Connect with us

Actualitate

Înmatriculare auto 2025 pentru mașini noi și second hand. Acte necesare, taxe și pași de urmat

Publicat

Publicitate

Înmatriculare auto 2025: Procesul de înmatriculare a unui autovehicul în România în 2025 rămâne unul destul de birocratic pentru cei care achiziționează o mașină nouă sau second-hand, fie din țară, fie din străinătate.

Înmatricularea auto în 2025: Pașii de urmat

Achiziționarea mașinii și întocmirea actelor

Contract de vânzare-cumpărare sau factură fiscală
Carte de identitate a vehiculului (CIV)
Talonul (dacă este o mașină înmatriculată anterior)
Plata taxelor

Taxa de certificat de înmatriculare (49 lei)
Contravaloarea numerelor de înmatriculare
Impozitul auto (dovada plății către primărie)
RCA obligatoriu:

Polița de asigurare de răspundere civilă auto este necesară pentru a finaliza înmatricularea.
Inspecția tehnică periodică (ITP) valabilă la data înmatriculării, obligatorie pentru mașinile rulate.

Publicitate

Programare online la DRPCIV

În 2025, programările se fac exclusiv online pe site-ul oficial www.drpciv.ro.
Depunerea dosarului

Poate fi făcută fizic la sediul DRPCIV sau prin platformele digitale puse la dispoziție de autorități.
Eliberarea certificatului și a plăcuțelor de înmatriculare

Acestea se eliberează în aceeași zi sau în 1–2 zile lucrătoare, în funcție de județ.
Înmatriculare auto 2025: Vehicul înmatriculat anterior în România
Pentru efectuarea operațiunii, vehiculul trebuie să beneficieze de o carte de identitate a vehiculului valabilă, și de inspecție tehnică periodică aflată în termenul de valabilitate.

Descarcă aici MODEL Cerere înmatriculare 2025.

1) Cererea solicitantului;

2) Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat.

Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat (pe document trebuie să se regăsească numărul de înregistrare în REMTII) în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat;

3) Actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului însoțit, după caz, de împuternicire/delegație acordată de reprezentantul legal), precum şi actul de identitate al reprezentantului legal, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;

În situaţia în care în certificatul de înmatriculare urmează a fi înscrisă şi o altă persoană, se vor prezenta actul de identitate sau, după caz, documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie, precum şi documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoțit de acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii;

4) Cartea de identitate a vehiculului, în original;

5) Certificatul de înmatriculare anterior;

În locul certificatului de înmatriculare, poate fi depusă declaraţia de pierdere ori dovada reţinerii în condiţiile art. 112 alin. (1) lit. y) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau a declarării furtului acestuia, emisă de către autorităţi competente (înmatricularea vehiculului este suspendată);

Depunerea documentelor de mai sus nu este necesară în cazul vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate.

6) Plăcuţele cu numărul de înmatriculare emise anterior;

În locul plăcuțelor, poate fi depusă declaraţia de pierdere ori dovada reţinerii sau declarării furtului acestora, emisă de către autorităţi competente;

Depunerea plăcuțelor sau a documentelor de mai sus nu este necesară în cazul vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate.

7) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife);

În cazul achitării contravalorii certificatului de înmatriculare prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată.

8) Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unitati teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor;

În cazul achitării contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare și a contravalorii tarifului de atribuire a unei combinații preferențiale prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată;

Plata contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară:

a) în cazul în care acestea se transferă automat noului proprietar, în condiţiile art. 24 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările şi completările ulterioare, iar combinaţia numărului de înmatriculare nu a fost restricţionată conform legii;

b) atunci când solicitantul optează pentru atribuirea unei combinaţii păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricţionată conform legii, și nu solicită confecționarea unor noi plăci cu număr de înmatriculare.

9) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

10) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul, sau, după caz, împuternicire avocaţială în cazul în care documentele se depun prin avocat;

În cazul reprezentării solicitantului prin avocat, identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte acesta, însoţită de cartea de identitate.

Înmatriculare auto 2025: vehicul nou
1) Cererea solicitantului;

2) Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat (pe document trebuie să se regăsească numărul de înregistrare în REMTII) în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat;

3) Actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului însoțit, după caz, de împuternicire/delegație acordată de reprezentantul legal), precum şi actul de identitate al reprezentantului legal, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;

În situaţia în care în certificatul de înmatriculare urmează a fi înscrisă şi o altă persoană, se vor prezenta actul de identitate sau, după caz, documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie, precum şi documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoțit de acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii;

4) Cartea de identitate a vehiculului, în original;

5) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife);

În cazul achitării contravalorii certificatului de înmatriculare prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată.

6) Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unitati teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor;

În cazul achitării contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare și a contravalorii tarifului de atribuire a unei combinații preferențiale prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată;

Plata contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară când solicitantul optează pentru atribuirea unei combinaţii păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricţionată conform legii, și nu solicită confecționarea unor noi plăci cu număr de înmatriculare.

7) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

8) În cazul vehiculelor provenite dintr-un stat membru al Uniunii Europene, dacă persoana care a realizat achiziția intracomunitară a mijlocului de transport și solicită înmatricularea acestuia nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), aceasta trebuie să depună, după caz:

– formularul „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelului Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora;

 

– formularul „Certificat”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora.

9) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul, sau, după caz, împuternicire avocaţială în cazul în care documentele se depun prin avocat;

În cazul reprezentării solicitantului prin avocat, identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte acesta, însoţită de cartea de identitate.

Înmatriculare auto 2025: autovehicul second hand înmatriculat anterior în afara României
Pentru efectuarea operațiunii, vehiculul trebuie să beneficieze de o carte de identitate a vehiculului valabilă, de un certificat de autenticitate aflat în termenul de valabilitate (cu excepţia autovehiculelor destinate competiţiilor sportive şi a vehiculelor istorice), și de inspecție tehnică periodică aflată în termenul de valabilitate.

1) Cererea solicitantului;

2) Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat (pe document trebuie să se regăsească numărul de înregistrare în REMTII) în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat;

3) Actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului însoțit, după caz, de împuternicire/delegație acordată de reprezentantul legal), precum şi actul de identitate al reprezentantului legal, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;

În situaţia în care în certificatul de înmatriculare urmează a fi înscrisă şi o altă persoană, se vor prezenta actul de identitate sau, după caz, documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie, precum şi documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoțit de acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii;

4) Cartea de identitate a vehiculului, în original;

5) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife);

În cazul achitării contravalorii certificatului de înmatriculare prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată.

6) Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unitati teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor;

În cazul achitării contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare și a contravalorii tarifului de atribuire a unei combinații preferențiale prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată;

Plata contravalorii plăcuțelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară când solicitantul optează pentru atribuirea unei combinații păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricționată conform legii, și nu solicită confecționarea unor noi plăci cu număr de înmatriculare.

7) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

8) În cazul vehiculelor provenite dintr-un stat membru al Uniunii Europene, dacă persoana care a realizat achiziția intracomunitară a mijlocului de transport și solicită înmatricularea acestuia nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), aceasta trebuie să depună, după caz:

– formularul „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelului Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora;

SAU

– formularul „Certificat”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora.

9) Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi plăcuţele străine cu numărul de înmatriculare, cu excepţia situaţiei vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate;

10) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul, sau, după caz, împuternicire avocaţială în cazul în care documentele se depun prin avocat;

În cazul reprezentării solicitantului prin avocat, identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte acesta, însoţită de cartea de identitate.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Grevă japoneză la Registrul Comerțului până în 16 iulie. Angajații, nemulțumiți de eliminarea sporului pentru condiții periculoase

Publicat

Publicitate

Sindicatul Angajaţilor din Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (SAONRC) anunță că declanșează proteste contra măsurilor adoptate prin O.U.G. nr. 36/2025 – care modifică Legea salarizării nr. 153/2017. SAONRC este afiliat la Federația PUBLISIND și la Blocul Național Sindical, scrie alba24.ro.

Această măsură vizează limitarea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare.

Sindicatul susține că acesta este unicul spor de care beneficiază angajații ONRC, la suma de 300 lei brut, aproximativ 172 lei net/lună.

„Măsura afectează demnitatea, sănătatea, securitatea în muncă și siguranța celor care asigură funcționarea Oficiului Național al Registrului Comerțului și ale Oficiilor Registrelor Comerțului de pe lângă Tribunale”, arată sindicatul.

SAONRC declanșează acțiuni sindicale conform următorului calendar:

7-11 iulie 2025 – grevă de tip japonez la nivel național – membrii de sindicat din ONRC vor purta banderole negre în semn de protest și își vor îndeplini atribuțiile de serviciu cu exces de zel.

Publicitate

14-16 iulie 2025 – începând cu ora 13:30 – proteste organizate la nivel național în toate județele, în fața instituțiilor cu întreruperea lucrului, cu menținerea un minim de 30% a funcționării instituției.

„În condițiile în care costurile au explodat, salariile celor care muncesc în domeniul nostru de activitate sunt ținute în mod deliberat la limita subzistenței, surclasat de veniturile obținute în toate celelalte domenii, sectoare de activitate în care salariaților nu li se impun restricții, interdicții și disponibilitate permanentă de a primi suprasarcini din cauza lipsei de personal.

SAONRC avertizează că aceste proteste sunt doar începutul și că acțiunile sindicale vor continua până la întreruperea activității la nivel național”, au precizat reprezentanții sindicatului.

Citeste mai mult

Eveniment

Amedamentele PSD la pachetul de măsuri fiscale: Ridicarea pragului CASS la pensii, excepții și scutiri pentru anumite categorii

Publicat

Publicitate

Parlamentarii PSD au propus, luni, o serie de amendamente la pachetul de măsuri fiscale pentru reducerea deficitului, printre acestea numărându-se şi aplicarea contribuţiei pentru asigurări de sănătate asupra pensiilor mai mari de 4.000 de lei, dar şi reducerea subvenţiei pentru partide în 2026 cu 40% faţă de nivelul acordat în anul 2024, transmite Agerpres.

Și ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a depus un amendament: Tot ce înseamnă plată salarială pe fonduri europene să fie exceptată de la pachetul de măsuri.

Grupul parlamentar al PSD propune ca aplicarea contribuţiei pentru asigurări de sănătate asupra pensiilor prevăzute în pachet să fie până la data de 31 decembrie 2026.

„Se propune ca măsura referitoare la introducerea obligaţiei de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din pensii, pentru partea care depăşeşte suma de 3.000 lei lunar, să se aplice pentru o perioadă limitată în timp, respectiv asupra veniturilor aferente perioadei cuprinsă între 1 august 2025 şi 31 decembrie 2026, având în vedere faptul că aceasta a fost instituită în contextul situaţiei extraordinare generată de necesitatea corectării deficitului excesiv”, spune grupul parlamentar al PSD.

Un alt amendament semnat de deputatul PSD Adrian Solomon menţionează că „Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din pensii, se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei lunare de 4.000 lei, pentru fiecare drept de pensie”.

De asemenea, se propune să rămână în continuare scutite de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate persoanele persecutate din motive politice de dictatura comunistă, văduvele, invalizii şi veteranii de război, persoanele deportate ori persecutate din motive etnice, cei obligaţi la muncă forţată precum şi cei cărora statul român le datorează recunoştinţă pentru lupta anticomunistă.

Publicitate

O altă propunere este aceea ca cota redusă de TVA de 11% să se aplice şi evenimentelor sportive.

„În anul 2026, subvenţia alocată partidelor politice se diminuează cu 40% faţă de nivelul acordat în anul 2024”, este un alt amendament asumat de social-democraţi.

Citeste mai mult

Eveniment

Valorile termice maxime vor scădea cu peste zece grade începând de miercuri (ANM)

Publicat

Publicitate

Vremea va continua să fie caniculară la nivelul întregii țări în următoarele două zile, însă de miercuri regimul termic va scădea semnificativ, iar temperaturile maxime vor scădea cu peste zece grade, pe fondul unor perioade de instabilitate atmosferică, reiese din prognoza publicată, luni, de Administrația Națională de Meteorologie (ANM), pentru intervalul 7 – 20 iulie.

În Banat, după primele două zile din interval, cu val de căldură persistent și intens, vremea se va răci semnificativ, mediile valorilor diurne vor fi în scădere de la 38 – 39 de grade, la 23 de grade. După data de 9 iulie, treptat, valorile diune vor crește, media acestora va ajunge la 31 de grade la finalul primei săptămâni și spre 34 de grade la sfârșitul intervalului de anticipație. Valorile nocturne vor fi în scădere, de la o medie de 19 grade, până la 13 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 17 – 18 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în intervalul 9 – 11 iulie și după data de 15 iulie.

În Crișana, în primele două zile din interval, cu val de căldură persistent și intens, mediile valorilor diurne vor fi de 35 – 37 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media maximelor termice va ajunge la 21 – 22 de grade. După data de 9 iulie, treptat valorile diurne vor crește, media acestora va ajunge la 28 de grade la finalul primei săptămâni și spre 32 de grade la sfârșitul intervalului. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 19 grade, până la 12 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 16 – 17 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în zilele de 9, 10 și 11 iulie și în cea de-a doua săptămână din interval.

În Transilvania, luni și marți, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime, în medie, de 34 – 35 de grade. Apoi, în interval scurt de timp, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 23 de grade. După data de 10 iulie, valorile termice maxime vor avea tendința generală de creștere, iar media acestora va ajunge la 30 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 15 – 16 grade, până la 10 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 14 – 15 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 15 iulie.

În Maramureș, în primele două zile din prima săptămână cu val de căldură persistent și intens, mediile valorilor diurne vor fi de 34 – 35 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media maximelor termice va ajunge la 22 de grade. După data de 9 iulie, treptat valorile diurne vor crește, iar media acestora va ajunge la 30 de grade la sfârșitul intervalului. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 17 grade, până la 11 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 15 grade. Pe aproape tot parcursul intervalului vor fi posibile manifestări de instabilitate atmosferică, cu probabilitate mai mare în jurul datelor de 10 și 15 iulie.

În Moldova, în primele două zile această săptămână, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime în medie regională de 36 – 37 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 26 de grade. După data de 10 iulie, vor mai fi alternanțe termice, dar tendința generală va fi de creștere a maximelor, iar media acestora va ajunge la 31 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 18 – 19 grade, până la 13 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 17 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 15 iulie.

Publicitate

În Dobrogea, până în data de 9 iulie, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime, în medie, de 32 de grade, iar în partea continentală va fi caniculă. După această dată, vremea se va răci, iar media valorilor diurne va ajunge la 29 de grade. După data de 11 iulie, valorile termice maxime vor avea tendința de creștere ușoară, iar media acestora va ajunge la 32 – 33 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 20 de grade, până la 17 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 20 – 21 de grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi ridicată în jurul datei de 10 iulie, dar și după data de 16 iulie vor fi posibile averse și descărcări electrice.

În Muntenia, pe 7 și 8 iulie, valul de căldură va fi persistent și foarte intens, cu valori maxime, în medie, de 38 – 39 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 29 – 30 de grade. După data de 11 iulie, valorile termice maxime vor avea variații, cu tendința de creștere, iar media acestora va ajunge la 34 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 19 grade, până la 15 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 18 – 19 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 16 iulie.

În Oltenia, în primele două zile, valul de căldură va fi persistent și foarte intens, cu valori maxime, în medie, de 39 de grade. Apoi, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 28 de grade. După data de 10 iulie, valorile termice maxime vor avea tendința generală de creștere, iar media acestora va ajunge la 35 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 19 – 20 de grade în primele nopți, până la 13 – 14 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 18 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 16 iulie.

La munte, în primele două zile din interval, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime, în medie, de 25 de grade și minime de 15 grade. Apoi, vremea se va răci semnificativ, media valorilor diurne va ajunge la 14 grade, iar a celor nocturne la 6 grade. După data de 11 iulie, valorile termice vor avea tendința generală de creștere, media maximelor va ajunge la 21 de grade, iar a minimelor la 12 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mare pe tot parcursul intervalului, dar mai ales în jurul datei de 10 iulie și după data de 15 iulie. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Valeriu Iftime tratează județul ca pe propria moșie

Publicat

Publicitate

Președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, a convocat o ședință extraordinară pentru a supune din nou votului proiectul privind alocarea a 3,9 milioane de lei din fondul de rezervă al CJ pentru alimentarea cu apă, instalarea de surse de energie regenerabilă și amenajarea de drumuri de exploatație agricolă.

Grupul consilierilor județeni PSD Botoșani atrage din nou atenția asupra modului arbitrar, lipsit de transparență și echitate, în care Valeriu Iftime continuă să împartă fondurile publice. Deciziile sale sunt dictate de criterii politice și afinități personale, nu de nevoile reale ale comunităților botoșănene. Orice încercare de a corecta aceste inechități este blocată sistematic.

În locul unor măsuri concrete și bine fundamentate, Valeriu Iftime preferă să livreze discursuri emoționale, să vândă iluzii și să întrețină o victimizare penibilă – un teatru politic care maschează, de fapt, lipsa soluțiilor reale și un populism ieftin.
Este inacceptabil ca localități precum Manoleasa, cu cel mai mare necesar zilnic de apă pentru animale din județ – 273 de metri cubi – să fie complet ignorate, în timp ce alte localități precum Concești (29 mc/zi), Broscăuți (34 mc/zi) sau Brăești (57 mc/zi) sunt clar avantajate. Orașul Darabani, cu 150 mc/zi necesar, primește în continuare 700.000 de lei, deși alte comunități au nevoi similare sau chiar mai mari.

În consecință, consilierii județeni PSD vor reveni cu un amendament clar, care reașază sumele alocate în funcție de nevoile reale, nu de criterii personale. Vom propune diminuarea alocărilor pentru Darabani, Brăești, Broscăuți și Concești cu câte 200.000 de lei și realocarea sumelor pentru comunele Manoleasa (necesar zilnic de apă pentru animale de 273 mc/zi), Ungureni (240 mc/zi) și Știubieni (239 mc/zi) și pentru Avrămeni (168 mc/zi), localitate în care chiar domnul președinte al CJ recunoștea, în campania electorală, existența unor probleme grave cu apa.

PSD Botoșani sprijină cu tărie investițiile pentru apă pentru animale, dar cere ca acestea să fie făcute pe baza unor criterii obiective, transparente și corecte. Banii publici nu sunt un instrument de imagine și nu pot fi împărțiți după bunul plac al unui politician ajuns vremelnic în fruntea Consiliului Județean.

Deși nou în politică, Valeriu Iftime s-a transformat rapid în exponentul unui sistem pe care botoșănenii l-au respins mereu – un sistem în care decizia publică este luată în funcție de interese de grup și prietenii politice, nu de binele comun.
Mai mult, în loc să se victimizeze și să vorbească despre „înjunghieri pe la spate”, președintele CJ ar trebui să înțeleagă că responsabilitatea de a convinge și de a obține susținerea unui proiect revine inițiatorului. În democrație, amendamentele sunt un drept legitim, nu o ofensă, iar abținerea de la vot a consilierilor PSD a fost un semnal clar: proiectul, în forma propusă, nu corespunde interesului public.

Publicitate

În ciuda presiunilor și a discursului populist al președintelui Consiliului Județean, PSD Botoșani va utiliza toate instrumentele democratice pentru a opri derapajele de la normele unei guvernări responsabile și echitabile.

 

Necesarul zilnic de apă pentru animale

 

Nr crt UAT Nr. exploatații zootehnice Bovine Ovine Caprine Porcine Necesar apă

(mc/zi)

1 Manoleasa 234 3670 3586 1505 200 273
2 Vorniceni 228 3115 7783 11 841 258
3 Ungureni 203 2338 11351 667 746 240
4 Știubieni 145 2902 7494 164 260 239
5 Coțușca 170 2437 3102 333 309 181
6 Corni 66 1586 5862 1333 2070 173
7 Avrămeni 133 2104 2468 1055 873 168
8 Darabani 115 1287 8025 876 415 150
9 Mihălășeni 121 1510 5353 550 719 145
10 Mitoc 104 1532 2575 1811 143 134

Comunicat de presă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending