Connect with us

Eveniment

Iar au schimbat regulile: Cine poate fi considerat contact direct COVID. Perioadă, simptome și testare

Publicat

Publicitate

La finele săptămânii trecute, Institutul Naţional de Sănătate Publică a actualizat din nou, pentru a cincea oară de la începutul acestui an, definiţiile de caz pentru sindromul respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19).

Se consideră contact direct cu un caz confirmat cu COVID-19 în perioada de 7 zile anterioară datei debutului, față de 10 zile cum era până acum.

Simptome COVID – criterii clinice

Criteriile clinice care se au în vedere într-un caz COVID sunt reprezentate de cel puțin unul dintre simptomele:

  • tuse
  • febră
  • scurtarea respiraţiei
  • debut brusc al anosmiei (lipsa mirosului), ageuziei (pierderea gustului) sau disgeuziei (distorsionarea simţului gustativ).

Simptome şi semne adiţionale mai puţin specifice pot include cefalee (dureri de cap), frisoane, mialgii (dureri musculare), astenie, vărsături şi/sau diaree.

Testul rapid antigenic ar trebui efectuat în maximum 5 zile după data debutului sau în maximum 7 zile după data expunerii. Dacă data expunerii nu este cunoscută, testul rapid antigenic ar trebui efectuat cât mai curând posibil, precizează INSP.

Publicitate

Pentru copiii cu vârsta până la 16 ani care prezintă manifestări gastro-intestinale (vărsături, diaree) neasociate cu alimentaţia, se poate suspecta infecţia cu SARS-CoV-2.

Sunt considerate criterii epidemiologice cel puţin unul dintre următoarele:

  • contact direct cu un caz confirmat cu COVID-19 în perioada de 7 zile anterioară datei debutului;
  • rezident sau personal al unei instituţii pentru îngrijirea persoanelor vulnerabile în perioada de 7 zile anterioară datei debutului, instituţie în care transmiterea SARS-CoV-2 a fost confirmată.

Clasificarea cazurilor COVID

Cazurile COVID se clasifică astfel:

  • caz posibil – orice persoană care întruneşte criteriile clinice
  • caz probabil – orice persoană care întruneşte criteriile clinice şi care are legătură epidemiologică cu un caz confirmat sau orice persoană care întruneşte criteriile de diagnostic imagistic
  • caz confirmat – orice persoană care întruneşte criteriile de laborator

Testarea pentru SARS-CoV-2 este obligatorie pentru toate cazurile posibile, arată INSP.

Varianta Omicron – caz probabil sau confirmat

  • caz probabil de infecţie cu VOC Omicron – persoana cu rezultat pozitiv la NAAT sau test rapid antigenic pentru SARS-CoV-2 şi una dintre următoarele: eşec la detecţia genei S sau rezultat pozitiv la screening de variantă pentru mutaţiile caracteristice VOC Omicron sau este contact al unui caz probabil sau confirmat cu VOC Omicron
  • caz confirmat de infecţie cu VOC Omicron – persoana cu rezultat confirmat prin secvenţiere pentru VOC Omicron

Cine poate fi considerat contact direct

Contactul direct este definit ca:

  • persoană care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu un pacient cu COVID-19
  • persoană care a avut contact fizic direct cu un caz de COVID-19 (ex. strângere de mână fără igiena ulterioară a mâinilor)
  • persoană care a avut contact direct neprotejat cu secreţii infecţioase ale unui caz de COVID-19 (ex. în timpul tusei, atingerea unor batiste cu mâna neprotejată de mănuşă)
  • persoană care a avut contact faţă în faţă cu un caz de COVID-19 la o distanţă mai mică de 2 metri şi cu o durată de minimum 15 minute
  • persoană care s-a aflat în aceeaşi încăpere (ex. sala de clasă, sală de şedinţe, sală de aşteptare din spital) cu un caz de COVID-19, timp de minimum 15 minute şi la o distanţă mai mică de 2 metri
  • persoană din rândul personalului medico-sanitar sau altă persoană care acordă îngrijire directă unui pacient cu COVID-19 sau o persoană din rândul personalului de laborator care manipulează probe recoltate de la un pacient cu COVID-19, fără portul corect al echipamentului de protecţie.

Legătura epidemiologică ar fi putut avea loc în perioada de 7 zile, anterioară datei debutului.

Cazuri COVID ca infecții asociate asistenței medicale

Clasificarea cazurilor de COVID-19 ca infecţii asociate asistenţei medicale trebuie să ţină cont de perioadele de incubaţie cunoscute la acest moment, respectiv:

  • numărul de zile până la debutul simptomelor sau până la testul de laborator pozitiv (indiferent care este primul), după admiterea într-o unitate sanitară (în ziua 1)
  • evaluarea sursei, prevalenţa COVID-19 în instituţie/secţieț
  • contactul cu cazuri cunoscute din comunitate sau din unitatea medicală
  • orice alte date care indică în mod plauzibil sursa infecţiei.

În acest sens pot exista următoarele situaţii:

  1. caz COVID-19 internat, cu sursă în comunitate
  • simptomele prezente la internare sau cu debut în ziua 1 sau 2 după admitere
  • debutul simptomelor în zilele 3 – 6 (anterior 7) şi o suspiciune puternică de transmitere în comunitate
  1. caz COVID-19 internat, cu sursă nedeterminată
  • debutul simptomelor în ziua 3 – 6 (anterior 7) după admitere, cu informaţii insuficiente cu privire la sursa de virus pentru a-l aloca la o altă categorie
  1. caz COVID-19 internat, cu sursă probabilă în spital:
  • debutul simptomelor în ziua 3-6 și o suspiciune puternică de transmitere a virusului prin asistența medicala acordată
  1. caz COVID-19 internat în spital, cu sursă în spital
  • debutul simptomelor în ziua mai mare sau egală cu 7 (anterior 10) după internare.

Alte situații

Există şi situaţia în care apar simptome caracteristice COVID-19 care debutează într-un interval de 7 zile (anterior 10 zile) de la externarea dintr-o unitate sanitară (de exemplu, reinternare). În acest caz, sursa de virus poate fi comunitară sau nedeterminată. Evaluarea finală trebuie să ţină cont de particularităţile cazului.

Aceste definiții nu se pot aplica în situația COVID la personalul medico-sanitar, arată INSP. Clasificarea sursei de virus în rândul personalului medico-sanitar recunoaște aceleași categorii, dar trebuie să se bazeze pe o evaluare individuală a fiecărui caz.

Decesul cauzat de COVID – definiție

Decesul cauzat de COVID-19 este definit ca decesul survenit la un pacient confirmat cu COVID-19, cu excepţia situaţiilor în care există o altă cauză clară de deces care nu poate fi în relaţie cu COVID-19. De exemplu, traumatism, hemoragie acută majoră, infarct miocardic acut, accident vascular cerebral acut, septicemie cu germen identificat prin hemocultură (etc), la care nu a existat o perioadă de recuperare completă între boală şi momentul decesului.

Decesul la un pacient confirmat cu COVID-19 nu poate fi atribuit unei boli pre-existente (de ex. cancer, afecţiuni hematologice etc.). COVID-19 trebuie raportat drept cauză a decesului, independent de condiţiile medicale pre-existente care se suspectează că au favorizat evoluţia severă a COVID-19, potrivit INSP.

COVID-19 trebuie menţionat pe certificatul de deces drept cauză a decesului pentru toate persoanele decedate la care COVID-19 a cauzat sau se presupune că a cauzat sau a contribuit la deces.

Recomandări de prioritizare a testării

Persoane vaccinate împotriva SARS-CoV-2 cu schema completă, precum și cele care au trecut prin boală, documentată cu bilet de externare din spital și/sau buletinul de analiză cu rezultat pozitiv, dar la care au trecut mai puțin de 90 zile de la data primului test pozitiv

  • persoane simptomatice conform definiţiei de caz: RT-PCR și test rapid antigenic
  • persoane simptomatice cu rezultat negativ la testul pentru antigenul SARS-CoV-2 efectuat în unități sanitare sau în alte unități avizate pentru testare: RT-PCR

Persoane nevaccinate împotriva SARS-CoV-2, persoane cu schema de vaccinare incompletă, persoane care au trecut prin boală, dar la care au trecut mai mult de 90 zile de la data primului test pozitiv, persoane care nu au avut niciodată boala

  • persoane simptomatice: test rapid antigenic
  • persoane simptomatice cu rezultat negativ la testul pentru antigenul SARS-CoV-2, efectuat în unități sanitare sau în alte unitati avizate pentru testare: RT-PCR
  • contacți direcți ai cazurilor confirmate, în a 3-a – a 5-a zi de la contact, inclusiv personal medico-sanitar si auxiliar: test rapid antigenic
  • pacienţi cu maximum 48 de ore înainte de procedura de transplant (asimptomatici) şi donatorii de organe, ţesuturi şi celule stem hematopoietice înainte de donare; pacienți cu transplant de organe, ţesuturi şi celule stem hematopoietice aflați în tratament imunosupresor, înaintea fiecărei internări din perioada de monitorizare post-transplant – 2 teste la 24 de ore interval: RT-PCR
  • pacienţi asimptomatici cu imunosupresie în contextul bolii sau indusă medicamentos, cu maximum 48 de ore înainte de internarea în spital în cazul testării RT-PCR/NAAT, iar în cazul testării cu teste antigenice rapide, testare în ziua internării sau cu o zi anterior internării
  • pacienți oncologici asimptomatici aflați în curs de chimioterapie – cu maximum 48 de ore înainte de fiecare cură, respectiv de fiecare prezentare la spital pentru monitorizare, în cazul testării RT-PCR/NAAT, iar în cazul testării cu teste antigenice rapide, testare în ziua internării sau cu o zi anterior internării
  • pacienți oncologici asimptomatici aflați în curs de radioterapie – înainte de prima ședință și apoi la 14 zile, până la terminarea curei, indiferent de testul utilizat: RT-PCR sau test rapid antigenic
  • pacienți oncologici asimptomatici înainte de intervenții operatorii sau manevre invazive, cu maximum 48 de ore înaintea intervenției /manoperei, în cazul testării RT-PCR/NAAT, iar în cazul testării cu teste antigenice rapide, testare în ziua internarii sau cu o zi anterior internării
  • însoțitorii pacienților copii din situațiile de mai sus, precum și însoțitorii copiilor cu COVID-19, în ziua internării sau cu o zi anterior internării: test rapid antigenic
  • pacienți hemodializaţi asimptomatici – de 2 ori pe lună, indiferent de testul utilizat: RT-PCR/test rapid antigenic
  • persoane instituționalizate asimptomatice, inclusiv pacienții cronici psihiatrici cu durata de internare care depășește o lună, la internare, persoane din penitenciare, la admiterea în unitate și ulterior cu frecvența menționată, persoane fără adăpost: de 4 ori pe lună/test rapid antigenic
  • personalul de îngrijire din centre rezidențiale, secțiile de psihiatrie cronici, personalul din penitenciare, personalul din centrele pentru persoane fără adăpost: de 4 ori pe lună, test antigenic rapid
  • gravidele asimptomatice care se află în carantină la domiciliu (avand istoric de calatorie sau care au fost contact direct cu un caz confirmat), în ziua a 3-a – a 5-a: test rapid antigenic

În vederea prevenirii apariției focarelor de infectie cu SARS-CoV-2 în rândul personalului medico-sanitar și auxiliar din unitățile sanitare cu paturi, este recomandată efectuarea unui test rapid antigenic zilnic sau cel puțin de doua ori pe săptămână. Recomandarea este indiferent de statusul vaccinal și de trecerea prin infecție, daca aceasta a avut loc cu mai mult de 90 de zile anterior.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google Newss

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: Wizz Air anunță rute noi către Europa de la aeroportul din Iași. Zboruri directe la Praga, Copenhaga și Valencia

Publicat

Publicitate

Compania low-cost Wizz Air continuă să își consolideze prezența în România, iar una dintre cele mai vizate baze rămâne Aeroportul Internațional Iași, care beneficiază în această săptămână de trei noi conexiuni aeriene.

Astfel, în datele de 27 și 28 octombrie, Wizz Air a inaugurat zboruri directe din Iași către Praga (Cehia), Copenhaga (Danemarca) și Valencia (Spania) – destinații cu potențial ridicat atât pentru mobilitate academică și de afaceri, cât și pentru turism.

Extinderea rutelor de la Iași are loc în contextul unui plan operațional amplu al companiei. Între 26 și 29 octombrie, Wizz Air lansează 11 rute noi de pe București Otopeni către orașe precum Erevan, Praga, Turku, Bordeaux, Paris Orly, Berlin, Köln, Pescara, Gdansk, Porto și Bratislava. Totodată, operatorul a alocat a doua aeronavă bazei din București Băneasa, relocând nouă rute de pe Otopeni pe aeroportul secundar din Capitală, printre care Bruxelles Charleroi, Milano Bergamo, Torino și Barcelona.

Și alte orașe din România beneficiază de extinderea operațiunilor Wizz Air:

  • Cluj-Napoca va avea noi rute către Billund, Marrakesh, Oslo Sandefjord Torp, Stockholm Skavsta și Tel Aviv;

  • Craiova va deschide conexiuni către Paris Beauvais, Atena și Napoli;

    Publicitate
  • Brașovul va fi legat de Memmingen și Milano Malpensa;

  • Sibiul va primi o rută directă către Birmingham.

În acest tablou al extinderii rețelei companiei, Iașiul pare că se detașează prin consolidarea statutului său de cel mai important aeroport al Regiunii de Nord-Est, cu o cerere în creștere constantă și perspective favorabile pe termen lung, inclusiv prin dezvoltarea Terminalului T4.

Noile rute Wizz Air facilitează accesul direct către Europa Centrală, Scandinavia și Peninsula Iberică, reducând nevoia pasagerilor din Moldova de a zbura din București sau de pe alte aeroporturi din țară.

Citeste mai mult

Economie

S.C. MODERN CALOR S.A. Botoşani: Anunț de LICITAŢIE CU STRIGARE

Publicat

Publicitate

S.C. MODERN CALOR S.A. Botoşani cu sediul în str. Pacea nr.43, organizează la sediul societăţii, procedura de LICITAŢIE CU STRIGARE, pentru închirierea spaţiului din punctul termic PALAT, – Stada Teatrului – lângă sediul ACR, suprafaţă de închiriat – 179,93 mp. Spaţiul este racordat la următoarele utilităţi: apa rece/canalizare, energie electrică.

Preţul minimal de pornire este de 3,1 euro/mp/lună, fără TVA, pasul de strigare este de 10% din preţul de pornire.

Solicitanţii vor depune o cerere de participare la secretariatul societăţii şi vor achita garanţia de participare de 3,500 lei, la casieria societăţii până la data de 04.11.2025, ora 15.00.

Documente de participare:

– persoane fizice:

– chitanţă achitare taxă de participare;

Publicitate

– copie carte de identitate.

– persoane juridice:

– chitanţă achitare taxă de participare;

– copie certificat de înregistrare societate;

– împuternicire participant;

– copie carte de identitate participant.

LICITAŢIA va avea loc pe data de 05.11.2025, ora 09.00, la sediul din str. Pacea, nr. 43. Informaţii suplimentare pot fi obținute la tel. 0231/537100 int.121.

Contractul de închiriere va intra în vigoare din momentul preluării spaţiului de către chiriaş, în baza unui proces-verbal de predare-primire.

Dacă nu va fi oferit preţul minimal la şedinţa de pe 12.11.2025, licitaţia se va repeta în fiecare zi de miercuri la ora 09:00, până la adjudecarea spaţiului disponibil pentru închiriere.

Citeste mai mult

Eveniment

Parcări ilegale și opriri pe trecerile de pietoni. Poliția Locală Botoșani a aplicat 16 sancțiuni într-o singură zi

Publicat

Publicitate

Poliția Locală Botoșani a desfășurat luni mai multe controale în trafic și în parcările publice din oraș, vizând șoferii care staționează neregulamentar sau nu achită taxa de parcare. În urma verificărilor, au fost aplicate 16 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 2.550 de lei.

Acțiunile s-au concentrat în special pe străzile Cuza Vodă, Calea Națională și Primăverii, zone intens circulate, unde opririle „la minut” pe trecerile de pietoni au devenit o obișnuință pentru mulți conducători auto. Nouă mașini au fost găsite parcate astfel încât blocau vizibilitatea pietonilor și îngreunau traficul, iar pentru una dintre ele autoritățile au dispus ridicarea.

Controalele au continuat și în parcările dotate cu parcometre. Polițiștii locali, împreună cu operatorul serviciului de parcare, au verificat dacă șoferii au tichetul de plată afișat sau dacă acesta este încă valabil. Nouă autoturisme au fost găsite în neregulă, motiv pentru care roțile au fost blocate. Șase dintre șoferi au fost amendați, iar alți trei au primit avertisment.

Reprezentanții Poliției Locale transmit că astfel de acțiuni vor continua zilnic și atrag atenția că opririle „doar două minute” în zone interzise pot pune în pericol pietonii, în special în apropierea trecerilor și a stațiilor de transport public.

Citeste mai mult

Eveniment

Cu ochii pe noi: MAI poate accesa camerele de supraveghere video publice și private fără acordul proprietarilor

Publicat

Publicitate

Intervenție legislativă majoră în domeniul siguranței publice. Structurile Ministerului Afacerilor Interne vor putea avea acces atât la camerele de supraveghere instalate în spațiile publice, cât și la cele amplasate de operatori privați. Măsura devine oficială după ce președintele Nicușor Dan a semnat, miercuri, 22 octombrie, decretul de promulgare a Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul ordinii și siguranței publice.

Actul normativ vizează consolidarea capacității instituțiilor MAI de a preveni și combate infracționalitatea, prin posibilitatea de a analiza, în timp real sau înregistrat, imaginile surprinse de sistemele video deja existente în orașe, în instituții, în centre comerciale, la intrări în clădiri sau în alte spații cu acces public.

Legea nu este una nouă, ci a fost adoptată de Parlament încă din 2023, însă intrarea sa în vigoare era blocată până la promulgare. Odată cu semnarea decretului, accesul la sistemele video devine parte a instrumentelor legale de acțiune ale structurilor de ordine publică, în condițiile stabilite de legislația privind protecția datelor personale.

Autoritățile argumentează că măsura va ajuta în intervenții mai rapide, identificarea autorilor unor infracțiuni, depistarea persoanelor dispărute și gestionarea situațiilor de criză, precum accidente, agresiuni sau acte de vandalism. Practic, datele video existente vor putea fi integrate în rețelele operative ale poliției, jandarmeriei și altor structuri, fără a mai depinde de proceduri lente de solicitare individuală.

Legea permite structurilor MAI, precum Poliția de Frontieră, Jandarmeria, IGI și IGSU, să acceseze în timp real imaginile camerelor de supraveghere din spații publice sau private, fără a solicita acordul proprietarilor ori al persoanelor filmate.

Prevederile se aplică atât instituțiilor publice, cât și firmelor sau altor entități private.

Publicitate

Scopul legii este de a facilita identificarea suspecților, martorilor, persoanelor urmărite sau a bunurilor ce pot fi confiscate, precum și monitorizarea situațiilor de urgență, a crizelor și a tulburărilor de ordine publică.

Înregistrările pot fi păstrate cel mult șase luni, după care trebuie șterse.

Accesul la aceste date este permis doar pentru activități oficiale, cu respectarea regulilor privind protecția datelor personale (GDPR), scrie EVZ.

„În scopul monitorizării situației operative și asigurării managementului integrat al situațiilor speciale și de criză din domeniul ordinii publice și al situațiilor de urgență,

Ministerul Afacerilor Interne este autorizat să acceseze, în mod direct și gratuit, în timp real, imaginile video surprinse de sistemele de supraveghere a spațiilor publice, aparținând persoanelor juridice de drept public sau privat ori organelor administrației publice centrale sau locale cu excepția celor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale”, se arată în proiectul de lege.

Pe de altă parte, organizații civice au ridicat întrebări privind limitele supravegherii și garanțiile aplicate pentru a preveni abuzurile. Autoritățile susțin că legea prevede în continuare obligația respectării normelor GDPR, iar accesul la imagini se va face doar în scopuri strict legate de siguranța publică.

Autoritățile susțin că promulgarea legii marchează un pas important în direcția digitalizării sistemului de ordine publică și alinierea României la standardele europene privind utilizarea datelor video pentru prevenirea infracțiunilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending