Connect with us

Eveniment

Hipertermia, urgența medicală care ne amenință viața pe caniculă. Care este măsura imediată care ne ajută

Publicat

Publicitate

După o săptămână de Cod Roșu, serviciile de ambulanță aproape că nu mai fac față solicitărilor. Dintre acestea, hipertermiile cauzate de caniculă sunt urgențe majore, supraîncălzirea organismului punând viața pacienților în pericol, informează Adevărul.

Temperaturile au început să scadă în jumătatea nordică a țării, însă sudul încă se află sub Cod Portocaliu de caniculă, fiind a doua săptămână cu aer aproape irespirabil. Nopțile sunt și ele tropicale, astfel că locuințele, acolo unde nu există instalații de aer condiționat, s-au transformat în cuptoare, aspect pe care îl constată și personalul medical chemat în ajutor prin 112 atunci când oamenilor li se face rău în casă.

Medicii sunt solicitați la maximum, pacienții resimțind disconfortul termic cum nu li s-a întâmplat, spun aceștia, niciodată. Mulți pacienți sunt transportați la spital, altora li se oferă primul ajutor acasă și refuză transportul, dezvăluie medicii de pe ambulanțe.

Expunerea la soare, risc de deces

În ultimele zile caniculare au fost sute de solicitări în toată țara pentru pacienți cu hipertermie. Expunerea directă la soare și chiar și perioade prelungite petrecute în încăperi supraîncălzite îi pun pe oameni în pericol de moarte. La hipertermie, care înseamnă o creștere anormală și periculoasă a temperaturii corpului, se poate ajunge, în condiții de temperatură cum am avut în aceste zile, în care s-au atins și pe alocuri și depășit 42 grade Celsius la umbră, și în doar câteva zeci de minute, spune medicul Dragoș Toader, din cadrul Serviciului Județean de Ambulanță Olt.

„Te supraîncinzi la hipertermie. Indiferent că intri în încăpere răcoroasă, simți că iei foc, că iese căldura din tine. Asta este hipertermia, spre deosebire de febră. Este diferență medicală între hipertermie și febră, deși se măsoară tot în grade Celsius”, spune medicul. În vreme ce febra este răspunsul organismului care luptă cu infecțiile, hipertermia este supraîncălzirea cauzată de factori externi, corpul nemaireușind să elibereze căldura pe care o produce sau o absoarbe.

Hipertermia, explică medicul, are trei grade, cea mai gravă formă fiind șocul termic, când temperatura corpului depășește 40 grade Celsius și începe să nu se mai poată realiza termoreglarea.

Publicitate

În zilele cu Cod Roșu, în Olt, de exemplu, mai mulți pacienți au fost preluați cu o temperatură a corpului de 42 grade Celsius, cazurile fiind deosebit de grave, internate în Terapie Intensivă. A fost și un caz de pacient decedat, echipajul medical chemat în ajutor nemaiavând ce să facă pentru un bărbat de 74 ani, găsit de către vecini căzut în curte.

Cum acționezi când simți că te-ai supraîncălzit

„Primul lucru care ajută în hipertermie este să intri într-un loc răcoros. În 15-20 de minute te poți elibera. Dacă tot te simți rău și tot simți că ai temperatură foarte mare, de obicei e șocul hipertermic care înseamnă temperatură peste 40-42 grade Celsius. La 42 grade, centrul termoreglării, hipotalamusul, nu mai funcționează, și poți muri”, adaugă medicul. Hipertermia este o urgență medicală, așa că cel mai potrivit este să chemăm ajutor de

specialitate.

Atunci când suntem nevoiți să ne expunem la soare în intervalul orar în care razele sunt deosebit de puternice, ar trebui să acordăm o importanță deosebită zonei capului, ne sfătuiește medicul Dragoș Toader. Să purtăm șepci, pălării etc., pentru că supraîncălzirea poate duce rapid la edem cerebral.

Hipertermia se instalează foarte rapid, într-o jumătate de oră (n. red. – de expunere directă) poți să sari de la 38 grade Celsius la 42 grade Celsius. Primul care se încălzește este craniul, pentru că protecția la nivelul cavității craniene e foarte mică”, spune medicul Dragoș Toader. Când centrul termoreglării se dă peste cap se produce o avalanșă de simptome care dau sindrom de insuficiență multiplă de sisteme și organe. „Devii inconștient, intri în stop și așa mai departe”, explică medicul.

Deși căldura devine extrem de greu de suportat și în încăperile supraîncălzite, în aceste cazuri apar frecvent disfuncționalitățile respiratorii. „Simți că îți este greu să respiri, pentru că fiind supraîncălzite, cantitatea de oxigen e foarte mică. Ai amețeli, îți vine să vomiți, te dor și te ustură ochiii, ai alte manifestări. Într-o încăpere supraîncălzită nu intri în șoc hipertermic rapid. De obicei se moare din insuficiență respiratorie, nu mai ai oxigen”, mai spune medicul.

Având în vedere că în aceste zile caniculare temperatura aerului crește foarte mult încă de la primele ore ale dimineații, nu mai este valabilă nici recomandarea de a ne refugia în parcuri, pentru că umbra nu mai este de ajuns. Sistemele de răcire pe care să le folosim în locuință ne mai pot fi de ajutor, iar în cazul în care acestea lipsesc, să încercăm să petrecem câteva ore pe zi în spații precum hipermarket-uri, farmacii sau alte locuri în care funcționează astfel de instalații care mențin o temperatură suportabilă.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Tineri Laurieni în formare: mobilitate educațională Erasmus+ în Lituania

Publicat

Publicitate

Sfârșitul anului școlar a venit la Laurian cu două mobilități importante. În cadrul proiectului de acreditare Erasmus+, nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506, în perioada 05-09 mai 2025, nouă elevi şi doi profesori însoţitori de la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani au participat la o mobilitate de grup-elevi, la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija, din Kaunas, Lituania. Proiectul de Acreditare, Erasmus+, Educaţie şcolară, finanţat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, a avut un impact deosebit asupra elevilor noștri prin prisma dezvoltării unor atitudini pozitive față de apartenența la spațiul european și a unor abilități de comunicare într-o limbă de circulație internațională – limba engleză.

Elevii Colegiului Național „A.T. Laurian” din Botoșani, însoţiţi de profesoarele Anca-Luminița Dulgheru şi Lavinia-Elvina Ghineţ au participat activ la ore de lituaniană, engleză, economie, etică, biologie, informatică, muzică, alături de colegii lor din Kaunas, observând asemănările și deosebirile dintre cele două sisteme de învățământ. Totodată, grupe de elevi din ambele licee partenere au schimbat informații despre istoria celor două țări, despre limbă, cultură şi tradiții.

Latura digitală a educației a fost atinsă prin participarea elevilor atât la orele de IT din liceul gazdă, cât și prin vizitele de documentare de la Muzeul de Artă  și de la Muzeul Ciurlionis din Kaunas, muzee în care elevii au înțeles arta prin realitatea augmentată și prin proiecții 3D. Totodată, elevii au lucrat la paginile unei cărți virtuale a proiectului, pe platforma Book Creator.

O dovadă de educație interculturală și de comportament sustenabil față de mediu au fost activităţile de la Rumšiškės, unde elevii  au participat la un atelier tradițional de fabricare a pâinii. Astfel, au fost prezentate uneltele vechi, tradiționale, folosite pentru prepararea pâinii în casă, dar și obiceiurile legate de acest moment special pentru familia lituaninană tradițională. Elevii au fost încântați de întregul ritual, dar și de aroma pâinii calde, proaspăt scoase din cuptorul de lut.

În aceeaşi perioadă, Prof. Anca-Marcela Grădinaru a participat la un stagiu de observare, tot la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija din Kaunas; a fost o experiență profesională și umană valoroasă, având ocazia de a observa, analiza și reflecta asupra unor modele educaționale europene, centrate pe echilibru, deschidere, flexibilitate și eficiență.

Dimensiunea incluzivă a educației a fost una remarcabilă: școala-gazdă oferă sprijin personalizat elevilor cu dificultăți de învățare, susține diversitatea culturală și promovează empatia și implicarea civică. Comunicarea deschisă cu elevii, respectul reciproc și încurajarea participării sunt valori profund înrădăcinate în cultura școlii. Conceptul de „școală ancorată în comunitate” a fost reflectat în numeroase activități extracurriculare, în parteneriatele active cu muzee, biblioteci și instituții culturale, precum și în atenția acordată educației pentru dezvoltare durabilă și patrimoniu. Elevii sunt implicați în proiecte cu impact social care îi ajută să devină cetățeni activi și responsabili.

Publicitate

”Mobilitatea de grup-elevi şi stagiul de observare au oferit un exemplu de bună practică. Elevii s-au întors mai bogați spiritual și cultural, dornici să împărtășească comunității școlii din experiența lor europeană.”, a declarat Rodica Mighiu, coordonator și persoană de contact a proiectului.

Citeste mai mult

Educație

Expoziția de arte vizuale „Suprapuneri estetice – cămașa românească”

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 16-29 iunie 2025, în spațiul Colecției de Artă, expoziția de arte vizuale „Suprapuneri estetice – cămașa românească”.

Evenimentul, ajuns la a treia ediție, este organizat de Asociația Fioravante în colaborare cu Muzeul Județean Botoșani și partenerii. Expoziția reprezintă dovada spiritului creator care, plecând de la ia tradițională românească – parte esențială a costumului popular, de la elementele de artă populară, le prelucrează, în formă figurativă, stilizată sau abstractă, într-o manieră modernă, încărcată de armonie și echilibrată compozițional și cromatic, capabilă să sugereze o gamă variată de stări, emoții, trăiri, idei și concepții artistice.

Sunt expuse lucrări realizate în diverse tehnici – pictură în ulei pe pânză, acrylic pe pânză, grafică, mozaic și instalație – semnate de artiști din întreaga țară: Dănuț Aconstantinesei, Nicoleta Cristina Cărare, Margareta Catrinu, Cristian Bîrzoieș, Rodica Cojocariu, Ionela Cumpănașu, Genoveva Dolhescu, Daniela Andreea Hârjoi, Andreea Valentina Hogea, Ioana Gina Poleac, Mihaela Cristina Puciu, Nahum Sternberg, Adina Strugariu, Liviu Șoptelea, Margareta Toderică, Roua Ana Vasilescu.

Vernisajul va avea loc de Ziua Internațională a Iei, marți, 24 iunie 2025, ora 14.00, la Colecția de Artă Botoșani.

Curatorul evenimentului: Genoveva Dolhescu. Prezentare: Ana Elisabeta Coșereanu.

Program de vizitare: zilnic, 9.00 – 16.30.

Publicitate

Intrarea este gratuită.

Citeste mai mult

Educație

FOTO Erasmus+ : o săptămână de învățare și aventură culturală în Calais

Publicat

Publicitate

În perioada 5-9 mai 2025, un grup de 10 elevi și 2 profesori de la Colegiul Naţional ,,A. T. Laurian” din Botoșani  a participat la o mobilitate de grup-elevi, Erasmus+, Acreditare, Educaţie şcolară, la Lycée Général et Technologique « Pierre de Coubertin » din Calais, Franța. Această experiență educațională și culturală a avut ca scop principal dezvoltarea competențelor lingvistice în limba franceză, precum și îmbunătățirea competențelor interculturale, adaptate la noile tendințe globale.

Pe parcursul mobilităţii, elevii și profesorii au fost implicați în diverse activități educaționale și culturale, care au inclus ateliere de lucru, sesiuni de învățare interactivă și vizite culturale. Participanții (majori) si-au exprimat votul la secția amenajată din Calais pentru cetățenii români, pentru că sosirea în Franța a coincis cu ziua alegerilor prezidențiale din România. Elevii au participat activ la cursuri de  filozofie, economie, engleză, matematică, chimie, limba franceză. În afara cunoștințelor noi și descoperirea unor metode de predare uneori diferite de ale noastre, tinerii români au remarcat cu surprindere faptul că adolescenții din acest liceu foloseau foarte puțin telefoanele în timpul orelor de curs și deloc în timpul meselor la cantină, un obicei care a fost foarte apreciat.

De asemenea, au fost activ implicați în activitățile Asociației UnisCité pentru descoperirea istoriei, arhitecturii şi culturii locale. Au vizitat Ferme Urbaine, Acvariul Nausicaa și restaurantul Anima (La Cuisine Solidaire et territoriale)  unde au observat cu atenție acțiunile civice legate de protecția mediului înconjurător precum și preocuparea pentru integrarea personelor cu handicap sau probleme sociale.

Un moment special al fiecărei zile a fost sesiunea de împărtășire a experiențelor trăite, urmată de o degustare de produse specifice regiunii (Nordul Franței). Un alt aspect pozitiv observat a fost faptul că transportul public este gratuit în Calais, ceea ce încurajează cetățenii să folosească mai puțin mașina personală, contribuind astfel la reducerea poluării.

Feedback-ul primit de la elevi și profesori a fost extrem de pozitiv. Elevii au menționat că această experiență le-a deschis noi orizonturi și i-a ajutat să își îmbunătățească abilitățile lingvistice și interculturale. Profesorii au subliniat importanța unor astfel de programe în dezvoltarea personală și academică a elevilor. „Această mobilitate Erasmus+ a fost o experiență incredibilă pentru noi toți. Am învățat atât de multe lucruri noi și am avut ocazia să ne facem prieteni dintr-o altă țară. Suntem recunoscători pentru această oportunitate și așteptăm cu nerăbdare viitoarele proiecte”, a declarat unul dintre elevii participanți coordonați de profesoarele Gabriela Mangîr și Draia Ichim.

Mobilitatea Erasmus+ la Lycée Technologique Coubertin din Calais a fost o experiență de neuitat pentru toți participanții. Aceasta a oferit oportunități valoroase de învățare și dezvoltare personală, consolidând în același timp colaborarea internațională și prieteniile interculturale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Accidentul de la Bălușeni: Precizările polițiștilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Vineri, în jurul orei 02:00, polițiștii din Botoșani au fost sesizați cu privire la faptul că pe D.E. 58, în comuna Bălușeni, s-a produs un accident rutier soldat cu victime omenești.

Polițiștii care s-au deplasat la fața locului au constatat următoarele:

Un tânăr de 21 de ani, în timp ce se deplasa cu autoturismul pe DE 58, dinspre Botoșani înspre Bălușeni, intr-o curbă periculoasă la dreapta, ar fi pătruns pe sensul opus de mers, împrejurare în care a întrat în coliziune cu o ambulanță, ce se deplasa dinspre Iași înspre Botoșani.

În urma impactului, conducătorul auto și unul dintre pasageri, un tânăr de 17 ani au decedat, iar alte patru persoane, două din ambulanță( cadre medicale) și două din autoturism, au fost transportați la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale.

Polițiștii continuă cercetările pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs accidentul rutier.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending