Connect with us

Eveniment

Începe stresul: Se cazează studenții în cămine la Cluj-Napoca. Câte locuri sunt disponibile și ce tarife se plătesc

Publicat

Publicitate

Universitățile de stat din Cluj-Napoca se pregătesc de primirea studenților în cămine înaintea anului universitar care începe în luna octombrie. Astfel, cele 5 universități – UBB, UTCN, UMF, USAMV și UAD oferă, în total, peste 14.500 de locuri, scrie cluj24.ro.  

UBB, cele mai multe locuri

Cele mai multe locuri de cazare, aproximativ 6.500, sunt puse la dispoziție de Univesritatea ”Babeș-Bolyai” (UBB) în camere cu 2, 3, pâna la 5 locuri în cele 17 cămine studențești din Hasdeu și str. Teodor Mihali.

Tarifele sunt cuprinse între 120 lei/lună pentru un student cazat în cameră cu 5 paturi + baie și bucătărie comune și ajung până la 190 de lei/ lună în cameră cu 2 paturi, baie și bucătărie proprii.

”Toate căminele au fost igienizate peste vară. Cererile s-au depus deja la facultăți, iar repartizarea se face de către comisiile de cazare de la fiecare facultate, din care fac parte și reprezentanții studenților.

Cazarea se va va în ultimul weekend înainte de începerea anului universitar – 29 septembrie – 1 octombrie”, au spus reprezentanții UBB, care au adăugat că locurile din căminele studențești acoperă cam jumătate din cereri.

Sport și fitness pentru studenții UTCN

Căminele Universității Tehnice din Cluj-Napoca însumează aproximativ 5.000 de locuri de cazare, distribuite în cele 2 campusuri studențești Observator și Mărăști.

Publicitate

Taxele de cazare s-au menținut aceleași față de anul trecut, astfel că un student UTCN va plăti 220 lei/lună în cameră de 4 paturi, 4 persoane, 325 de lei pentru camera de 2 paturi în care sunt cazate 2 persoane  – cazul studenților familiști, iar studenții cu nevoi speciale care se cazează în camera de 1 pat plătesc 600 lei/lună.

”Toate căminele universității au fost modernizate complet în ultimii ani, (de la mobilier, parchet, băi, instalații sanitare, electrice), toate camerele au baie proprie, acces la săli de lectura, spălătorie la fiecare etaj, oficiu de gătit, internet gratuit, sisteme de supraveghere și de prevenire a incendiilor .

În fiecare vară, în timpul vacantei se fac lucrări de întreținere acolo unde este necesar.

În vara anului 2023 au fost renovate 3 cămine din campusul Observator si s-au efectuat lucrări de reparație acolo unde a fost cazul. Sistemul de iluminat exterior a fost înlocuit cu unul nou în tot campusul iar cantina studențească a intrat în proces de renovare completă încă de la începutul anului.

Până în prezent, s-a modernizat în întregime bucătăria, toate echipamentele au fost înlocuite cu unele noi, instalațiile de încălzire, ventilare, sanitare și electrice, la fel.

Până la sfârșitul anului, proiectul include modernizarea spațiului de servit masa iar la începutul anului viitor vor începe lucrările de  modernizare a bibliotecii din campus, care va fi cuprinde spații individuale de studiu, spații recreative, spații comun, săli de lectura cu acces la fondul de carte.

De asemenea, spălătoria mare care deservește cele 2 campusuri a fost modernizată și funcționează cu echipamente profesionale noi”, au spus reprezentanții UTCN.

În ceea ce privește spațiile sportive și de mișcare, anul acesta s-a construit un nou teren de sport în incinta campusului Observator, cu gazon artificial și nocturnă.

Tot în aceasta vara, s-a început în luna mai și s-a finalizat în iulie, un spațiu de recreere pentru studenți.

”Cu o suprafață de 280 mp, spațiul cuprinde echipamente de fitness reglabile și mobilier urban. Valoarea proiectului se ridică la 660.000 lei și cuprinde echipamente de maximă siguranță și calitate superioară, în conformitate cu ultimele normative europene.

Modul de funcționare și instrucțiunile de utilizare ale aparatelor de fitness se pot accesa prin scanarea codul QR aflat pe fiecare echipament. Sistemul de iluminare nocturn permite folosirea acestui spațiu și pe timp de noapte, indiferent de anotimp”, au mai spus cei de la universitate.

În ceea ce privește modul de funcționare al întregului proces de cazare și acomodare a studenților, în fiecare cămin există un comitet format din studenți care comunica cu administratorii și cu șeful serviciului cămine cantine, și care este receptiv la toate problemele studenților.

Cazarea începe în acest an în 26 septembrie și se desfășoară conform unui calendar bine stabilit, astfel încât întregul proces să decurgă organizat și să răspundă nevoilor studenților.

Cantină cu prețuri mici pentru studenții UMF

Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca pune la dispoziția studenților 2620 de locuri de cazare, în toate cele 7 cămine ale universității, situate în campusurile studențești din Observator și Hașdeu. Toate căminele UMF Iuliu Hațieganu sunt renovate și dotate după cele mai bune standarde europene.

Cazările au loc în perioada 25-27 septembrie între orele 8-16 pentru bobocii de anul I și în perioada 28 septembrie – 1 octombrie în același interval orar pentru studenții din anii II-VI.

Tarifele pentru cazare sunt variabile, în funcție de tipul camerei. Astfel, sunt camere cu 4 paturi, iar un loc de cazare într-o astfel de cameră costă 190 de lei pe lună pentru o persoană. Pentru camerele cu 3 paturi, tariful este de 280 de lei pe lună, respectiv camere cu 2 paturi, pentru care pretul lunar este de 370 de lei. Camerele dispun de baie proprie, bucătărie, spălătorie, practic, sunt dotate cu toate cele necesare.

În complexul studențesc Hașdeu studenții UMF „Iuliu Hațieganu” au la dispoziție și o sală de fitness modernă și foarte bine dotată.

”De asemenea, universitatea pune la dispoziția studenților și cadrelor didactice încă 6 noi amfiteatre renovate  în acest an după cele mai moderne și actuale standarde. Mai mult, în acest an universitar vor fi puse la dispoziția studenților mediciniști 2 biblioteci, care dispun de cele mai valoroase volume medicale din țară.

Pentru consultații, îngrijiri medicale și tratament, studenții vor avea la dispoziție și două cabinete medicale, respectiv un cabinet stomatologic amenajate recent unde vor lucra cadre medicale specializate”, arată reprezentanții UMF.

Totodată, universitatea deține 2 cantine care abia așteaptă să își deschidă porțile pentru studenți și profesori cu prețuri foarte accesibile. De exemplu, prețul unui meniu complet pornește de la 10 lei și poate ajunge până la 17 lei. Mâncarea este de foarte bună calitate, preparată sub atenta supravehgere a unui specialist în nutriție și dietetică.

Aproape 1500 de locuri la USAMV

Universitate de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) pune la dispoizția studenților un număr de 1460 de locuri de cazare în cele cămine studențești din Hasdeu și de la Calea Moților, care acoperă 85% din cereri.

Cazările au avut loc, deja, în perioada 22-23 septembrie

”Ca în fiecare an, au avut loc igienizări, dezinfecții și dezinsecții, iar la capitolul investiții, achiziționare cazane, necesare centralelor de încălzire”, au precizat reprezentanții USAMV.

Cazarea costă între 300 și 450 de lei pe lună în cameră cu 2 paturi și baie proprie, 270 de lei în camera cu 2 paturi fără baie proprie, 210 lei în cameră cu 3 sau 4 locuri fără baie proprie, cea mai ieftină – 190 de lei, fiind cazarea în cameră cu 4,5,6 locuri fără baie proprie.

În căminul Agronomia 2, de exemplu, studenții au la dispoziție camere de 2 locuri cu grup sanitar, duş şi frigider propriu, oficii dotate cu aragaze şi cuptoare cu microunde, maşini de spălat, internet wifi și, parcări.

UAD, cele mai puține locuri de cazare

Cea mai mică dintre instituțiile de învățământ superior din Cluj-Napoca, Universitatea de Artă și Design (UAD) oferă doar 124 de locuri de cazare în cele 2 cămine studențești de pe str. Albac și Al. Vaida-Voevod.

Cazările încep din data de 28 septembrie în intervalul orar 8-16, tariful pentru regia de cămin find cuprinsă între 250 lei/lună și 550 de lei pe lună.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

VIDEO: Precizările premierului Ilie Bolojan despre creșterea impozitelor pentru persoane fizice și reforma din administrație

Publicat

Publicitate

Premierul Ilie Bolojan a făcut precizări, vineri, în conferință de presă, despre pachetul fiscal și reforma administrației publice. În ceea ce privește creșterea impozitului pe proprietăți la persoanele fizice, de anul viitor, acesta susține că măsura era necesară și explică motivele, scrie alba24.ro.

”Pachetul fiscal prevede din august o creștere a impozitului pe proprietăți la persoanele fizice, de la începutul anului viitor.

Această creștere era necesară pentru că aveam, raportat la puterea de cumpărare, cele mai mici impozite pe proprietate la persoanele fizice. Aveam o pondere în PIB mult mai mică față de UE. Toate aceste impozite sunt practic venituri pentru autoritățile locale, acolo unde ei locuiesc. Ele reprezintă contribuția fiecărui cetățean la ce se face în fiecare localitate. Peste tot se asfaltează, se introduc rețele de apă și gaz, se reabilitează școli, se lucrează la spitale.

Anul viitor, Guvernul nu va mai putea transfera sume pentru echilibrarea bugetară așa cum a făcut în anii trecuți, pentru că nu avem acești bani, sunt bani pe care îi împrumutăm cu dobânzi foarte mari. Pentru ca aceste lucrări să continue, banii încasați suplimentar sub forma acestor impozite ar trebui direcționați către cofinanțarea acestor lucrări”, a declarat Bolojan.

YouTube video

 

Publicitate

Pachetul fiscal

Declarațiile premierului:

”Pachetul al doilea a fost întârziat ca urmare a contestațiilor depuse la CCR și ca urmare a deciziei Curții de a declara articolul care se referă la testarea cu pantograful a angajaților de la ANAF, ca neconstituțional.

În parlament au fost scoase articolele declarate neconstituționale și nu s-a nicio altă modificare. Plecăm de la premisa că acest pachet va fi declarat constituțional.

Faptul că s-a dat un termen, data de 10 decembrie este un lucru bun. Pe de o parte, acest pachet stă la baza bugetului pe anul viitor. Pe de altă parte, adoptarea lui permite depunerea cererii de plată nr. 4 din PNRR, care este în valoare 2,62 miliarde de euro.

Impozitarea mașinilor

Jalonul privind taxarea poluării dă un discount de 20% la impozitarea pentru mașinile noi și penalizare de până la 20% pentru mașinile foarte vechi. Adoptarea acestui jalon e o condiție pentru depunerea cererii nr. 4. Prin urmare, imediat ce va fi declarat constituțional, vom depune această cerere. La finalul lunii februarie, România ar trebui să încaseze acest grant, astfel încât să se poată desfășura investițiile pe anul viitor.

În trimestrul al treilea, față de trimestrul III al anului trecut am încasat bugete mai mari. Deci ne-au crescut încasările cu aproape 10 miliarde lei atât pe componentele de impozit pe venit, cât și încasări din TVA (15%), accize (11%) iar contribuțiile pe Casa de sănătate cu 8,5%.

În luna octombrie de exemplu, comparat cu anul trecut, cheltuielile de la buget au scăzut cu peste 500 milioane. Față de 14,2 mld lei cheltuieli cu salarii în sector public, am ajuns la peste 13,6 miliarde.

Nu putem corecta acest deficit care va ajunge anul acesta la 8,4% decât prin măsuri de scădere a cheltuielilor, pentru a evita noi taxe și impozite.

Acest pachet fiscal, care ar trebui să intre în decembrie, va fi alături de pachetul pentru administrație baza bugetului pe anul viitor”.

Reforma din administrația publică

Am susținut adoptarea pachetului pentru administrație. El nu înseamnă doar reducerea unor cheltuieli de personal, ci creșterea capacității administrației locale de a avea o bună guvernare, descentralizare, creșterea autorității acestora în zona de urbanism, pentru disciplina în construcții, curățenie ș.a.

Nu trebuie să fugim de componenta de reducere de cheltuieli pe care o prevede acest pachet. Cred că adoptarea este necesară în perioada următoare, urmărind câteva principii de bază.

Analiza administrației arată că peste tot este loc de mai bine.

Acolo unde se dovedește că avem personal în plus, că avem oameni care nu performează, care sunt duși în spate de către alții și îi demotivează pe angajații din sectorul public, aceste posturi nu mai merită să fie finanțate din bugetele de stat, ele trebuie desființate.

Anul viitor, dacă anunțăm un buget și o țintă de buget, să avem garanția că la finalul anului că ne apropiem de acea țintă.

Dobânzile s-au redus în ultimele trei luni cu câteva puncte procentuale, le putem reduce și mai mult. Gradul nostru de îndatorare ne permite să ne împrumutăm la dobânzi mult mai mici. Însă creditorii noștri trebuie să vadă că suntem serioși, că avem grijă de bani, că nu-i risipim.

Reducerea de posturi în primării

Percepția că se vor reduce cu 10% toate salariile nu are nicio legătură cu realitatea.

Acolo unde, într-o primărie, se constată că numărul de angajați depășește norma care va fi stabilită, pot fi desființate posturile sau primăriile își pot verifica sporurile sau grilele de salarizare. Impozitele cetățenilor trebuie să plece spre investiții, nu spre salariile funcționarilor.

Exemplu minor de la guvern: Plăteam pe mașini la început de an 840 de milioane, chirii, pe lună. Am redus la jumătate numărul de mașini, am plătit jumătate din chirie și a fost anulat contractul de închiriere cu RA-APPS, s-a făcut un alt contract. Plătim doar la 10% față de cât plăteam la începutul anului. Nu s-a surpat cancelaria. Avem economie de 700 milioane lunar, la un singur capitol.

Sporuri pe fonduri europene

Alt exemplu, pe sporuri, pe fonduri europene. Accesarea fondurilor europene nu a fost un scop, ci scopul era să beneficieze de prevederile care-i premiau pe cei care accesau fonduri europene.

Nu a fost normal să nu accesăm finanțările pe PNRR, dar Ministerul Fondurilor Europene a luat sporuri care practic le-au dublat salariile în ultimii ani. Nu poți să-ți dublezi salariile dacă nu ai rezultate.

Departamentele care nu-și fac treaba, care nu accesează finanțări, să fie penalizate, să nu mai ia aceste sporuri.

Și-au luat mii de oameni sporurile la nivelul maxim.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO&FOTO: Părintele profesor Grigore Diaconu, sărbătorit la 77 de ani

Publicat

Publicitate

La sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului, atmosfera liturgică de la Biserica „Sfântul Gheorghe” din Botoșani a căpătat astăzi o notă aparte. Părintele profesor Grigore Diaconu, Cetățean de Onoare al municipiului, și-a aniversat ziua de naștere, fiind înconjurat de prețuirea credincioșilor.

Alături de el s-au aflat preoții Dumitru Mateciuc, parohul bisericii din inima orașului, pr. Aurel Chiroșcă, pr. Ștefan Holban și numeroși credincioși veniți să participe la slujbă, transformând această zi într-o bucurie deplină. La finalul slujbei, părintele a primit flori și o urare profundă izvorâtă din recunoștința creștinilor prezenți la slujbă. Vizibil emoționat, părintele Grigore Diaconu a mulțumit tuturor cu o binecuvântare și un scurt cuvânt.

Ajuns la 77 de ani de viață și 56 de ani de preoție, dintre care peste trei decenii cu „normă dublă”, părintele profesor Grigore Diaconu rămâne una dintre personalitățile marcante ale vieții bisericești și educaționale din Botoșani. Hirotonit la 8 noiembrie 1969 pentru Parohia Santa Mare, de vrednicul de pomenire Patriarh Iustin Moisescu, tânărul preot avea să înceapă aici prima etapă a misiunii sale pastorale, construind o casă parohială și restaurând bisericile din Santa Mare și Berza.

La 1 ianuarie 1978, Patriarhul Teoctist, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Sucevei, îl numește protopop al Protopopiatului Botoșani. Timp de 12 ani, într-o perioadă grea, marcată de opreliștile regimului comunist, părintele Diaconu a coordonat construcția a 14 biserici, 25 de case parohiale, două case de oaspeți la Mănăstirea Vorona, precum și numeroase lucrări de restaurare și pictură la zeci de lăcașuri de cult.

Din 1990, a slujit ca paroh la Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva”, continuându-și activitatea cu aceeași dăruire și rigoare.

În aprilie 1997, părintele Grigore Diaconu a preluat, prin concurs, conducerea Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe”. Aici, timp de 17 ani, pune bazele unei instituții moderne, dezvoltând spațiile de învățământ, dotând laboratoarele și cantina, amenajând un paraclis și construind un nou corp de clădire cu sprijinul Băncii Mondiale.

Publicitate

Prin parteneriatele pe care le-a inițiat cu organizații și parohii din Germania și Olanda, seminarul a beneficiat de aparatură modernă și mobilier nou, care au contribuit la profesionalizarea actului educațional. Tot el a sprijinit numeroși elevi proveniți din familii modeste, mulți dintre aceștia devenind ulterior preoți, profesori sau specialiști în domenii importante.

Pentru întreaga sa activitate pastorală, educațională și social-filantropică, părintele Grigore Diaconu a primit anul trecut Titlul de Cetățean de Onoare al municipiului Botoșani. Iar recent, i-a fost conferit ordinul „Crucea Patriarhală”, cea mai înaltă distincție a Patriarhiei Române pentru clerici, ca semn al recunoașterii unei misiuni împlinite cu responsabilitate, credință și neobosit devotament.

„Cel mai important lucru este că am reușit să zidesc biserici în inimile credincioșilor”, mărturisea părintele, rezumând în aceste cuvinte o viață întreagă dedicată slujirii lui Dumnezeu și oamenilor.

Citeste mai mult

Economie

ANAF introduce Declarația Unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025. Cine trebuie să o depună. OFICIAL

Publicat

Publicitate

ANAF introduce Declarația Unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025. Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat, în această săptămână, în secțiunea Transparență decizională de pe www.anaf.ro, proiectul de ordin al președintelui instituției privind aprobarea procedurii de precompletare, verificare și transmitere a formularului 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, scrie alba24.ro.

Proiectul stabilește modul de funcționare a procedurii pentru forma precompletată a Declarației Unice.

Potrivit proiectului, începând cu perioada de declarare a veniturilor aferente anului 2025, ANAF va pune la dispoziția contribuabililor Declarația Unică deja precompletată cu informațiile existente în bazele de date, inclusiv:

  • veniturile realizate;
  • impozitul pe venit datorat;
  • baza de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS) și a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS);
  • cuantumul contribuțiilor datorate.

După preluarea informațiilor, contribuabilii vor trebui doar să verifice, să completeze dacă este cazul și să depună declarația.

Inițiativa se bazează pe prevederile art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2024, care introduce măsuri pentru digitalizarea proceselor fiscale.

Declarația Unică precompletată va fi disponibilă online, în format electronic, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și în format fizic, la cerere, pentru persoanele care nu sunt înrolate în SPV.

Publicitate

ANAF va pune datele la dispoziția contribuabililor, cel târziu până la 31 martie a anului următor celui în care au fost realizate veniturile, iar după verificare, declarația va trebui depusă până la data de 25 mai 2026.

ANAF introduce Declarația Unică precompletată: Cine trebuie să o depună

Obligația depunerii formularului 212 revine persoanelor fizice care obțin venituri din:

  • activități independente;
  • drepturi de proprietate intelectuală;
  • cedarea folosinței bunurilor;
  • investiții;
  • activități agricole, silvicultură și piscicultură.

Consultare publică până la 29 noiembrie

ANAF invită contribuabilii să transmită sugestii, observații sau propuneri privind proiectul de ordin în termen de 10 zile de la publicare, potrivit Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, respectiv până la 29 noiembrie a.c.

Propunerile pot fi transmise:

  • prin e-mail, la presa@anaf.ro;
  • în format fizic, la sediul ANAF: str. Apolodor nr. 17, sector 5, București 050741, către Serviciul comunicare, relații publice și mass-media (mențiunea „Conform Legii nr. 52/2003”);
  • prin fax, la 021-319.98.57.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Educație pentru siguranță. Elevii au învățat să recunoască și să evite pericolele

Publicat

Publicitate

Creșterea gradului de siguranță în mediul școlar în raport cu diverse forme de manifestare a infracționalității reprezintă o prioritate națională.

Având în vedere prevederile Planului Național de Combatere a Violenței Școlare, precum și a Campaniei pentru creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar de la nivelul unității de învățământ: ,,Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția!”, în data de 21.11.2025 la școala noastră s-a desfășurat o activitate informativ-educativ în colaborare cu Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani, Biroul Siguranță Școlară, având ca scop sensibilizarea elevilor și a cadrelor didactice cu privire la măsurile de protecție pe care le pot adopta pentru siguranța personală. La activitate au participat aproximativ 60 de elevi din ciclul primar alături de învățătorii de clase, director prof. Mihaela Chitic și Agent de poliție Deleanu Crina Ionela.

Tematicile abordate au fost următoarele:

– Prevenirea săvârșirii faptelor cu violență de către elevi;

– Prevenirea bullyingului și a cyberbullyingului;

– Cunoașterea prevederilor legale privind răspunderea penală a minorilor;

Publicitate

– Prevenirea portului fără drept de obiecte periculoase în incinta unităților de învățământ și consecințele legale ale acestor fapte;

Activitatea și-a propus formarea unui comportament responsabil și preventiv în diferite situații din viața de zi cu zi. Reprezentantul Poliției le-a prezentat copiilor, prin discuții și materiale adaptate vârstei, reguli esențiale de prevenire a violenței, comportamente sigure în mediul școlar și modalități de evitare a pericolelor. Am învățat altfel, am învățat pentru viață.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending