Connect with us

Eveniment

Începe stresul: Se cazează studenții în cămine la Cluj-Napoca. Câte locuri sunt disponibile și ce tarife se plătesc

Publicat

Publicitate

Universitățile de stat din Cluj-Napoca se pregătesc de primirea studenților în cămine înaintea anului universitar care începe în luna octombrie. Astfel, cele 5 universități – UBB, UTCN, UMF, USAMV și UAD oferă, în total, peste 14.500 de locuri, scrie cluj24.ro.  

UBB, cele mai multe locuri

Cele mai multe locuri de cazare, aproximativ 6.500, sunt puse la dispoziție de Univesritatea ”Babeș-Bolyai” (UBB) în camere cu 2, 3, pâna la 5 locuri în cele 17 cămine studențești din Hasdeu și str. Teodor Mihali.

Tarifele sunt cuprinse între 120 lei/lună pentru un student cazat în cameră cu 5 paturi + baie și bucătărie comune și ajung până la 190 de lei/ lună în cameră cu 2 paturi, baie și bucătărie proprii.

”Toate căminele au fost igienizate peste vară. Cererile s-au depus deja la facultăți, iar repartizarea se face de către comisiile de cazare de la fiecare facultate, din care fac parte și reprezentanții studenților.

Cazarea se va va în ultimul weekend înainte de începerea anului universitar – 29 septembrie – 1 octombrie”, au spus reprezentanții UBB, care au adăugat că locurile din căminele studențești acoperă cam jumătate din cereri.

Sport și fitness pentru studenții UTCN

Căminele Universității Tehnice din Cluj-Napoca însumează aproximativ 5.000 de locuri de cazare, distribuite în cele 2 campusuri studențești Observator și Mărăști.

Publicitate

Taxele de cazare s-au menținut aceleași față de anul trecut, astfel că un student UTCN va plăti 220 lei/lună în cameră de 4 paturi, 4 persoane, 325 de lei pentru camera de 2 paturi în care sunt cazate 2 persoane  – cazul studenților familiști, iar studenții cu nevoi speciale care se cazează în camera de 1 pat plătesc 600 lei/lună.

”Toate căminele universității au fost modernizate complet în ultimii ani, (de la mobilier, parchet, băi, instalații sanitare, electrice), toate camerele au baie proprie, acces la săli de lectura, spălătorie la fiecare etaj, oficiu de gătit, internet gratuit, sisteme de supraveghere și de prevenire a incendiilor .

În fiecare vară, în timpul vacantei se fac lucrări de întreținere acolo unde este necesar.

În vara anului 2023 au fost renovate 3 cămine din campusul Observator si s-au efectuat lucrări de reparație acolo unde a fost cazul. Sistemul de iluminat exterior a fost înlocuit cu unul nou în tot campusul iar cantina studențească a intrat în proces de renovare completă încă de la începutul anului.

Până în prezent, s-a modernizat în întregime bucătăria, toate echipamentele au fost înlocuite cu unele noi, instalațiile de încălzire, ventilare, sanitare și electrice, la fel.

Până la sfârșitul anului, proiectul include modernizarea spațiului de servit masa iar la începutul anului viitor vor începe lucrările de  modernizare a bibliotecii din campus, care va fi cuprinde spații individuale de studiu, spații recreative, spații comun, săli de lectura cu acces la fondul de carte.

De asemenea, spălătoria mare care deservește cele 2 campusuri a fost modernizată și funcționează cu echipamente profesionale noi”, au spus reprezentanții UTCN.

În ceea ce privește spațiile sportive și de mișcare, anul acesta s-a construit un nou teren de sport în incinta campusului Observator, cu gazon artificial și nocturnă.

Tot în aceasta vara, s-a început în luna mai și s-a finalizat în iulie, un spațiu de recreere pentru studenți.

”Cu o suprafață de 280 mp, spațiul cuprinde echipamente de fitness reglabile și mobilier urban. Valoarea proiectului se ridică la 660.000 lei și cuprinde echipamente de maximă siguranță și calitate superioară, în conformitate cu ultimele normative europene.

Modul de funcționare și instrucțiunile de utilizare ale aparatelor de fitness se pot accesa prin scanarea codul QR aflat pe fiecare echipament. Sistemul de iluminare nocturn permite folosirea acestui spațiu și pe timp de noapte, indiferent de anotimp”, au mai spus cei de la universitate.

În ceea ce privește modul de funcționare al întregului proces de cazare și acomodare a studenților, în fiecare cămin există un comitet format din studenți care comunica cu administratorii și cu șeful serviciului cămine cantine, și care este receptiv la toate problemele studenților.

Cazarea începe în acest an în 26 septembrie și se desfășoară conform unui calendar bine stabilit, astfel încât întregul proces să decurgă organizat și să răspundă nevoilor studenților.

Cantină cu prețuri mici pentru studenții UMF

Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca pune la dispoziția studenților 2620 de locuri de cazare, în toate cele 7 cămine ale universității, situate în campusurile studențești din Observator și Hașdeu. Toate căminele UMF Iuliu Hațieganu sunt renovate și dotate după cele mai bune standarde europene.

Cazările au loc în perioada 25-27 septembrie între orele 8-16 pentru bobocii de anul I și în perioada 28 septembrie – 1 octombrie în același interval orar pentru studenții din anii II-VI.

Tarifele pentru cazare sunt variabile, în funcție de tipul camerei. Astfel, sunt camere cu 4 paturi, iar un loc de cazare într-o astfel de cameră costă 190 de lei pe lună pentru o persoană. Pentru camerele cu 3 paturi, tariful este de 280 de lei pe lună, respectiv camere cu 2 paturi, pentru care pretul lunar este de 370 de lei. Camerele dispun de baie proprie, bucătărie, spălătorie, practic, sunt dotate cu toate cele necesare.

În complexul studențesc Hașdeu studenții UMF „Iuliu Hațieganu” au la dispoziție și o sală de fitness modernă și foarte bine dotată.

”De asemenea, universitatea pune la dispoziția studenților și cadrelor didactice încă 6 noi amfiteatre renovate  în acest an după cele mai moderne și actuale standarde. Mai mult, în acest an universitar vor fi puse la dispoziția studenților mediciniști 2 biblioteci, care dispun de cele mai valoroase volume medicale din țară.

Pentru consultații, îngrijiri medicale și tratament, studenții vor avea la dispoziție și două cabinete medicale, respectiv un cabinet stomatologic amenajate recent unde vor lucra cadre medicale specializate”, arată reprezentanții UMF.

Totodată, universitatea deține 2 cantine care abia așteaptă să își deschidă porțile pentru studenți și profesori cu prețuri foarte accesibile. De exemplu, prețul unui meniu complet pornește de la 10 lei și poate ajunge până la 17 lei. Mâncarea este de foarte bună calitate, preparată sub atenta supravehgere a unui specialist în nutriție și dietetică.

Aproape 1500 de locuri la USAMV

Universitate de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) pune la dispoizția studenților un număr de 1460 de locuri de cazare în cele cămine studențești din Hasdeu și de la Calea Moților, care acoperă 85% din cereri.

Cazările au avut loc, deja, în perioada 22-23 septembrie

”Ca în fiecare an, au avut loc igienizări, dezinfecții și dezinsecții, iar la capitolul investiții, achiziționare cazane, necesare centralelor de încălzire”, au precizat reprezentanții USAMV.

Cazarea costă între 300 și 450 de lei pe lună în cameră cu 2 paturi și baie proprie, 270 de lei în camera cu 2 paturi fără baie proprie, 210 lei în cameră cu 3 sau 4 locuri fără baie proprie, cea mai ieftină – 190 de lei, fiind cazarea în cameră cu 4,5,6 locuri fără baie proprie.

În căminul Agronomia 2, de exemplu, studenții au la dispoziție camere de 2 locuri cu grup sanitar, duş şi frigider propriu, oficii dotate cu aragaze şi cuptoare cu microunde, maşini de spălat, internet wifi și, parcări.

UAD, cele mai puține locuri de cazare

Cea mai mică dintre instituțiile de învățământ superior din Cluj-Napoca, Universitatea de Artă și Design (UAD) oferă doar 124 de locuri de cazare în cele 2 cămine studențești de pe str. Albac și Al. Vaida-Voevod.

Cazările încep din data de 28 septembrie în intervalul orar 8-16, tariful pentru regia de cămin find cuprinsă între 250 lei/lună și 550 de lei pe lună.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Economia României a scăzut cu 0,2% în trimestrul al treilea

Publicat

Publicitate

Produsul intern brut a scăzut cu 0,2% în termeni reali în trimestrul III al acestui an, comparativ cu trimestrul precedent, după un avans de 1% în T2 față de T1, potrivit estimărilor semnal publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS), scrie alba24.ro.

Față de același trimestru din anul 2024, Produsul intern brut a înregistrat o creștere de 1,6%, pe seria brută, și de 1,4% pe seria ajustată sezonier, potrivit Agerpres.

În perioada ianuarie-septembrie 2025, economia a crescut cu 0,8% comparativ cu perioada similară a anului trecut, pe seria brută, și cu 1,4% pe seria ajustată sezonier.

”Ca urmare a revizuirii seriei brute prin includerea estimării Produsului intern brut pentru trimestrul III 2025 în seria trimestrială, seria ajustată sezonier a fost recalculată, indicii de volum fiind revizuiți față de a doua variantă provizorie a Produsului intern brut pentru trimestrul II 2025, publicată în comunicatul de presă nr. 259 din 10 noiembrie 2025, astfel:

  • rezultatele trimestrului I 2024, comparativ cu trimestrul IV 2023, nu au fost revizuite (100,0%);
  • rezultatele trimestrului II 2024, comparativ cu trimestrul I 2024, nu au fost revizuite (99,6);
  • rezultatele trimestrului III 2024, comparativ cu trimestrul II 2024, au fost revizuite de la 100,4% la 100,6%;
  • rezultatele trimestrului IV 2024, comparativ cu trimestrul III 2024, au fost revizuite de la 100,6% la 100,5% ;
  • rezultatele trimestrului I 2025, comparativ cu trimestrul IV 2024, au fost revizuite de la 100,0% la 100,1;
  • rezultatele trimestrului II 2025, comparativ cu trimestrul I 2025, au fost revizuite de la 101,2% la 101,0%.

Seriile ajustate sezonier se recalculează trimestrial în conformitate cu practica europeană’, precizează INS.

Fondul Monetar Internațional previzionează că economia României va crește, în 2025, cu 1%, iar în 2026 cu 1,4%, estimări în scădere comparativ cu cele din primăvară, de 1,6% și, respectiv 2,8%.

Publicitate

De asemenea, cele mai recente analize economice pentru Europa și Asia Centrală publicate de Banca Mondială arată că economia românească va înregistra un avans de doar 0,4% în acest an și unul de 1,3% anul viitor.

La București, ultimele estimări ale Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză indică o creștere a PIB de 0,6% în acest an și de 1,2% în 2026.

Citeste mai mult

Eveniment

Legea RCA a fost promulgată. Care sunt noile reguli. Asigurare obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice

Publicat

Publicitate

Asigurare obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice. Legea RCA cu noile reguli în domeniu a fost promulgată, în 13 noiembrie, de președintele Nicușor Dan, informează alba24.ro.

Actul normativ transpune în legislația românească prevederile Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European.

Asigurarea obligatorie RCA devinde obligatorie și pentru alte categorii de vehicule, precum trotinetele electrice, bicicletele electrice și altele similare.

Legea RCA. Noile reguli

Asigurarea RCA este obligatorie pentru orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe șine, cu:

  • o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h
  • masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h
  • orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) indiferent dacă este cuplată sau necuplată
  • tramvai

Legea RCA. Excepții

Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA:

  • persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată, atunci când:
    • organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternative care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părți terțe, inclusiv spectatorilor și altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculelor acestora

Contractul RCA

Contractul RCA conține informații privind:

  • numărul și data încheierii contractului, părțile contractului RCA
  • perioada de valabilitate
  • limitele maxime de răspundere stabilite de către asigurătorul RCA
  • prima de asigurare, numărul ratelor, scadența ratelor,
  • intermediarul, clasa bonus/malus
  • numărul de înmatriculare/înregistrare și numărul de identificare a vehiculului
  • statele în care acest document are valabilitate.

Asigurătorii RCA solicită informațiile necesare pentru evaluarea riscului, conform propriilor criterii stabilite în tariful de primă și verifică corectitudinea informațiilor privind datele de identificare și tehnice ale vehiculului, datele proprietarului/utilizatorului acestuia.

Publicitate

Asigurătorii RCA își asumă răspunderea pentru toate contractele RCA, inclusiv pentru cele alocate de către BAAR, precum și pentru erorile sau omisiunile apărute la emiterea contractelor RCA fie direct, fie prin intermediarii de asigurări sau de asigurări auxiliare.

Limitele de despăgubire RCA

Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:

  • pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei
  • pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

ASF poate revizui prin reglementări proprii limitele, conform actelor delegate emise de către Comisia Europeană.

Suspendarea asigurării RCA

Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului.

Asigurătorul RCA comunică asiguratului, în termen de 5 zile de la data solicitării, suspendarea efectelor contractului RCA.

Pe toată durata suspendării efectelor contractului RCA, a înmatriculării vehiculului, vehiculul se imobilizează într-un spațiu privat, în afara domeniului public.

În cazul suspendării efectelor contractului RCA, în baza opțiunii asiguratului, asigurătorul RCA:

  • prelungește valabilitatea contractului RCA cu perioada pentru care efectele contractului au fost suspendate, prin emiterea unui act adițional;

sau

  • restituie asiguratului diferența de primă corespunzătoare perioadei de suspendare calculată pro-rata numai în cazurile în care nu s-au plătit ori nu se datorează despăgubiri pentru evenimente produse în perioada de valabilitate a contractului RCA.

Suspendarea efectelor contractului RCA are loc cu începere de la data primirii de către asigurătorul RCA a solicitării de suspendare, dar nu mai devreme de data suspendării  înmatriculării vehiculului și numai până la data încetării suspendării înmatriculării sau a dreptului de circulație a vehiculului.

Reparații pe baza RCA

Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparației oricărei unități reparatoare auto, în condițiile legii, fără nicio restricție sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unității reparatoare auto, care ar putea să-i influențeze opțiunea.

Contractul RCA va cuprinde o clauză potrivit căreia, în cazul producerii unei daune, persoana prejudiciată să se poată adresa pentru efectuarea reparației oricărui operator economic care desfășoară activități de reparații ale autovehiculelor, în condițiile legii, fără nicio restricție sau constrângere care ar putea să-I influențeze opțiunea.

Control asigurare RCA

Controlul asigurării RCA este permis și atunci când acesta:

  • se realizează prin intermediul unor dispozitive tehnice ce fac parte dintr-un sistem electronic de control și gestiune a traficului la nivel local sau național
  • când verificarea se realizează și asupra vehiculelor care staționează în mod obișnuit pe teritoriul României
  • se realizează fără oprirea vehiculelor.

Operatorii sistemelor de control prelucrează datele cu caracter personal ale asiguraților și conducătorilor de vehicule în acord cu prevederile legislației naționale și europene privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.

Datele cu caracter personal prelucrate în temeiul prezentului articol exclusiv în scopul efectuării unui control privind asigurarea RCA se păstrează numai atât timp cât sunt necesare în acest scop și, de îndată ce acesta a fost îndeplinit, se șterg complet.

Dacă în urma unui control privind asigurarea RCA se constată că un vehicul este acoperit de o asigurare RCA, operatorul șterge datele respective.

În cazul în care în urma unui control nu se poate stabili dacă un vehicul este acoperit de o asigurare RCA, datele sunt păstrate pentru o durată limitată, care nu depășește numărul de zile necesare pentru a stabili dacă vehiculul este asigurat RCA.

Vezi integral Lege RCA modificari_promulgata 13 nov 2025

Citeste mai mult

Eveniment

Școala Gimnazială ,,Ștefan cel Mare” nr.14 Botoșani a primit vizita jandarmilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Elevii și cadrele didactice au apreciat prezența și discuțiile purtate, aspect reliefat de mesajul postat de instituția de învățământ pe o rețea de socializare:

,,Astăzi, 13 noiembrie 2025, elevii au avut parte de o activitate preventiv- educativă din cadrul programului „Școala ta în siguranță” alături de reprezentanții Jandarmeriei Botoșani.
Cu această ocazie au fost prezentate aspecte privind prevenirea faptelor antisociale, moduri de acțiune în diferite situații și aspecte referitoare la rolul Jandarmeriei în societate.
Copiii au urmărit cu interes și demonstrația unui câine special antrenat și au aflat cum sunt folosiți acești patrupezi curajoși în misiunile jandarmilor.

O lecție practică despre curaj, disciplină și protecția cetățenilor.

Astfel de activități îi ajută pe copii să înțeleagă importanța respectului și a siguranței în comunitate.”, au transmis jandarmii botoșăneni.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va desfăsura activități de acest gen pe toată durata anului școlar, pentru prevenirea faptelor antisociale ce ar putea afecta buna desfășurare a actului educațional, siguranța elevilor și a cadrelor didactice.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Procesiune în Protopopiatul Dorohoi cu racla cu sfinte moaște de la Catedrala Mitropolitană din Iași 

Publicat

Publicitate

La începutul Postului Nașterii Domnului, timp de o săptămână, Protopopiatul Dorohoi va fi gazda unei importante manifestări misionar-duhovnicești: Procesiunea cu racla Catedralei Mitropolitane din Iași, raclă ce adăpostește părticele din moaștele mai multor sfinți precum și o parte din Brâul Maicii Domnului.

Evenimentul se va desfășura în perioada 16 – 23 noiembrie 2025, cu binecuvântarea IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, și își propune să aducă mângâiere, nădejde și binecuvântare credincioșilor din întregul protopopiat, într-o perioadă de intensificare a rugăciunii și pregătirii sufletești.

Prin organizarea acestei procesiuni în preajma începutului postului, Protopopiatul Dorohoi își dorește să ofere credincioșilor un cadru propice pentru a intra în atmosfera de rugăciune, iertare și pace specifică acestui timp de pregătire pentru Praznicul Nașterii Domnului.

Programul procesiunii

Duminică, 16 noiembrie – Parohia „Învierea Domnului”, Dorohoi
Cercul Pastoral „Sfântul Nicolae” Dorohoi – președinte Pr. Ifrim Cătălin

Luni, 17 noiembrie – Biserica „Adormirea Maicii Domnului”, Cervicești
Cercul Pastoral „Sf. Spiridon” Leorda – președinte Pr. Ștefan Ciobanu

Publicitate

Marți, 18 noiembrie – Biserica „Nașterea Maicii Domnului”, Rogojești
Cercul Pastoral „Sf. Dumitru” Dersca – președinte Pr. Rus Ioan Flaviu

Miercuri, 19 noiembrie – Biserica „Sfinții Voievozi Mihail și Gavriil”, Cristinești
Cercul Pastoral „Sf. Arhangheli” Ibănești – președinte Pr. Mihai Ștefan Bogdan

Joi, 20 noiembrie – Biserica „Sfinții Împărați Constantin și Elena”, Broscăuți
Cercul Pastoral „Sf. Împărați Constantin și Elena” Broscăuți – președinte Pr. Pristavu Cosmin Constantin

Vineri, 21 noiembrie – Biserica „Sfântul Nicolae”, George Enescu
Cercul Pastoral „Pogorârea Duhului Sfânt” Dumeni – președinte Pr. Ostafie Marcel

Sâmbătă, 22 noiembrie – Biserica „Sfântul Gheorghe”, Bucecea
Cercul Pastoral „Sf. Ioan Botezătorul” Vf. Câmpului – președinte Pr. Butescu Valerică

Duminică, 23 noiembrie – Biserica „Adormirea Maicii Domnului”, Șendriceni
Cercul Pastoral „Adormirea Maicii Domnului” Șendriceni – președinte Pr. Țigănescu Mihai

Programul liturgic zilnic

Seara: Ceasul al IX-lea și Vecernia unită cu Litia; în cadrul slujbei va avea loc primirea Sfintelor Moaște, aduse de delegația Cercului Pastoral precedent.

Dimineața: Sfânta Liturghie și/sau Taina Sfântului Maslu, săvârșite de preoții Cercului Pastoral.

Pe parcursul zilei: Biserica va rămâne deschisă pentru închinarea credincioșilor și pentru momente de rugăciune personală.

Acest pelerinaj cu Sfintele Moaște reprezintă un dar duhovnicesc deosebit pentru credincioșii din Protopopiatul Dorohoi, mai ales în contextul începutului Postului Nașterii Domnului. Prin rugăciunile și mijlocirea Maicii Domnului și a Sfinților, se dorește aducerea vindecării sufletești și trupești, întărirea credinței și creșterea comuniunii între parohiile protopopiatului.

Protopopiatul Dorohoi adresează invitația tuturor credincioșilor de a participa la momentele liturgice și de rugăciune din această perioadă, spre folos și spor duhovnicesc.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending