Connect with us

Eveniment

Iepurașul de Paște: Evoluția simbolului de la religiile păgâne la Creștinism. De ce aduce cadouri și care e legătura cu ouăle

Publicat

Publicitate

Paștele este o sărbătoare creștină care sărbătorește învierea lui Hristos după răstignirea sa în Vinerea Mare. Și totuși, de unde asocierea cu iepurașul de Paște?

Trei teme legate de iepuri traversează mitologia și religia globală: sacralitatea percepută în raport cu ei, legătura lor mistică cu luna și legătura lor cu fertilitatea.

Sunt iepurii legați de Paște pentru că adesea au fost considerați sfinți? Iepurii de câmp au fost venerați în mitologia celtică și sunt înfățișați ca niște șmecheri înțelepți în miturile triburilor native americane, de unde s-a inspirat și modelul lui Bugs Bunny.

Povești similare se găsesc în fabulele din Africa Centrală și în figura aferentă lui Br’er Rabbit, eroul suprem al vicleniei.

Potrivit folclorului din Regatul Unit, vrăjitoarele se pot transforma în iepuri de casă și iepuri de câmp.

Iepurii de câmp sunt alergători rapizi și ageri, ceea ce poate explica percepția generală a acestora fie ca fiind vicleni, fie misterioși și obscuri.

Publicitate

Simbolul ”trei iepuri”
În sprijinul acestui punct de vedere se află fenomenul fascinant de transnațional al simbolului „trei iepuri”.

Înfățișează trei iepuri care aleargă într-un cerc fără sfârșit, cu urechile atingându-se pentru a forma un triunghi.

Simbolul a fost descoperit ulterior în toată Europa, în catedrale și sinagogi din Germania, în bisericile parohiale franceze – dar și pe artefacte create în Siria, Egipt și Valea Swat din Pakistan, datând încă din secolul al IX-lea.

Cel mai vechi exemplu poate fi găsit în Peșterile Dunhuang din China, un loc sfânt budist creat în secolul al VI-lea d.Hr.

Atractia simbolului „trei iepuri” este parțial dată de iluzia optică centrală – fiecare iepure individual are două urechi, dar se pare că sunt trei în total.

Motivul pentru care a fost dispersat atât de larg se datorează probabil comerțului internațional din primul mileniu d.Hr.

Alături de multe alte simboluri artistice răspândite, probabil că a apărut pe obiecte care au fost cumpărate, vândute și exportate de-a lungul Drumurilor Mătăsii care legau Europa de Asia.

Se crede că simbolul implică prosperitate și regenerare prin compoziția sa ciclică și formele suprapuse.

Temele reînnoirii și renașterii par legate de mesajul de Paște.

Iepurașul de Paște ar fi putut deriva din acest simbol budist antic?
Se crede că simbolul „trei iepuri” își are originea într-o poveste din Jatakas (povesti despre viețile lui Buddha) despre „ieepurele abnegației”.

În această poveste, iepurele este o încarnare anterioară a lui Buddha istoric, Siddhartha Gautama.

Este atât de generos și de devotat, încât atunci când întâlnește un preot înfometat, s-a autosacrificat pentru a-i oferi o masă.

Drept răsplată pentru virtutea sa, imaginea iepurelui a fost aruncată pe lună. Această poveste și asocierile lunare ale iepurilor de câmp în general au derivat probabil din religii mult mai vechi din India.

Luna are într-adevăr un marcaj pe suprafața ei care arată (cu puțină imaginație și strâmbând ochii) ca un iepure de câmp.

Fertilitatea și iepurașii
Chiar dacă simbolismul și fabulele animale din Orient au intrat în iconografia europeană, Iepurașul de Paște a fost preluat în simbolurile pascale.

Biblia oferă atitudini mixte față de iepuri. În cărțile Deuteronom și Levitic, ele sunt denumite animale impure.

Cu toate acestea, în Psalmi și Proverbe ei sunt descriși ca având o oarecare inteligență, deși în cele din urmă condamnați ca fiind slabi.

Ceea ce i-a fascinat pe anticii greci și romani a fost fertilitatea lor. Filosoful Aristotel (384-322 î.Hr.), de exemplu, a observat cum iepurii s-ar putea reproduce cu o viteză uluitoare.

Un alt scriitor influent, Pliniu cel Bătrân (23-79 d.Hr.), a crezut în mod eronat că iepurii de câmp erau hermafrodiți și că nașterea era împărtășită atât de masculi, cât și de femele.

În perioadele medievale și renascentiste, iepurii puteau fi fie simboluri ale castității, fie ale sexualității fără margini, în funcție de context.

Astfel de abilități uimitoare în reproducerea biologică au avut cu siguranță un impact asupra simbolismului european, scrie BBC.

În arta medievală și renascentistă, iepurii au fost reprezentați frecvent alături de Venus, vechea zeiță romană a iubirii și sexualității.

Pofta este unul dintre cele șapte păcate capitale, iar când artiștii l-au descris în formă alegorică („Luxuria”), uneori a luat forma unei femei cu un iepuraș.

Chiar și în Europa, diferite societăți au folosit iepurii ca o icoană a fecundității și i-au legat de zeitățile reproducerii.

Conform scrierilor Venerabilului Beda (673-735 d.Hr.), o zeitate anglo-saxonă numită Ēostre era însoțită de un iepure, deoarece reprezenta întinerirea și fertilitatea primăverii.

Era sărbătorită în aprilie și se crede că prin Ēostre am dobândit numele pentru Paște (Easter – în limba engleză) și tot așa asocierea cu iepurele.

Dacă este corect, înseamnă că cu mult timp în urmă, iconografia creștină și-a însușit și a adoptat simboluri din religiile păgâne mai vechi, îmbinându-le cu propriile sale.

Învierea Domnului are de asemenea corespondenţi în religii antice, cum ar fi în religia sumeriană. Zeiţa sumeriană Ishtar a fost spânzurată goală de un par, apoi a revenit din lumea morţilor. De asemenea, unul din cele mai vechi mituri ale învierii este cel al lui Horus, zeu egiptean care s-a născut pe 25 decembrie, scrie The Guardian.
În afară de Bede, nu există o legătură clară între Ēostre și Paște, iar Bede nu poate fi considerat o sursă directă a religiei anglo-saxone, deoarece scria dintr-o perspectivă creștină.

De-a lungul istoriei, iepurii și iepurii de câmp au fost văzuți ca fiind sacre și simbolul vicleniei. Ei au fost asociați cu puritatea enigmatică a lunii.

Iepurașul de Paște: De unde povestea cu cadourile aduse de el?
Se pare că prin 1680 a fost publicată o poveste despre tradiția Iepurașului de Paște care ascunde darurile pascale într-o grădină.

Unii istorici consideră originea iepurașului de proveniență germană luterană, rolul său inițial fiind acela de a judeca la începutul Paștilor dacă copiii au avut un comportament bun sau au fost neascultători.

Una din cele mai drăguțe povești este legată de o așezare săracă unde mămici iubitoare dar lipsite de mijloace bănești, au avut inițiativa de a pregăti copiilor lor o surpiză de Paște, dăruindu-le ouă fierte colorate, pe post de cadouri Paște.

Pentru a păstra secretul, au ascuns ouăle cu o zi înainte, într-un tufiș de la marginea pădurii. Surpriza a fost că în joaca lor copii s-au apropiat de marginea pădurii și au zărit un iepuraș țâșnind din tufișul cu ouăle ascunse.

Acesta a luat-o la fugă, dar astfel copii au descoperit ascunzătoarea cu ouă colorate. Convinși fiind că iepurașul le-a adus în dar ouăle în ajunul Paștelui, copii și-au adus cadourile acasă, iar mamele au păstrat secretul și astfel a început tradiția Iepurașului de Paște.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Obezitatea, recunoscută oficial ca boală cronică de OMS. Medicamentele ar putea fi compensate și în România

Publicat

Publicitate

Organizaţia Mondială a Sănătăţii se pregăteşte să susţină, pentru prima dată, folosirea medicamentelor de slăbit în tratarea obezităţii. Studii clinice recente arată că unele substanţe încetinesc digestia, dau senzaţia că eşti sătul mai mult timp şi pot reduce astfel greutatea cu până la 20%. Medicamentele ar putea fi compensate inclusiv în România, aflată în topul Uniunii Europene la numărul de adulţi şi copii supraponderali.

Patru din 10 români sunt obezi, iar 7 din 10, supraponderali. Estimările arată că peste cinci ani, numărul lor va creşte catastrofal. Primul pas este recunoaşterea obezităţii ca boală.

„Foarte mulţi oameni cu care am vorbit nu cred că obezitatea este o boală, nu se gândesc la asta ca la o boală cronică, se gândesc cel mult că este o problemă estetică”, a explicat Arya Sharma, profesor emerit de Medicină la Universitatea Alberta, Canada.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii lucrează la un set de recomandări pentru prevenirea, îngrijirea şi tratarea obezităţii la copii, adolescenţi şi adulţi. Documentul va fi finalizat cel târziu în septembrie.

„Un medicament care are nişte studii în spate, care arată că este o soluţie pentru o astfel de afecţiune, pentru că obezitatea e o afecţiune. De multe ori ştiu că nu se pot rezolva doar printr-un stil de viaţă sănătos”, a explicat un farmacist.

România ar putea introduce compensarea medicamentelor

Publicitate

Tratamentul ar costa câteva mii de lei pe lună, iar unii pacienţi obezi ar trebui să ia medicamentele toată viaţa.

Obezitatea poate provoca boli letale, cu toate acestea puţini se duc la doctor când încep să crească în greutate. 

„Trebuie să treacă ani de zile până când pacientul să îşi facă curaj să discute cu medicul curant despre problema obezităţii. Şi de multe ori când se întâmplă acest lucru deja există complicaţii care sunt comorbidităţi din sfera cardiovasculară, din sfera metabolică sau chiar cancere”, potrivit prof. dr. Cătălina Poiană, preşedintele Colegiului Medicilor din România.

Peste un miliard de oameni suferă de obezitate la nivel mondial, iar 7 din 10 trăiesc în ţări cu venituri mici şi medii.

Sursa: observatornews.ro

 

Citeste mai mult

Eveniment

RetuRO avertizează asupra unor tentative de fraudare a sistemului de către un număr restrâns de comercianți

Publicat

Publicitate

RetuRO SGR, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), a intensificat recent măsurile de monitorizare și control, în urma identificării unor tentative de fraudare a sistemului de către un număr restrâns de comercianți.

‘Este vorba despre 11 comercianți contractați, pentru care există suspiciuni rezonabile de comportament neconform. Aceștia reprezintă mai puțin de 0,03% din cei aproximativ 40.000 de comercianți cu care RetuRO are relații contractuale – un indiciu clar că situația este izolată și nu afectează funcționarea sistemului la scară largă. În urma constatărilor, RetuRO a declanșat verificări suplimentare în conformitate cu procedurile interne și a sesizat autoritățile competente pentru a investiga aceste cazuri. De asemenea, în cadrul mecanismului de reconciliere desfășurat periodic cu toți comercianții parteneri, au fost solicitate clarificări punctuale din partea acestor companii, iar echipele RetuRO au efectuat verificări dedicate pentru stabilirea situației reale’, se precizează într-un comunicat al administratorului SGR.

În prezent, compania analizează toate datele și documentele disponibile – atât cele transmise de comercianți, cât și cele rezultate din verificările interne – în vederea stabilirii tratamentului aplicabil fiecărui caz și a eventualelor măsuri necesare. Fiecare comerciant va fi informat individual imediat ce verificările vor fi finalizate.

Până la clarificarea situației, RetuRO a decis amânarea plăților aferente garanțiilor conform prevederilor aplicabile. Unele măsuri vor depinde și de modul în care vor fi soluționate sesizările transmise autorităților sau, după caz, instanțelor competente.

‘Fiecare caz este tratat cu maximă seriozitate, printr-o analiză riguroasă a documentelor operaționale, a datelor din sistem, a raportărilor financiare și a informațiilor furnizate de comercianți. Acest proces are ca obiectiv luarea unor decizii corecte, echilibrate și legal fundamentate, reflectând un tratament echitabil pentru toate părțile implicate. Acuratețea datelor și menținerea integrității Sistemului de Garanție-Returnare sunt esențiale pentru RetuRO. Compania va continua să depună toate eforturile și să adopte măsuri ferme pentru a asigura stabilitatea și funcționarea corectă a SGR pe termen lung, în beneficiul tuturor actorilor implicați și al publicului larg’, se mai arată în comunicat.

Potrivit datelor publicate la sfârșitul lunii trecute, de la începutul acestui an, numărul ambalajelor returnate de către consumatori prin Sistemul Garanție-Returnare (SGR) a fost de 1,06 miliarde.

Publicitate

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este o companie ce funcționează pe principiul ‘non profit’, creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).

Compania funcționează cu finanțare exclusiv privată și are rolul de a asigura transparența asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Mitropolitul Teofan va prezida ședința preoților din Protopopiatul Botoșani. Liturghie arhierească la Biserica Vovidenia

Publicat

Publicitate

Mitropolitul Teofan va prezida ședința preoților din Protopopiatul Botoșani

Pe 10 iunie 2025, Botoșaniul va deveni, preț de câteva ore, locul unei adânci trăiri duhovnicești și al unei întâlniri de suflet. Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, va prezida ședința lunară a preoților din Protopopiatul Botoșani, o întâlnire ce se anunță a fi mai mult decât o simplă formalitate administrativă: un prilej de reflecție, rugăciune și întărire în slujirea pastorală.

O zi de har și comuniune la Botoșani: ÎPS Teofan vine în mijlocul preoților și credincioșilor

Dimineața, începând cu ora 07:30, Biserica „Vovidenia” va găzdui o Sfântă Liturghie arhierească, la care sunt așteptați nu doar preoții din întreg Protopopiatul, ci și toți credincioșii care doresc să primească binecuvântare și dezlegare din partea ierarhului. Participarea la o astfel de slujbă  este o invitație deschisă la apropierea de Dumnezeu, într-un moment de tihnă spirituală. ÎPS Teofan încurajează pe cei care se pregătesc cu binecuvântarea duhovnicului să se împărtășească, pentru ca bucuria întâlnirii cu Hristos să fie deplină.

După Sfânta Liturghie, de la ora 10:00, în Sala de Conferințe a Parohiei „Vovidenia”, se va desfășura ședința lunară a clericilor botoșăneni. Sub privirea și îndrumarea blândă, dar fermă a Înaltpreasfințitului, se vor aborda teme ce țin de viața pastorală, de organizare administrativă, dar și de provocările contemporane în lucrarea preoțească.

În contextul proclamării anului 2025 drept „Anul comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea”, un loc aparte în discuții îl va avea omagierea acestor lumini ale credinței, precum și identificarea unor moduri concrete de a le păstra vie amintirea în inimile credincioșilor.

Publicitate

Întâlnirea se va încheia cu prezentarea unei conferințe speciale susținute de părintele Daniel-Constantin Țăranu, misionar al Protopopiatului și paroh al Bisericii „Izvorul Tămăduirii”, care va vorbi despre „Preoți și credincioși în lucrarea Evangheliei. Patriarhia Română – 100 de ani” – o temă menită să readucă în actualitate forța comuniunii dintre păstori și turma lor, într-un veac marcat de încercări, dar și de nădejde.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste opt mii de copii aveau, la finele lunii decembrie 2024, ambii părinți plecați la muncă în străinătate

Publicat

Publicitate

Numărul total al copiilor din România care aveau ambii părinți plecați la muncă în străinătate era, la sfârșitul lunii decembrie 2024, de 8.074, cu 821 mai puțini comparativ cu situația de la finele lunii septembrie 2024, conform datelor centralizate de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA).

De asemenea, numărul copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate a coborât la 54.798 la finele lunii decembrie 2024, de la 58.007 la 30 septembrie 2024.

Dintre cei 8.074 de copii cu ambii părinți plecați la muncă în străinătate, 7.440 se aflau în îngrijirea rudelor de până la gradul IV, fără măsuri de protecție, restul fiind plasați la un asistent maternal, servicii de tip rezidențial sau alte familii ori persoane.

Conform sursei citate, un număr de 40.357 de copii aveau un părinte plecat la muncă în străinătate (42.298 la 30 septembrie 2024), iar dintre aceștia 38.761 de copii erau în grija rudelor până la gradul IV, fără măsură de protecție. În același timp, 933 de copii se aflau în sistemul de protecție specială, cum ar fi în grija unui asistent maternal, în servici de tip rezidențial sau la alte familii/persoane.

Totodată, 6.367 de copii proveneau din familii în care părintele unic susținător era plecat la muncă în străinătate. Dintre aceștia, 5.635 copii au rămas acasă în îngrijirea rudelor de până la gradul IV, fără măsură de protecție.

Totalul copiilor rămași acasă care se aflau în sistemul de protecție specială se ridica la 31 decembrie 2024 la 2.060 (plus 25 de copii comparativ cu finele lunii septembrie), dintre care 362 copii erau în grija unui asistent maternal, 352 în servicii de tip rezidențial, 1.250 la rude până la gradul IV, iar 96 de copii în grija altor familii sau persoane. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending