Connect with us

Economie

Guvernul a aprobat ORDONANȚA AUSTERITĂȚII. Cele 10 măsuri pe care le ia Guvernul pentru a reduce cheltuielile

Publicat

Publicitate

Executivul a aprobat, vineri, ordonanța austerității. Este vorba despre o ordonanță de urgență care reduce cheltuielile bugetare.

Din proiect a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, „urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a declarat Adrian Câciu, citat de Antena 3.

Proiectul de ordonanţă care prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii a fost analizat de Guvern în şedinţa de vineri.

Adrian Câciu a mai precizat că pe partea de achiziții de autoturisme și mobilier, s-a introdus o prevedere care spune că la data intrării în vigoare a Ordonanței, procedurile de achiziție publică pentru bunurile respective încetează, dacă nu a fost parcursă etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică.

Vezi și: Ordonanța AUSTERITĂȚII a fost publicată: salarii înghețate pentru bugetari, reducerea cheltuielilor în instituțiile publice

Măsurile ar urma să ducă la o reducere cu 5,33 miliarde de lei a cheltuielilor de la buget. Executivul a apelat la o serie de măsuri pentru a reduce cheltuielile publice, având în vedere gaura de 20 de miliarde de lei din buget.

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Publicitate

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;”

Sursa Ministerul Finanțelor

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Zilele Nordului în atenția jandarmilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Seria evenimentelor publice specifice sezonului estival continuă în această săptămână cu cea de-a XII-a ediție a Festivalului ,,Zilele Nordului” din orașul Darabani, manifestare cu participare numeroasă la care Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, în cooperare cu partenerii instituționali, va asigura ordinea și siguranța publică în perioada 31 iulie – 03 august a.c.

Jandarmii, împreună cu efective de poliție, poliție locală, pompieri și membri ai Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Darabani vor acționa în zona de desfășurare a evenimentelor (spectacolele din Poiana Teioasa, Maratonul Nordului MTB Dersca si Maratonul Nordului Teioasa Trail) pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale de natură penală și contravențională, fluidizarea traficului rutier și pietonal, prevenirea și stingerea unor eventuale incendii, precum și pentru intervenția în situații de urgență, conform competențelor instituționale.
Acțiunile jandarmilor au un caracter preponderent preventiv, dar nu vor fi tolerate abaterile de la normele legale, iar sancțiunile aplicate vor avea avea în vedere gradul de pericol social al faptelor săvârșite.
În vederea desfășurării în condiții de siguranță a Maratonului Nordului MTB Dersca vor fi instituite restricții de circulație progresive pe perioada competiției de către polițiștii rutieri.
De asemenea, jandarmii vor avea în atenție persoanele care comercializează sau consumă substanțe interzise, încălcând prevederile Legii nr.143 din 26 iulie 2000
privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri.
„Aducem la cunoștința cetățenilor că vânzarea, cumpărarea, deţinerea ori alte operaţiuni privind circulaţia drogurilor de risc, fără drept, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
Recomandăm participanților să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile jandarmilor, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc și bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul forțelor de ordine în mod direct, în cel mai scurt timp, în cazul producerii unor situații de tulburare a ordinii și liniștii publice care îi afectează pe ei sau persoanele din jur”, au transmis jandarmii botoșăneni.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor pentru siguranța cetățenilor, la Ștefănești: Amenzi de aproape 20.000 de lei și permise reținute

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Ștefănești, alături de colegii din Secția de Poliție Rurală nr. 10 Ștefănești, au desfășurat, la data de 31 iulie 2025, o acțiune amplă pentru menținerea ordinii publice și a siguranței rutiere în zonele de competență.

În timpul controalelor, au fost legitimate 30 de persoane și verificate 24 de autovehicule. În urma neregulilor descoperite, polițiștii au aplicat 25 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 19.000 de lei.

De asemenea, pentru abateri grave de la legislația rutieră, au fost reținute 3 permise de conducere și a fost retras un certificat de înmatriculare.

Astfel de acțiuni vor continua, polițiștii subliniind că menținerea unui climat de ordine și siguranță publică este o prioritate, atât în mediul urban, cât și în localitățile rurale.

Citeste mai mult

Eveniment

Transportul de persoane, în vizorul polițiștilor rutieri: Amenzi de peste 15.000 de lei într-o singură zi

Publicat

Publicitate

Polițiștii Serviciului Rutier Botoșani au desfășurat, la data de 31 iulie 2025, o amplă acțiune de control pentru combaterea transportului neautorizat de persoane. Acțiunea s-a desfășurat pe raza întregului județ și a vizat prevenirea faptelor ilegale care pun în pericol siguranța pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic.

În doar câteva ore, oamenii legii au legitimat aproximativ 30 de persoane și au verificat 29 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 25 de sancțiuni contravenționale, valoarea amenzilor ridicându-se la peste 15.000 de lei.

Mai mult, două permise de conducere au fost reținute, iar pentru alte două vehicule s-a dispus retragerea certificatelor de înmatriculare, din cauza abaterilor constatate.

Polițiștii anunță că astfel de acțiuni vor continua, scopul fiind descurajarea practicilor ilegale de transport de persoane și creșterea siguranței pe drumurile publice.

Citeste mai mult

Eveniment

Sindicaliștii pichetează pentru a treia zi sediul Ministerului Educației

Publicat

Publicitate

Sindicaliştii din învăţământ pichetează pentru a treia zi sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi cer demisia ministrului Daniel David.

Sindicaliştii au scandat: „Transparenţă!”, „Demisia”, „Ruşine să vă fie”.

„Ne acuzaţi că nu suntem bine pregătiţi, ne acuzaţi că suntem prea conservatori. Şi, drept urmare, de ani de zile, Ministerul Educaţiei a dirijat sute de milioane de euro pe proiecte care, chipurile, ar trebui să ne scoată din zona de conservatorism, ar fi trebuit să ne profesionalizeze aşa cum nu au făcut-o profesorii noştri din universitar, chipurile. S-au cheltuit zeci, sute de milioane de euro. (…) Analfabetismul este acelaşi în continuare, abandonul creşte în continuare. (…) Cred că neregula este la dumneavoastră. Nu credeţi că ar trebui să ştim în mod transparent pe ce anume aţi cheltuit banii respectivi? Haideţi să vedem şi noi cine a beneficiat de finanţare, haideţi să vedem şi noi cât de eficiente au fost programele în cauză. Poate veţi găsi acolo banii necesari şi pentru plata salariilor şi pentru menţinerea normei didactice de predare aşa cum a fost până la Legea 141 şi pentru plata cu ora aşa cum s-a făcut până la apariţia acestei legi”, le-a transmis Marius Nistor, liderul FSE „Spiru Haret”, reprezentanţilor Ministerului Educaţiei.

Reprezentanţii sindicatelor din învăţământ au cerut marţi demisia ministrului Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, şi au anunţat că începând de miercuri vor picheta sediul ministerului.

„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională „Alma Mater”, în numele celor peste 250.000 de salariaţi ale căror interese le reprezintă, îşi exprimă revolta împotriva prevederilor Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educaţional. În ciuda tuturor demersurilor făcute şi a argumentelor aduse în ultima perioadă: discuţii cu preşedintele României, precum şi solicitarea adresată acestuia de a nu promulga această lege, discuţii cu prim-ministrul Guvernului României şi cu ministrul Educaţiei, discuţii cu conducerile partidelor politice care susţin actualul Guvern, precum şi pichetarea Parlamentului României, din nefericire, această lege profund antisocială a fost publicată în Monitorul Oficial”, afirmau marţi sindicaliştii, într-un comunicat remis presei.

În opinia acestora, Guvernul provoacă „o criză fără precedent în ultimii 35 de ani” în învăţământ.

Publicitate

Totodată, cele trei sindicate susţin că măsurile au fost luate „din condei”, fără să se facă un studiu de impact.

Potrivit acestora, măsurile luate „lovesc crunt” Educaţia şi Cercetarea: creşterea normei didactice de predare cu 2 ore; comasarea a sute de unităţi de învăţământ, care „va conduce la concedieri” de personal didactic auxiliar şi chiar administrativ; creşterea efectivelor de elevi în clasă; scăderea tarifului pentru plata cu ora; creşterea obligaţiei de catedră pentru directori şi inspectori; „subfinanţarea” învăţământului superior, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent.

Sindicaliştii mai reclamă „subfinanţarea” instituţiilor de cercetare şi bibliotecilor centrale universitare prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană şi utilităţi.

Cele trei organizaţii au anunţat că, pe 8 septembrie, în prima zi a noului an şcolar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la „Mitingul Educaţiei”. Sursa: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending