Connect with us

Actualitate

Idei de cadouri de Crăciun pentru oamenii din viața ta

Publicat

Publicitate

Dacă nu ați reușit să cumpărați încă să cumpărați daruri de sărbători, vă prezentăm câteva idei care să vă ajute să luați o decizie. Aveți ocazia să le faceți o bucurie celor din familie, dar și prietenilor și colegilor, de Crăciun, scrie alba24.ro.

Nu uitați: cadourile pentru cei dragi trebuie însoțite de mesaje, urări și felicitări de Crăciun.

Idei de cadouri de Crăciun pentru prieteni
Gașca de prieteni nu este familie, însă este foarte aproape. Cu siguranță te vezi cu ei mai des decât o faci cu familia și chiar dacă de sărbători nu ești, de regulă, alături de prieteni, ci alături de cei cu același sânge ca al tău, este bine să te gândești la ei.

Un cadou, chiar dacă este venit înainte sau după Crăciun, poate să vă apropie și mai mult.

De fapt, este bine să oferi câte un cadou fiecărei persoane cu care intri în contact zilnic sau frecvent.

Portarul, doamna care spală scările, colegul de muncă cu care doar te saluți în fiecare dimineață, însă pe care nu știi cum îl cheamă, toți sunt parte din viața ta și un cadou le va însenina ziua.

Publicitate

Evident, nu trebuie să le oferi ceva scump. Poți să încerci să le oferi ceva gratuit, făcut de mâna ta. Gestul contează cel mai mult și poate schimba impresia asupra ta.

Ce oferi cadou de Crăciun?
Dacă am lămurit faptul că trebuie să oferi cadouri tuturor, rămâne de stabilit ce oferi cadou.

Nu poți să cumperi coșuri cadou pentru 200 de persoane, deoarece s-ar putea să ajungi la faliment.

Încearcă să gândești personalizat, în funcție de importanța persoanei căreia îi oferi cadoul și în funcție de relația pe care o ai cu ea și oferă cadouri cât mai potrivite.

Idei de cadouri pentru părinți și socri
Cu siguranță nu vei da greș, indiferent de alegere, pentru că pe ei îi vei mulțumi și cu simpla ta prezență la masă.

Totuși, în funcție de buget, pasiunile lor și preferințe, poți alege să le dăruieşti electrocasnice, electronice, poate un nou televizor sau poți alege variante mai economice.

O ramă foto în care să pui poze cu întreaga familie, papuci de casă, o butelie de vin căreia să-i personalize eticheta, un set nou de tacâmuri, pahare de vin sau un coș cadou cu de toate.

Poți chiar să îi surprinzi cu bilete la cinema, teatru sau la un spectacol de colinde.

Nu sunt de neglijat nici voucherele la magazine, ei putând să-și aleagă singuri un cadou.

Dacă au hobby-uri, poți să te axezi pe ele. O undiță, o tablă de șah, o programare plătită la un salon de înfrumusețare.

Piața de handmade a luat amploare în ultima perioadă. Puteți găsi la târgurile specializate sau chiar pe net diverse obiecte handmade (de la bijuterii, la fulare, accesorii, pahare, farfurii pictate manual).

Aveti avantajul că produsele sunt unicat, iar gestul vostru va fi apreciat de cel care primeşte cadoul.

Un simplu sms poate aduce bucurie celor din jurul tău. Nu uita să trimiți mesaje și urări de Crăciun la rude, prieteni, colegi.

Cadou pentru iubit sau soț
Bărbații au o mulțime de hobby-uri ce te pot inspira în alegerea cadoului perfect pentru Crăciun.

Dacă este mare fan al unei echipe de fotbal poți să-i faci cadou o minge semnată cu autografele fotbaliștilor, ori un tricou personalizat cu numele său pe echipamentul jucătorului preferat l-ar impresiona.

Mari iubitor de gadgeturi, bărbații adoră orice este electronic. Un ceas smart, un acumulator pentru încărcarea telefonului sau o pereche de căști.

Un accesoriu de piele va exprima întotdeauna eleganță, iar un portofel sau o curea sunt mereu utile în viața unui bărbat.

Articolele vestimentare sunt și ele apreciate.

O cămașă elegantă sau poate o pijama călduroasă, ori o pereche de papuci de casă simpatici vor reprezenta un cadou perfect pentru el de Crăciun.

Băuturile alcoolice sunt un bun cadou de Crăciun pentru bărbați. Optează pentru o sticlă de whiskey vechi sau poate un vin premium bun ori un bax de bere mai rară.

Idei de cadouri de Crăciun pentru iubită / soție
Femeile sunt mereu ușor de impresionat cu orice gest frumos, făcut din suflet, dar sfatul nosru este să nu rămâneți la gesturi simbolice.

Ele știu să aprecieze un dar personalizat, unic și special, la fel de bine cum și cadourile obișnuite sunt pe placul lor.

În primul rând atunci când vrei să faci un cadou trebuie să știi dinainte ce vrei să îi transmiți femeii din viața ta prin darul pe care îl faci.

Atunci când nu știi ce o va impresiona, pune-i într-un plic personalizat o sumă bunicică de bani.

Cu siguranță va știi ce cadou să își facă, iar dacă suma este generoasă poate chiar își va lua mai multe obiecte pe care și le dorește.

O cutie cu diferite produse cosmetice de calitate o va impresiona cu siguranță, iar o trusă de cosmetice niciodată nu va fi refuzată.

Articolele vestimentare sunt ceva la care nu poți da greș: întotdeauna sunt bine primite.

Oricâte haine ar avea, una în plus nu strică niciodată. Problema este cu gusturile. Alegerea unei bluze, pulover, eșarfe, tricou sau rochie este o loterie pentru un bărbat.

Poți să te ferești de asta dacă alegi o bluza sau un pulovăr călduros cu imprimeuri funny cu Moș Crăciun, fulgi de nea.  O altă soluție poate fi și un set de mănuși și căciulă.

Parfumul este un accesoriu nelipsit în viața unei femei, de aceea este un dar apreciat. Înainte să îl cumperi trebuie să dai ”o geană” prin colecția ei de parfumuri și să ochești sticluța care este pe terminate. Cu siguranță este parfumul preferat iar o sticluță nouă va fi extrem de apreciată.

Cel mai tare cadou ar fi o vacanță exotică, undeva unde să scăpați de frigul iernii.

Idei de cadouri de Crăciun: Ce le cumperi nașilor

Puteți alege să le faceți un cadou care să îi mulțumească pe amândoi. Un obiect decorativ, anumite accesorii de bucătărie, prajitor de pâine, blender, o boxă portabilă, un set de veselă fină sau o lenjerie de pat ar putea fi cadoul perfect. Totul depinde de relația voastră.

Mai există varianta halatelor pufoase de baie care sunt atât de utile în perioada rece și, dacă le asortezi cu papucei ce dacă, sigur se vor bucura.

Puteți alege să le faceţi cadou o seară la spa pentru doi, bilete la cinema sau carduri cadou.

Idei de cadouri de Crăciun: frați, cumnați și prieteni
Alegerea unui cadou de această dată ar trebui să fie mai ușoară, mai ales că vă petreceți cea mai mare parte din timp cu ei, cel mai probabil.

Pijamale, produse pentru îngrijire personală, parfumuri, cărți jocuri pentru PC sau mici lucruri simbolice de Crăciun.

Orice variante ați alege, nu prea aveți cum să dați greș dacă vă ghidați după instinct și dacă vă cunoașteți apropiații.

Cadouri pentru copii (1-14 ani)

Cadouri de Crăciun pentru bebeluşi
Pentru bebeluşi şi copilaşii de până la  5 ani, ca părinte trebuie să-i oferiţi cadouri specifice vârstei lor – covoraşe de joc, pături decorative, zornăituri, jucării de pluş din bumbac organic, player muzical sau căţeluşi mecanici care se mişcă, cântă şi latră.

Nu-i cumpăraţi maşinuţe, figurine care se pot strica uşor sau orice fel de jucărie cu piese mici ce pot fi înghiţite.

De asemenea, nu-i cumpăraţi jucării de pluş care se pot rupe uşor şi din care să iasă bumbacul ce poate fi înghiţit, nici jucării din materiale toxice precum jucăriile din plumb care sunt interzise.

Cumpăraţi animăluţe de pluş care să fie durabile şi de mari dimensiuni care să-i confere bebeluşului iluzia că nu este singur atunci când nu sunteţi în preajmă sau când doarme singur în pătuţul său.

Maşinuţele din plastic cu unelte din cauciuc şi cubuleţe şi cărămizi sunt numai bune pentru orice bebeluş  pentru a-l ţine preocupat şi să-i dezvolte aptitudinile inginereşti.

Inclusiv o minge mică este ideală căci l-ar ajuta să-şi dezvolte pasiunea pentru sport.

Idei de cadouri de Crăciun: ce cadou să-i luăm unui copil cu vârsta de peste 3 ani?
Probabil vă amintiţi de vremurile când băieţii primeau maşinuţe cu telecomandă şi cămăşuţe de culoare albastră, iar fetele primeau căsuţe cu păpuşi şi rochiţe roz.

Era o tradiţie pornită încă din vremurile Angliei Victoriene sau a Franţei Belle Époque când băieţeii primeau soldăţei din plumb specifice sexului masculin, iar fetiţele primeau păpuşi cusute.

Vremurile s-au schimbat, inclusiv mentalitatea umană.

Copilaşii pot să devina foarte inventivi la capitolul scenarii.

Nu strică să-i dăruiţi şi un personaj din pluş care să servească drept un antagonist, dar care să nu fie prea înfricoşător.

Un monstruleţ pufos de culoare mov sau un şarpe verde este suficient.

Puteţi să-i cumpăraţi cărţi cu poveşti pe care să i le citiţi în fiecare seară la culcare.

Unui copil cu vârsta cuprinsă între 4 şi 6 ani (indiferent de sex) puteţi să-i dăruiţi pachete cu piese Lego cu care să construiască castele, turnuleţe, şosele suspendate, fie trenuleţe mecanice cu linii care să fie ansamblate, maşinuţe şi piste auto.

Pentru a-i dezvolta simţul artistic, cărticele de colorat pot fi un început. O minge de fotbal, nişte rachete de tenis, o bicicletă sau echipamentele de înot pot forma un viitor sportiv.

Ce cadouri să-i oferim unui elev cu vârsta de 6-14 ani?
Cărțile sunt cea mai bună idee. Unui elev de clasa I este ideal să-i oferiţi manuale ilustrative de limba română sau alte limbi străine pentru învăţarea facilă a alfabetului sau pentru dezvoltarea vocabularului şi gramaticii.

Pe plan secundar sunt culegerile de matematică şi cărţile cu poveşti, ghicitori şi poezii adresate vârstei unui şcolar de clasă primară, precum şi  instrumente de pictat, plastilină şi echipamente sportive.

Dacă doriţi să-l orientaţi spre o carieră medicală, achiziţionaţi un pachet de truse medicale din plastic şi cauciuc pentru copii care să includă  corpul uman din plastic cu care să se joace de-a doctorul.

Un set cu instrumente pentru experimente chimice, o cutie cu oasele de dinozaur care să fie ansamblate fără lipici sau un model al sistemului solar i-ar impresiona pe micuţi.

Dacă dispuneţi de un buget mai mare, puteţi să-i cumpăraţi un microscop, un set de un telescop astronomic sau un binoclu pentru a-i stârni interesul pentru mediul înconjurător.

Atenţie – nu le oferiţi droguri, alcool, ţigări sau etnobotanice drept cadouri adolescenţilor, pentru că este ilegal. De asemenea, nu-i invitaţi în cluburi sau la petreceri destinate adulţilor.
Echipamentele sportive precum o minge de fotbal, baschet sau volei, rachetele de tenis, o bâtă de baseball, acompaniate de tricoul, fularul şi treningul cu sigla echipei favorite pot fi cele mai ideale cadouri pentru un viitor sportiv.

Ca părinte îi puteţi dărui copilului dumneavoastră un câine, o pisică, un peruş, un hamster sau un acvariu cu un peşte care să-l încânte şi să-i ţină companie.

La vârsta şcolară, majoritatea copiilor pătrund în lumea digitală.

Chiar dacă dispuneţi de un buget mare, nu trebuie să vă răsfăţaţi copii cu cadouri scumpe.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

A fost lansată licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului de autostradă Târgu Frumos – Târgu Neamț din Autostrada Unirii A8

Publicat

Publicitate

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a lansat licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului de autostradă Târgu Frumos – Târgu Neamț din Autostrada Unirii (A8), care are o lungime de 27 de kilometri. Valoarea proiectului, de aproximativ 6 miliarde de lei (fără TVA), este asigurată prin Programul Transport.

Pentru etapa de proiectare sunt alocate 10 luni, iar pentru cea de execuție a lucrărilor sunt alocate 36 de luni (46 de luni în total).

Pe traseul acestui nou tronson de autostradă vor fi construite: 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri și 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri.

“Vor fi construite două noduri rutiere, unul la Târgu Frumos, pe DN28B, și unul la Pașcani, pe DJ208, care vor asigura conexiuni suplimentare cu municipiul Botoșani. Acestea vor completa nodurile rutiere realizate prin sectorul din Autostrada A7, Pașcani – Suceava. Municipiul Botoșani va fi conectat la A7 prin Drumul Expres Botoșani – Suceava (la Salcea), DN29 (la Dumbrăveni), DJ208C (la Roșcani), DJ208I/DJ208 (la Dolhasca)”, a transmis senatorul PSD Doina Federovici.

Cel de-al treilea nod al tronsonului de autostradă Târgu Frumos – Târgu Neamț va fi realizat la Moțca, pe DN28A.

Ofertele pot fi depuse până pe 24 martie.

Publicitate

Senatorul PSD Doina Federovici, a mai adăugat că, de asemenea, a fost desemnat constructorul pentru cel mai greu sector din Autostrada Unirii – Lotul 2 din secțiunea montană: Pipirig – Leghin. Ca și sectorul Leghin – Târgu Neamț, acest lot va fi construit de o asociere condusă de firmele constructorului român Dorinel Umbrărescu.

Asocierea câștigătoare are la dispoziție un an pentru realizarea proiectului tehnic și 36 de luni pentru construirea propriu-zisă a celor 19,3 kilometri de autostradă. Este un sector greu, care necesită realizarea a 7 tuneluri, 46 de poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct având o lungime de 428 de metri. Valoarea contractului se ridică la 2,7 miliarde de lei fără TVA.

Tot UMB va deschide, în luna februarie, primul șantier de pe Autostrada A8, pe sectorul II, Leghin – Târgu Neamț, după ce domnul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a semnat autorizația de construcție. Acest sector de 30 de kilometri va trebui finalizat în următorii doi ani.

Sectorul ardelean al Autostrăzii A8, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, se află în proiectare, constructorul Nurol Insaat ve Ticaret urmând a începe și el în acest an lucrările de execuție.

Autostrada Unirii A8 va avea o lungime de peste 304 kilometri (de la Târgu Mureş la Ungheni) şi va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, care se află în etapa de proiectare, urmând a demara în acest an execuția, a mai adăugat sursa citată.

Citeste mai mult

Eveniment

Mașini Citroën și DS chemate în service din cauza unor probleme tehnice, în toată Europa. Care sunt defectele identificate

Publicat

Publicitate

Aproape 900.000 de mașini Citroën și DS din toată Europa sunt chemate în service din cauza unor probleme tehnice. Sunt vizate defecte descoperite de experți.

Problemele sunt cauzate de airbag-uri defecte și sunt necesare reparații urgente.

Companiile franceze Stellantis- Citroën și DS Automobiles cheamă sute de mii de mașini în service pentru reparații, potrivit Mediafax. Primul lot de peste 100.000 de mașini din Franța, Italia, Spania și Portugalia a îndeplinit deja procedura.

La sfârșitul lunii ianuarie în service vor ajunge alte 98.000 de vehicule, dintre care 73.000 din Franța, au anunțat marți reprezentanții grupului Stellantis, potrivit Le Figaro. Ei au explicat că vehiculele sunt periculoase din cauza airbag-urilor defecte.

Campania va include numeroase mașini din Germania, Austria, Ungaria, Moldova, Elveția, Ucraina și Irlanda.

În următoarele săptămâni, vor fi rechemate mașini și din alte state. În total, vor ajunge în service peste 869.000 de vehicule, dintre care 400.000 în Franța.

Publicitate

sursă imagine: citroen.ro

Citeste mai mult

Educație

Cine sunt copiii care abandonează școala și cum pot fi sprijiniți? Burse școlare, asigurarea transportului, renovarea caselor

Publicat

Publicitate
Cine sunt copiii care abandonează școala? Ce provocări au ei și familiile lor și cum îi poate sprijini școala? Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar și cum ajută practic un asistent social? Ioana Câtea, Coordonator SOS Serviciul de Asistență Comunitară Brașov, Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București, și sociologul Claudia Petrescu răspund la aceste întrebări într-un interviu pentru Edupedu.ro și oferă exemplul programului Meniul Zilei de Mâine, prin care copii care părăsiseră anterior sistemul de învățământ au revenit pe băncile școlii și își continuă studiile, scrie EDUPEDU.
  • 104 copii din familii vulnerabile, din comuna Vulcan, județul Brașov, aflați în risc de abandon școlar sau care au abandonat școala, sunt sprijiniți de SOS Satele Copiilor prin programul Meniul Zilei de Mâine, dezvoltat de Sphera Franchise Group și brandurile din portofoliul său (KFC, Pizza Hut și Taco Bell).
  • Intervențiile sunt personalizate pentru fiecare familie și includ acordarea de burse școlare, suport pentru renovarea spațiilor de locuit, sprijinirea părinților în găsirea unor surse stabile de venit, asigurarea unei alimentații adecvate, acces la servicii medicale și consiliere psihologică
Parteneriatul școală-familie-asistenți sociali, cheia succesului în prevenirea abandonului școlar
Interviu cu sociologul Claudia Petrescu

Rep.: Avem o rată de părăsire timpurie (abandon școlar) foarte mare. Dincolo de cifre, cine sunt copiii care abandonează școala?

Claudia Petrescu: Conform mai multor studii recente, inclusiv cele realizate de UNICEF în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației și cercetări independente, de regulă, cei care abandonează școala sunt copiii din familii sau grupuri dezavantajate economic, copiii cu dizabilități, copiii din mediul rural și copiii romi. Trebuie precizat că, în cazul copiilor romi, nu etnia în sine este cauza abandonului, ci faptul că se află la intersecția mai multor dezavantaje – sărăcie, mediul familial, comunități marginale etc. 

La aceștia se pot adăuga și copiii din familii care se confruntă cu violență, abuzuri, cei cu părinți plecați în străinătate, cei care au diverse adicții.

Practic, se poate spune că cei care abandonează sunt copiii care nu au mijloace materiale pentru a frecventa școala și se simt excluși, dar și cei care nu au sprijin pentru a își face temele și a putea înțelege conținutul predate, cei care au probleme emoționale sau prezintă dizabilități psihice sau fizice.

Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România

Rep.: În ce context social, economic și educațional trăiesc ei și familiile lor?

Claudia Petrescu: Cei mai mulți dintre cei care abandonează școala sunt din familii aflate în sărăcie sau risc de excluziune socială. De obicei, contextul economic în care trăiesc acești copii și familiile lor este unul caracterizat de insuficiența veniturilor pentru cheltuielile de bază, de lipsa unor bunuri de folosință îndelungată (ex. mașină de spălat, frigider), de șomajul părinților și/sau de implicarea copiilor în realizarea diverselor munci în gospodărie sau îngrijirea altor membri ai familiei.

Publicitate

În același timp, o parte dintre ei vin din familii disfuncționale – familii caracterizate de violență domestică, lipsa unui părinte sau a ambilor etc. În multe cazuri, acești copii provin din contexte educaționale în care valorizarea educației este scăzută, în condițiile în care părinții au un nivel redus de studii, fapt ce face dificilă acordarea de sprijin în realizarea temelor și înțelegerea conținuturilor predate.

În același timp, contextul social în care trăiesc acești copii prezintă provocări legate de locuirea precară (ex. aglomerarea locativă, lipsa utilităților, lipsa spațiilor de studiu), de suportul redus din partea familiei, uneori chiar de violență familială, de accesul deficitar la servicii sociale de suport.

Rep.: Ce provocări au copiii și familiile lor care duc, într-un final, la abandon școlar?

Claudia Petrescu: Principalele provocări sunt legate de lipsa resurselor materiale de bază care să le permită achiziționarea celor necesare pentru participarea școlară, cum ar fi îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, hrană.

Pentru cei aflați la distanțe mai mari de unitățile de învățământ (în special cei din mediul rural), o provocare majoră o reprezintă lipsa resurselor materiale pentru navetă sau plata chiriei la căminele liceelor.

Lipsa sprijinului pentru realizarea temelor și înțelegerea conținutului predat este o altă provocare majoră care face ca acești copii să obțină rezultate școlare slabe și, în timp, să se simtă marginalizați și să abandoneze școala.

Stima de sine scăzută rezultată din capacitatea redusă de a obține rezultate școlare foarte bune este un alt factor care duce la abandonul școlar.

Rep.: Cum poate școala ajuta copiii și familiile?

Claudia Petrescu: Ajutorul din partea școlii trebuie să vină pe mai multe direcții. Cel mai important ajutor este oferit prin cadrele didactice care aplică principiile educației incluzive și reușesc să atragă și să mențină copiii din familii/ grupuri vulnerabile în școală. Ei sunt unii dintre cei mai importanți actori în integrarea acestor copii în risc de abandon în colectivul clasei și în școală.

În al doilea rând este componenta de suport material care în parte este oferit prin bursele sociale și oferirea de vouchere pentru rechizite sau achiziționarea acestora, decontarea costurilor navetei.

Apoi sunt utile programele de tip „Școală după școală”, care să ofere suport pentru realizarea temelor și o masă.

O a patra direcție este legată de suportul emoțional și consilierea vocațională care se face prin consilierii școlari și psihologi, dar care trebuie dezvoltată prin reducerea numărului de copii de care acest personal trebuie să se ocupe. Pentru copiii cu dizabilități, școala poate ajuta prin oferirea de programe și personal de sprijin.

O direcție de acțiune trebuie să vizeze cooperarea mai bună cu familia, realizată și prin educație parentală sau sesiuni de consiliere.

Și mai este nevoie de o cooperare mai bună a școlii cu ceilalți actori locali care oferă servicii pentru copii – medicii de familie sau unitățile medicale, direcțiile de asistență socială și organizațiile neguvernamentale.

Rep.: Care sunt principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile la nivel național?

Claudia Petrescu: Principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile sunt legate pe de o parte de capacitatea redusă a cadrelor didactice de a aplica principiile educației incluzive și de a înțelege că educația nu este doar pentru elite și nu vizează obținerea de rezultate școlare bune, ci dobândirea de competențe, iar pe de altă parte de nivelul de educație redus și valorizarea scăzută a educației de către familiile vulnerabile care face să fie dificilă comunicarea cu ele.

Interviu cu Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București

Rep.:  Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar?

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Primele semne că un copil se află în risc de abandon școlar pot fi :

  • absențele școlare nemotivate în mod repetat,
  • note scăzute,
  • semne de oboseală cronică (adoarme în bancă),
  • victimă a bullyingului din partea colegilor sau anumitor adulţi din cadrul şcolar,
  • semne care indică stare de depresie,
  • deprivare severă de resurse de bază care să îi ajute să meargă cu drag şi încrezător la şcoală: rechizitele școlare, articole vestimentare potrivite vârstei şi sezonului, încălțăminte potrivită, accesul la mijloacele de transport către şcoală,
  • uneori chiar interesul scăzut al părinților pentru educația școlară a copiilor, fapt ce descurajează sau îngreunează traseul educaţional al acestora.

Rep.: Ce face, practic, un asistent social pentru un copil aflat în risc de abandon școlar sau care a abandonat școala, pentru părinții săi și pentru comunitate?

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Atunci când observă semne care pot conduce la abandon şcolar, asistentul social evaluează situaţia într-un mod holistic și, în funcție de elementele identificate (context, istoric familial, factori cauzali, factori protectivi etc), stabilește un plan de intervenție. Intervenţia presupune o strânsă colaborare atât cu familia, cât şi cu şcoala sau cu alţi actori sociali din comunitate.

Dacă vorbim despre un copil care a abandonat școala și nu se poate înscrie la învățământul cu frecvență, asistentul social sprijină familia în procesul de înscriere a copilului în programul școlar A doua Șansă.

În cazul unui copil care este în abandon școlar, asistentul social oferă atât copilului, cât și adulților răspunzători de el consiliere privind importanța educației în viața copilului, organizează activități pentru creșterea motivației pentru învățare (cluburi de lectură, excursii tematice etc.), mediază relația dintre familie și școală, sprijină familia cu materiale necesare pentru reluarea studiilor (rechizite, îmbrăcăminte) și, în cazul în care există posibilitatea, se oferă burse școlare, prin care familia să poată asigura nevoile copilului legate de participarea școlară (rechizite şi materiale didactice, pachet pentru școală, transport etc).

Deoarece, pe lângă factorii din plan individual sau familial, în unele cazuri, o influență asupra participării școlare o are chiar mediul şcolar, asistentul social trebuie să urmărească şi aceste aspecte. Legătura dintre asistentul social şi cadrele didactice este una necesară şi extrem de benefică, astfel încât fiecărui copil să îi poată fi asigurat un cadru potrivit în sensul în care acesta să se simtă integrat, ascultat, înţeles şi sprijinit atunci când are nevoie.

Rep.: Cum construiți încrederea cu familiile care inițial sunt reticente la colaborare?

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: În activitatea unui asistent social, relația cu beneficiarul este unul dintre cele mai importante aspecte care poate asigura reușita unei intervenții. De aceea, în acest scop este acordat timp suficient, astfel încât familia să poată căpăta încredere în informațiile care vin dinspre asistentul social şi totodată în acesta, în calitate de specialist care poate oferi sprijin familiei.

Există situaţii în care la început familiile sunt mai reticente sau chiar se tem că asistentul social le va lua de fapt copiii. Şi, atunci, se întăreşte faptul că, prin serviciile noastre, dorim să îi sprijinim să îşi păstreze copiii alături şi să reuşească să îşi îmbunătăţească situaţia familială, să capete mai multe informaţii şi resurse astfel încât să îşi poată creşte şi îngriji copiii cât mai bine posibil.

În timp, observând că este tratată cu respect, empatie, cu răbdare, fără a fi blamată ori judecată pentru situaţia în care se află, dar totodată că se discută şi despre drepturi şi responsabilităţi, de ambele părţi, familia iniţial mai temătoare începe să capete încredere şi să colaboreze în direcţia de acţiune de comun acord stabilită.

Rep.: Ne puteți oferi câteva exemple despre cum poți vorbi cu un părinte? 

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:

– Cunoaşteţi situația școlară a copilului?

– Mergeți la şcoală pentru a vorbi cu profesorii acestuia? Cât de des?

– Sunteți mulțumit de rezultatele școlare ale copilului dumneavoastră?

– Vă asigurați că acesta își face temele și învață pentru a doua zi?

– De ce ați avea nevoie în acest moment pentru ca situația familiei dumneavoastră să se îmbunătățească?

În discuțiile cu părinții, asistentul social folosește un limbaj adaptat nivelului de înțelegere al acestora. Chiar dacă asistentul social impune anumite limite, pentru a nu se depăși relația profesională, discursul acestuia este bazat pe empatie și respect față de beneficiar folosind fraze precum:

Care este părerea dumneavoastră cu privire la situația X ?

Dumneavoastră cum credeți că putem rezolva situația X ?

Interviu cu Ioana Câtea, Coordonator SOS Satele Copiilor, Serviciul de Asistență Comunitară Brașov

Rep.: Din experiența organizației, care sunt elementele cheie pentru un parteneriat de succes între școală și familie?

Ioana Câtea: Comunicarea constantă și deschisă: organizarea de întâlniri periodice între profesori, părinți și asistenți sociali pentru a discuta despre progresul elevilor (cu accent pe sensibilizarea cadrelor didactice cu privire la atitudinea acestora raportată la nevoile familiilor vulnerabile/aflate în dificultate).

Sprijin personalizat: Identificarea nevoilor specifice ale fiecărei familii și implicarea asistenților sociali pentru a facilita accesul la resurse (consiliere, sprijin financiar etc.).

Implicarea părinților în educație: Crearea unor activități interactive (workshop-uri, ateliere, ședințe tematice, consiliere socială) care să ajute atât părinții, cât și copiii să înțeleagă importanța educației, inclusiv monitorizarea atentă și constantă a situației educaționale.

Rep.: Cum ați adaptat programul la nevoile specifice ale comunității din Vulcan?

Ioana Câtea: Prin integrarea realităților economice și sociale. Având în vedere rata șomajului și migrația economică, programul include sprijin pentru familiile defavorizate prin burse educaționale sau ajutoare materiale pentru rechizite/materiale educaționale, auxiliare/echipare corespunzătoare cu îmbrăcăminte și încălțăminte adecvate sezonului.

  • Facilitarea accesului la servicii de consiliere psihologică (prin contract de prestări servicii): Intervenții dedicate familiilor afectate de stres economic sau conflict pentru a asigura un mediu familial mai stabil.
  • Realizarea ședințelor de informare și consiliere socială privind importanța educației, a menținerii relațiilor de colaborare cu profesorii/școala.
  • Stimularea motivației școlare prin consiliere socială a copilului/tânărului prin organizarea de ateliere/cluburi de lectură.
Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România
  • Asigurarea resurselor necesare în vederea frecventării cursurilor școlare cu referire la achitarea contravalorii costului de transport (în situația tinerilor înscriși în cadrul programului remedial „A doua șansă”),
  • Facilitarea accesului la diferite oportunități de finanțare (meditații la diferite materii în funcție de nevoile identificate) pentru stimularea participării școlare și îmbunătățirea rezultatelor școlare.
  • Identificare și suport în accesarea serviciilor de tip „A doua șansă/frecvență redusă”, inclusiv în procesul de înscriere în sistemul de învățământ obligatoriu: grădiniță, școală primară și gimnazială, dar și în cel facultativ, după caz (ciclul liceal, unități de învățământ superior etc).

Citeste mai mult

Eveniment

Românii au cumpărat mai multe mașini second hand în 2024. Care sunt mărcile preferate, prețuri medii de vânzare pe piața auto

Publicat

Publicitate

Românii au cumpărat mai multe mașini second hand în 2024. Înmatriculările de autoturisme rulate din import au crescut cu 11%. Și piața autovehiculelor noi a înregistrat o creștere, însă doar cu 5%, potrivit datelor centralizate de autovit.ro, scrie alba24.ro.

Piața mașinilor second-hand din import a cunoscut o revenire notabilă. S-a ajuns la un total de 344.486 de unități înmatriculate, față de 309.876 în 2023 și 325.062 în 2022, arată analiza DGCPI.

Cele mai bune rezultate s-au înregistrat în octombrie 2024, cu 34.449 de mașini înmatriculate. A fost o creștere de 15% față de aceeași lună a anului precedent. În ultimii trei ani, pe acest segment au fost aduse în țară aproximativ un milion de vehicule second-hand.

Reînmatriculările încheie anul 2024 cu o creștere de aproximativ 5%. A fost depășit pragul de 710.000 unități, cel mai mare volum de tranzacții cu mașini second-hand înregistrate pe plan intern în ultimii șase ani.

Luna cea mai activă a fost octombrie, cu 68.065 de unități, în timp ce iunie a înregistrat cel mai mic număr, cu doar 49.594 de reînmatriculări, potrivit sursei citate.

Piața auto în 2024. Segmentul mașinilor noi

Pe segmentul mașinilor noi, piața a crescut cu 5% față de anul precedent. Au fost peste 151.000 de unități înmatriculate în 2024, comparativ cu 144.000 în 2023.

Publicitate

Tendința ascendentă continuă pentru al treilea an consecutiv, marcând o creștere de aproximativ 25% comparativ cu 2021 și stabilind cel mai bun nivel de după 2019.

Cea mai bună lună de achiziție a fost iunie – 21.358 de unități, cu un plus de 62% în comparație cu aceeași perioadă din 2023. La polul opus, septembrie a fost cea mai slabă lună, cu doar 8.975 de unități.

Piața auto în 2024. Mărci preferate de români

Preferințele românilor în materie de mărci auto rămân constante, cu Volkswagen și BMW în topul clasamentului. Acestea s-au remarcat cu peste 33.000 de anunțuri fiecare (13% din total).

Mercedes-Benz se numără și în 2024 printre cele mai populare mărci puse la vânzare pe autovit.ro, înregistrând peste 25.000 de oferte (10%) Este urmat de Audi și Ford, cu peste 21.000 (9%) și respectiv 15.000 de oferte (6%) disponibile în platformă.

Din perspectiva vizualizărilor, BMW a dominat clasamentul cu peste 25 de milioane de accesări (16% din total). Următoarele poziții au fost deținute de Mercedes-Benz, Volkswagen și Audi, fiecare acumulând între 16 și 18 milioane de vizualizări. Skoda a reușit să atragă atenția utilizatorilor și completează top 5 cu peste 8 milioane de vizionări.

În ceea ce privește modelele specifice, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat și Skoda Octavia ocupă primele locuri în ofertele dealerilor, cu peste 7.000 de anunțuri fiecare (3% din total). BMW Seria 5 și Seria 3 s-au remarcat, la rândul lor, cu peste 6.000 de anunțuri fiecare. Acestea ocupă în același timp primele locuri la capitolul vizualizări (peste 10 milioane cumulat).

Volkswagen Golf a rămas în atenția utilizatorilor, cu peste 4 milioane de accesări, alături de Audi A4 și Skoda Octavia, fiecare înregistrând peste 3 milioane de vizualizări.

Evoluția segmentelor diesel și hybrid. Creșterea popularității SUV-urilor

SUV-urile au continuat să câștige teren și în 2024, reprezentând 37% din totalul anunțurilor de pe platformă, comparativ cu 34% în 2023.

În privința tipului de motorizare, oferta de autoturisme diesel a scăzut cu 4%, acestea menținându-și însă supremația, cu 63% din totalul anunțurilor. O creștere notabilă a fost înregistrată de modelele plug-in hybrid, care au avut un avans de 3% în numărul ofertelor și de 4% în vizualizări.

Piața auto în 2024. Prețuri și preferințe

Profilul cumpărătorului român în 2024 indică o preferință clară pentru mașinile fabricate în perioada 2019 – 2020. Acest segment generează 22% din totalul vizualizărilor și reprezintă 18% din ofertele dealerilor.

Din perspectiva prețurilor vehiculelor prezentate în platformă, cel mai mare interes a fost pentru autoturisme cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro. Aceste categorii acumulează 41% din totalul accesărilor și 39% din cel al anunțurilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending