Connect with us

Eveniment

Incendii provocate de coșuri de fum necurățate, la Stâncești și Todireni. O femeie a suferit un atac de panică

Publicat

Publicitate

Două gospodării din localitățile Stâncești și Todireni au fost la un pas de tragedie, în ultimele ore, din cauza unor incendii izbucnite în jurul coșurilor de fum. Din fericire, intervenția promptă a pompierilor a împiedicat extinderea flăcărilor și a limitat pagubele.

La Stâncești, incendiul a fost provocat de funinginea acumulată pe pereții interiori ai coșului de fum. Din fericire, focul nu s-a extins dincolo de coș, fiind stins rapid de pompieri.

Situația a fost mai gravă la Todireni, unde flăcările au cuprins acoperișul casei. Aproximativ 20 de metri pătrați au fost distruși înainte ca incendiul să fie localizat și lichidat. La fața locului au intervenit echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, Gărzii de Intervenție Trușești și Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Todireni, cu două autospeciale de stingere.

În timpul intervenției, proprietara locuinței din Todireni a suferit un atac de panică. Aceasta a primit îngrijiri medicale de la un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean, însă a refuzat transportul la spital.

Reprezentanții ISU Botoșani atrag atenția asupra pericolului reprezentat de coșurile de fum necurățate sau neizolate corespunzător. Aceștia recomandă verificarea și curățarea periodică a coșurilor de către persoane autorizate, pentru a preveni astfel de situații care pot pune în pericol vieți și bunuri.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu ce poate apărea pe timpul exploatării coşurilor și a burlanelor de evacuare a fumului, trebuie adoptate următoarele măsuri:

Publicitate

✔️ curățarea periodică a coșurilor de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

✔️ verificarea coşurilor / burlanelor de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.);

✔️ păstrarea distanţei dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului;

✔️ îngroșarea zidăriei coşului la trecerea prin planşee, lăsându-se un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

✔️ tencuirea şi văruirea părţii din pod a coşului de fum, în scopul detectării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (336)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

SOCRATICUL  ȘTEFAN  BAȘNO

În 2004, la Editura “Semne”, Fănuş Neagu publică romanul “Asfinţit de Europă, răsărit de Asie”. Ideea mare a romanului este aceea că  o oarecare stare de oboseală a Europei nu poate duce decât la o revigorare a Asiei,  care “răsare din neant, satisfăcând gustul pentru mistere” (Ana Dobre). Cei care au citit romanul şi au oarece cunoştinţe de matematică, au putut observa că arhitectura  acestuia se bazează pe două mari intersecţii: 1.  Balcanii ca rezultat al intersecţiei dintre Europa şi Asia; 2. Brăila ca rezultat al intersecţiei dintre Balcani şi România.  Spunea Fănuş Neagu într-un interviu din 2005:  1. „Împrejurimile Brăilei sunt naucitor de frumoase. Sunt fabuloasele păduri de salcâm cu floarea roşie de la Viişoara, iar legendarele Bălţi ale Brăilei erau neasemuit de frumoase. Atunci era acea bogăţie de peşte de care vorbeam, erau cântecele şi legendele care s-au croit despre Chira Chiralina”; 2. „Brăila este oraşul cu cele mai frumoase fete din România. Înainte le răpeau turcii, ca pe Chira Chiralina, acum se duc singure la turci. Dar se întorc”  3. „În clipa actuală, Brăila cred că se redresează. Cu greu, dar se redresează. Eu o iubesc la fel de mult ca şi pe cea veche. Bănuiesc că întreprinzătorii, după ce se vor satura de furat, vor lăsa să le curgă aur printre degete şi pentru redresarea acestui oraş frumos”.  

Fănuş Neagu n-a rămas la Brăila. A plecat la Bucureşti, argumentând într-un interviu printr-o veche şi ardelenească zicere: “fiindcă soarele de la Bucureşti răsare”. A plecat la Bucureşti cu Brăila în suflet aşa cum o bucată din Brăila a luat-o şi Panait Istrati cu el în Franţa. Dar nu despre Fănuş Neagu vreau eu să scriu aici, ci despre un alt brăilean, unul care a plecat din Brăila la Botoşani, fiindcă “Luceafărul de la Botoşani răsare”. Semnează creaţiile sale umoristice cu numele de  Ştefan Başno. A penetrat târziu această zonă a literaturii române, dar o face din ce în ce mai bine. Se simte la acest autor spiritul brăilean ca esenţă  a balcanismului românesc: atacuri cu lama ascuţită a cuvântului la beregata celui care îl supără. Ştefan Başno poate fi citit pe facebook-ul său, unde este şi cel mai activ. Scopul său principal este să comenteze actualitatea, pe primul loc aflându-se tot ce ţine de politică.

Adept al ironiei de situaţie, Ștefan Bașno pune accent  pe ironia sub formă de strategie narativă. Grăbit să nu piardă ideea, Ștefan Bașno mai neglijează, uneori, unele aspecte de tehnică prozodică, dar nimic nu impietează talentul său incontestabil, supus adesea  spiritului brăilean, unde “răul e un bine întors” , după cum axiomatizează Ana Dobre. Ascuns după o barbă impozantă care trimite,  la o primă vedere, spre posibile zone ale boemei, realitatea e alta: Ştefan Başno e un mare blând supus esenţei balcanismului românesc în forma data de Brăila şi transplantat la Botoşani unde lucrurile stau altfel: sunt mult mai serioase.

O carte de catrene militante  intitulată  „De la Asklepios la Diogene” este interesantă atât prin titlu cât şi prin autorul (sau autorii) care se ascund sub  pseudonimul Incognito.  Procedeul nu ar fi unul inedit. Acum peste 150 de ani, în 1869,  apare „Iele, grame şi epigrame politice”, semnate cu pseudonimul „O companie de glumeţi” care, până la urmă s-a dovedit ca sub pseudonimul respectiv să se ascundă Dimitrie Bolintineanu.  Incognito ne relevă un text scris la două minţi, aspect pe care îl putem deduce şi din titlu, dar şi din caracterul stilistic al catrenelor, multe respectând  mecanismul de construcţie al unei epigrame. Autorii şi-au propus să iasă din „turnul de fildeş”, localizându-se în „turnul înclinat”, marşând pe o scriere angajată.

Publicitate

Sunt luaţi în vizor politicienii de azi care au înlocuit celebra  „limbă de lemn” cu „limba de talaş”.  Această „limbă” o înlocuieşte, spune Dan Stanca, pe cea „de lemn” prin rindeluirea permanentă a acesteia, descrisă  astfel: „Este o limbă distrusă, sfărâmată, din care valorile expresive au fost îndepărtate.  Este o limbă în care aproape că nici nu mai contează dezacordurile gramaticale sau utilizarea improprie a unor termeni. Această limbă se revarsă zilnic asupra auzului nostru şi ne sileşte şi pe noi s-o folosim”.

Cealaltă parte  a diadei „Incognito” , regăsită sub personalitatea lui Diogene, îşi arogă calitatea de „replicangiu”. Răspunsurile sunt ferme, ironia este devastatoare. Ele se pliază perfect pe eşantioanele sociale alese şi încadrate unor concepte ale politicilor actuale: pensii speciale, suveranism, unchiul Sam,  ţarul cel dement,  statul paralel,  reconfigurarea unor trasee politice,  spectacole gen Mupett Show, conceptul de inginerie socială,  starea de „chelner mic”,  ţara şi şcoala ca afară,  România educată, fashion prezidenţial,  cultura rotaţiei, interesul poartă fesul, vânzări anterioare şi, multe altele, asigurându-vă că nimic nu-i scapă dipolului „incognito”. Cartea este un dialog plin de  vivacitate, nelipsind ici-acolo spiritul ludic.  Tema predilectă fiind politica şi politicianul de oriunde ar fi, asigură fluiditate discursului.

Cele trei secvenţe (epigrame, fabule, parodii) care alcătuiesc volumul semnat de Ștefan Bașno („O mască râde, o mască plânge” – Editura „Pim”, Iaşi, 2023) se supun unor tematici diverse: politica (văzută ca un teritoriu mlăştinos), politicienii (supuşi unor juste argumente), kakistocraţii (drept cei mai răi conducători, drept cei mai neinspiraţi şefi), molia culturală, proştii ( cu accent pe prostul solemn), marile ispite ( pătratul relaţional dat de femeie – bărbat – bani – vin, atât pe laturi cât şi pe diagonale), efectele stării de bullshit (starea de „rahat” a societăţii),  omul mendax (creatorul de minciuni intenţionate sau nu) sau chiar prostocraţia (care  proliferează prin mediocraţie şi stupidocraţie).

Vorbind despre epigrame, putem observa că Ştefan Başno are un simţ formidabil al limbii, pe care l-am constatat încă de pe vremea când amândoi scriam la „Viaţa…” lui Traian Apetrei. El intră cu uşurinţă în jocul rimelor. E şi un mare autoironist, aspect care-l face să cadă şi în simpatice forme de cochetărie. Uneori e chiar violent în afirmaţii, avertizând cârcotaşii că el poate fi şi un redutabil „replicangiu”.

Observaţiile făcute sunt directe, nu e sofisticat în exprimare şi, ceea ce îmi  place cel mai mult, tonul este degajat.  Ceea ce este important  de adăugat este că multe epigrame arată că dimensiunea poetică este în creştere. Mai mult, se observă şi un avantaj spiritual prin prezenţa unor evidente note filozofice şi aforistice. La Ştefan Başno este prezent patosul care nu este unul ieşit din limitele acceptabile, e unul lucid, cu evidente puseuri  balcanice venite dinspre locurile naşterii sale.

Volumul conţine şi 12 parodii având ca scriitori suport pe Dimitrie Bolintineanu, , Alecsandri, Topârceanu, sau Minulescu . Ştefan Başno reciclează doar subiectul aducându-l în prezentul recent, stilul şi metrica fiind păstrate.  Ironia prezentă în parodii învăluie textele originale căzând peste ele ca o ploaie curată de vară.

Volumul este înnobilat şi cu 40 de fabule care respectă  definiţia clasică a acestei specii.  Ştefan Başno îşi impune rolul de narator la persoana a treia, care îndeplineşte cu succes trei condiţii simultane: cunoaşte tot ceea ce fac personajele punându-le într-o poveste,  acţionează ca un sancţionator şi, fapt important,  dirijează interpretarea faptelor. Profesor de excepţie fiind, îi este uşor să apeleze la o  metodologie care să-l ajute în demersul de a  evidenţia prin umor  involuţiile societăţii şi membrilor acesteia.  Ştefan Başno nu creează  doar personaje, ci şi psihologii. Îşi pune bine în evidenţă structuralul impuls polemic cu care a fost înzestrat de la natură. Dintr-o perspectivă peratologică, se opreşte la asocierea demersului literar cu un sistem bazat pe proiectiv, volitiv şi paideic.  Ştefan Başno şi-a impus să vină dinspre arta clasică şi cu siguranţă nu va fi adorat de postmodernişti şi „progresişti”, negăsindu-şi loc vreodată în revistele pe care le patronează USR.  Autorul în discuţie  are o libertate a folosirii cuvântului, existenţa tonurilor colocviale fiind evidente. Citit cu atenţie,  veţi putea observa că acest  volum semnat de Ştefan Başno scrie pe dinafară sufletul românesc. Ştefan Başno este un ironist fin, în sensul că penalizează cu inteligenţă  orice insuficienţă observată. Ironia lui Ştefan Başno  e un semn categoric al libertăţii de expresie pe care şi-a acordat-o. Eu cred că e şi un fel de ironie socratică, în sensul că îşi permite să critice fără reticenţă aerele de superioritate ale unora.  (GEORGICĂ MANOLE)

Citeste mai mult

Eveniment

Femeie în vârstă, găsită singură și dezorientată în Gara Botoșani. Jandarmii au intervenit pentru a o ajuta

Publicat

Publicitate

În noaptea de sâmbătă spre duminică, un echipaj de jandarmerie aflat în misiune de patrulare a observat o femeie în vârstă care părea confuză și dezorientată, în zona Gării din municipiul Botoșani. Era ora 01:30, iar temperatura scăzută accentua starea de disconfort în care se afla femeia.

Jandarmii au abordat-o imediat, încercând să afle detalii despre situația ei. Din discuțiile purtate, femeia, în vârstă de 72 de ani și domiciliată în județul Neamț, a relatat că venise în Botoșani împreună cu soțul ei pentru un consult medical, însă, la un moment dat, s-au pierdut unul de celălalt.

Fără rude sau cunoștințe în municipiu și fără un telefon mobil la îndemână, femeia a încercat să găsească un mijloc de transport care să o ducă înapoi spre casă. A spus că aștepta un tren către stația Verești, însă, la acea oră, nu mai exista nicio cursă disponibilă.

Având în vedere vârsta femeii, ora târzie și lipsa unei alternative de transport, jandarmii au decis să o conducă mai întâi la Unitatea de Primire a Urgențelor din cadrul Spitalului Județean „Mavromati”, pentru a se asigura că starea sa de sănătate este stabilă.

Ulterior, femeia a fost transportată la Centrul Social de Urgențe pentru Persoane Fără Adăpost din Botoșani, unde a fost cazată temporar, în condiții de siguranță. Aceasta va rămâne acolo până dimineață, când autoritățile vor încerca să ia legătura cu familia sau cu soțul de care s-a despărțit accidental.

Gestul prompt al jandarmilor a fost unul nu doar de intervenție, ci și de sprijin umanitar, oferind unei persoane vulnerabile protecția de care avea nevoie într-un moment dificil. Autoritățile reamintesc cetățenilor că, în astfel de situații, sprijinul poate fi solicitat la orice oră prin intermediul apelului 112.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Controale la localurile din Botoșani: Sancțiuni de 92.000 lei pentru lipsa caselor de marcat

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au desfășurat, în noaptea de 22 spre 23 martie, o serie de controale în localurile publice din municipiul Botoșani, în cadrul unei razii de amploare coordonate de Poliția Municipiului. Scopul acțiunii a fost verificarea legalității activităților comerciale și combaterea evaziunii fiscale.

Au fost controlate nouă unități de alimentație publică, iar în opt dintre acestea au fost constatate nereguli grave privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. În consecință, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 92.000 de lei.

Pe lângă amenzile date, polițiștii au confiscat peste 5.000 de lei, sumă considerată numerar nefiscalizat. Acest lucru înseamnă că respectivele încasări nu au fost înregistrate în casele de marcat, fiind suspectate de proveniență ilicită.

Autoritățile anunță că aceste controale vor continua în perioada următoare, în special în zonele urbane unde activitatea comercială intensă este predispusă la încălcarea legii. Polițiștii atrag atenția operatorilor economici să respecte legislația fiscală, altfel riscă sancțiuni mult mai drastice, inclusiv suspendarea activității.

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferi prinși băuți la volan în timpul raziei de noaptea trecută din Botoșani. Polițiștii au reținut mai multe permise

Publicat

Publicitate

Polițiștii de la Botoșani au oprit seara trecută în trafic 373 de autovehicule și au testat aproximativ 200 de șoferi cu aparatul etilotest. În patru dintre cazuri, testele au indicat prezența alcoolului în aerul expirat, iar conducătorii auto au fost sancționați conform legii.

IJP Botoșani a anunțat a fost una dintre componentele esențiale ale raziei desfășurate în noaptea de 22 spre 23 martie în municipiul Botoșani, iar acțiunea poliției rutiere a vizat creșterea siguranței în trafic și prevenirea accidentelor cauzate de consumul de alcool la volan.

Permisele acestora au fost reținute, iar în funcție de alcoolemia constatată, unii dintre aceștia riscă dosare penale sau sancțiuni severe. Acțiunea s-a desfășurat atât pe arterele rutiere din municipiu, cât și în comunele arondate secțiilor rurale nr. 1 Botoșani și nr. 3 Hlipiceni.

Pe lângă sancțiunile pentru alcool la volan, au fost aplicate peste 130 de amenzi pentru alte abateri rutiere, ceea ce arată o creștere a vigilenței în zona circulației. Poliția anunță că astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, într-un efort susținut de responsabilizare a șoferilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending