Connect with us

Economie

Guvernul a aprobat ORDONANȚA AUSTERITĂȚII. Cele 10 măsuri pe care le ia Guvernul pentru a reduce cheltuielile

Publicat

Publicitate

Executivul a aprobat, vineri, ordonanța austerității. Este vorba despre o ordonanță de urgență care reduce cheltuielile bugetare.

Din proiect a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, „urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a declarat Adrian Câciu, citat de Antena 3.

Proiectul de ordonanţă care prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii a fost analizat de Guvern în şedinţa de vineri.

Adrian Câciu a mai precizat că pe partea de achiziții de autoturisme și mobilier, s-a introdus o prevedere care spune că la data intrării în vigoare a Ordonanței, procedurile de achiziție publică pentru bunurile respective încetează, dacă nu a fost parcursă etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică.

Vezi și: Ordonanța AUSTERITĂȚII a fost publicată: salarii înghețate pentru bugetari, reducerea cheltuielilor în instituțiile publice

Măsurile ar urma să ducă la o reducere cu 5,33 miliarde de lei a cheltuielilor de la buget. Executivul a apelat la o serie de măsuri pentru a reduce cheltuielile publice, având în vedere gaura de 20 de miliarde de lei din buget.

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Publicitate

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;”

Sursa Ministerul Finanțelor

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

COD GALBEN: Comunele Tudora și Cristești se vor afla sub o atenționare meteorologică nowcasting de averse, descărcări electrice

Publicat

Publicitate

Comunele Tudora și Cristești se vor afla sub o atenționare meteorologică nowcasting tip cod galben de averse ce vor cumula 20 …25l/mp, descărcări electrice, intensificări ale vântului, grindină, astăzi, până la ora 15:30.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔️fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;
✔️ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

✔️ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;
✔️ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;
✔️ nu atingeți firele căzute la pământ;

✔️ curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;
✔️ nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Momente de panică pe o stradă din Botoșani: Mașină în flăcări, proprietarul a sunat imediat la 112

Publicat

Publicitate

O autoutilitară, parcată pe strada Artur Enășescu din municipiul Botoșani, a luat foc, în urmă cu puțin timp. Alarma a fost dată chiar de proprietarul vehiculului.

 

La caz s-au deplasat pompierii militari din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere, dar și o ambulanță aparținând SAJ Botoșani.

 

Aceștia au constatat faptul că ardeau partea din față autoutilitarei, dar și aproximativ doi metri pătrați din peretele de scândură al unei case. Pompierii au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă. Din cauza căldurii emanate, a fost afectată și una dintre ferestrele locuinței.

 

Publicitate

Proprietara casei, o femeie în vârstă de 92 de ani, dar și soția proprietarului vehiculului, în vârstă 31 ani, au primit îngrijiri medicale la fața locului de la echipajul SAJ, deoarece au suferit atacuri de panică. Aceste au refuzat transportul la spital.

 

Cel mai probabil evenimentul s-a produs din cauza unui scurtcircuit.

 

Pentru a preveni incendiile auto, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

 

✔ verificaţi instalaţia electrică;

 

✔ asiguraţi-vă că echipamentele de iluminat electric nu sunt defecte sau neizolate;

 

✔ verificaţi dacă apar eventuale scurgeri de carburanți sau lubrifianți;

 

✔ nu faceți improvizații la instalația electrică;

 

✔ verificați perioada de valabilitate a stingătorului din autovehicul.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Dorohoi. Trei mașini implicate, două persoane încarcerate

Publicat

Publicitate

Două persoane au fost rănite în urma unui accident rutier ce s-a produs, în urmă cu puțin timp, în municipiul Dorohoi, la ieșirea spre Darabani. În eveniment au fost implicate trei autoturisme.

 

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o autospecială de stingere cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD, dar și o ambulanță SAJ.

 

Aceștia au constatat faptul că, într-una dintre mașini, două persoane erau încarcerate. Victimele, soț și soție, erau conștiente și cooperante, au fost scoase din autoturism de către pompieri, fiind preluate de echipajele medicale, care le-au transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

 

Publicitate

Pompierii au asigurat și măsurile de prevenire a incendiilor prin deconectarea bornelor de la bateriile autoturismelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Bronz pentru voleiul botoșănean! Ziua de 1 Iunie vine cu o performanță deosebită pentru echipa de băieți U15 de la C.S.S. Botoșa

Publicat

Publicitate

 În perioada 27 mai -01 iunie 2025 , în localitatea Blaj a avut loc turneul final  din cadrul Campionatul Naţional U15 – volei masculin,  unde echipa C.S.S. Botoşani a obţinut un merituos loc.III (medalia de bronz).

Echipa condusă  de domnul profesor BORCEA MIHAI  DANIEL a avut  in componența  sa, următorii sportivi:  Paladi Alexandru, Şovan Nicoale, Aconstantinesei David, Sulugiuc David-Alin, Beleuz Dimitrie Răzvan, Chică Roşă Iannis, Şobîrneţ Silviu Gabriel, Radu Iustinian, Călin Tudor, Stoleru Lucas Ştefan, Niţă Sebastian Florin, Cohal Matei,  şi a obţint medalia de bronz, în finala mică, învingând echipa bucureşteană C.T.F.1 Bucureşti.

Acest campionat nu putea fi parcurs fara  sprijinul INSPECTORATULUI  ȘCOLAR  JUDEȚEAN BOTOȘANI,  reprezentat prin domnul Inspector Şcolar General D-l  Bogdan Suruciuc, prin ajutorul  firmei Alin TUNING  Botoşani, a părinților  și colegilor profesori din învăţământul botoşănean.

În speranţa de a încheia anul competiţional la volei cu alte medalii, urăm mult succes echipelor de minivolei F şi B care în săptămâna 03-08 iunie 2025 participă la finale   ( Minivolei Fete  – CRAIOVA  şi Minivolei Baieţi – GALAŢI) transmite Constantin Nacu Director CSS Botoşani.

comunicat de presă

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending