Connect with us

Actualitate

Hotelierii atrag atenția asupra impactului „devastator” asupra industriei turismului al măsurile propuse de „Ordonanța trenuleț”

Publicat

Publicitate

Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR) lansează un apel urgent către Guvernul României în ceea ce privește impactul ‘devastator’ asupra industriei turismului pe care îl vor avea măsurile fiscale propuse prin ‘ordonanța trenuleț’, fără a fi însoțite de politici publice de compensare a impactului negativ și dezvoltare a turismului de incoming și susținere a investițiilor în domeniu.

‘În timp ce țări din jurul nostru au o rezultate bune în ceea ce privește ponderea turismului în economia lor (Bulgaria, Ungaria, Croația, Polonia), ca urmare a unor investiții publice în infrastructură și promovare, a unei legislații suple și adaptate noilor dezvoltări – digitalizare, platforme online – și a creării cadrului pentru ca operatorii economici din turism să se dezvolte, România este codașă în acest clasament. În ciuda tuturor insistențelor industriei turismului și a punerii la dispoziție din partea specialiștilor către toate formele de organizare pe care le-au avut autoritățile de reglementare din domeniu, turismul este codaș la împărțirea bugetului, are reglementări vechi și neadecvate și nu beneficiază de susținere optimă pentru promovarea internațională, lucru care a dus, conform BNR, pentru anul 2023, ca deficitul balanței comerciale din turism să fie de 3,694 miliarde de euro, în creștere față de 2022’, semnalează reprezentanții FIHR într-o Scrisoare deschisă adresată Guvernului României.

Aceștia subliniază că, la nivel economic, se simte deja scăderea consumului, repercusiunile instabilității prin scăderea ratingului de țară de către Fitch Ratings, în contextul în care la granițele României are loc în continuare un război, promovarea internațională se limitează la mici campanii și participări la târguri și acestea în pericol de anulare din cauza diminuării și lipsei bugetului pe anul 2025.

‘Nu putem să ne așteptăm la îmbunătățiri în ceea ce privește acest domeniu fără schimbări de strategie. Intrarea României în spațiul Schengen ar trebui să crească numărul turiștilor care vizitează România, dar, din pacate, nu ne promovăm suficient și nu avem un sistem de monitorizare a circulației turistice, din lipsa unei legislații adecvate și a platformelor de raportare. În contextul preocupărilor legate de reducerea cheltuielilor bugetare, ar trebui să se aibă în vedere acele domenii care au potențial să ducă la creșterea veniturilor la bugetul de stat, iar prin atuurile sale, prin complexitatea de forme de turism care pot fi practicate în România, turismul poate să fie unul dintre aceste domenii. Procentul actual reprezentat de sectorul turism în PIB este sub potențial, iar el nu poate crește fără investiții și fără promovarea imaginii României în exterior, în contextul în care țările din jur investesc bugete mult mai mari pentru promovarea lor între destinațiile turistice ale lumii’, susțin hotelierii.

În acest sens, FIHR solicită adoptarea de urgență a unor măsuri precum alocarea unui buget anual de promovare a României ca destinație turistică în cuantum de 10% din sumele economisite din eliminarea voucherelor de vacanță (cu un impact semnificativ de până la 30% din piață), pentru a înlocui deficitul de turism intern creat și pentru atragerea de turiști străini, ducând, astfel, și la o diminuare a deficitului comercial din domeniu, actualizarea legislației care să permită realizarea de bugete multianuale, fără de care în fiecare an participarea la evenimentele de început de an (târguri internaționale sau alte manifestări sunt puse sub semnul întrebării și, de multe ori, anulate), precum și OPANT nr.65/ 2013, inclusiv clasificarea apartamentelor și standardele ocupaționale și digitalizarea raportărilor – crearea de platforme pentru raportarea datelor, monitorizarea circulației turistice, statistici, colectarea rapoartelor de la platformele online, respectiv evidențierea aportului în PIB.

Alte măsuri solicitate de reprezentanții industriei hoteliere vizează susținerea investițiilor în turism – politici publice direcționate spre diminuarea sezonalității, dezvoltarea turismului balnear și eco-turismului, crearea unui OMD Național – Organizație Națională de Management al Destinației și alocarea unui buget multianual adecvat, precum și predictibilitatea modificărilor fiscale, asigurarea competitivității în context regional și asigurarea condițiilor de concurență loială – menținerea TVA și a cotelor de impozitare pentru activitățile din turism, care au trecut deja prin două modificări succesive (2023 și 2024) de majorare a TVA și impozitului pe profit, precum și pentru competitivitate la nivel regional, dezvoltarea și implementarea unui cadru legislativ în România, care să reglementeze din punct de vedere fiscal activitățile de închiriere pe termen scurt în scop turistic (short-term rentals) ale persoanelor fizice / juridice, cu impact pozitiv asupra atragerii de venituri la bugetul național și la bugetele locale, transpunerea regulamentelor europene, pentru solicitarea/obținerea raportărilor de la platforme online de rezervări, monitorizarea circulației turistice și a operatorilor economici care prestează activități economice în domeniul turismului.

Publicitate

‘Aceasta duce la creșterea conformării și controlului, creșterea bazei de impozitare, plata TVA, alte impozite și taxe, taxa de promovare turistică pentru rezervările preluate prin platforme’, se menționează în Scrisoarea deschisă.

Totodată, hotelierii cer susținerea proiectelor privind atragerea de resurse umane și creșterea competențelor acestora, implementarea de măsuri pentru atragerea și menținerea angajaților în domeniu prin educație (pregătirea profesională continuă, actualizarea standardelor profesionale și ocupaționale), prin facilități fiscale pentru agenții economici care angajează tineri, pentru pregătirea vocațională/ profesională a acestora, prin dezvoltarea și recunoașterea micro-acreditărilor și a platformelor online de pregătire specifice domeniului ospitalității

‘În concluzie, în lipsa preluării acestor demersuri necesare, putem anticipa pe termen mediu și lung perpetuarea unor situații care frânează dezvoltarea sectorului turism, precum: Statistici incorecte și incomplete legate de circulația turistică din România, ce vor face imposibilă stabilirea unor politici publice și bugetare adecvate, cu un mix optim și coerent de acțiuni de promovare a turismului din România; Dispariția investițiilor în turismul reglementat organizat în hoteluri, având in vedere presiunea fiscală și cea de autorizare/raportare existentă în prezent pentru proprietarii și operatorii de unități reglementate; Menținerea unei economii gri, risc crescut de incidente și un număr crescut de tineri ‘șomeri’ care câștigă din ‘economia participativă’, în condițiile lipsei reglementării activităților de închiriere pe termen scurt în scop turistic, cu efecte în gradul redus de încasări bugetare și în lipsă de control; Înrăutățirea calității serviciilor oferite în domeniul ospitalității, cu efecte asupra reputației destinațiilor turistice din România, în contextul ignorării măsurilor de atragere și profesionalizare a personalului activ în toate unitățile care oferă servicii de cazare și alimentație publică (atât hoteluri, restaurante, obiective turistice, cât și apartamente de închiriat); Deteriorarea infrastructurii turistice și irosirea potențialului turistic al României pe termen mediu și lung’, semnalează reprezentanții FIHR. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Start pentru modernizarea Drumului Vămii de la Botoșani: Lucrările la loturile 2 și 3, un total de 38 de kilometri, au început oficial

Publicat

Publicitate

Consiliul Județean Botoșani a dat, astăzi, startul lucrărilor de modernizare pe două tronsoane importante din Drumul Vămii, artera care leagă orașul Săveni de Rădăuți-Prut și de granița cu Republica Moldova.

Ordinul de începere a lucrărilor pentru loturile 2 și 3 a fost semnat, marcând un pas decisiv pentru unul dintre cele mai ample proiecte de infrastructură rutieră din județ.

Lucrările sunt executate de asocierea SC BIG CONF SRL, lider de proiect, și SC CONSTRUCT COM SRL Botoșani, firme care au câștigat licitația. Cele două loturi însumează 38,223 kilometri din totalul de aproape 49 de kilometri prevăzuți în proiect.

Lotul 2, cu o lungime de 22,771 km, va asigura legătura dintre Săveni (intersecția cu DN 29) și Coțușca (intersecția cu DJ 293), traversând localitățile Podriga, Drăgușeni, Mihail Kogălniceanu și Nichiteni. Lotul 3, cu o lungime de 15,452 km, va continua traseul de la Coțușca până la Rădăuți-Prut, punctul de frontieră cu Republica Moldova.

Deocamdată, lucrările la lotul 1, care vizează tronsonul Hănești – Vlăsinești – Săveni (10,576 km), sunt amânate, după ce rezultatul licitației a fost contestat. Autoritățile speră însă ca verdictul să vină curând, pentru ca modernizarea să fie demarată și aici.

Proiectul „Drumul Vămii” are o valoare totală de 68 de milioane de euro, bani proveniți din fonduri europene alocate prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027 și din bugetul Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

Pe lângă modernizarea propriu-zisă a carosabilului, lucrările includ consolidări și stabilizări de teren pe 1,8 km, construcția a cinci poduri și 80 de podețe, precum și amenajarea a 26 de parcări și stații pentru transportul public. De asemenea, vor fi realizate piste de biciclete pe o lungime de 16 km și vor fi amplasate patru stații de încărcare pentru vehicule electrice în localitățile Hănești, Săveni, Coțușca și Rădăuți-Prut.

Autoritățile județene subliniază că modernizarea Drumului Vămii este o continuare firească a proiectului „Drumul Strategic”, asigurând o conectivitate directă cu punctul vamal Rădăuți-Prut și contribuind la dezvoltarea economică și socială a județului.

Acest start este unul de bun augur. Drumul Vămii nu înseamnă doar infrastructură modernă, ci și oportunități noi pentru comunitățile locale și reducerea decalajelor față de celelalte județe din regiunea Nord-Est”, au transmis reprezentanții Consiliului Județean Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Erou în timpul liber: Un jandarm a sărit în ajutorul a două fete lovite pe trecerea de pietoni la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Un jandarm aflat în timpul liber, martor la un accident rutier care a avut loc ieri, 29 septembrie, în jurul orei 12.00, pe Bulevardul Victoriei din municipiul Dorohoi,, le-a ajutat pe cele două fete lovite de un autoturism pe trecerea de pietoni.

Jandarmul, care își aștepta copiii la ieșirea de la scoală, a sunat imediat la numărul unic de urgență 112, iar până la sosirea ambulanțelor și a polițiștilor rutieri, i-a contactat telefonic pe părinții fetelor și a discutat cu acestea pentru a le liniști.

Recomandăm cetățenilor care sunt martori la situații urgente de acest gen sau de natură să tulbure ordinea și siguranța publică, să solicite în cel mai scurt timp intervenția autorităților competente prin apel 112, astfel încât intervenția specializată a acestora să se producă cât mai repede posibil și să aibă efectul scontat.

Citeste mai mult

Eveniment

Programul Rabla 2025 se lansează marți. Condiții pentru achiziționarea mașinilor prin program, cu propulsie termică sau hibride

Publicat

Publicitate

Programul Rabla 2025 se lansează marți și are un buget de 200 de milioane de lei. Înscrierea în program a fost programată să înceapă de la ora 10:00, scrie alba24.ro. Sesiunea de înscriere va rămâne deschisă până pe 25 noiembrie sau până la epuizarea fondurilor de 200 milioane lei.

„Știu că în alți ani s-au dat rapid voucherele. Asta a fost problema. În câteva secunde se dădeau zeci de mii de voucherele. De anul viitor trebuie să gândim programe care să rezolve probleme structurale.

Mă aștept să fie date rapid anul acesta, poate nu la electrice. Bugetul este de doar 200 milioane lei buget. Anul acesta doar atât s-a putut.

E soluția de compomis pentru a putea lansa programul. Bugetul nu mai putea să suporte 600 milioane de lei.

O să avem discuții ca în viitor din să fie disponibili bani din fonduri europene pentru masini electrice și hibride”, a spus ministrul la Euronews.

Rabla Auto 2025: valoarea ecotichetului

Valoarea ecotichetului este:

Publicitate
  • 18.500 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou hibrid
  • 10.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Rabla Auto 2025: sesiunea pentru persoane fizice

La finalul lunii septembrie urmează să fie lansată și sesiunea pentru persoane fizice în cadrul Programului, potrivit AFM.

“Administrația Fondului pentru Mediu își exprimă angajamentul ferm pentru demararea, în cel mai scurt timp, a unuia dintre cele mai așteptate programe de finanțare, destinat sprijinirii persoanelor fizice în vederea achiziționării de autovehicule noi, cu un impact redus asupra mediului.

Prin alocarea unui buget de 200 de milioane de lei, se pot aduce pe piață aproximativ 15.000 autovehicule noi reducând emisiile poluante și îmbunătățind calitatea vieții prin protejarea mediului înconjurător.”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Programul Rabla 2025. Condiții de finanțare

Solicitantul poate obține în cadrul unei sesiuni de înscriere unul sau două ecotichete, în schimbul predării spre casare a unui număr echivalent de autovehicule uzate. Nu se pot cumula două ecotichete pentru achiziționarea unui autovehicul nou.

Persoana fizică poate solicita cel mult două ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, câte unul pentru fiecare autovehicul nou care urmează a fi achiziționat, se precizează în Ghidul de finanțare Rabla Auto 2025.

Casarea se face pentru un autovehicul cu vechime de cel puțin 8 ani.

Finanţarea acordată în cadrul programului nu se cumulează şi/sau nu este complementară cu alte

programe care finanţează achiziţionarea autovehiculelor noi.

Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar. Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program.

Rabla Auto 2025. Condiții pentru achiziționarea mașinilor prin program – propulsie termică sau hibride

Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţionarea de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus
  • generează maximum 145 g CO2/km în sistem WLTP
  • generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.

Rabla Auto 2025. Condiții pentru achiziționarea mașinilor electrice

Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţionarea de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
  • generează mai puţin de 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid
  • Prin excepţie, autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care, cumulativ, respectă următoarele condiţii:
  • este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv
  • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO
  • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.
AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Rabla Auto 2025. Condiții de înscriere în program – persoane fizice

Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • are domiciliul/reşedinţa în România
  • are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare
  • nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă
  • se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului
  • se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat.

Rabla Auto 2025: procedura de înscriere în program – persoane fizice. Acte necesare

Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată
  • actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Rabla Auto 2025: procedura de înscriere în program – persoane fizice. Acte după obținerea numărului de înregistrare

În termen de 10 zile de la obţinerea numărului de înregistrare, solicitantul completează seria de şasiu a autovehiculului uzat şi încarcă în aplicaţie următoarele documente:

  • certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat
  • cartea de identitate a autovehiculului uzat
  • actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria autovehiculului uzat
  • declaraţia cedentului, după caz
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele cedentului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program, după caz
  • certificatul de căsătorie sau orice act administrativ eliberat de către autoritatea competentă material şi teritorial, care atestă schimbarea/modificarea numelui şi/sau prenumelui, după caz
  • documentul care atestă schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de reşedinţă, eliberat de către autoritatea competentă material şi teritorial, după caz; sau prezentarea unei declaraţii pe propria răspundere care atestă schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de reşedinţă, semnată de către solicitant sau de cedent, după caz

Situații speciale

În cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat prin moştenire, solicitantul încarcă în aplicaţie:

  • certificatul de moştenitor
  • sentinţa civilă definitivă
  • împuternicirea notarială prin care persoana reprezentantă este expres mandatată să acţioneze şi să încheie acte juridice în cadrul programului, în numele, pe seama şi în interesul tuturor comoştenitorilor, în vederea:
  • casării autovehiculului uzat, radierii autovehiculului uzat din evidenţa circulaţiei şi achiziţionării autovehiculului nou, atunci când certificatul de moştenitor ori sentinţa civilă atestă existenţa mai multor moştenitori.

În cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat ca urmare a unei decizii judecătoreşti, partaj sau donaţie, după caz, solicitantul încarcă în aplicaţie documentul doveditor.

Citeste mai mult

Eveniment

Tragedie la Hlipiceni! Un bărbat a fost găsit mort în beciul unei case de pompierii chemați să stingă incendiul

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această dimineață, într-o gospodărie din localitatea Victoria, comuna Hlipiceni.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Hlipiceni, cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă, un echipaj aparținând Serviciului Județean de Ambulanță, dar și echipaje de poliție. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari.

 

Aceștia au constatat faptul că incendiul se manifesta în podul unei anexe. În urma verificărilor efectuate, proprietarul, un bărbat de 57 de ani, a fost găsit decedat în beciul anexei, încăpere care nu a fost afectată de incendiu.

 

Publicitate

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit mai bine de o oră. A ars acoperișul anexei pe o suprafață de aproximativ 50 de metri pătrați. S-au degradat bunurile din interiorul clădirii.

 

Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind acțiunea intenționată.

 

Cazul a fost preluat de Poliție.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending