Connect with us
Publicitate

Eveniment

FOTO: Un preot din Botoșani este duhovnicul credincioșilor de pe malul celălalt al Prutului. „Sunt oameni calzi la suflet”

Publicat

„Bunul Dumnezeu a rânduit să faci parte din Biserica canonică a acestui pământ. Să te bucuri de această mare chemare – să faci parte din Biserica neamului tău. E o cinste să faci parte din Mitropolia Basarabiei. Ai frumoasa şi responsabila misiune să vorbeşti oamenilor adevărul. Bunul Dumnezeu să te ajute şi să te ocrotească. Preoţie îndelungată şi cu multe roade”. Cu aceste cuvinte mobilizatoare, rostite acum trei ani de PS Antonie, episcop de Bălţi, părintele Claudiu-Lucian Țugui a pornit în misiunea sfântă de a călăuzi sufletele credincioșilor de peste Prut, din Raionul Briceni.

Cu toate că este foarte tânăr, preotul botoșănean a fost primit de enoriași cu multă ospitalitate. Oamenii din aceste locuri au așteptat multă vreme să primească răspuns la rugăciunile lor, în care au cerut insistent un părinte duhovnic care să le care păcatele în urcușul duhovnicesc. Enoriașii din Briceni, dornici de a fi în comuniune cu Biserica Ortodoxă Română, au făcut numeroase demersuri și, din anul 2019, sfintele liturghii răsună în duminici și în sărbători în graiul nostru strămoșesc.

Parohia „Pogorârea Sfântului Duh” din oraşul Briceni a fost înfiinţată, cu binecuvântarea Preasfințitului Antonie, Episcopul de Bălţi, în toamna anului 2019. În data de 3 ianuarie 2020, parohia a fost recunoscută ca persoană juridică de către oficialii Republicii Moldova.

Chemarea tainică

Părintele Claudiu-Lucian Țugui a crescut în pridvorul bisericii. Copil fiind, deseori la Sfintele Liturghii îmbrăca veșmântul de ipodiacon și rostea în genunchi rugăciuni fierbinți către Bunul Dumnezeu care i-a transmis chemarea tainică de a fi slujitor la Altar.

Cândva, Cineva i-a zugrăvit în inimă portretul păstorului de suflete. „Un slujitor al celor sfinte trebuie să fie curat în gânduri, pilduitor în purtare, prudent în tăcere, folositor la vorbă, prieten smerit cu făcătorii de bine, mai apropiat de fiecare prin iubire şi să fie mai presus decât alţii prin rugăciune. Activitatea preotului nu se mărgineşte numai la cei ce vin la biserică. El trebuie să se gândească cum să deschidă sufletele celor care nu au venit la biserică. Când nu vin credincioşii la Biserică, trebuie să meargă Biserica la ei, şi făcând parte din Trupul tainic al lui Hristos. Mântuitorul ne sfătuieşte: „Iată, Eu vă trimit pe voi ca pe nişte oi în mijlocul lupilor,Fiți dar înţelepţi ca şerpii şi nevinovați ca porumbeii” (Matei 10, 16)”, ne-a mărturisit preotul Claudiu-Lucian.

Misiunea

Și nu este doar poveste, este o convingere pe care a pus-o în inimile fraților noștri moldoveni, de la Briceni. Acum, după trei ani, enoriașii abia așteaptă Sfânta Liturghie, vin constant la biserică și își sprijină duhovnicul cu nădejde și bucurie.

„Ca și păstor de suflete aici în mica noastră comunitate creștină ortodoxă de români-basarabeni, pot spune că este o mare binecuvântare pe care Dumnezeu a făcut-o în această parte de nord a Moldovei. Pot spune că până în anul 2020, credincioșii români din acest colț al țării nu aveau un loc pentru a se putea ruga și  pentru a participa la viața religioasă, dar cu ajutorul și binecuvântarea Preasfințitului Părinte Antonie, episcop de Bălți, s-a luat decizia în anul 2019 de a se înființa o parohie ortodoxă cu hramul Pogorârea Sfântului Duh pentru frații noștri români din nordul Basarabiei, unde sfintele slujbe sunt oficiate în limba română”, a precizat preotul botoșănean. Această comunitate a luat ființă, în primul rând prin dorința românilor din orașul Briceni, care au vrut înființarea acestei comunități ortodoxe românești, în special a epitropul comunității din Briceni, Iurie Cioclea, dar și a celorlalți creștini fondatori ai comunității parohiale, care au simțit nevoia de a avea un loc de refugiu duhovnicesc și de rugăciune în rândul bisericii strămoșești.

„Frații noștri români-basarabeni, de aici din nordul Moldovei sunt oameni calzi la suflet, buni creștini, și în același timp foarte primitori. Participă regulat la sfintele slujbe organizate în zile de sărbători cât și în afara acestora, avem credincioși de toate vârstele, atât tineri cât și persoane mai  înaintate în vârstă, dar toți cu un suflet de copil, cald și blând”, descrie părintele Claudiu spiritul comunității.

Și asta pentru că românii din stânga și din dreapta Prutului nu sunt cu nimic mai diferiți unii față de ceilalți. „Răspunsul este simplu, suntem unul și același neam de sânge, istoria poate confirma asta, deoarece frații niciodată nu se pot deosebi unul de celălalt, chiar dacă uneori trăsăturile sunt diferite, sunt din aceeași mamă”, spune părintele.

Preoteasa Andreea

Slujbele se țin într-un paraclis, o încăpere amenajată pentru a se putea desfășura actul liturgic, evident neîncăpător pentru mulțimea de enoriași care vin la rugăciune. Chiar dacă spațiul nu este generos, oamenii prezenți la slujbe se încarcă de fiecare dată cu putere duhovnicească, se întorc la casele lor descătușați și plini de nădejde.

Însă nu a fost ușor începutul și nici acum, după trei ani, dificultățile nu lipsesc. Părintele Claudiu face „naveta” din Botoșani, unde locuiește într-un apartament modest, la Briceni, ori de câte ori este nevoie. „Șoferul” său este… Andreea, preoteasa sa, o ieșeancă inimoasă, care a lăsat traiul modern dintr-un centru universitar ca să-i slujească lui Dumnezeu. Și tot ea este cea care dă răspunsurile la strană, până când Dumnezeu va rândui un dascăl, la momentul potrivit, așa cum se cuvine. Preoteasa mângâie sufletele enoriașilor, până când părintele Claudiu le vine în ajutor cu un sfat practic, se implică în viața socială, veghează din umbră ca slujitorul de la Altar, care i-a fost rânduit de Dumnezeu ca soț, să rămână dedicat misiunii, încurajând, făcând sacrificii pe care doar ea și Dumnezeu le știe uneori.

„Dumnezeu, când m-a trimis în această misiune, mi-a dat și rezolvarea acesteia pentru a putea merge mai departe: preoteasa mea, Andreea, care de fiecare dată mă susține și mă sprijină în orice lucru, pentru a trece cu bine peste toate încercările și greutățile vieții atât cele din casă cât și cele din parohie. Dacă nu ar fi ea, nu aș fi nici eu unde sunt acum. Preoteasa reprezintă 90% din misiunea unui preot, pentru că știe cum să gestioneze situațiile, ca la  final toată lumea să fie împlinită. Ține și locul de dascăl la sfintele slujbe, participă la activitățile pe care le organizez în parohie și de fiecare dată îi mulțumesc pentru susținerea pe care mi-o acordă necondiționat în pastorație”, a mărturisit cu recunoștință părintele Claudiu Lucian Țugui.

Briceni, a doua casă

Chiar dacă acum slujbele se desfășoară într-un paraclis, parohul Claudiu-Lucian are planuri mărețe. Vocea sa blândă nu-l trădează, dar preotul Țugui este un om foarte ferm și de cuvânt, iar inițiativele sale, condimentate din plin cu energia și spiritul, uneori riscant, al tinereții, au dus la realizări notabile în doar trei ani de când a primit misiunea din Briceni. Cu ajutorul preoţilor din Protopopiatul Iași I (protopop – PC Preot Toma Gradinaciuc), al creștinilor cu simțire românească din localitate și aportul părintelui Claudiu-Lucian Țugui, împreună cu rudele sale, Parohia „Pogorârea Sfântului Duh” din oraşul Briceni a cumpărat un teren, unde urmează să fie ridicat un sfânt lăcaş în stil moldovenesc

Proiectul principal îl reprezintă în acest moment construcția viitoarei Biserici parohiale. De curând, a fost amenajat Centrul Social al parohiei, unde se vor desfășura diferite activități sociale și educative. „Aici vor fi distribuite pachete cu alimente și mâncare caldă pentru persoanele cu dezabilități din oraș fără vreo remunerație din partea beneficiarilor, acum ne-a mai rămas de achiziționat mobila pentru bucătărie, aragazul și chiuveta, beneficiarii centrului social vor primi totul gratuit”, a dezvăluit părintele Claudiu.

Mesagerul  lui Dumnezeu

Preoții sunt oameni, dar nu sunt ca noi, ceilalți, totuși. Au ceva în plus. Au o chemare pe care doar ei au auzit-o. Creștinii pierd prea mult timp, prea mult suflet, stând cu ochii pe preoți. Trebuie ascuțite urechile, nu ochii. Pentru ascultarea și, mai ales, pentru înțelegerea, trăirea Cuvântului lui Dumnezeu. Preoții sunt mesageri ai lui Dumnezeu. Preoția nu este o meserie, ci o misiune importantă.

Preotul botoșănean Claudiu-Lucian Țugui a reușit să unească, măcar în rugăciune, românii de pe cele două maluri ale Prutului. Enoriașii l-au primit cu dragoste din prima zi și acum nu văd duminicile fără predica „părintelui Claudiu”. Cuvântul său de învățătură la sfintele slujbe este blând și rostit rar,  mai mult pentru inima fiecărui credincios care participă la rugăciune spre folosul și învățătura celor prezenți.

Din data de 3 iulie 2022, Parohia Briceni din Republica Moldova editează o Foaie religioasă săptămânală de informare a enoriașilor, o cale de a intra cu un cuvânt de învăţătură, un sfat duhovnicesc, o pildă a sfinţilor părinţi în casele şi în sufletele tuturor.

 

***

Tânărul preot Claudiu Lucian Țugui a studiat la Seminarul Teologic Liceal „Sf. Gheorghe” din Botoșani și a absolvit Facultatea de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iași, secția Pastorală. S-a căsătorit în data de 15 septembrie 2019 cu  Andreea Paula. Pe 6 octombrie 2019 a fost hirotonit diacon de către PS Antonie, Episcop de Bălţi, în parohia „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil” din localitatea Horeşti, raionul Făleşti. În prezent este preot la  Parohia „Pogorârea Sfântului Duh” din Briceni.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO. Cât de frumos poate fi în pădurile din ariile naturale PROTEJATE din Botoșani. Garda de Mediu, 20 de acțiuni de control

Publicat

Garda de Mediu Botoșani a anunțat că în perioada 01.02.2024-29.03.2024 a efectuat un număr de 20 de acțiuni de inspecție și control la titularii amenajamentelor silvice care se suprapun parțial sau total cu arii naturale protejate de interes comunitar.

Controalele au avut loc la prestatorii de servicii exploatare forestieră/administrare care fac obiectul acestor amenajamente silvice (ocoale silvice private sau în subordinea Regiei Naționale a Pădurilor), precum și la agenții economici care desfășoară activități de silvicultură și exploatare forestieră – cod CAEN 0201, 0220, 0240.

Conform sursei citate, s-a verificat:

-existența documentelor relevante pentru amenajamentele silvice și modul de respectare al acestora: act de reglementare din punct de vedere al protecției mediului, avizul administratorului ariei protejate și condițiile impuse de administrator,

– modul de respectare a prevederilor legale, de către titularul amenajamentului silvic, care se suprapune, parţial sau total, cu arii naturale protejate de interes comunitar,

-tipul de lucrări efectuate pe perioada revizuirii amenajamentului silvic,

-rezultatul planului de monitorizare a activităților prevăzute în amenajamentul silvic,

-contracte de vânzare-cumpărare a masei lemnoase ce fac obiectul amenajamentului silvic și care se suprapun total sau parțial cu arii naturale protejate,

-raportările transmise conform prevederilor legale,

-partizi autorizate în aria/ariile naturale protejate,

-procese verbale predare-primire parchete care fac obiectul amenajamentelor silvice care se suprapun total sau parțial cu arii naturale protejate,

– respectarea prevederilor Planului de management și a Regulamentului ariei naturale protejate,

– cursurile de apă care străbat fondul forestiere care se suprapun total sau parțial cu aria naturală protejată.

“Amenajamentele silvice verificate se suprapun parţial sau total cu arii naturale protejate de interes comunitar: ROSPA0116 Dorohoi Șaua Bucecei, ROSPA0110 Acumularea Rogojești Bucecea, ROSC10399 Suharău Dorohoi, ROSCI0141 Pădurea Ciornohal, ROSCI0076 Dealul Mare-Hârlau, ROSCI0391 Siretul Mijlociu-Bucecea.

S-au stabilit măsuri cu termen permanent. Nu s-au aplicat sancțiuni”, a transmis Garda de Mediu Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Apare o NOUĂ lege a poliției locale. Schimbări și ce atribuții vor avea polițiștii locali în cel mai scurt timp

Publicat

O nouă lege a poliției locale este pregătită pentru înlocuirea celei vechi, care are deja peste 13 ani. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a publicat recent un proiect de lege în acest sens pentru dezbatere publică, relatează alba24.ro.

Potrivit expunerii de motive, în prezent activitatea poliției locale este reglementată prin Legea poliției locale nr. 155/2010. „De la intrarea în vigoare a acestei legi, din 1 ianuarie 2011 și până în prezent, au avut loc numeroase schimbări în plan social și economic cu impact asupra complexității domeniilor în care contribuția personalului poliției locale este necesară”, se precizează în documentul citat.

Printre schimbări se numără și obligativitatea absolvirii de către toți polițiștii locali a unor cursuri de perfecționare.

De asemenea, se propune realizarea dotării cu armament letal a structurilor de poliție locală numai cu aprobarea Instituției Prefectului și structurilor teritoriale ale Poliției Române, după analizarea valorii indicatorilor de criminalitate și a gravității faptelor infracționale existente la nivelul fiecărei localități.

În ceea ce privește, domeniile de competență ale poliție locale, acestea au fost completate cu anumite prevederi în funcție de evoluția legislativă aferentă și noile realități din teren sau pentru a reglementa anumite stări de fapt.

O nouă lege a poliției locale. Atribuții noi pentru polițiștii locali

Astfel, în ceea ce privește atribuțiile pe ordine publică, s-a clarificat faptul că însoțirea personalului din aparatul de specialitate al primarului, sprijinul autorităților competente în protejarea fondului silvic sau a executorilor judecătorești se realizează la solicitarea acestora și nu ca activitate continuă. De asemenea, s-a reglementat cadrul în care polițistul local să poată desfășura activități de prevenție ca un factor al siguranței de proximitate și sprijinul pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale.

În domeniul pazei obiectivelor, în afara pazei bunurilor au fost introduse competențe în paza valorilor, inclusiv pe timpul transportului.

În domeniul circulației pe drumurile publice a fost introdusă competența de dirijare a circulației.

În domeniul disciplinei în construcții, reglementarea distinge între lucrări realizate fără autorizație de construire și lucrări realizate fără respectarea autorizației de construire.

În domeniul protecției mediului, au fost clarificate anumite prerogative și reglementate modurile în care polițiștii locali constată contravenții în acest domeniu și sesizează autoritățile competente.

Aria competențelor și limitele în care se desfășoară activitatea polițiștilor locali au fost clarificate și în domeniul activității comerciale.

Se introduc de asemenea, elementele de identificare comune precum seria, care reprezintă identificarea alfabetică a unității administrativ teritoriale și numărul insignei format din 4 cifre care reprezintă /identificarea numerică a polițistului local.

Poliția locală, sistem dual de ordine și siguranță publică

Pentru recunoașterea locului poliției locale în rândul structurilor de ordine și siguranță publică, se propune definirea poliției locale ca un sistem dual de ordine și siguranță publică.

Se are în vedere atât competențele partajate de poliția locală cu Poliția Română, în domeniul ordinii și siguranței publice cât și prevederile Strategiei Naționale de ordine și siguranță publică 2023-2027, potrivit cărora, pentru asigurarea stării de normalitate și echilibru în cadrul comunităților, se menține un sistem dual de ordine și siguranță publică, respectiv ca serviciu public în slujba comunității, prin consolidarea cooperării între structurile forțelor MAI și structurile de Poliție Locală.

Cursuri de formare profesională

Având în vedere cadrul legal deficitar în ceea ce privește profesionalizarea personalului poliției locale, pentru a asigura un nivel ridicat de pregătire, se propune instituirea unui sistem de formare inițială a polițiștilor locali.

Noua lege prevede obligativitatea absolvirii, în termen de un an de la numirea în funcție, a unor cursuri:

  • de formare inițială în domeniile ordine publică și circulație rutieră, cu durata de 4 luni;
  • de formare specializată în toate domeniile de competență (disciplina în construcții și afișajul stradal, protecția mediului, activitatea comercială, evidența persoanelor, comunicare și cunoștințe generale de administrație publică) ale poliției locale, cu durata de 6 săptămâni.

De asemenea, se prevede obligativitatea absolvirii unor cursuri de perfecționare de către toți polițiștii locali aflați deja în sistem, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a legii, în scopul profesionalizării funcției publice specifice de polițist local. Aceste cursuri vor avea durata de 10 zile.

Atribuțiile polițiștilor locali în domeniul ordinii publice

Potrivit proiectului de lege, în domeniul ordinii și liniștii publice, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • menține ordinea și liniștea publică în zonele și locurile stabilite prin planul de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
  • menține ordinea publică în imediata apropiere a unităților de învățământ publice, a unităților sanitare publice, în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale și de agrement, în parcuri, piețe, cimitire, precum și în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea și/sau în administrarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituții/servicii publice de interes local;
  • participă, împreună cu autoritățile competente prevăzute de lege, potrivit competențelor, la activități de salvare și evacuare a persoanelor și bunurilor periclitate de calamități naturale ori catastrofe, precum și de limitare și înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
  • acționează pentru identificarea cerșetorilor, a copiilor lipsiți de supravegherea și ocrotirea părinților sau a reprezentanților legali, a persoanelor fără adăpost și procedează la încredințarea acestora serviciului public de asistență socială în vederea soluționării problemelor acestora, în condițiile legii;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni, potrivit competenței, pentru nerespectarea legislației privind regimul de deținere a câinilor periculoși sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân și a celei privind protecția animalelor și sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existența acestor câini și acordă sprijin personalului specializat în capturarea și transportul acestora la adăpost;
  • însoțește și asigură, la solicitare, protecția personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituțiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acțiuni specifice;
  • participă, împreună cu alte autorități competente, la asigurarea ordinii și liniștii publice cu ocazia mitingurilor, marșurilor, demonstrațiilor, procesiunilor, acțiunilor de pichetare, acțiunilor comerciale promoționale, manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și a altor asemenea activități care se desfășoară în spațiul public și care implică aglomerări de persoane;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind conviețuirea socială, stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competență;
  • execută, în condițiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmărire penală și instanțele de judecată care arondează unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competență;
  • participă, alături de Poliția Română, Jandarmeria Română și celelalte forțe ce compun sistemul integrat de ordine și siguranță publică, la activități pentru prevenirea și combaterea infracționalității stradale;
  • cooperează cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare și/sau de clarificare a situației militare a rezerviștilor din Ministerul Apărării Naționale;
  • asigură, la solicitare, măsuri de protecție a executorilor judecătorești cu ocazia executărilor silite;
  • acordă, pe teritoriul unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuții în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice;
  • desfășoară activități specifice de cunoaștere a teritoriului și a nevoilor populației din zona de responsabilitate, precum și de prevenire a infracționalității, în scopul prezervării climatului de ordine și siguranță publică.
  • asigură, la solicitare, sprijin instituțiilor abilitate, la supravegherea, controlul și asigurarea protecției fondului silvic, prin măsuri de prevenire și combatere a oricăror încălcări ale prevederilor normelor legale;
  • participă, împreună cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor  Interne și sprijină autoritățile administrației publice locale pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale (incendii, inundații, cutremure etc.);
  • intervin la solicitările dispeceratului la evenimente, pe principiul „cel mai apropiat poliţist de locul evenimentului intervine”, în funcţie de specificul atribuţiilor de serviciu stabilite prin lege şi în limita competenţei teritoriale;

Atribuțiile poliției locale în domeniul pazei obiectivelor

În domeniul pazei obiectivelor, poliția locală asigură paza bunurilor și valorilor, inclusiv pe timpul transportului acestora, precum și a obiectivelor aflate în proprietatea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și/sau în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor servicii/instituții publice de interes local sau județean, stabilite de consiliul local/Consiliul General al Municipiului București/ Consiliul județean.

Atribuțiile poliției locale în domeniul circulației pe drumurile publice

Potrivit proiectului, în domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • asigură fluența circulației pe drumurile publice din raza teritorială de competență, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de dirijare a circulației și de oprire a conducătorilor de vehicule exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulației pe drumurile publice;
  • verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră și sesizează nereguli constatate privind funcționarea semafoarelor, starea indicatoarelor și a marcajelor rutiere și acordă asistență în zonele unde se aplică marcaje rutiere;
  • participă la acțiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torențială, grindină, polei și alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
  • participă, împreună cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române, la asigurarea măsurilor de circulație ocazionate de adunări publice, mitinguri, marșuri, demonstrații, procesiuni, acțiuni de pichetare, acțiuni comerciale promoționale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și de alte activități care se desfășoară pe drumul public și implică aglomerări de persoane;
  • sprijină unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române în asigurarea măsurilor de circulație în cazul transporturilor speciale și al celor agabaritice pe raza teritorială de competență;
  • acordă sprijin unităților/structurilor teritoriale ale Poliției Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenței și siguranței traficului;
  • asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente și ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor și a făptuitorilor și, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere privind: nerespectarea semnalelor efectuate de polițistul local pentru dirijarea circulației, și folosirea, în timpul mersului, a telefonului mobil;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea obligației proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul de a comunica identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice.
  • constată contravenții și aplică sancțiuni și, după caz, sesizează instituțiile abilitate în domeniul licențierii transportului rutier, pentru încălcarea obligațiilor referitoare la circulația pe drumurile publice a vehiculelor cu masa sau gabritul depășit;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducători de trotinete electrice, conducători de mopede și vehicule cu tracțiune animală;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă și accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulația în zona pietonală, în zona rezidențială, în parcuri și zone de agrement, precum și pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semnul internațional pentru persoanele cu handicap;
  • aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
  • cooperează cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române pentru identificarea deținătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staționării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.

Atribuțiile poliției locale în domeniul disciplinei în construcții și afișaj stradal

În domeniul disciplinei în construcții și al afișajului stradal, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate sau desființate, total ori parțial, fără autorizație de construire/desființare;
  • efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate sau desființate, cu nerespectarea prevederilor autorizației de construire/ desființare;
  • efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizația de executare a lucrărilor de reparații ale părții carosabile și pietonale;
  • verifică respectarea normelor legale privind afișajul publicitar, afișajul electoral și orice altă formă de afișaj/reclamă, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfășurare a activității economice;
  • participă la acțiunile de demolare/dezmembrare/ dinamitare a construcțiilor efectuate fără autorizație pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor instituții/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecției perimetrului și a libertății de acțiune a personalului care participă la aceste operațiuni specifice;
  • constată contravenții și aplică, după caz, sancțiunile contravenționale, conform atribuțiilor stabilite prin lege, privind disciplina în domeniul  respectării autorizației de executare a lucrărilor în construcții și înaintează procesele-verbale de constatare a contravențiilor, în vederea aplicării sancțiunii, șefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului și de urbanism sau, după caz, președintelui consiliului județean, primarului unității administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului București în a cărui rază de competență s-a săvârșit contravenția sau persoanei împuternicite de aceștia.

Atribuțiile poliției locale în domeniul protecției mediului

Conform proiectului publicat în dezbatere, în domeniul protecției mediului, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • controlează respectarea prevederilor legale privind condițiile de ridicare, transport și depozitare a deșeurilor menajere și industriale;
  • sesizează autorităților și instituțiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică, pentru situații care exced competențelor legale;
  • acordă sprijin, în limitele competențelor legale, la solicitare, autorităților competente in domeniul combaterii zoonozelor deosebit de grave si a epizootiilor;
  • identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor instituții/servicii publice de interes local și aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
  • verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
  • verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii și a gheții de pe căile de acces, dezinsecția și deratizarea imobilelor;
  • verifică existența contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
  • verifică ridicarea deșeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
  • verifică și soluționează, potrivit competențelor specifice ale autorităților administrației publice locale, sesizările cetățenilor privind nerespectarea normelor legale de protecție a mediului și a surselor de apă, precum și a celor de gospodărire a localităților;
  • sesizează autorităţile şi instituţiile publice competente cu privire la cazurile constatate de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, pentru care nu dețin competențe de sancționare;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni în domeniul protecției mediului potrivit competențelor stabilite în prezenta lege și cele stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  • controlează respectarea prevederilor legale privind desfășurarea activităților de picnic;
  • instituie măsuri de prevenire, combatere și distrugere a buruienii ambrozia și aplică sancțiuni în cazul nerespectării acestora;
  • controlează și aplică sancțiuni în toate cazurile în care autoritățile publice locale au atribuții în acest sens stabilite prin acte normative.

Atribuțiile poliției locale în domeniul activității comerciale

În domeniul activității comerciale, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • acționează pentru verificarea respectării normelor legale privind desfășurarea comertului stradal și a activitățiilor comerciale, a respectarii conditiilor si a locurilor stabilite de autoritatile publice locale;
  • verifică legalitatea activităților de comercializare a produselor desfășurate de operatori economici, persoane fizice și juridice autorizate și producători particulari în piețele agroalimentare, târguri și oboare, precum și respectarea prevederilor legale de către administratorii piețelor agroalimentare;
  • verifică existența la locul de desfășurare a activității comerciale a autorizațiilor, a aprobărilor, a documentelor de proveniență a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor și a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • verifică respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios;
  • verifică respectarea normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare și a locurilor de comercializare a produselor din tutun și a băuturilor alcoolice;
  • verifică respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare și funcționare al operatorilor economici;
  • identifică mărfurile și produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unității administrativ-teritoriale și pe raza sectoarelor municipiului București sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor servicii/instituții de interes local și aplică procedurile legale de ridicare a acestora;
  • verifică respectarea regulilor și normelor de comerț și prestări de servicii stabilite prin acte normative în competența autorităților administrației publice locale;
  • cooperează și acordă sprijin autorităților de control sanitar, de mediu și de protecție a consumatorilor în exercitarea atribuțiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
  • verifică respectarea prevederilor legale cu privire la afișarea prețurilor produselor comercializate și a serviciilor și sesizează autoritățile competente în cazul în care identifică nereguli;
  • verifică și soluționează, în condițiile legii, petițiile primite în legătură cu activități de producție, comerț sau prestări de servicii neautorizate desfășurate în locuri publice sau cu încălcarea normelor legale în vigoare stabilite prin acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuțiilor, stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  • verifică respectarea regulilor şi normelor privind transportul public local și transportul în regim de taxi, stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale ;
  • verifică respectarea regulilor şi a normelor privind înființarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale ;
  • solicită și verifică documente fiscale și / sau contabile necesare în vederea realizării atribuțiilor prevăzute;
  • constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute în prezenta lege, stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale și sesizează instituțiile abilitate pentru alte nereguli constatate, care exced competențelor.

Atribuțiile poliției locale în domeniul evidenței persoanelor

Potrivit proiectului de lege, în domeniul evidenței persoanelor, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • cooperează cu alte autorități competente în vederea verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuții prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, inclusiv asupra obligațiilor pe care le au persoanele prevăzute la art. 38 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • cooperează cu serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate și a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de identitate.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Blândești, fără permis pe motive MEDICALE, prins circulând cu viteză prin Săveni

Publicat

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni au oprit pentru control, pe drumul județean DJ 297, în comuna Blândesti, un autoturism condus de un tânăr de 32 de ani, care circula cu viteză peste limita legală.

Întreaga acțiune a avut loc la data de 13 aprilie 2024.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acestuia i-a fost retras dreptul de a conduce autovehicule, din anul 2022, pe motive medicale.

“Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Botoşani, Delia Nenişcu.

Citeste mai mult

Eveniment

Și 0,16 mg/l alcool pur în aerul expirat tot sub influența alcoolului înseamnă. Săvinean fără permis la volan oprit de polițiști

Publicat

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni au oprit pentru control, la data de 13 aprilie 2024, pe drumul public din orașul Săveni, un autovehicul condus de un bărbat, de 66 de ani, din aceeași localitate.

În urma verificărilor efectuate efectuate s-a stabilit faptul că nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

“Mai mult decât atât, în urma testării cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 0,16 mg/l alcool pur în aerul expirat”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Botoşani, Delia Nenişcu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending