterul sezonier al lucrărilor;
  • modificarea continuă a mediului de muncă;
  • modificarea frecventă a locației;
  • procent ridicat de lucrători fără forme legale;
  • pericolelor de accidentare existente în mediul de muncă.

Având în vedere numărul de accidente de muncă înregistrat în acest domeniu de activitate în anul 2022, Direcția de Control Securitate și Sănătate în Muncă a considerat că se impune intensificarea acțiunilor de verificare și monitorizare a modului în care se respectă prevederile legale în domeniul securității și sănătății în muncă, precum și asupra modului în care angajatorii realizează măsurile de securitate și sănătate dispuse de inspectorii de muncă, în șantierele temporare și mobile.

 

Față de aceeași perioada a anului 2021 numărul de accidentați mortal a crescut cu 11,4% – reprezentând 21,44 % din totalul accidentaților mortal din domeniul construcțiilor.

Dintre sectoarele economiei naționale în care au fost înregistrate cele mai multe accidente de muncă – 899 în primul trimestru al anului 2022, domeniul construcții cădiri ocupă poziția a treia cu 47 accidentați 5,2% din totalul accidentaților), dar și a doua poziție în ceea ce privește numărul de accidentați mortal – reprezentând 21,44 % din totalul accidentaților mortal cu 11,4% mai mult față de aceeași perioada a anului 2021.

Publicitate

În acest sens, Inspecția Muncii a desfășurat în anul 2022, o campanie națională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă în domeniul construcțiilor.

Cele mai frecvente deficiențe întâlnite în urma controalelor efectuate în anul 2022 sunt următoarele:

  • Locurile de muncă sunt fără sisteme de protecție colectivă, fără balustradele solide (suficient de înalte și având cel puțin o bordură, o mână curentă și protecție intermediară), fără platforme sau plase de prindere, suficient de solide pentru a împiedica/opri căderile de la înălțime.
  • Lucrătorii care nu utilizează echipamentele individuale de protecție corespunzătoare (centuri de siguranță sau alte mijloace de ancorare, căști, bocanci) sunt admiși la lucru de către șefii de echipă, maiștrii sau conducătorii locurilor de muncă desemnați de către angajator.
  • Instruiri incomplete sau neconsemnate în fișele de instruire individuale.
  • Platformele de lucru, pasarelele și scările schelelor prezintă riscuri de accidentare în timpul utilizării și sunt construite fără a avea un proiect tehnic.
  • “Planul propriu de securitate și sănătate al șantierului“ nu este completat și adaptat în funcție de evoluția lucrărilor de către subantreprenori.

 

Grupul țintă al acestei campanii naționale îl reprezintă angajatorii și lucrătorii care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor – cod CAEN 41, 42 și 43.

Direcția de Control Securitate si Sănătate în Muncă a considerat necesară organizarea și coordonarea campanii naționale și acțiuni sectoriale care au avut ca obiective :

  • Creșterea gradului de implicare a angajatorilor și a lucrătorilor din domeniul construcțiilor în ceea ce privește obligativitatea respectării prevederilor legale referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, cu precădere în prevenirea riscului de cădere de la înălțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații. Asigurarea de echipamente colective de protecție și individuale în proporție de 100% .
  • Respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor.(din numărul total de fișe de instruire verificate, instruirea să fie efectuată in mod corespunzător în proporție de 100%.
  • Implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat. Din numărul total de instalații de ridicat și al calificării personalului deservent verificate, acestea să fie în proporție de 100% corespunzătoare.

Mijloacele necesare și metodele de realizare a obiectivelor propuse se bazează pe verificarea modului de implementare a măsurilor necesare pentru asigurarea securității și a sănătății lucrătorilor, la angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor cu privire la:

  • organizarea activităților de securitate și sănătate în muncă pe șantierele temporare sau mobile;
  • instruirea lucrătorilor;
  • lucrul la înălțime și acordarea echipamentului individual de protecție corespunzător sarcinii de muncă;
  • utilizarea instalațiilor de ridicat pe șantierele temporare sau mobile;
    • cerințele minime de securitate și sănătate la lucrările de săpături;
    • angajatorii au asigurat condiții pentru ca fiecare lucrător să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru, specifice locului de muncă și postului său (la angajare/ la schimbarea locului de muncă sau la transfer/la introducerea unui nou echipament de muncă sau a unor modificări ale echipamentului existent/ la introducerea oricărei noi tehnologii sau proceduri de lucru / la executarea unor lucrări speciale);
  • angajatorul a dispus de programe de instruire-testare la nivelul întreprinderii și/sau unității, pentru conducătorii locurilor de muncă/lucrători, pe meserii și activități;
  • angajatorul a elaborat instrucțiuni proprii pentru completarea și/sau aplicarea reglementarilor de securitate și sănătate în muncă, ținând seama de particularitățile activităților și a locurilor de muncă aflate în responsabilitatea lor;
  • angajatorul a verificat și a supus încercărilor si controalelor periodice, instalațiile de ridicat si accesoriile acestora, inclusiv elementele componente si elementele de fixare, de ancorare si de sprijin conform dispozițiilor legale in vigoare;
  • angajatorul a luat măsuri pentru autorizarea exercitării meseriilor și a profesiilor prevăzute de legislația specifica pentru lucrătorii care deservesc instalațiile de ridicat si accesoriile acestora;
  • angajatorul a amenajat locurile de muncă situate la înălțime cu sisteme de protecție colectivă, cum sunt balustradele solide (suficient de înalte și având cel puțin o bordură, o mână curentă și protecție intermediară) ;
  • angajatorul a verificat dacă platformele sau plasele de prindere, sunt montate pentru a împiedica/opri căderile de la înălțime în baza unui proiect tehnic;
  • la lucrările de săpături, angajatorul a utilizat mijloacele de protecție colectivă împotriva surpării terenului – sprijiniri de maluri, pe întreaga înălțime a malului în zona de acțiune a lucrătorilor, conform proiectelor. Deasemenea angajatorul asigură căi sigure pentru intrarea și ieșirea lucrătorilor din zona de excavații;
  • angajatorul a verificat dacă se respectă distanța suficientă față de excavații a grămezilor de pământ, materialelor și vehiculelor în mișcare conform precizărilor din proiect.

Campania națională se va desfășura în perioada 13.02.2023 – 06.12.2023.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

OFICIAL: Candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale, validată de PSD. Alianța va avea candidat comun

Publicat

Publicitate

Consiliul Politic Național al PSD a validat, marți, candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale, a anunțat social-democratul Radu Oprea, scrie alba24.ro.

Potrivit acestuia, s-a decis, totodată, convocarea unui Congres extraordinar al partidului în data de 2 februarie pentru susținerea lui Antonescu la prezidențiale.

El va fii susținut și de PNL și de UDMR, astfel încât Alianța de Guvernare va avea un candidat comun.

Cine este Crin Antonescu

Crin Antonescu a fost membru marcant al PNL și a deținut funcția de președinte al partidului între 2009 și 2014.

În 2012, a fost președinte interimar al României timp de aproape două luni, în perioada suspendării lui Traian Băsescu.

A jucat un rol central în evenimentele politice tumultoase din acel an, inclusiv referendumul pentru demiterea președintelui.

Publicitate

El a fost unul dintre arhitecții alianței USL, formată între PNL și Partidul Social Democrat (PSD), o coaliție politică majoră care a câștigat alegerile parlamentare din 2012.

După 2014, Crin Antonescu s-a retras treptat din politică și a trăit la Bruxelles alături de soția sa Adina Vălean, fost comisar european și europarlamentar.

Citeste mai mult

Eveniment

MAI: Se vehiculează un fake news privind faptul că „a fost premeditat” procesul de anulare a alegerilor prezidențiale

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Interne a transmis, marți, că în spațiul public se vehiculează un fake news prin care se induce ideea că ‘a fost premeditat’ procesul de anulare a turului I al alegerilor prezidențiale de anul trecut.

‘Printr-o postare din social media și prin afirmațiile făcute în timpul unei emisiuni de televiziune se induce ideea falsă și artificial construită că anumite structuri ale MAI au acționat în acest scop, prin ‘cererea ca ștampilele să fie predate în aceeași saci cu voturile anulate’. Modelul ștampilelor de vot utilizate pentru alegerile parlamentare a fost diferit față de modelul ștampilelor de vot utilizate la alegerile pentru președinte, deci cele utilizate pentru alegerile parlamentare NU se mai utilizau la nimic’, a informat un comunicat al MAI transmis AGERPRES.

Potrivit sursei citate, prefecturile nu sunt implicate, nu au atribuții, în procesul privind operațiunile de predare și primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare, deci nu puteau ‘cere secțiilor de votare’. Operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare se stabilesc prin decizie BEC, a indicat MAI.

‘Pentru alegerile parlamentare BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 261/D/21.11.2024 (și DA, se predau în sacii cu buletinele neutilizate) – art. 3 (5) c. Pentru alegerile prezidențiale BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 160/D/17.11.2024 (inclusiv cu instrucțiuni clare pentru ștampilele de vot care se reutilizează în turul 2 – se predau separat la birourile electorale județene) – art.3 (4) și art.7 (1)’, a explicat Ministerul de Interne. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Bacalaureat 2025: Simulare tehnică în licee, pentru probele de competențe, în 22 ianuarie

Publicat

Publicitate

Bacalaureat 2025: Miercuri, 22 ianuarie, se derulează o simulare tehnică în licee, în vederea organizării probelor de competențe. Nu vor participa elevii, iar simularea va fi fără subiecte reale, scrie alba24.ro.

Simularea tehnică va fi organizată în toate liceele care sunt centre de examen, potrivit unei adrese a Centrului Național de Evaluare și Politici în Educație, citată de edupedu.ro.

„Pentru desfășurarea în bune condiții a procesului de transfer/preluare a arhivelor de subiecte pentru probele examenului national de bacalaureat – 2025, în ziua de 22 ianuarie 2025, începând cu ora 9.00, se organizează o simulare tehnică fără subiecte reale și fără participarea candidaților cu toate centrele de examen/de comunicare”, prevede documentul.

Bacalaureat 2025. Cum se organizează probele de competențe

Liceenii din clasele XII-XIII susțin, în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, probele de:

  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — Proba A
  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — Proba B
  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare într-o limbă de circulație internațională — Proba C
  • evaluare a competențelor digitale — Proba D

Potrivit ministerului, probele se vor susține începând cu ora 13.00, după finalizarea programului școlar pentru elevii claselor a XII-a. Acestea însă pot fi organizate și înainte de ora 13.00, în funcție de situația din fiecare liceu.

  • Proba de înțelegere a unui text audiat, urmată de proba scrisă, se susține în data de 3.02.2025, începând cu ora 8.30. Programul școlar se va derula începând cu ora 10.30. Pentru unitățile de învățământ care funcționează în două schimburi, programul școlar al claselor care funcționează după-amiază se va decala în mod corespunzător.
  • Proba orală se va desfășura în perioada 4-5.02.2025, începând cu ora 13.00, după finalizarea programului școlar al claselor a XII-a. În situația în care programul școlar al elevilor de clasa a XII-a/a XIII-a este planificat după-amiază, procesul de evaluare a competențelor pentru proba orală din cadrul probei C se organizează anterior programului școlar, începând cu ora 9.00

Bacalaureat 2025: Probele de competențe. Calendar

  • 27—29 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 29—31 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 3—5 februarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 5—7 februarie 2025 Evaluarea competențelor digitale — proba D

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

APIA Botoșani: Precizări cu privire la eco-schemele din sectorul zootehnic Campania 2024

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Judetean Botoșani informează că până la data de 31.01.2025 inclusiv, solicitantii eco-schemelor din sectorul zootehnic, care prin cererea de plată depusă la Centrele APIA în Campania 2024, și-au asumat voluntar angajamente anuale, trebuie să depună deconturile justificative anuale/trimestriale însoțite de documentele care atestă îndeplinirea cerințelor specifice de bunăstare.

În condițiile în care solicitanții nu depun deconturile justificative vor fi respinși de la plată.

Ecoschemele care se acordă în sectorul zootehnic, pe baza cererii depuse pentru Campania 2024, sunt următoarele:

   PD-07 – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte;

   ► PD-08 – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat;

   ► PD-27 – Creşterea nivelului de bunăstare a bovinelor prin păşunat extensiv pe pajişti în condiţii optime de sustenabilitate.

Publicitate

Formularul decontului justificativ precum și documentele specifice sunt prevăzute în ”Ghidul informativ pentru solicitanții intervențiilor în sectorul zootehnic, Campania 2024, Ediția II” afișat pe site-ul APIA www.apia.org.ro, si poate fi accesat la link: https://apia.org.ro/wp-content/uploads/2024/06/Ghid-informativ-interventii-sector-zootehnic-C2024-editia-II.pdf.

Reamintim că în conformitate cu prevederile Ordinului MADR nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024:

  • efectivele de bovine pentru care s-au asumat voluntar angajamente privind eco-schemele „PD-07 – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte” și „PD-08 – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşatși pentru care nu au fost respectate condițiile superioare de bunăstare în perioada 01.01.2024 și până la data depunerii cererii de plată, nu vor putea fi eligibile la plată dar nu vor fi sancționate, perioada respectivă fiind considerată perioadă de adaptare.

 

Legislație:

Hotărârea nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă şi de la bugetul de stat cu modificările și completările ulterioare.

Ordinul nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările si completările ulterioare.

Ordinului MADR nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending