Connect with us
Publicitate

Eveniment

Iepurașul de Paște: Evoluția simbolului de la religiile păgâne la Creștinism. De ce aduce cadouri și care e legătura cu ouăle

Publicat

Publicitate

Paștele este o sărbătoare creștină care sărbătorește învierea lui Hristos după răstignirea sa în Vinerea Mare. Și totuși, de unde asocierea cu iepurașul de Paște?

Trei teme legate de iepuri traversează mitologia și religia globală: sacralitatea percepută în raport cu ei, legătura lor mistică cu luna și legătura lor cu fertilitatea.

Sunt iepurii legați de Paște pentru că adesea au fost considerați sfinți? Iepurii de câmp au fost venerați în mitologia celtică și sunt înfățișați ca niște șmecheri înțelepți în miturile triburilor native americane, de unde s-a inspirat și modelul lui Bugs Bunny.

Publicitate

Povești similare se găsesc în fabulele din Africa Centrală și în figura aferentă lui Br’er Rabbit, eroul suprem al vicleniei.

Potrivit folclorului din Regatul Unit, vrăjitoarele se pot transforma în iepuri de casă și iepuri de câmp.

Iepurii de câmp sunt alergători rapizi și ageri, ceea ce poate explica percepția generală a acestora fie ca fiind vicleni, fie misterioși și obscuri.

Publicitate

Simbolul ”trei iepuri”
În sprijinul acestui punct de vedere se află fenomenul fascinant de transnațional al simbolului „trei iepuri”.

Înfățișează trei iepuri care aleargă într-un cerc fără sfârșit, cu urechile atingându-se pentru a forma un triunghi.

Simbolul a fost descoperit ulterior în toată Europa, în catedrale și sinagogi din Germania, în bisericile parohiale franceze – dar și pe artefacte create în Siria, Egipt și Valea Swat din Pakistan, datând încă din secolul al IX-lea.

Publicitate

Cel mai vechi exemplu poate fi găsit în Peșterile Dunhuang din China, un loc sfânt budist creat în secolul al VI-lea d.Hr.

Atractia simbolului „trei iepuri” este parțial dată de iluzia optică centrală – fiecare iepure individual are două urechi, dar se pare că sunt trei în total.

Motivul pentru care a fost dispersat atât de larg se datorează probabil comerțului internațional din primul mileniu d.Hr.

Alături de multe alte simboluri artistice răspândite, probabil că a apărut pe obiecte care au fost cumpărate, vândute și exportate de-a lungul Drumurilor Mătăsii care legau Europa de Asia.

Se crede că simbolul implică prosperitate și regenerare prin compoziția sa ciclică și formele suprapuse.

Temele reînnoirii și renașterii par legate de mesajul de Paște.

Iepurașul de Paște ar fi putut deriva din acest simbol budist antic?
Se crede că simbolul „trei iepuri” își are originea într-o poveste din Jatakas (povesti despre viețile lui Buddha) despre „ieepurele abnegației”.

În această poveste, iepurele este o încarnare anterioară a lui Buddha istoric, Siddhartha Gautama.

Este atât de generos și de devotat, încât atunci când întâlnește un preot înfometat, s-a autosacrificat pentru a-i oferi o masă.

Drept răsplată pentru virtutea sa, imaginea iepurelui a fost aruncată pe lună. Această poveste și asocierile lunare ale iepurilor de câmp în general au derivat probabil din religii mult mai vechi din India.

Luna are într-adevăr un marcaj pe suprafața ei care arată (cu puțină imaginație și strâmbând ochii) ca un iepure de câmp.

Fertilitatea și iepurașii
Chiar dacă simbolismul și fabulele animale din Orient au intrat în iconografia europeană, Iepurașul de Paște a fost preluat în simbolurile pascale.

Biblia oferă atitudini mixte față de iepuri. În cărțile Deuteronom și Levitic, ele sunt denumite animale impure.

Cu toate acestea, în Psalmi și Proverbe ei sunt descriși ca având o oarecare inteligență, deși în cele din urmă condamnați ca fiind slabi.

Ceea ce i-a fascinat pe anticii greci și romani a fost fertilitatea lor. Filosoful Aristotel (384-322 î.Hr.), de exemplu, a observat cum iepurii s-ar putea reproduce cu o viteză uluitoare.

Un alt scriitor influent, Pliniu cel Bătrân (23-79 d.Hr.), a crezut în mod eronat că iepurii de câmp erau hermafrodiți și că nașterea era împărtășită atât de masculi, cât și de femele.

În perioadele medievale și renascentiste, iepurii puteau fi fie simboluri ale castității, fie ale sexualității fără margini, în funcție de context.

Astfel de abilități uimitoare în reproducerea biologică au avut cu siguranță un impact asupra simbolismului european, scrie BBC.

În arta medievală și renascentistă, iepurii au fost reprezentați frecvent alături de Venus, vechea zeiță romană a iubirii și sexualității.

Pofta este unul dintre cele șapte păcate capitale, iar când artiștii l-au descris în formă alegorică („Luxuria”), uneori a luat forma unei femei cu un iepuraș.

Chiar și în Europa, diferite societăți au folosit iepurii ca o icoană a fecundității și i-au legat de zeitățile reproducerii.

Conform scrierilor Venerabilului Beda (673-735 d.Hr.), o zeitate anglo-saxonă numită Ēostre era însoțită de un iepure, deoarece reprezenta întinerirea și fertilitatea primăverii.

Era sărbătorită în aprilie și se crede că prin Ēostre am dobândit numele pentru Paște (Easter – în limba engleză) și tot așa asocierea cu iepurele.

Dacă este corect, înseamnă că cu mult timp în urmă, iconografia creștină și-a însușit și a adoptat simboluri din religiile păgâne mai vechi, îmbinându-le cu propriile sale.

Învierea Domnului are de asemenea corespondenţi în religii antice, cum ar fi în religia sumeriană. Zeiţa sumeriană Ishtar a fost spânzurată goală de un par, apoi a revenit din lumea morţilor. De asemenea, unul din cele mai vechi mituri ale învierii este cel al lui Horus, zeu egiptean care s-a născut pe 25 decembrie, scrie The Guardian.
În afară de Bede, nu există o legătură clară între Ēostre și Paște, iar Bede nu poate fi considerat o sursă directă a religiei anglo-saxone, deoarece scria dintr-o perspectivă creștină.

De-a lungul istoriei, iepurii și iepurii de câmp au fost văzuți ca fiind sacre și simbolul vicleniei. Ei au fost asociați cu puritatea enigmatică a lunii.

Iepurașul de Paște: De unde povestea cu cadourile aduse de el?
Se pare că prin 1680 a fost publicată o poveste despre tradiția Iepurașului de Paște care ascunde darurile pascale într-o grădină.

Unii istorici consideră originea iepurașului de proveniență germană luterană, rolul său inițial fiind acela de a judeca la începutul Paștilor dacă copiii au avut un comportament bun sau au fost neascultători.

Una din cele mai drăguțe povești este legată de o așezare săracă unde mămici iubitoare dar lipsite de mijloace bănești, au avut inițiativa de a pregăti copiilor lor o surpiză de Paște, dăruindu-le ouă fierte colorate, pe post de cadouri Paște.

Pentru a păstra secretul, au ascuns ouăle cu o zi înainte, într-un tufiș de la marginea pădurii. Surpriza a fost că în joaca lor copii s-au apropiat de marginea pădurii și au zărit un iepuraș țâșnind din tufișul cu ouăle ascunse.

Acesta a luat-o la fugă, dar astfel copii au descoperit ascunzătoarea cu ouă colorate. Convinși fiind că iepurașul le-a adus în dar ouăle în ajunul Paștelui, copii și-au adus cadourile acasă, iar mamele au păstrat secretul și astfel a început tradiția Iepurașului de Paște.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Accident la Flămânzi! Cinci persoane au fost evaluate de cadrele medicale

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în orașul Flămânzi. În eveniment au fost implicate două mașini, în care se aflau, în total, cinci persoane.

 

La fața locului au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și o ambulanță SAJ Botoșani.

Publicitate

 

Aceștia au constatat faptul că ambele autoturisme erau în afara părții carosabile, iar toate persoanele erau ieșite din interior.

 

Publicitate

Din fericire, nimeni nu a avut nevoie de îngrijiri medicale.

 

Pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

„Invitatul Zilei” la Botosani24.ro: Alexandra Huțu, candidat PSD la Senatul României

Publicat

Publicitate

”Invitatul Zilei” la Interviurile Botosani24.ro a fost astăzi Alexandra Huțu, deputatul și candidatul PSD pentru Senatul României.

Alexandra Huțu a vorbit despre inițiativele sale legislative din ultimii patru ani din Camera Deputaților dar și despre planurile sale ca viitor senator în Parlamentul Românei alături de unul dintre cei mai tineri primari ai PSD din județul Botoșani, primarul comunei Gorbănești, Ionuț Lucian Melinte.

Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botosani24.ro de editorul șef Tudor Carare. (CMF: 11240017)

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Cateheza demonstrativă în Parohia „Sfinții Voievozi” Cristești susținută de preotul Mihai Bendiac

Publicat

Publicitate
Elevii clasei a VIII-a A de la Școala Gimnazială Nr. 1 Cristești au participat la Cateheza „Dumnezeu se descoperă mai ușor oamenilor încercați de boală sau suferințe fizice”.
Au fost prezenți părintele Bogdan Azamfirei , coordonatorul activităților catehetice la nivel de protopopiat, părintele Daniel-Constantin Țăranu, misionar protopopesc, părintele Ciornei Mihai-Gabi Bucătăriu, de la Bălușeni, părintele Claudiu Ionescu de la Buzeni și părintele Ovidiu Lungu de la Unguroaia care a conferențiat în partea a doua a întâlnirii.
„Mulțumirile se adresează tinerilor noștri, părintelui Bendiac Mihai Paroh la Parohia Cristești II și conferențiarul de astăzi, doamnei profesor de religie Feciuc Mihaela și părinților participanți”, au transmis organizatorii evenimentului.
Sursa: Protopopiatul Botoșani

Citeste mai mult

Eveniment

România şi Bulgaria se pot alătura pe deplin spaţiului Schengen în ianuarie 2025

Publicat

Publicitate

România şi Bulgaria se pot alătura pe deplin spaţiului Schengen de liberă circulaţie din ianuarie 2025, a declarat vineri ministrul de interne ungar, Sandor Pinter, care a adăugat că decizia finală va fi luată la reuniunea miniştrilor de interne ai UE din 11 decembrie, informează Reuters.

România şi Bulgaria, membre ale Uniunii Europene şi NATO, au aderat parţial la Schengen în martie, după un acord cu Austria care s-a opus iniţial aderării lor pe motiv că trebuie să facă mai mult pentru a preveni imigraţia ilegală.

Deşi controalele la frontierele aeriene şi maritime dintre România şi Bulgaria şi celelalte 27 de ţări membre ale zonei Schengen au fost ridicate, negocierile cu Austria privind intrarea în Schengen şi cu graniţele terestre au continuat pe tot parcursul anului 2024, aminteşte Reuters.

Publicitate

„Cele două ţări au făcut paşi importanţi pentru a obţine statutul de membru cu drepturi depline”, a declarat ministrul de interne ungar Sandor Pinter, într-o conferinţă de presă, după discuţii cu omologii săi român, bulgar şi austriac. ”Suntem… cu un pas mai aproape ca Bulgaria şi România să devină membre cu drepturi depline ale Schengen”, a adăugat el.

Pinter a anunţat că un pachet de măsuri de securitate va fi prezentat la reuniunea miniştrilor de interne din UE din 11 decembrie, între care aranjamente pentru cel puţin 100 de poliţişti de frontieră pentru a proteja graniţa dintre Turcia şi Bulgaria.

România şi Bulgaria se află pe rute majore pentru comerţul ilegal cu arme şi droguri, precum şi pentru traficul de persoane, dar Comisia Europeană a declarat, după o investigaţie amănunţită, că cele două ţări au îndeplinit toate cerinţele Schengen.

Publicitate

România a descris opoziţia Austriei ca fiind nejustificată, citând date de la agenţia de frontieră Frontex care arată că migranţii ilegali au intrat în UE în principal din Balcanii de Vest, nu din România.

„România şi Bulgaria aparţin pe deplin spaţiului Schengen. Eliminarea controalelor la frontierele terestre interne este ultimul obstacol. Salut rezultatul pozitiv al discuţiilor informale de astăzi (vineri – n.r.), la Budapesta. Urmează decizia oficială a @EUCouncil”, a reacţionat pe platforma X preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

 

Publicitate


La rândul său, preşedinta Parlamentului European, Roberta Metsola, a salutat tot pe platforma X „evoluţia pozitivă în privinţa aderării depline la spaţiul Schengen a României şi Bulgariei” şi a menţionat că legislativul european a fost vârful de lance al acestui demers de la bun început.


”Un Schengen mai puternic înseamnă o Europă mai puternică”, a apreciat Metsola, care a adăugat că aşteaptă cu nerăbdare o decizie finală în următoarele zile.

Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a apreciat la rândul său că „cetăţenii României şi Bulgariei aparţin Schengen şi merită să beneficieze pe deplin de libertăţile” acestui spaţiu comun.

„Astăzi am făcut un pas important către o decizie pozitivă a Consiliului de luna viitoare”, a declarat politiciana suedeză, care la 11 decembrie nu va mai fi comisar pentru afaceri interne. Portofoliul ei urmează să fie preluat de austriacul Magnus Brunner, dacă votul din plenul Parlamentului European de săptămâna viitoare validează – aşa cum este de aşteptat – noua Comisie Europeană, care îşi va începe activitatea la 1 decembrie, notează EFE. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending