Connect with us
Publicitate

Eveniment

Iar au schimbat regulile: Cine poate fi considerat contact direct COVID. Perioadă, simptome și testare

Publicat

Publicitate

La finele săptămânii trecute, Institutul Naţional de Sănătate Publică a actualizat din nou, pentru a cincea oară de la începutul acestui an, definiţiile de caz pentru sindromul respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19).

Se consideră contact direct cu un caz confirmat cu COVID-19 în perioada de 7 zile anterioară datei debutului, față de 10 zile cum era până acum.

Simptome COVID – criterii clinice

Publicitate

Criteriile clinice care se au în vedere într-un caz COVID sunt reprezentate de cel puțin unul dintre simptomele:

  • tuse
  • febră
  • scurtarea respiraţiei
  • debut brusc al anosmiei (lipsa mirosului), ageuziei (pierderea gustului) sau disgeuziei (distorsionarea simţului gustativ).

Simptome şi semne adiţionale mai puţin specifice pot include cefalee (dureri de cap), frisoane, mialgii (dureri musculare), astenie, vărsături şi/sau diaree.

Testul rapid antigenic ar trebui efectuat în maximum 5 zile după data debutului sau în maximum 7 zile după data expunerii. Dacă data expunerii nu este cunoscută, testul rapid antigenic ar trebui efectuat cât mai curând posibil, precizează INSP.

Publicitate

Pentru copiii cu vârsta până la 16 ani care prezintă manifestări gastro-intestinale (vărsături, diaree) neasociate cu alimentaţia, se poate suspecta infecţia cu SARS-CoV-2.

Sunt considerate criterii epidemiologice cel puţin unul dintre următoarele:

  • contact direct cu un caz confirmat cu COVID-19 în perioada de 7 zile anterioară datei debutului;
  • rezident sau personal al unei instituţii pentru îngrijirea persoanelor vulnerabile în perioada de 7 zile anterioară datei debutului, instituţie în care transmiterea SARS-CoV-2 a fost confirmată.

Clasificarea cazurilor COVID

Publicitate

Cazurile COVID se clasifică astfel:

  • caz posibil – orice persoană care întruneşte criteriile clinice
  • caz probabil – orice persoană care întruneşte criteriile clinice şi care are legătură epidemiologică cu un caz confirmat sau orice persoană care întruneşte criteriile de diagnostic imagistic
  • caz confirmat – orice persoană care întruneşte criteriile de laborator

Testarea pentru SARS-CoV-2 este obligatorie pentru toate cazurile posibile, arată INSP.

Varianta Omicron – caz probabil sau confirmat

  • caz probabil de infecţie cu VOC Omicron – persoana cu rezultat pozitiv la NAAT sau test rapid antigenic pentru SARS-CoV-2 şi una dintre următoarele: eşec la detecţia genei S sau rezultat pozitiv la screening de variantă pentru mutaţiile caracteristice VOC Omicron sau este contact al unui caz probabil sau confirmat cu VOC Omicron
  • caz confirmat de infecţie cu VOC Omicron – persoana cu rezultat confirmat prin secvenţiere pentru VOC Omicron

Cine poate fi considerat contact direct

Contactul direct este definit ca:

  • persoană care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu un pacient cu COVID-19
  • persoană care a avut contact fizic direct cu un caz de COVID-19 (ex. strângere de mână fără igiena ulterioară a mâinilor)
  • persoană care a avut contact direct neprotejat cu secreţii infecţioase ale unui caz de COVID-19 (ex. în timpul tusei, atingerea unor batiste cu mâna neprotejată de mănuşă)
  • persoană care a avut contact faţă în faţă cu un caz de COVID-19 la o distanţă mai mică de 2 metri şi cu o durată de minimum 15 minute
  • persoană care s-a aflat în aceeaşi încăpere (ex. sala de clasă, sală de şedinţe, sală de aşteptare din spital) cu un caz de COVID-19, timp de minimum 15 minute şi la o distanţă mai mică de 2 metri
  • persoană din rândul personalului medico-sanitar sau altă persoană care acordă îngrijire directă unui pacient cu COVID-19 sau o persoană din rândul personalului de laborator care manipulează probe recoltate de la un pacient cu COVID-19, fără portul corect al echipamentului de protecţie.

Legătura epidemiologică ar fi putut avea loc în perioada de 7 zile, anterioară datei debutului.

Cazuri COVID ca infecții asociate asistenței medicale

Clasificarea cazurilor de COVID-19 ca infecţii asociate asistenţei medicale trebuie să ţină cont de perioadele de incubaţie cunoscute la acest moment, respectiv:

  • numărul de zile până la debutul simptomelor sau până la testul de laborator pozitiv (indiferent care este primul), după admiterea într-o unitate sanitară (în ziua 1)
  • evaluarea sursei, prevalenţa COVID-19 în instituţie/secţieț
  • contactul cu cazuri cunoscute din comunitate sau din unitatea medicală
  • orice alte date care indică în mod plauzibil sursa infecţiei.

În acest sens pot exista următoarele situaţii:

  1. caz COVID-19 internat, cu sursă în comunitate
  • simptomele prezente la internare sau cu debut în ziua 1 sau 2 după admitere
  • debutul simptomelor în zilele 3 – 6 (anterior 7) şi o suspiciune puternică de transmitere în comunitate
  1. caz COVID-19 internat, cu sursă nedeterminată
  • debutul simptomelor în ziua 3 – 6 (anterior 7) după admitere, cu informaţii insuficiente cu privire la sursa de virus pentru a-l aloca la o altă categorie
  1. caz COVID-19 internat, cu sursă probabilă în spital:
  • debutul simptomelor în ziua 3-6 și o suspiciune puternică de transmitere a virusului prin asistența medicala acordată
  1. caz COVID-19 internat în spital, cu sursă în spital
  • debutul simptomelor în ziua mai mare sau egală cu 7 (anterior 10) după internare.

Alte situații

Există şi situaţia în care apar simptome caracteristice COVID-19 care debutează într-un interval de 7 zile (anterior 10 zile) de la externarea dintr-o unitate sanitară (de exemplu, reinternare). În acest caz, sursa de virus poate fi comunitară sau nedeterminată. Evaluarea finală trebuie să ţină cont de particularităţile cazului.

Aceste definiții nu se pot aplica în situația COVID la personalul medico-sanitar, arată INSP. Clasificarea sursei de virus în rândul personalului medico-sanitar recunoaște aceleași categorii, dar trebuie să se bazeze pe o evaluare individuală a fiecărui caz.

Decesul cauzat de COVID – definiție

Decesul cauzat de COVID-19 este definit ca decesul survenit la un pacient confirmat cu COVID-19, cu excepţia situaţiilor în care există o altă cauză clară de deces care nu poate fi în relaţie cu COVID-19. De exemplu, traumatism, hemoragie acută majoră, infarct miocardic acut, accident vascular cerebral acut, septicemie cu germen identificat prin hemocultură (etc), la care nu a existat o perioadă de recuperare completă între boală şi momentul decesului.

Decesul la un pacient confirmat cu COVID-19 nu poate fi atribuit unei boli pre-existente (de ex. cancer, afecţiuni hematologice etc.). COVID-19 trebuie raportat drept cauză a decesului, independent de condiţiile medicale pre-existente care se suspectează că au favorizat evoluţia severă a COVID-19, potrivit INSP.

COVID-19 trebuie menţionat pe certificatul de deces drept cauză a decesului pentru toate persoanele decedate la care COVID-19 a cauzat sau se presupune că a cauzat sau a contribuit la deces.

Recomandări de prioritizare a testării

Persoane vaccinate împotriva SARS-CoV-2 cu schema completă, precum și cele care au trecut prin boală, documentată cu bilet de externare din spital și/sau buletinul de analiză cu rezultat pozitiv, dar la care au trecut mai puțin de 90 zile de la data primului test pozitiv

  • persoane simptomatice conform definiţiei de caz: RT-PCR și test rapid antigenic
  • persoane simptomatice cu rezultat negativ la testul pentru antigenul SARS-CoV-2 efectuat în unități sanitare sau în alte unități avizate pentru testare: RT-PCR

Persoane nevaccinate împotriva SARS-CoV-2, persoane cu schema de vaccinare incompletă, persoane care au trecut prin boală, dar la care au trecut mai mult de 90 zile de la data primului test pozitiv, persoane care nu au avut niciodată boala

  • persoane simptomatice: test rapid antigenic
  • persoane simptomatice cu rezultat negativ la testul pentru antigenul SARS-CoV-2, efectuat în unități sanitare sau în alte unitati avizate pentru testare: RT-PCR
  • contacți direcți ai cazurilor confirmate, în a 3-a – a 5-a zi de la contact, inclusiv personal medico-sanitar si auxiliar: test rapid antigenic
  • pacienţi cu maximum 48 de ore înainte de procedura de transplant (asimptomatici) şi donatorii de organe, ţesuturi şi celule stem hematopoietice înainte de donare; pacienți cu transplant de organe, ţesuturi şi celule stem hematopoietice aflați în tratament imunosupresor, înaintea fiecărei internări din perioada de monitorizare post-transplant – 2 teste la 24 de ore interval: RT-PCR
  • pacienţi asimptomatici cu imunosupresie în contextul bolii sau indusă medicamentos, cu maximum 48 de ore înainte de internarea în spital în cazul testării RT-PCR/NAAT, iar în cazul testării cu teste antigenice rapide, testare în ziua internării sau cu o zi anterior internării
  • pacienți oncologici asimptomatici aflați în curs de chimioterapie – cu maximum 48 de ore înainte de fiecare cură, respectiv de fiecare prezentare la spital pentru monitorizare, în cazul testării RT-PCR/NAAT, iar în cazul testării cu teste antigenice rapide, testare în ziua internării sau cu o zi anterior internării
  • pacienți oncologici asimptomatici aflați în curs de radioterapie – înainte de prima ședință și apoi la 14 zile, până la terminarea curei, indiferent de testul utilizat: RT-PCR sau test rapid antigenic
  • pacienți oncologici asimptomatici înainte de intervenții operatorii sau manevre invazive, cu maximum 48 de ore înaintea intervenției /manoperei, în cazul testării RT-PCR/NAAT, iar în cazul testării cu teste antigenice rapide, testare în ziua internarii sau cu o zi anterior internării
  • însoțitorii pacienților copii din situațiile de mai sus, precum și însoțitorii copiilor cu COVID-19, în ziua internării sau cu o zi anterior internării: test rapid antigenic
  • pacienți hemodializaţi asimptomatici – de 2 ori pe lună, indiferent de testul utilizat: RT-PCR/test rapid antigenic
  • persoane instituționalizate asimptomatice, inclusiv pacienții cronici psihiatrici cu durata de internare care depășește o lună, la internare, persoane din penitenciare, la admiterea în unitate și ulterior cu frecvența menționată, persoane fără adăpost: de 4 ori pe lună/test rapid antigenic
  • personalul de îngrijire din centre rezidențiale, secțiile de psihiatrie cronici, personalul din penitenciare, personalul din centrele pentru persoane fără adăpost: de 4 ori pe lună, test antigenic rapid
  • gravidele asimptomatice care se află în carantină la domiciliu (avand istoric de calatorie sau care au fost contact direct cu un caz confirmat), în ziua a 3-a – a 5-a: test rapid antigenic

În vederea prevenirii apariției focarelor de infectie cu SARS-CoV-2 în rândul personalului medico-sanitar și auxiliar din unitățile sanitare cu paturi, este recomandată efectuarea unui test rapid antigenic zilnic sau cel puțin de doua ori pe săptămână. Recomandarea este indiferent de statusul vaccinal și de trecerea prin infecție, daca aceasta a avut loc cu mai mult de 90 de zile anterior.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google Newss

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Prezidenţiale2024 AEP: Până la ora 9,00 au votat în diaspora 4.377 de alegători

Publicat

Publicitate

Până la ora 9,00 au votat vineri, la primul tur al alegerilor prezidenţiale, în diaspora, 4.377 de alegători, potrivit datelor furnizate în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă.

Au votat pe liste suplimentare 150 de cetăţeni români.

Prin corespondenţă şi-au exercitat dreptul constituţional 4.227 de alegători din străinătate.

Publicitate

Datele sunt prezentate în timp real pe site-ul www.roaep.ro.

Vineri este prima zi de alegeri prezidenţiale în diaspora. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dan Șlincu, deputat PSD: „Am votat pentru eficientizarea cheltuielilor publice, acordarea de facilități fiscale prin anularea dobânzilor și penalităților ”

Publicat

Publicitate

Dan Șlincu, deputat PSD: „Am votat Ordonanța Guvernului Ciolacu pentru eficientizarea cheltuielilor publice, acordarea de facilități fiscale prin anularea dobânzilor și penalităților precum și acordarea de bonificații celor cu taxele la zi”

 

Deputatul PSD Dan Șlincu, care a votat proiectul de lege al guvernului, a arătat că principala prevedere se referă la ștergerea dobânzilor și penalităților, total sau parțial, pentru cei care își achită datoriile către stat.

Publicitate

Este pentru prima oară când amnistia a oferit o bonificație de 3% din impozitul pe profit pentru buni platnici. O altă măsură importantă s-a referit la redistribuirea banilor de investiții prin acordarea posibilității ca autoritățile locale să-și poată redistribui, în interiorul bugetului, banii alocați pentru a-și asigura finanțarea proiectelor avansate. În același timp, pentru autoritățile locale, a avut loc o creștere a plafonului de împrumut de la 1 miliard de lei, la 2 miliarde de lei, pentru a putea finanța proiectele locale de investiții. În ceea ce privește eficientizarea cheltuielilor publice, s-a prevăzut limitarea cheltuielilor instituțiilor statului la media din primele 8 luni ale anului, precum și suspendarea, până la finalul anului 2024, a cheltuielilor care nu sunt necesare”, a declarat Dan Șlincu.

În momentul emiterii actului normativ, premierul Marcel Ciolacu a procedat așa cum  trebuie să facă toți cei care gestionează bani publici: a luat măsuri pentru a ține sub control cheltuielile publice și pentru a recupera cât mai mult din banii datorați statului.

Avem o amnistie care stimulează firmele și cetățenii, nu sancționează și mai mult oferă flexibilitate aleșilor locali, pentru a-și putea asigura finanțarea pentru proiectele de investiții. Astfel, pentru firmele și persoanele fizice s-au șters dobânzile și penalitățile, total sau parțial, pentru cei care și-au achitat datoriile către stat. În acelai timp s-a promovat și o formă de bonificație pentru cei care sunt corecți și își plătesc la timp taxele și impozitele. Aceștia vor beneficia de o reducere a taxelor datorate. Se încurajează astfel conformarea la plata taxelor, dincolo de recuperarea unor taxe datorate care se va realiza prin această măsură”, a subliniat Dan Șlincu.

Publicitate

Meritul principal al Guvernului Ciolacu este că, pentru prima dată sunt premiați și contribuabilii corecți care își plătesc taxele la timp.

Președintele PSD a demonstrat că este un prim-ministru eficient: a redus inflația la o singură cifră, a oprit specula din piața de alimente, a dus la bun sfârșit cea mai amplă reformă a pensiilor cu beneficii importante pentru  3,8 milioane de pensionari, iar lista măsurilor bune poate continua.

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Legea prin care PFA-urile puteau deveni SRL-uri, declarată neconstituţională de CCR

Publicat

Publicitate

Curtea Constituţională a României (CCR) a declarat neconstituțională modificarea legislativă prin care persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau transforma în societăţi cu răspundere limitată (SRL) sau altfel de societăţi comerciale, scrie alba24.ro.

În cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, CCR a admis joi o obiecţie de neconstituţionalitate ridicată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a constatat că este neconstituţională, în ansamblul său, Legea pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, scrie agerpres.ro.

Legea a fost adoptată în Parlament în luna octombrie şi prevedea introducerea art. 33 (1) în OUG 44/2008, cu următorul cuprins:

Publicitate

„(1) Prin excepţie de la prevederile art.21, 27 şi 33, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale pot opta, după minimum un an de funcţionare, pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute la art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă depun la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială îşi va avea sediul societatea următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare obţinut conform prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) actul constitutiv al societăţii şi dovada efectuării vărsămintelor în temeiul actului constitutiv, cu excepţia societăţilor cu răspundere limitată;
c) dovada sediului social;
d) certificatul de atestare fiscală;
e) codul de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.
(2) Societatea înfiinţată potrivit alin.(1) îşi menţine codul de identificare fiscală şi codul de înregistrare în scopuri de TVA.

(3) În termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea documentelor, autorităţile competente vor elibera certificatul de înmatriculare al noii societăţi”.

Publicitate

Prin această modificare legislativă persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau reorganiza, prin transformare, în una dintre entităţile reglementate de art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, respectiv: societate în nume colectiv, societate în comandită simplă, societate pe acţiuni, societate în comandită pe acţiuni, societate cu răspundere limitată.

În esenţă, CCR a reţinut că intenţia legiuitorului de a reglementa un drept de opţiune al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale şi al celor familiale pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute de Legea societăţilor nr.31/1990 nu este însoţită de reglementarea în concret a unei proceduri legale care să permită realizarea efectivă a acestei modificări, având în vedere regimul juridic diferit al societăţilor reglementat prin Legea nr.31/1990.

Curtea a constatat că simpla exercitare a unui drept de opţiune recunoscut la nivel legal unor entităţi fără personalitate juridică, chiar însoţită de depunerea unor înscrisuri, nu este suficientă şi nu poate conduce în mod automat şi integral la asimilarea regimului juridic al entităţilor economice fără personalitate juridică, reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, cu regimul juridic al societăţilor cu personalitate juridică, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici nu determină aplicarea corespunzătoare a procedurii prevăzute de Legea nr.31/1990 în cazul schimbării formei societăţilor.

Publicitate

Curtea a mai reţinut că, în condiţiile în care nu se stabilesc în mod expres şi neechivoc procedura de transformare, condiţiile de fond şi formă necesare pentru a opera transformarea unei entităţi fără personalitate juridică în societate, legea criticată creează, sub unele aspecte, premisele unei aplicări neunitare a normelor legale instituite, iar în unele cazuri duce la imposibilitatea aplicării efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis şi incomplet de redactare a normelor acesteia, de natură a contraveni dispoziţiilor constituţionale referitoare la principiul legalităţii, în componenta sa referitoare la calitatea legii.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Racovăț. O casă s-a aprins, proprietara a suferit un atac de panică

Publicat

Publicitate

Reparați coșurile de fum: pericol de incendiu !

 

 

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această dimineață, într-o gospodărie din localitatea Racovăț. Acoperișul unei case a fost cuprins de flăcări. Alarma a fost dată chiar de proprietar.

 

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Pomârla. Aceștia au constatat faptul că ardea o parte din acoperișul casei și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu cuprindă întregul imobil.

Publicitate

 

Proprietara a primit îngrijiri medicale la fața locului întrucât a suferit un atac de panică, dar a refuzat transportul la spital.

 

Publicitate

Cel mai probabil, incendiul a fost generat de un coș de fum deteriorat.

 

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

 

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

 

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

 

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

 

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

 

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending