Connect with us

Eveniment

Harta secetei din România. Cum se prezintă rezerva de umiditate din sol, la 29 iulie, în culturile de porumb neirigate

Publicat

Publicitate

Administrația Națională de Meteorologie a publicat vineri o hartă cu rezerva de umiditate în sol în cultura de porumb neirigat.

Astfel, potrivit Laboratorului de Agrometeorologie din cadrul ANM, la data de 29 iulie, în cultura de porumb neirigat, conținutul de umiditate pe adâncimea de sol 0-100 cm, se încadrează în limite scăzute și deosebit de scăzute (secetă pedologică moderată, puternică și extremă), în Dobrogea, Banat, Crișana și Maramureș, pe suprafețe agricole extinse din Moldova, Muntenia, Transilvania și Oltenia.

Rezerva de apă din sol prezintă valori satisfăcătoare, local în nordul și sud-vestul Olteniei, nordul, nord-vestul și vestul Munteniei, izolat sudul, sud-vestul și estul Transilvaniei, nordul Moldovei.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

 

Publicitate

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

De la mijlocul acestei săptămâni a crescut suma pentru AJUTORUL de deces. Cum se acordă și cine sunt beneficiarii acestui ajutor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces a crescut începțnd cu data de 13 februarie 2025, anunță Casa de Pensii Botoșani.

Acesta se va acorda în cazul decesului pensionarului sau asiguratului, respectiv cazul decesului unui membru de familie neasigurat.

A crescut suma pentru AJUTORUL de deces

Potrivit reprezentanților Casei de Pensii Botoșani, cuantumul ajutorului de deces este de:

  • 8.620 lei (în cazul decesului pensionarului sau asiguratului)
  • 4.310 lei (în cazul decesului unui membru de familie neasigurat).

Pentru perioada 1 ianuarie – 12 februarie 2025, se vor avea în vedere cuantumurile ajutorului de deces, aprobate prin Legea nr. 422/2023, respectiv: 7.567 lei, în cazul decesului pensionarului sau asiguratului și 3.784 lei, în cazul decesului unui membru de familie neasigurat.

Cum se acordă ajutorul de deces

Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
  • persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Cine sunt beneficiarii ajutorului de deces

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului – ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi .

Cuantumul ajutorului de deces

Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat. Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedata;
  • în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului asiguratului, pensionarului, unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului în timpul concediului pentru creșterea copilului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

Plata se poate face și prin virament bancar

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Citeste mai mult

Eveniment

Nicușor Dan vine LUNI la Botoșani, județul în care USR a obținut doar rezultate proaste la ultimele alegeri locale și parlamentare

Publicat

Publicitate

Nicușor Dan ajunge la Botoșani luni, 17 februarie, în cadrul campaniei „Hai să construim împreună o Românie Onestă!”. Organizatorii susțin că evenimentul își propune să aducă oamenii mai aproape de politică și să încurajeze dialogul direct cu cetățenii.

Întâlnirea cu simpatizanții va avea loc la ora 09:00 la Hotel Rapsodia, unde Nicușor Dan va discuta despre proiectele sale și despre viziunea sa pentru viitorul României. Ulterior, în jurul orei 10:00, acesta va merge pe străzile orașului pentru a interacționa direct cu botoșănenii.

Intrat practic în canpania electorală pentru președinția României, Nicușor Dan are o echipă care explică faptul că această campanie se bazează pe contactul direct cu oamenii și pe implicarea acestora în deciziile comunității. Participanții sunt încurajați să vină cu întrebări și propuneri pentru o Românie mai transparentă și corectă.

Nicușor Dan ajunge practic în județul în care, la alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024, Uniunea Salvați România (USR) a obținut doar 5,5% din voturi la Senat și 5,1% din voturi la Camera Deputaților, iar, după ce la alegerile locale din 2024 a obținut abia 5,539 de voturi, reprezentând 3,6% din totalul voturilor pentru Consiliul Județean Botoșani, și clasându-se pe locul cinci, a obținut doar zero mandate de consilieri județeni.

Totuși, evenimentul reprezintă o oportunitate pentru locuitorii din Botoșani să își exprime preocupările și să contribuie la un dialog deschis despre viitorul țării. Organizatorii îi invită pe toți cei interesați să participe și să ia parte la această inițiativă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Zoran Mitrov și-a prelungit contractul cu FC Botoșani până în 2027

Publicat

Publicitate

FC Botoșani a anunțat oficial prelungirea contractului cu mijlocașul Zoran Mitrov, care va continua să evolueze pentru echipa „roș-alb-albastră” până în vara anului 2027.

Ajuns la echipa moldoveană în iarna anului 2024, Mitrov, în vârstă de 23 de ani, s-a impus rapid ca unul dintre cei mai valoroși jucători ai generației sale. Mijlocașul a intrat în istoria clubului marcând golul victoriei împotriva FCSB, scor 1-0, aducând astfel primul succes al echipei botoșănene pe teren propriu împotriva bucureștenilor.

În actualul sezon, Mitrov a contribuit și la remiza cu Dinamo, scor 1-1, reușind să înscrie un nou gol important pentru echipă. Evoluțiile sale constante și determinarea demonstrată pe teren fac din el un jucător esențial pentru atingerea obiectivelor clubului.

„FC Botoșani își exprimă încrederea că Zoran Mitrov va continua să fie un pilon important în echipă și să aducă noi reușite în tricoul „roș-alb-albastru”. Mult succes, Zoran Mitrov!”, a transmis clubul pe pagina de socializare.

Citeste mai mult

Administratie

Noi direcții pentru ADI „Țara de Sus”: O nouă conducere și mai multe finanțări europene

Publicat

Publicitate

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „Țara de Sus”, care reunește 126 de administrații locale din județele Botoșani, Iași și Suceava, a intrat într-o nouă etapă de consolidare și dezvoltare. În cadrul unei Adunări Generale organizate joi, la Botoșani, a fost aleasă o nouă conducere, iar accentul a fost pus pe unitatea politică și administrativă pentru atragerea finanțărilor europene, a tramsmis asociația într-un comunicat.

Membrii Asociației s-au întrunit, joi dimineață, în Sala „Eminescu” a Hotelului „Rapsodia” din municipiul Botoșani, ordinea de zi cuprinzând teme de importanță majoră pentru viitorul organizației. Accentul s-a pus pe închegarea voinței politice și administrative în scopul comun al dezvoltării regiunii.

Finanțare europeană și relansare administrativă

În prima parte a ședinței, inițiatorul proiectului, Lucian Trufin, a prezentat contractul de finanțare pentru creșterea capacității administrative și actualizarea Strategiei de Dezvoltare a ADI „Țara de Sus”. Fondurile, în valoare de 1.047.656 de lei, au fost obținute prin Programul Operațional de Asistență Tehnică și reprezintă un sprijin pregătitor pentru ca „Țara de Sus” să poată atrage și gestiona finanțările necesare investițiilor planificate, aplicând mecanismul distinct ITI.

În a doua parte a evenimentului, s-au desfășurat alegerile pentru formarea unei noi structuri de conducere, menită să consolideze relațiile interne și să asigure echilibrul reprezentativ la nivelul întregului teritoriu.

Funcția de președinte al ADI „Țara de Sus” a fost preluată de președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime. De asemenea, a fost ales în calitatea de prim-vicepreședinte Ioan Pavăl, primarul comunei Dumbrăveni din Suceava, și în funcția de vicepreședinte Marius Pintilie, primarul municipiului Pașcani din Iași.

Publicitate

Cei trei reprezentanți au aceleași funcții și în cadrul Consiliului Director al Asociației, a cărui componență este completată cu încă zece membri, aleși proporțional cu numărul unităților administrativ-teritoriale asociate din fiecare județ.

Din județul Botoșani au fost validați Verginel Gireadă – primarul comunei Mihai Eminescu (secretar), Dorin Alexandrescu – primarul municipiului Dorohoi, Angel Gheorghiu – primarul orașului Bucecea, Alin Gîrbaci – primarul orașului Darabani, Ioan Butnaru – primarul comunei Hilișeu-Horia, Sergiu Dascălu – primarul comunei Vorona. Din județul Suceava au fost aleși Adrian Popoiu – primarul orașului Siret și Decebal Isachi – primarul orașului Dolhasca, iar din județul Iași au fost aleși Liviu Teodorescu – primarul comunei Bivolari și Vasile Crețu – primarul comunei Cotnari.

O predare de ștafetă pentru viitor

ADI „Țara de Sus” a fost condusă de senatorul Doina Federovici în timpul mandatului său de președinte al Consiliului Județean Botoșani. Invitată la Adunarea Generală, parlamentarul a evidențiat eforturile depuse pentru implementarea mecanismului ITI în regiune, dar și susținerea pe care o va arăta în continuare față de asociație.

S-au făcut pași importanți în ultimii cinci ani, a fost o muncă grea, cu foarte multe provocări. S-au purtat discuții cu toți cei cinci miniștri aflați la conducerea Fondurilor Europene în această perioadă, s-au purtat discuții cu ADR Nord-Est și s-a mers la Comisia Europeană. Am scris Strategia de Dezvoltare și urmează ca în baza finanțării europene obținute să se actualizeze această strategie, care nu privește doar administrațiile publice locale, ci vizează inclusiv ONG-uri și societăți comerciale din teritoriu”, a spus senatorul Doina Federovici, fostul președinte al Asociației.

În oglindă, noul președinte Valeriu Iftime a pus accent pe viitoarele eforturi care trebuie depuse pentru elaborarea unei strategii „inteligente” și obținerea finanțărilor necesare.

„Orice mecanism care poate crea o cale de a finanța zona noastră este important. Este un mecanism care poate da o șansă de a aduce fonduri în zonă. Trebuie să venim cu proiecte mature, solide. Toți sunt de acord că Moldova are nevoie de ajutor, iar Moldova însemnând chiar acest ITI. Aceste investiții teritoriale integrate înseamnă să faci ceva care aduce un plus pentru toată lumea de aici, un plus care poate dezvolta viitorul. Cel mai important este să scriem inteligent această strategie și să empatizăm cu ceilalți, fie că sunt comune mai bogate, fie că sunt comune mai sărace. Fiecare dintre noi trebuie să înțeleagă că dacă facem o cale de acces mai bună, dacă în zona asta inventăm șase-șapte parcuri industriale pe care le interconectăm și ale căror producții vor fi complementare, vom fi mult mai puternici. O cale ferată până la Darabani, un sistem de irigații în zona asta, rețele de gaz și așa mai departe. Împreună trebuie să creăm un pol important, pentru că povestea este despre lucrurile mari care să ne servească pe toți”, a afirmat Valeriu Iftime, noul președinte al ADI „Țara de Sus”.

Unitatea politică, un punct cardinal pe hartă

Fondată la inițiativa fostului senator Lucian Trufin, ADI „Țara de Sus” delimitează un teritoriu cu aceleași caracteristici geografice, demografice și economice. Demersul aliniază lideri politici de orientări diferite într-o cursă cu aceeași destinație: obținerea finanțării pentru implementarea Strategiei de Dezvoltare, de care vor beneficia nu doar cele 126 de administrații locale, ci și organizații ale societății civile, cooperative agricole și societăți comerciale din „Țara de Sus”.

„Dacă în campania electorală eu și domnul Iftime am fost concurenți, iată că avem știința și înțelepciunea să lucrăm sub aceeași cupolă, pentru că avem un obiectiv comun: acela de a reduce diferențele de dezvoltare economică dintre regiunea noastră și celelalte regiuni ale țării și Uniunii Europene. Ne aseamănă dorința de a găsi soluții pentru ca teritoriul pe care îl reprezentăm să atragă finanțări importante, să devină un model de bune practici și să conteze în ecuațiile naționale. ITI este o pârghie pentru a dezvolta în mod integrat toate cele 126 de comunități locale care s-au asociat în acest sens, conduse de lideri care demonstrează maturitate politică”, a afirmat în cadrul ședinței Lucian Trufin, managerul proiectului de actualizare a Strategiei.

Dezvoltarea economică, laitmotivul Adunării

Noul vicepreședinte Marius Pintilie, reprezentând județul Iași, a reliefat nevoia ridicată de investiții în toate domeniile de activitate economică, punând accent pe valorificarea specificului local.

„Conceptul ITI este susținut de comunitatea europeană și trebuie să găsim acele nevoi comune în așa fel încât împreună să ne fie mai bine. În perioada următoare vom face radiografia zonei „Țara de Sus”, fiecare dintre dumneavoastră este invitat să propună idei centrate pe elemente comune și să luptăm împreună ca acestea să fie finanțate din bani europeni. Trebuie abordate mai multe domenii, iar eu mă gândesc în primul rând la turism, cu trasee și obiective clare, mă gândesc la agricultură și la fermierii noștri, care au nevoie de depozite și spații de desfacere a produselor, mă gândesc la multe necesități și sunt convins că împreună vom elabora cel mai bun plan de dezvoltare integrată”, a spus Marius Pintilie, primarul municipiului Pașcani.

Aceeași retorică a avut și Adrian Popoiu, primarul orașului Siret din Suceava, care a asigurat interimatul la conducerea „Țării de Sus” până la preluarea mandatului de către Valeriu Iftime.

„Am în minte câteva cuvinte cheie: tenacitate, curaj și viziune. Apreciez inițiativa domnului Lucian Trufin. Facem parte din partide diferite, dar apreciez colaborările care pun mai presus interesul cetățenilor și responsabilitatea față de viitor. Noi, cei care venim de pe malul Siretului din Suceava, ne-am alăturat pentru o cauză care trece de granițele administrative și politice. Avem cu toții nevoie să fim finanțați, să ne bucurăm de resurse, să dezvoltăm mediul de afaceri și să avem o predictibilitate în ceea ce privește viitorul copiilor noștri”, a precizat Adrian Popoiu.

În România sunt finanțate doar cinci asociații constituite pe mecanismul Investițiilor Teritoriale Integrate, dintre care ADI „Țara de Sus” desemnează cel mai mare teritoriu, cu peste 770.000 de locuitori.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending