Connect with us
Publicitate

Eveniment

Îngropatul Anului. Obiceiuri unice în lume cu care ne mândrim de Anul Nou: Pluguşorul, Sorcova, mersul cu Capra sau Ursul

Publicat

Publicitate

Momentul trecerii în noul an este însoţit de o serie de obiceiuri şi tradiţii pitoreşti, păstrate din generaţie în generaţie, în anumite zone rurale din ţară. Ceremonialul de înnoire simbolică a timpului calendaristic în noaptea de 31 decembrie – 1 ianuarie este numit la români „Îngropatul Anului”. 

Momentul trecerii în noul an este însoţit de o serie de obiceiuri şi tradiţii pitoreşti, păstrate din generaţie în generaţie, în anumite zone rurale din ţară.

Personificare a Soarelui, Anul este numit An Vechi înainte de miezul nopții de Revelion și An Nou după miezul nopții.

Publicitate

Divinitatea Anului se naște, crește, îmbătrânește și moare împreună cu timpul calendaristic pentru a renaște după 365 de zile, respectiv 366 de zile în anii bisecți.

Din păcate, aceste obiceiuri sunt pe cale de dispariție. Generațiile tinere nu mai participă la aceste evenimente ancestrale ale satului, iar obiceiurile au fost ”exportate” la oraș, de trupe de ”ursari” care nu au nici o legătură cu tradiția. 

Îi vedeți bătând toba printre blocuri, cu nici un alt scop decât acela de a obține bani. În trecut, lucrurile stăteau altfel.

Publicitate

În lumea satului tradiţional, odată cu intrarea în postul Crăciunului şi, mai ales, după sărbătorile Sfinţilor Andrei şi Nicolae, ţăranii trăiau cu intensitate şi nerăbdare fiecare zi, aşteptând şi pregătindu-se, din toate punctele de vedere, pentru perioada sărbătorilor de sfârşit şi de început de an.

Folcloriştii importanți  au cuprins în lucrările lor o serie de obiceiuri specifice acestei perioade.

Mersul sau Umblatul cu Capra

Este un obicei ce ţine, de regulă, de la Crăciun până la Anul Nou. Este numele dat unui dans tradiţional românesc, executat, de regulă, de un tânăr mascat în chip de capră, cu un cojoc pe dos. Capra şi însoţitorii ei, merg din casă în casă, dansând la uşa fiecăruia, în prag de Revelion.

Publicitate

Măştile de animale variază de la o regiune la alta:  capră sau țurcă în Moldova și Ardeal, ţurcă în Alba, cerb în Hunedoara sau boriță (de la bour) în Transilvania de sud. În Muntenia și Oltenia, capra este denumită ”brezaia” (din cauza înfățișării pestrițe a măștii).

Acest obicei a fost menționat prima dată în “Descrierea Moldovei”, de Dimitrie Cantemir.

Capra este însoțită de o ceată zgomotoasă cu nelipsiții lăutari care acompaniază dansul caprei, care sare, se rotește și se apleacă, în același timp clămpănind ritmic din fălcile de lemn. Spectacolul se remarcă mai ales prin originalitatea costumului și a coregrafiei. Cercetătorii presupun că dansul caprei provine din ceremoniile sacre arhaice închinate renașterii divinității.

Publicitate

Umblatul cu Ursul sau Jocul Urşilor

Obiceiul umblatului cu Ursul este întâlnit doar în Moldova, de Anul Nou, şi este un personaj întruchipat de un flăcău care poartă pe cap şi pe umeri blana unui urs, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roşii. „Ursul” este însoţit de muzicanţi în timp ce mormăie şi merge cu paşi legănaţi şi sacadaţi, în bătăile tobelor, izbind puternic pământul cu tălpile.

 

YouTube video

 

Un tânăr poartă pe cam şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roșii, însoţit de o ceată de colindători. Masca este condusă de un ”Ursar”, însoțită de muzicanți și urmată, adesea, de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în rolul ”puiului de urs”). Se bat tobe sau se cântă din fluier, iar masca mormăie și imită pașii ursului, păşind puternic.

Uneori în ceată pot fi acompaniați de irozi sau mascați. Jocul ursului îți are originea într-un ritual păgân cu origini geto-dacice, în credința acestora ursul era un animal sfânt. În jocul ursului acesta moare și învie evocând motivul renașterii în paralelism reînnoirea timpului, anul nou luându-i locul anului vechi.

Bună seara gospodari!

Venim cu ursul din deal,

Dacă bine și voiți

Ursul nostru să-l primiți!

Na! Na! Na! Martine, na!

Nu te da, nu te muia,

Că pun mâna pe nuia,

Și nuiaua-i de răchita,

Hai, Martine, la pământ,

Și ascultă-mă ce-ți cânt!

Când erai mai mititel

Erai tare frumușel,

Dar de când ai crescut mare,

Mă dai jos de pe picioare!

Na! Na! Na! Martine na!

Mai întoarce-te așa!

Joacă, joacă, Moș Martine,

Ca-ți dau miere de albine

Joacă, joacă, urs nebun

Că de nu-ți fac pielea scrum!

Merge roata prăvălită.

Na! Na! Na! Martine Na!

Joacă, joacă, nu mai sta!

Foaie verde de brăduț,

Ursul meu cu doi puiuți,

Foaie verde de dudău,

Ursul meu de la Bacău

A venit la dumneavoastră

Ca să joace-o ursarească

Na! Na! Na! Martine, na!

Nu te da nu te muia!

Joac, joacă, ursule,

Că s-or coace murele,

Mai tare te-i îngrășa

Și prin case vei juca.

Saltă, saltă tot mai sus,

Ca și anul care-i dus!

Ia apleacă-te în jos,

Să saluți gazda frumos!

Foaie verde de secară,

Să ieși ursule afară!

Foaie verde de stejar

Sănătate, gospodari!

La anu’ și la mulți ani!

Pluguşorul

Pluguşorul este un străvechi obicei agrar – derivat dintr-o practică primitivă, trecut printr-un rit de fertilitate – care s-a transformat, în timp, într-o urare de recolte bogate în anul care abia începe, însoţită de strigături, pocnete de bici şi sunete de clopoţei.

 

YouTube video

 

Plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit, de-a lungul timpului, cu un plug în miniatură sau cu buhaiul care imită mugetul boilor. Textul strigat de colindătorii care merg cu Pluguşorul reprezintă „o naraţie privind muncile agricole, recurgând la elemente fabuloase, începe cu aratul, fiind urmat de semănat, de îngrijirea plantelor, de recoltat şi de adusul boabelor în hambare”, se arată în volumul „Cartea de Crăciun”, potrivit agerpres.ro

Colindătorii – purtând la gât traiste încărcate cu boabe de grâu, secară, orz sau ovăz – intră în case, aruncă boabe cu mâna imitând semănatul pe ogor şi urează gazdelor sănătate şi roade bogate. Ei sunt răsplătiţi cu mere, colaci sau bani.

Sorcova

Copiii se bucură când merg cu Sorcova, ei purtând o crenguţă înmugurită de copac sau o sorcovă confecţionată dintr-un băţ în jurul căruia sunt împletite flori de hârtie colorată. Numele „sorcovă” vine de la cuvântul bulgar ”surov” (verde fraged), care aminteşte de ramura înmugurită, ruptă dintr-un arbore.

 

YouTube video

 

Sorcova este înclinată de mai multe ori în direcţia unei anumite persoane, gestul fiind însoţit de versurile: „Sorcova, vesela/Să trăiţi, să-mbătrâniţi/Ca un măr, ca un păr/ Ca un fir de trandafir/Tare ca piatra, iute ca săgeata/Tare ca fierul, iute ca oţelul/ La anu’ şi la mulţi ani!”.

Numele de Sorcova vine de la cuvântul bulgar surov (verde fraged), aluzie la ramura abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-un arbore. Înclinată de mai multe ori în direcția unei anumite persoane, Sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite vigoare și tinerețe celui vizat.

Sorcova, vesela,
Să trăiți, să-mbătrâniți,
Ca un măr, ca un păr,
Ca un fir de trandafir,
Tare ca piatra,
Iute ca săgeata,
Tare ca fierul,
Iute ca oțelul.
La anul și la mulți ani!

Altă variantă:

Sorcova, vesela,
Să trăiți, să-mbătrâniți,
Ca un măr, ca un păr
Ca un fir de trandafir.
Ca merii, ca perii,
În mijlocul verii;
Ca vița de vie
La Sfântă Mărie
Tare ca piatra,
Iute ca săgeata
Tare ca fierul
Iute ca oțelul.
Vacile lăptoase,
Oile lânoase,
Porcii unsuroși
Copii sănătoși
Câte cuie sunt pe casă
Atâția galbeni pe masă.
La anul și la mulți ani!
Să trăiți să ne dați bani.

Altă variantă:

Sorcova,
Vesela,
Peste vară,
Primăvară,
Să trăiți,
Să-mbătrâniți. Să-nfloriți,
Să mărgăriți,
Ca un măr,
Ca un păr,
Ca un fir
De trandafir.
Tare ca piatra,
Iute ca săgeata,
Tare ca fierul,
Iute ca oțelul,
La anu’
Și la mulți ani.

În prima zi a noului an, de Sfântul Vasile, se crede că cerurile se deschid, că rugăciunile sunt ascultate și că animalele vorbesc cu glas omenesc. Atunci se merge cu Plugușorul și cu Sorcova, obiceiuri ce invocă prosperitatea și belșugul pentru gospodăria celui care primește colindătorii. Se spune că aceia care nu primesc cetele de colindători vor avea necazuri și sărăcie în anul ce vine.

Alte obiceiuri de Anul Nou

În ultima zi din an, dar şi în prima zi a Anului Nou, este bine să nu facem cheltuieli şi să nu aruncăm nimic din casă – nici măcar gunoiul, deoarece odată cu el, aruncăm afară din casă şi norocul. Totodată, oamenii nu trebuie să aibă nicio datorie când începe noul an. În caz contrar, ei vor rămâne datori întreg anul, arată site-ul https://calendarulortodox.ro.

Conform tradiţiei populare, la miezul nopţii dintre ani uşa casei trebuie să fie deschisă, pentru a-i face loc anului vechi să iasă şi Anului Nou să intre. Bătrânii spun că la trecerea dintre ani este bine ca fiecare persoana să poarte o haină nouă şi ceva roşu, dar şi să aibă în buzunar nişte bani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Sursa: Alba24.ro, Agrepres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Patriarhul Daniel, mesaj pentru Duminica Mironosițelor numită și Duminica femeilor creștine

Publicat

Publicitate

Patriarhul României a transmis un mesaj cu ocazia Duminicii Mironosițelor numită și Duminica femeilor creștine. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel elogiază curajul mironosițelor, pe care le oferă model femeii de azi și le mulțumește „tuturor bunicilor, mamelor și surorilor, care L-au mărturisit pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu, în viața noastră”.

Totodată, Patriarhul Daniel le menționează cu recunoștință pe femeile care lucrează în unităţi medicale, centre sociale, centre de zi și așezăminte rezidențiale, servicii de îngrijire la domiciliu, unde aduc alinare bolnavilor, încurajare celor săraci şi singuri.

Textul integral:

Publicitate

Sfintele Femei Mironosițe – mărturisitoare ale Învierii Domnului

Hristos a înviat!

În Duminica a treia după Paști, numită și Duminica Mironosițelor, le cinstim pe Sfintele Femei Mironosițe, întrucât acestea reprezintă modele de curaj, credință și smerenie în Biserică.

Împreună cu Sfinții Apostoli, ucenițele Domnului L-au urmat pe Mântuitorul Hristos, atunci când vestea Evanghelia Împărăției cerurilor, contribuind prin slujirea lor la lucrarea Sa misionară. Unele dintre acestea au fost martore ale Pătimirilor și ale Învierii Sale din morți. Astfel, în prima zi a săptămânii, duminică, dis-de-dimineață, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov și a lui Iosif/Iosie (numită și Maria lui Cleopa) și Salomeea (soția lui Zevedeu și mama celor doi fii, Iacov și Ioan) au mers la mormântul lui Iisus, ca să ungă Trupul Său, după obiceiul iudaic, arătând astfel o prețuire deosebită, prin mirurile sau uleiurile aromate, de mare preț.

Publicitate

Întrucât ele au fost primele persoane care au primit de la îngeri vestea că Hristos Cel răstignit a înviat din morți, au devenit mărturisitoare curajoase ale Învierii Domnului. Alături de Maica Domnului, Ioana (soția lui Cuza, un ispravnic al regelui Irod), Suzana, Marta și Maria (surorile lui Lazăr) și toate celelalte femei sfinte înscrise în calendarul Bisericii reprezintă icoane ale femeilor creștine, care, atât în familii sau în mănăstiri, cât și în spitale sau în alte instituții, își împlinesc vocația de a fi vestitoare ale Luminii lui Hristos, într-o lume marcată de suferință sufletească și trupească.

Dacă duminica trecută, în 12 mai 2024, Biserica Ortodoxă Română a sărbătorit Ziua Națională a Familiei, astăzi cinstește Duminica Femeilor creștine, pentru a evidenția misiunea femeilor creștine în Biserică și în societate. Prin urmare, le mulțumim tuturor bunicilor, mamelor și surorilor, care L-au mărturisit pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu, în viața noastră, care ne-au insuflat dragostea pentru El și pentru Biserica Sa, precum și tuturor celor care contribuie la educația creștină a copiilor, la îngrijirea bolnavilor și la buna desfășurare a vieții sociale.

În anul 2024, proclamat în Patriarhia Română ca fiind An omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor, le menționăm cu recunoștință pe toate femeile care lucrează în unităţi medicale, centre sociale, centre de zi și așezăminte rezidențiale, servicii de îngrijire la domiciliu, unde aduc alinare bolnavilor, încurajare celor săraci şi singuri. Sprijinul emoțional, compasiunea, înțelegerea și comunicarea eficientă între bolnav, familia acestuia și personalul medical sunt condițiile principale pentru a spori vindecarea celor suferinzi. Ceea ce astăzi oferă tot mai puțin familia și instituțiile statului trebuie oferit de slujitorii Bisericii, deoarece vindecarea sufletului facilitează vindecarea trupului.

Publicitate

Cu prilejul Duminicii Mironosițelor și al sărbătorilor închinate Femeilor creștine și Familiei, aducem mulțumire lui Dumnezeu pentru darurile revărsate asupra femeilor creștine, evlavioase și harnice, felicitându-le și dorindu-le ani mulți, cu sănătate, bucurie și ajutor de la Dumnezeu, spre vestirea Învierii lui Hristos, Doctorul sufletelor și al trupurilor noastre.

† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

FOTO: Oana Nechifor

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfinții Andronic și Iunia

Publicat

Publicitate

Sfinții Andronic și Iunia sunt modele de urmat pentru familiile creștine, „soți întru robie’. Ei se numără printre cei 70 de apostoli. Sfinții Andronic și Iunia sunt făcători de minuni. Sunt considerați a fi cei mai vestiţi dintre apostoli, de către Sfântul Ioan Gură de Aur, pentru faptele lor minunate. Dar Sfinții Andronic și Iunia nu sunt atât de cunoscuți printre credincioși pe cât ar trebui. Ei au luptat împotriva păgânilor. Și s-au dovedit a fi vindecători, prin Sfântul Duh, de toate bolile și suferințele.

Misionari pe viață. Despre Sfântul Andronic se știe că a fost rudă cu Sfântul Apostol Pavel. A propovăduit cuvântul Mântuitorului şi a luptat întreaga viață împotriva închinării la idoli. Sfântul Andronic a fost hirotonit episcop al Panoniei, fără a deține un loc special pentru tronul episcopal. Așa se face că s-a dedicat călătoriilor cu scop de predică, în toată regiunea, alături de soția lui, Iunia, ca ajutor de nădejde. Este pomenit în Biserică atât pe 17 mai, cât și pe 30 iulie și la 4 ianuarie, când sunt cinstiți toți cei 70 de apostoli. Cărțile sfinte vorbesc despre Sfânta Iunia ca fiind „mult-minunată, moartă pentru lume’ și că „viețuia numai pentru Hristos’. Cei doi au reușit să atragă la credința creștină mulți păgâni, au ridicat biserici, au dărâmat temple ale idolilor și au vindecat mulți oameni de nelecuit până atunci.

Au trecut la cele veșnice ca niște adevărați mucenici, iar moaștele lor au fost găsite în apropiere de Constantinopol, lângă poarta Evghenia, loc unde, peste ani, a fost ridicată o biserică. Pentru faptele lor minunate au fost pomeniți de însuși Sfântul Apostol Pavel în Epistola către romani, numindu-i „soți în robie, vestiți între apostoli, care şi mai înainte de mine au fost în Hristos’. Pe de altă parte, Sfântul Ioan Gură de Aur spunea despre Sfânta Iunia: „Ce mare e înțelepciunea acestei femei, spre a fi socotită vrednică a fi chemată una dintre apostoli!’. Au rămas în inimile credincioșilor drept vindecători ce aveau și harul scoaterii demonilor din om.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 16 mai 2024

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 16 mai 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 16 mai 2024:

Loto 6/49: 24, 22, 43, 26, 16, 37

Publicitate

Loto 5/40: 30, 12, 27, 15, 25, 21

Noroc: 2, 4 ,2, 1, 5 , 5, 0

Noroc Plus: 7, 7, 8, 8, 6, 1

Publicitate

Super Noroc: 6, 1, 1, 5, 3, 4

Joker: 18, 41, 9, 4, 6 +8

 

Publicitate

Citeste mai mult

Actualitate

Ce altceva nu știm? MApN a recunoscut că un aparat de zbor fără pilot a fost găsit la Unțeni, în Botoșani

Publicat

Publicitate

Ministerului Apărării Naţionale (MApN) a recunoscut joi, că un aparat de zbor fără pilot a fost găsit în judeţul Botoşani, în urmă cu aproape trei luni, la finele lui februarie 2024. Acesta era de proveniență civilă şi nu avea armament şi nici muniţie, precizează instituția.

Ministerului Apărării Naţionale (MApN) a recunoscut acest lucru abia după ce cazul a fost făcut public astăzi de către jurnaliștii de la Monitorul de Botoșani, după o amplă anchetă în comuna Unțeni, loc în care s-a prăbușit aparatul de zbor.

Cu privire la informațiile referitoare la aparatul de zbor fără pilot descoperit în luna februarie în județul Botoșani, Biroul de presă al MApN a transmis într-un comunicat că face următoarele precizări:

Publicitate

“În data de 29 februarie, Ministerul Afacerilor Interne a solicitat sprijinul Ministerului Apărării Naționale pentru cercetarea și analiza unui aparat de zbor fără pilot, de mici dimensiuni, pe care l-a identificat în apropierea localității Unțeni, jud. Botoșani, ca urmare a sesizării făcute de un cetățean.

Echipa formată din specialiști ai MApN și ai altor instituții din Sistemul Național de Apărare a executat, în cursul aceleiași zile, cercetări la fața locului și a ridicat aparatul de zbor pentru expertizarea de natură tehnică.

În urma expertizărilor, a rezultat că aeronava fără pilot era de proveniență civilă, neavând la bord echipamente de tip sau de uz militar și nici armament sau muniție”, a transmis MApN.

Publicitate

Instituția nu a precizat însă despre ce tip de aparat de zbor este vorba și nici dacă era “fără pilot” în sensul că nu avea pilot uman la bord sau dacă era o dronă comandată de la distanță.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending