Connect with us

Economie

Guvernul a aprobat ORDONANȚA AUSTERITĂȚII. Cele 10 măsuri pe care le ia Guvernul pentru a reduce cheltuielile

Publicat

Publicitate

Executivul a aprobat, vineri, ordonanța austerității. Este vorba despre o ordonanță de urgență care reduce cheltuielile bugetare.

Din proiect a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, „urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a declarat Adrian Câciu, citat de Antena 3.

Proiectul de ordonanţă care prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii a fost analizat de Guvern în şedinţa de vineri.

Adrian Câciu a mai precizat că pe partea de achiziții de autoturisme și mobilier, s-a introdus o prevedere care spune că la data intrării în vigoare a Ordonanței, procedurile de achiziție publică pentru bunurile respective încetează, dacă nu a fost parcursă etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică.

Vezi și: Ordonanța AUSTERITĂȚII a fost publicată: salarii înghețate pentru bugetari, reducerea cheltuielilor în instituțiile publice

Măsurile ar urma să ducă la o reducere cu 5,33 miliarde de lei a cheltuielilor de la buget. Executivul a apelat la o serie de măsuri pentru a reduce cheltuielile publice, având în vedere gaura de 20 de miliarde de lei din buget.

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Publicitate

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;”

Sursa Ministerul Finanțelor

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Programul PSD – investiții și locuri de muncă pentru dezvoltarea Moldovei

Publicat

Publicitate

România are nevoie de investiții care să creeze locuri de muncă și să stimuleze dezvoltarea regională. Prin Programul Național de Relansare propus de PSD, județele din Moldova pot deveni un pol de creștere economică durabilă.

La capitolul „Investiții”, Programul PSD propune opt măsuri principale, menite să aducă valoare adăugată economiei, să stimuleze producția și să creeze locuri de muncă, cu impact direct asupra bugetului de stat.

„Reducerea deficitului bugetar este necesară, dar nu suficientă. Trebuie să schimbăm abordarea. Avem nevoie, în paralel, și de măsuri care să creeze valoare economică, locuri de muncă și exporturi. Investițiile reprezintă cheia dezvoltării Moldovei și a județului nostru. Programul PSD oferă cadrul și instrumentele necesare pentru recuperarea decalajelor de către regiunile mai puțin dezvoltate”, a declarat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Programul PSD prevede dezvoltare echilibrată în întreaga țară astfel încât și zonele mai puțin dezvoltate să devină atractive pentru investitori. Stimularea investițiilor de producție devine prioritară în aceste zone. „Susținerea investițiilor de minim 5 milioane de euro în activități de producție în aceste zone va genera locuri de muncă și creștere economică. Propunem o schemă de sprijinire a investițiilor care să nu afecteze bugetul statului, ci, dimpotrivă, să genereze venituri suplimentare din TVA și impozite. Programul PSD vine cu o reformă reală și nu doar cu măsuri de austeritate, care, în definitiv, ar conduce la contracția PIB-ului și la noi presiuni fiscale pentru menținerea deficitului într-o zonă sustenabilă”, a declarat deputatul Marius Budăi, prim-vicepreședintele PSD Botoșani.

Programul mai include: susținerea investițiilor în sectoarele strategice, tehnologii moderne, cercetare-dezvoltare, debirocratizare prin ghișeu unic pentru autorizații, garanții pentru IMM-uri și instrumente de cofinanțare prin fonduri europene. „Toate aceste măsuri au un obiectiv clar: investiții eficiente, creștere economică și locuri de muncă durabile în Moldova și nu numai”, a conchis Doina Federovici.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Să ne amintim de Dinu Buceceanu, avocatul copiilor: „Un om normal, care a luptat pentru dreptate”

Publicat

Publicitate

Astăzi, 15 septembrie, Dinu Buceceanu ar fi împlinit 57 de ani. Au trecut opt ani de când a plecat dintre noi, dar amintirea sa rămâne la fel de vie și puternică în inimile celor care l-au cunoscut.

Soț, tată și avocat dedicat, Dinu Buceceanu a lăsat în urmă nu doar o familie iubitoare, ci și un adevărat drum deschis în justiție pentru drepturile mamelor și ale copiilor. Lupta sa pentru ca mamele cu nașteri multiple să primească indemnizație pentru fiecare copil născut este doar una dintre mărturiile faptului că a fost, în adevăratul sens al cuvântului, „avocatul copiilor”.

Cei care l-au cunoscut îl descriu ca pe un om modest, care prețuia mai mult decât orice somnul liniștit și normalitatea unei vieți trăite în familie. „Nu se temea de nimic altceva decât de păcatul ridicolului – ridicolul de a poza în mai mult decât era”, își amintește soția sa. „Nu a dorit să fie important pentru lume, ci doar pentru familia lui. Se descria simplu: un om normal.”

Dinu Buceceanu a fost și un model de comportament pentru cei înzestrați cu minte: „Mai greu decât să fii inteligent este să te porți și să vorbești ca un om inteligent. Ne-a arătat că păcatul cel mare al oamenilor înzestrați cu minte este să nu se comporte pe măsura ei.”

A rămas în urma sa demnitatea – demnitatea unui avocat care a știut că „pentru nimic în lume nu merită să fii nici măcar o secundă de partea cealaltă”, adică în locul celui acuzat de necinste sau infracțiune.

Astăzi, îl pomenim cu respect și recunoștință: un om modest, demn, un soț și tată iubitor, un apărător al dreptății. În memoria lui, continuăm să prețuim liniștea, normalitatea și adevărul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii din Botoșani acționează împotriva pirateriei auto

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii rutieri din județul Botoșani au organizat o acțiune pentru prevenirea și descurajarea fenomenului de piraterie auto.

În cadrul controalelor, au fost verificate 28 de autovehicule. Doi șoferi au fost depistați efectuând transport de persoane fără autorizație. Aceștia au fost sancționați contravențional cu amendă, iar dreptul de a folosi autovehiculul a fost suspendat pentru șase luni.

Pe parcursul acțiunii, polițiștii au aplicat în total 22 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 9.000 de lei, pentru diferite abateri de la regimul rutier.

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat reținut după ce a condus beat pe drumurile din Ripiceni

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 10 Ștefănești au emis o ordonanță de reținere pentru 24 de ore pe numele unui bărbat de 47 de ani, din comuna Ripiceni. Acesta este cercetat pentru conducere sub influența alcoolului.

Potrivit anchetei, la data de 12 septembrie 2025, bărbatul ar fi condus un autoturism în comuna Ripiceni fiind sub influența alcoolului. Aparatul etilotest a indicat o valoare de 0,95 mg/l alcool pur în aerul expirat.

După efectuarea procedurilor legale, bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, urmând ca cercetările să continue.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending