Acest articol prezintă o analiză a opțiunilor pe care le are un angajator din domeniul construcțiilor în ceea ce privește salariile angajaților, în contextul modificărilor fiscale de la 1 ianuarie 2025. După apariția la finalul anului 2024 a așa-numitei Ordonanțe-trenuleț (care a elimina facilitățile fiscale pentru sectoarele construcții, IT, agricultură și industria alimentară), angajatorii din sectorul construcțiilor sunt nevoiți să analizeze profund impactul creșterii fiscalității salariale asupra activităților lor, informează alba24.ro.
Este vorba despre aproximativ 82492 de întreprinderi, cu un număr mediu de 484032 salariați, conform Institutului Național de Statistică (Ordonanţa de urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1334/31.12.2024).
Salariile în construcții din 2025
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru sectorul construcții, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabilește la suma de 4.582 lei lunar (fără a include indemnizațiile, sporurile şi alte adaosuri), pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 27,714 lei/oră.
Îngrijorările deținătorilor de afaceri din domeniu au apărut pe fondul modificărilor fiscale care nu mai acordă angajaților din acest domeniu anumite facilități fiscale: scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate (10%), precum și cota redusă de contribuție la asigurările sociale (care era 20,25% față de 25% cota generală).
De la începutul anului 2025, aceste facilități nu mai sunt valabile, chiar dacă Guvernul României, prin acordul încheiat cu Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii, declara începând cu 1 ianuarie 2019 sectorul construcţiilor sector prioritar, de importanţă naţională pentru economia românească pentru următorii 10 ani.
Facilități fiscale anulate
Pare că, deși trebuiau să fie menținute aceste facilități fiscale până în anul 2029, “pereții” guvernamentali fiscali care au susținut salariile s-au surpat și o privire atentă asupra pieței construcțiilor din România ne arată un mediu vulnerabil la schimbările fiscale. Discutăm despre un domeniu confruntat deja cu o mare fluctuație a forței de muncă și cu marje de profit ale afacerilor din ce în ce mai scăzute, pe fondul inflației ridicate, a costurilor materialelor, costurilor mari ale îndatorării bancare, birocrației excesive din domeniul autorizărilor, termenelor de finalizare dificil de respectat etc.
Publicitate
Ultimele statistici ale Institutului Național de Statistică, din decembrie 2024, ne arată că în perioada 1.01-31.10.2024, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, faţă de perioada 1.01-31.10.2023, ca serie brută, cu 4,1%.
Un comunicat din noiembrie 2024 al Institutului Național de Statistică arată că 12,1% dintre întreprinderile din România activează în domeniul construcțiilor și 11,4% dintre salariații din România lucrează în construcții (ultimele date disponibile, aferente anchetei anului 2023, AICI)
Salariile din construcții: comparație cu decembrie 2024
Calculele de mai jos arată situația comparativă a salariilor din domeniul construcțiilor în decembrie 2024, față de ianuarie 2025.
A fost analizat un salariu brut lunar de 4582 lei (minimul), precum și câteva valori brute cu titlu de exemplu – 6000 lei, 8000 lei, 10000 lei și 12000 lei. Se observă din analiza aferentă lunii decembrie 2024, că la salariul minim brut de 4582 lei, un angajat obținea o sumă netă de 3196 lei, în timp ce, în luna ianuarie 2025, prin creșterea fiscalității, un salariat va obține salariul net de 2739 lei (pentru același salar minim brut lunar de 4582 lei), cu 457 de lei mai puțin (14,3% scădere salariu net).
Sumele nete pierdute de salariații din construcții cresc pe măsura creșterii salariului brut analizat (spre exemplu, salariatul cu un salariu brut de 10000 lei va pierde 1125 lei, 16,13% din salariul net).
Scăderea salariilor din construcții. Efecte
Dacă facem un exercițiu de analiză a acestei situații de scădere drastică a salariilor nete din construcții din perspectiva angajaților, înțelegem că moralul și productivitatea acestora vor fi afectate în perioada imediat următoare. Pe de altă parte, analiza situației trebuie să fie efectuată și din perspectiva angajatorilor din construcții.
Ca să mențină salariile nete la niveluri atractive, angajatorii din construcții vor fi nevoiți să analizeze dacă afacerile lor se pot menține pe “linia de plutire” a profitabilității(și așa fragile din domeniu) și dacă aleg să aloce mai mult buget pentru salarii. O analiză a unei asemenea alternative, în care angajatorii din construcții pot să suporte creșterea taxelor aferente salariilor, arată că dacă optează să acorde salariatului un salariu net lunar de 3196 lei – echivalent minimului din decembrie 2024 – cheltuielile angajatorului cresc din ianuarie 2025 cu 18,31%, iar taxele încasate de stat cu 57,62%.
Cheltuielile suplimentare ale angajatorului se majorează chiar și cu 19,24% pentru un salar net de 5580 lei (echivalent vechiului brut de 8000 lei), iar taxele încasate de stat în acest caz cresc cu 60,54%.
Opțiuni pentru angajatori
Ce opțiune au angajatorii ? Fie să suporte ei această creștere a cheltuielilor cu forța de muncă din profit (cu riscul de a nu mai fi profitabili), fie să le recupereze de la clientul final (dacă este posibil), ceea ce va conduce la o creștere generalizată a prețurilor în domeniul construcțiilor – care și așa erau prohibitive pentru populația generală.
Evident, angajatorii din toate sectoarele afectate de eliminarea facilităților fiscale vor întâmpina aceleași probleme, fiind nevoiți să regândească și să bugeteze foarte atent toată structura de costuri specifică fiecărui business.
În concluzie, problemele deficitului fiscal uriaș și ale îndatorării publice fără precedent a României, pe fondul cărora au crescut de la 1 ianuarie 2025 taxele fiscale pentru angajații din construcții, par să genereze în cascadă efecte puțin prezentate detaliat în spațiul public, referitoare la situația generală a profitabilității și continuității afacerilor din domeniul construcțiilor. Este posibil ca numeroși angajatori din construcții să nu aibă posibilitatea să suporte taxele fiscale suplimentare și salariații să piardă sume considerabile din salariile nete – aceasta pare a fi opțiunea generală a angajatorilor din construcții, care nu își permit să majoreze cheltuielile salariale nete din propriile profituri, deja fragilizate de credite bancare semnificative cu dobânzi în creștere, prețuri majorate ale materialelor în condiții de inflație mare, fluctuații de personal, activitate sezonieră și adesea îngreunată de dificultăți administrative birocratice publice etc.
Profesor universitar dr. Adela Socol – contributor Alba24
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Impozitele locale pe clădiri, terenuri și autoturisme ar putea crește cu până la 70%, potrivit unui set de măsuri discutat marți de Guvern cu primarii de municipii. Propunerile fac parte dintr-un nou val de reforme fiscale, denumit “pachetul doi”, prin care autoritățile încearcă să aducă mai mulți bani la bugetul de stat și, implicit, în bugetele locale, scrie alba24.ro.
Premierul Ilie Bolojan a avut, marţi, la Palatul Victoria, o primă rundă de consultări cu reprezentanţii Asociaţiei Municipiilor din România, în contextul întâlnirilor de lucru organizate cu autorităţile locale pe tema reformei administraţiei publice locale.
„Suntem la jumătatea anului 2025 într-o situaţie dificilă, atât pe componenta de deficit bugetar, cât şi pe cea de investiţii aflate în derulare. Am început implementarea primului pachet de măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare şi corectarea unor dezechilibre. Datele Ministerului Finanţelor ne arată că trebuie să continuăm această direcţie. Aşadar, pregătim cel de-al doilea pachet guvernamental care va cuprinde reforma administraţiei publice. Ţinta noastră este să reducem cheltuielile cu personalul din administraţia publică, să îmbunătăţim încasarea impozitelor locale, să creştem eficienţa serviciilor publice şi să continuăm descentralizarea”, a transmis Ilie Bolojan.
Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Asociației Municipiilor din România au analizat propunerile privind reforma impozitării proprietăţilor, angajament asumat de România prin PNRR, reducerea numărului de angajaţi din administraţia publică locală şi creşterea performanţei profesionale, activarea clauzei potrivit căreia bugetele de echilibrare a bugetelor locale se vor stabili proporţional cu nivelul de încasare a impozitelor.
Impozitul pe clădiri, terenuri și mașini ar urma să crească cu până la 70%
„Se vor mări cu 70%. Asta e ideea din acest moment. La un moment dat exista un soft. Nu putea fi aplicat în localitățile din zona rurală și în localitățile mai mici, orase. Probabil în marile municipii se putea aplica”, a declarat primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, la Digi24.
Publicitate
Potrivit acestuia, se are în vedere creșterea veniturilor încasate de către primării, după 1 ianuarie 2026.
Până în prezent, era deja propusă o dublare a impozitului pe proprietate, însă acest plan nou adaugă o povară financiară asupra cetățenilor.
Reduceri de personal de până la 20% în administrația locală
În ceea ce privește tăierile de 20% din posturile ocupate în primării, în cadrul întâlnirii dintre reprezentanții Guvernului și primari s-ar fi ajuns la un consens. Mai exact, va urma o analiză pentru fiecare primărie și se va lăsa la latitudinea administrațiilor locale cum își gestionează banii și câți oamenii vor pleca.
Urmează o analiză pentru fiecare funcționar și în funcție de eficiență vor vedea care sunt oamenii care pleacă. Practic, fiecare primărie va trebui să se descurce cu bugetul.
Discuțiile Guvernului cu reprezentanții de la nivel local vor continua.
Ședința coaliției, anulată după ce PSD a anunțat că nu va mai participa
Ședința coaliției PSD-PNL-USR-UDMR care urma să aibă loc miercuri dimineața a fost anulată, după ce PSD a anunțat că nu va mai participa, în semn de protest față de USR.
După anunțul deceselui fostului președinte Ion Iliescu, USR i-a cerut lui Ilie Bolojan să nu decreteze doliu național și nici să nu organizeze funeralii de stat pentru acesta.
Un tânăr de 34 de ani, din comuna Vorniceni, s-a ales cu dosar penal după ce, în timp ce conducea un utilaj agricol pe drumul public, a intrat cu acesta în gardul unei femei de 68 de ani, din aceeași localitate. Incidentul s-a petrecut marți, 5 august 2025, iar polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au fost sesizați de urgență.
La fața locului, oamenii legii au constatat că bărbatul nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule, iar utilajul pe care îl conducea nu era înmatriculat. În plus, în urma testării cu aparatul etilotest, acesta avea o alcoolemie de 1,24 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Tânărul a fost condus la o unitate medicală pentru prelevarea de mostre biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei. Polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului, conducerea fără permis și punerea în circulație a unui vehicul neînmatriculat.
Polițiștii Serviciului Rutier au desfășurat marți, 5 august 2025, o amplă acțiune pentru combaterea excesului de viteză, pe raza localităților Flămânzi și Câmpeni, zone cunoscute cu risc ridicat de accidente rutiere.
În doar câteva ore, polițiștii au aplicat 22 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 35.000 de lei. Nu mai puțin de 17 șoferi au rămas fără permis de conducere după ce au fost surprinși depășind limita legală de viteză.
Polițiștii rutieri atrag atenția că viteza excesivă rămâne una dintre principalele cauze ale accidentelor grave, iar astfel de acțiuni vor continua în perioada următoare.
Un bărbat de 48 de ani, din comuna Corni, s-a ales cu dosar penal după ce a fost surprins conducând un autoturism fără a deține permis de conducere. Incidentul a avut loc marți, 5 august 2025, când polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani l-au oprit pentru un control de rutină.
În urma verificărilor, s-a constatat că bărbatul nu a deținut niciodată permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule. Cu toate acestea, a ales să urce la volan, expunându-se pe sine și pe ceilalți participanți la trafic la riscuri majore.
Polițiștii au întocmit pe numele acestuia un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere”, iar cercetările sunt în desfășurare