Sistemul de supraveghere cu brățări electronice va fi extins, de anul viitor, în mai multe județe. Măsura va fi aplicată însă în două etape.
Sindicatul Europol notează că extinderea sistemului de monitorizare electronică în noi județe reprezintă un pas important în asigurarea siguranței publice.
Totodată, atrage atenția că măsura aduce provocări pentru Poliția Română.
Extinderea monitorizării cu brățări electronice
Potrivit Hotărârea Guvernului nr. 1025/2022, despre care Europol precizează că a fost modificată, sistemul de brățări electronice va fi extins astfel:
în anul 2024, în 20 de județe: Bacău, Braşov, Caraş-Severin, Călăraşi, Cluj, Covasna, Galaţi, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinţi, Neamţ, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui şi Vâlcea
în anul 2025, în alte 18 județe: Alba, Arad, Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Brăila, Buzău, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomiţa, Maramureş, Olt, Suceava, Timiş şi Tulcea
Deocamdată, sistemul a fost aplicat în Bucureşti şi Iaşi, Mureş şi Vrancea.
Provocări pentru Poliția Română
”Această decizie reprezintă o mișcare importantă pentru aplicarea legii cât și pentru siguranța victimelor, dar aduce cu sine o serie de provocări semnificative pentru Poliția Română”, potrivit Europol.
Publicitate
Sindicatul amintește, în acest context, de:
tehnologia învechită și neadecvată la nivelul Poliției Române
”Multe dispozitive și echipamente utilizate în prezent sunt de generație veche și, în cele mai multe cazuri, nefuncționale. Acest lucru afectează capacitatea polițiștilor de a utiliza eficient sistemul de monitorizare electronică și de a îndeplini atribuțiile și misiunile specifice în mod corespunzător”, potrivit sursei citate.
problema dotării precare a polițiștilor, în special a celor din mediul rural
Aceasta ”reprezintă o altă piedică majoră în punerea în aplicare a sistemului de monitorizare electronică. Accesul limitat la resursele tehnice necesare poate afecta capacitatea polițiștilor de a efectua monitorizarea corect, cu celeritate și în conformitate cu prevederile legale”.
starea tehnică precară a parcului auto al poliției
Aceasta ”poate fi un obstacol semnificativ în desfășurarea cu succes a programului de monitorizare electronică. Lipsa combustibilului, mai ales în contextul în care au fost blocate angajările de cheltuieli pentru reparații curente la autovehicule dar și achiziția de combustibil, agravează problema și limitează capacitatea polițiștilor de a se deplasa la evenimente, sesizări prin SNUAU 112, pe cale de consecință, și de a implementa eficient SIME”.
deficitul de personal
”Chiar dacă se prevăd înființări de noi funcții de polițiști anii 2024 (…), principala provocare o va reprezenta, la acel moment, capacitatea limitată de pregătire corespunzătoare a acestor noi ofițeri și agenți de poliție, element esențial pentru asigurarea eficienței sistemului de monitorizare electronică”.
lipsa centrelor pentru agresori și a serviciilor de consiliere pentru victime
”Monitorizarea electronică este o tehnică eficientă pentru supravegherea infractorilor, dar este la fel de important să se ofere sprijin și resurse adecvate victimelor”.
Cum se face monitorizarea
Potrivit MAI, monitorizarea face automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României. Se realizează asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora.
Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de personalul de supraveghere care creează semnalarea.
În cadrul monitorizării, nu sunt cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive.
Numai în măsura în care va fi generată o alertă (ce notifică încălcarea unei reguli stabilite) va fi posibilă asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în cazul de monitorizare. Se preiau în mod automat, odată cu generarea alertei și transmit, împreună cu alte date de intervenție, către dispeceratul S.I.M.E. și S.N.U.A.U. 112 și spre cel mai apropiat organ de ordine publică, pentru intervenție, susține MAI.
Dispozitivul electronic de supraveghere pentru persoana supravegheată este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei.
Acesta se utilizează, în cazul:
aplicării ordinului de protecție provizoriu și ordinului de protecție
aplicării ordinului european de protecție, control judiciar și control judiciar pe cauțiune
executării măsurii arestului la domiciliu
supravegherii la distanță.
Inspectoratul General al Poliției Române a semnat, în 1 septembrie 2022, acordul-cadru pentru achiziția sistemului informatic și a 15.000 de kituri de monitorizare, în vederea implementării Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un bărbat care mergea cu bicicleta pe un drum național din județul Botoșani a fost rănit, miercuri, de un glonț tras dintr-un poligon privat, a declarat, joi, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean, Delia Nenișcu.
Potrivit acesteia, bărbatul a fost rănit ușor și a ajuns la Spitalul Județean de Urgență ‘Mavromati’ Botoșani.
‘Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Bucecea au fost sesizați cu privire la faptul că un bărbat de 53 de ani, din orașul Bucecea, ar fi fost lovit de un glonț, în timp ce se deplasa pe drumul național DN 29C, în apropierea unui poligon de tragere privat. A fost constituită echipă operativă formată din polițiști ai Serviciului Arme Explozivi și Substanțe Periculoase care au demarat cercetări pentru stabilirea împrejurărilor in care s-a produs evenimentul. În locul indicat de victimă a fost identificat un element de muniție, care a fost ridicat în vederea continuării cercetărilor’, a precizat Nenișcu.
Până la finalizarea cercetărilor a fost ridicată autorizația de funcționare a poligonului respectiv și a fost suspendată activitatea acestuia.
Cercetările sunt efectuate pentru infracțiunile de vătămare corporală din culpă și uz de armă fără drept. AGERPRES
Protopopiatul Dorohoi, prin implicarea părintelui protopop Ionuț Apetrei, a organizat o nouă campanie de donare de sânge la Centrul de Transfuzii Botoșani. Acțiunea s-a desfășurat în colaborare cu Liceul „Regina Maria” din Dorohoi, elevii fiind coordonați de părintele profesor Șoptică Ciprian.
Inițiativa, devenită deja o tradiție în comunitate, are drept scop sprijinirea persoanelor aflate în suferință și încurajarea tinerilor de a se implica activ în acțiuni de solidaritate și responsabilitate socială.
Centrul pastoral-misionar „Sfântul Ierarh Andrei Șaguna” din Păltiniș, județul Sibiu, a găzduit, în perioada 22-24 septembrie, prima conferință națională a preoților de caritate din Patriarhia Română.
Evenimentul a debutat cu un Te Deum oficiat la Schitul Păltiniș de un sobor condus de pr. Ciprian Ioniță, consilier patriarhal, coordonatorul Sectorului Social-Filantropic al Administrației Patriarhale.
Părintelui consilier patriarhal i s-au alăturat în slujire pr. Alin Nica, coordonatorul preoților de caritate din Arhiepiscopia Bucureștilor, și pr. Liviu Iulian Tarcău, consilierul de misiune al Arhiepiscopiei Sibiului.
Evenimentul a debutat luni, 22 septembrie 2025, cu o slujbă de Te Deum. Foto: Paraclisul Spitalului Cantacuzino
La eveniment au participat peste 100 din cei aproximativ 250 de preoți de caritate din Patriarhia Română.
„Mă bucur că suntem prezenți în număr atât de mare”, a spus Părintele Consilier Patriarhal Ciprian Ioniță în deschiderea lucrărilor. „Este foarte important să fim împreună, să ne împărtășim experiențele pe care le avem fiecare în unitatea spitalicească în care ne săvârșim misiunea.”
Mesajul de binecuvântare al Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Laurențiu a fost transmis de pr. Liviu Tarcău, consilierul pentru misiune al Arhiepiscopiei Sibiului.
Publicitate
Agenda lucrărilor
„Sperăm ca această primă întâlnire să fie un început binecuvântat”, a spus Pr. Ciprian Ioniță, consilier patriarhal coordonator al Sectorului Social-Filantropic al Administrației Patriarhale. Foto: Mitropolia Ardealului / Costin Chesnoiu
Pe agenda lucrărilor a fost prezentarea și discutarea protocolului încheiat între Patriarhia Română și Ministerul Sănătății în octombrie 2022, precum și discutarea unor aspecte misionare, edilitare și filantropice ale activității preoților de caritate din Patriarhia Română.
A doua zi a conferinței a fost dedicată workshopurilor tematice pentru preoții care slujesc în spitale specializate, cum ar fi spitale de psihiatrie, maternități, centre de îngrijiri paliative, spitale oncologice sau multidisciplinare.
„Sperăm ca această primă întâlnire să fie un început binecuvântat și cu multe realizări, iar în decursul anului să avem mai multe proiecte pe care să le desfășurăm împreună”, a spus la final Părintele Consilier Patriarhal Ciprian Ioniță.
Îmbunătățirea comunicării interne și externe
Pr. Alin Nica, coordonatorul preoților de caritate din Arhiepiscopia Bucureștilor. Foto: Mitropolia Ardealului / Costin Chesnoiu
Părintele Alin Nica, coordonatorul preoților de caritate din Arhiepiscopia Bucureștilor, a sintetizat concluziile conferinței pentru Basilica.ro.
„La final, au fost centralizate ideile principale și incluse într-un proces verbal votat de întreaga adunare, care va fi înaintat Administrației Patriarhale pentru informare și pentru rezolvarea anumitor aspecte care ne ajută pe noi, preoții de spital”.
Sub aspect organizatoric-administrativ, au fost instituite metode mai bune de comunicare internă la nivel central și metropolitan, prin crearea unor grupuri de comunicare online ierarhizate începând de la Administrația Patriarhală, cele șase centre mitropolitane, apoi centrele eparhiale.
Au fost discutate aspecte misionare, edilitare și filantropice ale activității preoților de caritate. Foto: Mitropolia Ardealului / Costin Chesnoiu
„De asemenea, au fost prezentate modele de bună practică, cu scopul de a replica idei și proiecte și în alte zone ale țării”, a mai spus Părintele Alin Nica.
Au fost create grupuri de lucru în funcție de specificul spitalelor în care preoții respectivi își desfășoară activitatea.
„Acest lucru are ca scop implementarea unor proiecte pastorale, pentru că sunt diferențe de abordare pe fiecare categorie de spital, și astfel s-au creat grupuri de lucru cu un responsabil de proiect”, a mai explicat coordonatorul preoților de caritate din Arhiepiscopia Bucureștilor.
Entuziasm și emulație
Organizarea conferinței a fost foarte bine primită de preoții de caritate din Patriarhia Română, care au făcut schimb de idei și au stabilit relații mai strânse. Foto: Mitropolia Ardealului / Costin Chesnoiu
„Un obiectiv al nostru asumat este să ne organizăm cât mai bine, pentru a livra informații și materiale pentru Centrul de Presă Basilica, încât, cu suportul dumneavoastră, să putem încuraja, promova și dinamiza lucrarea preotului de spital”, a mai transmis Părintele Alin Nica.
Evenimentul a stârnit entuziasm și emulație în rândul preoților de caritate din țară.
„Această experiență o vom duce mai departe și vom putea implementa anumite lucruri în spitalele în care slujim”, a declarat pr. Ovidiu Bontoș de la Spitalul Județean de Urgență „Dr. Constantin Opriș” din Baia Mare.
„Este mai mult decât m-am așteptat, este o apropiere foarte mare între noi, ne împărtășim foarte multe lucruri, avem foarte multe lucruri de învățat unii de la alții”, a spus și pr. Tinel Florin Dudău, de la Spitalul de Psihiatrie din Poiana Mare, județul Dolj.
„Sunt preot de 23 de ani la Spitalul de Psihiatrie din Poiana Mare, județul Dolj, dar am avut foarte multe lucruri de învățat de la această conferință.”
După această primă ediție, Conferința Națională a Preoților din Caritate din Patriarhia Română va avea loc cu frecvență anuală.
Marți, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu polițiștii din Dorohoi, Săveni și Biroul Județean de Transporturi au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere produse în zona trecerilor la nivel cu calea ferată.
Astfel, în cadrul activităților desfășurate au fost controlate peste 40 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 36 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 4.000 de lei.
Dintre acestea, 12 sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale privind regulile de trecerea la nivel cu calea ferată.