Connect with us

Eveniment

Harta șpăgilor din sistemul medical a dispărut de pe internet. Pacienții acuză că se acoperă fenomenul șpăgii din spitale

Publicat

Publicitate

Sistemul de raportare a șpăgilor date în spitale a fost „ciopârțit“, astfel că datele concrete despre mita cerută în fiecare unitate spitalicească nu mai sunt disponibile pe internet. Totul la cererea managerilor de spitale, acuză pacienții, scrie ADEVĂRUL

Ministerul Sănătății pare să acopere șpăgile din sistemul medical după ce a modificat „Mecanismul de Feedback al Pacientului”, instrumentul prin care pacienții puteau raporta în ce spital le-a fost cerută mită, iar datele erau publice pe fiecare unitate spitalicească în parte.

Dragoș Vana, fondatorul platformei graphs.ro, care realiza harta șpăgii în spitale pe baza datelor publice, a anunțat că aceasta nu mai poate fi realizată, pentru că nu mai sunt publicate datele pe spitale și județe, ci doar un total. În plus, formularul de feedback al pacientului a fost modificat, astfel că pacienții nu mai sunt întrebați dacă li s-a cerut șpagă, ci doar dacă doresc să sesizeze că li s-au cerut bani sau alte forme de recompensații, arată g4media.ro. „A venit și momentul promis de prin septembrie 2023 de către Ministerul Sănătății, acela de modificare a Formularului din «Mecanismul de Feedback al Pacientului». Și s-a schimbat. Dar nu doar atât, datele furnizate pe data.gov.ro nu mai sunt complete, per spital cum erau înainte, ci doar totalurile de la fiecare întrebare. Deci nu mai poți vedea ce se întâmplă per județ, nu mai poți face comparații, gata, pa”, a scris Dragoș Vana pe contul său de Facebook.

În plus, urmare a unui ordin al ministrului Sănătății, Alexandru Rafila, de la finalul anului trecut, formularul de feedback al pacientului a fost modificat. În forma inițială, pacienții puteau să răspundă la două întrebări distincte legate de șpagă. Adică erau întrebați dacă „vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente? DA/NU”, iar dacă răspunsul era DA venea și întrebarea suplimentară „doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?”. În noua formă a formularului, singura întrebare referitoare la șpagă este „dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensații de către personalul medical, doriți să sesizați acest fapt? DA/NU”. Dacă s-a răspuns DA, persoana chestionată va primi următorul mesaj: „Vă mulțumim! Vă rugăm să formulați o plângere către autoritățile abilitate sau puteți trimite o sesizare la Ministerul Sănătății prin intermediul serviciilor poștale sau la adresa de e-mail: integritate@ms.ro“.

Practic, amploarea fenomenului mitei în spitalele din România nu mai poate fi evaluată corect, din cauza modului în care este formulată întrebarea. Potrivit lui Dragoș Vana, la această întrebare, 54.164 au răspuns în total în ultima lună, dintre care 2.111 – DA, 51.721 – NU. „Iar dacă tot e să comparăm mere cu pere, că suntem forțați de împrejurări, să vedem și rezultatul. Din păcate pentru ei, după cum am prevăzut, schimbând întrebarea a crescut și procentul. Așa că pentru februarie 2024 avem 3,89% procent de şpagă la nivel național, un nou record pentru ultimii 6 ani. Acest procent nu a mai fost întâlnit la nivel național din 2017 când era 3,96%. Un mare pas înapoi pentru transparență!”, afirmă Dragoș Vana.

Citiți mai mult în ADEVĂRUL

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

VIDEO. Lucrările pe Autostrada A7 Focșani – Bacău avansează pe Lotul 2. Imagini spectaculoase de pe șantier

Publicat

Publicitate

Pe șantierul Autostrăzii A7 Focșani – Bacău, Lotul 2 Domnești-Târg – Răcăciuni, lucrările intră într-o nouă etapă vizibilă. Imagini video surprinse pe sectorul dintre localitățile Valea Seacă și Răcăciuni (județul Bacău) arată așternerea stratului de legătură (BAD 22.4), semn că proiectul avansează într-un ritm susținut.

Potrivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, în paralel cu lucrările de asfaltare, constructorul este mobilizat pe mai multe fronturi. Se lucrează intens la structuri – cofrarea și turnarea plăcilor de suprabetonare pentru pasajul de la Domnești-Târg și pentru celelalte poduri aflate pe traseu.

De asemenea, echipele sunt implicate în execuția umpluturilor de pământ, stabilizarea straturilor intermediare și amenajarea nodului rutier Răcăciuni, unde se desfășoară lucrări de stabilizare a stratului superior de fundație. În același timp, se montează hidroizolații, geodrenuri și panouri fonoabsorbante, elemente esențiale pentru siguranța și confortul viitorilor utilizatori ai autostrăzii.

Lotul 2 al Autostrăzii A7 are o lungime de 38,78 km, iar ordinul de începere a fost emis pe 3 mai 2023. Durata contractului este de 30 de luni, iar până acum stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 55%, conform raportărilor oficiale.

Proiectul este derulat de asocierea Spedition UMB SRL – SA&PE Construct SRL – Tehnostrade SRL, una dintre cele mai active companii din domeniul construcțiilor de drumuri din România. Valoarea contractului este de 2,485 miliarde de lei (fără TVA), iar finanțarea provine din fonduri europene.

Publicitate

Autostrada A7 este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din România, parte a coridorului rutier care va lega Moldova de sudul țării și de rețeaua europeană de transport. Finalizarea Lotului 2 Domnești-Târg – Răcăciuni va reprezenta o etapă crucială în modernizarea conexiunilor rutiere dintre Focșani și Bacău.

Imaginile difuzate de DRDP Iași confirmă faptul că șantierul este într-o etapă activă, iar lucrările avansează vizibil, oferind speranța că termenul de finalizare va fi respectat.

Citeste mai mult

Eveniment

Vecini de groază: Locuințe din Botoșani transformate în focare de mizerie. Proprietarii, amendați și obligați să igienizeze

Publicat

Publicitate

Două locuințe din municipiul Botoșani au fost transformate în adevărate focare de mizerie, spre disperarea vecinilor.

Polițiștii locali au intervenit pe Aleea Slt. Ioan Frunzetti nr. 5 și pe strada Cornișa nr. 8, după ce au fost depuse petiții privind starea de insalubritate din aceste imobile.

În interior, agenții au descoperit deșeuri depozitate în cantități mari, miros pestilențial, dar și prezența insectelor.

Cei doi proprietari au fost sancționați contravențional cu câte 1.000 de lei fiecare, iar polițiștii le-au stabilit termene clare pentru igienizarea locuințelor.

Totodată, controale similare au vizat mai multe terenuri situate pe străzile Vulturului, Bradului și Pacea, unde proprietarii nu și-au întreținut spațiile. Aceștia au fost, de asemenea, amendați pentru lipsa lucrărilor de curățenie și pentru neîntreținerea vegetației.

Potrivit H.C.L. nr. 44/2025, botoșănenii sunt obligați să asigure curățenia și igiena imobilelor deținute, inclusiv prin acțiuni periodice de dezinsecție și deratizare.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Furnizarea apei, întreruptă JOI pe mai multe străzi din municipiul Botoșani. Se mută hidranții de incendiu de pe strada Popăuți

Publicat

Publicitate

Locuitorii din mai multe cartiere ale municipiului Botoșani vor rămâne fără apă potabilă în cursul zilei de joi, 18 septembrie 2025.

S.C. Nova Apaserv S.A. a anunțat că este necesară o sistare temporară a serviciului pentru executarea unor lucrări de relocare a hidranților de incendiu, în cadrul proiectului „Reabilitare și modernizare strada Popăuți”, derulat de Primăria Botoșani.

Astfel, între orele 08:00 și 16:00, furnizarea apei potabile va fi întreruptă pe următoarele străzi: Popăuți, Panduri, Hatman Arbore (parțial), Stegari, Aleea Luizoaia, Aleea Dimitrie Cantemir, Aleea Ioan Missir și Aleea Grigore Ghica.

Măsura este necesară pentru a permite desfășurarea lucrărilor de modernizare a rețelelor edilitare și pentru a asigura siguranța și funcționalitatea viitoarelor echipamente de intervenție în caz de incendiu.

Reprezentanții operatorului de apă fac apel la cetățenii afectați să își facă rezerve de apă suficiente pentru consum și uz casnic pe durata întreruperii. „Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și le mulțumim clienților pentru înțelegere. Investițiile derulate sunt menite să contribuie la modernizarea infrastructurii și la creșterea calității serviciilor furnizate”, a transmis conducerea Nova Apaserv, prin directorul general Alin Cătălin Cirimpei.

Proiectul de reabilitare a străzii Popăuți face parte dintr-un amplu program de modernizare urbană inițiat de Municipiul Botoșani, care include atât refacerea infrastructurii rutiere, cât și îmbunătățirea utilităților.

Publicitate

Cetățenii sunt sfătuiți să ia măsuri preventive și să-și organizeze activitățile zilnice astfel încât să reducă la minimum impactul întreruperii asupra gospodăriilor.

Citeste mai mult

Administratie

Botoșani, pe locul 18 la nivel național în topul fluidității traficului. Șoferii pierd anual 7 zile din viață din cauza aglomerației

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se află pe locul 18 la nivel național în clasamentul fluidității traficului urban, potrivit Indexului de Trafic 2025 realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare.

Studiul arată că șoferii botoșăneni pierd echivalentul a 6,8 zile de lucru anual din cauza aglomerației, în condițiile în care un șofer obișnuit parcurge zilnic 30 de kilometri, timp de 250 de zile lucrătoare.

Cum s-a făcut analiza traficului

Raportul a luat în calcul date colectate între martie și iunie 2025, de luni până vineri, între orele 07:00 și 20:00. Clasamentul a fost realizat pe baza a doi indicatori principali: diferența de viteză dintre zilele lucrătoare și traficul liber de duminică dimineața (Δ viteză, care reflectă gradul de congestie) și viteza medie de deplasare în zilele lucrătoare.

Pentru o interpretare mai clară, rezultatele au fost traduse în doi indicatori suplimentari:

  • ETTR (Excess Travel Time Ratio) – procentul de timp pierdut față de condițiile de trafic liber,

  • zile pierdute anual – timpul irosit, echivalat în zile de lucru de opt ore, de către un șofer obișnuit.

    Publicitate

Cum stă Botoșaniul în comparație cu alte orașe

Orașele mici, precum Reșița, Giurgiu și Călărași, au cel mai fluid trafic, cu pierderi între 3 și 3,5 zile pe an. La polul opus, Bucureștiul continuă să fie cel mai aglomerat oraș din țară, cu peste 12 zile pierdute anual de un șofer obișnuit.

În Timișoara și Iași, șoferii pierd peste 9 zile pe an, iar în Cluj-Napoca, Sibiu, Târgu Mureș și Bacău se depășește pragul de 8 zile.

În comparație, Botoșaniul are un trafic mai puțin sufocant decât capitala sau marile orașe, dar totuși timpul pierdut echivalează cu aproape o săptămână de muncă, ceea ce arată că infrastructura rutieră și managementul mobilității urbane au în continuare nevoie de mari îmbunătățiri.

Raportul mai evidențiază și o schimbare în tiparul de mobilitate: ora de prânz devine noul vârf de trafic, cu congestii în intervalul 11:00–14:00, generate de drumurile scurte și fragmentate, de livrări și de transportul urban alternativ. Specialiștii recomandă adaptarea măsurilor de mobilitate – benzi dedicate transportului public, ferestre pentru livrări sau semaforizare adaptivă – și pentru acest interval critic, nu doar pentru orele tradiționale de „rush hour”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending